Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
RAPORT nr. 7.673 din 8 aprilie 2025 privind activitatea desfăşurată de către Departamentul de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale în anul 2024
EMITENT: Autoritatea Electorală Permanentă PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 325 din 11 aprilie 2025
Aprobat,
p. Preşedinte,
Vajda Zsombor
CAP. I
Informaţii generale
În temeiul Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 334/2006), al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare, şi al Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Electorale Permanente, aprobat prin Hotărârea Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului nr. 3/2024, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), prin Departamentul de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale (DCFPPCE), exercită atribuţiile privind controlul finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Misiunea DCFPPCE nu se limitează doar la exercitarea funcţiei de monitorizare şi control asupra modului de finanţare a activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, ci şi la verificarea modului de utilizare a surselor de finanţare obţinute din fonduri publice, în acest sens fiind desfăşurate concomitent activităţi de prevenţie, instruire şi îndrumare.
În calitate de autoritate de control, prin intermediul DCFPPCE, AEP veghează la respectarea principiilor ce stau la baza finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu scopul de a creşte gradul de conştientizare a drepturilor şi obligaţiilor ce revin tuturor factorilor implicaţi. În acest sens, DCFPPCE promovează o comunicare deschisă şi echidistantă, menită să conducă, împreună cu alte măsuri, la reducerea numărului şi gravităţii abaterilor contravenţionale săvârşite.
În anul 2024 s-a continuat utilizarea website-ului www.finantarepartide.ro ca mijloc de comunicare cu partidele politice şi cu persoanele interesate de activitatea DCFPPCE.
DCFPPCE şi-a îndeplinit cu responsabilitate toate obiectivele stabilite prin Legea nr. 334/2006. Priorităţile avute în vedere au constat în:
- respectarea legislaţiei incidente, a regulamentelor şi a celorlalte reglementări interne privind organizarea, desfăşurarea şi valorificarea activităţilor specifice;
– finalizarea la timp a misiunilor de control privind legalitatea finanţării campaniilor electorale şi întocmirea documentelor necesare rambursării cheltuielilor electorale;
– transparentizarea activităţii curente şi a activităţii de campanie;
– asigurarea unei colaborări continue cu responsabilii desemnaţi de formaţiunile politice, competitorii electorali şi instituţiile şi autorităţile publice;
– valorificarea activităţilor de control.
1.1. Atribuţiile Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale
DCFPPCE are următoarele atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui AEP:
- monitorizarea şi controlul, conform legii, ale finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale;
– îndrumarea şi urmărirea respectării destinaţiilor cheltuielilor efectuate din subvenţii;
– gestionarea, monitorizarea şi actualizarea bazei de date privind Registrul fiscal al partidelor politice.
1.2. Principalele activităţi desfăşurate în anul 2024:
- elaborarea ghidurilor privind finanţarea campaniilor electorale aferente celor 4 scrutinuri desfăşurate în anul 2024;
– controlul finanţării campaniilor electorale;
– activităţi de instruire şi îndrumare;
– monitorizarea subvenţiilor;
– publicarea informaţiilor prevăzute de lege.
CAP. II
Activităţi de control
2.1. Activităţi premergătoare controlului finanţării campaniilor electorale
a) Înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori (MFC)/mandatarilor financiari teritoriali (MF):
- alegeri europarlamentare - 20 MFC;
– alegeri locale - 73 MFC şi 1.737 MF;
– alegeri parlamentare - 130 MFC şi 974 MF;
– alegeri prezidenţiale - 15 MFC.
b) Înregistrarea, păstrarea evidenţei şi publicarea contribuţiilor şi cheltuielilor pentru campaniile electorale
Alegeri europarlamentare:
• candidaţi independenţi: 25 de contribuţii declarate în cuantum de 371.340 lei;
• partide politice şi minorităţi: 57 de contribuţii declarate în cuantum de 1.794.835 lei;
• alianţe electorale şi politice: 223 de contribuţii declarate în cuantum de 66.984.464,70 lei;
• partide politice: 14 transferuri declarate în cuantum de 3.545.430 lei;
• alianţe politice şi electorale: 75 de transferuri declarate în cuantum de 75.329.620 lei;
• minorităţi: 1 transfer declarat în cuantum de 1.150.000 lei;
• candidaţi independenţi: 55 de cheltuieli declarate în cuantum de 349.106,97 lei;
• alianţe politice şi electorale: 602 cheltuieli declarate în cuantum de 140.368.584,81 lei;
• partide politice şi minorităţi: 97 de cheltuieli declarate în cuantum de 5.054.783,05 lei.
Alegeri locale:
• candidaţi independenţi: 877 de contribuţii declarate în cuantum de 6.842.062,67 lei;
• partide politice şi minorităţi: 22.051 de contribuţii declarate în cuantum de 228.050.751,57 lei;
• partide politice şi minorităţi: 264 de transferuri activitate curentă în cuantum de 11.163.746,00 lei;
• candidaţi independenţi: 2.030 de cheltuieli declarate în cuantum de 6.010.932,92 lei;
• partide politice şi minorităţi: 19.670 de cheltuieli declarate în cuantum de 235.435.029,10 lei.
Alegeri parlamentare:
• candidaţi independenţi: 118 contribuţii declarate în cuantum de 1.720.165 lei;
• partide politice, alianţe politice şi minorităţi: 4.016 contribuţii declarate în cuantum de 222.797.545,60 lei;
• partide politice, alianţe politice şi minorităţi: 202 transferuri declarate în cuantum de 48.640.570,93 lei;
• candidaţi independenţi: 307 cheltuieli declarate în cuantum de 1.382.340,51 lei;
• partide politice, alianţe politice şi minorităţi: 8.959 de cheltuieli declarate în cuantum de 258.823.200,36 lei.
Alegeri prezidenţiale:
• candidaţi independenţi: 63 de contribuţii declarate în cuantum de 9.885.335 lei;
• partide politice: 42 de contribuţii declarate în cuantum de 1.721.505,21 lei;
• partide politice şi minorităţi: 77 de contribuţii declarate în cuantum de 110.918.165 lei;
• candidaţi independenţi: 124 de cheltuieli declarate în cuantum de 9.664.129,14 lei;
• partide politice şi minorităţi: 372 de cheltuieli declarate în cuantum de 99.871.644,87 lei.
2.2. Verificarea respectării dispoziţiilor legale privind legalitatea finanţării campaniilor electorale
\u-3880? Pentru perioada aferentă alegerilor:
- înregistrarea mandatarilor financiari şi păstrarea evidenţei acestora;
– alocarea codului unic de identificare competitorilor electorali;
– organizarea instruirilor cu mandatarii financiari şi cu reprezentanţii formaţiunilor politice;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei fondurilor obţinute de partidele politice din activitatea curentă care au fost transferate în conturile bancare de campanie deschise la nivel central;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei contribuţiilor pentru campania electorală;
– înregistrarea declaraţiilor privind numărul de materiale de propagandă electorală produse şi utilizate, defalcat pe categorii;
– înregistrarea şi verificarea declaraţiilor privind respectarea plafoanelor prevăzute la art. 37 din Legea nr. 334/2006;
– înregistrarea şi verificarea rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale şi a cuantumului datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei electorale;
– înregistrarea declaraţiilor privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producţia, perioada şi spaţiul de difuzare a acestora, conform art. 36 alin. (3^2) din Legea nr. 334/2006;
– publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina proprie de internet a listei partidelor politice, alianţelor politice, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţilor independenţi care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale, pe măsură ce au fost depuse la Autoritatea Electorală Permanentă;
– publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina proprie de internet a cuantumului datoriilor înregistrate de către partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi în campania electorală;
– publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina proprie de internet a rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale depuse de către partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi, întocmite cu ocazia campaniilor electorale;
– publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina proprie de internet a rezultatelor fiecărui control, în termen de 45 de zile de la data efectuării;
– înregistrarea şi păstrarea cererilor de rambursare a cheltuielilor aferente campaniilor electorale şi a listelor candidaţilor către care urmează să se facă restituirea contribuţiilor încasate pentru campania electorală;
– controlul finanţării campaniei electorale pentru competitorii electorali care au atins pragul de 3% din voturile valabil exprimate la nivel naţional şi rambursarea cheltuielilor efectuate în campania electorală;
– controlul finanţării campaniei electorale pentru competitorii electorali care nu au atins pragul de 3% din voturile valabil exprimate;
– rambursarea sau nerambursarea cheltuielilor electorale;
– soluţionarea sesizărilor, petiţiilor şi cererilor de informaţii de interes public;
– aplicarea sancţiunilor prevăzute de Legea nr. 334/2006.
\u-3880? În afara perioadei aferente alegerilor:
- întocmirea raportului privind activitatea desfăşurată de către DCFPPCE pentru anul anterior şi publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente până la data de 30 aprilie;
– publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente a rezultatelor fiecărui control, în termen de 45 de zile de la data efectuării;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei copiilor după rapoartele de audit întocmite în urma auditării situaţiilor financiare anuale întocmite de partidele politice care primesc subvenţii de la bugetul de stat;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor realizate în anul precedent de către partidele politice;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei situaţiilor financiare anuale ale partidelor politice;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei raportărilor trimestriale ale partidelor politice şi ale candidaţilor independenţi privind stadiul achitării datoriilor înregistrate în campania electorală până la data achitării integrale a acestora;
– publicarea pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente a rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale, a situaţiilor financiare anuale, a variantelor rezumate ale acestora;
– înregistrarea şi păstrarea evidenţei tuturor raportărilor obligatorii transmise de partidele politice conform prevederilor Legii nr. 334/2006;
– publicarea pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente a tuturor raportărilor obligatoriu a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, de către partidele politice;
– păstrarea registrului fiscal al partidelor politice;
– păstrarea registrului fiscal al candidaţilor independenţi;
– elaborarea propunerilor de buget de cheltuieli necesare pentru desfăşurarea activităţii;
– soluţionarea sesizărilor, petiţiilor şi cererilor;
– elaborarea ghidurilor privind finanţarea campaniilor electorale aferente celor 4 scrutinuri desfăşurate în anul 2024;
– organizarea de instruiri, în colaborare cu Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, pentru mandatarii financiari coordonatori, reprezentanţii partidelor politice şi directorii financiari ai acestora.
Cu sprijinul personalului cu atribuţii de control din cadrul structurilor teritoriale ale AEP, la nivelul DCFPPCE s-au desfăşurat în principal activităţi de control privind legalitatea finanţării campaniilor electorale.
După finalizarea misiunilor de control au fost întocmite şi aprobate rapoartele de control şi documentele de sancţionare. Personalul departamentului s-a ocupat de preluarea, punerea pe circuitul de aprobare şi centralizarea tuturor documentelor de control şi sancţionare de la personalul din teritoriu, asigurând inclusiv comunicarea acestora contravenienţilor cu sediul în municipiul Bucureşti şi în judeţul Ilfov ori contravenienţilor cu sediile în celelalte judeţe, după caz.
2.3. Valorificarea activităţilor de control
Comunicarea documentelor de control, sancţionare sau rambursare/nerambursare, după caz, s-a realizat în principal prin intermediul Poştei Române. Acolo unde nu a fost posibilă comunicarea documentelor emise de AEP prin poştă, agenţii constatatori au întreprins demersuri pentru îndeplinirea procedurii de comunicare prin înmânare sau afişare, după caz.
Ca urmare a finalizării tuturor misiunilor de control desfăşurate în vederea verificării legalităţii campaniilor electorale din anul 2024, au fost emise următoarele documente de sancţionare:
- 631 de procese-verbale de constatare a contravenţiilor;
– 631 de decizii de sancţionare cu avertisment/amendă;
– 98 de hotărâri de confiscare a sumelor care au constituit obiectul contravenţiilor constatate.
Cuantumul total al amenzilor aplicate a fost de 18.688.603,38 lei, iar pentru suma totală de 19.223.162,84 lei s-a dispus confiscarea.
Sumele care se fac efectiv venit la bugetul de stat pot varia, în funcţie de factori precum plata voluntară a amenzilor în termen de 15 zile de la comunicare (caz în care contravenienţii plătesc jumătate din minimul amenzii aplicate, diminuând astfel cuantumul sumelor prezentate mai sus) sau contestarea în instanţă a sancţiunilor aplicate.
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, DCFPPCE monitorizează constant stadiul achitării amenzilor/confiscărilor dispuse. În cazul în care contravenienţii nu fac dovada achitării acestor sume în termen de 15 zile de la data comunicării, DCFPPCE înaintează documentele de sancţionare către Direcţia juridică, pentru demararea procedurilor de executare silită.
Conform dispoziţiilor legale în vigoare, contravenienţii au dreptul de a contesta în faţa instanţelor de judecată competente sancţiunile dispuse de AEP. În acest context, DCFPPCE sprijină activitatea Direcţiei juridice, prin punerea la dispoziţie a tuturor documentelor relevante, precum şi prin formularea de puncte de vedere cu privire la abaterile constatate.
Abaterile cu caracter contravenţional constatate în urma activităţii de control cu privire la legalitatea finanţării campaniilor electorale au vizat în principal aspecte referitoare la:
- utilizarea altor materiale de propagandă electorală decât cele prevăzute de lege;
– efectuarea de cheltuieli pentru alte destinaţii decât cele reglementate de art. 38 alin. (2) din Legea nr. 334/2006;
– utilizarea altor surse de venit pentru finanţarea campaniilor electorale;
– nerespectarea obligaţiei de a depune la Autoritatea Electorală Permanentă raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor şi situaţiile financiare anuale;
– depăşirea limitelor maxime ale contribuţiilor;
– nerespectarea obligaţiei de a efectua cheltuieli în limita contribuţiilor depuse.
În urma finalizării procedurilor, întreg personalul departamentului a fost implicat în activităţi de arhivare, cu respectarea Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a Instrucţiunilor privind activitatea de arhivă la creatorii şi deţinătorii de documente, activitate ce s-a suprapus cu cele arătate anterior.
Lista competitorilor electorali verificaţi şi a sancţiunilor aplicate poate fi consultată pe site-ul www.finantarepartide.ro.
CAP. III
Alte activităţi desfăşurate în anul 2024
3.1. Monitorizarea transparenţei cheltuielilor efectuate din subvenţii
Pentru a asigura o mai mare transparenţă a veniturilor şi cheltuielilor realizate din subvenţii acordate de la bugetul de stat, începând cu anul 2021, DCFPPCE a operaţionalizat aplicaţia informatică Registrul fiscal al partidelor politice, cu scopul de a facilita îndeplinirea obligaţiilor de raportare şi transparenţă ce revin partidelor politice care primesc anual subvenţii, concomitent cu asigurarea legalităţii modului de cheltuire a fondurilor publice, conform destinaţiilor stabilite la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 334/2006.
Lunar, persoanele desemnate de reprezentanţii formaţiunilor politice beneficiare ale subvenţiilor de la bugetul de stat au obligaţia de a încărca în aplicaţie, până cel mai târziu la data de 25 a fiecărei luni, toate informaţiile referitoare la subvenţiile încasate în luna anterioară şi cheltuielile efectuate din acestea.
După verificarea preliminară de către personalul DCFPPCE, datele au fost publicate pe site-ul www.finantarepartide.ro, la secţiunea „Acasă“, sub denumirea „Situaţia cheltuielilor efectuate din subvenţia de la bugetul de stat, pe destinaţii, conform art. 25 din Legea nr. 334/2006“.
În anul 2024, partidele politice au obţinut venituri din subvenţii acordate de la bugetul de stat în valoare totală de 382.424.799,43 lei. Cheltuielile angajate din subvenţii au fost în sumă totală de 423.126.594,15 lei.
Diferenţa dintre sumele cheltuite şi cele încasate provine din efectuarea de cheltuieli din subvenţii provenind din sume rămase necheltuite din anii precedenţi.
În totalul cheltuielilor efectuate, ponderea cea mai mare au avut-o cheltuielile din următoarele categorii: presă şi propagandă, personal, organizarea de activităţi cu caracter politic, sondaje de opinie naţionale şi locale, investiţii în bunuri mobile şi imobile necesare activităţii partidelor şi consultanţă politică.
În figura*) de mai jos sunt reprezentate principalele categorii de cheltuieli angajate de partidele politice din subvenţiile acordate de la bugetul de stat în anul 2024:
*) Figura este reprodusă în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
De asemenea, din subvenţiile acordate de la buget au fost efectuate cheltuieli pentru finanţarea campaniilor electorale, după cum urmează:
- alegeri europarlamentare - 26.233.002,60 lei;
– alegeri locale - 1.043.047,68 lei;
– alegeri parlamentare - 8.572.735,75 lei;
– alegeri prezidenţiale - 20.574.569,62 lei.
3.2. Publicări pe site-ul www.finantarepartide.ro şi în Monitorul Oficial al României, Partea I
În anul 2024, au fost publicate pe site-ul www.finantarepartide.ro documentele transmise de 101 de partide politice, referitoare la activitatea curentă, respectiv:
\u-3880? rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor realizate în anul precedent;
\u-3880? situaţiile financiare anuale;
\u-3880? rapoartele de audit statutar al situaţiilor financiare anuale întocmite de partidele politice care primesc subvenţii de la bugetul de stat;
raportările obligatorii a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform Legii nr. 334/2006, respectiv:
- Situaţia cuantumului total al cotizaţiilor primite de către partidele politice în anul fiscal precedent;
– Lista membrilor de partid care au plătit în anul fiscal precedent cotizaţii a căror valoare însumată depăşeşte baremul de 10 salarii de bază minime brute pe ţară;
– Lista persoanelor fizice care au făcut donaţii în anul fiscal precedent a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară;
– Lista persoanelor juridice care au făcut donaţii în anul fiscal precedent a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară;
– Suma totală a donaţiilor confidenţiale primite de un partid politic în anul fiscal precedent;
– Situaţia centralizată a donaţiilor constând în bunuri materiale necesare activităţii politice primite de la organizaţii politice internaţionale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formaţiuni politice aflate în relaţii de colaborare politică;
– Lista persoanelor fizice care au acordat împrumuturi a căror valoare depăşeşte 100 de salarii de bază minime brute pe ţară;
– Lista persoanelor juridice care au acordat împrumuturi a căror valoare depăşeşte 100 de salarii de bază minime brute pe ţară;
– Suma totală a împrumuturilor cu o valoare mai mică de 100 de salarii de bază minime brute pe ţară primite de un partid politic în anul fiscal precedent;
– Situaţia centralizată a cuantumurilor totale ale veniturilor obţinute în anul fiscal precedent din sursele prevăzute de art. 16 din Legea nr. 334/2006;
– Situaţia centralizată a cuantumurilor totale ale sumelor ce fac obiectul aportului financiar în asocierea cu formaţiuni nepolitice,
precum şi următoarele documente în legătură cu campaniile electorale desfăşurate:
- rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale transmise spre publicare către site-ul www.finantarepartide.ro şi Monitorul Oficial al României:
• alegeri europarlamentare - pentru 23 de competitori;
• alegeri locale - pentru 859 de competitori;
• alegeri prezidenţiale - pentru 14 competitori;
– Declaraţia privind cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniilor electorale transmisă spre publicare către Monitorul Oficial al României:
• alegeri europarlamentare - pentru 21 de competitori;
• alegeri locale - pentru 827 de competitori;
• alegeri prezidenţiale - pentru 14 competitori;
– Lista privind competitorii electorali care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale transmisă spre publicare către Monitorul Oficial al României:
• alegeri europarlamentare - pentru 23 de competitori;
• alegeri locale - pentru 862 de competitori;
• alegeri parlamentare - pentru 97 de competitori;
• alegeri prezidenţiale - pentru 14 competitori;
– sintezele rapoartelor de control întocmite în urma verificării legalităţii campaniilor electorale transmise spre publicare către site-ul www.finantarepartide.ro şi Monitorul Oficial al României:
• alegeri europarlamentare - pentru 21 de competitori;
• alegeri locale - pentru 1.021 de competitori.
În plus, au fost publicate următoarele documente ce ţin de activităţile desfăşurate la nivelul Departamentului:
- Raportul de activitate al DCFPPCE pentru anul 2023;
– Situaţia subvenţiilor acordate formaţiunilor politice şi a cheltuielilor efectuate din această sursă în anul 2024, pe luni;
– materiale de propagandă şi liste furnizori depuse şi întocmite cu ocazia campaniei electorale desfăşurate cu ocazia alegerilor pentru:
• alegeri europarlamentare - pentru 18 competitori;
• alegeri locale - pentru 230 de competitori;
• alegeri prezidenţiale – pentru 14 competitori;
– modelele formularelor necesare pentru înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori, pentru declararea contribuţiilor şi cheltuielilor electorale, pentru întocmirea raportului detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale etc.;
– aducerea la cunoştinţa publică a răspunsurilor formulate de către DCFPPCE la petiţiile primite în domeniul finanţării campaniilor electorale, prin actualizarea rubricii „Întrebări şi răspunsuri“ de pe pagina de internet www.finantarepartide.ro;
– Lista mandatarilor financiari înregistraţi, pentru fiecare categorie de alegeri.
3.3. Comunicate de presă
DCFPPCE a continuat să dezvolte comunicarea cu reprezentanţii formaţiunilor politice şi cu persoanele interesate, facilitând accesul la informaţiile de interes public prin elaborarea de comunicate de presă şi prin publicarea de informaţii relevante pe pagina de internet www.finantarepartide.ro. Îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei publicării informaţiilor ce decurg din activitatea DCFPPCE este menită să asigure atât transparenţa instituţională, cât şi crearea unui climat de încredere între partidele politice, competitorii electorali, instituţiile şi autorităţile publice, reprezentanţii societăţii civile, funcţionarii publici şi orice persoană interesată.
Aşadar, pentru o permanentă şi mai bună informare a opiniei publice, în anul 2024 au fost elaborate şi publicate pe pagina de internet a instituţiei 10 comunicate de presă referitoare la finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
3.4. Actualizarea informaţiilor din Registrul fiscal al partidelor politice
Pe parcursul anului 2024 au fost gestionate şi actualizate permanent următoarele:
- Registrul fiscal al partidelor politice, pe baza datelor din Registrul partidelor politice, a informaţiilor transmise de partidele politice potrivit legii, precum şi a rezultatelor verificărilor cuprinse în rapoartele de control;
– Registrul fiscal al alianţelor politice, pe baza datelor din Registrul partidelor politice, a informaţiilor transmise de alianţele politice şi a rezultatelor verificărilor cuprinse în rapoartele de control.
3.5. Soluţionarea petiţiilor, sesizărilor şi cererilor de informaţii de interes public
În anul 2024, la nivelul DCFPPCE au fost înregistrate şi soluţionate un număr total de 2.005 de petiţii şi solicitări de informaţii de interes public, în următoarele domenii:
- legalitatea finanţării campaniilor electorale;
– organizarea, funcţionarea şi îndeplinirea atribuţiilor Autorităţii Electorale Permanente.
În vederea soluţionării petiţiilor, sesizărilor şi cererilor de informaţii de interes public, conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, personalul DCFPPCE a desfăşurat activităţi de înregistrare, verificare şi elaborare a răspunsurilor către petenţi.
CAP. IV
Priorităţi pentru perioada următoare
În anul 2025 DCFPPCE îşi propune ca, pe lângă desfăşurarea activităţilor curente, să îşi concentreze eforturile în următoarele direcţii:
- finalizarea verificării legalităţii finanţării campaniilor electorale şi rambursarea cheltuielilor electorale, pentru alegerile prezidenţiale şi alegerile parlamentare din anul 2024;
– verificarea legalităţii finanţării celor două campanii electorale ce se vor desfăşura pe teritoriul României şi rambursarea cheltuielilor electorale, pentru alegerile prezidenţiale şi alegerile locale parţiale din anul 2025;
– verificarea respectării prevederilor legale privind veniturile şi cheltuielile partidelor politice efectuate în perioada 1.01.2023-31.12.2024.
Director general,
Constantin Rada
Bucureşti, 8 aprilie 2025.
Nr. 7.673.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: