Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROGRAMELE, SUBPROGRAMELE SI INTERVENTIILE DE SANATATE din 6 februarie 2006  finantate din bugetul de stat, gestionate de Ministerul Sanatatii, obiectivele si activitatile aferente, indicatorii fizici, de eficienta si de rezultate*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROGRAMELE, SUBPROGRAMELE SI INTERVENTIILE DE SANATATE din 6 februarie 2006 finantate din bugetul de stat, gestionate de Ministerul Sanatatii, obiectivele si activitatile aferente, indicatorii fizici, de eficienta si de rezultate*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 174 bis din 23 februarie 2006
*) Aprobate de <>Ordinul nr. 86 din 6 februarie 2006 , publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 23 februarie 2006.

II/1. PROGRAM COMUNITAR DE SANATATE PUBLICA

Coordonarea programului:
Ministerul Sanatatii Directia de Sanatate Publica
Coordonarea tehnica:
Institutul de Sanatate Publica Bucuresti pentru subprogramele 1.2 si 1.3, in colaborare cu Institutul Clinic de Boli Infectioase «Prof. dr. Matei Bals» (1.2) si Institutul de Pneumoftiziologie «Prof. dr. Marius Nasta» (1.3).
Institutul de Sanatate Publica Bucuresti pentru subprogramul 1.1 si 1.4.
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti pentru subprogramul 1.5.
Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucuresti (subprogramul 1.6).



┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│ INDICATORI │ 2006 │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori fizici │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar doze de vaccin achizitionate │9.500.000│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar de actiuni de supraveghere si control a bolilor transmisibile │ 800│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar actiuni specifice de evaluare si control a factorilor de risc │ │
│pentru starea de sanatate a populatiei (inclusiv studii) │ 1.250│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar donari │ 450.000│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar de campanii de informare, educare si alte actiuni specifice de│ 400│
│promovare a sanatatii │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori de eficienta │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/doza vaccin - RON │ 3,80│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/actiune specifica de monitorizare si evaluare a efectelor│ │
│factorilor de risc pentru starea de sanatate a populatiei - RON │ 4.800,00│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/campanie informare, educare, comunicare - RON │ 7.100,00│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/actiune de supraveghere si control a bolilor │13.457,00│
│transmisibile RON │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/unitate sange total - RON │ 135,00│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori de rezultate │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Acoperirea vaccinala (%) │ 96│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Scaderea morbiditatii specifice prin boli transmisibile in populatia│ 1│
│generala (%) │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cresterea numarului de donari de sange (%) │ 3│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Reducerea factorilor de risc pentru sanatate (%) │ 1│
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘



Natura cheltuielilor prevazute in program:
● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii)
Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin
Bunuri si servicii necesare realizarii subprogramului
Cheltuieli de capital, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective
● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP)
Cheltuieli pentru bunuri si servicii necesare realizarii subprogramului

SUBPROGRAM 1.1
SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL BOLILOR TRANSMISIBILE

Obiectivul 1
Realizarea imunizarilor conform calendarului national de vaccinare

Activitati:
1. Achizitionarea vaccinurilor si a materialelor sanitare necesare administrarii acestora;
2. Distributia vaccinurilor la nivel local;
3. Realizarea imunizarilor conform calendarului de vaccinari;
4. Identificarea comunitatilor cu acces dificil la serviciile de sanatate si organizarea de campanii suplimentare de vaccinare pentru acestea;
5. Realizarea de studii de prevalenta/imunogenitate/eficienta vaccinata;
6. Supravegherea reactiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI);
7. Realizarea anchetelor bianuale de estimare a acoperirii vaccinale;
8. Administrarea vaccinurilor in conditii de siguranta maxima;
9. Realizarea Registrului unic de vaccinari si a Carnetului de vaccinari;
10. Distribuirea carnetelor de vaccinare si informarea cadrelor medicale si a mamelor cu privire la modul de utilizare al acestora;
11. Instruirea personalului medical si a mediatorilor sanitari cu privire la modul de realizare si raportare a vaccinarilor;
12. Analiza lantului de frig de la nivelul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti precum si la nivelul cabinetelor medicilor de Familie.
Activitati desfasurate de Institutul de Sanatate Publica Bucuresti
1. Monitorizarea si evaluarea la nivel national a derularii subprogramului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie;
2. Coordonarea tehnica si metodologica a subprogramului;
3. Fundamentarea stiintifica in colaborare cu Comisia de Epidemiologie a Ministerului Sanatatii, a introducerii de noi vaccinuri prin derularea de studii;
4. Raportarea catre Ministerul Sanatatii a indicatorilor lunari, trimestriali si anuali;
5. Efectuarea de propuneri de imbunatatire a desfasurarii programului.
Indicatori de evaluare:
Indicatori de rezultate - anual
Acoperirea vaccinala la nivelul diferitelor categorii de populatie, la nivel national (%) - 96
Indicatori fizici - trimestrial
- Numar doze de vaccin achizitionate centralizat - 9,5 milioane doze/an
- Numar activitati desfasurate - 425/an
Indicatori de eficienta - trimestrial
- Cost mediu/doza vaccin achizitionat centralizat - 3,8 RON
- Cost mediu/activitate - 200 RON
Calendarul de vaccinare in anul 2006*)
-----------
*) toate vaccinurile si materialele sanitare utilizate in calendar se achizitioneaza centralizat.



┌───────────────────────────────────────────┬─────────────────┬────────────────┐
│ Varsta recomandata │ Vaccin │ Comentarii │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│Primele 24 de ore │Hep B │In maternitate │
│4 - 7 zile │BCG │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│2 luni │DTP - Hep B, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│4 luni │DTP, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│6 luni │DTP - Hep B, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│12 luni │DTP, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│12 - 15 luni │RRO │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│30 - 35 luni │DTP │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│7 ani (in cls. a I-a) │DT, RRO │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│9 ani (in cls. a IlI-a) │VPO │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│14 ani (in cls. a VIII-a) │DT, Rub**) │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│18 ani (in cls. a XII-a) │Hep B │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│Studenti anul I, respectiv elevi anul I de │Hep B │Campanii scolare│
│la Facultatile de Medicina si Stomatologie,│ │ │
│respectiv scoli sanitare postliceale │ │ │
└───────────────────────────────────────────┴─────────────────┴────────────────┘


**) numai fetele.

DTP - Vaccin diftero-tetano-pertussis
DT - Vaccin diftero-tetanic pediatric (se utilizeaza pana la
varsta de 14 ani)
VPO - Vaccin polio oral (pentru copii institutionalizati si copii
care au contraindicatii pentru VPO se va utiliza VPI = Vaccin
polio inactivat sau combinat DTP-VPI)
VPI - Vaccin polio inactivat
Hep B - Vaccin hepatitic B
DTP-Hep B - Vaccin diftero-tetano-pertussis-hepatita B
RRO - Vaccin rujeolic-rubeolic-oreion
BCG - Vaccin de tip Calmette Guerrin
Rub - vaccin rubeolic



Pentru administrarea tuturor vaccinurilor mentionate se vor utiliza seringi de unica folosinta.

Obiectiv 2
Supravegherea principalelor boli infectioase in vederea identificarii si diagnosticarii precoce a pericolului aparitiei epidemiilor si instituirea masurilor adecvate de control

Activitati derulate la nivelul directiilor de sanatate publica judetene:
1. Supravegherea bolilor transmisibile prevazute in reglementarile legale in vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea si raportarea datelor epidemiologice la ISP regional si ISPB);
2. Vaccinarea grupelor la risc de imbolnavire/de transmitere a unor boli transmisibile (vaccinare antigripala, antirubeolica in vederea prevenirii transmiterii nozocomiale a infectiei rubeolice de la nou-nascutul cu sindrom rubeolic congenital, antitifoidica, antidizenterica, antihepatitica A/B, antirujeolica, etc.);
3. Vaccinarea diftero-tetanica a gravidelor conform reglementarilor in vigoare;
4. Efectuarea dozei de rapel diftero-tetanica la intervale de 10 ani incepand cu varsta de 24 de ani, functie de resursele financiare existente;
5. Supravegherea bolilor transmisibile considerate probleme de sanatate publica locala sub coordonarea institutului de sanatate publica regional, inclusiv imunizari in situatii epidemiologice deosebite;
6. Instituirea si aplicarea masurilor de prevenire si control al focaralui de boala transmisibila (depistarea, tratamentul profilactic si/sau vaccinarea contactilor, raportare, dezinfectie, dezinsectie, deratizare, ancheta epidemiologica etc.), in colaborare cu reteaua de asistenta primara;
7. Asigurarea activitatii epidemiologice in situatii de urgenta provocate de calamitati naturale (inundatii, cutremure, etc.) de catre Directia de Sanatate Publica judeteana, in colaborare cu reteaua de asistenta medicala primara si de specialitate si cu administratia publica locala, conform practicilor epidemiologice curente;
8. Instituirea si aplicarea masurilor de control al focarului de infectie nosocomiala dupa anuntarea acestuia de catre unitatea in care evolueaza;
9. Organizarea unor sesiuni de instruire a personalului din serviciile de prevenire si control al infectiilor nosocomiale din unitatile sanitare;
10. Actiuni speciale de depistare activa si prevenire a bolilor transmisibile in comunitati la risc;
11. Organizarea de instruiri ale personalului medico-sanitar si a mediatorilor sanitari cu privire la prevenirea, depistarea, raportarea si controlul bolilor transmisibile;
12. Asigurarea medicamentelor, vaccinurilor, dezinfectantelor, materialelor sanitare, echipamentelor de protectie necesare pentru interventie in caz de focar/epidemie de boala transmisibila, sau situatii de risc epidemiologic datorat calamitatilor naturale (inundatii, cutremure, etc.), prin constituirea la nivelul directiilor de sanatate publica a rezervei antiepidemice;
13. Controlul intern si extern de calitate pentru laboratoarele din unitatile de sanatate publica;
14. Participa la supravegherea rezistentei la antibiotice;
15. Implementeaza sistemul de alerta precoce si raspuns rapid.

NOTA:
Diagnosticul etiologic al bolilor transmisibile se asigura din fondurile alocate subprogramului in masura in care acestea sunt identificate ca prioritati de sanatate publica, iar resursele financiare o permit.
Toate vaccinurile si materialele sanitare necesare activitatilor derulate in cadrul obiectivului 2 se achizitioneaza la nivel local, cu exceptia vaccinului gripal si a celui rubeolic destinat prevenirii transmiterii nosocomiale a infectiei rubeolice de la nou-nascutul cu sindrom rubeolic congenital.

Activitati derulate la nivelul institutelor de sanatate publica regionale:
1. Indrumare metodologica a retelei de sanatate publica din judetele arondate pentru masurile necesare a se derula la nivelul fiecarei unitati sanitare conform competentei;
2. Supravegherea bolilor transmisibile din teritoriul arondat (culegerea, validarea, analiza, interpretarea si raportarea datelor epidemiologice la ISPB);
3. Identificarea, interventia si supravegherea bolilor transmisibile considerate probleme de sanatate publica locala/regionala;
4. Acordarea de asistenta tehnica directiilor de sanatate publica judetene in instituirea si aplicarea masurilor de prevenire si control al focarului de boala transmisibila, inclusiv infectia nosocomiala;
5. Efectuarea de catre institutele de sanatate publica a unor studii epidemiologice in domeniul bolilor transmisibile, cu acordul Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii;
6. Organizarea unor sesiuni de instruire a personalului din directiile de sanatate publica judetene pe probleme de supraveghere a bolilor transmisibile cu acordul Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii;
7. Controlul intern si extern de calitate pentru laboratoarele din unitatile de sanatate publica;
8. Continuarea activitatilor de laborator in vederea acreditarii;
9. Implementeaza sistemul de alerta precoce si raspuns rapid.
Activitati desfasurate de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino":
1. Supravegherea microbiologica a bolilor transmisibile (viroze respiratorii, enterovirusuri, etc.);
2. Supravegherea rezistentei la antibiotice;
3. Participarea la solicitarea Directiei de sanatate publica din Ministerul Sanatatii la investigarea focarelor/epidemiilor, inclusiv infectii nosocomiale;
4. Asigurarea diagnosticului si/sau confirmarii diagnosticului pentru bolile transmisibile la solicitarea institutelor de sanatate publica si a directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti;
Activitati desfasurate de ISPB:
1. Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea subprogramului
2. Asigura coordonarea metodologica a subprogramului;
3. Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national (ex. Estimarea indicatorilor de acoperire vaccinala < 1 an/< 2 ani);
4. Raporteaza Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii cazurile de boli infectioase, masurile intreprinse si propune actiuni specifice, daca situatia o impune participand la realizarea acestora;
5. Raporteaza Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii indicatorii trimestriali si anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului, sesizand eventualele disfunctionalitati.
Indicatori de evaluare a obiectivului si termenul de raportare
Indicatori de rezultat - anual
- Scaderea cu 1% a numarului de cazuri de boli infectioase in populatia generala la 100.000 locuitori (cu exceptia cazurilor de TBC si HIV/SIDA)
Indicatori fizici - trimestrial
- Numar activitati de supraveghere si control al bolilor transmisibile - 800/an
Indicatori de eficienta - trimestrial
- Cost mediu/activitati de supraveghere - 13457 RON

Obiectiv 3
Controlul infectiilor cu transmitere sexuala (ITS)

Activitati:
1. Testarea serologica gratuita a gravidelor prin directiile de sanatate publica in vederea depistarii infectiei luetice.
2. Consilierea gratuita a tuturor gravidelor care se prezinta la directiile de sanatate publica in vederea testarii serologice pentru sifilis.
3. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru tratamentul specific gratuit, prioritar, la gravidele cu serologii luetice reactive obtinute in cadrul activitatilor de testare intreprinse de catre directiile de sanatate publica.
4. Efectuarea investigatiei epidemiologice pentru cazurile raportate de sifilis congenital la nou-nascutul viu.
5. Instituirea tratamentului specific corect al nou-nascutului viu cu sifilis congenital.
6. Asigurarea diagnosticului serologic al infectiei luetice pentru persoanele care nu sunt asigurate.
7. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru administrarea tratamentului specific antiluetic corect la contactii de sifilis identificati.
8. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru administrarea tratamentului specific antiluetic corect persoanelor bolnave de sifilis care nu sunt asigurate.
Indicatori de evaluare si termenul de raportare
Indicatori de rezultate - semestrial
- Cresterea numarului de gravide testate serologic gratuit in cadrul directiilor de sanatate publica pentru sifilis;
- Asigurarea diagnosticului serologic si al tratamentului specific antiluetic la un procent de 80% din totalul persoanelor neasigurate bolnave de sifilis;
Indicatori fizici - trimestrial
- Numar gravide testate serologic gratuit pentru sifilis in laboratorul directiei de sanatate publica, din care cate cu serologie reactiva - 50.000
- Numar gravide cu serologie reactiva care beneficiaza de tratament corect gratuit - 2.000
- Numar cupluri (mama-nou nascut viu cu VDRL calitativ reactiv) testate VDRL cantitativ pentru depistarea sifilisului congenital al nou-nascutului viu 2.000
- Numar cazuri de sifilis congenital al nou-nascutului viu raportate - 40
- Numar cazuri de sifilis congenital al nou-nascutului viu raportate care beneficiaza de investigatie epidemiologica si tratament specific corect - 40
- Numar persoane diagnosticate cu infectie luetica si neasigurate - 4.000
- Numar persoane diagnosticate cu infectie luetica si neasigurate care efectueaza tratament specific corect 3.500
- Numar contacti de sifilis identificati care efectueaza tratament specific corect - 30.000
Indicatori de eficienta - anual
- Cost mediu/test depistare sifilis la gravida - 20 RON
- Cost mediu tratament antiluetic al gravidei - 30 RON
- Cost mediu/test VDRL cantitativ pentru depistare sifilis congenital - 25 RON
- Cost mediu test serologic pentru diagnosticul infectiei luetice la persoana neasigurata - 25 RON
- Cost mediu tratament antiluetic/persoana infectata neasigurata - 30 RON
- Cost mediu tratament antiluetic/contact identificat - 15 RON
Activitati desfasurate de ISPB
1. Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea subprogramului;
2. Asigura coordonarea metodologica a subprogramului;
3. Raporteaza Directiei de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii indicatorii trimestriali si anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului.

Obiectiv 4
Supravegherea si controlul infectiilor nosocomiale in unitati sanitare santinela

Programul de supraveghere a infectiilor nosocomiale se va continua in spitale judetene sau clinici universitare care au avut selectate sectii ce pot inregistra infectii nosocomiale (chirurgie, neonatologie si sectii de terapie intensiva) si se va extinde in sectii de obstetrica ginecologie, neurologie, urologie.
Raportarea trimestriala, pe categorii de infectii si sectii, a infectiilor nosocomiale se va desfasura conform legislatiei in vigoare pentru toate unitatile sanitare cu paturi de la nivel national.
Toate unitatile sanitare vor respecta si implementa normele de supraveghere si control a infectiilor nosocomiale, conform <>Ordinului Ministrului Sanatatii nr. 994/2004 .
Activitati desfasurate de unitatile sanitare selectate:
1. Organizeaza sistemul de supraveghere la nivelul unitatii;
2. Depisteaza cazurile de infectie nosocomiala conform definitiilor de caz din O.M.S. nr. 994/2004, pentru tipurile de infectii selectate;
3. Recolteaza probele biologice pentru examenul bacteriologic, conform protocolului;
4. Completeaza fisele de supraveghere/fisa cazului de infectie nosocomiala;
5. Trimite fisele de supraveghere/fisa cazului de infectie nosocomiala, saptamanal la DSP;
6. Realizeaza investigatiile de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) de la cazurile de infectie nosocomiala la ISP teritorial si IC, prin intermediul DSP*);
--------
*) In situatia in care spitalul nu are capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice.
7. Raporteaza lunar la DSP indicatorii de evaluare din metodologie;
8. Raporteaza lunar la DSP si numarul de cazuri de infectii nozocomiale inregistrate in sectiile unde se organizeaza sistemele de supraveghere sentinela, altele decat cele raportate in sistem sentinela, precum si numarul de externati din sectiile respective.
- In judetele unde se afla ISP, acesta asigura diagnosticul de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) la IC;
- In celelalte judete laboratorul DSP asigura diagnosticul de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) la ISP regional si IC.
Activitati desfasurate de DSP judetene si a municipiului Bucuresti:
1. Desemneaza din compartimentul/biroul de epidemiologie persoana care asigura suport tehnic profesional pentru organizarea si functionarea programului;
2. Instruieste personalul medico-sanitar din unitatea sanitara cu paturi, respectiv sectiile selectate;
3. Verifica si valideaza datele din fisele primite;
4. Completeaza si trimite lunar la ISP regional, baza de date (format unic EPI DATA/EPIINFO);
5. Asigura diagnosticul de laborator pentru unitatile sanitare sentinela care nu au capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice, in judetele in care acesta nu este asigurat de ISP;
6. Asigura trimiterea probelor la ISP si IC (numai pentru microorganismele specificate in metodologie);
7. Monitorizeaza si evalueaza trimestrial derularea programului in unitatea/unitatile selectata utilizand indicatorii de evaluare din metodologie;
8. Comunica trimestrial unitatilor sanitare santinela rezultatele analizelor epidemiologice efectuate.
Activitati desfasurate de ISP:
1. Verifica si valideaza datele din fisele primite;
2. Completeaza si trimite lunar la ISPB, baza de date (format unic EPI DATA/EPIINFO);
3. Sprijina tehnic si metodologic DSP si/sau unitatile santinela;
4. Monitorizeaza si evalueaza trimestrial la nivel regional derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie;
5. Comunica trimestrial la DSP judetene si a municipiului Bucuresti, rezultatele analizei epidemiologice efectuate la nivel regional;
6. Asigura diagnosticul de laborator pentru unitatile sanitare santinela care nu au capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice, in cazul in care acestea sunt situate pe teritoriul aceluiasi judet cu TSP (ISP Timisoara, ISP Iasi, ISP Cluj);
7. Asigura identificarea si caracterizarea preliminara a tulpinilor primite de la unitatile sanitare santinela;
8. ISP regional colaboreaza cu INCDMI Cantacuzino - Centrele Nationale de referinta si asigura trimiterea tulpinilor (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) pentru caracterizare completa si realizarea bancii de izolate la nivel national.
Activitati desfasurate de ISPB:
1. Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie;
2. Raporteaza trimestrial Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii indicatorii realizati de fiecare unitate inclusa in subprogram;
3. Asigura diseminarea informatiilor obtinute in urma analizelor epidemiologice efectuate la nivel national, trimestrial, catre directiile de sanatate publica judetene, institutele de sanatate publica si Directia de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii.
Indicatori
Fizici:
- Nr. cazuri IN depistate - 5000
- Nr. cazuri IN investigate cu laboratorul - 5000
- Nr. cazuri IN depistate si investigate altele decat cele din sistemul sentinela - 5000
De eficienta:
- Cost mediu/actiunea de depistare a unui caz IN - 500 RON
- Cost mediu/actiunea de investigare cu laboratorul a unui caz IN - 700 RON
- Cost mediu/actiunea de depistare si investigare a altor tipuri de IN decat cele raportate in sistem santinela - 300 RON
De rezultat:
- Incidenta anuala a IN la 100 pacienti externati, pe sectii - 5%

NOTA:
In cazul in care in judetul in care functioneaza unitatea sanitara din sistemul santinela nu exista capacitate de laborator pentru investigarea infectiilor cu anaerobi, probele biologice destinate acestor investigatii se recolteaza si se introduc direct in sisteme de transport speciale pentru anaerobi, conform protocolului si se trimit direct la Laboratorul de referinta pentru anaerobi din INCDIM Cantacuzino.
Indicatorii subprogramului 1.1 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la ISPB, indicatorii transmisi de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire) TSPB va transmite la Directia de sanatate publica din Ministerul Sanatatii indicatorii realizati.

SUBPROGRAM 1.2
SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL INFECTIEI HIV/SIDA

Obiective:
1. Monitorizarea evolutiei infectiei HIV/SIDA;
2. Reducerea transmiterii materno-fetale a HIV;
3. Prelungirea perioadei de viata prin depistarea precoce a infectiei HIV/SIDA;
4. Limitarea transmiterii prin depistare precoce, includerea in supravegherea activa si consiliere;
5. Introducerea supravegherii de generatia a doua in cadrul activitatilor curente de monitorizare a evolutiei infectiei HIV/SIDA. Estimarea prevalentei HIV in populatia generala si in subpopulatiile la risc.
Activitati:
1. Depistarea infectiei cu transmitere verticala (mama - fat);
2. Depistarea infectiei HIV/SIDA in grupele de risc, conform legislatiei in vigoare;
3. Depistarea infectiei HIV/SIDA - testare voluntara, cu consiliere pre si post testare;
4. Asigurarea testelor de diagnostic, eligibilitate la tratament si monitorizarea acestuia;
5. Activitati de consiliere pre si post testare (asigurarea de materiale informative, prezervative, etc.);
6. Instituirea unui sistem sentinela pentru testarea gravidelor in maternitati, a bolnavilor cu ITS in clinicile de dermato-venerologie, a bolnavilor de tuberculoza in clinicile de pneumoftiziologie;
7. Monitorizarea eficientei sistemului de supraveghere epidemiologica.
Activitati desfasurate de ISPB in colaborare cu Institutul Matei Bals:
1. Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie;
2. Asigura coordonarea tehnica si metodologica a programului;
3. Raporteaza Directiei de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii indicatorii trimestriali si anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii subprogramului.
Indicatori de evaluare si termenul de raportare
Indicatori de rezultate: anual
- Cresterea cu 25% a numarului de femei gravide testate HIV in vederea asigurarii profilaxiei transmiterii verticale;
- Cresterea cu 50% a numarului activitatilor de consiliere a persoanelor testate HIV.
Indicatori fizici: trimestrial
- numar teste de diagnostic achizitionate centralizat:*)
- numar teste pentru monitorizarea tratamentului achizitionate centralizat:*)
- numar total persoane testate HIV: 250000
● numar gravide testate HIV pentru prevenirea transmiterii verticale: 100.000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive);
● numar persoane testate HIV din grupele de risc conform legislatiei in vigoare: 75.000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive);
● numar persoane din alte categorii testate HIV (testare voluntara, testarea pacientilor cu TBC): 75000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive);
- numar contacti identificati la un caz confirmat cu infectie HIV, din care numar contacti testati;
● numar persoane consiliate: 100.000.
Indicatori de eficienta: trimestrial
- cost mediu/test diagnostic: 2,25 RON*)
- cost mediu/test pentru monitorizarea tratamentului: CD4/CD8: 100 RON, test pentru incarcatura virala: 320 RON
- cost mediu/persoana consiliata: 5 RON
- cost mediu/persoana testata: 5 RON (nu se include costul testului)
------------
*) nu se raporteaza de catre DSPJ.
Indicatorii subprogramului 1.2 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti Institutului de sanatate publica regional Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la ISPB Indicatorii raportati de catre directiile arondate, impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire).

SUBPROGRAM 1.3
SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL TUBERCULOZEI

Pentru coordonarea la nivel local a subprogramului, se desemneaza un coordonator din cadrul directiei de sanatate publica pentru supravegherea epidemiologica si unul de specialitate din cadrul retelei de pneumoftiziologie, care colaboreaza pentru realizarea subprogramului la nivel local.
Obiective:
1. Asigurarea unei rate de detectie a cazurilor noi de tuberculoza de peste 70% prin controlul simptomaticilor si a grupurilor la risc;
2. Mentinerea tendintei de stagnare a cresterii incidentei prin tuberculoza constatata in ultimii ani.
3. Obtinerea unei rate de succes terapeutic la cazurile noi inregistrate de peste 82%.
4. Instituirea unei campanii de informare educare comunicare la nivel national.
5. Evaluarea ponderii pacientilor cu coinfectie HIV/TB.
Activitati:
1. Controlul simptomaticilor, contactilor si altor grupe la risc pentru depistarea cazurilor de tuberculoza;
2. Pregatirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului;
3. Chimioprofilaxia persoanelor la risc;
4. Testarea HIV a pacientilor cu tuberculoza, cazuri noi, pentru a se putea aprecia nivelul asocierii celor doua afectiuni.
5. Verificarea asigurarii controalelor de calitate interne si externe a laboratoarelor.
6. Supravegherea epidemiologica si controlul focarelor de tuberculoza;
7. Supervizarea derularii programului cu scopul evidentierii deficientelor si stabilirii masurilor pentru remediere.
Indicatori de evaluare si termenul de raportare
Indicatori fizici - trimestrial:
- Numarul contactilor examinati (4 contacti/1 caz TBC inregistrat): 120.000
- Numarul de suspecti examinati (10 suspecti/1 caz TBC inregistrat): 300.000
- Numarul de cazuri care beneficiaza de chimioprofilaxie: 70.000
- Numar intradermoreactii la PPD efectuate: 300.000
- Numar de vizite de supervizare in teritoriu efectuate de catre medicii specialisti - 150
- Numar de vizite de supervizare in cadrul judetelor - 16.000
- Numar activitati de informare educare comunicare efectuate - 200
Indicatori de eficienta - trimestrial:
- Cost mediu depistare activa bolnav cu TBC prin controlul contactilor si ai altor grupe la risc - 50 RON
- Cost mediu depistare a bolnavului cu TBC prin controlul simptomaticilor - 50 RON
- Cost mediu/tratament chimioprofilactic - 18,5 RON
- Cost mediu intradermoreactie la PPD - 1 RON
- Cost mediu pe vizita de supervizare in teritoriu - 1000 RON
Indicatori de rezultate - anual
- Procentul contactilor examinati din totalul contactilor inregistrati > 80%
- Procentul bolnavilor depistati din numarul suspectilor examinati: 10%
- Procentul de persoane chimioprofilactizate din cele indicate pentru chimioprofilaxie > 90%
- Procentul de vizite efectuate din numarul de vizite programate: > 80%.
Activitati desfasurate de ISPB in colaborare cu Institutul Marius Nasta:
1. Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand Indicatorii de evaluare din metodologie;
2. Asigura coordonarea metodologica a programului;
3. Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national;
4. Raporteaza Directiei de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii indicatorii trimestriali si anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului.
Se vor evidentia nominal la nivelul ambulatoriului de specialitate cazurile investigate cu scop profilactic. Indicatorii subprogramului 1.3 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti Institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la ISPB indicatorii raportati de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire).

SUBPROGRAM 1.4
EVALUAREA STARII DE SANATATE SI A FACTORILOR DE RISC

I. Activitati derulate la nivelul directiilor de sanatate publica judetene:

Obiectiv 1
Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc din mediul de viata

Activitati
1. Implementarea sistemului calitatii si acreditarea laboratoarelor;
2. Supravegherea sanatatii in relatia cu calitatea apei potabile;
3. Supravegherea epidemiilor hidrice;
4. Supravegherea cazurilor de methemoglobinemie acuta infantila generale de apa din fantana;
5. Supravegherea sanatatii in relatie cu calitatea apei de imbaiere;
6. Supravegherea calitatii aerului si a indicatorilor de sanatate in relatie cu aceasta;
7. Inspectia produselor cosmetice;
8. Monitorizarea intoxicatiilor neprofesionale cu pesticide;
9. Monitorizarea radioactivitatii apei potabile si alimentului;
10. Monitorizarea starii de sanatate in relatie cu expunerea profesionala la radiatii ionizante;
11. Supravegherea starii de sanatate a populatiei din jurul obiectivelor nucleare majore si profilaxia efectelor cu iod stabil;
12. Monitorizarea protectiei radiologice a pacientului in radiologia diagnostica;
13. Monitorizarea si inspectia modului de gestionare a deseurilor medicale;
14. Supravegherea starii de sanatate a populatiei in raport cu calitatea habitatului uman si a poluarii sonore urbane;
15. Instruire si formare profesionala;
16. Activitati de inspectie privind actiunea factorilor de risc din mediu;
17. Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale.

Obiectiv 2
Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc alimentari

Activitati
1. Instruire si formare profesionala;
2. Inspectia calitatii nutritive si a contaminarii microbiologice a alimentelor de origine animala si non-animala;
3. Inspectia materialelor in contact cu alimentul;
4. Inspectia aditivilor alimentari;
5. Inspectia substantelor aromatizante;
6. Inspectia alimentelor tratate cu radiatii;
7. Inspectia suplimentelor alimentare;
8. Inspectia alimentelor cu destinatie nutritionala speciala;
9. Monitorizarea si inspectia alimentelor pentru evaluarea contaminarii chimice - indicatorii GEMS FOOD;
10. Monitorizarea si inspectia nivelului de iod din sarea iodata pentru consumul uman;
11. Monitorizarea toxiinfectiilor alimentare;
12. Monitorizarea si inspectia alimentelor modificate genetic;
13. Evaluarea starii de nutritie a populatiei;
14. Activitati de inspectie privind actiunea factorilor de risc din domeniul alimentului;
15. Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale.

Obiectiv 3
Evaluarea starii de sanatate a copiilor si tinerilor din colectivitati in relatie cu factorii din mediul de viata si activitate

Activitati
1. Instruire si formare profesionala;
2. Monitorizarea si inspectia conditiilor igienico-sanitare din tabere si colonii;
3. Evaluarea capacitatii de adaptare a elevilor la activitatea scolara pentru depistarea sindromului de suprasolicitare;
4. Identificarea si cuantificarea riscului specific pentru sanatate generate de comportamentele cu risc (droguri, fumat alcool, comportament alimentar, etc.);
5. Monitorizarea dezvoltarii fizice a copiilor, adolescentilor si tinerilor;
6. Monitorizarea starii de sanatate a copiilor si tinerilor;
7. Activitati de inspectie privind actiunea factorilor de risc din colectivitatile de copii si tineri;
8. Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale.

Obiectiv 4
Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc ocupationali

Activitati
1. Instruire si formare profesionala;
2. Evaluarea factorilor de risc ocupationali;
3. Cercetarea caracterului de profesionalitate a cazurilor de boala in vederea declararii bolilor profesionale;
4. Actiuni de evaluare, comunicare de risc si informare asupra riscului profesional;
5. Monitorizarea incidentei bolilor profesionale si a absenteismului medical prin boala profesionala;
6. Armonizare legislativa, formare profesionala in domeniul medicinii muncii;
7. Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale.
Activitati derulate la nivelul institutelor de sanatate publica regionale:
1. Elaborarea metodologiilor de monitorizare si inspectie pe domenii specifice;
2. Instruirea personalului structurilor teritoriale pentru aplicarea metodologiei;
3. Coordonarea metodologica a activitatilor de monitorizare si control pe domenii specifice, analiza datelor colectate si elaborarea rapoartelor nationale;
4. Controlul implementarii metodologiilor in teritoriul arondat;
5. Valorificarea rezultatelor rapoartelor nationale;
6. Acreditarea si constituirea laboratoarelor regionale;
7. Efectuarea de studii si cercetari in domeniul starii de sanatate in relatie cu factorii de risc din mediul de viata si de munca;
8. Monitorizarea si raportarea indeplinirii planurilor de implementare specifice pentru integrarea europeana;
9. Instruire de specialitate si formare profesionala;
10. Elaborarea de proiecte de acte normative in domeniul specific;
11. Achizitia de iod stabil in vederea iodoprofilaxiei persoanelor expuse la radiatii ionizante.
Indicatori de evaluare a subprogramului
Indicatori fizici
- Numar de actiuni specifice (inclusiv studii) de evaluare a efectelor factorilor de risc din mediu pentru starea de sanatate - 1250
- Numar de actiuni de inspectie - 200.000
Indicatori de eficienta
- Cost mediu/actiune de evaluare a efectelor factorilor de risc din mediu pentru starea de sanatate - 4.800 RON
- Cost mediu/actiune de inspectie - 450 RON
Indicatorii subprogramului 1.4 vor fi raportati de catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti la Institutele si Centrele de sanatate publica, care dupa centralizare si evaluare le transmite la Directia de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Sanatatii, trimestrial si anual, impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire).

SUBPROGRAM 1.5
PROMOVAREA SANATATII SI EDUCATIA PENTRU SANATATE

Obiectiv 1
Dezvoltarea atitudinilor si comportamentelor favorabile sanatatii prin metode de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate

Activitati:
Desfasurarea de campanii de informare, educare si comunicare in concordanta cu problemele de sanatate publica identificate la nivel national si local si in concordanta cu recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii (Calendarul Sanatatii) precum si de alte activitati specifice de promovare a sanatatii, dupa cum urmeaza:
1. Armonizare legislativa in domeniul promovarii sanatatii si educatiei pentru sanatate;
2. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala de Lupta impotriva Tuberculozei*);
3. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala a Sanatatii; Ziua Nationala a Sanatatii*);
4. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala fara Tutun*);
5. Campanie IEC pentru Ziua Internationala impotriva Abuzului de Droguri si a Traficului ilicit*);
6. Campanie IEC pentru Ziua Nationala fara Tutun*);
7. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala Anti-SIDA*);
8. Campanie IEC pentru promovarea unui stil de viata sanatos*);
--------------
*) Desfasurarea de campanii IEC pentru celebrarea acestor zile este obligatorie.
Activitatile prevazute mai sus, vor fi coordonate in mod direct de Directia de Sanatate Publica a Ministerului Sanatatii. Nu intra in sarcina Directiilor de Sanatate Publica Judetene.
Indicatori de evaluare si termenul de raportare
Indicatori fizici:
- Numar de campanii de informare, educare si comunicare (JEC) - 300
- Numar total de alte actiuni specifice de promovarea sanatatii - 250
Indicatori de eficienta - semestrial*):
---------
*) costurile medii transmise semestrial au valoare estimativa, urmand ca la raportarea anuala sa se calculeze costul mediu final al anului 2006.
- cost mediu/campanie IEC - 7100 RON
- cost mediu/actiuni specifice de promovarea sanatatii - 2500 RON

Obiectiv 2
Coordonarea, monitorizarea si evaluarea subprogramului

Activitati:
- elaborarea metodologiei si a instrumentelor de monitorizare/evaluare a subprogramului;
- coordonarea tehnica a subprogramului de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate;
- stabilirea modalitatilor de colectare, arhivare, prelucrare si interpretare a datelor;
- realizarea unei aplicatii software de colectare, transmitere si arhivare a datelor;
- crearea bazei de date integrate si centralizate privind promovarea sanatatii si educatia pentru sanatate;
- realizarea rapoartelor de monitorizare si evaluare;
- elaborarea de recomandari privind politicile si programele de interventie in promovarea sanatatii si educatia pentru sanatate;
- realizarea Ghidului metodologic national de elaborare a materialelor de informare si educare necesare activitatilor de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate;
- organizarea Conferintei regionale de sanatate publica, Bucuresti, mai 2006;
- cursuri de formare pentru reteaua de promovarea sanatatii.
Indicatori de evaluare
Indicatori de eficienta
Cost aferent activitatii de coordonare, monitorizare si evaluare a subprogramului - 300 mii lei
Cost aferent realizarii Ghidului metodologic national - 600 mii lei
Cost aferent organizarii Conferintei regionale de sanatate publica - 300 mii lei
Cost aferent cursurilor de formare - 600 mii lei
Indicatori de rezultat
Standardizarea la nivel national a modalitatilor de elaborare a materialelor de informare si educare necesare activitatilor de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate
Organizarea conferintei regionale de sanatate publica ofera Romaniei sansa de a fi motorul zonei balcanice in Programul Cadru 7 de cercetare dezvoltare
Imbunatatirea managementului subprogramului

Obiectiv 3
Scaderea prevalentei afectiunilor oro-dentare si a tulburarilor cranio-mandibulare (TCM)

Activitati:
1. Profilaxia cariei dentare prin clatiri orale cu substante fluorurate; tratamentul profilactic al cariei dentare;
2. Realizarea de studii nationale privind prevalenta cariei dentare si a tulburarilor cranio-mandibulare la grupele de varsta cu risc.
Indicatori de evaluare:
Indicatori fizici:
- Numar total persoane tratate - 20.000 (judetul Iasi - 8,000, judetul Constanta - 12.000);
- Numar studii nationale privind prevalenta cariei dentare si a TCM la grupele de varsta cu risc - 1 (raportare anuala)
Indicatori de eficienta:
- Cost mediu/trusa pentru clatire orala achizitionate - 6 RON (raportare trimestriala);
- Cost mediu/trusa pentru clatire orala distribuite - 6,2 RON (raportare trimestriala);
- Cost mediu/studiu national (prevalenta TCM) - 70 000 RON (raportare anuala)
Indicatorii subprogramului 1.5 (obiectivul 2) vor fi raportati atat de catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti precum si de catre institutele regionale si Centrele de sanatate publica, la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate trimestrial si anual, impreuna cu rapoartele privind campaniile de informare, educare, comunicare desfasurate si rezultatele studiilor, efectuate in randul populatiei generale.
INCDS va inainta aceste rapoarte Directiei de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Sanatatii.

SUBPROGRAM 1.6
HEMATOLOGIE SI SECURITATE TRANSFUZIONALA

Obiective
1. Asigurarea unei securitati transfuzionale maxime;
2. Realizarea autosuficientei in sange, produse derivate labile si stabile de sange.
Activitati:
1. Colectarea de sange si componente sanguine;
2. Controlul imunohematologic, biologic si bacteriologic al sangelui;
3. Stocarea, transportul si distributia sangelui si a componentelor sanguine derivate;
4. Promovarea donarii benevole, nerenumerate si mentinerea donatorilor recrutati.
Indicatori de evaluare si termenul de raportare
Indicatori de rezultate - anual
Cresterea numarului de donari de sange - 3%
Indicatori fizici - trimestrial
Numar donari/unitati recoltate si testate pe an - 450.000 donari
Indicatori de eficienta - trimestrial
Cost mediu/unitate de sange recoltata si testata - 135 RON
Natura cheltuielilor
Cheltuieli materiale si servicii
Cheltuieli de capital, in cadrul bugetului aprobat de Ministerul Sanatatii.
Indicatorii subprogramului 1.6 se vor centraliza si evalua de catre INH si vor fi raportati la Directia de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Sanatatii, trimestrial si anual, impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire).

II/2. PROGRAM DE PREVENIRE SI CONTROL AL BOLILOR NETRANSMISIBILE

Coordonarea programului: Ministerul Sanatatii - Directia generala de asistenta medicala Activitati si actiuni pentru care este responsabil Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate si care fac obiectul contractului cu acesta, finantate din subprogramele de sanatate, astfel: monitorizarea activitatilor de asistenta comunitara (2.16) si realizarea Registrului national de psihiatrie (subpr. 2.5).



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Indicatori fizici │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│● Numar de actiuni de screening │ 3│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│● Numar de interventii specifice pentru monitorizarea si controlul │ 11│
│bolilor netransmisibile │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Indicatori de eficienta: │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│● Cost mediu/screening (mii lei RON) │ 983│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│● Cost mediu/interventie specifica pentru monitorizarea si controlul │3.777│
│bolilor netransmisibile (mii lei) │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Indicatori de rezultate │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│● Mortalitatea specifica prin cancer la 100.000 locuitori │ 190│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│● Mortalitatea specifica prin boli cardiovasculare la 100.000 locuitori │ 150│
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┘



Natura cheltuielilor prevazute in program:
● Pentru unitatile finantate integrat din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii)
Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin
Bunuri si servicii necesare realizarii subprogramului
Cheltuieli de capital, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective
● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP)
Cheltuieli pentru bunuri si servicii necesare realizarii subprogramului

SUBPROGRAM 2.1
PREVENIREA SI COMBATEREA BOLILOR CARDIOVASCULARE

Obiective
- Informarea si educarea populatiei cu privire la mijloacele de prevenire a bolilor cardiovasculare
- Inregistrarea si monitorizarea pacientilor care au efectuat proceduri de cardiologie interventionala
- Tratamentul cu stimulatoare cardiace al pacientilor cu bradiaritmii severe cu risc vital
- Tratamentul cu defibrilatoare interne al pacientilor cu aritmii severe, rezistente la tratamentul conventional
Activitati
- Campanie de informare, educare si comunicare cu privire la mijloacele de prevenire a bolilor cardiovasculare
- Managementul Registrului national de cardiologie interventionala si al Registrului national de by-pass aortocoronarian
- Realizarea procedurilor de cardiologie interventionala: implantarea de stimulatoare cardiace si defibrilatoare interne, tratament de resincronizare cardiaca in insuficienta cardiaca severa
- Realizarea Registrului national de boli pulmonare obstructive cronice si astm bronsic
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- scaderea mortalitatii specifice prin cardiopatii ischemice - 150 decese/100.000 locuitori
Indicatori fizici
- numar stimulatoare cardiace implantate/an - 1.200
- numar defibrilatoare interne implantate/an - 20
- numar tratamente de resincronizare cardiaca/an - 30
Indicatori de eficienta
- cost Registrul national de cardiologie interventionala - 100.000 lei
- cost mediu/pace maker - 3.000 lei
- cost mediu/defibrilator intern - 25.000 lei
- cost campanie de informare, educare si comunicare: 200.000 lei
- cost Registrul national de BPOC si astm bronsic - 100.000 lei
- cost mediu/tratament resincronizare cardiaca - 12.300 lei

SUBPROGRAM 2.2
PREVENTIE SI CONTROL IN PATOLOGIA ONCOLOGICA

Obiective
- Informarea si educarea populatiei cu privire la mijloacele de prevenire ale cancerului de col uterin, glanda mamara, prostata si colo-rectal
- Diagnosticarea in stadii incipiente a pacientilor cu tumori maligne
- Inregistrarea si monitorizarea pacientilor cu tumori maligne
Activitati
- Campanie de informare, educare si comunicare cu privire la mijloacele de prevenire ale cancerului;
- Screening pentru cancerul de col uterin la femeile cu varste cuprinse intre 18-65 de ani;
- Screening pentru cancerul glandei mamare, prostata si cancer colo-rectal;
- Managemetul Registrului national de cancer;
- Reconectarea Registrului national de cancer al Ministerului Sanatatii la reteaua europeana de registre de cancer;
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- scaderea mortalitatii specifice - 197/100.000 de locuitori
- cresterea ponderii diagnosticarii precoce prin screening - cu 10%
Indicatori fizici
- numar teste screening cancer col - 56.500
- numar teste screening cancer mamar - 8.000
- numar teste hemocult pentru depistare precoce - cancer colo-rectal si investigatii colonoscopice 10.000
- numar teste screening cancer prostata 1.600
- managementul Registrului national de cancer
Indicatori de eficienta
- cost mediu/screening cancer col - 25 lei
- cost mediu/screening cancer mamar - 50 lei
- cost mediu/teste hemocult pentru depistare precoce - cancer colo-rectal - 30 lei
- cost mediu/screening cancer prostata - 90 lei
- cost campanie de informare, educare si comunicare: 200.000 lei

SUBPROGRAM 2.3
PREVENTIE SI DIAGNOSTIC PRECOCE IN BOLILE NEUROLOGICE

Obiective
- Obiectiv nr. 1 - Recuperarea functiei auditive la copii cu surditate congenitala sau dobandita
- Obiectiv nr. 2 - Prevenirea complicatiilor leziunilor vasculare cerebro-vertebrale prin tehnici de abord endovascular (embolizari, angioplastii, aplicari de stent-uri, etc.) si radiochirurgie stereotactica Gamma-Knife.
- Obiectiv nr. 3 - Implantarea dispozitivelor de stimulare profunda la bolnavii cu maladie Parkinson
Activitati
- Reabilitarea auditiva prin implant cohlear si proteze BAHA;
- Continuarea Registrului national al bolnavilor cu patologia auzului - protezare auditiva/patologia osului temporal;
- Depistarea precoce si tratamentul minim invaziv al malformatiilor vasculare cerebro-vertebrale si al anevrismelor arterio-venoase;
- Proceduri de neuro-radiologie interventionala: embolizarea cu spirale detasabile GDC a anevrismelor cerebrale, embolizarea cu microparticule a malformatiilor vasculare cerebrale, aplicarea de stent-uri pentru tratamentul leziunilor arteriale la pacientii care din motive clinice nu pot beneficia de metodele de abord chirurgical conventional.
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- recuperarea in proportie de peste 80% a copiilor cu surditate congenitala
- prevenirea complicatiilor hemoragice si a decesului la pacientii cu leziuni vasculare
Indicatori fizici
- numar implanturi cohleare - 80
- numar dispozitive BAHA implantate - 30
- numar de anevrisme cerebrale embolizate: 40/an;
- numar de malformatii vasculare cerebrale embolizate: 46/an;
- numar de stent-uri vasculare cerebrale aplicate: 5/an;
- numar de embolizari in patologia tumorala: 145/an;
- numar de stent-uri carotidiene: 35/an;
- numar de vertebro-plastii percutane: 90/an
Indicatori de eficienta
- cost mediu/implant cohlear 70.000 lei
- cost mediu/proteza BAHA - 14.000 lei
- cost mediu/anevrism cerebral embolizat: 22.120 lei
- cost mediu/malformatie vasculara cerebrala embolizata: 7.047 lei
- cost mediu/stent vascular cerebral aplicat: 14.572 lei
- cost mediu/embolizari in patologia tumorala: 3.200 lei
- cost mediu/stent-uri carotidiene: 10.000 lei
- cost mediu/vertebro-plastii percutane: 1.600 lei
- cost registru - 100.000 lei

SUBPROGRAM 2.4
PREVENTIE SI CONTROL IN DIABET SI ALTE BOLI DE NUTRITIE

Obiective
- Informarea si educarea populatiei cu privire la mijloacele de monitorizare a diabetului si prevenirea complicatiilor prin formarea continua a personalului care desfasoara activitati in cadrul programului
- Asigurarea automonitorizarii la pacienti tratati cu insulina, a femeilor cu diabet gestational si la pacienti cu diabet zaharat de tip II insulinotratat
- Asigurarea accesului la tratamente speciale (pompe de insulina) pentru cazuri stabilite de catre comisii desemnate
- Asigurarea evidentei bolnavilor cu diabet zaharat
Activitati
- Campanie de informare, educare, comunicare si formare prin educatie continua a personalului care desfasoara activitati in cadrul programului
- Automonitorizarea pacientilor tratati cu insulina
- Tratamentul prin perfuzie subcutana continua cu insulina (pompe de insulina)
- Managementul Registrului National de Diabet
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- Automonitorizarea pacientilor cu diabet zaharat tip 1, a femeilor cu diabet gestational si a pacientilor cu diabet zaharat tip 2 insulinotratat
- Tratamentul prin perfuzie subcutana continua cu insulina (pompe de insulina) a 130 persoane cu diabet
- Asigurarea evidentei complete a bolnavilor cu diabet zaharat
Indicatori fizici
- Nr. persoane cu diabet tip 1, diabet gestational automonitorizate = 7.200
- Nr. persoane cu diabet tip 2 insulinotratat automonitorizate = 1.100
- Nr. persoane tratate prin perfuzie subcutana continua cu insulina (pompe de insulina) = 130 (100 pompe din 2003-2005 + 30 pompe noi in 2006)
Indicatori de eficienta
- cost mediu/pacient automonitorizat cu diabet zaharat tip 1 si a femeilor cu diabet gestational 1.560 lei
- cost mediu/pacient automonitorizat cu diabet zaharat tip 2 insulino-tratat - 780 lei
- cost mediu consumabile/an persoana cu pompa instalata 7.700 lei
- cost mediu/instalare pompa 11.900 lei
- cost Registru national 44.200 lei
- cost campanie de informare, educare, comunicare si formare: 200.000 lei

SUBPROGRAM 2.5
PROFILAXIE IN PATOLOGIA PSIHIATRICA SI PSIHOSOCIALA

Obiective
- Informarea si educarea populatiei cu privire la problemele de sanatate mintala.
- Scurtarea duratei de evolutie a episoadelor acute de boala cu 10%
- Scurtarea duratei de spitalizare a pacientilor cu boli mintale.
- Reinsertia si reintegrarea sociala a bolnavilor psihici.
Activitati
- Infiintarea Centrelor de sanatate mintala si a compartimentelor de asistenta comunitara psihiatrica
- Campanie de informare, educare si comunicare
- Activitati de terapie ocupationala si ergoterapie
- Reabilitarea centrelor de ergoterapie si terapie ocupationala si a unitatilor de psihiatrie
- Formarea instructorilor de terapie ocupationala si ergoterapie
- Formare in asistenta psihiatrica judiciara
- Realizarea Registrului national de psihiatrie
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- reducerea duratei de spitalizare cu peste 10%
- reducerea procentului de bolnavi dependenti socio-familial cu 25%
Indicatori fizici
- numar de bolnavi inclusi in activitati de ergoterapie si terapie ocupationala - 4.000
Indicatori de eficienta
- cost mediu/bolnav inclus in activitati de ergoterapie si terapie ocupationala - 400 lei
- cost reabilitare centre de ergoterapie - 500.000 lei
- cost campanie de informare, educare si comunicare: 150
- realizarea Registrului National de psihiatrie - 100.000 lei

SUBPROGRAM 2.7
PREVENTIE SI CONTROL AL HEMOFILIEI SI TALASEMIEI

Obiective
- Depistarea bolnavilor cu hemofilie si talasemie, si inregistrarea acestora in Registrul national de hemofilie si talasemie
- Preventia manifestarilor clinice si a complicatiilor bolii prin profilaxia primara continua sau discontinua a accidentelor hemoragice prin substitutie cu F VIII/L X la bolnavii cu varsta cuprinsa intre 1-18 ani
- Consilierea genetica a familiilor afectate, vizandu-se profilaxia primara a bolii;
- Cresterea sperantei de viata si a calitatii vietii bolnavilor cu hemofilie si talasemie;
Activitati
- Inregistrarea tuturor bolnavilor si raportarea cazurilor recent diagnosticate, cu alcatuirea unui registru national, care sa ofere criterii obiective privind dimensiunea problemei si a distributiei ei teritoriale;
- Preventia secundara a accidentelor hemoragice la bolnavii cu hemofilie severa cu varsta cuprinsa intre 1-18 ani, prin administrare de F VIII/F IX;
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- scaderea numarului de accidente hemoragice la pacientii cu hemofilie - 25%
- cresterea numarului pacientilor hemofilici cu artropatii invalidante recuperate si/sau ameliorate/an - 10%
- scaderea mortalitatii prin hemofilie cu 25%
Indicatori fizici
- numar de pacienti cu hemofilie sau boala von Willebrand monitorizati - 680
- numar pacienti cu talasemie majora monitorizati - 150
Indicatori de eficienta
- cost mediu/pacient cu hemofilie monitorizat - 300 lei
- cost mediu/pacient cu talasemie majora monitorizat - 300 lei

SUBPROGRAM 2.8
PREVENTIE IN PATOLOGIA ENDOCRINA

Obiective
- Cresterea calitatii vietii la climacterium si profilaxia osteoporozei
- Scaderea morbiditatii prin gusa datorata carentei de iod si a complicatiilor sale
- Cunoasterea caracteristicilor epidemiologice ale pacientilor cu tumori tiroidiene
Activitati
- Monitorizarea persoanelor cu risc pentru fracturi osteoporotice
- Depistarea activa, diagnosticarea si prevenirea complicatiilor gusii endemice la copiii scolari 6-12 ani si gravide
- Preventia si depistarea precoce a complicatiilor gusei si cancerului tiroidian
- Realizarea Registrului national al tumorilor endocrine
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- cresterea incidentei specifice a hipotiroidismului prin depistare activa 1%
- scaderea incidentei complicatiilor datorate osteoporozei 1%
Indicatori fizici
- numarul de copii sau femei gravide investigate - 1.500
- numar femei gravide cu disfunctie tiroidiana investigate - 1.700
- numar de examene screening pentru osteoporoza la femei la menopauza - 650
Indicatori de eficienta
- cost mediu/investigatie copil sau gravida - 26,5 lei
- cost mediu/investigatie pentru osteoporoza - 1,00 lei
- cost mediu/investigatie gravida cu disfunctie tiroidiana - 95 lei
- cost Registrul national al tumorilor tiroidiene - 100.000 lei

SUBPROGRAM 2.9
PREVENTIE IN TRAUMATOLOGIE SI ORTOPEDIE

Obiective
- Prevenirea diformitatilor de coloana vertebrala si a complicatiilor cardiorespiratorii ulterioare
- Continuarea Registrului national de endoprotezare (RNE)
Activitati
- Asigurarea cu materiale sanitare specifice instrumentatiei segmentare de coloana
- Continuarea Registrului national de endoprotezare
- Monitorizarea pacientilor cu patologie deformanta preexistenta sau dobandita a coloanei vertebrale operate pentru evitarea cronicizarii si prevenirea insuficientei cardiorespiratorii
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- Raportarea obligatorie (catre RNE) a cazurilor rezolvate prin implantarea instrumentatiei segmentare de coloana si evaluarea acestei cazuistici rezolvate chirurgical clinico-functional (probe functionale respiratorii, durere, nivel de activitate) pre si postoperator si radiologie (gradul corectiei curburilor coloanei si lipsa evolutiei acestora.
Indicatori fizici
- numarul de pacienti cu implant segmentar de coloana - 480
Indicatori de eficienta
- cost RNE - 72.000 lei
- cost mediu/pacient cu implantare segmentara de coloana 6.100 lei

SUBPROGRAM 2.10
REABILITAREA SERVICIILOR DE URGENTA PRESPITALICEASCA

Obiective
- Cresterea calitatii serviciilor de urgenta prin formarea continua a personalului din cadrul serviciilor de urgenta
- Eficientizarea timpului maxim de ajungere la cazurile de urgenta majora
Activitati
- Formarea continua a personalului de specialitate din serviciile de urgenta spitalicesti si pre-spitalicesti
- Formarea in metoda FAST a medicilor din serviciile de urgenta spitalicesti
- Formarea de formatori in domeniul medicinei de urgenta
- Actiuni de pregatire pentru interventie in caz de dezastre
- Mentenanta dispecerate
- Asigurare truse de urgenta pentru centrele de permanenta
- Dotarea echipajelor de interventie cu echipamente de protectie pentru interventie in prespital
- Sprijinirea activitatii Birourilor de asigurare si imbunatatire a calitatii (BAIC)
- Sprijinirea logistica a SMURD-urilor
Indicatori de evaluare:
Indicatori de rezultat:
- cresterea nivelului de pregatire pentru interventii la dezastre
- procent de teritoriu acoperit de telecomunicatii - 100%
Indicatori fizici:
- numar persoane formate la cursuri de educatie medicala continua in medicina de urgenta - REMSSy 4-700
- numarul de persoane formate la cursuri de FAST - REMSSy 4-180
- numar formatori pentru formarea personalului din serviciile de urgenta de la nivelul UPU-REMSSy 4-14
- numar de intalniri ale BAIC - min. 6/judet/an
- numar de pregatiri pentru dezastre - min. 2/judet/an
Indicatori de eficienta:
- cost/persoana/training - REMSSy 4 - 1200 RON;
- cost/persoana/training FAST - REMSSy 4 - 800 RON;
- cost/persoana/program de formare de formatori pentru formarea personalului UPU REMSSy 4 - 7000 RON;
- cost mediu pe centru de formare (consumabile) - 2400 RON/centru/an
- cost mediu pe intalnire BAIC - 392 RON/intalnire/centru
- cost mediu dotare SMURD si intretinere echipamente existente - 22600 RON/serviciu
- cost mediu exercitiu dezastre - 2000 RON
- cost mediu dotare serviciu de ambulanta, intretinere si service aparatura de telecomunicatii - 35550 RON

SUBPROGRAM 2.11
PREVENTIE GERIATRICA SI PROTECTIA VARSTNICULUI

Obiective
- Prevenirea imbatranirii precoce si protectia varstnicului
- Cresterea sperantei de viata si a calitatii vietii varstnicului
- Cresterea abilitatilor si pregatirii medicilor de familie in monitorizarea si diagnosticul varstnicului
Activitati
- Screening al grupei de populatie cu varsta de 55-70 ani cu risc cardio-vascular si tulburari cognitive, monitorizarea tratamentului specific.
- Prevenirea la varstnici a escarelor de decubit si a complicatiilor lor
- Informare si formare continua pentru medicii de familie
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- Reducerea cu 40% a aparitiei escarelor sau a complicatiilor la varstnicii monitorizati
Indicatori fizici
- Numar persoane supuse screening-ului la grupa de varsta 55-70 ani cu riscuri cardio-vasculare si de tulburari cognitive - 5100
- Numar persoane cu risc cardio-vascular evaluate si monitorizate - 1.150
- Numar persoane cu risc de tulburare cognitiva evaluate si monitorizate - 500
- Numar persoane cu tulburare cognitiva si dementa incipienta evaluate, monitorizate si tratate - 300
- Numar persoane instruite (medici de familie) - 50
- Numar persoane varstnice monitorizate pentru prevenirea escarelor de decubit - 1.000
Indicatori de eficienta
- Cost mediu/persoana din grupa de varsta 55-70 ani supusa screening-ului pentru riscuri cardio-vasculare si de tulburari cognitive - 86 lei
- Cost mediu/persoana evaluata si monitorizata cu risc cardio-vascular - 224 lei
- Cost mediu/persoana evaluata si monitorizata cu risc de tulburare cognitiva - 174.5 lei
- Cost mediu/persoana cu tulburare cognitiva si dementa incipienta evaluata, monitorizata si tratata - 244 lei
- Cost formare medici de familie - 44.350 lei
- Cost mediu/persoana varstnica cu risc de escara de decubit - 100 lei

SUBPROGRAM 2.12
TRANSPLANT DE ORGANE, TESUTURI SI CELULE

Obiective
- Asigurarea supleerii fiziologice a organelor aflate in insuficienta cronica ireversibila si inlocuirea tesuturilor nefunctionale, prin transplant de organe, tesuturi si celule
Activitati
- Testarea imunologica si virusologica a potentialilor donatori si a receptorilor (inclusiv cross-match)
- Coordonarea activitatii de transplant (coordonarea prelevarii organelor si tesuturilor de la donator cadavru, deplasarea echipelor operatorii, in vederea efectuarii procedurilor de transplant, organizarea actiunilor de instruire a coordonatorilor locali, sprijin logistic pentru crearea retelei nationale de coordonare, facilitati pentru familiile donatorilor, mijloace de comunicare, plata coordonatorului de transplant)
- Mentinerea in conditii fiziologice a donatorilor aflati in moarte cerebrala
- Implementarea si managementul Registrului national de transplant
- Realizarea bancii de tesuturi si celule
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- procent de pacienti recuperati pe tip de transplant - 90%
Indicatori fizici
- numar donatori vii testati imunologic si virusologic: 1.200
- numar receptori testati imunologic si virusologic: 350
- numar testari compatibilitate cross-match: 1.200
- numar diagnosticari morti cerebrale si mentenanta in conditii fiziologice a donatorilor-cadavru (inclusiv testare): 80
- numar actiuni de coordonare: 800
- numar estimativ de transplanturi ce urmeaza a fi efectuate, pe tipuri:
● transplant renal - 200;
● transplant hepatic - 20;
● transplant cord - 24;
● transplant pancreas - 20;
● transplant medular - autotransplant: 60, allotransplant: 20;
● transplant pulmonar - 5;
● transplanturi tisulare: cornee, os, tendon, vase, piele.
Indicatori de eficienta
- cost mediu/testare donatori/receptori 1.850 lei
- cost mediu testare compatibilitate cross-match: 1.100 RON
- cost mediu/mentinere in conditii fiziologice a donatorilor in moarte cerebrala, testarea acestora - 9250 lei
- cost mediu/actiune coordonare - 222 lei
- cost Registrul national de donatori de organe - 200.000 lei

SUBPROGRAM 2.13
TRATAMENTUL TOXICODEPENDENTELOR

Obiective
- Informarea si educarea populatiei cu privire la mijloacele de prevenire a consumului de droguri;
- Asigurarea tratamentului de susbstitutie cu metadona pentru adulti;
- Testarea metabolitilor stupefiantelor, in toate unitatile medicale de profil, adulti si copii.
Activitati
- Campanie de informare, educare si comunicare
- Tratamentul de susbstitutie cu metadona pentru adulti
- Terapii de reabilitare, resocializare (terapie ocupationala si ergoterapie)
- Achizitionarea de teste rapide pentru evidentierea prezentei metabolitilor stupefiantelor
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- procent de pacienti recuperati - 90% din numarul total de persoane toxicodependente tratate
Indicatori fizici
- Nr. pacienti in tratament de substitutie cu metadona - 1.500
- Nr. pacienti tratati in postcura - 2.100
- Nr. teste pt. depistarea prezentei drogurilor in urina pacientilor achizitionate - 7.000
Indicatori de eficienta
- cost mediu pe pacient in tratament de mentinere pe metadona - 116 lei
- cost mediu pe pacient in tratament tip postcura - 320 lei
- cost mediu pe test rapid depistare a drogurilor in urina - 20 lei
- cost campanie de informare, educare si comunicare: 200.000 lei

SUBPROGRAM 2.14
TRATAMENT IN STRAINATATE

Obiective
Rezolvarea situatiei medicale a unor bolnavi care nu pot fi tratati in tara
Activitati
Asigurarea investigatiilor de inalta performanta pentru precizare de diagnostic, a tratamentului medico-chirurgical si a transplantului de organe si tesuturi in strainatate pentru anumite categorii de bolnavi care prezinta afectiuni ce nu pot fi tratate in tara, pe baza recomandarii comisiilor teritoriale, respectiv ale Ministerului Sanatatii.
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- procent pacienti recuperati - 90% din totalul pacientilor care au efectuat tratament;
- procent pacienti finantati - 80% din totalul pacientilor care au depus dosare pentru tratament in strainatate.

SUBPROGRAM 2.15
PROFILAXIE SI RECUPERARE BALNEO-FIZIO-CLIMATOLOGICA

Obiective
- Imbunatatirea asistentei de recuperare pentru afectiunile degenerative cu morbiditate crescuta ale aparatului locomotor
- Imbunatatirea accesului persoanelor care au calitatea de luptatori pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 si/sau urmasi ai eroilor martiri la servicii medicale de tratament si recuperare balneoclimatica.
Prevenirea complicatiilor afectiunilor locomotorii, cardiovasculare, neuro-psihice, endocrine etc., monitorizarea si corectarea acestora prin mijloace specifice recuperarii medicale.
Activitati
- Prevenirea complicatiilor tulburarilor functionale si structurale ale aparatului locomotor, monitorizarea si corectarea acestora prin mijloace specifice recuperarii medicale.
- Asigurarea sumelor reprezentand contributia persoanelor care au calitatea de luptatori pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 si/sau urmasi ai eroilor martiri la plata serviciilor medicale de recuperare acordate in sanatorii balneare pentru adulti si copii.
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- Cresterea cu 50% a accesului la servicii medicale de recuperare in bazele de tratament si statiunile balneoclimatice.
Indicatori fizici
- Numar beneficiari (fiecare beneficiar va fi raportat o singura data in perioada de raportare): 500
- Numar persoane testate monitorizate, corectate prin mijloace specifice in afectiuni degenerative ale aparatului locomotor cu morbiditate crescuta: 333
Indicatori de eficienta
- Cost mediu/beneficiar: 800 RON
- Cost mediu/persoana testata, monitorizata si corectata prin mijloace specifice in afectiuni degenerative ale aparatului locomotor, cu morbiditate crescuta: 150 lei

SUBPROGRAM 2.16
ACTIUNI PENTRU SANATATE

Obiective
- Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei, prin cresterea accesului la servicii medicale a populatiei vulnerabile, din zone defavorizate
Activitati
- Formarea de asistenti medicali comunitari si mediatori sanitari comunitari rromi
- Realizarea activitatilor specifice de asistenta medicala comunitara si de mediator sanitar comunitar rrom
- Organizarea locala a activitatii de asistenta medicala comunitara si mediatori sanitari comunitari rromi
- Asigurarea mijloacelor pentru desfasurarea activitatii (rechizite, cartele telefonice, abonamente/tichete pentru transport in comun)
- Campanii de informare, educare si comunicare
Indicatori de evaluare
Indicatori de rezultat
- cresterea numarului de persoane care beneficiaza de servicii comunitare cu 400% fata de anul 2005
- cresterea numarului comunitatilor care beneficiaza de servicii comunitare cu 300% fata de 2005
Indicatori fizici
- numar de asistenti medicali comunitari formati: 1.500
- numar de mediatori sanitari comunitari rromi formati: 100
- numar de asistenti medicali comunitari angajati: 2.000
- numar de mediatori sanitari comunitari rromi angajati: 400
- numar de comunitati deservite de asistenti medicali comunitari: 2.500
- numar de comunitati deservite de mediatori sanitari comunitari rromi: 600
Indicatori de eficienta
- cost mediu/persoana/training - 1.000 lei
- cost mediu angajare asistent medical comunitar: 8.000/an
- cost mediu angajare mediator comunitar rrom: 4.000/an
- cost mediu dotare asistent medical comunitar: 10.000/an
- cost mediu dotare mediator comunitar: 4.000/an

II/3. PROGRAM DE SANATATE A FEMEII SI COPILULUI

Institutia coordonatoare a programului: Ministerul Sanatatii - Directia Generala Asistenta Medicala, Structuri Sanitare si Salarizare.



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Indicatori fizici │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┤
│Numar de interventii de promovare a sanatatii reproducerii │ 8 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Numar de interventii de promovare a sanatatii copilului │ 11 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Numar campanii IEC │ 3 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Indicatori de eficienta (mii RON) │ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Cost mediu/interventie pentru sanatatea reproducerii │ 3.400 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Cost mediu/interventie pentru sanatatea copilului │ 6.580 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Cost mediu/IEC │ 150 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Indicatori de rezultat │ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Mortalitate materna prin avort (decese materne la 1.000 nascuti vii) │ 0,12 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┤
│Mortalitate infantila (decese sub un an la 1.000 nascuti vii) │ 16,7 │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┘



Natura cheltuielilor prevazute in program:
● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii)
Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin
Bunuri si servicii necesare realizarii interventiei
Cheltuieli de capital, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea interventiei, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective.
● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP)
Cheltuieli pentru bunuri si servicii necesare realizarii interventiei

INTERVENTIA NR. 1
Cresterea accesului la servicii de sanatatea reproducerii

Activitati:
● instruirea si perfectionarea personalului medical din asistenta medicala primara si de specialitate;
● imbunatatirea comunicarii national-local-furnizori, prin intalniri periodice;
● procurarea si distributia de contraceptive;
● implementarea sistemului informational privind distributia, utilizarea si raportarea consumului de contraceptive, tiparirea si distributia de fise si formulare de contraceptie;
● monitorizarea si evaluarea programului
● campanii de informare, educare si comunicare

INTERVENTIA NR. 2
Imbunatatirea calitatii si eficientei consultatiei prenatale

Activitati:
● editarea, tiparirea si distributia gratuita a Carnetului Gravidei si Fisei Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei;
● instruirea personalului medical pentru implementarea Protocolului privind metodologia efectuarii consultatiei prenatale si a consultatiei postnatale, a Carnetului Gravidei si a Fisei Anexa, elaborarea, tiparirea si distributia unui protocol privind supravegherea medicala a lauzei;
● cercetarea activitatii, monitorizarea si evaluarea serviciilor medicale prenatale;
● cheltuieli complementare aferente programului Organizatiei Mondiale a Sanatatii "Maternitatea fara risc" in Romania
● campanii de informare, educare si comunicare

INTERVENTIA NR. 3
Profilaxia anemiei feriprive la gravida

Activitati:
● procurarea si distributia preparatelor de Fier la gravida, cu prioritate la cele din categoria de risc;
● procurarea cuvelor pentru determinarea hemoglobinei, in zonele pilot de monitorizare a incidentei anemiei feriprive la gravida;
● monitorizarea prevalentei anemiei la gravida;
● promovarea legislatiei privind fortifierea cu fier a fainii.

INTERVENTIA NR. 4
Profilaxia sindromului de izoimunizare Rh

Activitati:
● procurarea imunoglobulinei specifice si a reactivilor pentru determinari specifice;
● vaccinarea anti D a lauzelor Rh negative eligibile;
● vaccinarea anti D a femeilor eligibile Rh negative care au avortat sau care au avut sarcini ectopice.

INTERVENTIA NR. 5
Prevenirea encefalopatiei cauzata de fenilcetonurie si hipotiroidism congenital, precum si eliminarea tulburarilor prin deficit de iod

Activitati:
● procurarea de echipamente, materiale specifice, teste specifice, medii de cultura, de laborator etc., alte materiale necesare screening-ului, medicamente specifice precum si preparate dietetice fara fenilalanina sau sarace in fenilalanina, necesare tratamentului dietetic si medicamentos;
● recoltarea, transportul si efectuarea testelor specifice;
● dispensarizarea la nivelul tuturor esaloanelor asistentei medicale a copiilor confirmati;
● evaluarea si monitorizarea programului;
● promovarea schimbarii legislatiei privind nivelul iodarii sarii de masa in conformitate cu Strategia nationala de eliminare a tulburarilor prin deficit de iod;
● suplimentarea cu iod (procurarea si distribuirea suplimentelor cu iod) la gravide, cu prioritate la cele din categoria de risc;
● monitorizarea deficitului de iod la gravide.

INTERVENTIA NR. 6
Profilaxia malnutritiei la prematuri

Activitati:
● procurarea de produse dietetice specifice, produse medicamentoase necesare prevenirii malnutritiei (aminoacizi, solutii lipidice, vitamine, eritropoetina etc.), a consumabilelor si echipamentelor specifice necesare administrarii acestora;
● procurarea de formule speciale de lapte praf utilizate ca suplimente nutritive;
● administrarea tratamentului dietetic si medicamentos in timpul spitalizarii si in ambulator;
● monitorizarea clinica si biologica a pacientilor aflati in tratament.

INTERVENTIA NR. 7
Profilaxia distrofiei la sugar si copil

Obiectivul 1
Profilaxia morbiditatii infantile datorate distrofiei la copii 0-1 an prin administrarea de lapte praf
Activitati:
● procurarea, distributia de lapte praf la copiii 0-1 an care nu beneficiaza de lapte matern, conform reglementarilor in vigoare;

Obiectivul 2
Sustinerea functionarii Comitetului National pentru Promovarea Alaptarii (CNPA), a initiativei "Spitalul Prieten al Copilului" si a Centrelor Regionale pentru promovarea alaptarii, in conformitate cu Strategia Nationala de Promovare a Alaptarii 2003-2012
Activitati:
● formarea personalului medical din asistenta primara si de specialitate pentru promovarea alaptarii si consiliere;
● sustinerea incadrarii, organizarii si dotarii cabinetelor regionale de promovarea alaptarii;
● promovarea alaptarii si consilierea privind alaptarea de catre personalul format, a gravidelor, lauzelor si familiilor acestora;
● monitorizarea, evaluarea si certificarea spitalelor "Prietene ale Copilului";
● adoptarea si implementarea legislatiei nationale privind Codul International de marketing al substitutelor de lapte matern, in conformitate cu angajamentele internationale ale Romaniei.

INTERVENTIA NR. 8
Profilaxia rahitismului carential al copilului

Activitati:
● procurarea, distributia si administrarea profilactica a vitaminei D populatiei tinta.

INTERVENTIA NR. 9
Supravegherea starii de sanatate a copiilor si adolescentilor din colectivitati

Activitati:
● asigurarea cu medicamente, instrumentar, materiale sanitare, echipamente specifice a cabinetelor scolare/studentesti; asigurarea service-ului, consumabilelor si pieselor de schimb pentru echipamentele din cabinetele medicale scolare;
● formarea personalului care lucreaza in cabinetele de Medicina Scolara;
● efectuarea serviciilor medicale specifice preventive;
● asigurarea efectuarii lucrarilor protetice necesare pentru studentii care se afla in intretinerea structurilor de protectie sociala si achitarea integrala a contravalorii acestora.

INTERVENTIA NR. 10
Profilaxia anemiei feriprive la copil

Activitati:
● procurarea si distributia preparatelor de fier la copil, cu prioritate la cei din categoria de risc;
● procurarea cuvelor pentru determinarea hemoglobinei;
● monitorizarea prevalentei anemiei copilului;
● promovarea legislatiei privind fortifierea cu fier a fainii.

INTERVENTIA NR. 11
Prevenirea aparitiei, depistarea precoce, monitorizarea si recuperarea deficientelor senzoriale si de dezvoltare neuropsihomotorie la copil precum si profilaxia epilepsiei rezistenta la tratament

Activitati:
● tratament specific pentru epilepsia recurenta cu Valproat de sodiu, Lamotrigine si Topiramate;
● terapie specifica decontracturanta cu toxina botulinica in centrele nominalizate;
● amenajarea spatiilor de diagnostic si recuperare, precum si dotari cu echipamente si teste specifice pentru diagnosticul si recuperarea deficitului neuropsihomotor;
● formarea medicala continua a medicilor de familie si de specialitate, a cadrelor medii, psihologi, logopezi etc. pentru identificarea precoce a copiilor cu risc, prevenirea deficientelor si recuperarea copiilor cu deficiente neuropsihomotorii;
● depistarea precoce a surditatii la nou-nascut in unitatile pilot, in conformitate cu metodologia stabilita de institutia coordonatoare - Institutul de Fonoaudiologie si Chirurgie Functionala - ORL "Prof. Dr. Dorin Hociota".

INTERVENTIA NR. 12
Prevenirea aparitiei cecitatii la prematuri si a tulburarilor de refractie la copil

Activitati:
● procurare de echipamente specifice, instrumentar si efectuarea examinarilor pentru depistarea riscului de cecitate si tratamentul acesteia, a ambliopiei si a viciilor de refractie la populatia tinta;
● aplicarea tratamentului specific;
● formarea personalului de specialitate pentru activitatile specifice;
● cheltuieli complementare aferente programului Organizatiei Mondiale a Sanatatii "Prevenirea cecitatii si tulburarilor de vedere" in Romania.

INTERVENTIA NR. 13
Diagnosticul precoce, preventia primara si secundara, monitorizarea si recuperarea unor afectiuni cronice la copil

Obiectivul 1. Sindromul de detresa respiratorie la nou-nascuti
Obiectivul 2. Astmul bronsic la copil
Obiectivul 3. Sindromul de malabsorbtie si diareea cronica la copil
Obiectivul 4. Mucoviscidoza la copil
Obiectivul 5. Imunodeficientele primare umorale la copil
Obiectivul 6: Hepatita cronica la copil
Activitati:
● procurarea de echipamente, medicamente, produse dietetice specifice;
● procurarea de suplimente nutritive cu destinatie medicala speciala;
● investigatia paraclinica si de laborator specifica pentru stabilirea diagnosticului si monitorizarea tratamentului;
● administrarea tratamentului specific, dietetic si medicamentos, in timpul spitalizarii si in ambulator;
● consilierea specifica;
● elaborarea, editarea, distribuirea de ghiduri de profilaxie si tratament specifice;
● realizarea unor baze de date pentru bolnavii cronici;
● managementul central si regional al afectiunilor cronice la copil.

INTERVENTIA NR. 14
Profilaxia si diagnosticul pre- si post-natal al malformatiilor si/sau al unor afectiuni genetice

Activitati:
● procurarea echipamentelor, instrumentarului, reactivilor specifici;
● efectuarea activitatilor specifice de testare, de diagnostic clinic si de laborator a populatiei tinta;
● realizarea unor baze de date, propuneri pentru organizarea unui sistem informational si a unor registre nationale pentru malformatii si vicii genetice;
● formarea personalului de specialitate.

INTERVENTIA NR. 15
Reabilitarea asistentei medicale de pediatrie si pentru nou-nascuti si sustinerea ingrijirilor intensive pentru copii

Obiectivul 1
Reabilitarea sectiilor/compartimentelor de pediatrie, terapie intensiva, structuri de primiri urgente
Activitati:
● reabilitarea infrastructurii: compartimentari, instalatii electrice, gaze medicale, incalzire, etc., a compartimentelor de pediatrie, terapie intensiva, ATI, structuri de primiri urgente, sali de operatie cu spatiile anexe, precum si procurarea de echipamente, instrumentar, consumabile, piese de schimb si mobilier specific ingrijirilor acordate copiilor in sectiile/compartimentele de terapie intensiva si de pediatrie;
● procurare de instrumentar, echipamente specifice pentru investigatii de laborator si paraclinice;
● activitati de informatizare medicala;
● activitati de Educatie Medicala Continua, editarea, tiparirea, distributia si implementarea de protocoale/ghiduri de tratament specifice principalelor afectiuni ale copilului;
● cheltuieli complementare programului OMS/UNICEF "Managementul Integrat al Bolilor Copilariei".

Obiectivul 2
Sustinerea activitatii de ingrijire intensiva a nou-nascutilor
Activitati:
● procurare de reactivi, piese de schimb, consumabile, materiale sanitare necesare ingrijirii intensive a nou-nascutilor; asigurarea service-ului echipamentelor necesare ingrijirii intensive a nou-nascutilor;
● amenajarea ambulantelor, asigurarea de reactivi, medicamente, piese de schimb si consumabile, precum si organizarea si asigurarea transportului in cazuri speciale pentru nou-nascuti (Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului Bucuresti, Mures, Iasi.

Obiectivul 3
Sustinerea activitatii de dializa acuta (renala, hepatica) si plasmafereza la copil
Activitati:
● procurare de echipamente specifice, reactivi, piese de schimb, consumabile, materiale sanitare necesare pentru dializa acuta (renala, hepatica) si plasmafereza a copiilor cu intoxicatii cu ciuperci, medicamente, metale grele, etc.

INTERVENTIA NR. 16
Sustinerea activitatilor de ingrijire a gravidelor si lauzelor

Activitati:
● procurarea de consumabile, reactivi, piese de schimb si instrumentar specific (truse de nastere si cezariene).

INTERVENTIA NR. 17
Managementul Programului de Sanatate a femeii si copilului la nivelul UMP precum si la nivel local:

Activitati:
● la nivelul UMP:
- participare la elaborarea proiectului de program prin consultare cu directiile de sanatate publica, comisiile judetene pentru sanatatea mamei si copilului, unitati sanitare, experti, institute si comisii de specialitate ale Ministerului Sanatatii;
- participare, impreuna si sub coordonarea Ministerului Sanatatii, la monitorizarea, implementarea si evaluarea programului; colectarea datelor raportate de catre DSP, intocmirea de sinteze si informarea Ministerului Sanatatii.
● la nivel local:
- monitorizarea, impreuna cu unitatile sanitare si persoanele cu responsabilitati, a aplicarii interventiilor si obiectivelor in teritoriile stabilite;
- evaluarea si monitorizarea in teritoriu, la nivelul unitatilor sanitare si a comunitatilor, in colaborare cu Comisiile Judetene pentru Sanatatea Femeii, Copilului si Familiei, a modului de implementare a programului;
- organizarea unei baze de date specifice programului;
- impreuna cu Unitatea de Management de Program organizeaza si implementeaza sistemul informational si sistemul electronic de colectare, interconectare si raportare a datelor si indicatorilor interventiilor;
- raportarea la Unitatea de Management de Program conform normelor metodologice a indicatorilor interventiilor si obiectivelor din cadrul Programului National 3.

II/4. PROGRAM DE ADMINISTRATIE SANITARA SI POLITICI DE SANATATE

Activitati
Asigurarea fondurilor necesare pentru realizarea activitatilor prevazute in programele de sanatate si a celorlalte actiuni aprobate prin bugetul de stat, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite, potrivit prevederilor legale, cu respectarea disciplinei financiar-bugetare.
Din Programul de administratie sanitara si politici de sanatate se asigura si fondurile necesare pentru:
a) inlocuirea pieselor de schimb la aparatura medicala de inalta performanta din dotarea institutiilor sanitare publice;
b) procurarea aparaturii de inalta performanta;
c) proiectul "Evaluarea costurilor spitalicesti la nivel de pacient";
d) monitorizarea performantei unitatilor sanitare cu paturi din Romania;
e) studiul pilot "Politici in domeniul sanatatii mintale";
f) realizarea Registrului national de: psihiatrie, diabet, boli cardio-vasculare, oncologie;
g) Rezerva pentru situatii speciale a Ministerului Sanatatii, in cadrul careia se constituie rezerva pentru medicamente antidiabetice.
Activitatile mentionate la lit. c), d), e) si f) fac obiectul contractelor incheiate intre Ministerul Sanatatii si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti, in conditiile art. 3 alin. (2) din prezentul ordin.
Natura cheltuielilor programului
Cheltuieli de personal aferente personalului ministerului si celui din unitatile direct subordonate, finantate integral de la bugetul de stat
Bunuri si servicii (inclusiv comisioane si alte costuri aferente imprumuturilor)
Dobanzi la credite
Transferuri intre unitati ale administratiei publice din care: transferuri curente (transferuri catre institutii publice, programe de sanatate; actiuni de sanatate in care sunt incluse si sumele aprobate pentru S.N. de Cruce Rosie) si de capital (aparatura medicala si echipamente de comunicatii in urgente, plati in contul creditelor garantate)
Alte transferuri (programe cu finantare rambursabila, cotizatii si contributii la organisme internationale in care sunt incluse si sumele pentru S.N. de Cruce Rosie)
Cheltuieli de capital
Rambursari de credite externe

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016