Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Prevederi generale ART. 1 (1) Obiectivele Programului naţional de control al calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile, denumit în continuare PNCC-SECA, sunt verificarea îndeplinirii în mod corect şi eficient a cerinţelor de securitate a aviaţiei civile şi determinarea nivelului de conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme comune în domeniul securităţii aviaţiei civile şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.320/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 300/2008, şi ale actelor de punere în aplicare a acestuia, respectiv Regulamentul (UE) nr. 185/2010 al Comisiei din 4 martie 2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securităţii, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 185/2010, şi Decizia 774(2010) a Comisiei din 13 aprilie 2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune privind securitatea aviaţiei care conţin informaţiile menţionate la articolul 18 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, denumită în continuare Decizia 774(2010), precum şi cu prevederile Programului Naţional de Securitate Aeronautică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.193/2012, denumit în continuare PNSA. (2) Autoritatea competentă în domeniul securităţii aviaţiei civile la nivel naţional coordonează şi monitorizează implementarea PNCC-SECA. (3) În sensul prezentului PNCC-SECA, termenii şi definiţiile utilizate au următoarele înţelesuri: a) activitate de monitorizare a conformităţii înseamnă orice procedură sau proces utilizat pentru evaluarea implementării Regulamentului (CE) nr. 300/2008 şi a PNSA; b) audit reprezintă acea activitate de monitorizare a conformităţii care constă într-o examinare în profunzime a măsurilor şi procedurilor de securitate, cu scopul de a stabili dacă acestea sunt implementate complet şi în mod continuu; c) auditor de securitate a aviaţiei civile înseamnă o persoană certificată în condiţiile legii pentru a desfăşura activităţi de monitorizare a conformităţii la nivel naţional, în numele autorităţii competente; d) autoritate competentă - Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" care exercită la nivel naţional atribuţiile delegate în domeniul securităţii aviaţiei civile, în conformitate cu art. 1 din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.547/2013 privind delegarea de competenţă şi desemnarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" ca organism tehnic specializat pentru exercitarea unor atribuţii ce revin autorităţii competente în domeniul securităţii aviaţiei civile, la nivel naţional, precum şi pentru stabilirea unor măsuri necesare realizării acestei delegări de competenţe; e) certificare înseamnă o evaluare şi o confirmare oficială de către sau în numele autorităţii competente a faptului că o persoană posedă competenţele necesare pentru îndeplinirea funcţiilor de auditor de securitate a aviaţiei civile la un nivel acceptabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă; f) deficienţă înseamnă lipsa conformităţii cu o cerinţă de securitate a aviaţiei civile; g) incident de securitate - eveniment care are consecinţe negative asupra securităţii şi siguranţei persoanelor şi a bunurilor; h) inspecţie de securitate - denumită în continuare inspecţie, înseamnă acea activitate de monitorizare a conformităţii care constă într-o examinare a implementării măsurilor şi procedurilor de securitate, cu scopul de a stabili dacă acestea se aplică eficient şi la standardul specificat şi de a identifica posibilele deficienţe; i) interviu înseamnă o verificare orală efectuată de un auditor de securitate a aviaţiei civile pentru a stabili dacă măsurile sau procedurile specifice de securitate sunt implementate; j) investigaţie - o examinare a unui incident de securitate şi o determinare a cauzei care a condus la producerea acestuia, în scopul evitării repetării acestuia, şi evaluarea oportunităţii de acţionare în justiţie; k) observaţie înseamnă o verificare vizuală efectuată de un auditor de securitate a aviaţiei civile pentru a stabili dacă o măsură sau procedură specifică de securitate este implementată; l) proceduri de control al calităţii în securitatea aviaţiei civile - activităţile de monitorizare a conformităţii - audit, inspecţie, test - şi expertizele; m) test de securitate - denumit în continuare test, înseamnă acea activitate de monitorizare a conformităţii care constă într-o verificare a măsurilor de securitate a aviaţiei civile, în cursul căreia persoane autorizate de către autoritatea competentă simulează intenţia de a comite un act de intervenţie ilicită, cu scopul de a evalua eficienţa implementării măsurilor de securitate existente; n) verificare înseamnă o acţiune efectuată de un auditor de securitate a aviaţiei civile pentru a stabili dacă o măsură specifică de securitate este efectiv aplicată; o) vulnerabilitate înseamnă orice slăbiciune/deficienţă a măsurilor şi procedurilor implementate, care ar putea fi exploatată pentru realizarea unui act de intervenţie ilicită; p) expertiză înseamnă un studiu aprofundat al operaţiunilor în scopul determinării necesităţilor de securitate. Acesta cuprinde identificarea vulnerabilităţilor care pot fi exploatate pentru comiterea unui act de intervenţie ilicită, cu toate că sunt implementate măsuri şi proceduri de securitate aeronautică, precum şi recomandarea unor măsuri de protecţie compensatorii pentru a face faţă riscului constatat şi care să fie proporţionale cu nivelul ameninţării; q) Regulamentul (UE) nr. 72/2010 - Regulamentul (UE) nr. 72/2010 al Comisiei din 26 ianuarie 2010 de stabilire a procedurilor de efectuare a inspecţiilor Comisiei în domeniul securităţii aeronautice; r) Regulamentul (UE) nr. 18/2010 - Regulamentul (UE) nr. 18/2010 al Comisiei din 8 ianuarie 2010 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea priveşte specificaţiile pentru programele naţionale de control al calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile; s) Doc 30 - Declaraţia politicilor Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile în securitatea aviaţiei civile - Doc 30, ediţia a 13-a, mai 2010; ş) OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale; t) CEAC - Conferinţa Europeană a Aviaţiei Civile; ţ) Comisie - Comisia Europeană. Atribuţii şi responsabilităţi ale autorităţii competente ART. 2 Pentru realizarea atribuţiilor prevăzute de art. 3 alin. (2) lit. f), j), k), l), m), n), p), q) şi r) din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011 privind controlul calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 149/2012, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011, autoritatea competentă desfăşoară următoarele activităţi în realizarea obiectivelor privind controlul calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile: 1. monitorizează modul de implementare a PNSA; 2. emite reglementări specifice în aplicarea PNCC-SECA; 3. emite proceduri detaliate de efectuare a activităţilor de monitorizare a conformităţii şi expertizelor în domeniul securităţii aviaţiei civile; 4. întocmeşte raportul anual privind controlul calităţii efectuat în conformitate cu prevederile PNCC-SECA; 5. desemnează auditorii de securitate a aviaţiei civile care efectuează activităţile de monitorizare a conformităţii şi expertizele descrise în prezentul PNCC-SECA şi aprobă componenţa echipelor de control; 6. decide asupra oportunităţii efectuării unor inspecţii inopinate sau teste, precum şi asupra condiţiilor în care acestea urmează a fi efectuate; 7. autorizează persoanele desemnate să efectueze testele sub acoperire asupra măsurilor de securitate; 8. aprobă criteriile de desemnare a personalului calificat corespunzător din afara structurilor proprii, care poate fi utilizat în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (11) din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011; 9. verifică, în mod regulat, efectuarea activităţilor descrise în programele proprii de control intern al calităţii de către structurile care fac obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii; 10. coordonează activitatea de investigaţie în domeniul securităţii aviaţiei civile; 11. efectuează activităţile de verificare la faţa locului în conformitate cu prevederile pct. 6.3.1, 6.4.1 şi, respectiv, 8.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, în vederea autorizării agenţilor abilitaţi, definiţi de art. 3 pct. 26 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, expeditorilor cunoscuţi, definiţi de art. 3 pct. 27 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, şi furnizorilor abilitaţi de provizii de bord, definiţi de pct. 8.0.2 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010. Controlul calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile ART. 3 (1) Controlul calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile se efectuează de autoritatea competentă căreia i se conferă puterile necesare pentru coordonarea aplicării în România a standardelor de bază comune stabilite de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 şi monitorizarea conformităţii cu actele de punere în aplicare a standardelor de bază comune şi cu Programul naţional de securitate aeronautică, inclusiv atribuţia de a constata deficienţe şi de a aplica măsuri sancţionatoare prin auditorii de securitate a aviaţiei civile. (2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor ce îi revin potrivit prevederilor prezentului PNCC-SECA, în cadrul autorităţii competente se constituie o structură operaţională a cărei schemă este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul PNCC-SECA. (3) Operatorii şi entităţile care sunt supuse controlului calităţii sunt: a) transportatorii aerieni; b) aeroporturile civile din România; c) entităţile tehnice de exploatare la sol, întreţinere şi reparare a aeronavelor, cu atribuţii de protecţie a aeronavelor sau al căror personal are acces la aeronavele parcate în zonele publice, în zonele de operaţiuni aeriene, în zonele de securitate cu acces restricţionat sau în părţile critice ale zonelor de securitate cu acces restricţionat; d) instituţiile şi autorităţile publice cărora, potrivit PNSA, le revin responsabilităţi în aplicarea unor măsuri de securitate a aviaţiei civile, în zonele publice, în zonele de operaţiuni aeriene şi în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aeroporturilor civile; e) agenţii abilitaţi, expeditorii cunoscuţi, expeditorii cu cont, transportatorii rutieri de mărfuri şi poştă identificabile destinate transportului aerian, furnizorii abilitaţi de provizii de bord, furnizorii cunoscuţi de provizii de bord şi furnizorii cunoscuţi de provizii de aeroport; f) agenţii de handling şi furnizorii de alte de servicii la sol, cum sunt concordanţa dintre bagaje şi pasageri, sortarea, transportul şi încărcarea/descărcarea bagajelor de cală; g) furnizorii de servicii de securitate a aviaţiei civile, inclusiv societăţile private de control acces, supraveghere şi patrulare la aeroport şi societăţile cu activitate în zonele de operaţiuni aeriene şi zonele de securitate cu acces restricţionat ale aeroporturilor, care aplică standarde de securitate pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită; h) alte entităţi care aplică măsuri de securitate a aviaţiei civile sau cărora le revin responsabilităţi în aplicarea unor măsuri de securitate a aviaţiei civile, conform legislaţiei în vigoare. Activităţi de monitorizare a conformităţii ART. 4 (1) Toate activităţile de monitorizare a conformităţii se efectuează cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 300/2008 şi actelor sale de punere în aplicare şi/sau a PNSA şi se dispun de şeful structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile. (2) Activităţile de monitorizare a conformităţii se constituie din: a) audit; b) inspecţie; c) test. (3) Activităţile de monitorizare a conformităţii se efectuează cu regularitate, pe baza unei planificări anuale a activităţilor de monitorizare a conformităţii, aprobate de ministrul transporturilor. (4) Planificarea anuală cuprinde numai activităţi de monitorizare a conformităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile prevăzute la alin. (2). ART. 5 (1) Auditul de securitate vizează: a) toate măsurile de securitate dintr-un aeroport; sau b) toate măsurile de securitate implementate de un aeroport, un terminal al aeroportului; sau c) toate măsurile de securitate aplicate de un transportator aerian; sau d) o parte a PNSA aplicată de o structură prevăzută de art. 3 alin. (3). (2) Auditurile sunt activităţi anunţate. (3) Realizarea auditului conţine următoarele etape: a) anunţul transmis operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entităţii auditate, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea activităţii, la sediul structurii care face obiectul auditului, şi transmiterea spre completare, în cazul în care se consideră necesar, a unui chestionar prealabil de audit; b) faza pregătitoare, care include analizarea chestionarului prealabil de audit completat şi examinarea documentelor relevante; c) şedinţa de deschidere, care se poate realiza în următoarele forme: (i) cu participarea conducerii structurii care face obiectul auditului, care are scopul de a prezenta şi de a explica metodologia de monitorizare a conformităţii, de a definitiva agenda de lucru, de a clarifica aspecte divergente sau neînţelese etc.; (ii) opţional, dacă se consideră necesar, se poate organiza suplimentar o şedinţă lărgită cu participarea reprezentanţilor transportatorilor aerieni, autorităţilor şi instituţiilor statului prezente pe aeroport, companiilor de securitate şi pază, companiilor de catering, agenţilor de handling etc.; (iii) poate fi organizată o singură şedinţă cu participarea tuturor persoanelor prevăzute la paragrafele (i) şi (ii); d) activitatea la faţa locului la aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile; e) raportul interimar care este pregătit de echipa de audit şi care conţine descrierea sumară a constatărilor echipei şi clasificarea măsurilor de securitate evaluate; f) şedinţa de închidere, care se organizează cu scopul de a prezenta constatările echipei, de a identifica posibilele măsuri de remediere a deficienţelor şi/sau măsuri compensatorii până la remedierea deficienţelor şi, după caz, de a motiva măsurile cu caracter sancţionatoriu dispuse, precum şi de a face persoanele participante şi, prin acestea, personalul structurii auditate să înţeleagă nivelul de conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi PNSA; g) raportul de audit; h) procesul de corectare a deficienţelor şi monitorizarea acestuia. (4) Pentru a confirma că măsurile de securitate sunt eficiente, desfăşurarea auditului trebuie să se bazeze pe o colectare sistematică a informaţiilor prin intermediul următoarelor tehnici folosite în mod complementar: a) examinarea documentelor; b) observaţii; c) interviuri; d) verificări. ART. 6 (1) Inspecţia vizează cel puţin un set de măsuri de securitate legate în mod direct, specificate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 şi în actele sale de punere în aplicare, monitorizate ca o activitate unică sau într-un termen rezonabil, care nu trebuie să depăşească 3 luni. (2) Inspecţiile sunt activităţi neanunţate. Când autoritatea competentă consideră că acest lucru nu este practic, inspecţiile pot fi anunţate, ponderea mai mare, de cel puţin două treimi din totalul inspecţiilor executate, fiind alocată inspecţiilor neanunţate. (3) Realizarea inspecţiei conţine următoarele etape: a) în cazul în care inspecţia este anunţată, anunţul transmis operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entităţii care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile, cu cel puţin 10 zile înainte de începerea activităţii, la sediul structurii care face obiectul inspecţiei, în cazul inspecţiei anunţate; b) faza pregătitoare; c) activitatea la faţa locului la aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile; d) şedinţa de închidere sau o informare asupra constatărilor, dacă acest lucru este posibil; e) raportul de inspecţie; f) procesul de corectare a deficienţelor şi monitorizarea acestuia. (4) Pentru a confirma că măsurile de securitate sunt eficiente, desfăşurarea inspecţiei trebuie să se bazeze pe o colectare sistematică a informaţiilor prin intermediul cel puţin a uneia dintre următoarele tehnici: a) examinarea documentelor; b) observaţii; c) interviuri; d) verificări. ART. 7 (1) Testul se execută în scopul determinării eficienţei aplicării următoarelor măsuri de securitate a aviaţiei civile: a) controlul accesului în zonele de securitate cu acces restricţionat; b) protecţia aeronavei; c) controlul de securitate al pasagerilor şi bagajelor de mână; d) controlul de securitate al personalului şi al articolelor transportate; e) protecţia bagajelor de cală; f) controlul de securitate al mărfurilor şi al poştei; g) protecţia mărfurilor şi a poştei. (2) Testele sunt activităţi neanunţate. (3) Testele se efectuează în conformitate cu un protocol de testare elaborat de autoritatea competentă care include metodologia, luându-se în considerare cerinţele legale, de siguranţă şi operaţionale. (4) Realizarea testului conţine următoarele: a) faza pregătitoare; b) activitatea la sediul aeroportului, transportatorului aerian sau al entităţii care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile; c) validarea testului; d) informare cu privire la rezultatul testului; e) raportul de test; f) procesul de corectare a deficienţelor şi monitorizarea acestuia. Expertize ART. 8 (1) Altă componentă a controlului calităţii în securitatea aviaţiei civile, pe lângă activităţile de monitorizare a conformităţii, o constituie expertizele pe care autoritatea competentă le efectuează: a) la cererea aeroporturilor civile din România; b) în cazul construirii de terminale noi şi în cazul modificărilor constructive majore ale aeroporturilor şi terminalelor existente, de natură să influenţeze aplicarea măsurilor şi procedurilor de securitate. (2) Autoritatea competentă dispune efectuarea expertizelor când consideră necesară reevaluarea operaţiunilor în vederea identificării şi abordării vulnerabilităţilor. (3) În cazul identificării de vulnerabilităţi, autoritatea competentă solicită aplicarea măsurilor de protecţie proporţionale cu riscul. (4) Expertizele sunt activităţi anunţate. Investigaţii ART. 9 (1) Autoritatea competentă dispune efectuarea investigaţiilor de securitate a aviaţiei civile în vederea determinării cauzelor incidentelor de securitate, în scopul identificării măsurilor preventive pentru viitor şi pentru stabilirea măsurilor administrative şi, după caz, oportunităţilor de sesizare a organelor judiciare. (2) Obiectivele investigaţiilor sunt: a) să identifice: (i) locul, modul şi cauzele producerii încălcării normei juridice de securitate; (ii) vulnerabilitatea care a favorizat încălcarea normei juridice de securitate; (iii) responsabilitatea încălcării normei juridice de securitate şi circumstanţele favorizării producerii acesteia; (iv) faptele a căror săvârşire atrage sesizarea organelor judiciare şi altor autorităţi şi instituţii publice, după caz, în condiţiile legii; b) să propună ministrului transporturilor/conducătorului autorităţii competente şi/sau reprezentanţilor împuterniciţi ai statului: (i) măsuri corective, cu indicarea responsabilităţilor de ducere la îndeplinire, pentru înlăturarea efectelor producerii încălcării normei de securitate; (ii) măsuri preventive, cu indicarea responsabilităţilor de ducere la îndeplinire; (iii) sesizarea organelor judiciare şi altor autorităţi şi instituţii publice, după caz, în condiţiile legii. (3) Scopul investigaţiilor nu trebuie să afecteze: a) realizarea obiectivelor investigaţiilor prezentate la alin. (2); b) schimbul de rapoarte privind investigaţiile de securitate a aviaţiei civile între statele membre OACI/CEAC, cu interese comune; c) cadrul de desfăşurare a investigaţiilor purtate în comun de către statele membre OACI/CEAC, atunci când cercetarea în comun a evenimentelor de securitate a aviaţiei civile este necesară sau avantajoasă. (4) La încheierea activităţii de investigaţie, echipa de investigaţie întocmeşte un raport. Autoritatea competentă, prin structura cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile, păstrează copii ale rapoartelor privind investigaţia incidentelor de securitate. Aceste rapoarte pot fi puse la dispoziţia instituţiilor interesate din România, la dispoziţia OACI şi CEAC, precum şi, la cerere, autorităţilor altor state membre OACI sau CEAC, preocupate de evenimentele cercetate. Validarea Uniunii Europene de securitate a aviaţiei ART. 10 (1) Validarea Uniunii Europene de securitate a aviaţiei pentru transportatorii aerieni de marfă sau poştă sau agenţii abilitaţi şi expeditorii cunoscuţi dintr-o ţară terţă se face în conformitate cu procedura prevăzută de pct. 6.8. din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, în ceea ce priveşte validarea UE de securitate a aviaţiei. (2) Verificarea la faţa locului prevăzută de pct. 6.3, 6.4 şi 8.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010 poate fi efectuată şi de validatori UE de securitate a aviaţiei. Metodologia efectuării activităţilor de monitorizare a conformităţii ART. 11 (1) În vederea asigurării unei abordări standardizate, autoritatea competentă elaborează metodologia detaliată de desfăşurare a activităţilor de monitorizare, care include stabilirea sarcinilor, planificarea, pregătirea, activitatea la faţa locului, clasificarea constatărilor, încheierea raportului şi procesul de remediere, pe care o supune aprobării Ministerului Transporturilor în conformitate cu dispoziţiile art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011. (2) Autoritatea competentă pune la dispoziţia auditorilor de securitate a aviaţiei civile metodologia prevăzută de alin. (1). Planificarea activităţilor de monitorizare a conformităţii ART. 12 Autoritatea competentă este responsabilă de parcurgerea etapelor potrivite pentru a se asigura că activităţile de monitorizare a conformităţii, planificate şi neplanificate, se efectuează în mod regulat şi continuu şi acoperă într-un interval de timp rezonabil toate măsurile de securitate a aviaţiei civile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 şi de PNSA. ART. 13 În scopul utilizării optime a resurselor umane şi a timpului disponibil, la întocmirea planului anual al activităţilor de monitorizare a conformităţii, precum şi la planificarea activităţilor propriu-zise de monitorizare a conformităţii se are în vedere o abordare corectă a priorităţilor, ţinându-se cont de următoarele criterii: a) rezultatele activităţilor anterioare de monitorizare a conformităţii efectuate de autoritatea competentă; b) activităţile aeroportuare; c) traficul de pasageri/numărul de mişcări de aeronave; d) volumul activităţilor pentru mărfuri şi poştă; e) evaluarea ameninţării (existenţa unei ameninţări specifice care are ca ţintă un aeroport, un transportator aerian, o categorie specifică de zboruri); f) rezultatele misiunilor anterioare de audit/inspecţie efectuate de Comisie, CEAC, OACI sau alte autorităţi şi organisme internaţionale; g) verificarea implementării corecte a unor măsuri noi de securitate a aviaţiei civile. ART. 14 La planificarea efectuării activităţilor de monitorizare a conformităţii, autoritatea competentă are în vedere cel puţin următoarele: a) lista completă a aeroporturilor, transportatorilor aerieni şi entităţilor care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile care urmează să facă obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii; b) data începerii şi durata activităţii; c) tipul activităţii. ART. 15 Planificarea efectuării activităţilor de monitorizare a conformităţii este independentă de activităţile de control intern al calităţii pe care aeroporturile, transportatorii aerieni şi entităţile care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile le-au efectuat sau urmează să le efectueze. ART. 16 Suplimentar activităţilor de monitorizare a conformităţii cuprinse în planul anual, vor fi efectuate inspecţii neanunţate, precum şi teste sub acoperire, ori de câte ori astfel de activităţi vor fi considerate ca fiind necesare pentru determinarea eficienţei măsurilor de securitate. ART. 17 (1) Dacă reglementările europene nu prevăd altfel, frecvenţa de efectuare a unui audit pentru un aeroport este de cel puţin 1 audit o dată la 2 ani. (2) În cazul aeroporturilor cu un volum de trafic mai mare de 2.000.000 de pasageri, frecvenţa minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate direct legate, menţionate în cap. 1-6 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008, este de cel puţin una la douăsprezece luni, cu excepţia cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă. Frecvenţa de inspectare a tuturor măsurilor de securitate menţionate în cap. 7-12 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 pentru aeroporturile cu un volum de trafic mai mare de 2.000.000 de pasageri se determină de către autoritatea competentă, pe baza unei evaluări a riscului. (3) Frecvenţa minimă de efectuare a inspecţiilor la aeroporturile cu un volum de trafic între 500.000 de pasageri/an şi 2.000.000 de pasageri/an este de cel puţin două la douăsprezece luni, cu excepţia cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă. (4) Frecvenţa minimă de efectuare a inspecţiilor la aeroporturile cu un volum de trafic mai mic de 500.000 de pasageri/an este de cel puţin una la douăsprezece luni, cu excepţia cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă. (5) La efectuarea testelor se ţine cont că frecvenţa minimă de efectuare la aeroporturile cu volumul traficului mai mare de 2.000.000 de pasageri/an este de cel puţin 6 teste/an, la aeroporturile cu volumul traficului între 500.000 de pasageri/an şi 2.000.000 pasageri/an este de minimum două teste/an şi la aeroporturile cu volumul traficului mai mic de 500.000 de pasageri/an este de minimum un test/an. (6) Frecvenţa minimă de efectuare a inspecţiilor la celelalte entităţi care aplică standarde de securitatea aviaţiei civile este de cel puţin o inspecţie pe an, cu excepţia inspecţiilor de verificare a implementării acţiunilor de remediere. ART. 18 Activităţile de inspecţie ale Comisiei sau de audit ale CEAC ori OACI în România vor fi recunoscute de autoritatea competentă ca activităţi de monitorizare a conformităţii şi vor fi tratate ca atare în planificarea altor activităţi de monitorizare a conformităţii adresate aceloraşi structuri care au făcut obiectul activităţii Comisiei, CEAC sau OACI. Durata activităţii la faţa locului ART. 19 (1) Durata unei activităţi de monitorizare a conformităţii, desfăşurate la faţa locului, este stabilită odată cu desemnarea echipei care efectuează activitatea de monitorizare a conformităţii şi poate fi: a) pentru audit, între 3 şi 7 zile; b) pentru inspecţie, de minimum 4 ore şi de maximum 5 zile. (2) Durata testului este nenormată. Componenţa echipelor de monitorizare a conformităţii ART. 20 Activităţile de monitorizare a conformităţii se efectuează de auditori de securitate a aviaţiei civile. ART. 21 În situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (11) din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011 autoritatea competentă poate utiliza la activităţi de monitorizare a conformităţii şi personal specializat în domeniul securităţii aviaţiei civile din afara structurii proprii. ART. 22 Echipele de test au în componenţa lor cel puţin o persoană care are calitatea de coordonator al testului şi testatori care pot fi cooptaţi, cu respectarea prevederilor legale, după ce şi-au declarat consimţământul participării la test şi au semnat o declaraţie pe propria răspundere referitoare la confidenţialitate şi conflict de interese, din personalul autorităţii competente sau din alte structuri şi care nu deţin calitatea de auditor de securitate a aviaţiei civile. Testatorii sunt instruiţi de coordonatorul testului, prin grija căruia li se înmânează autorizaţiile de executare a testului, emise de autoritatea competentă. ART. 23 Componenţa echipei de monitorizare a conformităţii este desemnată de autoritatea competentă prin dispoziţie a conducătorului structurii specializate cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile, pentru fiecare activitate în parte. ART. 24 Responsabilităţile coordonării echipei de monitorizare a conformităţii revine şefului echipei, care este întotdeauna desemnat din cadrul auditorilor de securitate a aviaţiei civile. Raportare ART. 25 În urma fiecărei activităţi de monitorizare a conformităţii se întocmeşte un raport scris care este semnat de către toţi membrii care au realizat activitatea respectivă. ART. 26 (1) Raportul de audit, de inspecţie, de test şi de expertiză are următorul conţinut: a) tipul de activitate; b) aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile la care s-a efectuat activitatea de monitorizare a conformităţii; c) datele şi orele începerii şi încheierii activităţii la sediul structurii care face obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii; d) componenţa echipei care a efectuat activitatea de monitorizare a conformităţii; e) domeniul de efectuare a activităţii; f) constatările echipei raportate la standardele şi cerinţele corespunzătoare stabilite de legislaţia comunitară sau PNSA; g) clasificarea conformităţilor; h) recomandări pentru acţiunile de remediere, dacă este cazul; i) termenele de remediere, unde este cazul. (2) Raportul de audit, de inspecţie, de expertiză sau de test se încheie într-un exemplar original. O copie a acestui raport sau extrase din acesta se transmite/transmit entităţii verificate în termen de 45 de zile de la data finalizării activităţii în cazul auditului şi expertizei, în termen de 30 de zile de la data finalizării activităţii în cazul inspecţiei şi în termen de 15 zile de la data finalizării activităţii în cazul testului. (3) Raportul este proprietatea autorităţii competente şi nu poate fi multiplicat decât cu acordul emitentului. (4) Autoritatea competentă păstrează la dosarul procedurii exemplarul original al raportului. ART. 27 (1) În cazul auditului se încheie şi un raport interimar al auditului, la sfârşitul şedinţei de închidere, în două exemplare originale, un exemplar fiind înmânat conducerii entităţii auditate; acesta este proprietatea autorităţii competente şi nu poate fi multiplicat decât cu aprobarea emitentului. (2) Autoritatea competentă păstrează un exemplar al raportului interimar la dosarul auditului. ART. 28 Accesul la rapoartele prevăzute la art. 26 şi 27 este permis numai operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entităţii care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, personalului autorităţii competente cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile, precum şi structurilor Uniunii Europene şi reprezentanţilor organizaţiilor internaţionale din domeniul aviaţiei civile faţă de care România are obligaţii specifice conform legislaţiei Uniunii Europene sau acordurilor încheiate. Remedierea deficienţelor ART. 29 Autoritatea competentă este învestită în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 17/2011 să dispună remedierea deficienţelor identificate şi să stabilească termenele de remediere. ART. 30 Autoritatea competentă este învestită să aplice, după caz, măsuri cu caracter sancţionator, în condiţiile legii şi în funcţie de gravitatea încălcării normelor şi a consecinţelor acesteia, în cazul în care aplicarea legislaţiei comunitare şi PNSA este deficitară. ART. 31 În cazul identificării de neconformităţi, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile are obligaţia de a remedia prompt deficienţele şi, în cazul în care remedierea nu poate avea loc cu promptitudine, de a aplica măsuri compensatorii până la remedierea integrală a deficienţelor. ART. 32 În cazul constatării unor deficienţe grave, conducătorul structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile din cadrul autorităţii competente sau auditorul de securitate a aviaţiei civile care îndeplineşte rolul de şef al echipei poate solicita structurii monitorizate să remedieze deficienţele imediat sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, să aplice imediat măsuri compensatorii până la remedierea integrală a deficienţelor. ART. 33 În cazurile în care remedierea tuturor deficienţelor necesită mai mult timp şi nu se poate realiza imediat, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile are obligaţia de a întocmi şi a înainta autorităţii competente, în termen de 15 zile de la primirea raportului, un plan de acţiuni corective referitor la neconformităţile identificate. ART. 34 În planul de acţiuni corective, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile propune termenele de remediere a deficienţelor şi, suplimentar, în cazul deficienţelor grave, precizează măsurile compensatorii aplicate. ART. 35 Planul de acţiuni corective se întocmeşte în două exemplare originale de structura care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii şi este supus aprobării autorităţii competente. ART. 36 Planul de acţiuni corective este proprietatea emitentului şi nu poate fi distribuit decât cu aprobarea autorităţii competente. ART. 37 Accesul la planul de acţiuni corective este permis numai structurii care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, personalului autorităţii competente cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile, precum şi structurilor Uniunii Europene şi reprezentanţilor organizaţiilor internaţionale din domeniul aviaţiei civile faţă de care România are obligaţii specifice conform legislaţiei Uniunii Europene sau acordurilor încheiate. ART. 38 Autoritatea competentă păstrează la dosarul activităţii de monitorizare a conformităţii un exemplar al planului de acţiuni corective. ART. 39 După aprobarea planului de acţiuni corective, autoritatea competentă urmăreşte aplicarea acestuia şi poate solicita situaţii privind stadiul îndeplinirii planului de acţiuni corective. ART. 40 De asemenea, autoritatea competentă poate dispune executarea de inspecţii privind stadiul de îndeplinire a planului de acţiuni corective. Pe parcursul aplicării planului de acţiuni corective, în funcţie de eficienţa şi corectitudinea corectării deficienţelor, autoritatea competentă poate dispune executarea şi a altor măsuri corective. ART. 41 În urma confirmării de către operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea supusă monitorizării a faptului că acţiunile necesare de remediere au fost întreprinse, autoritatea competentă verifică implementarea acţiunilor de remediere. ART. 42 Activităţile subsecvente de verificare utilizează cea mai relevantă metodă de monitorizare dintre cele prevăzute la art. 4 alin. (2). ART. 43 Prevederile art. 29-42 se aplică şi în cazul activităţilor de inspecţie ale Comisiei sau de audit desfăşurate de CEAC sau OACI pe teritoriul României, în urma cărora remedierea deficienţelor se realizează în acelaşi mod ca în cazul activităţilor de monitorizare a conformităţii desfăşurate de autoritatea competentă. Abordarea graduală ART. 44 Privitor la procesul de remediere a deficienţelor, se stabileşte următoarea abordare succesivă şi proporţională cu gravitatea încălcării normelor, în 4 metode progresive care trebuie urmate până la remedierea deficienţei: a) sfaturi şi recomandări; b) avertizare oficială; c) aviz de executare; d) sancţiuni administrative şi sancţiuni contravenţionale stabilite în condiţiile legii. ART. 45 Autoritatea competentă poate omite una sau mai multe metode, mai ales în cazul deficienţelor grave ori repetate. ART. 46 (1) Obiectivul primei metode - sfaturi şi recomandări - este de a explica, într-o manieră cu caracter de consiliere şi de informare, modul în care structura care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii nu a aplicat corespunzător norma legală şi de a dezbate cu reprezentanţii legali căile de rectificare a deficienţelor într-un interval de timp acceptabil. (2) Această metodă se aplică, în special, deficienţelor minore şi numai ca primă abordare a rectificării acestora. (3) În înţelesul metodei, are loc o dezbatere cu reprezentanţii structurii care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, încheindu-se un înscris în care se consemnează fiecare recomandare şi acţiune corectivă stabilite pe durata discuţiei. (4) În cazul auditului de securitate, această metodă se consideră ca fiind aplicată, în cadrul şedinţei de închidere, prin prezentarea raportului interimar al activităţii de monitorizare a conformităţii. (5) Raportul interimar se păstrează la dosarul misiunii activităţii de monitorizare a conformităţii, astfel încât, în cazul în care se impune aplicarea măsurilor prevăzute la art. 44, să constituie evidenţa oficială a acţiunilor corective stabilite. ART. 47 (1) Obiectivul metodei avertizare oficială este de a indica structurii care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, de o manieră precisă, norma încălcată şi de a-i atrage atenţia asupra obligaţiilor privind remedierea deficienţelor la termenele aprobate. (2) Această metodă se aplică, în special, deficienţelor grave, ca prim pas, şi deficienţelor minore, în cazul în care sfaturile şi recomandările nu au fost suficiente. (3) Avertizarea oficială este un document scris, redactat în termeni fermi, cu precizarea fiecărei deficienţe şi a acţiunii corective potrivite, care este transmis în mod oficial structurii care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, cerându-se acesteia să raporteze despre finalizarea fiecărei acţiuni corective în parte. Avertizarea se păstrează până la finalizarea tuturor acţiunilor corective consemnate, astfel încât, în cazul în care se impune aplicarea etapei prevăzute la art. 44 lit. d), să constituie evidenţa oficială a acţiunilor corective stabilite. ART. 48 (1) Obiectivul metodei aviz de executare este de a impune structurii care a făcut obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii să execute acţiunea corectivă corespunzătoare, în intervalul de timp dispus de autoritatea competentă. (2) Această metodă se aplică, în special, în cazul deficienţelor grave, după ce două sau mai multe avertizări oficiale au fost insuficiente, sau în cazul celor mai grave deficienţe, ca prim pas. (3) Avizul de executare este ultimul pas înainte de aplicarea sancţiunilor administrative şi/sau acţiunilor judiciare. ART. 49 (1) În cadrul metodei sancţiuni administrative, autoritatea competentă va putea să impună condiţii, limitări sau restricţii în documentele de certificare/autorizare emise aeroporturilor, operatorilor sau entităţilor prevăzute la art. 3 alin. (3), precum şi să modifice, să suspende sau să revoce respectivele documente. (2) În cadrul metodei sancţiuni contravenţionale, autoritatea competentă va aplica sancţiunile contravenţionale stabilite în conformitate cu dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011. ART. 50 Autoritatea competentă este învestită să aplice abordarea graduală prevăzută la art. 44 şi în următoarele cazuri: a) obstrucţionarea sau împiedicarea intenţionată a desfăşurării de către un auditor de securitate a aviaţiei civile a unei activităţi de monitorizare a conformităţii; b) incapacitatea ori refuzul structurii care face obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii de a furniza informaţiile solicitate de un auditor de securitate a aviaţiei civile; c) furnizarea de informaţii false ori înşelătoare unui auditor de securitate a aviaţiei civile, cu intenţia de a-l induce în eroare, de către structura supusă activităţii de monitorizare a conformităţii; d) uzurparea calităţii de auditor de securitate a aviaţiei civile, cu intenţia de a induce în eroare, de către structura supusă activităţii de monitorizare a conformităţii; e) nerespectarea de către structurile care fac obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii prevăzute la art. 3 alin. (3) a obligaţiilor prevăzute la art. 58. Auditorii de securitate a aviaţiei civile ART. 51 Auditorii de securitate a aviaţiei civile sunt desemnaţi din rândul angajaţilor structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile din cadrul autorităţii competente. ART. 52 (1) Auditorii de securitate a aviaţiei civile trebuie să aibă competenţele necesare, inclusiv cunoştinţele teoretice şi experienţa practică necesare în domeniul relevant, trebuie să fie absolvenţi de studii superioare, trebuie să fi absolvit cel puţin un curs de pregătire în domeniul securităţii aviaţiei civile şi un curs de pregătire cu privire la tehnicile şi metodele de efectuare a activităţilor de monitorizare a conformităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile, recunoscute de autoritatea competentă, şi trebuie să aibă următoarele competenţe specifice: a) o bună înţelegere a legislaţiei în vigoare în domeniul securităţii aviaţiei civile şi a modului în care aceasta se aplică structurilor care fac obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii; b) o bună înţelegere a măsurilor de securitate aplicabile în vigoare şi a modului în care acestea sunt aplicate la structurile care fac obiectul activităţii de monitorizare a conformităţii, inclusiv: (i) înţelegerea principiilor de securitate; (ii) înţelegerea sarcinilor de supervizare; (iii) înţelegerea factorilor care afectează performanţa umană; c) cunoştinţe practice în materie de tehnici şi tehnologii de securitate; d) cunoştinţe privind principiile, procedurile şi tehnicile de monitorizare a conformităţii; e) cunoştinţe practice privind activitatea structurilor care fac obiectul controlului; f) o bună înţelegere a rolului şi competenţelor auditorului. (2) Auditorii de securitate sunt certificaţi în baza unei metodologii care se aprobă de către şeful structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile şi care ţine cont de competenţele menţionate la alin. (1) şi care va cuprinde şi modul de suspendare şi de revocare a certificatului de auditor de securitate a aviaţiei civile. (3) După certificare, auditorilor de securitate a aviaţiei civile li se emit un certificat de auditor de securitate a aviaţiei civile şi o legitimaţie care va cuprinde cel puţin: a) numele şi prenumele titularului; b) menţiunea "AUDITOR DE SECURITATE A AVIAŢIEI CIVILE"; c) fotografia titularului; d) codul numeric personal al titularului; e) data emiterii legitimaţiei. (4) Documentul de identificare al auditorilor de securitate a aviaţiei civile desemnaţi să efectueze controlul calităţii în securitatea aviaţiei civile este legitimaţia prevăzută la alin. (3). ART. 53 (1) Auditorii de securitate a aviaţiei civile participă la forme de pregătire periodică cu o frecvenţă suficientă pentru a asigura menţinerea competenţelor existente şi însuşirea de competenţe noi care să ţină cont de evoluţiile din domeniul securităţii aviaţiei civile. (2) Intervalul dintre două forme de pregătire periodică nu depăşeşte 2 ani. (3) Participările, atestate prin documente emise de organizatori, la conferinţele, seminarele, atelierele de lucru, convocările, cu tematică de control al calităţii în securitatea aviaţiei civile, însumând o durată de cel puţin 9 zile în 2 ani calendaristici, organizate de Comisie, CEAC sau autoritatea competentă din România ori sub egida acestora, constituie îndeplinirea cerinţelor de pregătire periodică. ART. 54 Pe timpul efectuării activităţilor de monitorizare a conformităţii, auditorii de securitate a aviaţiei civile au următoarele obligaţii: a) să cunoască şi să respecte cerinţele de securitate a aviaţiei civile ale aeroporturilor, transportatorilor aerieni şi entităţilor care aplică standarde de securitate a aviaţie civile şi să folosească căile normale de acces, cu excepţia cazurilor în care, procedând astfel, activitatea de monitorizare a conformităţii ar avea de suferit; b) să respecte prevederile reglementărilor din domeniul securităţii aviaţiei civile; c) să nu folosească forţa pentru a obţine accesul la aeronavă sau la facilităţile care fac obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii; d) să nu deschidă uşile de acces ale aeronavelor, să nu atingă suprafeţele de comandă ale aeronavelor şi să nu pătrundă în cabina echipajului dacă nu sunt însoţiţi de un reprezentant competent al transportatorului aerian; e) la încheierea activităţii de monitorizare a conformităţii, dacă este cazul, să informeze un reprezentant al structurii care face obiectul activităţii asupra rezultatului acesteia: ce anume a fost monitorizat, dacă a corespuns cerinţelor stabilite prin PNSA şi/sau Regulamentul (CE) nr. 300/2008; f) să nu conducă autovehicule în zona de mişcare a aeroporturilor, fără autorizaţie; g) să nu facă uz de drepturile pe care le au pentru a întârzia sau a reţine o aeronavă, dacă nu există motive serioase de a proceda astfel, în conformitate cu legislaţia în vigoare; h) să afecteze cât mai puţin activitatea profesională curentă a persoanelor care lucrează în cadrul aeroporturilor, transportatorilor aerieni sau al entităţii care aplică standarde de securitate a aviaţiei civile care face obiectul unei activităţi de monitorizare a conformităţii. Validatorii UE de securitate a aviaţiei ART. 55 (1) Validatorii UE de securitate a aviaţiei se desemnează în conformitate cu prevederile pct. 11.6.1-11.6.4 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Auditorul de securitate a aviaţiei civile, certificat în condiţiile prezentului PNCC-SECA, poate fi desemnat validator UE de securitate a aviaţiei, în baza unei cereri care să conţină menţiunea obligatorie a disponibilităţii semnării Declaraţiei de independenţă - Validator UE de securitate a aviaţiei, prevăzute de apendicele 11-A din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, cererea putând să fie reînnoită la fiecare interval de 5 ani, pe durata deţinerii statutului de auditor de securitate a aviaţiei civile, calitatea de validator UE de securitate a aviaţiei fiind păstrată, în intervalul de valabilitate de 5 ani, şi după pierderea statutului de auditor de securitate a aviaţiei civile pentru neîndeplinirea condiţiei prevăzute de art. 51. (3) Desemnarea validatorilor UE de securitate a aviaţiei din România, alţii decât auditorii de securitate a aviaţiei civile, se face prin dispoziţie a conducătorului autorităţii competente, la cerere, cu menţiunea obligatorie a disponibilităţii semnării Declaraţiei de independenţă - Validator UE de securitate a aviaţiei, prevăzute de apendicele 11-A din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, şi cu anexarea dovezii de parcurgere a unei forme de pregătire, fiind valabile cursurile specifice, furnizate de instructori aprobaţi sau certificaţi, prevederile art. 53 fiind aplicabile după obţinerea calităţii de validator UE de securitate. (4) Pentru determinarea nivelului cunoştinţelor teoretice şi experienţei practice în domeniul controlului calităţii şi pentru evaluarea competenţelor şi calităţilor persoanelor fizice care solicită aprobarea ca validatori UE de securitate a aviaţiei sau ca reprezentante ale unei entităţi juridice deţinătoare a statutului de validator UE de securitate a aviaţiei în numele căreia efectuează validarea UE de securitate a aviaţiei, în scopul verificării îndeplinirii cerinţelor de aprobare, conducătorul autorităţii competente desemnează o echipă de verificare care face propunerile corespunzătoare. (5) Şeful structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile din autoritatea competentă desemnează cel puţin o persoană cu atribuţii de înscriere a validatorilor UE de securitate a aviaţiei din România în baza de date a Uniunii, prevăzută la pct. 11.6.4.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, sau de radiere din această bază de date. (6) Prin grija şefului structurii cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile din autoritatea competentă, validatorilor UE de securitate a aviaţiei din România li se înmânează dovada statutului lor, care constă într-un document cu însemnele autorităţii competente şi semnat de conducătorul autorităţii competente. (7) Suspendarea sau retragerea statutului de validator UE de securitate a aviaţiei se face prin dispoziţie a conducătorului autorităţii competente, la cererea deţinătorului acestui statut sau în condiţiile prevăzute de pct. 11.6.4.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, procedându-se la radierea validatorului UE de securitate a aviaţiei din baza de date a Uniunii, prevăzută la pct. 11.6.4.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010. Confidenţialitate ART. 56 (1) Auditorii de securitate a aviaţiei civile şi validatorii UE de securitate a aviaţiei au obligaţia de a respecta următoarele cerinţe de confidenţialitate: toate informaţiile culese pe durata efectuării activităţii de monitorizare a conformităţii vor fi utilizate numai pentru redactarea raportului interimar, unde este cazul, şi a raportului care încheie activitatea de monitorizare a conformităţii şi pentru stabilirea măsurilor de remediere a deficienţelor. (2) Auditorii de securitate a aviaţiei civile şi validatorii UE de securitate a aviaţiei au obligaţia de a păstra secretul profesional, fiind interzisă folosirea sau dezvăluirea, în timpul activităţii în cadrul autorităţii competente, precum şi o perioadă de 5 ani de la încetarea activităţii în cadrul acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dăuna intereselor securităţii aviaţiei civile. Comunicări şi rapoarte cu privire la activităţile de monitorizare a conformităţii ART. 57 (1) Autoritatea competentă va întocmi în fiecare an un raport cu privire la măsurile luate pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile prezentului PNCC-SECA, precum şi cu privire la situaţia securităţii aviaţiei civile existentă pe aeroporturile din România. Conţinutul raportului trebuie să fie conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 300/2008 şi să utilizeze modelul pus la dispoziţie de Comisie. (2) Perioada de referinţă pentru raportul prevăzut la alin. (1) este intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie. (3) Raportul prevăzut la alin. (1) va fi transmis Comisiei în cel mult 3 luni după încheierea perioadei de referinţă. Obligaţiile entităţilor care fac obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii ART. 58 Structurile care fac obiectul activităţilor de monitorizare a conformităţii, menţionate la art. 3 alin. (3), au următoarele obligaţii: 1. să elaboreze, să aplice şi să menţină la zi un program de control intern al calităţii pentru a asigura implementarea efectivă şi eficientă a propriilor măsuri de securitate; 2. să respecte procedurile de validare a programelor de securitate, a programelor de control intern al calităţii, a programelor de pregătire în domeniul securităţii aviaţiei civile şi a programelor de management al situaţiilor de criză, prevăzute de legislaţia în vigoare; 3. să întocmească la termen planul de acţiuni corective pentru deficienţele semnalate cu ocazia activităţilor de monitorizare a conformităţii efectuate de auditorii de securitate a aviaţiei civile; 4. să efectueze la termenele stabilite acţiunile corective menţionate în planul de acţiuni corective aprobat de autoritatea competentă; 5. să se conformeze întocmai şi la termenul prevăzut recomandărilor formulate în scris de auditorii de securitate a aviaţiei civile, în situaţia constatării unor deficienţe în aplicarea măsurilor de securitate a aviaţiei civile din sfera lor de responsabilitate; 6. să nu obstrucţioneze în niciun fel exercitarea de către auditorii de securitate a aviaţiei civile a atribuţiilor ce le revin potrivit prezentului PNCC-SECA; 7. să permită accesul imediat, cu respectarea normelor de siguranţă, al auditorilor de securitate a aviaţiei civile aflaţi în activitate; 8. să permită accesul imediat, cu respectarea normelor de siguranţă, al autovehiculelor folosite de către auditorii de securitate a aviaţiei civile în desfăşurarea activităţilor de monitorizare a conformităţii; 9. să furnizeze neîntârziat auditorilor de securitate a aviaţiei civile informaţiile pe care aceştia le solicită; 10. să nu furnizeze auditorilor de securitate a aviaţiei civile informaţii false sau să includă astfel de informaţii în rapoartele anuale pe care le transmit la autoritatea competentă; 11. să elibereze, pentru fiecare auditor de securitate a aviaţiei civile, legitimaţii de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoţitor a acestora în zonele în care solicită accesul, pe durata desfăşurării activităţii de monitorizare a conformităţii; 12. să elibereze, pentru fiecare reprezentant al Comisiei, al CEAC şi al OACI, precum şi pentru fiecare auditor de securitate a aviaţiei civile care îi însoţeşte, legitimaţii de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoţitor a acestora în zonele în care solicită accesul, pe durata desfăşurării activităţii de inspecţie a Comisiei sau de audit a CEAC ori OACI; 13. la solicitarea expresă a autorităţii competente, să elibereze, pentru fiecare auditor de securitate a aviaţiei civile nominalizat, legitimaţii de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoţitor a acestuia în zonele în care solicită accesul, cu o valabilitate de maximum 5 ani de la data eliberării, cu obligaţia declarată a deţinătorului de înapoiere a documentului de acces în cazul pierderii calităţii de auditor de securitate a aviaţiei civile; 14. la solicitarea expresă a autorităţii competente sau a auditorilor de securitate a aviaţiei civile, să pună la dispoziţie înregistrări ale imaginilor surprinse de către sistemele TVCI, pentru locul şi perioada solicitată; 15. la solicitarea auditorilor de securitate a aviaţiei civile, cu respectarea normelor de siguranţă, să ofere sprijin în vederea desfăşurării testelor de securitate şi să păstreze confidenţialitatea cu privire la acestea; 16. să întocmească un raport anual cu privire la rezultatele aplicării propriului program de control intern al calităţii. Perioada de referinţă pentru raport va cuprinde intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie. Raportul trebuie transmis la autoritatea competentă până cel târziu pe data de 31 ianuarie a fiecărui an. Întocmirea raportului se va face în conformitate cu instrucţiunile de redactare a rapoartelor elaborate de către autoritatea competentă. ANEXĂla PNCC-SECA Structura operaţională şi diagrama de relaţii pentru aplicarea PNCC-SECA
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Directorul general AACR │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
^
│
Ra-│
por-│
ta-│
re │
┌───────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┐
│ Directorul Direcţiei securitate aeronautică - Directorul Direcţiei │
│ reglementare (în aplicarea art. 2 pct. 2 din PNCC-SECA) │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
^ ^
│ │
Ra-│ Ra-│
por-│ por-│
ta-│ ta-│
re │ re │
┌────────┴──────────┐ ┌────────┴─────────┐
│ AUDITORI DE │ │PERSONAL CALIFICAT│
│ SECURITATE A │ │ CORESPUNZĂTOR │
│ AVIAŢIEI CIVILE │ │ DESEMNAT DE │
│ │ │ AUTORITATEA │
│ │ │ COMPETENTĂ │
└───────────────────┘ └──────────────────┘
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.