Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
RAPORT nr. 1 din 5 august 2009 privind constatarile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008 - iulie 2009
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI - COMISIA DE COORDONARE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 20 august 2009
RAPORT nr. 1 din 5 august 2009
privind constatãrile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizãrii aspectelor legate de siguranţa aprovizionãrii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008 - iulie 2009
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI - COMISIA DE COORDONARE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 20 august 2009
1. Preambul
În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, prin <>Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de coordonare prevãzute la <>art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însãrcinatã cu elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţã şi totodatã cu avizarea şi monitorizarea mãsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a României.
2. Activitatea Comisiei de coordonare
În vederea asigurãrii securitãţii şi continuitãţii în furnizarea gazelor naturale, în special în sezonul rece al anului 2008-2009, Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizãrii aspectelor şi adoptãrii deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu gaze naturale, dupã cum urmeazã:
a) periodic, în scopul monitorizãrii unor aspecte relevante, astfel:
● îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze naturale, prevãzutã în <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 41/2008 privind stabilirea nivelurilor minime ale stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale au obligaţia sã îl deţinã în depozitele de înmagazinare subteranã, la încheierea activitãţii de injecţie din anul 2008, precum şi în <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 3/2009 privind stabilirea stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale au obligaţia sã îl deţinã în depozitele de înmagazinare subteranã la încheierea activitãţii de injecţie din anul 2009;
● situaţia referitoare la cantitãţile de gaze naturale extrase, stocul rãmas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnicã, detaliatã pe depozite de înmagazinare;
● situaţia stocurilor de combustibili alternativi (pãcurã, cãrbune etc.), respectiv a numãrului de zile pentru care acest stoc acoperã necesarul de consum al fiecãrui utilizator;
● nivelul producţiei de gaze naturale realizat de cei 2 mari producãtori interni: Societatea Naţionalã de Gaze Naturale ROMGAZ - S.A. şi Societatea Comercialã PETROM - S.A.;
b) în regim de urgenţã, ca urmare a notificãrilor transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:
● convocãri în regim de urgenţã ale Comisiei de coordonare, determinate de reducerea livrãrilor de gaze naturale din import în perioada 1-6 ianuarie 2009, urmatã de sistarea importului de gaze naturale în intervalul 7-21 ianuarie 2009;
● declararea situaţiei de urgenţã în aprovizionarea cu gaze naturale începând cu data de 7 ianuarie 2009, instituitã prin <>Decizia primului-ministru nr. 38/2009 ;
● aplicarea mãsurilor dispuse de Comisia de coordonare, respectiv:
- maximizarea producţiei interne de gaze naturale;
- maximizarea capacitãţii de extracţie zilnicã din depozitele de înmagazinare subteranã;
- întreruperea/limitarea consumului la consumatorii care deţineau statut de consumatori întreruptibili;
- reducerea sau menţinerea la un nivel scãzut a consumului de gaze naturale al altor consumatori care nu aveau statut de consumatori întreruptibili (prin reducerea sau amânarea reluãrii producţiei pe perioada situaţiei de urgenţã); aceastã acţiune s-a realizat în mod amiabil, prin înţelegerea pãrţilor;
- disponibilizarea unor cantitãţi de gaze naturale prin utilizarea de combustibili alternativi (pãcurã, cãrbune etc.) de cãtre producãtorii de energie electricã şi termicã.
Situaţia de urgenţã a durat pânã în data de 21 ianuarie 2009, aceasta fiind ridicatã prin <>Decizia primului-ministru nr. 171/2009 privind constatarea încetãrii situaţiei de urgenţã în asigurarea siguranţei aprovizionãrii cu gaze naturale.
3. Constatãrile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizãrii aspectelor legate de siguranţa aprovizionãrii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008-iulie 2009
3.1. Constatãri privind influenţa mãsurilor adoptate de cãtre Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi concurenţei:
Mãsurile adoptate de Comisia de coordonare în perioada situaţiei de urgenţã au vizat urmãtoarele obiective:
a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:
- Livrãrile de gaze naturale cãtre categoriile de consumatori prevãzute la <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţã.
- Livrãrile de gaze naturale cãtre consumatorii industriali, alţii decât cei cu statut de întreruptibili sau care au avut posibilitatea funcţionãrii pe combustibili alternativi, au avut în vedere reducerea/eliminarea efectelor negative asupra activitãţii acestora.
În acest fel, mãsurile luate de Comisia de coordonare pe timpul situaţiei de urgenţã şi care au fost puse în aplicare cu maximã operativitate atât de operatorul Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, cât şi de cãtre ceilalţi operatori din sectorul gazelor naturale au contribuit esenţial la îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, aşa cum este definitã în <>Legea gazelor nr. 351/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) reducerea impactului asupra cadrului concurenţial:
- În perioada când a fost activatã situaţia de urgenţã, mãsurile dispuse de Comisia de coordonare au prevalat faţã de înţelegerile contractuale şi reglementãrile specifice pieţei gazelor naturale.
- În perioada în care importul gazelor naturale a fost redus sau sistat, pentru evitarea epuizãrii stocului de pãcurã şi cãrbune, consumatorilor care au avut posibilitatea utilizãrii acestor tipuri de combustibili alternativi li s-a permis exceptarea de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în ceea ce priveşte achiziţionarea acestor combustibili.
Ca urmare a celor precizate mai sus şi a faptului cã amploarea şi efectele crizei în aprovizionarea cu gaze naturale nu au fost deosebit de mari, Comisia de coordonare apreciazã cã impactul asupra concurenţei nu a fost semnificativ.
3.2. Constatãri privind impactul asupra capacitãţilor de înmagazinare şi extracţie
În perioada iulie 2008-iulie 2009 nivelul maxim al producţiei de gaze naturale a fost de 33 milioane mc/zi, înregistrat în perioada situaţiei de urgenţã.
Capacitatea de înmagazinare subteranã a gazelor naturale este de 3.150 milioane mc, cantitate înregistratã la începutul ciclului de extracţie (octombrie 2008).
În perioada situaţiei de urgenţã au fost maximizate livrãrile de gaze naturale din producţia internã şi din depozitele de înmagazinare subteranã (26 milioane mc/zi), înregistrându-se un aport suplimentar de 4 milioane mc/zi faţã de perioada anterioarã situaţiei de urgenţã.
Acest aport suplimentar de gaze naturale a condus la acoperirea cererii consumatorilor casnici şi industriali, excepţie fãcând doar consumatorii cu statut de consumatori întreruptibili şi cei care au utilizat în acea perioadã combustibili alternativi.
Pentru perioada în care a fost sistatã livrarea gazelor din import, maximizarea producţiei interne, respectiv a extrasului de gaze din depozite nu a avut ca efect depletarea de zãcãminte sau epuizarea rapidã a stocului existent.
3.3. Constatãri privind durata contractelor de achiziţie a gazelor naturale
Contractele de achiziţie a gazelor naturale din import, asimilate tipului de contracte pe termen lung, expirã în perioada 2011-2012, urmând ca operatorii economici sã iniţieze în perioada urmãtoare contacte şi negocieri în scopul asigurãrii necesarului de gaze naturale din import, corelat cu cererea previzionatã.
3.4. Constatãri privind lichiditatea pieţei gazelor naturale din România
Numãrul participanţilor pe piaţa gazelor naturale din România a crescut constant odatã cu adoptarea mãsurilor de liberalizare a pieţei, dar gradul de concentrare se menţine încã la niveluri relativ ridicate.
Piaţa gazelor naturale din România se caracterizeazã în prezent printr-un nivel scãzut de lichiditate.
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei gazelor naturale din România, adoptarea Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale creeazã mecanisme pentru asigurarea pentru utilizatorii reţelei a posibilitãţii de a transfera reciproc cantitãţi de gaze naturale, procedurã facilitatã de cãtre operatorul Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, Societatea Naţionalã de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. Mediaş, prin implementarea unei platforme informatice pentru comunicarea şi schimbul de date dintre utilizatorii reţelei.
3.5. Constatãri privind cadrul de reglementare a mãsurilor de promovare corespunzãtoare noilor investiţii aferente producţiei, înmagazinãrii şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile <>art. 69^1-69^9 din Legea nr. 351/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare
Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a asigurat cadrul de reglementare care sã garanteze recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile efectuate.
De asemenea, prin <>Legea nr. 351/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, corelat cu acquis-ul comunitar relevant, respectiv Directiva 2003/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2003 privind normele comune pentru piaţa internã în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 98/30/CE, a fost creat cadrul legal pentru exceptarea noilor infrastructuri de interconectare de la prevederile privind accesul terţilor. Pe aceastã bazã, ANRE a primit şi acceptat cererea de exceptare a gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor privind accesul terţilor.
Preşedintele Comisiei de coordonare,
Tudor Şerban,
secretar de stat
Bucureşti, 5 august 2009.
Nr. 1.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: