ANEXA VIII
VALORI LIMITA PENTRU CARBURANŢI ŞI SURSE MOBILE
Introducere
1. Secţiunea A se aplica Pãrţilor, cu excepţia Canadei şi Statelor Unite ale Americii, secţiunea B se aplica pentru Canada şi secţiunea C se aplica Statelor Unite ale Americii.
2. Anexa conţine valorile limita pentru NO(X), exprimate ca dioxid de azot echivalent şi pentru hidrocarburi din care cea mai mare parte sunt compuşi organici volatili, şi, de asemenea, specificaţii de mediu aplicabile carburantilor comercializati pentru autovehicule.
3. Termenele pentru aplicarea valorilor limita din prezenta anexa sunt cuprinse în anexa VII.
A. Pãrţile, cu excepţia Canadei şi Statelor Unite ale Americii
Maşini particulare şi vehicule utilitare uşoare
4. Valorile limita pentru vehiculele cu motor care au cel puţin patru roti şi care servesc pentru transportul persoanelor (categoria M) şi pentru mãrfuri (categoria N) sunt indicate în tabelul 1.
Vehicule utilitare grele
5. Pentru vehiculele utilitare grele, valorile limita, care variaza în funcţie de procedurile de încercare, sunt indicate în tabelele 2 şi 3.
Motociclete şi motorete
6. Valorile limita pentru motociclete şi motorete sunt indicate în tabelele 6 şi 7.
Vehicule şi motoare non-rutiere
1. Valorile limita pentru motoarele tractoarelor agricole şi forestiere şi pentru alte vehicule/motoare non-rutiere sunt indicate în tabelele 4 şi 5. Valorile care corespund fazei I (tabelul 4) au fost stabilite pe baza Regulamentului CEE nr. 96, "Prevederi uniforme pentru omologarea motoarelor cu aprindere prin compresie destinate tractoarelor agricole şi forestiere cu privire la emisiile de poluanti care provin de la motor".
Calitatea carburantilor
8. Specificaţiile de mediu ale calitãţii benzinei şi carburantului diesel sunt indicate în tabelele 8-11.
Tabelul 1. Valorile limita pentru autoturisme şi vehiculele utilitare uşoare
┌───────────────────────────┬────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ │ Masa de│ Valori limita │
│ │ refe- ├─────────┬───────┬─────────┬───────┬─────┤
│ │ rinta │ Monoxid │Hidro- │ Oxizi │Hidro- │ P │
│ │ (RW) │ de │cãrbuni│ de │carburi│ u │
│ │ (kg) │ carbon │ │ azot │ şi │ l │
│ │ │ │ │ │oxizi │ b │
│ │ │ │ │ │de azot│ e │
│ │ │ │ │ │combi- │ r │
│ │ │ │ │ │ nati │ i*a)│
│ │ ├─────────┼───────┼─────────┼───────┼─────┤
│ │ │ L1(g/km)│ L2 │ L3(g/km)│ L2+L3 │ L4 │
│ │ │ │ (g/km)│ │(g/km) │g/km │
├─────────┬───┬─────────────┼────────┼────┬────┼────┬──┼────┬────┼──┬────┼─────┤
│ Catego- │Cla│ Aplicate │ │Ben │Die │Ben │Di│Ben │Die │Be│Die │Die │
│ rie │sa │ începând │ │zina│sel │zina│es│zina│sel │nz│sel │sel │
│ │ │ de la*b) │ │ │ │ │el│ │ │i │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │na│ │ │
├─┬───────┼───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│A│M*c) │ .01.2001 │Toate*g)│ 2,3𗈔,64𗈔,20│- 𗈔,15𗈔,50│- 𗈔,56│ 0,05│
│ ├───────┼───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │[N(1)] │ I .01.2001*c)│RW │ 2,3𗈔,64𗈔,20│- 𗈔,15𗈔,50│- 𗈔,56│ 0,05│
│ │ *d) ├───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │ │ II.01.2002 <RW 𗈘,17𗈔,80𗈔,25│- 𗈔,18𗈔,65│- 𗈔,72│ 0,07│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │ │III.01.2002 <RW 𗈙,22𗈔,95𗈔,29│- 𗈔,21𗈔,78│- 𗈔,86│ 0,10│
├─┼───────┼───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│B│M*c) │ .01.2006 │Toate │ 1,0𗈔,50𗈔,10│- 𗈔,08𗈔,25│- 𗈔,30𗈔,025│
│ ├───────┼───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │[N(1)] │ I .01.2006*c)│RW │ 1,0𗈔,50𗈔,10│- 𗈔,08𗈔,25│- 𗈔,30𗈔,025│
│ │ *d) ├───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │ │ II.01.2007 <RW 𗈕,81𗈔,63𗈔,13│- 𗈔,10𗈔,33│- 𗈔,39│ 0,04│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├───┼─────────────┼────────┼────┼────┼────┼──┼────┼────┼──┼────┼─────┤
│ │ │III.01.2007 <RW 𗈖,27𗈔,74𗈔,16│- 𗈔,11𗈔,39│- 𗈔,46│ 0,06│
└─┴───────┴───┴─────────────┴────────┴────┴────┴────┴──┴────┴────┴──┴────┴─────┘
--------------
*a) Pentru motoarele cu aprindere prin compresie;
*b) Înmatricularea, vânzarea sau punerea în circulaţie a vehiculelor noi care nu satisfac valorile limita indicate sunt refuzate începând de la datele din aceasta coloana, iar certificarea tipului de vehicul nu poate fi acordatã începând cu 12 luni înaintea acestor date;
*c) Cu excepţia vehiculelor a cãror masa maxima este mai mare de 2500 kg;
*d) Şi vehiculele de categorie M care sunt indicate la nota*c);
*e) 01.01.2007 pentru vehiculele din categoria M care sunt indicate în nota*c);
*f) 01.01.2007 pentru vehiculele din categoria M care sunt indicate în nota*c);
*g) Pana la 1 ianuarie 2003, vehiculele din aceasta categorie echipate cu motoare cu aprindere prin compresie care sunt vehicule non-rutiere sau vehicule cu masa maxima > 2000 kg şi care sunt concepute pentru transportul a mai mult de 6 persoane, inclusiv soferul, trebuie considerate ca vehicule de categoria N(1), clasa III din linia A.
Tabelul 2. Valorile limita pentru vehiculele utilitare grele ESC (ciclu de teste europene în condiţii stabile) şi ERL (teste europene în sarcina)
┌─────┬──────────┬─────────────┬──────────────┬──────────────┬─────────┬──────┐
│Linia│ Aplicate │ Monoxid de │ Hidrocarburi │ Oxizi de azot│ Pulberi │ Fum │
│ │ începând │ carbon │ (g/kWh) │ (g/kWh) │ (g/kWh) │(m^-1)│
│ │ de la*a) │ (g/kWh) │ │ │ │ │
├─────┼──────────┼─────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────┼──────┤
│ A .10.2001│ 2,1 │ 0,66 │ 5,0 𗈔.10/0.13│ 0.8 │
│ │ │ │ │ │ *b) │ │
├─────┼──────────┼─────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────┼──────┤
│ B1 .10.2006│ 1,5 │ 0,46 │ 3,5 │ 0.02 │ 0.5 │
├─────┼──────────┼─────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────┼──────┤
│ B2 .10.2009│ 1,5 │ 0,46 │ 2,0 │ 0.02 │ 0.5 │
└─────┴──────────┴─────────────┴──────────────┴──────────────┴─────────┴──────┘
--------------
*a) Începând de la datele indicate, cu excepţia vehiculelor şi motoarelor destinate exportului cãtre ţãrile care nu sunt Pãrţi ale prezentului Protocol şi pentru înlocuirea motoarelor de la vehiculele în circulaţie. Pãrţile interzic înmatricularea, vânzarea, punerea în circulaţie sau utilizarea vehiculelor noi cu motoare cu aprindere prin compresie sau funcţionând cu gaz şi vânzarea şi utilizarea motoarelor noi cu aprindere prin compresie sau funcţionând cu gaz, dacã emisiile acestor motoare nu satisfac valorile limita respective. Cu 12 luni înaintea acestor date, aprobarea tipului (de vehicul sau motor) poate fi refuzatã în cazul nerespectãrii valorilor limita.
*b) Pentru motoarele cu cel puţin 0,75 dmc cilindree per cilindru al cãror regim de putere nominalã este > 3000 rotatii/minut.
Tabelul 3. Valorile limita pentru vehiculele utilitare grele - ETC*a)
┌────────┬──────────┬──────────┬──────────────┬─────────┬────────┬────────────┐
│Linia │Aplicate │Monoxid de│ Hidrocarburi│ Metan*c)│Oxizi de│ Pulberi │
│ │începând │ carbon │ non-metanice│ (g/kWh) │ azot │ *d) │
│ │de la*b) │ (g/kWh) │ (g/kWh) │ │ (g/kWh)│ │
├────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────────┤
│A (2000).10.2001│ 5,45 │ 0,78 │ 1,6 │ 5,0 𗈔,16/0,21*e)│
├────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────────┤
│B1(2005).10.2006│ 4,0 │ 0,55 │ 1,1 │ 3,5 │ 0,03 │
├────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────────┤
│B2(2008).10.2009│ 4,0 │ 0,55 │ 1,1 │ 2,0 │ 0,03 │
└────────┴──────────┴──────────┴──────────────┴─────────┴────────┴────────────┘
--------------
*a) Condiţiile de aplicare ale acceptãrii probelor ETC pentru mãsurarea emisiilor motoarelor care funcţioneazã cu gaz în raport cu valorile limita prevãzute la linia A trebuie reexaminate şi, dacã este cazul, modificate în conformitate cu procedura definitã la art. 13 din Directiva 70/156/CEE .
*b) Începând de la datele indicate, cu excepţia vehiculelor şi motoarelor destinate exportului cãtre ţãrile care nu sunt Pãrţi ale prezentului Protocol şi pentru înlocuirea motoarelor vehiculelor în circulaţie. Pãrţile trebuie sa interzicã înmatricularea, vânzarea, punerea în circulaţie sau utilizarea vehiculelor noi cu aprindere prin compresie sau funcţionând cu gaz şi vânzarea şi utilizarea motoarelor noi cu aprindere prin compresie sau funcţionând cu gaz, dacã emisiile acestora nu satisfac valorile limita respective. Cu 12 luni înaintea acestor date, certificarea tipului (de vehicul sau motor) poate fi refuzatã în cazul nerespectãrii valorilor limita.
*c) Numai pentru motoarele care funcţioneazã cu gaz natural
*d) Nu se aplica motoarelor care funcţioneazã cu gaz din faza A şi din fazele B1 şi B2.
*e) Pentru motoarele cu cel puţin 0,75 dmc cilindree per cilindru a cãror regim de putere nominalã > 3000 rotatii/minut.
Tabelul 4. Valorile limita (faza I) pentru motoarele diesel ale vehiculelor mobile non-rutiere (procedeu de mãsura ISO 8178)
┌────────────────┬───────────┬───────────┬────────────┬─────────────┬────────┐
│Puterea neta (P)│ Aplicate │Monoxid de │Hidrocarburi│Oxizi de azot│ Pulberi│
│ (kW) │ începând │ carbon │ (g/kWh) │ (g/kWh) │ (g/kWh)│
│ │ de la*a) │ (g/kWh) │ │ │ │
├────────────────┼───────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼────────┤
≤ P < 560 .12.1998 │ 5,0 │ 1,3 │ 9,2 │ 0,54 │
≤ P < 130 .12.1998 │ 5,0 │ 1,3 │ 9,2 │ 0,70 │
≤ P < 75 .03.1998 │ 6,5 │ 1,3 │ 9,2 │ 0,85 │
└────────────────┴───────────┴───────────┴────────────┴─────────────┴────────┘
---------------
*a) Începând de la data indicatã, cu excepţia vehiculelor şi motoarelor destinate exportului cãtre ţãrile care nu sunt Pãrţi ale prezentului Protocol, Pãrţile nu autorizeaza înmatricularea şi, dupã caz, introducerea pe piata a motoarelor, noi, fie ca sunt sau nu montate pe vehicule, decât dacã acestea satisfac valorile limita indicate în tabel începând de la 1 ianuarie 1998, certificarea tipului (de motor) pentru un tip sau o familie de motoare este refuzatã în cazul nerespectãrii valorilor limita.
Nota: Este vorba despre valorile limita obţinute la ieşirea din motor înainte de intervenţia eventuala a unui dispozitiv de epurare în aval de gazele de esapament.
Tabelul 5. Valorile limita (faza II) pentru motoarele diesel ale vehiculelor mobile non-rutiere (procedeu de mãsura ISO 8178)
┌────────────────┬───────────┬───────────┬────────────┬─────────────┬────────┐
│Puterea neta (P)│ Aplicate │Monoxid de │Hidrocarburi│Oxizi de azot│ Pulberi│
│ (kW) │ începând │ carbon │ (g/kWh) │ (g/kWh) │ (g/kWh)│
│ │ de la*a) │ (g/kWh) │ │ │ │
├────────────────┼───────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼────────┤
≤ P < 560 .12.2001 │ 3,5 │ 1,0 │ 6,0 │ 0,2 │
≤ P < 130 .12.2002 │ 5,0 │ 1,0 │ 6,0 │ 0,3 │
≤ P < 75 .12.2003 │ 5,0 │ 1,3 │ 7,0 │ 0,4 │
≤ P < 37 .12.2000 │ 5,5 │ 1,5 │ 8,0 │ 0,8 │
└────────────────┴───────────┴───────────┴────────────┴─────────────┴────────┘
-------------
*a) Începând cu datele indicate şi cu excepţia vehiculelor şi motoarelor destinate exportului cãtre ţãrile care nu sunt Pãrţi ale prezentului Protocol, Pãrţile nu autorizeaza înmatricularea şi, dupã caz, introducerea pe piata a motoarelor noi, fie ca sunt sau nu montate pe vehicule, decât dacã acestea satisfac valorile limita indicate în tabel. Cu 12 luni înaintea acestor date, certificarea tipului (de motor) pentru un tip sau o familie de motoare este refuzatã în cazul nerespectãrii valorilor limita.
Tabelul 6. Valorile limita pentru motociclete, cu 3 şi 4 roti (> 50 cmc; >45 km/ora) care se aplica începând cu 17 iunie 1999*a)
┌───────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ Tipul de motor │ Valoarea limita │
├───────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ Motor în 2 timpi │ CO = 8 g/km │
│ │ HC =4 g/km │
│ │ NO(X) = 0,1 g/km │
├───────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ Motor în 4 timpi │ CO = 13 g/km │
│ │ HC = 3 g/km │
│ │ NO(X) = 0,3 g/km │
└───────────────────────────────────┴────────────────────────────┘
-------------
*a) Certificarea tipului este refuzatã începând cu data indicatã, dacã emisiile vehiculului nu satisfac valorile limita.
Nota: Pentru motocicletele cu 3 şi 4 roti, valorile limita trebuie multiplicate cu 1,5.
Tabelul 7. Valorile limita pentru motorete (< 50 cmc;< 45Km/ora)
┌────────┬─────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Faza │ Aplicate │ Valorile limita │
│ │începând de la*a)├────────────────┬────────────────────┤
│ │ │ CO (g/km) │ HC + NO(X)g/km) │
├────────┼─────────────────┼────────────────┼────────────────────┤
│ I │ 17.06.1999 │ 6,0*b) │ 3,0*b) │
├────────┼─────────────────┼────────────────┼────────────────────┤
│ II │ 17.06.2002 │ 1,0*c) │ 1,2 │
└────────┴─────────────────┴────────────────┴────────────────────┘
--------------
*a) Certificarea tipului este refuzatã începând cu date indicate în tabel, dacã emisiile vehiculului nu satisfac valorile limita;
*b) Pentru motorete cu 3 şi 4 roti, aceasta valoare trebuie multiplicata cu 2;
*c) Pentru motorete cu 3 şi 4 roti, 3,5 g/Km.
Tabelul 8. Specificaţii de mediu aplicabile carburantilor comercializati, destinaţi vehiculelor echipate cu motoare cu aprindere prin scanteie
Tipul : benzina
┌──────────────────────────┬─────────┬───────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul │Unitatea │ Limite*a) │ Probe │
│ │ ├───────┬───────┼─────────────┬──────────┤
│ │ │Minima │Maxima │ Metoda*b) │ Data │
│ │ │ │ │ │publicãrii│
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│Cifra octanica Research │ │ 95 │ - │EN25164 │ 1993 │
│Cifra octanica Motor │ │ 85 │ - │EN25163 │ 1993 │
│Presiunea de vapori Reid, │ kPa │ - │ 60 │EN12 │ 1993 │
│perioada de vara*c) │ │ │ │ │ │
│Distilarea: │ │ │ │ │ │
│evaporarea la 100°C │ % v/v │ 46 │ - │EN-ISO 3405 │ 1988 │
│evaporarea la 150°C │ % v/v │ 75 │ - │ │ │
│Analiza hidrocarburilor: │ │ │ │ │ │
│- olefine │ % v/v │ - ,0*d)│ASTMD1319 │ 1995 │
│- aromatice │ │ - │ 42 │ASTMD1319 │ 1995 │
│- benzen │ │ - │ 1 │Proiect │ │
│ │ │ │ │EN 12177 │ 1995 │
│Conţinutul în oxigen │ % m/m │ - 𗈖,7 │EN 1601 │ 1996 │
│Compuşi oxigenati: │ │ │ │ │ │
│- metanol, agenţi │ % v/v │ - │ 3 │EN 1601 │ 1996 │
│stabilizatori │ │ │ │ │ │
│trebuie adaugati, │ │ │ │ │ │
│- etanol, agenţi │ % v/v │ - │ 5 │EN 1601 │ 1996 │
│stabilizatori │ │ │ │ │ │
│pot fi necesari │ │ │ │ │ │
│- alcool izopropilic │ % v/v │ - │EN 1601 │ 1996 │
│- alcool tertio-butilic │ % v/v │ - │ 7 │EN 1601 │ 1996 │
│- alcool izobutilic │ % v/v │ - │EN 1601 │ 1996 │
│- eteri care conţin 5 │ % v/v │ - │EN 1601 │ 1996 │
│sau mai mulţi atomi de │ │ │ │ │ │
│carbon într-o molecula │ │ │ │ │ │
│Alţi compuşi oxigenati*e) │ % v/v │ - │EN 1601 │ 1996 │
│Conţinutul în sulf │ Mg/kg │ - │Proiect EN- │ 1996 │
│ │ │ │ │ISO/DIS 14596│ │
└──────────────────────────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴──────────┘
---------------
*a) Valorile citate în specificaţie sunt "valori adevãrate". Pentru stabilirea valorilor limita se aplica dispoziţiile normei ISO 4259 "Produse petroliere: determinarea şi aplicarea valorilor de confidenta referitoare la metodele de testare); la fixarea unei valori minime s-a ţinut cont de o diferenţa minima de 2R peste zero. (R = reproductibilitate). Rezultatele mãsurãtorilor diferite trebuie interpretate în funcţie de criteriile descrise în norma ISO 4259 (publicatã în 1995).
*b) EN = norma europeanã; ASTM = American Society for Testing and Materials (Societatea Americana pentru probe şi materiale); DIS = proiect de norme internaţionale.
*c) Perioada de vara începe cel mai târziu la 1 mai şi se termina cel mai devreme la 30 septembrie. Pentru statele membre care au condiţii climatice de tip polar, perioada de vara trebuie sa înceapã cel mai târziu la 1 iunie şi sa se sfarseasca cel mai devreme la 1 august, iar presiunea de vapori Reid este limitatã la 70 kPa.
*d) Cu excepţia benzinei fãrã plumb obişnuitã (indice octanic al motorului [IOM] de minim 81 şi indice octanic cãutat [IOR] de minim 91) pentru care conţinutul maxim în olefine trebuie sa fie de 21 % v/v. Aceste limite nu trebuie sa constituie un obstacol la introducerea pe piata de cãtre un stat membru a unui alt fel de benzina fãrã plumb ai carei indici octanici sunt inferiori celor prevãzuţi în prezenta anexa.
*e) Alţi mono-alcooli al cãror punct final de distilare nu este superior celui prevãzut în specificaţiile naţionale sau, în absenta unor asemenea specificaţii, în specificaţiile industriale pentru carburanţi.
Nota: Pãrţile se asigura ca, pana cel târziu la 1 ianuarie 2000, pe teritoriul lor se comercializeazã numai benzina care satisface specificaţiile de mediu cuprinse în tabelul 8. Este permis Pãrţilor care stabilesc ca interzicerea unui tip de benzina al cãrui conţinut în sulf nu este conform cu specificaţiile corespunzãtoare din tabelul 8, dar care totuşi nu depãşeşte concentratiile curente, ar expune industriile lor unor dificultãţi grave, fiind vorba despre modificãrile necesare care ar trebui aduse instalaţiilor lor cel mai târziu pana la 1 ianuarie 2000, sa amâne termenul de comercializare pe teritoriul lor pana la 1 ianuarie 2003, cel mai târziu. Într-o asemenea situaţie, Partea trebuie sa specifice, într-o declaraţie depusa împreunã cu instrumentul sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, intenţia sa de amânare a termenului şi prezintã Organismului Executiv, în scris, motivele deciziei sale.
Tabelul 9. Specificaţii de mediu aplicabile carburantilor comercializati destinaţi vehiculelor echipate cu motoare cu aprindere prin compresie
┌──────────────────────────┬─────────┬───────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul │Unitatea │ Limite*a) │ Probe │
│ │ ├───────┬───────┼─────────────┬──────────┤
│ │ │Minime │Maxime │ Metoda*b) │ Data │
│ │ │ │ │ │publicãrii│
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Cifra cetanica │ │ 51 │ - │EN-ISO5165 │ 1992 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Densitatea la 15°C │ Kg/mc │ - │ 845 │EN-ISO 3675 │ 1995 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Punct de distilare: 95% │ °C │ - │ 360 │EN-ISO 3405 │ 1988 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Hidrocarburi aromatice │ │ │ │ │ │
│ policiclice │ % m/m │ - │ 11 │IP 391 │ 1995 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Conţinutul în sulf │ mg/kg │ - │ 350 │Proiect │ 1996 │
│ │ │ │ │EN-ISO/DIS │ │
│ │ │ │ │ │
└──────────────────────────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴──────────┘
------------
*a) Valorile citate în specificaţie sunt "valori adevãrate". În vederea stabilirii valorilor limita se aplica dispoziţiile normei ISO 4259 "Produse petroliere: determinarea şi aplicarea valorilor de confidenta referitoare la metodele de testare); la fixarea unei valori minime s-a ţinut cont de o diferenţa minima de 2R peste zero (R = reproductibilitatea). Rezultatele mãsurãtorilor diferite trebuie interpretate în funcţie de criteriile descrise în norma ISO 4259 (publicatã în 1995).
*b) EN = norma europeanã; IP = The Institute of Petroleum (Institutul de Petrol); DIS = proiect de norme internaţionale.
Nota: Pãrţile se asigura ca, pana cel târziu la 1 ianuarie 2000, pe teritoriul lor se comercializeazã numai carburant diesel care satisface specificaţiile de mediu cuprinse în tabelul 9. Pãrţile care stabilesc ca interzicerea unui tip de combustibil diesel al cãrui conţinut în sulf nu este conform cu specificaţiile corespunzãtoare din tabelul 9, dar care totuşi nu depãşeşte concentratiile curente, ar expune industriile lor unor dificultãţi grave, fiind vorba despre modificãrile necesare care ar trebui aduse instalaţiilor lor cel mai târziu pana la 1 ianuarie 2000, pot sa amâne termenul de comercializare pe teritoriul lor pana la 1 ianuarie 2003, cel mai târziu. Într-o asemenea situaţie, Partea trebuie sa specifice într-o declaraţie depusa împreunã cu instrumentul sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, intenţia sa de amânare a termenului şi sa prezinte Organismului Executiv, în scris, motivele deciziei sale.
Tabelul 10. Specificaţiile de mediu aplicabile carburantilor comercializati destinaţi vehiculelor echipate cu motoare cu aprindere prin scanteie
Tipul: benzina
┌──────────────────────────┬─────────┬───────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul │Unitatea │ Limite*a) │ Probe │
│ │ ├───────┬───────┼─────────────┬──────────┤
│ │ │Minime │Maxime │ Metoda*b) │ Data │
│ │ │ │ │ │publicãrii│
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Cifra octanica │ │ 95 │ │EN25164 │ 1993 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Cifra octanica Motor │ │ 85 │ │EN5163 │ 1993 │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Presiunea de vapori Reid,│ │ │ │ │ │
│ perioada de vara │ kPa │ - │ │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Distilarea : │ │ │ │ │ │
│ - evaporare la 100°C │ % v/v │ - │ - │ │ │
│ - evaporare la 150°C │ │ - │ - │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Analiza hidrocarburilor: │ │ │ │ │ │
│ - olefine │ % v/v │ - │ │ │ │
│ - aromatice │ % v/v │ - │ 35 │ASTM D1319 │ 1995 │
│ - benzen │ % v/v │ - │ │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Conţinutul în oxigen │ % m/m │ - │ │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Conţinutul în sulf │ mg/kg │ - │ 50 │Proiect │ 1996 │
│ │ │ │ │EN-ISO/DIS │ │
│ │ │ │ │ │
└──────────────────────────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴──────────┘
------------
*a) Valorile citate în specificaţie sunt "valori adevãrate". Pentru stabilirea valorilor limita se aplica dispoziţiile normei ISO 4259: "Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea valorilor de confidenta referitoare la metodele de testare"; la fixarea valorii minime s-a ţinut cont de o diferenţa minima de 2R peste zero (R = reproductibilitatea). Rezultatele mãsurãtorilor diferite trebuie interpretate în funcţie de criteriile descrise în norma ISO 4259 (publicatã în 1995).
*b) EN = norma europeanã; ASTM = American Society for Testing and Materials (Societatea Americana pentru probe şi materiale); DIS = proiect de norma internationala.
Nota: Pãrţile se asigura ca, pana cel târziu la 1 ianuarie 2005, pe teritoriul lor se comercializeazã numai benzina care satisface specificaţiile de mediu cuprinse în tabelul 10. Pãrţile care stabilesc ca interzicerea unui tip de benzina al cãrui conţinut în sulf nu este conform cu specificaţiile corespunzãtoare din tabelul 10, dar este conform cu cele din tabelul 8, ar expune industriile lor unor dificultãţi grave, fiind vorba despre modificãrile necesare care ar trebui aduse instalaţiilor lor cel mai târziu pana la 1 ianuarie 2005, pot sa amâne termenul de comercializare pe teritoriul lor pana la 1 ianuarie 2007, cel mai târziu. Într-o asemenea situaţie, Partea trebuie sa specifice într-o declaraţie depusa împreunã cu instrumentul sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare intenţia sa de amânare a termenului şi sa prezinte Organismului Executiv, în scris, motivele deciziei sale.
Tabelul 11. Specificaţiile de mediu aplicabile carburantilor comercializati destinaţi vehiculelor echipate cu motoare cu aprindere prin compresie
Tipul: carburant diesel
┌──────────────────────────┬─────────┬───────────────┬─────────────┬──────────┐
│ Parametrul │Unitatea │ Limite*a) │ Probe │ │
│ │ ├───────┬───────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │Minime │Maxime │ Metoda*b) │ Data │
│ │ │ │ │ │publicãrii│
├──────────────────────────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼──────────┤
│ Cifra cetanica │ │ │ - │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Densitatea la 15°C Kg/mc │ │ │ - │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Punctul de distilare; 95%│ °C │ - │ │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│ Hidrocarburi aromatice │ │ │ │ │ │
│ policiclice │ % m/m │ - │ │ │ │
├──────────────────────────┼─────────┤ │ │ │ │
│Conţinutul în sulf │ mg/kg │ - │ 50 │Proiect │ 1996 │
│ │ │ │ │EN-ISO/DIS │ │
│ │ │ │ │ │
└──────────────────────────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴──────────┘
--------------
*a) Valorile citate în specificaţie sunt "valori adevãrate". Pentru fixarea valorilor limita se aplica dispoziţiile normei ISO 4259 "Produse petroliere - determinarea şi aplicarea valorilor de confidenta referitoare la metodele de testare"; la fixarea valorilor minime s-a ţinut cont de o diferenţa minima de 2R peste zero (R = reproductibilitate). Rezultatele mãsurãtorilor diferite trebuie interpretate în funcţie de criteriile descrise în norma ISO 4259 (publicatã în 1995).
*b) EN = norma europeanã; DIS = proiect de norme internaţionale.
Nota: Pãrţile trebuie sa se asigure ca, pana cel târziu la 1 ianuarie 2005, pe teritoriul lor se comercializeazã numai carburant diesel care satisface specificaţiile de mediu cuprinse în tabelul 11. Pãrţile care stabilesc ca interzicerea unui tip de combustibil diesel al cãrui conţinut în sulf nu este conform cu specificaţiile corespunzãtoare din tabelul 11, dar este conform cu cele din tabelul 9, ar expune industriile lor unor dificultãţi grave, fiind vorba despre modificãrile necesare care ar trebui aduse instalaţiilor lor cel mai târziu pana la 1 ianuarie 2005, pot sa amâne termenul de comercializare pe teritoriul lor pana la 1 ianuarie 2007, cel mai târziu. Într-o asemenea situaţie, Partea trebuie sa specifice într-o declaraţie depusa împreunã cu instrumentul sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare intenţia sa de amânare a termenului şi sa prezinte Organismului Executiv, în scris, motivele deciziei sale.
B. Canada
9. Normele noi ale emisiilor provenind de la vehiculele uşoare, camionetele, vehiculele grele, motoarele vehiculelor grele şi ale motocicletelor: Legea privind securitatea vehiculelor automobile (şi legislaţia urmãtoare, Anexa V a Reglementãrilor privind securitatea vehiculelor automobile: Emisiile vehiculelor (Norma 1100), SOR/97-376, (28 iulie 1997) şi modificãrile ulterioare.
10. Legea canadiana pentru protecţia mediului, Reglementãri privind carburantul diesel, SOR/97 -110 (4 februarie 1997, sulful din carburantul diesel) şi modificãrile ulterioare.
11. Legea canadiana pentru protecţia mediului, Reglementãri privind conţinutul de benzen din benzina, SOR/97 - 493 (6 noiembrie 1997) şi modificãrile ulterioare.
12. Legea canadiana pentru protecţia mediului, Reglementãri privind conţinutul de sulf din benzina, Canada Gazette, partea II, 4 iunie 1999 şi modificãrile ulterioare.
C. Statele Unite ale Americii
13. Aplicarea programului de reducere a emisiilor provenite de la sursele mobile pentru vehiculele utilitare uşoare, camionetele, vehiculele grele şi carburanţii pentru satisfacerea cerinţelor de la art. 202 lit. (a), (g) şi (h) din Legea privind combaterea poluarii atmosferice, pusã în aplicare prin:
(a) 40 Cod de reglementãri federale (C.F.R.), partea 80, subpartea D - Benzina cu compoziţie noua;
(b) 40 C.F.R., partea 86, subpartea A - Dispoziţii generale pentru reglementarea emisiilor;
(c) 40 C.F.R., partea 80, secţiunea 80.29 - Mãsuri reglementare şi interziceri privind calitatea carburantului diesel.
ANEXA IX
MÃSURI PENTRU CONTROLUL EMISIILOR DE AMONIAC
PROVENIT DIN SURSE AGRICOLE
1. Pãrţile care sunt supuse obligaţiilor enunţate în art. 3 alin. (8) lit. (a) trebuie sa aplice mãsurile cuprinse în prezenta anexa.
2. Fiecare parte trebuie sa aibã în vedere, în mod corespunzãtor, necesitatea reducerilor pierderilor din întregul ciclu al azotului.
A. Codul consultativ al unor practici agricole nepoluante
3. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, Pãrţile trebuie sa stabileascã, sa publice şi sa difuzeze un cod consultativ privind practicile agricole nepoluante în vederea combaterii emisiilor de amoniac. Acest cod trebuie sa ţinã seama de condiţiile proprii ale teritoriului naţional şi cuprinde dispoziţii referitoare la:
- cantitatea de azot, ţinând cont de circuitul azotului în natura;
- strategiile de alimentaţie pentru septelul de animale;
- tehnicile puţin poluante de imprastiere a ingrasamintelor naturale;
- tehnicile puţin poluante de stocare a ingrasamintelor naturale;
- sistemele puţin poluante de adãpostire a animalelor;
- posibilitãţile de limitare a emisiilor de amoniac provenite de la utilizarea ingrasamintelor minerale.
Pãrţile trebuie sa dea un titlu potrivit acestui cod pentru a se evita orice confuzie cu alte coduri consultative.
B. Îngrãşãminte pe baza de uree şi carbonat de amoniu
4. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, fiecare Parte trebuie sa ia mãsurile posibile din punct de vedere material, pentru limitarea emisiilor de amoniac care provin de la utilizarea ingrasamintelor solide pe baza de uree.
5. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, fiecare Parte trebuie sa interzicã ingrasamintele pe baza de carbonat de amoniu.
C. Aplicarea ingrasamintelor naturale
6. Fiecare Parte trebuie sa se asigure ca tehnicile de aplicare a ingrasamintelor puţin poluante [enumerate în documentul orientativ V adoptat de Organismul Executiv la cea de a 17-a sesiune a sa (Decizia 1999/1) şi modificãrile sale] despre care s-a demonstrat ca ar permite reducerea emisiilor cu cel puţin 30 % în raport cu tehnica de referinta precizatã în acest document, sunt utilizate în mãsura în care Partea în cauza le considera aplicabile, luând în considerare condiţiile pedologice şi geomorfologice locale, tipul de ingrasamant şi structura exploataţiilor agricole.*1)
7. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, Pãrţile trebuie sa se asigure ca îngrãşãmântul aplicat pe terenurile destinate lucrãrilor agricole va fi incorporat în sol cu cel puţin 24 ore înainte, în mãsura în care Partea considera aceasta mãsura aplicabilã, luând în considerare condiţiile pedologice şi geomorfologice locale şi structura exploataţiilor agricole.
D. Stocarea dejectiilor animale
8. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, Pãrţile trebuie sa utilizeze, pentru incintele noi de stocare a dejectiilor animale din marile crescatorii de porci şi de pãsãri cu 2000 de porci pentru ingrasare, 750 de scroafe sau 40.000 de pãsãri, sisteme sau tehnici de stocare nepoluante [enumerate în documentul orientativ menţionat la alin. (6)] despre care s-a demonstrat ca ar permite reducerea emisiilor cu 40 % sau mai mult în raport cu sistemele sau tehnicile de referinta sau în raport cu alte sisteme sau tehnici având o eficienta echivalenta demonstrabila.*2).
9. Pentru incintele existente de stocare a dejectiilor animale din marile crescatorii de porci şi de pãsãri cu 2000 de porci pentru ingrasare, 750 de scroafe sau 40.000 de pãsãri, Pãrţile trebuie sa ajungã la o reducere a emisiilor cu 40 % în mãsura în care Pãrţile considera ca aplicarea tehnicilor necesare este posibila din punct de vedere tehnic şi economic*2). Data limita de aplicare a acestor mãsuri este fixatã la 31 decembrie 2009 pentru Pãrţile cu economie în tranzitie şi 31 decembrie 2007 pentru celelalte Pãrţi.*1).
E. Adãpostirea animalelor
10. În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului Protocol, Pãrţile trebuie sa utilizeze pentru instalaţiile noi care servesc la adãpostirea animalelor din marile crescatorii de porci şi pãsãri cu 2000 de porci pentru ingrasare, 750 de scroafe sau 40.000 de pãsãri, sisteme noi de adãpostire [enumerate în documentul orientativ menţionat la alin. (6)] despre care s-a demonstrat ca ar permite reducerea emisiilor cu 20 % sau mai mult în raport cu sistemul de referinta sau cu alte sisteme sau tehnici având o eficienta echivalenta demonstrabila.*2). Aplicabilitatea acestor sisteme poate fi limitatã din motive care ţin de confortul animalelor, de exemplu în sisteme bazate pe paie pentru porci şi sisteme de creştere în voliera sau sisteme în aer liber pentru pãsãri.
Note
*1). În sensul prezentei anexe, "ţara cu economie în tranzitie" reprezintã o Parte care, dupã depunerea instrumentului sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, a fãcut cunoscut faptul ca doreşte sa fie tratata ca o ţara cu economie în tranzitie în sensul alin. (6) şi/sau (9) din prezenta anexa.
*2). Dacã o Parte considera ca, pentru a se conformã dispoziţiilor alin. (8) şi (10), poate utiliza pentru stocarea dejectiilor animale alte sisteme sau tehnici având o eficienta echivalenta demonstrabila, sau ca reducerea emisiilor care provin din stocarea dejectiilor animale, prevãzutã la alin. (9), nu este posibila din punct de vedere tehnic şi economic, atunci Partea trebuie sa transmitã documentaţia corespunzãtoare conform art. 7 alin. (1) lit. (a).
-----------------