Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 23 iunie 2010  privind autorizarea aerodromurilor civile - RACR-AD-AADC, editia 1/2010    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 23 iunie 2010 privind autorizarea aerodromurilor civile - RACR-AD-AADC, editia 1/2010

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 478 din 13 iulie 2010

CAP. I
Generalitãţi

1.1. Scop
1.1.1. Prezenta reglementare aeronauticã civilã:
(1) stabileşte cadrul reglementat necesar evaluãrii, autorizãrii şi supravegherii funcţionãrii aerodromurilor civile din România, conform prevederilor Codului aerian civil (<>Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare);
(2) defineşte cerinţele şi structureazã procesul de autorizare a aerodromurilor civile;
(3) armonizeazã şi integreazã prevederile reglementãrilor aeronautice internaţionale privind autorizarea aerodromurilor civile.
1.1.2. Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" (AACR) efectueazã activitãţile de autorizare şi supraveghere a funcţionãrii aerodromurilor civile din România în baza atribuţiilor şi competenţelor care îi revin, în conformitate cu prevederile actelor normative naţionale aplicabile şi ale prezentei reglementãri.
1.1.3. Evaluarea şi autorizarea unui aerodrom civil se executã de AACR în scopul constatãrii şi atestãrii capacitãţii administratorului aerodromului respectiv şi a personalului de care dispune de a îndeplini cerinţele tehnice, operaţionale, de siguranţã a zborului şi de protecţie a mediului, potrivit reglementãrilor aeronautice interne în vigoare şi acordurilor sau convenţiilor internaţionale la care România este parte.
1.1.4. Supravegherea funcţionãrii unui aerodrom civil se executã de AACR în scopul asigurãrii cã administratorul acestuia menţine cel puţin condiţiile iniţiale de autorizare, se conformeazã permanent prevederilor reglementãrilor aeronautice aplicabile şi asigurã toate condiţiile necesare pentru aterizarea şi decolarea în siguranţã a aeronavelor, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum şi pentru acţiunile împotriva incendiilor.
1.2. Aplicabilitate
1.2.1. Reglementarea de faţã stabileşte condiţiile şi cerinţele pentru autorizarea aerodromurilor civile şi acordarea certificatului de autorizare, pentru modificarea şi/sau prelungirea valabilitãţii certificatului de autorizare, pentru supravegherea activitãţii aerodromurilor civile, precum şi obligaţiile administratorilor aerodromurilor civile.
1.2.2. Prevederile prezentei reglementãri se aplicã numai aerodromurilor civile terestre.
1.2.3. În sensul prezentei reglementãri, aerodromurile civile sunt destinate operãrii diferitelor categorii de aeronave civile, au caracter permanent şi includ:
(1) aerodromuri pentru operaţiuni aeriene civile de transport aerian public, inclusiv pentru zboruri-şcoalã şi zboruri tehnice/de încercare (aeroporturi), cu excepţia celor prevãzute la paragraful 1.2.7;
(2) aerodromuri pentru operaţiuni aeriene civile de aviaţie generalã sau lucru aerian, inclusiv pentru zboruri-şcoalã şi zboruri tehnice/de încercare (aerodromuri de aviaţie generalã, aerodromuri sportive, aerodromuri utilitare, baze/terenuri de operare permanente), cu excepţia celor prevãzute la paragraful 1.2.7;
(3) aerodromuri pentru operaţiuni aeriene civile, inclusiv pentru zboruri-şcoalã şi zboruri tehnice/de încercare, destinate a fi utilizate numai de elicoptere (heliporturi), cu excepţia celor prevãzute la paragraful 1.2.7.
1.2.4. Prevederile prezentei reglementãri sunt obligatorii pentru administratorii aerodromurilor civile menţionate la paragraful1.2.3.
1.2.5. AACR poate sã restricţioneze, sã suspende sau sã anuleze autorizarea unui aerodrom civil, în cazul în care constatã cã nu se menţin condiţiile iniţiale de autorizare sau cerinţele specifice impuse.
1.2.6. - (1) Toate activitãţile privind evaluarea, autorizarea şi supravegherea funcţionãrii aerodromurilor civile sunt servicii prestate de AACR şi se tarifeazã conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Restricţionarea, suspendarea sau anularea autorizãrii, precum şi neacordarea sau neprelungirea valabilitãţii acesteia, ca urmare a neconformitãţilor constatate cu ocazia inspecţiilor/auditurilor de evaluare sau supraveghere, nu presupun rambursarea tarifelor achitate pentru serviciile prestate de AACR.
1.2.7. Condiţiile de amenajare, funcţionare şi înregistrare pentru aerodromurile civile pe care se executã numai zboruri interne dupã regulile de zbor la vedere (VFR) încadrate în categoriile de operaţiuni aeriene civile de transport aerian public cu aeronave cu masa maximã la decolare sub 5.700 kg, de lucru aerian sau de aviaţie generalã, conforme cu prevederile legale şi regulamentare aplicabile, fac obiectul unor reglementãri specifice.
1.3. Reglementãri aeronautice de referinţã
1.3.1. Conţinutul prezentei reglementãri poate fi completat cu prevederile aplicabile ale urmãtoarelor reglementãri aeronautice:
(1) RACR-AD-PETA privind proiectarea şi exploatarea tehnicã a aerodromurilor civile;
(2) RACR-AD-PETH privind proiectarea şi exploatarea tehnicã a heliporturilor;
(3) Doc 9774 ICAO - Manual pentru certificarea aerodromurilor (ediţia actualã, cu amendamentele ulterioare);
(4) Doc 9859 ICAO - Manual pentru managementul siguranţei (ediţia actualã, cu amendamentele ulterioare).
1.4. Definiţii şi abrevieri
1.4.1. În sensul prezentei reglementãri, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
Acceptat/Acceptabil - indicaţie pozitivã despre anumite subiecte şi propuneri pe care AACR le considerã compatibile cu scopul propus. Condiţiile de acceptare se aprobã prin decizie a directorului general al AACR şi se publicã pe site-ul unitãţii.
Administrator al aerodromului - (1) persoana fizicã sau juridicã care conduce şi gestioneazã un aerodrom aflat în proprietatea publicã sau în proprietatea privatã a unor persoane fizice ori juridice;
(2) relativ la un aerodrom certificat, este deţinãtorul unui certificat de autorizare sau al unui certificat de înregistrare, dupã caz.
Aerodrom - suprafaţa delimitatã pe pãmânt, care cuprinde, eventual, clãdiri, instalaţii şi echipamente, destinatã sã fie utilizatã, în totalitate ori în parte, pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor.
Aerodrom autorizat - aerodromul al cãrui administrator a obţinut un certificat de autorizare.
Aerodrom certificat - aerodrom autorizat sau înregistrat, dupã caz.
Aerodrom înregistrat - aerodromul al cãrui administrator a obţinut un certificat de înregistrare.
Aeroport - aerodromul deschis pentru operaţiuni comerciale de transport aerian.
Agent aeronautic civil - orice persoanã fizicã sau juridicã autorizatã sã desfãşoare activitãţi aeronautice civile.
Anulare - retragerea de cãtre AACR a certificatului de autorizare, ca urmare a nerespectãrii condiţiilor iniţiale de autorizare sau a cerinţelor impuse de AACR. În acest caz sunt anulate toate competenţele şi/sau drepturile acordate prin autorizarea respectivã. Dupã retragerea certificatului de autorizare, fostul deţinãtor nu mai poate desfãşura operaţiunile/activitãţile aeronautice specifice sau emite documente în baza certificatului, fiind obligat sã elimine din documentele sale toate referirile la autorizare.
Audit - examinarea sistematicã a structurii organizatorice şi operaţionale a unui aerodrom, a funcţionãrii aerodromului, precum şi a desfãşurãrii operaţiunilor/activitãţilor aeronautice specifice, în scopul stabilirii conformitãţii cu prevederile reglementãrilor aeronautice relevante privind siguranţa, regularitatea, eficienţa etc.
Autorizare - confirmare oficialã datã printr-un document eliberat de AACR, potrivit procedurii stabilite în reglementarea de faţã, prin care se atestã capacitatea deţinãtorului de a conduce şi a gestiona un anumit aerodrom, respectiv de a desfãşura operaţiunile/ activitãţile aeronautice menţionate în acest document.
Banda cãii de rulare - zona care include o cale de rulare, destinatã sã protejeze aeronava care opereazã pe calea de rulare şi sã reducã riscul de deteriorare pentru aeronava care iese accidental în afara cãii de rulare.
Banda pistei - zona definitã, care încadreazã pista şi, acolo unde existã, prelungirea de oprire, destinatã:
(1) sã reducã riscul de deteriorare pentru aeronava care iese în afara pistei; şi
(2) sã protejeze aeronava care zboarã pe deasupra ei în timpul operaţiunilor de decolare sau aterizare.
Cale de rulare - traseu definit pe un aerodrom, amenajat pentru rularea aeronavelor pe sol şi destinat sã asigure legãtura între douã pãrţi diferite ale aerodromului.
Certificat de autorizare/înregistrare - documentul eliberat de AACR, care atestã capacitatea deţinãtorului de a conduce şi a gestiona un anumit aerodrom, respectiv de a asigura desfãşurarea operaţiunilor/activitãţilor aeronautice civile menţionate în acest document.
Evaluare - analiza complexã a rezultatelor/concluziilor inspecţiilor şi/sau auditurilor de aerodrom, pentru constatarea (ne)îndeplinirii condiţiilor şi cerinţelor de autorizare şi funcţionare a aerodromului.
Exceptare - aprobarea neaplicãrii uneia sau a mai multor prevederi cuprinse în reglementare, fãrã ca aceasta sã conducã la diminuarea siguranţei zborului.
Facilitãţi şi echipamente de aerodrom - infrastructurile şi dotãrile tehnice din interiorul sau exteriorul perimetrului aerodromului, realizate/instalate şi întreţinute pentru a asigura sosirea, plecarea şi mişcarea pe sol a aeronavelor.
Frangibilitate - caracteristicã a unui obiect, care îi asigurã integritate structuralã şi rigiditate pânã la o anumitã sarcinã, dar care - în cazul depãşirii sarcinii specificate - se deformeazã sau cedeazã, astfel încât sã prezinte un risc minim pentru aeronave la impactul cu acesta.
Handling - ansamblul serviciilor specializate şi baza materialã asociatã acestora, asigurate la sol aeronavelor, pasagerilor, bagajelor, mãrfurilor şi poştei.
Heliport - aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere.
Inspecţie - examinarea sistematicã de cãtre AACR a infrastructurii, facilitãţilor, sistemelor/instalaţiilor şi echipamentelor de aerodrom, în scopul stabilirii conformitãţii cu specificaţiile tehnice prevãzute de reglementãrile aeronautice aplicabile.
Manualul aerodromului - manual care, potrivit prevederilor prezentei reglementãri, este parte integrantã şi documenteazã cererea de autorizare a unui aerodrom civil, inclusiv amendamentele aferente acceptate de AACR.
Mijloc de navigaţie aerianã - echipament/sistem de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, amplasat la sol şi destinat siguranţei navigaţiei aeriene.
Mijloc meteorologic - echipament/sistem meteorologic aeronautic, amplasat la sol şi destinat protecţiei meteorologice a navigaţiei aeriene.
Obstacol - orice obiect fix (natural sau artificial, temporar ori permanent) sau mobil ori pãrţi ale acestuia, care prin amplasare, proprietãţi fizice, caracteristici constructive şi/sau funcţionale afecteazã sau poate/pot afecta siguranţa activitãţilor aeronautice.
Pistã - suprafaţa dreptunghiularã definitã, situatã pe un aerodrom, amenajatã pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor.
Platformã - suprafaţa definitã pe un aerodrom destinatã aeronavelor în scopul îmbarcãrii şi debarcãrii pasagerilor, poştei şi a mãrfii, alimentãrii cu combustibil, parcãrii sau întreţinerii.
Prelungire degajatã - suprafaţa dreptunghiularã delimitatã pe sol sau pe apã, aflatã sub controlul autoritãţii aeroportuare, stabilitã şi amenajatã corespunzãtor, peste care o aeronavã poate sã efectueze o parte a urcãrii iniţiale pânã la o înãlţime specificatã.
Prelungire de oprire - suprafaţa dreptunghiularã delimitatã pe sol în prelungirea pistei de decolare/aterizare, amenajatã corespunzãtor în interesul siguranţei aeronavelor care ruleazã în limitele declarate, în cazul unei decolãri întrerupte.
Reglementare aeronauticã - norme, proceduri sau standarde specifice activitãţilor aeronautice.
Renunţare - cererea formalã scrisã adresatã AACR de cãtre administratorul unui aerodrom, prin care solicitã anularea documentului de autorizare. În acest caz, administratorul renunţã efectiv la drepturile acordate în baza autorizãrii respective, iar dupã anulare nu mai are dreptul de a desfãşura operaţiunile/activitãţile aeronautice sau de a emite documentele pentru care a fost autorizat iniţial, fiind obligat sã elimine din documentele sale toate referirile la autorizare.
Restricţionare - limitarea temporarã de cãtre AACR a unor competenţe dintre cele acordate administratorului unui aerodrom prin documentul de autorizare. În acest caz desfãşurarea operaţiunilor/activitãţilor aeronautice afectate este posibilã numai cu limitãrile şi/sau în condiţiile stabilite de AACR. Limitãrile impuse pot fi înlãturate atunci când AACR constatã cã elementele care au cauzat restricţionarea au fost corectate, iar administratorul poate demonstra din nou conformarea deplinã cu cerinţele aplicabile.
Securitate aeronauticã - ansamblul de mãsuri, resurse materiale şi forţe umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicitã.
Servitute aeronauticã - condiţii, restricţii, obligaţii impuse sau recomandate de prevederile reglementãrilor aeronautice naţionale şi/sau internaţionale în interesul siguranţei zborului aeronautic.
Siguranţa zborului - capacitate a activitãţii aeronautice constând în evitarea afectãrii sãnãtãţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale.
Sistem de management al siguranţei (SMS) - ansamblul integrat, incluzând structura organizatoricã şi operaţionalã, responsabilitãţi, proceduri, procese şi modalitãţi de implementare de cãtre administratorul aerodromului a politicii în domeniul siguranţei, prin care se realizeazã controlul siguranţei, respectiv siguranţa operãrii pe aerodrom.
Solicitant - persoana fizicã sau juridicã (organizaţie) care solicitã un certificat de autorizare pentru operarea unui aerodrom, prelungirea valabilitãţii sau modificarea unui astfel de certificat.
Suprafeţe de limitare a obstacolelor - serie de suprafeţe care definesc un volum al spaţiului aerian pe şi în jurul unui aerodrom, care trebuie menţinut liber de obstacole cu scopul de a permite zborul aeronavelor în condiţii de siguranţã.
Suprafaţa de manevrã - parte a unui aerodrom, destinatã pentru decolarea, aterizarea şi rularea la sol a aeronavelor, exclusiv platformele.
Suprafaţa de mişcare - parte a unui aerodrom, destinatã pentru decolarea, aterizarea şi rularea la sol a aeronavelor şi care cuprinde suprafaţa de manevrã şi platformele.
Suspendare - retragerea temporarã de cãtre AACR a competenţelor şi/sau drepturilor acordate administratorului unui aerodrom prin documentul de autorizare, ca urmare a nerespectãrii condiţiilor iniţiale de autorizare sau a cerinţelor impuse de AACR. În perioada de suspendare sunt interzise emiterea de documente în baza certificatului şi desfãşurarea operaţiunilor/ activitãţilor aeronautice specifice. Acestea pot fi reluate şi drepturile care decurg din autorizare pot fi restabilite atunci când AACR constatã cã circumstanţele care au cauzat suspendarea au fost corectate, iar administratorul poate demonstra din nou conformarea deplinã cu cerinţele aplicabile.
Trafic/Transport aerian public - transportul de pasageri şi de mãrfuri efectuat contra platã, fie pe baza unui orar prestabilit (regulat), fie în afara unui astfel de orar (neregulat/ocazional).
Zonã cu lucrãri - parte a unui aerodrom în care se executã lucrãri de întreţinere/reparaţii sau construcţii.
Zonã cu servituţi aeronautice - zonã aflatã sub incidenţa servituţilor aeronautice.
Zonã de dezvoltare - zonã prevãzutã în programele/proiectele de extindere a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigaţie aerianã şi meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitatã în scopul actualizãrii şi conservãrii servituţilor aeronautice - în interes public şi pentru asigurarea siguranţei zborului.
Zonã de protecţie - zonã adiacentã amplasamentelor mijloacelor de navigaţie aerianã şi meteorologice, indiferent de proprietar, delimitatã cu scopul de a preveni interferenţele negative de orice naturã, directe şi/sau indirecte, asupra performanţelor operaţionale ale acestor mijloace - în interesul siguranţei zborului aeronavelor.
Zonã de siguranţã - zonã adiacentã unui aerodrom, indiferent de proprietar, definitã cu scopul de a limita înãlţimea obstacolelor şi de a preveni efectele negative de orice naturã, directe şi/sau indirecte, asupra operãrii aeronavelor şi ansamblului activitãţilor aeronautice - în interesul siguranţei zborului aeronavelor şi securitãţii aeronautice.
Zonã neutilizabilã - parte a suprafeţei de mişcare, necorespunzãtoare şi indisponibilã pentru utilizare de cãtre aeronave.
Zonã liberã de obstacole (OFZ) - spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei interioare de apropiere, suprafeţei interioare de tranziţie, suprafeţei de întrerupere a aterizãrii şi a acelei porţiuni din banda pistei delimitatã de aceste suprafeţe, care nu este penetrat de niciun obstacol fix, cu excepţia obiectelor uşoare şi frangibile necesare scopurilor de navigaţie aerianã.
1.4.2. Abrevieri:
AACR - Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã"
ACN - numãr de clasificare a aeronavelor (Aircraft Classification Number)
AD/AP - aerodrom/aeroport
AFTN - reţeaua serviciului fix de telecomunicaţii aeronautice (Aeronautical Fixed Telecommunication Network)
AIP - publicaţie de informare aeronauticã (Aeronautical Information Publication)
AIS - servicii de informare aeronauticã (Aeronautical Information Service)
ASDA - distanţa de accelerare şi oprire disponibilã (Accelerate/Stop Distance Available)
ATS - servicii de trafic aerian (Air Traffic Services)
CWY - prelungire degajatã (Clearway)
ECAC - Conferinţa Aviaţiei Civile Europene (European Civil Aviation Conference)
EUROCONTROL - Organizaţia Europeanã pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (European Organisation for the Safety of Air Navigation)
IATA - Asociaţia Transportului Aerian Internaţional (Internaţional Air Transport Association)
ICAO - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (Internaţional Civil Aviation Organization)
INS - sistem de navigaţie inerţialã (Inertial Navigation System)
LDA - distanţa de aterizare disponibilã (Landing Distance Available)
MTI - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
NOTAM - avize cãtre navigatori (Notice to Air Men)
OFZ - zona liberã de obstacole (Obstacle Free Zone)
PCN - numãrul de clasificare a pavajului (Pavement Classification Number)
RACR - reglementãri aeronautice civile române
RESA - suprafaţã de siguranţã la capãtul pistei (Runway End Safety Area)
SITA - Societatea Internaţionalã de Telecomunicaţii Aeronautice (Societe Internaţionale de Telecommunications Aeronautiques)
SMS - sistemul de management al siguranţei (Safety Management System)
SWY - prelungire de oprire (Stopway)
TODA - distanţa de decolare disponibilã (Take-Off Distance Available)
TORA - distanţa de rulare la decolare disponibilã (Take-Off Run Distance Available)
VFR - reguli de zbor la vedere (Visual Flight Rules)
VHF - frecvenţã foarte înaltã (Very High Frequency)
VOR - radiofar omnidirecţional VHF (VHF Omnidirectional Radio Range)
WGS 84 - sistemul geodezic mondial (World Geodetic System)

CAP. II
Cerinţe pentru autorizarea sau menţinerea valabilitãţii autorizãrii aerodromurilor civile

2.1. Cerinţe generale
2.1.1. Aerodromurile civile trebuie sã fie înfiinţate şi sã funcţioneze conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare şi ale reglementãrilor aeronautice specifice emise de MTI, cu avizul ministerelor abilitate.
2.1.2. Solicitantul certificatului de autorizare pentru un aerodrom civil sau deţinãtorul unui astfel de certificat, dupã caz, trebuie sã facã dovada cã deţine sau asigurã:
(1) documente valabile care sã ateste respectarea cerinţei prevãzute la paragraful 2.1.1;
(2) stare fizicã acceptabilã a suprafeţei de mişcare;
(3) facilitãţi, servicii şi echipamente de aerodrom adecvate operãrii în siguranţã a aeronavelor sau a unor categorii de aeronave pe aerodrom;
(4) personal cu experienţã, competent şi, dupã caz, autorizat/licenţiat pentru operarea şi întreţinerea corespunzãtoare a aerodromului;
(5) proceduri operaţionale specifice care sã permitã desfãşurarea în siguranţã a operaţiunilor de aerodrom autorizate;
(6) sistem de management al siguranţei acceptabil (structuri organizatorice şi operaţionale adecvate specificului operaţiunilor de aerodrom preconizate, care sã realizeze şi sã menţinã siguranţa zborului şi calitatea serviciilor prestate).
2.1.3. Solicitantul certificatului de autorizare pentru un aerodrom civil sau deţinãtorul unui astfel de certificat, dupã caz, trebuie sã facã dovada cã deţine un program de securitate aeronauticã elaborat şi aprobat conform reglementãrilor legale în vigoare.
2.1.4. Solicitantul certificatului de autorizare pentru un aerodrom civil trebuie sã elaboreze Manualul aerodromului, pe care sã îl înainteze AACR spre acceptare.
2.1.5. Administratorul unui aerodrom civil trebuie sã gestioneze şi sã actualizeze permanent conţinutul Manualului aerodromului, sã transmitã AACR proiectele de amendamente, spre acceptare.
2.1.6. Solicitantul certificatului de autorizare pentru un aerodrom civil sau deţinãtorul unui astfel de certificat, dupã caz, trebuie sã accepte autoritatea de inspecţie şi de supraveghere exercitatã de AACR şi sã aplice mãsurile corective sau cerinţele specifice stabilite sau convenite cu AACR.
2.2. Cerinţe privind facilitãţile şi echipamentele de aerodrom
2.2.1. Activitãţile cu implicaţii în siguranţa zborului desfãşurate în perimetrul infrastructurii unui aerodrom civil trebuie sã fie executate cu echipamente şi facilitãţi adecvate, autorizate sau acceptate de AACR.
2.2.2. - (1) Echipamentele, utilajele şi facilitãţile utilizate pe aerodromurile civile trebuie sã aibã caracteristicile şi performanţele acceptate de AACR.
(2) Echipamentele, utilajele şi facilitãţile menţionate la alin. (1) trebuie sã fie autorizate de AACR înainte de intrarea în exploatare şi reautorizate anual.
2.2.3. Dotarea cu echipamente, utilaje şi facilitãţi de aerodrom (cantitate, tipuri, caracteristici, performanţe etc.) trebuie realizatã în funcţie de specificul şi volumul activitãţilor aeronautice preconizate a se desfãşura pe fiecare aerodrom civil supus autorizãrii.
2.2.4. Serviciile, facilitãţile şi echipamentele de aerodrom trebuie contractate numai cu furnizori din ţarã autorizaţi ca agenţi aeronautici civili sau cu furnizori externi acceptaţi de AACR.
2.2.5. - (1) Administratorul aerodromului trebuie sã implementeze şi sã menţinã un program de întreţinere tehnicã şi reparaţii pentru echipamente şi facilitãţi, un sistem de evidenţã a stãrii tehnice pentru echipamentele şi facilitãţile respective, precum şi un sistem de înregistrãri privind întreţinerea tehnicã a acestora, pe baza sistemului sãu de control al calitãţii.
(2) Programul şi sistemele menţionate la alin. (1) trebuie sã fie acceptate de AACR.
2.3. Cerinţe privind personalul
2.3.1. Aerodromurile civile trebuie sã dispunã de personal suficient în concordanţã cu traficul de pasageri şi marfã derulat şi calificat corespunzãtor pentru a putea desfãşura activitãţile aeronautice preconizate.
2.3.2. - (1) Personalul implicat în activitãţile aeronautice trebuie sã cunoascã şi sã aplice curent reglementãrile aeronautice naţionale şi internaţionale referitoare la domeniul de activitate pentru care este autorizat/licenţiat şi cele în legãturã cu siguranţa.
(2) Personalul implicat în activitãţile aeronautice trebuie sã aibã o pregãtire şi o experienţã relevante şi sã fie integrat într-un program de instruire iniţialã şi recurentã acceptabil de AACR.
2.3.3. În scopul asigurãrii unui management eficient pe aeroporturile din România, persoanele cu funcţii de conducere/decizie din structurile organizatorice ale aeroporturilor, implicate în siguranţa activitãţilor aeronautice (director general, director operaţional, director tehnic, director de calitate, alte funcţii echivalente), trebuie sã fie acceptate de AACR şi, corespunzãtor, trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
(1) sã fie absolvente de studii superioare tehnice de lungã duratã sau echivalente, iar pentru funcţia de director general sunt acceptate şi studii superioare economice de lungã duratã;
(2) sã fie absolvente ale unor cursuri aprobate sau acceptate de AACR, dupã cum urmeazã:
(i) cursuri în domeniul aviaţiei civile, adecvate funcţiei deţinute; sau
(ii) cursuri de management în domeniul aviaţiei civile;
(3) sã aibã experienţa de minimum 3 ani în activitãţile aeroportuare specifice;
(4) sã cunoascã sistemul reglementãrilor aeronautice civile şi cadrului legislativ naţional;
(5) sã fie familiarizate cu documentele ICAO, ECAC, EUROCONTROL, IATA relevante pentru domeniul aeroportuar;
(6) sã cunoascã limba englezã la nivel cel puţin mediu (scris, citit, conversaţie).
2.3.4. Competenţa personalului de pe aerodromurile civile implicat în activitãţile aeronautice specifice se stabileşte în conformitate cu standarde şi proceduri acceptabile de AACR.

CAP. III
Manualul aerodromului

3.1. Scopul şi destinaţia Manualului aerodromului
3.1.1. Solicitantul unui certificat de autorizare sau administratorul unui aerodrom civil autorizat trebuie sã deţinã Manualul aerodromului, document specific aerodromului respectiv.
3.1.2. Prin structurã şi conţinut, Manualul aerodromului trebuie sã sintetizeze varietatea, extinderea/volumul, condiţiile şi particularitãţile operaţiunilor/activitãţilor de aviaţie civilã preconizate, precum şi mijloacele şi modalitãţile concrete de operare pe aerodromul în cauzã.
3.1.3. - (1) Manualul aerodromului trebuie sã conţinã toate informaţiile relevante cu privire la: amplasament, date de aerodrom, organizare şi management, facilitãţi, echipamente, servicii, proceduri operaţionale, proceduri de colaborare cu unitãţile de trafic aerian, cu operatorii aerieni, cu agenţii aeronautici de handling şi cu alte categorii de agenţi aeronautici civili, proceduri de colaborare cu unitãţile militare de aviaţie (unde este cazul).
(2) Informaţiile incluse în Manualul aerodromului, grupate sistematic, trebuie sã demonstreze cã aerodromul se conformeazã standardelor şi practicilor de autorizare şi funcţionare, cã nu existã elemente care ar putea afecta siguranţa zborului.
3.1.4. Manualul aerodromului este:
(1) documentul de referinţã privind standardele de autorizare care trebuie respectate şi nivelul serviciilor aeronautice prestate pe aerodrom;
(2) mãsurã a competenţei manageriale şi operaţionale a administratorului aerodromului;
(3) materialul de referinţã pentru desfãşurarea inspecţiilor/auditurilor de aerodrom în vederea obţinerii certificatului de autorizare, precum şi pentru inspecţiile/auditurile de siguranţã subsecvente.
3.1.5. Manualul aerodromului permite AACR sã evalueze dacã aerodromul întruneşte condiţiile necesare pentru operaţiunile aeronautice propuse şi sã decidã în legãturã cu emiterea certificatului de autorizare.
3.2. Elaborarea Manualului aerodromului
3.2.1. Manualul aerodromului trebuie:
(1) sã fie tipãrit şi disponibil în format digital;
(2) sã fie astfel structurat/organizat încât sã faciliteze procesele de elaborare, modificare şi acceptare;
(3) sã aibã o formã uşor de utilizat;
(4) sã aibã un sistem de înregistrare şi evidenţã a amendamentelor aplicate şi a paginilor în vigoare;
(5) sã aibã evidenţa distribuirii exemplarelor;
(6) sã fie semnat de administratorul aerodromului.
3.2.2. La elaborarea Manualului aerodromului:
(1) structurarea şi organizarea conţinutului trebuie sã permitã distribuirea şi utilizarea Manualului aerodromului pe secţiuni, în conformitate cu necesitãţile compartimentelor şi/sau ale persoanelor cãrora li se adreseazã prin prevederi specifice;
(2) conţinutul trebuie tratat sistemic şi unitar.
3.3. Exemplarele Manualului aerodromului
3.3.1. Administratorul aerodromului trebuie sã depunã la AACR douã exemplare complete şi actualizate ale Manualului aerodromului, spre acceptare, din care unul se returneazã solicitantului.
3.3.2. Administratorul aerodromului trebuie sã deţinã la aerodrom cel puţin un exemplar complet şi actualizat al Manualului aerodromului şi un exemplar complet şi actualizat la sediul sãu principal de activitate, dacã acesta nu este la aerodrom.
3.3.3. Administratorul aerodromului trebuie sã prezinte la dispoziţia personalului abilitat al AACR exemplarul menţionat la paragraful 3.3.2, pentru inspecţie.
3.4. Structura şi conţinutul Manualului aerodromului
3.4.1. Conţinutul Manualului aerodromului trebuie structurat dupã cum urmeazã:
3.4.1.1. Partea 1 - Generalitãţi va include cel puţin informaţiile specifice referitoare la:
(1) scopul şi destinaţia Manualului aerodromului, modul de administrare a Manualului aerodromului;
(2) cadrul legislativ naţional şi reglementãrile aeronautice de referinţã pentru autorizarea aerodromului şi aprobarea Manualului aerodromului;
(3) termenii şi condiţiile de folosire a aerodromului, declaraţia administratorului aerodromului privind disponibilitatea infrastructurii şi prestarea serviciilor de profil pe baze nediscriminatorii cãtre toţi utilizatorii;
(4) condiţii generale de operare a aerodromului, aeronava de referinţã, codul aerodromului;
(5) sistemul de tarifare;
(6) sistemul de înregistrare a mişcãrilor aeronavelor.
3.4.1.2. Partea a 2-a - Amplasarea aerodromului va include cel puţin urmãtoarele informaţii şi planuri/ planşe specifice:
(1) planul de situaţie al aerodromului, cu evidenţierea tuturor facilitãţilor/instalaţiilor de aerodrom şi a mijloacelor de radionavigaţie aerianã;
(2) planul de încadrare în zonã, cu indicarea limitelor aerodromului;
(3) planul de încadrare în teritoriu, cu indicarea distanţei dintre aerodrom şi localitatea cea mai apropiatã şi, dacã este cazul, amplasamentele instalaţiilor de aerodrom aflate în exteriorul perimetrului aerodromului;
(4) regimul juridic al terenurilor aerodromului, conform planului cadastral.
3.4.1.3. Partea a 3-a - Date de aerodrom va include datele de informare aeronauticã (date care trebuie sã corespundã cel puţin structurii/cerinţelor capitolului AD din AIP-România al aerodromului în cauzã):
P 3.1 - Informaţii generale:
(1) numele aerodromului;
(2) adresa aerodromului;
(3) numele proprietarului aerodromului şi datele sale de identificare (adresã, telefoane, fax, e-mail etc.);
(4) numele administratorului aerodromului şi datele sale de identificare (adresã, telefoane, fax, e-mail, SITA, AFTN etc.);
(5) localizarea şi coordonatele geografice ale punctului de referinţã al aerodromului, exprimate în sistemul WGS 84;
(6) cota aerodromului şi ondulaţia geoidului în punctul de mãsurare, exprimate în sistemele WGS 84 şi Marea Neagrã 1975;
(7) cotele pragurilor pistei şi ondulaţia geoidului în fiecare punct mãsurat, cotele capetelor pistei şi ale tuturor punctelor semnificative ale pistei, precum şi cota cea mai mare a zonei de contact, exprimate în sistemele WGS 84 şi Marea Neagrã 1975;
(8) temperatura de referinţã a aerodromului;
(9) declinaţia magneticã, data la care s-a fãcut mãsurãtoarea şi variaţia anualã;
(10) programul de funcţionare (administraţie, servicii etc.);
(11) facilitãţi şi servicii pentru pasageri, organizarea fluxurilor de pasageri;
(12) facilitãţi şi servicii de handling, disponibilitate sezonierã;
(13) facilitãţi cargo;
(14) programe de reparaţii capitale, modernizare şi/sau dezvoltare, planificarea lucrãrilor de execuţie;
(15) alte informaţii relevante.
P 3.2 - Caracteristici fizice ale aerodromului şi informaţii conexe:
(1) detalii tehnice şi planşe referitoare la pistã: orientare, numãr de identificare, lungime, lãţime, pante, tipul suprafeţei, tipul de operare pe pistã şi, pentru cele cu apropiere de precizie, existenţa OFZ;
(2) detalii tehnice şi planşe referitoare la dimensiunile şi tipul suprafeţei benzii pistei, ale RESA şi SWY, iar acolo unde este cazul, harta terenului pentru apropiere de precizie (care trebuie sã fie disponibilã şi în format digital);
(3) detalii tehnice şi planşe referitoare la dimensiunile şi tipul suprafeţei cãilor de rulare;
(4) detalii tehnice şi planşe referitoare la dimensiunile şi tipul suprafeţei platformei(elor) şi la poziţiile de staţionare a aeronavelor;
(5) dimensiunile CWY şi profilul terenului;
(6) detalii tehnice şi planşe referitoare la mijloace vizuale: marcaje, panouri, dispozitive luminoase de apropiere, indicatoare vizuale ale pantei de aterizare, balizajul luminos al pistei, balizajul luminos al cãilor de rulare, alte mijloace vizuale de control şi dirijare pe cãile de rulare, sistemul vizual de dirijare la andocare etc.);
(7) alimentarea normalã şi de rezervã cu energie electricã;
(8) poziţia pe aerodrom şi frecvenţa radio a punctului de verificare VOR (unde este cazul);
(9) amplasarea şi descrierea rutelor standard de rulare (unde este cazul);
(10) coordonatele geografice ale fiecãrui prag al pistei exprimate în sistemul WGS 84;
(11) coordonatele geografice ale punctelor corespunzãtoare axei cãilor de rulare exprimate în sistemul WGS 84 (unde este cazul);
(12) coordonatele geografice ale fiecãrei poziţii de staţionare a aeronavelor (puncte INS) exprimate în sistemul WGS 84;
(13) detalii tehnice (cota la vârf, coordonate geografice exprimate în sistemul WGS 84, marcare şi balizare etc.) şi planşe (hãrţi de obstacolare) referitoare la obstacolele semnificative din zonele de apropiere şi de decolare, de apropiere indirectã şi din vecinãtatea aerodromului;
(14) tipul suprafeţelor pistei, cãilor de rulare şi platformei(elor) şi rezistenţa acestor suprafeţe (exprimatã prin metoda ACNPCN);
(15) distanţe declarate: TORA, TODA, ASDA, LDA şi, unde este cazul, distanţe declarate reduse;
(16) detalii tehnice şi planşe referitoare la sistemul de canalizare, drenare etc. pentru pistã, cãi de rulare şi platformã(e);
(17) planul de îndepãrtare a aeronavelor imobilizate în mod accidental: date de identificare a coordonatorului operaţiunilor (telefon, fax, e-mail etc.), mijloace disponibile etc.;
(18) salvare şi stingerea incendiilor: nivelul de protecţie asigurat, exprimat în termenii categoriei serviciilor de salvare şi stingere a incendiilor;
(19) detalii tehnice şi planşe referitoare la poziţia pe aerodrom, amenajarea, caracteristicile şi condiţiile de operare ale unui heliport (unde este cazul);
(20) alte informaţii relevante.
3.4.1.4. - (1) Partea a 4-a - Proceduri operaţionale şi mãsuri de siguranţã cuprinde referiri concrete la procedurile, regulamentele, programele/planurile şi instrucţiunile operaţionale implementate pe aerodrom (date de identificare a organizaţiilor, compartimentelor şi persoanelor cu atribuţii şi competenţe, liste şi date tehnice ale echipamentelor utilizate, metode şi modalitãţi de acţiune, principii de colaborare şi coordonare, practici de instruire, calificare şi perfecţionare profesionalã a personalului, practici de înregistrare şi evidenţã, planşe, grafice/planificãri etc.), relevante pentru:
P 4.1 - Raportarea modificãrii datelor de aerodrom (comunicarea la AACR a bazelor de amendament şi/sau NOTAM referitoare la modificãri temporare sau permanente ale informaţiilor publicate în AIP-România sau care influenţeazã sau determinã modificarea acestor informaţii)
P 4.2 - Accesul pe suprafaţa de mişcare a aerodromului
P 4.3 - Planul de urgenţã al aerodromului
P 4.4 - Salvare şi stingerea incendiilor
P 4.5 - Inspectarea de cãtre administratorul aerodromului a suprafeţei de mişcare şi a zonelor cu servituţi de aeronauticã civilã
P 4.6 - Mijloace vizuale şi sisteme electrice de aerodrom
P 4.7 - Întreţinerea suprafeţei de mişcare
P 4.8 - Asigurarea condiţiilor de siguranţã pe perioada executãrii de lucrãri la infrastructurã
P 4.9 - Managementul/Siguranţa pe platformã
P 4.10 - Circulaţia vehiculelor pe suprafaţa de mişcare
P 4.11 -Managementul pericolului reprezentat de pãsãri şi animale
P 4.12 - Controlul obstacolelor (inclusiv marcarea şi balizarea luminoasã a obstacolelor)
P 4.13 - Înlãturarea aeronavelor imobilizate accidental
P 4.14 - Tratarea bunurilor periculoase
P 4.15 - Operaţiuni în condiţii de vizibilitate redusã
P 4.16 - Prevederi privind folosirea aerodromului în comun cu aviaţia militarã, sportivã şi/sau utilitarã (dupã caz)
P 4.17 - Alte elemente relevante
(2) Elaborarea şi implementarea tuturor procedurilor operaţionale trebuie sã fie conforme cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare şi cu cerinţele reglementãrilor aeronautice de profil.
(3) Procedurile operaţionale trebuie elaborate în termeni specifici, concreţi şi sã includã informaţii clare în legãturã cu:
a) momentul sau circumstanţele în care trebuie declanşatã procedura operaţionalã;
b) modalitatea efectivã de declanşare a procedurii operaţionale;
c) fazele/etapele şi acţiunile de întreprins;
d) persoanele care efectueazã acţiunile şi atribuţiile persoanelor respective;
e) echipamentele necesare pentru derularea acţiunilor şi accesul la aceste echipamente;
f) alte aspecte relevante.
3.4.1.5. Partea a 5-a - Administrarea aerodromului şi sistemul de management al siguranţei:
P 5.1 - Administrarea aerodromului
Cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii relevante privind administrarea aerodromului:
(1) structura organizatoricã (organigrama), funcţiile de conducere/decizie şi persoanele care le deţin, inclusiv atribuţiile lor;
(2) fluxul ierarhic de decizie, fluxul informaţional, principii şi modalitãţi de coordonare;
(3) compartimentele/serviciile tehnice şi operative de aerodrom şi atribuţiile acestora;
(4) datele de identificare (nume, funcţie, nr. de telefon etc.) a persoanelor cu responsabilitãţi în domeniul siguranţei operaţionale de aerodrom;
(5) criterii de dimensionare cu personal a compartimentelor/serviciilor cu atribuţii operaţionale sau de siguranţã;
(6) politica şi modalitãţile de instruire, calificare şi perfecţionare profesionalã a personalului operaţional şi tehnic;
(7) sistemul de reglementãri aeronautice, persoana care gestioneazã sistemul şi atribuţiile acesteia, lista completã şi actualizatã a reglementãrilor aeronautice deţinute şi a regulamentelor, normelor, procedurilor şi instrucţiunilor interne elaborate şi aplicate;
(8) politica în domeniul siguranţei operaţionale;
(9) politica în domeniul protecţiei mediului;
(10) politica în domeniul calitãţii serviciilor prestate;
(11) modalitãţi de colaborare şi de coordonare a activitãţilor cu serviciile de trafic aerian, deţinãtorii mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene, operatorii aerieni şi agenţii aeronautici civili;
(12) lista completã şi actualizatã a agenţilor aeronautici care desfãşoarã activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare sau activitãţi conexe;
(13) comitete înfiinţate pe aeroport (scop, componenţã, organizare, funcţionare, competenţe).
P 5.2 - Sistemul de management al siguranţei (SMS)
Conţine cel puţin urmãtoarele elemente esenţiale privind sistemul de management al siguranţei operaţionale şi strategia de îmbunãtãţire permanentã a performanţelor în domeniu:
(1) politica de siguranţã operaţionalã, în mãsura în care este aplicabilã, a sistemului de management al siguranţei operaţionale şi relaţia sa cu procesele operaţionale şi de întreţinere;
(2) structura sau organizarea SMS, inclusiv personalul disponibil şi atribuţiile şi responsabilitãţile individuale şi comune pentru managementul siguranţei operaţionale;
(3) strategia şi planificarea SMS, incluzând planificarea obiectivelor, prioritãţile implementãrii iniţiativelor în domeniul siguranţei şi stabilirea unui cadru pentru limitarea riscurilor la un nivel cât mai scãzut posibil, respectând permanent standardele şi practicile recomandate internaţionale, precum şi reglementãrile, regulamentele şi normele naţionale aplicabile;
(4) implementarea SMS, inclusiv mijloacele, metodele şi procedurile pentru comunicarea eficace a mesajelor privind siguranţa operaţionalã şi aplicarea cerinţelor de siguranţã operaţionalã;
(5) sistemele de evidenţiere a zonelor critice din punctul de vedere al siguranţei care necesitã un nivel sporit de integrare al managementului siguranţei şi acţiunile în acest sens (programele de mãsuri de siguranţã operaţionalã);
(6) mãsuri pentru promovarea siguranţei operaţionale şi prevenirea accidentelor şi sisteme de control al riscurilor, incluzând analiza şi urmãrirea accidentelor, incidentelor, reclamaţiilor, defecţiunilor, erorilor, anomaliilor şi disfuncţiilor şi supravegherea continuã a siguranţei operaţionale;
(7) sisteme interne de auditare şi verificare a siguranţei operaţionale, precizând sistemele şi programele care fac obiectul unui control al calitãţii siguranţei operaţionale;
(8) sistemul stabilit pentru gestionarea documentelor tuturor instalaţiilor şi echipamentelor aeroportuare din punctul de vedere al siguranţei operaţionale, precum şi a dosarelor privind exploatarea şi întreţinerea aeroportului, incluzând informaţii privind proiectarea şi construcţia cãilor de rulare şi balizajului luminos al aerodromului; sistemul trebuie sã permitã identificarea uşoarã a dosarelor, respectiv a planurilor;
(9) instruirea şi competenţa personalului, inclusiv evaluarea instruirii fãcute în domeniul siguranţei operaţionale şi a sistemului de certificare şi verificare a competenţei profesionale;
(10) includerea şi aplicarea clauzelor referitoare la siguranţa operaţionalã aeronauticã în cadrul contractelor cu agenţii aeronautici care presteazã activitãţi pe aerodrom.
3.4.2. - (1) Fiecare administrator de aerodrom va elabora Manualul aerodromului dupã structura stabilitã în paragraful 3.4.1 şi va adapta conţinutul Manualului aerodromului la specificul şi particularitãţile operaţiunilor aeronautice care se desfãşoarã pe aerodromul în cauzã.
(2) Suplimentar, Manualul aerodromului poate include orice alte elemente (date/informaţii, proceduri etc.) relevante care contribuie la siguranţa, regularitatea şi eficienţa operaţiunilor de aerodrom, a traficului aerian în general, precum şi la calitatea serviciilor prestate.
3.4.3. În cazul în care anumite elemente (date/informaţii, proceduri, etc.) dintre cele stabilite în paragraful 3.4.1 nu sunt aplicabile sau nu sunt relevante pentru un aerodrom şi nu sunt incluse în Manualul aerodromului, administratorul aerodromului trebuie sã menţioneze totuşi elementele respective şi sã argumenteze în Manualul aerodromului fiecare omisiune în parte.
3.4.4. Informaţiile incluse în Manualul aerodromului trebuie sã fie corecte, actuale şi semnificative pentru domeniul/subiectul la care se referã.
3.4.5. În Manualul aerodromului trebuie incluse toate informaţiile privind restricţiile operaţionale impuse de cãtre AACR ca o condiţie pentru emiterea certificatului de autorizare.
3.4.6. Solicitantul certificatului de autorizare sau administratorul unui aerodrom autorizat, dupã caz, este integral responsabil pentru corectitudinea informaţiilor incluse în Manualul aerodromului, precum şi pentru respectarea procedurilor dezvoltate în Manualul aerodromului.
3.5. Amendarea Manualului aerodromului
3.5.1. Administratorul unui aerodrom autorizat trebuie sã amendeze Manualul aerodromului ori de câte ori este necesar, pentru menţinerea actualitãţii şi corectitudinii informaţiilor incluse.
3.5.2. AACR poate adresa administratorului unui aerodrom civil, în scris, solicitarea de actualizare/amendare a Manualului aerodromului, stipulând cerinţele corespunzãtoare.
3.5.3. - (1) Modificãrile sau completãrile se opereazã prin înlocuirea sau adãugarea de pagini pe care textul modificat sau completat se evidenţiazã cu o barã verticalã în partea stângã.
(2) Nu se admit amendamente prin inscripţionare manualã.
3.6. Notificarea modificãrilor
Administratorul aerodromului trebuie sã înştiinţeze AACR, în scris, de orice modificare pe care intenţioneazã sã o aducã Manualului aerodromului, sã prezinte AACR şi sã solicite acceptarea proiectului de amendament corespunzãtor, înainte ca acesta sã devinã efectiv.
3.7. Acceptarea Manualului aerodromului
AACR acceptã Manualul aerodromului şi amendamentele aferente, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor prezentei reglementãri.

CAP. IV
Procesul de autorizare a aerodromurilor civile

4.1. Semnificaţia autorizãrii
4.1.1. În procesul autorizãrii, AACR verificã şi constatã dacã solicitantul certificatului de autorizare sau deţinãtorul unui astfel de certificat, dupã caz, are competenţa şi experienţa necesare pentru conformarea cu prevederile prezentei reglementãri, ale celorlalte reglementãri aeronautice relevante şi ale legislaţiei naţionale aplicabile, respectiv dacã deţine capacitatea tehnicã şi operaţionalã sã desfãşoare în siguranţã activitãţile/operaţiunile aeronautice preconizate.
4.1.2. Certificatul de autorizare emis de AACR atestã cã deţinãtorul are capacitatea de a administra aerodromul în cauzã şi poate desfãşura activitãţile/operaţiunile aeriene precizate în anexa certificatului, cu limitele şi/sau cu restricţiile impuse de AACR.
4.2. Etapele autorizãrii
4.2.1. Procesul de autorizare a aerodromurilor civile cuprinde urmãtoarele etape:
(1) solicitarea autorizãrii;
(2) verificarea Manualului aerodromului;
(3) evaluarea aerodromului la faţa locului;
(4) acordarea certificatului de autorizare.
4.2.2. - (1) Durata procesului de autorizare este de 60 de zile, începând cu data depunerii cererii pentru autorizare la sediul AACR.
(2) Aceastã perioadã se prelungeşte cu intervalele de timp în care solicitantul aplicã cerinţele suplimentare formulate de AACR (completarea Manualului aerodromului, implementarea unor mãsuri corective etc.).
4.3. Solicitarea autorizãrii
4.3.1. Pentru obţinerea certificatului de autorizare a unui aerodrom civil, solicitantul trebuie sã prezinte AACR cererea pentru acordarea certificatului, însoţitã de urmãtoarele documente:
(1) Manualul aerodromului;
(2) alte documente care pot susţine cererea de autorizare;
(3) dovada plãţii tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de evaluare în vederea autorizãrii.
4.3.2. Modelul cererii pentru acordarea, modificarea sau prelungirea valabilitãţii certificatului de autorizare este stabilit de AACR prin proceduri specifice.
4.4. Verificarea Manualului aerodromului
4.4.1. În etapa de verificare a Manualului aerodromului, AACR realizeazã analiza de fond a documentului, urmãrind dacã, prin forma de prezentare, structurã şi conţinut, Manualul aerodromului include toate datele/informaţiile relevante, dacã nivelul de documentare este acceptabil, dacã referinţele regulamentare sunt corecte şi complete etc.
4.4.2. Analiza Manualului aerodromului prezentat de solicitant în vederea autorizãrii aerodromului se efectueazã la sediul AACR.
4.4.3. În cazul în care sunt necesare precizãri suplimentare, modificãri şi/sau completãri ale Manualului aerodromului, AACR va cere în scris solicitantului informaţiile respective.
4.4.4. Solicitantul trebuie sã actualizeze în mod corespunzãtor şi operativ Manualul aerodromului.
4.4.5. Solicitantul certificatului de autorizare sau administratorul unui aerodrom autorizat, dupã caz, îşi asumã şi poartã integral responsabilitatea pentru autenticitatea datelor/informaţiilor incluse în Manualul aerodromului sau transmise AACR.
4.5. Evaluarea aerodromului la faţa locului
4.5.1. În etapa evaluãrii aerodromului la faţa locului, inspectorii AACR împuterniciţi urmãresc:
(1) conformitatea datelor incluse în Manualul aerodromului cu situaţia realã referitoare la dotarea tehnicã, procedurile operaţionale şi pregãtirea/calificarea profesionalã a personalului;
(2) implementarea şi eficienţa mãsurilor de siguranţã operaţionalã;
(3) identificarea eventualelor neconformitãţi cu prevederile reglementãrilor aeronautice şi legislaţiei naţionale în vigoare.
4.5.2. Comisia de evaluare, compusã din inspectori ai AACR împuterniciţi, va efectua inspecţiile în urmãtoarele locaţii:
(1) la sediul solicitantului;
(2) la bazele tehnice;
(3) la facilitãţile proprii sau contractate;
(4) în sectoarele şi zonele operaţionale;
(5) în alte zone considerate necesar a fi inspectate în vederea stabilirii conformitãţii cu reglementãrile aplicabile pentru autorizare.
4.5.3. Inspectorii AACR din comisia de evaluare vor urmãri:
(1) La sediul solicitantului:
a) exemplarul Manualului aerodromului (deţinut de administratorul aerodromului), care trebuie sã fie complet, actualizat şi sã conţinã lista de difuzare;
b) eficienţa sistemului de amendare a Manualului aerodromului;
c) existenţa şi valabilitatea documentelor de înfiinţare, organizare şi funcţionare ale aerodromului;
d) organigrama aerodromului, ierarhia responsabilitãţii operaţionale, principalele atribuţii ale funcţiilor de conducere şi decizie (fişele posturilor) etc.;
e) evidenţa obstacolelor din zonã şi hãrţile de aerodrom specifice;
f) procedura de inspecţie proprie a aerodromului, de raportare a stãrii aerodromului (inclusiv evidenţa înregistrãrilor);
g) planul de urgenţã al aerodromului;
h) sistemul de reglementãri aeronautice, lista completã şi actualizatã a reglementãrilor aeronautice deţinute, a procedurilor şi instrucţiunilor interne elaborate şi aplicate;
i) exemplarul AIP-România deţinut de administratorul aerodromului, procedura de amendare, procedura de informare aeronauticã (transmitere spre publicare a datelor de aerodrom, baze NOTAM etc.);
j) programul de protecţie a mediului înconjurãtor şi autorizaţia de mediu;
k) programul de combatere a pasãrilor şi animalelor sãlbatice (dacã este cazul);
l) procedurile de colaborare şi de coordonare cu serviciile de trafic aerian, deţinãtorii mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene şi operatorii aerieni, interfeţele stabilite etc.;
m) procedurile de colaborare şi de coordonare cu agenţii aeronautici de handling şi cu alte categorii de agenţi aeronautici civili, interfeţele stabilite, lista completã şi actualizatã a agenţilor aeronautici care desfãşoarã activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare sau activitãţi conexe;
n) procedurile de colaborare şi de coordonare cu organismele Ministerului Apãrãrii Naţionale în vederea utilizãrii aerodromului în comun cu aviaţia militarã (dacã este cazul);
o) reglementarea relaţiilor cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu instituţii publice etc.;
p) planul de modernizare/dezvoltare al aerodromului (dacã este cazul), avizele de specialitate ale AACR pentru studiile şi proiectele tehnice aferente etc.;
q) structura, conţinutul şi gradul de implementare a SMS;
r) asigurarea trasabilitãţii (înregistrãri, consemnãri etc.);
s) alte elemente relevante pentru administrarea şi operarea aerodromului.
(2) La facilitãţi şi baze tehnice:
a) balizajul luminos al pistei şi al cãilor de rulare, dispozitivul luminos de apropiere, indicatorul vizual al pantei la apropiere, iluminatul platformei(elor), balizajul luminos al obstacolelor etc.;
b) alimentarea normalã şi de rezervã cu energie electricã;
c) facilitãţi şi echipamente de salvare şi de stingerea incendiilor;
d) autospeciale şi echipamente de deservire aeroportuarã;
e) sisteme de comunicaţii în perimetrul aerodromului;
f) condiţii de exploatare specifice pentru facilitãţile şi echipamentele de aerodrom;
g) vehicule speciale, echipamente şi facilitãţi pentru stingerea incendiilor;
h) organizarea instruirii personalului privind prevenirea şi stingerea incendiilor;
i) instrucţiuni/proceduri de lucru, mãsuri pentru protecţia mediului;
j) evidenţa/înregistrãrile lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii;
k) competenţa personalului care executã lucrãri de întreţinere şi reparaţii (calificare, autorizare/licenţiere, fişele posturilor etc.);
l) programul de pregãtire profesionalã a personalului (cursuri de specialitate, metode de verificare periodicã a cunoştinţelor, materiale documentare utilizate etc.);
m) evidenţa/înregistrãrile activitãţilor de pregãtire profesionalã a personalului;
n) distribuirea, dupã caz, a secţiunilor de profil din Manualul aerodromului şi cunoaşterea detaliatã a prevederilor secţiunilor respective de cãtre personalul implicat;
o) alte elemente relevante pentru sectoarele respective.
(3) În sectoarele şi zonele operaţionale:
a) starea şi caracteristicile fizice ale pistei, cãilor de rulare, platformelor, acostamentelor etc.;
b) starea şi caracteristicile fizice ale suprafeţelor de siguranţã (banda pistei, prelungirea de oprire, prelungirea degajatã etc.);
c) starea şi caracteristicile fizice ale marcajelor, panourilor, balizelor etc.;
d) controlul şi limitarea obstacolelor;
e) existenţa indicatorului/indicatoarelor de direcţie a vântului (ne)iluminate;
f) existenţa punctelor de legare la pãmânt, de ancorare a aeronavelor etc.;
g) existenţa şi integritatea împrejmuirii perimetrului aerodromului;
h) siguranţa activitãţilor de handling pe platformã;
i) managementul platformei;
j) aplicarea procedurilor specifice de operare;
k) mãsuri de combatere a pãsãrilor şi animalelor sãlbatice;
l) mãsuri de protecţie a mediului;
m) implementarea sistemului de management al siguranţei;
n) distribuirea, dupã caz, a secţiunilor de profil din Manualul aerodromului şi cunoaşterea detaliatã a prevederilor secţiunilor respective de cãtre personalul implicat;
o) alte elemente relevante pentru siguranţa, regularitatea şi eficienţa operaţiunilor de aerodrom.
4.5.4. În cadrul procesului de evaluare, inspectorii AACR împuterniciţi:
(1) testeazã prin sondaj nivelul pregãtirii profesionale a personalului din compartimentele/sectoarele evaluate;
(2) verificã, unde este cazul, sistemul de asigurare a calitãţii al aerodromului (documentele sistemului calitãţii, stadiul implementãrii etc.).
4.5.5. AACR va efectua inspecţii/audituri de supraveghere şi va verifica stadiul îndeplinirii mãsurilor corective sau preventive programate.
4.6. Acordarea certificatului de autorizare
4.6.1. - (1) Dupã finalizarea evaluãrii aerodromului la faţa locului, inspectorii AACR vor întocmi un raport de specialitate, în care se consemneazã:
a) sectoarele/compartimentele evaluate, obiectivele inspectate, persoanele contactate etc.;
b) aspectele constatate privind organizarea şi administrarea aerodromului, starea infrastructurii de aerodrom, facilitãţile şi echipamentele de aerodrom, procedurile operaţionale şi mãsurile de siguranţã implementate etc.;
c) eventualele neconformitãţi depistate;
d) termenele de înlãturare a neconformitãţilor şi de îndeplinire a cerinţelor suplimentare formulate de AACR;
e) concluziile privind capacitatea administratorului aerodromului şi a personalului de care dispune de a asigura desfãşurarea operaţiunilor de aerodrom în condiţii de siguranţã, regularitate şi eficienţã;
f) propuneri privind acordarea sau neacordarea certificatului de autorizare, eventualele restricţii la operaţiunile/activitãţile autorizate etc.
(2) Raportul de evaluare va fi semnat de cãtre inspectorii AACR împuterniciţi şi va fi aprobat de directorul direcţiei de specialitate din cadrul AACR.
4.6.2. Pe baza concluziilor prezentate în raportul de evaluare, directorul general al AACR decide acordarea sau neacordarea certificatului de autorizare.
4.6.3. - (1) Certificatul de autorizare se semneazã de directorul general al AACR.
(2) Anexa la certificatul de autorizare evidenţiazã operaţiunile/activitãţile aeronautice autorizate, precum şi condiţiile şi/sau limitãrile impuse acestora.
4.6.4. Formatul, structura şi conţinutul raportului de evaluare şi ale certificatului de autorizare cu anexa aferentã, precum şi ale listei/chestionarului de inspecţie/audit se stabilesc de cãtre AACR.
4.6.5. - (1) Certificatul de autorizare emis de AACR (exemplarul original) se transmite solicitantului, însoţit de o copie a raportului de evaluare.
(2) Câte un exemplar original al certificatului de autorizare şi al raportului de evaluare rãmân la AACR.
4.6.6. Dupã primirea certificatului de autorizare, deţinãtorul acestuia poate desfãşura operaţiunile/activitãţile aeronautice autorizate, în condiţiile şi/sau cu limitãrile stabilite de AACR.
4.6.7. Dupã emiterea certificatului de autorizare, AACR desfãşoarã activitãţi de supraveghere permanentã a menţinerii condiţiilor de autorizare.
4.6.8. Decizia de neacordare a certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR, în scris, solicitantului autorizaţiei, în termen de 5 zile lucrãtoare de la luarea deciziei.
4.7. Valabilitatea certificatului de autorizare
4.7.1. AACR emite certificatul de autorizare pentru o perioadã de maximum 1 an.
4.7.2. Termenul de valabilitate menţionat la paragraful 4.7.1 înceteazã dacã AACR suspendã sau anuleazã certificatul de autorizare ori dacã deţinãtorul certificatului de autorizare renunţã la acesta, în condiţiile prezentei reglementãri.
4.8. Prelungirea valabilitãţii certificatului de autorizare
4.8.1. Condiţii de prelungire a valabilitãţii certificatului de autorizare:
(1) administratorul aerodromului:
a) solicitã prelungirea;
b) menţine condiţiile de autorizare din certificatul deţinut;
c) îşi asumã respectarea tuturor reglementãrilor şi normelor legale aplicabile intrate în vigoare în perioada de valabilitate a certificatului deţinut;
d) îşi îndeplineşte obligaţiile de platã a serviciilor prestate de cãtre AACR;
(2) rapoartele de supraveghere ale inspectorilor AACR:
a) evidenţiazã starea corespunzãtoare a infrastructurii de aerodrom;
b) relevã calitatea bunã a lucrãrilor de întreţinere/reparaţii executate pe aerodrom;
c) nu menţioneazã neconformitãţi majore sau deficienţe de fond privind desfãşurarea operaţiunilor/activitãţilor aeronautice pe aerodromul în cauzã, de naturã sã afecteze siguranţa operaţionalã;
(3) nu existã rapoarte de producere pe aerodrom a unor incidente sau accidente de aviaţie ale cãror cauze identificate ca fiind în responsabilitatea aerodromurilor nu au fost analizate şi înlãturate corespunzãtor, prin mãsuri de remediere adecvate şi eficiente.
4.8.2. Solicitarea prelungirii valabilitãţii certificatului de autorizare se face printr-o cerere depusã la sediul AACR cu 45 de zile înainte de expirarea datei de valabilitate a certificatului, însoţitã de urmãtoarele documente:
(1) raportul de autoevaluare, incluzând, dupã caz:
a) rezultatele tehnice şi operaţionale din perioada de funcţionare autorizatã, de la ultima evaluare efectuatã de AACR;
b) modificãrile de naturã organizatoricã, tehnicã şi operaţionalã, de la ultima evaluare sau inspecţie/audit de supraveghere efectuate de AACR;
c) evidenţa şi conţinutul amendamentelor la Manualul aerodromului;
d) efectele implementãrii sistemului calitãţii;
e) stadiul implementãrii sistemului de management al siguranţei;
f) stadiul lucrãrilor de întreţinere/reparaţii sau de modernizare/dezvoltare;
g) lista actualizatã a reglementãrilor interne elaborate;
h) lista actualizatã a facilitãţilor şi a echipamentelor de aerodrom utilizate;
i) lista actualizatã a agenţilor aeronautici civili care au efectuat sau efectueazã activitãţi pe aerodrom ori activitãţi conexe;
j) alte elemente în sprijinul solicitãrii de prelungire a valabilitãţii certificatului de autorizare;
(2) dovada plãţii tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de prelungire a autorizãrii.
4.8.3. Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris în secţiunile 4.4, 4.5 şi 4.6, adaptat la specificul solicitãrii.
4.8.4. Decizia de aprobare a prelungirii perioadei de valabilitate a certificatului de autorizare este urmatã de emiterea noii ediţii a certificatului de autorizare.
4.8.5. Prelungirea perioadei de valabilitate a certificatului de autorizare este de pânã la 3 ani.
4.8.6. - (1) La solicitarea de cãtre administratorul unui aerodrom a prelungirii valabilitãţii certificatului de autorizare, în cazul în care:
a) procesul de evaluare nu se poate desfãşura în perioada corespunzãtoare (pânã la expirarea datei de valabilitate a certificatului de autorizare deţinut); şi
b) condiţiile de la paragraful 4.8.1 sunt îndeplinite; şi
c) constatãrile procesului de supraveghere sunt pozitive/favorabile,
AACR poate prelungi valabilitatea autorizãrii cu pânã la 45 de zile, perioadã în care se va efectua procedura curentã de prelungire a valabilitãţii certificatului de autorizare (conform prevederilor secţiunii 4.8).
(2) AACR va comunica administratorului aerodromului, în scris, decizia de prelungire a valabilitãţii certificatului de autorizare, cu precizarea noului termen de valabilitate şi a obligaţiilor suplimentare care îi revin acestuia în perioada de prelungire.
4.8.7. Dacã nu se solicitã prelungirea valabilitãţii certificatului de autorizare şi acesta expirã prin depãşirea datei de valabilitate, aerodromul în cauzã trebuie sã fie reautorizat (conform prevederilor secţiunilor 4.3, 4.4, 4.5, 4.6 şi 4.7).
4.8.8. Neplata tarifului cuvenit AACR îndreptãţeşte AACR sã refuze autorizarea, pânã la achitarea tarifului corespunzãtor.
4.8.9. Decizia de neprelungire a valabilitãţii certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR, în scris, deţinãtorului autorizaţiei, în termen de 5 zile lucrãtoare de la luarea deciziei.
4.9. Modificarea certificatului de autorizare
4.9.1. Pentru modificarea gamei de operaţiuni/activitãţi aeronautice autorizate, administratorul aerodromului va adresa AACR o cerere de modificare a certificatului de autorizare, însoţitã de urmãtoarele documente:
(1) raportul de autoevaluare, incluzând, dupã caz:
a) rezultatele tehnice şi operaţionale din perioada de funcţionare autorizatã, de la ultima evaluare efectuatã de AACR;
b) modificãrile de naturã organizatoricã, tehnicã şi operaţionalã, de la ultima evaluare sau inspecţie/audit de supraveghere efectuatã de AACR;
c) evidenţa şi conţinutul amendamentelor la Manualul aerodromului;
d) efectele implementãrii sistemului calitãţii;
e) stadiul lucrãrilor de întreţinere/reparaţii sau de modernizare/dezvoltare;
f) lista actualizatã a reglementãrilor interne elaborate;
g) lista actualizatã a facilitãţilor şi echipamentelor de aerodrom utilizate;
h) lista actualizatã a agenţilor aeronautici civili care au efectuat sau efectueazã activitãţi pe aerodrom ori activitãţi conexe;
i) alte elemente relevante pentru desfãşurarea activitãţilor/operaţiunilor aeronautice curente;
(2) studiul/analiza aeronauticã a implicaţiilor modificãrilor propuse, cu evaluarea efectelor asupra siguranţei şi stabilirea mãsurilor necesare pentru menţinerea cel puţin a nivelului iniţial de siguranţã pe aerodrom;
(3) dovada plãţii tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de modificare a autorizãrii.
4.9.2. Condiţionat de respectarea şi menţinerea siguranţei operaţionale, AACR poate modifica un certificat de autorizare aerodrom, dacã:
(1) intervine o modificare privind proprietatea, dreptul de folosinţã şi/sau managementul aerodromului;
(2) intervine o modificare privind utilizarea sau operarea aerodromului;
(3) intervine o modificare a perimetrului/limitelor aerodromului.
4.9.3. Modificãrile pot consta în restrângerea sau extinderea volumului ori cadrului de efectuare a unora dintre operaţiunile/activitãţile aeronautice autorizate, excluderea unor operaţiuni/activitãţi aeronautice autorizate şi/sau includerea unor noi operaţiuni/activitãţi aeronautice.
4.9.4. Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris în secţiunile 4.4, 4.5 şi 4.6, adaptat la specificul modificãrii solicitate.
4.9.5. Aprobarea modificãrilor este urmatã de emiterea noii ediţii a anexei la certificatul de autorizare existent.
4.10. Restricţionarea sau suspendarea certificatului de autorizare
4.10.1. Competenţele şi/sau drepturile acordate prin certificatul de autorizare pot fi restricţionate de AACR pe o perioadã determinatã, în cazul în care deţinãtorul acestuia:
(1) nu mai îndeplineşte condiţiile de autorizare pentru o parte din operaţiunile/activitãţile aeronautice desfãşurate;
(2) nu mai dispune, temporar, de facilitãţile şi/sau echipamentele de aerodrom necesare executãrii unor operaţiuni/activitãţi aeronautice;
(3) se abate în activitatea sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare şi/sau de la procedurile declarate în Manualul aerodromului;
(4) nu respectã reglementãrile aeronautice aplicabile sau cerinţele specifice stabilite de AACR.
4.10.2. Certificatul de autorizare poate fi suspendat de AACR pe o perioadã limitatã, în cazul în care deţinãtorul acestuia:
(1) nu mai îndeplineşte integral condiţiile de autorizare pentru mai multe operaţiuni/activitãţi aeronautice desfãşurate;
(2) nu mai dispune, temporar, de facilitãţile şi/sau echipamentele de aerodrom necesare executãrii unor operaţiuni/activitãţi aeronautice;
(3) se abate repetat în activitatea sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare şi de la procedurile declarate în Manualul aerodromului;
(4) nu respectã în mod repetat reglementãrile aeronautice aplicabile sau cerinţele specifice stabilite de AACR;
(5) este gãsit rãspunzãtor pentru producerea unor accidente sau incidente aeronautice în perimetrul infrastructurii aerodromului ori a unor situaţii care afecteazã siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
(6) nu şi-a achitat obligaţiile de platã ce îi revin pentru servicii prestate în folosul sãu sau la cererea sa de cãtre AACR.
4.10.3. Restricţionarea sau suspendarea certificatului de autorizare se face pe baza:
(1) constatãrilor inspectorilor AACR în cadrul acţiunilor de evaluare sau supraveghere;
(2) constatãrilor ca urmare a verificãrii de cãtre inspectorii AACR a sesizãrilor primite de la participanţii la traficul aerian de pe aerodromul în cauzã, referitoare la siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
(3) constatãrilor ca urmare a verificãrii de cãtre inspectorii AACR a sesizãrilor primite de la instituţii abilitate ale statului, referitoare la siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
(4) solicitãrii administratorului aerodromului.
4.10.4. - (1) Certificatul de autorizare poate fi suspendat pe o perioadã de cel mult 6 luni.
(2) Dacã pânã la expirarea perioadei de suspendare nu sunt eliminate cauzele care au condus la suspendarea certificatului de autorizare, acesta va fi anulat.
4.10.5. Restricţionarea/Limitarea sau suspendarea certificatului de autorizare se stabileşte de AACR în funcţie de riscul potenţial prezentat de activitãţile/operaţiunile aeronautice desfãşurate pe aerodromul în cauzã, raportat la cerinţele reglementãrilor aeronautice aplicabile şi la prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
4.10.6. Pe durata restricţionãrii certificatului de autorizare, continuarea desfãşurãrii operaţiunilor/activitãţilor aeronautice este permisã numai în condiţiile şi/sau cu limitãrile impuse de AACR.
4.10.7. Pe durata suspendãrii certificatului de autorizare:
(1) efectele juridice produse de certificat înceteazã;
(2) aerodromul în cauzã se închide traficului aerian civil.
4.10.8. Decizia de restricţionare sau suspendare a certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR, în scris, deţinãtorului autorizaţiei, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
4.11. Anularea certificatului de autorizare
4.11.1. Certificatul de autorizare poate fi anulat de AACR în cazul în care deţinãtorul acestuia:
(1) prezintã neconformitãţi şi/sau deficienţe majore în activitatea de aerodrom, cu efect asupra siguranţei zborului;
(2) nu mai dispune de facilitãţile şi/sau echipamentele de aerodrom necesare executãrii în siguranţã a operaţiunilor/ activitãţilor aeronautice;
(3) nu asigurã starea fizicã, tehnicã şi operaţionalã corespunzãtoare infrastructurii, facilitãţilor şi echipamentelor de aerodrom, nu implementeazã un program adecvat de întreţinere şi reparaţii, angajeazã lucrãri de întreţinere şi reparaţii de calitate precarã, afectând astfel siguranţa operãrii aeronavelor pe aerodrom;
(4) a radiat din obiectul sãu de activitate legal înregistrat activitãţile autorizate;
(5) se abate sistematic în activitatea sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele declarate în Manualul aerodromului şi/sau de la condiţiile iniţiale de acordare a certificatului de autorizare, referitoare la siguranţa traficului aerian, precum şi la calitatea activitãţilor/serviciilor prestate;
(6) este rãspunzãtor pentru producerea unor accidente sau incidente aeronautice majore în perimetrul infrastructurii de aerodrom ori a unor situaţii care afecteazã grav siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
(7) nu corecteazã la termenele stabilite deficienţele care au justificat mãsura suspendãrii certificatului de autorizare;
(8) solicitã în scris anularea certificatului de autorizare deţinut şi depune documentul original la AACR.
4.11.2. Anularea de cãtre AACR a certificatului de autorizare se face în baza:
(1) constatãrilor inspectorilor AACR în cadrul acţiunilor de evaluare sau supraveghere;
(2) constatãrilor ca urmare a verificãrii de cãtre inspectorii AACR a sesizãrilor primite de la participanţii la traficul aerian de pe aerodromul în cauzã, referitoare la siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
(3) constatãrilor ca urmare a verificãrii de cãtre inspectorii AACR a sesizãrilor primite de la instituţii abilitate ale statului, referitoare la siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice;
4.11.3. Anularea de cãtre AACR a certificatului de autorizare este consecinţa directã a alterãrii grave, cu potenţial de pericol, a condiţiilor de siguranţã pe aerodromul în cauzã, prin raportare la cerinţele reglementãrilor aeronautice aplicabile şi la prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
4.11.4. Anularea certificatului de autorizare se realizeazã prin decizie emisã de directorul general al AACR.
4.11.5. Decizia de anulare a certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR, în scris, deţinãtorului autorizaţiei, în termen de 5 zile de la adoptarea deciziei.
4.11.6. Dupã anularea certificatului de autorizare:
(1) efectele juridice produse de certificatul de autorizare înceteazã definitiv;
(2) aerodromul se închide traficului aerian civil, cu obligaţia administratorului de a lua mãsurile de siguranţã care se impun în astfel de situaţii (îndepãrtarea marcajelor şi a indicatorului de direcţie a vântului, aplicarea marcajelor corespunzãtoare de interzicere şi scoatere din serviciu, informare aeronauticã adecvatã etc.);
(3) deţinãtorul trebuie sã depunã certificatul de autorizare la sediul AACR (documentul original), în termen de maximum 5 zile de la primirea notificãrii AACR referitoare la decizia anulãrii acestuia.
4.12. Renunţarea la certificatul de autorizare
4.12.1. - (1) Deţinãtorul unui certificat de autorizare poate renunţa din proprie iniţiativã la acesta.
(2) Pentru aceasta, trebuie sã notifice AACR, în scris, cu cel puţin 60 de zile înainte de data la care intenţioneazã sã renunţe efectiv la certificatul de autorizare.
4.12.2. Notificarea trebuie sã includã şi urmãtoarele informaţii referitoare la acţiunile întreprinse:
(1) dacã aerodromul rãmâne deschis pentru utilizare ca aerodrom înregistrat, a fost emisã o bazã de amendament privind schimbarea statutului aerodromului;
(2) dacã aerodromul se închide traficului aerian civil, administratorul aerodromului a luat mãsurile de siguranţã care se impun în astfel de situaţii (îndepãrtarea marcajelor şi a indicatorului de direcţie a vântului, aplicarea marcajelor corespunzãtoare de interzicere şi scoatere din serviciu, informare aeronauticã adecvatã etc.).
4.12.3. Dacã aerodromul va rãmâne deschis pentru utilizare ca aerodrom înregistrat, administratorul trebuie sã se conformeze cerinţelor de certificare aplicabile şi celor de siguranţã operaţionalã specifice, aplicându-i-se prevederile cuprinse în RACR-AD-IADC, ediţia 1/2010.
4.12.4. Certificatul de autorizare la care se renunţã va fi anulat prin decizie emisã de directorul general al AACR, cu efect de la data solicitatã de deţinãtorul certificatului [condiţionat de notificarea conform prevederii de la paragraful 4.12.1 alin. (2)].
4.12.5. Deţinãtorul trebuie sã depunã certificatul de autorizare (documentul original) la sediul AACR, în termen de maximum 5 zile de la primirea notificãrii AACR referitoare la decizia anulãrii acestuia.
4.13. Transferul certificatului de autorizare
4.13.1. - (1) Transferul certificatului de autorizare poate fi cerut în conformitate cu reglementãrile naţionale în vigoare, când proprietatea, dreptul de folosinţã şi/sau activitatea de operare ale aerodromului sunt transferate de la un administrator la altul.
(2) Motivele transferului pot include vânzarea, concesionarea şi/sau transferul responsabilitãţii operãrii aerodromului.
4.13.2. AACR poate sã accepte transferul unui certificat de autorizare de la un deţinãtor la altul, când:
(1) deţinãtorul actual comunicã în scris AACR, cu cel puţin 90 de zile înainte, cesionarea operãrii aerodromului;
(2) deţinãtorul actual comunicã în scris AACR numele viitorului administrator;
(3) noul administrator solicitã în scris AACR transferarea certificatului de autorizare, cu cel puţin 60 de zile înaintea preluãrii cesiunii operãrii aerodromului de la deţinãtorul anterior;
(4) AACR se asigurã cã noul administrator este capabil sã opereze şi sã întreţinã corespunzãtor aerodromul şi cã transferul nu va determina deteriorãri semnificative în operarea curentã a aerodromului:
a) facilitãţile, serviciile şi echipamentele de aerodrom vor rãmâne cel puţin aceleaşi;
b) personalul cu atribuţii esenţiale va continua sã le exercite sau va fi înlocuit cu personal având cel puţin aceleaşi aptitudini şi aceeaşi experienţã, precum şi calificãri echivalente;
c) sistemul de management al siguranţei operaţionale va rãmâne funcţional;
d) procedurile Manualului aerodromului nu vor fi modificate.
4.13.3. Dupã emiterea certificatului de autorizare cãtre noul administrator, certificatul deţinut de administratorul iniţial se anuleazã de drept, iar acesta are obligaţia sã depunã documentul original la sediul AACR, în termen de maximum 5 zile de la primirea notificãrii AACR referitoare la emiterea certificatului de autorizare cãtre noul administrator.
4.13.4. AACR poate refuza transferul dacã a constatat cã:
(1) administratorul propus pentru transferarea certificatului de autorizare nu are capacitatea de a opera aerodromul la standardele cerute pentru autorizare;
(2) din transfer vor rezulta alterãri ale aspectelor operaţionale;
(3) noul administrator va efectua modificãri incompatibile cu condiţiile pentru care a fost eliberat certificatul de autorizare curent (reducerea dimensiunilor pistei, cãilor de rulare şi/sau platformelor, folosirea de personal necalificat corespunzãtor, modificarea de fond a Manualului aerodromului etc.).
4.13.5. Decizia de respingere a transferului solicitat, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR, în scris, deţinãtorului actual al certificatului de autorizare, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
4.14. Contestaţii
4.14.1. Solicitantul sau deţinãtorul unui certificat de autorizare (dupã caz) poate contesta deciziile AACR de neacordare a certificatului, de neprelungire a valabilitãţii certificatului, de restricţionare a certificatului, de suspendare a certificatului, de anulare a certificatului sau de respingere a transferului certificatului.
4.14.2. - (1) Contestaţiile împotriva deciziilor AACR menţionate la paragraful 4.14.1, argumentate/documentate corespunzãtor, se depun la AACR de cãtre solicitantul sau deţinãtorul certificatului de autorizare (dupã caz), în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã a deciziei AACR.
(2) AACR va comunica petentului, în scris, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea contestaţiei, menţinerea sau revocarea deciziei în cauzã, motivatã.

CAP. V
Procesul de supraveghere a aerodromurilor civile

5.1. Scopul procesului de supraveghere
5.1.1. Procesul de supraveghere a aerodromurilor civile are scopul de a verifica dacã:
(1) se menţin cel puţin condiţiile existente la acordarea autorizãrii;
(2) se respectã cerinţele specifice menţionate în anexa la certificatul de autorizare;
(3) se respectã cerinţele reglementãrilor aeronautice civile aplicabile privind siguranţa, regularitatea şi eficienţa activitãţilor de aerodrom şi a traficului aerian, precum şi calitatea serviciilor prestate.
5.1.2. Supravegherea aerodromurilor se efectueazã pe întreaga perioadã de valabilitate a certificatului de autorizare.
5.2. Organizarea procesului de supraveghere
5.2.1. - (1) Procesul de supraveghere se organizeazã, este condus şi se executã de cãtre AACR, prin inspectori aeronautici de specialitate ai acesteia.
(2) Procesul de supraveghere se realizeazã pe baza programului şi a procedurilor stabilite de AACR, adaptate particularitãţilor fiecãrui aerodrom.
5.2.2. - (1) AACR executã activitatea de supraveghere prin inspecţii/audituri de aerodrom periodice.
(2) Inspecţiile/auditurile AACR de aerodrom pot fi:
a) programate (anunţate) sau neprogramate (inopinate);
b) generale (vizând toate componentele şi/sau aspectele activitãţii/operaţiunilor de aerodrom) sau parţiale (dedicate anumitor componente şi/sau aspecte ale activitãţii/operaţiunilor de aerodrom, dupã caz).
5.2.3. În cazul aerodromurilor autorizate pe o perioadã mai mare de un an, AACR va derula inspecţii/audituri de aerodrom generale anual sau la jumãtatea perioadei de valabilitate a certificatului de autorizare, la termenul care intervine mai întâi.
5.2.4. În cazul sesizãrii unor neconformitãţi sau deficienţe care afecteazã sau ar putea afecta siguranţa zborului, AACR organizeazã inspecţii/audituri de aerodrom suplimentare parţiale.
5.2.5. - (1) Dacã în urma activitãţii de supraveghere se constatã cã deţinãtorul certificatului de autorizare nu mai îndeplineşte condiţiile cerute pentru autorizare sau nu respectã limitãrile specificate în documentul de autorizare, AACR informeazã imediat, în scris, administratorul aerodromului în cauzã asupra neconformitãţilor constatate şi solicitã remedierea acestora într-o perioadã de timp determinatã.
(2) AACR evalueazã dacã operaţiunile aeronautice mai pot continua în perioada de remediere a neconformitãţilor constatate şi, în funcţie de implicaţiile asupra siguranţei operãrii pe aerodrom, AACR poate restricţiona sau suspenda autorizarea în perioada de referinţã.
5.2.6. În cazul în care deficienţele identificate nu se remediazã pânã la termenul şi/sau în condiţiile stabilite, AACR suspendã sau anuleazã certificatul de autorizare respectiv.

CAP. VI
Responsabilitãţi şi obligaţii ale administratorilor aerodromurilor civile

6.1. Respectarea prevederilor reglementãrilor aeronautice
6.1.1. Administratorul aerodromului se va conforma prevederilor prezentei reglementãri, precum şi ale celorlalte reglementãri aeronautice naţionale şi internaţionale aplicabile.
6.1.2. Obţinerea certificatului de autorizare obligã administratorul aerodromului sã realizeze şi sã menţinã condiţiile privind siguranţa, regularitatea şi eficienţa operaţiunilor aeronautice pe aerodrom, în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice invocate la paragraful 6.1.1.
6.1.3. - (1) Administratorul aerodromului trebuie sã menţinã structura organizatoricã, facilitãţile şi echipamentele de aerodrom, cadrul operaţional şi/sau sistemul de management al siguranţei cel puţin la nivelul declarat iniţial, constatat şi aprobat prin certificatul de autorizare acordat de AACR.
(2) Administratorul aerodromului poate desfãşura în domeniul aeronautic numai activitãţile/serviciile pentru care este autorizat şi numai în condiţiile stabilite, cu respectarea limitãrilor prevãzute în anexa la certificatul de autorizare.
6.1.4. - (1) În interesul siguranţei operaţionale, AACR emite şi transmite administratorului aerodromului, în scris, directive (cu regim obligatoriu) şi circulare (cu regim de recomandare) referitoare la aspecte operaţionale actuale din domeniul de aerodrom şi conex.
(2) Administratorul aerodromului va integra directivele şi circularele emise de AACR în sistemul propriu de reglementãri aeronautice, va aplica cerinţele specifice stipulate în directive şi va avea în vedere recomandãrile specifice formulate în circulare.
6.2. Competenţa personalului operaţional şi de întreţinere
6.2.1. Administratorul aerodromului va angaja un numãr adecvat de persoane cu experienţã şi calificate corespunzãtor pentru îndeplinirea tuturor activitãţilor de întreţinere şi operare a aerodromului.
6.2.2. Dacã cerinţe specifice impun certificarea competenţei profesionale pentru anumite categorii de personal, administratorul aerodromului va folosi în funcţiile respective numai persoane care deţin astfel de certificate.
6.2.3. Administratorul aerodromului va implementa un program de asigurare şi verificare a competenţei profesionale a personalului menţionat la paragraful 6.2.2.
6.3. Întreţinerea şi operarea aerodromului
6.3.1. Administratorul aerodromului va întreţine şi va opera aerodromul în conformitate cu procedurile stabilite în Manualul aerodromului.
6.3.2. Administratorul aerodromului trebuie sã implementeze cerinţele specifice ale directivelor AACR şi sã le includã în Manualul aerodromului.
6.3.3. Administratorul aerodromului trebuie sã asigure un program adecvat şi eficient de întreţinere a facilitãţilor şi echipamentelor de aerodrom, care sã confere un nivel ridicat de siguranţã a operãrii.
6.3.4. Administratorul aerodromului va coordona prin proceduri operaţionale comune cu administratorul serviciilor de trafic aerian realizarea şi menţinerea siguranţei zborului.
6.4. Sistemul de management al siguranţei
6.4.1. Administratorul aerodromului va elabora un sistem de management al siguranţei pe aerodrom, stabilind structura organizaţionalã şi sarcinile specifice, atribuţiile şi responsabilitãţile persoanelor de conducere şi de decizie din sistem, cu scopul asigurãrii cã operaţiunile sunt derulate într-o manierã controlatã demonstrabilã şi sunt perfectibile.
6.4.2. - (1) Administratorul aerodromului va impune tuturor utilizatorilor aerodromului, inclusiv operatorilor aerieni cu baza fixã pe aerodrom, agenţilor aeronautici de handling şi altor organizaţii care desfãşoarã activitãţi pe aerodrom în legãturã cu zborul sau handling-ul aeronavelor, sã se conformeze cerinţelor pe care le-a stabilit referitor la siguranţa pe aerodrom.
(2) Administratorul aerodromului va supraveghea respectarea acestei cerinţe.
6.4.3. Administratorul aerodromului va solicita tuturor utilizatorilor aerodromului, operatorilor aerieni cu baza fixã pe aerodrom, agenţilor aeronautici de handling şi altor organizaţii menţionate la paragraful 6.4.2 sã coopereze la programul de realizare a siguranţei pe aerodrom şi de utilizare sigurã a aerodromului, inclusiv prin informare imediatã asupra oricãror accidente, incidente, defecţiuni sau erori cu efect direct asupra siguranţei operaţionale.
6.5. Sistemul intern de raportare şi de audituri de siguranţã
6.5.1. - (1) Administratorul aerodromului va programa un audit al sistemului de management al siguranţei, incluzând inspecţia facilitãţilor şi echipamentelor de aerodrom.
(2) Auditul va viza funcţiunile proprii ale administratorului aerodromului.
(3) Acesta va organiza, de asemenea, un program de inspecţie şi audit extern pentru evaluarea altor utilizatori, inclusiv operatorii aerieni cu baza fixã pe aerodrom, agenţii aeronautici de handling şi alte organizaţii menţionate la paragraful 6.4.2.
6.5.2. Auditurile menţionate la paragraful 6.5.1 se vor planifica şi se vor derula periodic, la intervale de timp de regulã nu mai mari de 6 luni.
6.5.3. Administratorul aerodromului se va asigura cã rapoartele de audit intern, inclusiv rapoartele referitoare la facilitãţile, serviciile şi echipamentele de aerodrom, sunt întocmite de persoane cu pregãtire şi experienţã în domeniul siguranţei operaţionale.
6.5.4. - (1) Administratorul aerodromului va pãstra câte o copie a rapoartelor menţionate la paragraful 6.5.3 pentru o perioadã de 2 ani.
(2) AACR poate solicita copii ale rapoartelor de audit intern pentru activitãţile sale de evaluare.
6.5.5. Rapoartele menţionate la paragraful 6.5.3 trebuie sã fie semnate de persoanele care au efectuat inspecţiile şi auditurile respective.
6.6. Accesul pe aerodrom
6.6.1. Personalul abilitat al AACR poate inspecta şi efectua testãri ale facilitãţilor, serviciilor şi echipamentelor de aerodrom, poate verifica documentele şi înregistrãrile administratorului aerodromului şi poate evalua sistemul de management al siguranţei înainte de emiterea ori prelungirea valabilitãţii certificatului de autorizare sau oricând este nevoie, în scopul realizãrii şi menţinerii siguranţei pe aerodrom.
6.6.2. La solicitarea personalului menţionat la paragraful 6.6.1, în scopul evaluãrii siguranţei pe aerodrom, administratorul aerodromului va permite accesul în orice zonã a aerodromului sau la orice facilitate de aerodrom, inclusiv echipamente, înregistrãri, documente şi personal operaţional.
6.6.3. Administratorul aerodromului va coopera la desfãşurarea activitãţilor menţionate la paragraful 6.6.1.
6.7. Notificare şi raportare
6.7.1. Administratorul aerodromului trebuie sã transmitã notificãri şi rapoarte cãtre AACR, serviciile de control al traficului aerian şi alte organizaţii, potrivit cerinţelor specifice impuse de reglementãrile aeronautice aplicabile.
6.7.2. Administratorul aerodromului va verifica la primire toate publicaţiile de informare aeronauticã emise de AIS şi va semnala imediat cãtre AIS orice inexactitate referitoare la aerodrom, conţinutã în publicaţiile respective.
6.7.3. Administratorul aerodromului va notifica la AIS şi AACR, în scris, cu cel puţin 45 de zile înainte de efectuarea oricãrei modificãri a facilitãţilor sau echipamentelor de aerodrom sau a nivelului serviciilor pe aerodrom care au fost planificate în avans şi care ar putea afecta exactitatea informaţiilor conţinute în publicaţiile de informare aeronauticã de referinţã.
6.7.4. Administratorul aerodromului va furniza cãtre AIS şi se va preocupa ca serviciile de control al traficului aerian şi serviciile de specialitate ale operatorilor aerieni sã fie notificate imediat, cu detalii privind urmãtoarele circumstanţe pe care administratorul le cunoaşte:
(1) obstacole, factori de obstrucţie şi pericole:
a) orice obiect care penetreazã o suprafaţã de limitare a obstacolelor din zona aerodromului;
b) existenţa oricãrui factor de obstrucţie sau oricãrei situaţii periculoase afectând siguranţa aeronauticã pe sau lângã aerodrom;
(2) nivelul serviciilor:
- reducerea nivelului serviciilor de aerodrom indicate în publicaţiile de informare aeronauticã menţionate la paragraful 6.7.2;
(3) suprafaţa de mişcare:
- închiderea oricãrei pãrţi a suprafeţei de mişcare a aerodromului;
(4) orice altã condiţie care ar putea afecta siguranţa aeronauticã pe aerodrom şi împotriva cãreia sunt necesare mãsuri de prevenire.
6.7.5. Administratorul aerodromului va comunica autoritãţilor administraţiei publice locale sau instituţiei în subordinea cãreia se aflã orice schimbare relevantã privind condiţiile de administrare şi de operare a aerodromului (restricţionarea, suspendarea sau anularea certificatului de autorizare, cerinţe specifice impuse de AACR etc., cu precizarea efectelor asupra siguranţei şi a implicaţiilor conexe).
6.7.6. Administratorul aerodromului este integral rãspunzãtor pentru corectitudinea şi actualitatea datelor/informaţiilor pe care le transmite/furnizeazã în rapoarte, notificãri, amendamente, baze de NOTAM etc.
6.8. Inspecţii speciale
Pentru realizarea siguranţei aeronautice, administratorul aerodromului va inspecta aerodromul, în funcţie de situaţie:
(1) cât mai curând posibil dupã orice incident sau accident de aviaţie;
(2) în perioadele de construire sau reparare a facilitãţilor ori echipamentelor de aerodrom, care sunt critice pentru siguranţa operaţionalã;
(3) în orice alt moment când pe aerodrom sunt condiţii care ar putea afecta siguranţa operaţiunilor/activitãţilor aeronautice.
6.9. Îndepãrtarea obstacolelor de pe suprafaţa aerodromului
Administratorul aerodromului va acţiona pentru îndepãrtarea în cel mai scurt timp posibil a vehiculelor, a obstacolelor sau a altor factori de obstrucţie de pe suprafaţa aerodromului, care ar putea constitui un pericol pentru siguranţa operãrii.
6.10. Notificãri de avertizare
Când aeronavele care zboarã la joasã înãlţime, la sau lângã aerodrom, sau aeronavele care ruleazã ar putea constitui un pericol pentru persoane ori pentru traficul vehiculelor, administratorul aerodromului:
(1) va instala anunţuri de avertizare pe fiecare drum public adiacent suprafeţei de mişcare;
(2) dacã un astfel de drum public nu este controlat de administratorul aerodromului, acesta va informa autoritatea responsabilã, în vederea instalãrii unor anunţuri pe drumul public respectiv cu privire la existenţa unui pericol.

CAP. VII
Exceptãri

7.1. O exceptare se referã la condiţiile şi procedurile autorizate de AACR, stipulate în certificatul de autorizare şi cãrora administratorul aerodromului trebuie sã se conformeze, în interesul siguranţei zborului.
7.2. În vederea exceptãrii de la aplicarea unor cerinţe ale reglementãrilor aeronautice specifice, administratorul aerodromului trebuie sã depunã la AACR o solicitare scrisã, însoţitã de o analizã de risc (evaluare a riscurile potenţiale) şi de un plan de mãsuri pentru eliminarea sau minimizarea riscurilor considerate.
7.3. Înainte sã decidã exceptarea, AACR va analiza implicaţiile referitoare la siguranţa operaţionalã şi planul de mãsuri propus, urmãrind menţinerea unui nivel de siguranţã echivalent celui stabilit de reglementãrile aeronautice aplicabile.
7.4. AACR îl poate excepta pe administratorul unui aerodrom, în scris, de la conformarea cu unele prevederi ale prezentei reglementãri, numai în mãsura în care aceste exceptãri, însoţite de mãsuri de corectare/compensare eficiente, nu afecteazã siguranţa zborului.
7.5. Diferenţele dintre procedurile şi condiţiile autorizate de AACR şi prevederile reglementãrilor aeronautice de referinţã vor fi menţionate în anexa la certificatul de autorizare, împreunã cu restricţiile şi limitãrile impuse, dupã caz, precum şi cu termenul de valabilitate al exceptãrilor.

_________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016