Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
RAPORT nr. 3 din 13 octombrie 2011 privind constatarile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale in perioada octombrie 2010-martie 2011
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI - COMISIA DE COORDONARE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 26 octombrie 2011
1. Preambul
În conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, prin Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de coordonare prevãzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificãrile ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însãrcinatã cu elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţã şi totodatã cu avizarea şi monitorizarea mãsurilor necesare pentru asigurarea în aprovizionarea cu gaze naturale a României.
2. Activitatea Comisiei de coordonare
În vederea asigurãrii securitãţii şi continuitãţii în furnizarea gazelor naturale, în special, în sezonul rece al anului 2010-2011, Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizãrii aspectelor relevante şi adoptãrii deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu gaze naturale, dupã cum urmeazã:
a) periodic, în scopul monitorizãrii unor aspecte relevante, astfel:
● îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze naturale prevãzute în Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 2/2010 privind stabilirea modalitãţii de determinare a stocului minim de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale aveau obligaţia sã îl deţinã în depozitele de înmagazinare subteranã la încheierea activitãţii de injecţie din anul 2010;
● situaţia referitoare la cantitãţile de gaze naturale extrase, stocul rãmas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnicã, detaliatã pe depozite de înmagazinare;
● situaţia stocurilor de combustibili alternativi (pãcurã, cãrbune etc.), respectiv a numãrului de zile pentru care aceste stocuri acoperã necesarul de consum al fiecãrui utilizator prevãzut în Planul de acţiuni pentru situaţii de urgenţã pentru anul gazier 2010-2011;
● nivelul producţiei de gaze naturale realizat şi contractat de cei 2 mari producãtori interni: Societatea Naţionalã de Gaze Naturale ROMGAZ - S.A. şi Societatea Comercialã OMV PETROM - S.A.;
b) în regim de urgenţã, ca urmare a notificãrilor transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:
● în data de 27 ianuarie 2011, convocarea în regim de urgenţã a Comisiei de coordonare, determinatã de scãderea accentuatã a parametrilor tehnologici din Sistemul naţional de transport, ca urmare a creşterii consumului de gaze naturale în sectorul rezidenţial, pe fondul înregistrãrii unor temperaturi foarte scãzute la nivel naţional;
● Comisia de coordonare a constatat cã nu este/sunt îndeplinitã/îndeplinite una sau mai multe dintre condiţiile prevãzute la art. 3 lit. c) din Legea nr. 346/2007, nedeclarând situaţie de urgenţã.
În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (4) din aceeaşi lege, Comisia de coordonare a împuternicit Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale din cadrul Societãţii Naţionale de Transport Gaze Naturale Transgaz - S.A. sã ia urmãtoarele mãsuri:
- încadrarea tuturor consumatorilor în cantitãţile nominalizate;
- în funcţie de evoluţia parametrilor din Sistemul naţional de transport al gazelor naturale (SNT), declanşarea procedurilor de limitare sau sistare a furnizãrii de gaze naturale la consumatorii întreruptibili prevãzuţi în Planul de urgenţã pentru anul gazier 2010-2011, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.365/2010;
3. Constatãrile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizãrii aspectelor legate de siguranţa aprovizionãrii cu gaze naturale în perioada anului gazier 2010-2011
3.1. Constatãri privind influenţa mãsurilor adoptate de Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi concurenţei
Mãsurile adoptate de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale din cadrul Societãţii Naţionale de Transport Gaze Naturale Transgaz - S.A. au avut în vedere urmãtoarele obiective:
a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:
- livrãrile de gaze naturale cãtre categoriile de consumatori prevãzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţã, îndeplinindu-se astfel obligaţia de serviciu public, aşa cum este definitã în Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) impactul asupra cadrului concurenţial:
- livrãrile de gaze naturale cãtre toţi consumatorii industriali, alţii decât cei cu statut de consumatori întreruptibili sau care au avut posibilitatea funcţionãrii prin utilizarea de combustibili alternativi, s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţã, inclusiv în perioada 27-29 ianuarie 2011, când s-au înregistrat temperaturi foarte scãzute şi Comisia de coordonare a avizat limitarea/sistarea consumatorilor întreruptibili, avându-se în vedere reducerea/eliminarea la minimum a efectelor negative asupra activitãţii acestora;
c) încurajarea consumatorilor industriali care îndeplinesc condiţiile de întreruptibilitate, în scopul optãrii pentru statutul de consumator întreruptibil, ca o mãsurã în plus pentru asigurarea securitãţii şi continuitãţii în furnizarea gazelor naturale, în special în sezonul rece, prin disponibilizarea cantitãţilor de gaze naturale şi a capacitãţilor rezervate în situaţia creşterii consumului pieţei reglementate.
Ca urmare a celor prezentate mai sus, precum şi a faptului cã în perioada sezonului rece 2010-2011 nu a existat o situaţie de urgenţã, Comisia de coordonare apreciazã cã impactul asupra concurenţei nu a fost semnificativ.
3.2. Constatãri privind impactul asupra capacitãţilor de înmagazinare şi extracţie
Stocul de gaze naturale aflat în depozitele de înmagazinare subteranã la începutul ciclului de extracţie (octombrie 2010) a fost de 3.014,1 milioane mc.
În ciclul de extracţie 2010/2011, cantitatea zilnicã maximã extrasã a fost de 27,1 milioane mc, iar în tot ciclul de extracţie 2010-2011 s-a extras cantitatea de 2.190,4 milioane mc.
3.3. Constatãri privind durata contractelor de achiziţie a gazelor naturale
În scopul asigurãrii necesarului de gaze naturale din import corelat cu cererea previzionatã, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie a gazelor naturale de provenienţã import pe termen mediu/lung.
În ceea ce priveşte asigurarea necesarului de gaze naturale din producţia internã, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie a gazelor naturale din producţia internã pe termen scurt/mediu.
Existenţa unor contracte pe termen lung pentru asigurarea gazelor naturale din producţia internã ar conduce la îmbunãtãţirea premiselor pentru asigurarea securitãţii în aprovizionarea cu gaze naturale.
3.4. Constatãri privind lichiditatea pieţei gazelor naturale din România
Nivelul lichiditãţii este influenţat de factori precum: numãrul de participanţi activi pe piaţã, numãrul de tranzacţii efectuate, cantitãţile tranzacţionate, cadrul de derulare a tranzacţiilor.
În ceea ce priveşte numãrul participanţilor activi pe piaţa gazelor naturale din România, se constatã cã acesta a crescut faţã de perioada anterioarã, dar gradul de concentrare se menţine încã la niveluri ridicate. Astfel, pe piaţa reglementatã şi pe piaţa angro este o concentrare ridicatã a cotelor de piaţã, iar pe piaţa liberã este o concentrare moderatã a cotelor de piaţã.
Referitor la cantitãţile tranzacţionate pe platforma bursierã de tranzacţionare a gazelor naturale înfiinţatã în cadrul Bursei Române de Mãrfuri (BRM), acestea sunt încã destul de reduse.
În consecinţã, piaţa gazelor naturale din România se caracterizeazã în prezent printr-un nivel scãzut de lichiditate.
3.5 Constatãri privind cadrul de reglementare a mãsurilor de promovare corespunzãtoare noilor investiţii aferente producţiei, înmagazinãrii şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile art. 69^1-69^9 din Legea nr. 351/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) asigurã cadrul de reglementare care garanteazã recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile realizate în activitãţile de înmagazinare şi transport al gazelor naturale. Prin Legea nr. 351/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost creat cadrul legal pentru exceptarea, la cerere, a noilor infrastructuri majore pentru gaze naturale, respectiv interconectãrile dintre statele membre, instalaţiile GNL şi instalaţiile de depozitare, de la prevederile legislaţiei în vigoare, referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport, distribuţie, depozitare şi la conductele din amonte, precum şi de la metodologiile de tarifare.
În perioada octombrie 2010-martie 2011, ANRE nu a primit nicio cerere de exceptare, în conformitate cu prevederile art. 69^1-69^9 din Legea nr. 351/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Preşedintele Comisiei de coordonare,
Constantin Claudiu Stafie,
secretar de stat
Bucureşti, 13 octombrie 2011.
Nr. 3.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: