Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROTOCOLUL DE LA MONTREAL din 16 septembrie 1987  privind substantele care epuizeaza stratul de ozon*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROTOCOLUL DE LA MONTREAL din 16 septembrie 1987 privind substantele care epuizeaza stratul de ozon*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 15 decembrie 1993

-------
*) Traducere.

Partile la prezentul protocol,
fiind parti la Conventia de la Viena pentru protejarea stratului de ozon,
constiente de obligatia (prevazuta in conventie) ce le revine de a lua masuri adecvate privind protejarea sanatatii populatiei si a mediului inconjurator impotriva efectelor adverse rezultate sau care ar putea rezulta ca urmare a activitatilor umane care modifica sau pot modifica stratul de ozon,
recunoscind faptul ca emisiile de anumite substante la nivel mondial pot epuiza in mod semnificativ sau pot modifica stratul de ozon astfel incit acestea ar putea avea drept consecinta aparitia unor efecte negative asupra sanatatii populatiei si a mediului inconjurator,
constiente de potentialele efecte climatice ale emisiilor de astfel de substante,
recunoscind faptul ca masurile luate pentru protejarea stratului de ozon trebuie sa se bazeze pe cunostinte stiintifice relevante, luind in considerare aspectele de ordin tehnic si economic,
hotarite sa protejeze stratul de ozon prin luarea unor masuri de precautie pentru controlul echitabil al emisiilor totale globale de substante care contribuie la epuizarea stratului de ozon avind drept obiectiv final eliminarea acestora prin intermediul progreselor inregistrate in domeniul stiintei si avind in vedere consideratiile de ordin tehnic si economic,
recunoscind necesitatea elaborarii unei prevederi speciale pentru satisfacerea nevoilor tarilor in curs de dezvoltare privind aceste substante,
luind cunostinta de masurile de precautie vizind controlul emisiilor de anumite clorofluorocarburi care au fost deja luate la nivel national si regional,
avind in vedere importanta promovarii cooperarii internationale in domeniul cercetarii si al dezvoltarii stiintei si tehnologiei in domeniul controlului si al reducerii emisiilor de substante care epuizeaza stratul de ozon,
tinind seama indeosebi de necesitatile tarilor in curs de dezvoltare,

au hotarit asupra urmatoarelor:

ART. 1
Definitii
In cadrul acestui protocol:
1. conventie inseamna Conventia de la Viena pentru protejarea stratului de ozon, adoptata la 22 martie 1985;
2. partile sint, in cazul in care textul nu prevede alte definitii, parti la acest protocol;
3. secretariat inseamna secretariatul conventiei;
4. substanta controlata inseamna o substanta prevazuta la anexa A a acestui protocol, fie luata individual, fie in amestec. Se exclude insa orice asemenea substanta sau amestec de substante care se afla in componenta unui produs fabricat, altul decit recipientul utilizat pentru transportul sau depozitarea unei substante prevazute in lista;
5. productie inseamna cantitatea de substante controlate produsa, mai putin cantitatea de substante distruse prin intermediul tehnologiilor care urmeaza sa fie aprobate de parti;
6. consum inseamna productia plus importurile, minus exporturile de substante controlate;
7. niveluri controlate ale productiei, importurilor si exporturilor sint nivelurile determinate in acord cu art. 3;
8. rationalizarea industriei inseamna transferul intregului nivel calculat de productie sau numai a unei parti a acestuia de la o parte la alta, in scopul obtinerii eficiente economice sau solutionarii unor deficite anticipate ale productiei ca urmare a inchiderii unor instalatii.
ART. 2
Masuri de control
1. Fiecare parte va garanta ca, intr-un interval de 12 luni incepind din prima zi dupa 7 luni de la data intrarii in vigoare a acestui protocol si in fiecare interval de 12 luni ce va urma, nivelul calculat al consumului de substante aflate sub control din grupa I din anexa A nu va depasi nivelul calculat al consumului din anul 1986. La finele acestei perioade fiecare parte care produce una sau mai multe substante de acest fel va garanta ca nivelul calculat al productiei de astfel de substante nu va depasi nivelul calculat al productiei pe anul 1986, exceptind situatia cind un astfel de nivel ar depasi cu maximum 10% nivelul anului 1986. O astfel de crestere va fi permisa numai pentru satisfacerea necesitatilor interne de baza ale partilor actionind conform art. 5 si in scopul rationalizarii industriale dintre parti.
2. Fiecare parte va garanta ca, intr-un interval de 12 luni incepind din prima zi a celei de-a 37-a luni de la data intrarii in vigoare a acestui protocol si in fiecare interval de 12 luni care va urma, nivelul calculat al consumului de substante aflate sub control cuprins in grupa a II din anexa A nu va depasi nivelul calculat al consumului inregistrat in anul 1986. Fiecare parte care produce una sau mai multe substante de acest fel va garanta ca nivelul calculat al productiei de substante nu va depasi nivelul calculat al productiei pe anul 1986, exceptind cazul in care nivelul ar depasi cu maximum 10% nivelul pe anul 1986. O astfel de crestere va fi permisa numai in scopul satisfacerii necesitatilor de baza interne ale partilor, actionind conform art. 5 si in scopul rationalizarii industriale dintre parti. Mecanismele de implementare a acestor masuri vor fi hotarite de parti in cadrul primelor reuniuni care vor avea loc dupa prima revizuire stiintifica.
3. Fiecare parte va garanta ca, in intervalul 1 iulie 1993 - 30 iunie 1994 si in fiecare interval de 12 luni ce va urma, nivelul calculat al consumului de substante aflate sub control, cuprinse in grupa I a anexei A, nu va depasi, anual, 80% din nivelul calculat al consumului pe anul 1986. Fiecare parte care produce una sau mai multe asemenea substante va garanta, pentru acelasi interval, ca nivelul calculat al productiei de astfel de substante nu va depasi, anual, 80% din nivelul calculat al productiei pe anul 1986. Cu toate acestea, in vederea satisfacerii necesitatilor interne ale partilor, actionind conform art. 5, si in scopul rationalizarii industriale dintre parti, nivelul calculat al productiei poate depasi aceasta limita cu maximum 10% din nivelul calculat al productiei pe anul 1986.
4. Fiecare parte va garanta ca, in intervalul 1 iulie 1998 - 30 iunie 1999 si in fiecare interval de 12 luni ce va urma, nivelul calculat al consumului de substante aflate sub control cuprinse in grupa I din anexa A nu va depasi anual 50% din nivelul calculat al consumului pe anul 1986. Fiecare parte care produce una sau mai multe asemenea substante va garanta, pentru acelasi interval, ca nivelul calculat al productiei de astfel de substante nu va depasi, anual, 50% din nivelul calculat al productiei pe anul 1986. Cu toate acestea, in vederea satisfacerii necesitatilor de baza interne ale partilor, actionind conform art. 5, si in scopul rationalizarii industriale dintre parti, nivelul calculat al productiei poate depasi aceasta limita cu maximum 15% din nivelul calculat al productiei pe anul 1986. Acest paragraf se va aplica in cazul in care partile nu vor lua alta hotarire, in cadrul unei reuniuni, fiind suficienta o majoritate reprezentind 2/3 din partile prezente si care isi vor exprima votul reprezentind cel putin 2/3 din nivelul total calculat de consum de astfel de substante al partilor. Aceasta decizie va fi examinata si luata in conformitate cu evaluarile la care se refera art. 6.
5. Orice parte al carei nivel calculat al productiei (pe anul 1986) de substante controlate prevazute in grupa I din anexa A a fost mai mic de 25 kilotone poate, in scopul rationalizarii industriale, sa transfere sau sa primeasca de la orice parte cantitatea de productie care depaseste limitele prevazute in paragrafele 1, 3 si 4, cu conditia ca nivelurile calculate totale ale productie partilor implicate sa nu depaseasca limitele productiei prevazute in acest articol. Orice transfer de productie va fi adus la cunostinta secretariatului, nu mai tirziu de data efectuarii lui.
6. Orice parte care nu actioneaza conform art. 5 si care dispune de facilitati necesare productiei de substante controlate aflate in constructie sau in curs de contractare inaintea datei de 16 septembrie 1987 si prevazute de legislatia nationala inainte de 1 ianuarie 1987 poate adauga productia obtinuta de la astfel de facilitati la nivelul anului 1986 al productiei de astfel de substante in scopul determinarii nivelului calculat al productiei pe anul 1986 cu conditia ca facilitatile sa fie finalizate pina la data de 31 decembrie 1990 si productia sa nu ridice nivelul calculat de consum de substante controlate al partii respective peste 0,5 kg pe cap de locuitor.
7. Orice transfer de productie in conformitate cu paragraful 5 sau orice suplimentare a productiei in conformitate cu paragraful 6 vor fi aduse la cunostinta secretariatului nu mai tirziu de data la care transferul sau suplimentarea are loc.
8. a) Toate partile care sint state membre ale unei organizatii economice regionale dupa cum se prevede in art. 1 paragraful 6 al conventiei pot hotari sa isi indeplineasca in comun obligatiile respectind consumul prevazut in acest articol cu conditia ca nivelul total calculat al consumului lor sa nu depaseasca nivelurile cerute de acest articol.
b) Partile la un astfel de acord vor informa secretariatul in legatura cu conditiile prevazute de acesta inaintea datei reducerii consumului care constituie, de fapt, obiectul acordului.
c) Un astfel de acord va intra in vigoare numai daca toate statele membre ale organizatiei economice regionale si organizatia respectiva sint parti la acest protocol si daca au notificat secretariatul in legatura cu modul de implementare.
9. a) Pe baza evaluarilor facute in conformitate cu art. 6, partile pot decide daca:
(i) trebuie initiate ajustari la potentialele de epuizare a ozonului specificate in anexa A si, daca da, care trebuie sa fie aceste adaptari; si
(ii) trebuie intreprinse ajustari suplimentare si reduceri ale productiei sau consumului de substante controlate fata de nivelurile anului 1986 si, daca da, trebuie sa se stabileasca extinderea, cantitatea si programarea unor astfel de adaptari si reduceri.
b) Propuneri privind astfel de ajustari vor fi comunicate partilor prin secretariat cu cel putin 6 luni inaintea reuniunii partilor in cadrul careia se propune adoptarea lor.
c) In luarea unor astfel de masuri, partile vor depune toate eforturile in vederea ajungerii la un acord prin consens. In cazul in care au fost epuizate toate eforturile de obtinere a consensului si nu s-a ajuns la nici o intelegere, astfel de decizii vor fi adoptate, in ultima instanta, cu o majoritate de 2/3 din partile prezente si care isi exprima votul, reprezentind cel putin 50% din consumul total al substantelor controlate de catre parti.
d) Deciziile, avind un caracter de obligativitate pentru toate partile, vor fi comunicate partilor de catre depozitar.
10. a) Pe baza evaluarilor efectuate in conformitate cu art. 6 al acestui protocol si in acord cu procedura prevazuta in art. 9 al conventiei, partile pot decide:
(i) daca unele substante, si in caz afirmativ care anume, trebuie adaugate sau scoase din orice anexa la acest protocol;
(ii) mecanismul, amploarea si programarea masurilor de control ce trebuie sa se aplice acestor substante.
b) Orice astfel de decizie va intra in vigoare numai in cazul in care a fost acceptata de o majoritate de 2/3 din partile prezente si care si-au exprimat votul.
11. In afara prevederilor acestui articol, partile pot lua masuri si mai severe decit cele impuse de acesta.
ART. 3
Calcularea nivelurilor de control
In scopul realizarii obiectivelor propuse in art. 2 si 5, pentru fiecare grupa de substante prevazute in anexa A, fiecare parte isi va stabili nivelul calculat al:
a) productiei:
(i) inmultind productia anuala proprie din fiecare dintre substantele aflate sub control cu potentialul de epuizare al stratului de ozon specificat in anexa A; si
(ii) adunind pentru fiecare grupa cifrele rezultate;
b) importurilor si exporturilor, urmind mutatis mutandis procedura prevazuta in subparagraful a); si
c) consumului, adunind nivelurile calculate ale productiei si importurilor si scazind nivelul calculat al exporturilor determinat in conformitate cu subparagrafele a) si b). Totusi, incepind cu 1 ianuarie 1993, nici un export de substante controlate in statele care nu sint parti nu poate fi scazut la calcularea nivelului de consum al partii exportatoare.
ART. 4
Controlul asupra comertului cu statele care nu sint parti la protocol
1. In termen de un an de la intrarea in vigoare a protocolului, fiecare stat parte la protocol va interzice importul de substante controlate din statele care nu sint parti la acest protocol.
2. Incepind cu luna ianuarie 1993, nici o parte, actionind conform paragrafului 1 al art. 5, nu va putea exporta substante controlate vreunui stat care nu este parte la acest protocol.
3. In termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a acestui protocol, urmare a procedurilor din art. 10 al conventiei, partile vor elabora, intr-o anexa, o lista cu produsele care contin substante aflate sub control. Partile care nu au obiectat la continutul anexei, in conformitate cu acele prevederi, vor interzice, in termen de un an de la intrarea in vigoare a anexei, importul acestor produse din orice stat care nu este parte la acest protocol.
4. In termen de 5 ani de la intrarea in vigoare a acestui protocol, partile vor determina gradul de realizare a masurilor de interzicere sau restrictionare a importului de produse fabricate cu ajutorul substantelor controlate (fara a contine insa astfel de substante) din statele care nu sint parti la acest protocol. In cazul in care concluzia este pozitiva, ca urmare a prevederilor art. 10 al conventiei, partile vor elabora o anexa cuprinzind o lista cu astfel de produse. Partile care nu au avut obiectii la aceasta, in conformitate cu prevederile respective, vor interzice sau restringe importul de astfel de produse din state care nu sint parti la acest protocol, in termen de un an de la intrarea in vigoare a anexei.
5. Toate partile vor descuraja exportul de tehnologie pentru producerea si utilizarea substantelor controlate in state care nu sint parti la acest protocol.
6. Toate partile se vor abtine de la furnizarea de noi subventii, ajutoare, credite, garantii sau programe de asigurari pentru exportul in statele care nu sint parti la acest protocol, de produse, echipamente, instalatii sau tehnologii care ar facilita productia de substante controlate.
7. Paragrafele 5 si 6 nu se vor aplica produselor, echipamentelor, instalatiilor sau tehnologiilor care contribuie la ameliorarea recuperarii, reciclarii sau distrugerii substantelor aflate sub control, promovind dezvoltarea unor substante alternative sau contribuind in vreo masura la reducerea substantelor controlate.
8. In ciuda prevederilor acestui articol, importurile la care se fac referiri la paragrafele 1, 3 si 4 sint permise din orice stat care nu este parte la acest protocol daca statul respectiv este hotarit sa se conformeze prevederilor art. 2 si prezentului articol si daca a prezentat in acest sens date relevante dupa cum se specifica in art. 7.
ART. 5
Situatia speciala a tarilor in curs de dezvoltare
1. Orice parte care este tara in curs de dezvoltare si al carei nivel calculat al consumului de substante controlate este mai mic de 0,3 kg/cap de locuitor la data intrarii in vigoare a acestui protocol sau in orice alt moment cuprins in intervalul de 10 ani de la intrarea in vigoare a acestui protocol va putea sa intirzie aplicarea masurilor de control prevazute in paragrafele 1-4 din art. 2 cu 10 ani fata de data specificata in acele paragrafe, in vederea satisfacerii cerintelor interne de baza. Cu toate acestea, partea respectiva nu va putea depasi nivelul calculat al consumului de 0,3 kg/cap de locuitor. Orice parte cuprinsa in acest articol va putea utiliza fie media nivelului anual de consum calculat pentru perioada 1995-1997 inclusiv, fie un nivel calculat al consumului de 0,3 kg/cap de locuitor (acela care este mai scazut) ca baza pentru conformarea sa la masurile de control.
2. Partile isi propun sa faciliteze accesul la substante si tehnologii care sa nu pericliteze mediul ambiant partilor care sint tari in curs de dezvoltare si sa le sprijine in scopul utilizarii imediate a unor astfel de alternative.
3. Partile isi propun sa faciliteze pe baze bilaterale sau multilaterale furnizarea de subventii, ajutoare, credite, garantii sau programe de asigurare partilor care sint tari in curs de dezvoltare, in vederea utilizarii unor tehnologii alternative sau a unor substante inlocuitoare.
ART. 6
Evaluarea si revizuirea masurilor de control
Incepind din anul 1990 si cel putin din 4 in 4 ani de la aceasta data, partile vor evalua eficacitatea masurilor de control prevazute in art. 2, pe baza informatiilor stiintifice, tehnice, economice si a celor privind mediul inconjurator pe care le au la dispozitie. Cu cel putin un an inaintea fiecarei evaluari, partile vor convoca grupuri de experti, specialisti in domeniile mentionate, si vor determina atributiile, mandatul si componenta unor astfel de grupuri. In timp de un an de la intrunirea grupurilor, acestea vor comunica concluziile lor partilor la acest protocol, prin intermediul secretariatului.
ART. 7
Raportarea datelor
1. Fiecare parte va furniza secretariatului, in termen de 3 luni de la momentul in care a devenit parte, date statistice privind productia, importurile si exporturile de substante aflate sub control in anul 1986 sau cele mai bune estimari posibile in cazul in care nu dispun de date certe.
2. Fiecare parte va furniza secretariatului date statistice privind productia anuala (cu date separate privind cantitatile distruse prin intermediul tehnologiilor care urmeaza a fi aprobate de parti), importurile si exporturile de astfel de substante in statele care sint sau nu parti la acest protocol, inregistrate in anul in care au devenit parti la protocol si pentru fiecare an urmator. Fiecare parte va furniza date nu mai tirziu de 9 luni de la finele anului la care se refera datele respective.
ART. 8
Nerespectarea protocolului
In cadrul primei reuniuni, partile vor dezbate si vor aproba procedurile si mecanismele institutionale de determinare a nerespectarii prevederilor acestui protocol si de abordare a partilor care s-au dovedit a nu fi respectat prevederile protocolului.
ART. 9
Cercetarea, dezvoltarea, constientizarea maselor si schimbul de informatii
1. In conformitatea cu legile, reglementarile si practicile nationale si, avind in vedere indeosebi necesitatile tarilor in curs de dezvoltare, partile vor coopera la promovarea, in mod direct sau prin intermediul organismelor internationale competente, a cercetarii, dezvoltarii si schimbului de informatii privind:
a) cele mai bune tehnologii de imbunatatire a retinerii, recuperarii, reciclarii sau distrugerii substantelor controlate sau pentru a reduce emisiile acestora prin intermediul altor metode;
b) alternative posibile pentru substante controlate, produsele care contin astfel de substante sau produsele care au fost realizate cu ajutorul acestor substante; si
c) pierderile si cistigurile realizate prin intermediul strategiilor relevante de control.
2. Individual, in comun sau prin organismele internationale autorizate, partile vor coopera la promovarea unor mai bune informari ale publicului privind efectele negative asupra mediului pe care le au emisiile de substante aflate sub control sau a altor substante care epuizeaza stratul de ozon.
3. In termen de 2 ani de la intrarea in vigoare a acestui protocol si apoi din 2 in 2 ani, fiecare parte va inainta secretariatului un raport privind activitatile pe care le-a efectuat in conformitate cu acest articol.
ART. 10
Asistenta tehnica
1. In contextul prevederilor art. 4 din conventie si avind in vedere, indeosebi, necesitatile tarilor in curs de dezvoltare, partile vor promova asistenta tehnica pentru a facilita participarea la acest protocol si implementarea acestuia.
2. Orice parte semnatara a acestui protocol poate prezenta secretariatului solicitarea de a primi asistenta tehnica in scopul de a pune in aplicare protocolul sau de a participa la el.
3. In cadrul primei reuniuni, partile vor incepe discutarea mijloacelor de indeplinire a obligatiilor prevazute la art. 9 paragrafele 1 si 2 ale acestui articol, inclusiv a pregatirii planurilor de lucru. Astfel de planuri vor trebui sa acorde o atentie deosebita necesitatilor si conditiilor existente in tarile in curs de dezvoltare. Statele si organizatiile economice regionale care nu sint parti la acest protocol vor fi incurajate sa participe la activitatile prevazute in planurile de lucru.
ART. 11
Reuniuni ale partilor
1. Partile se vor intruni la intervale regulate. Secretariatul va conveni prima reuniune a partilor, in termen de cel mult un an de la data intrarii in vigoare a acestui protocol si in comun cu reuniunea conferintei partilor la conventie, in cazul in care o astfel de reuniune este programata sa aiba loc in aceeasi perioada.
2. Se vor organiza reuniuni ordinare, in cazul in care partile nu iau o alta decizie, in comun cu reuniuni ale conferintei partilor la conventie. Vor avea loc reuniuni extraordinare oricind va fi stabilit de reuniunea partilor sau la cererea scrisa a oricareia dintre parti, cu conditia ca, in termen de 6 luni de la momentul in care secretariatul a informat partile in legatura cu o astfel de solicitare, cel putin 1/3 din parti sa o sprijine.
3. In cadrul primei reuniuni, partile:
a) vor adopta prin consens regulamentul interior pentru intrunirile lor;
b) vor adopta prin consens reglementarile financiare la care se fac referiri in paragraful 2 al art. 13;
c) vor stabili comisiile si vor determina atributiile acestora specificate in art. 6;
d) vor examina si aproba procedurile si mecanismele institutionale prevazute in art. 8;
e) vor incepe pregatirea planurilor de lucru in conformitate cu paragraful 3 din art. 10.
4. Functiile reuniunilor partilor sint:
b) sa analizeze modul in care se aplica protocolul;
b) sa decida initierea unor ajustari sau reduceri la care se fac referiri in paragraful 9 al art. 2;
c) sa hotarasca introducerea sau scoaterea din oricare anexa a anumitor substante si aplicarea masurilor de control in conformitate cu paragraful 10 al art. 2;
d) sa stabileasca, acolo unde este necesar, orientarile si metodele de raportare a informatiilor dupa cum se prevede in art. 7 si in paragraful 3 al art. 9;
e) sa analizeze solicitarile de asistenta tehnica inaintate in conformitate cu paragraful 2 al art. 10;
f) sa analizeze rapoartele pregatite de secretariat in conformitate cu subparagraful c) al art. 12;
g) sa evalueze, conform art. 6, masurile de control prevazute in art. 2;
h) sa considere si sa adopte propunerile de amendare a acestui protocol sau a oricarei anexe;
i) sa ia in considerare si sa adopte bugetul pentru implementarea acestui protocol;
j) sa aiba in vedere si sa intreprinda actiuni suplimentare care pot fi necesare pentru realizarea obiectivelor acestui protocol.
5. Natiunile Unite, agentiile sale specializate si Agentia Internationala pentru Energie Atomica, la fel ca si oricare stat care nu este parte la acest protocol, pot fi reprezentate la reuniunile partilor ca observatori. Orice organism sau agentie nationala, internationala, guvernamentala sau nonguvernamentala, specializata in domeniul protectiei stratului de ozon si care a informat secretariatul in legatura cu intentia de a fi reprezentata la intilnirea partilor de un observator, poate fi admisa in cazul in care o treime din parti nu se opune. Admiterea si participarea observatorilor vor fi supuse regulamentului interior adoptat la acest protocol.
ART. 12
Secretariatul
In cadrul acestui protocol, secretariatul:
a) va convoca si va organiza reuniuni ale partilor dupa cum este prevazut in art. 11;
b) va primi si va pune la dispozitie, la cerere, informatii furnizate in conformitate cu art. 7;
c) va pregati si va distribui in mod regulat partilor rapoarte bazate pe informatii primite conform art. 7 si 9;
d) va comunica partilor orice solicitare de asistenta tehnica primita in conformitate cu art. 10 pentru a facilita furnizarea unei astfel de asistente;
e) va incuraja statele care nu sint parti la protocol sa participe la reuniunile partilor in calitate de observatori si sa actioneze in conformitate cu prevederile acestui protocol;
f) va furniza informatiile si cererile la care se refera subparagrafele c) si d) unor astfel de observatori; si
g) va indeplini si alte functii menite sa faciliteze realizarea obiectivelor acestui protocol, aceste functii urmind a fi stabilite de catre parti.
ART. 13
Prevederi financiare
1. Fondurile necesare pentru aplicarea acestui protocol, inclusiv cele necesare functionarii secretariatului, vor fi obtinute exclusiv din contributiile partilor.
2. In cadrul primei reuniuni, partile vor adopta prin consens reglementari financiare pentru implementarea acestui protocol.
ART. 14
Relatia protocolului cu conventia
Prevederile conventiei referitoare la protocoalele acesteia se vor aplica si in cadrul acestui protocol, daca prezentul protocol nu contine alte prevederi.
ART. 15
Semnarea
Acest protocol va fi deschis spre semnare, pentru statele si organizatiile de integrare economica regionala, la Montreal, la 16 septembrie 1987, la Ottawa intre 17 septembrie 1987 si 16 ianuarie 1988 si la sediul Natiunilor Unite din New York intre 17 ianuarie 1988 si 15 septembrie 1988.
ART. 16
Intrarea in vigoare
1. Acest protocol va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1989, daca cel putin 11 instrumente de ratificare, de acceptare, de aprobare a protocolului sau de aderare la acesta au fost depuse de statele si organizatiile de integrare economica regionala reprezentind cel putin 2/3 din consumul global de substante aflate sub control si au fost indeplinite prevederile paragrafului 1 al art. 17 din conventie. In cazul in care pina la acea data nu au fost indeplinite aceste conditii, protocolul va intra in vigoare in cea de-a 19-a zi de la data la care au fost indeplinite conditiile.
2. Asa cum se arata in paragraful 1, orice instrument de acest fel depus de o organizatie de integrare economica regionala nu va fi considerat suplimentar fata de cele depuse de statele membre ale unor astfel de organizatii.
3. Dupa intrarea in vigoare a acestui protocol, orice stat sau organizatie de integrare economica regionala va deveni parte la acest protocol in cea de-a 19- a zi de la data depunerii instrumentelor de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare.
ART. 17
Partile care adera dupa intrarea in vigoare a protocolului
Dupa cum se arata in art. 5, orice stat sau organizatie de integrare economica regionala care devine parte la acest protocol, dupa data intrarii in vigoare a acestuia, va indeplini obligatiile prevazute la art. 2 si art. 4 care se aplica la aceasta data statelor sau organizatiilor de integrare economica regionala care au devenit parti la data intrarii in vigoare a protocolului.
ART. 18
Retineri
Nu se admit retineri la acest protocol.
ART. 19
Retragerea
In cadrul acestui protocol se aplica prevederile art. 19 din conventie referitor la retragere, cu exceptia partilor la care se fac referiri in paragraful 1 al art. 5. Orice astfel de parte se poate retrage din protocol printr-o notificare scrisa prezentata depozitarului, in orice moment, dupa expirarea perioadei de 4 ani in care si-a indeplinit obligatiile prevazute in paragrafele 1-4 ale art. 2. Orice astfel de retragere va avea loc la expirarea unui an de la data primirii notificarii de catre depozitar sau la o alta specificata in notificarea privind retragerea.
ART. 20
Originalul acestui protocol, ale carui texte in limbile araba, chineza, engleza, franceza, rusa si spaniola sint in egala masura autentice, va fi depus la biroul Secretariatului general al Natiunilor Unite.
Incheiat la Montreal la 16 septembrie 1987.


ANEXA 1

SUBSTANTE CONTROLATE


Grupa Substanta Potentialul de epuizare
a ozonului *)
-------------------------------------------------------------------------------
Grupa I
-------
CFCl3 (CFC-11) 1.0
CF2Cl2 (CFC-12) 1.0
C2F3Cl3 (CFC-113) 0.8
C2F4Cl2 (CFC-114) 1.0
C2F5Cl (CFC-115) 0.6
Grupa II
--------
CF2BrCl (halon-1211) 3.0
CF3Br (halon-1301) 10.0
C2F4Br2 (halon-2402) (ce urmeaza a fi
determinat)
-------------------------------------------------------------------------------

------
*) Aceste potentiale de epuizare a ozonului sint estimari bazate pe cunostintele existente si vor fi revazute si revizuite periodic.

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016