Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROTOCOL ADITIONAL nr. 8 din 12 august 2008 la Constitutia Uniunii Postale Universale, adoptat la Congresul de la Geneva al Uniunii Postale Universale la 12 august 2008
EMITENT: ACT INTERNATIONAL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 770 bis din 11 noiembrie 2009
------------
*) Ratificat de <>Legea nr. 328 din 27 octombrie 2009 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 11 noiembrie 2009.
Uniunea Poştalã Universalã
Plenipotenţiarii Guvernelor statelor membre ale Uniunii Poştale Universale, reuniţi în Congres la Geneva, în baza articolului 30.2 din Constituţia Uniunii Poştale Universale încheiatã la Viena pe 10 iulie 1964, au adoptat, sub rezerva ratificãrii, urmãtoarele amendamente la aceastã Constituţie.
Conţinut
Articol
I. (art. 1bis amendat) Definiţii
II. (art. 4 amendat) Relaţii excepţionale
III. (art. 8 amendat) Uniuni restrânse. Acorduri speciale.
IV. (art. 11 amendat) Aderarea sau admiterea în Uniune. Procedurã
V. (art. 22 amendat) Actele Uniunii
VI. (art. 25 amendat) Semnarea, autentificarea, ratificarea şi alte forme de aprobare a actelor Uniunii
VII. (art. 29 amendat) Prezentarea propunerilor
VIII. (art. 32 amendat) Arbitraj
IX. Aderarea la Protocolul Adiţional şi la alte Acte ale Uniunii
X. Intrarea în vigoare şi durata Protocolului adiţional la Constituţia Uniunii Poştale Universale
ART. I
(Articolul 1bis amendat)
Definiţii
1. În scopul Actelor Uniunii Poştale Universale, urmãtorii termeni vor avea înţelesul definit mai jos:
1.1. Serviciu poştal: toate serviciile poştale al cãror scop este determinat de organele Uniunii. Obligaţiile principale ale serviciilor poştale sunt satisfacerea anumitor obiective economice şi sociale ale ţãrilor membre, prin asigurarea colectãrii, sortãrii, transmiterii şi distribuirii trimiterilor poştale.
1.2. Stat membru: un stat care îndeplineşte întocmai condiţiile articolului 2 din Constituţie.
1.3. Teritoriu poştal unic (unul şi acelaşi teritoriu poştal): obligaţie care revine pãrţilor contractante a Actelor UPU de a furniza schimbul reciproc de trimiteri de corespondenţã, inclusiv libertatea de tranzit şi de a trata trimiterile poştale aflate în tranzitul din alte state ca şi pe propriile trimiteri poştale, fãrã discriminare.
1.4. Libertatea de tranzit: obligaţia unui stat membru intermediar de a asigura transportul trimiterilor poştale primite în tranzit pentru un alt stat membru, asigurându-le un tratament similar celui acordat trimiterilor interne.
1.5. Trimiteri de corespondenţã: trimiteri descrise în Convenţie
1.6. Serviciu poştal internaţional: servicii sau operaţiuni poştale reglementate de cãtre Acte; ansamblul acestor operaţiuni sau servicii.
1.6.bis Operator desemnat: orice entitate guvernamentalã sau non-guvernamentalã desemnatã în mod oficial de cãtre un stat membru sã furnizeze servicii poştale şi sã îndeplineascã pe teritoriul sãu obligaţiile aferente rezultate din Actele Uniunii.
1.6.ter Rezervã: o clauzã de excepţie prin care un stat membru susţine excluderea sau modificarea efectului legal al unei clauze a unui Act, altul decât Constituţia şi Regulamentul General, în aplicarea sa în acel stat membru. Orice rezervã trebuie sã fie compatibilã cu obiectul şi scopul Uniunii aşa cum este el definit în preambulul şi Articolul 1 din Constituţie. Rezerva trebuie corect justificatã şi aprobatã de majoritatea cerutã pentru aprobarea Actului respectiv şi trebuie ulterior înseratã în Protocolul Final respectiv.
ART. II
(Articolul 4 amendat)
Relaţii excepţionale
Statele membre ale cãror operatori desemnaţi furnizeazã un serviciu în teritorii care nu sunt incluse în Uniune sunt obligate sã acţioneze ca intermediari pentru alte state membre. Prevederile Convenţiei şi ale Regulamentului sãu de aplicare sunt aplicabile unor asemenea relaţii excepţionale.
ART. III
(Articolul 8 amendat)
Uniuni restrânse. Acorduri speciale.
1. Statele membre, sau operatorii lor desemnaţi dacã legislaţia acelor state membre permite astfel, pot înfiinţa Uniuni restrânse şi încheia Acorduri speciale care vizeazã serviciul poştal internaţional, numai dacã astfel nu introduc prevederi mai puţin favorabile publicului decât acelea prevãzute în Actele la care statele membre respective sunt parte.
2. Uniunile restrânse pot trimite observatori la Congrese, conferinţe şi întâlniri ale Uniunii, ale Consiliului sãu de Administraţie şi ale Consiliului de Exploatare Poştalã al acesteia.
3. Uniunea poate trimite observatori la Congrese, conferinţe şi întâlniri ale Uniunilor restrânse.
ART. IV
(Articolul 11 amendat)
Aderarea sau admiterea în Uniune. Procedurã
1. Orice membru al Naţiunilor Unite poate adera la Uniune.
2. Orice stat suveran care nu este membru al Naţiunilor Unite poate aplica pentru admiterea ca stat membru al Uniunii.
3. Aderarea sau aplicarea pentru admiterea în Uniune trebuie sã conţinã o declaraţie oficialã de aderare la Constituţie şi la Actele obligatorii ale Uniunii. Solicitarea trebuie adresatã de guvernul statului respectiv Directorului General al Biroului Internaţional, care va notifica statele membre cu privire la aderare sau, dupã caz, le va consulta cu privire la solicitarea de admitere.
4. Un stat care nu este membru al Naţiunilor Unite poate fi luat în considerare pentru a fi admis ca stat membru dacã solicitarea sa este aprobatã de cel puţin doua treimi dintre statele membre ale Uniunii. Statele membre care nu rãspund în termen de patru luni socotite de la data la care au fost consultate se va considera cã se abţin de la luarea unei decizii.
5. Aderarea sau admiterea ca membru va fi notificatã guvernelor statelor membre de cãtre Directorul General al Biroului Internaţional. Aderarea sau admiterea intrã în vigoare de la data acestei notificãri.
ART. V
(Articolul 22 amendat)
Actele Uniunii
1. Constituţia este actul de bazã al Uniunii. Aceasta va conţine regulile organice ale Uniunii şi nu poate face obiectul rezervelor.
2. Regulamentul General conţine acele prevederi care asigurã aplicarea Constituţiei şi funcţionarea Uniunii. Acestea sunt obligatorii pentru toate statele membre şi nu pot face obiectul unor rezerve.
3. Convenţia Poştalã Universalã, Regulamentul pentru corespondenţã şi Regulamentul pentru colete conţin regulile aplicabile serviciului poştal universal în ansamblul sãu, precum şi prevederile referitoare la serviciile de corespondenţã şi de colete poştale. Aceste acte sunt obligatorii pentru toate statele membre. Statele membre se vor asigura cã operatorii lor desemnaţi îndeplinesc obligaţiile ce decurg din Convenţie şi din Regulamentele sale.
4. Aranjamentele Uniunii şi Regulamentele lor de aplicare reglementeazã serviciile poştale, altele decât cele de corespondenţã şi colete poştale, între acele state membre care sunt semnatare ale acestor acte. Acestea sunt obligatorii doar pentru respectivele state. Statele membre semnatare se vor asigura cã operatorii lor desemnaţi îndeplinesc obligaţiile care decurg din aceste aranjamente şi din regulamentele lor de aplicare.
5. Regulamentele, care conţin regulile de aplicare necesare pentru implementarea convenţiei şi a aranjamentelor, vor fi elaborate de cãtre Consiliul de Exploatare Poştalã, ţinând cont de deciziile luate de Congres.
6. Protocoalele finale anexate la actele Uniunii la care se face referire în paragrafele 3, 4 şi 5 conţin rezervele la aceste acte.
ART. VI
(Articolul 25 amendat)
Semnarea, autentificarea, ratificarea şi alte forme de aprobare a Actelor Uniunii
1. Actele Uniunii elaborate de cãtre Congres vor fi semnate de cãtre plenipotenţiarii statelor membre.
2. Regulamentele vor fi autentificate de cãtre Preşedintele şi Secretarul General al Consiliului de Exploatare Poştalã.
3. Constituţia va fi ratificatã cât mai curând posibil de cãtre statele semnatare.
4. Aprobarea Actelor Uniunii, altele decât constituţia, este guvernatã de cãtre reglementãrile constituţionale ale fiecãrui stat semnatar.
5. Când un stat membru nu ratificã Constituţia sau nu aprobã alte acte pe care le-a semnat, Constituţia şi celelalte acte îşi vor pãstra valabilitatea pentru celelalte state membre care le-au ratificat sau aprobat.
ART. VII
(Articolul 29 amendat)
Prezentarea propunerilor
1. Un stat membru are dreptul sã prezinte, fie în timpul Congresului fie între Congrese, propuneri referitoare la Actele Uniunii la care este parte.
2. Totuşi, propunerile referitoare la Constituţie sau Regulamentul general pot fi înaintate doar Congresului.
3. În plus, propunerile referitoare la Regulamente vor fi înaintate direct Consiliului de Exploatare Poştalã, dar trebuie mai întâi transmise de Biroul Internaţional tuturor statelor membre şi tuturor operatorilor desemnaţi.
ART. VIII
(Articolul 32 amendat)
Arbitrajul
În cazul unei dispute între douã sau mai multe state membre, cu privire la interpretarea Actelor Uniunii sau la responsabilitatea care revine unui stat membru prin aplicarea respectivelor acte, problema în cauza trebuie rezolvatã prin arbitraj.
ART. IX
Aderarea la Protocolul adiţional şi la alte Acte ale Uniunii
1. Statele membre care nu au semnat prezentul protocol pot adera la el în orice moment.
2. Statele membre care sunt parte a Actelor revizuite de cãtre Congres dar care nu le-au semnat vor adera la acestea cât mai curând posibil.
3. Instrumentele de aderare referitoare la situaţiile prevãzute în paragrafele 1 şi 2 vor fi trimise Directorului General al Biroului Internaţional, care va notifica guvernele statelor membre cu privire la depunerea acestora.
ART. X
Intrarea în vigoare şi durata Protocolului Adiţional la Constituţia Uniunii Poştale Universale.
Prezentul Protocol Adiţional intrã în vigoare la 1 ianuarie 2010 şi rãmâne valid pe o perioadã nedefinitã.
Motiv pentru care, Plenipotenţiarii Guvernelor statelor membre au redactat prezentul Protocol Adiţional, protocol care va produce aceleaşi efecte şi va avea aceeaşi validitate ca şi cum prevederile sale ar fi existat în însuşi textul Constituţiei, şi au semnat prezentul Protocol Adiţional într-un singur exemplar original care va fi depus la Directorul General al Biroului Internaţional. O copie va fi trimisã fiecãrei pãrţi de cãtre Biroul Internaţional al Uniunii Poştale Universale.
Întocmit la Geneva, 12 August 2008.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: