────────
2
unde:
TU = media generalã obţinutã la tezele cu subiect unic;
ABS = media generalã de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
MA = media de admitere.
(3) Media generalã şi media de admitere se calculeazã cu douã zecimale, fãrã rotunjire.
(4) În prezentele proceduri, pentru elevii care au absolvit învãţãmântul gimnazial pânã în anul 2007 inclusiv se va înlocui, dupã caz, sintagma "tezele cu subiect unic" cu sintagma "examenul de capacitate", pentru absolvenţii de pânã în anul 2003 inclusiv, respectiv cu sintagma "testele naţionale", pentru absolvenţii gimnaziului din perioada 2004 -2007.
ART. 5
(1) Înscrierea în licee sau în şcoli de arte şi meserii la învãţãmântul de zi a absolvenţilor de gimnaziu (cu excepţia celor care candideazã pentru licee/clase pentru care se susţin probe de aptitudini, a celor care solicitã înscrierea în învãţãmântul special şi a celor care candideazã pe locurile speciale pentru romi) se face prin repartizare computerizatã, în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere, în baza opţiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv şi în limita locurilor aprobate, prin planul de şcolarizare, pentru unitãţile şcolare finanţate de la bugetul de stat.
(2) În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosindu-se, în ordine, urmãtoarele criterii:
a) media generalã obţinutã la tezele cu subiect unic;
b) media generalã de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
c) media notelor obţinute la proba de limba şi literatura românã din cadrul tezelor cu subiect unic;
d) media notelor obţinute la proba de matematicã din cadrul tezelor cu subiect unic;
e) media notelor obţinute la proba de limbã maternã din cadrul tezelor cu subiect unic, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã, susţinutã conform prevederilor art.10, în cazul candidaţilor care solicitã înscrierea la unitãţi de învãţãmânt cu predare în limba minoritãţilor naţionale.
(3) În cazul în care la o unitate de învãţãmânt pe ultimul loc existã candidaţi cu opţiunea exprimatã pentru acea unitate şcolarã care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (2) lit. a)-e) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitatã.
ART. 6
(1) Pentru liceul teoretic şi vocaţional, repartizarea candidaţilor se efectueazã pe filiere, profiluri şi specializãri, în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiuni.
(2) În cazul filierei tehnologice, repartizarea candidaţilor se face pe profiluri, în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiuni. Repartizarea pe calificãri profesionale se va face în urmãtorii ani de studiu, potrivit structurii curriculare aprobate şi conform reglementãrilor în vigoare. Unitatea de învãţãmânt şi inspectoratul şcolar au obligaţia de a afişa, pânã la data de 1 mai a anului în care se organizeazã admiterea, oferta de şcolarizare/oferta de formare profesionalã, concretizatã în profiluri şi calificãri profesionale.
(3) În cazul şcolii de arte şi meserii, repartizarea se efectueazã în funcţie de oferta şcolii, pe cele 16 domenii ale pregãtirii de bazã.
ART. 7
Pentru liceele din filiera vocaţionalã, profilurile sportiv, militar, teologic, artistic, pedagogic, precum şi pentru liceul Waldorf, specializarea filologie, se vor organiza, înainte de începerea înscrierii computerizate, probe de aptitudini, conform metodologiei prezentate în anexa nr. III la ordin.
ART. 8
(1) La profilurile artistic, sportiv, teologic şi la specializarea filologie de la liceul Waldorf aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.
(2) Pentru profilul artistic - arte vizuale şi la profilul sportiv, precum şi pentru liceul Waldorf, specializarea filologie, media finalã de admitere se calculeazã astfel:
3 Apt. + MA. = MFA,
────────────
4
unde:
Apt. = media aritmeticã a notelor obţinute la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculatã conform art. 4);
MFA = media finalã de admitere.
(3) Pentru profilul artistic - muzicã, coregrafie şi teatru, media finalã de admitere se calculeazã astfel:
Apt. + MA. = MFA,
──────────
2
unde:
Apt. = media aritmeticã a notelor obţinute la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculatã conform art. 4);
MFA = media finalã de admitere.
(4) Pentru profilul teologic, media finalã de admitere se calculeazã astfel:
Apt. + 3 MA. = MFA,
────────────
4
unde:
Apt. = media aritmeticã a notelor obţinute la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculatã conform art. 4);
MFA = media finalã de admitere.
(5) Media finalã de admitere menţionatã la alin. (2), (3) şi (4) se calculeazã cu douã zecimale, fãrã rotunjire.
(6) La profilurile "militar şi pedagogic", aprecierea probelor de aptitudini se face pe bazã de calificativ: "admis" sau "respins".
ART. 9
Candidaţii respinşi la probele de aptitudini vor participa la repartizarea computerizatã, putându-se înscrie la alte filiere şi profiluri din cadrul aceleiaşi şcoli ori la celelalte licee sau şcoli de arte şi meserii.
ART. 10
(1) Liceele care organizeazã clase cu predare în limbile minoritãţilor naţionale vor organiza o probã de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã pentru candidaţii care nu au studiat în gimnaziu în limba maternã respectivã. Proba se va organiza dupã o metodologie care va fi anunţatã de fiecare inspectorat şcolar, pânã la data de 1 martie a anului în care se organizeazã admiterea.
(2) Aprecierea probei menţionate la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la probã cel puţin nota 5, secretariatul şcolii la care a fost susţinutã proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã va trece nota obţinutã de candidat în anexa la fişa de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinutã la limba şi literatura maternã la tezele cu subiect unic"; se va specifica şi limba maternã la care a fost susţinutã proba. Directorul unitãţii de învãţãmânt la care a fost susţinutã proba va confirma, prin semnãturã şi ştampilã, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificãri ale anexei fişei de înscriere.
(3) Nota obţinutã la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã nu va fi inclusã în calculul mediei de admitere, dar constituie criteriu de departajare conform art. 5 alin. (2).
(4) În situaţia în care candidatul a obţinut, la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã, o notã mai micã de 5, se considerã cã el nu a promovat proba respectivã, iar secretariatul unitãţii de învãţãmânt la care s-a desfãşurat proba va elibera anexa fişei de înscriere fãrã a completa rubrica "nota obţinutã la limba şi literatura maternã la tezele cu subiect unic" şi fãrã a modifica în alt mod anexa fişei. În acest caz, candidatul nu va putea fi înscris la clase cu predare în limba maternã respectivã.
(5) Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã (indiferent dacã au promovat-o sau nu) îşi vor completa fişa de opţiuni la şcolile generale de provenienţã, în perioada prevãzutã de calendarul admiterii.
(6) Pe fişa de admitere a fiecãrui candidat se pot afla note la cel mult douã limbi materne diferite la rubrica "nota obţinutã la limba şi literatura maternã la tezele cu subiect unic" (una dintre ele fiind, eventual, limba maternã în care a studiat disciplinele la gimnaziu).
(7) Candidaţii la liceele/clasele cu predare în limba minoritãţilor care au studiat în limba maternã şi, deci, au susţinut teze unice la limba şi literatura maternã respectivã nu mai trebuie sã susţinã proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã. Ei vor completa fişele cu opţiuni, în perioada specificatã de calendar, la şcolile generale de provenienţã. colile generale de provenienţã a acestor candidaţi vor completa în fişa de înscriere notele obţinute de aceştia la tezele cu subiect unic pentru proba de limba şi literatura maternã.
(8) Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare în limbile minoritãţilor naţionale decât acei candidaţi care au studiat în limba maternã şi, deci, au susţinut tezele cu subiect unic la limba respectivã sau care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã menţionatã anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, înscrise în fişã.
ART. 11
(1) Pentru liceele care organizeazã clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti va organiza o probã de verificare a cunoştinţelor la limba modernã respectivã. Proba se va organiza în perioada menţionatã în calendarul admiterii, conform metodologiei prevãzute în anexa nr. IV la ordin.
(2) Evaluarea rezultatelor elevilor la proba menţionatã la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la probã cel puţin nota 6, secretariatul şcolii la care a fost susţinutã proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã va trece nota obţinutã de candidat în anexa fişei de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinutã la proba de limbã modernã..."; se va indica şi limba modernã la care s-a susţinut proba. Directorul unitãţii de învãţãmânt la care a fost susţinutã proba va confirma, prin semnãturã şi ştampilã, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificãri ale anexei fişei de înscriere.
(3) În situaţia în care candidatul a obţinut la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã o notã mai micã de 6, se considerã cã el nu a promovat proba respectivã, iar secretariatul unitãţii de învãţãmânt la care s-a desfãşurat proba va elibera anexa fişei de înscriere fãrã a completa rubrica "nota obţinutã la proba de limbã modernã" şi fãrã a modifica în alt mod fişa. În acest caz, candidatul nu va putea fi înscris la clase cu predare în regim bilingv a limbii moderne respective.
(4) Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã, indiferent dacã au promovat sau nu aceastã probã, îşi vor completa fişa de opţiuni la şcolile generale de provenienţã, în perioada prevãzutã de calendarul admiterii.
(5) Nota obţinutã la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã nu va fi inclusã în calculul mediei de admitere.
(6) Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv decât acei candidaţi care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã menţionatã anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, înscrise în fişã.
(7) În cazul în care pe ultimul loc de la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv existã candidaţi cu opţiunea exprimatã pentru clasa respectivã care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la art. 5 alin.(2) lit. a)-e) egale, va fi declarat admis la clasa bilingvã candidatul care a obţinut notã mai mare la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã.
(8) Candidaţii pot susţine proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã pentru mai multe limbi moderne, în funcţie de programarea acestor teste de cãtre inspectoratul şcolar.
(9) Candidaţii care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã vor putea opta, în cadrul liceului la care au fost repartizaţi, pentru clasele cu predare intensivã a unei limbi moderne, fãrã a mai susţine altã probã de verificare a cunoştinţelor de limbã.
(10) Dacã dupã repartizarea la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi moderne a candidaţilor care au susţinut proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã, menţionatã la alin. (1), mai rãmân locuri libere, unitãţile de învãţãmânt organizeazã o nouã probã de verificare a cunoştinţelor de limbã.
CAP. 2
Coordonarea admiterii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat
ART. 12
(1) Coordonarea la nivel naţional a acţiunilor privind organizarea admiterii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat este asiguratã de Comisia Naţionalã de Admitere.
(2) Comisia Naţionalã de Admitere se compune din:
a) preşedinte - secretarul de stat pentru învãţãmânt preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
b) vicepreşedinţi - directori generali/directori din Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
c) 1-3 secretari - inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
d) 4-5 membri - directori şi inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
(3) Componenţa nominalã a Comisiei Naţionale de Admitere se stabileşte anual, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
ART.13
Atribuţiile Comisiei Naţionale de Admitere sunt urmãtoarele:
a) elaboreazã procedurile de organizare şi desfãşurare a admiterii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat;
b) stabileşte modelul fişei de înscriere şi al anexei acesteia şi îl transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, pânã la data de 1 martie;
c) transmite inspectoratelor şcolare judeţene numãrul de locuri aprobate pentru clasa a IX-a la licee şi la şcolile de arte şi meserii;
d) instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti;
e) organizeazã şi doteazã un centru naţional de admitere, în care se vor desfãşura activitãţile de creare a bazei de date la nivel naţional şi de repartizare computerizatã;
f) controleazã şi îndrumã acţiunile legate de organizarea şi desfãşurarea admiterii în judeţele ţãrii, urmãrind respectarea prevederilor din prezentele proceduri;
g) controleazã modul în care comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile din centrele zonale de înscriere, comisiile de înscriere din unitãţile de învãţãmânt gimnazial şi cele de admitere din unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional îşi desfãşoarã activitatea;
h) poate delega observatori ai Comisiei naţionale de admitere, care sã controleze şi sã îndrume activitatea comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor din centrele de înscriere/de admitere. Observatorii pot solicita comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale de Admitere, în cazul constatãrii unor nereguli în desfãşurarea înscrierii la licee sau şcoli de arte şi meserii, schimbãri în componenţa comisiilor menţionate la alineatul anterior şi, dupã caz, sancţionarea celor vinovaţi;
i) analizeazã desfãşurarea admiterii la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintã concluziile acestei analize conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
j) propune ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului modificãri în procedurile de organizare şi desfãşurare a admiterii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat din anii urmãtori.
ART. 14
Coordonarea la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a acţiunilor privind organizarea admiterii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat este asiguratã de comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti. La rândul sãu, comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti organizeazã comisii în centrele zonale de înscriere, comisii de înscriere în unitãţile de învãţãmânt gimnazial şi comisii de admitere în unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional.
ART. 15
(1) Comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti este numitã prin decizie a inspectorului şcolar general şi este compusã din:
a) preşedinte - inspector şcolar general sau inspector şcolar general adjunct;
b) secretari - 1-3 inspectori şcolari;
c) membri - 1-5 cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretare.
(2) Comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã, monitorizeazã şi rãspund de modul de desfãşurare a admiterii în licee şi în şcoli de arte şi meserii în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti;
b) rãspund de transmiterea în şcoli a prezentelor proceduri şi a tuturor reglementãrilor privitoare la admiterea în licee şi în şcoli de arte şi meserii, precum şi de asigurarea cadrului pentru informarea tuturor cadrelor didactice, a elevilor şi a pãrinţilor în legãturã cu acest subiect;
c) elaboreazã, pânã la data de 31 ianuarie a anului şcolar în care se organizeazã admiterea, împreunã cu directorii şcolilor generale şi ai liceelor, un plan de mãsuri pentru pregãtirea şi organizarea admiterii absolvenţilor învãţãmântului gimnazial în licee şi şcoli de arte şi meserii; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea perioadei acţiunilor de consiliere şi de orientare a elevilor din clasa a VIII-a şi a pãrinţilor acestora, planificarea perioadei acţiunilor de informare a pãrinţilor referitor la modalitatea de organizare a înscrierii, planificarea perioadei acţiunilor de prezentare a ofertei educaţionale a liceelor şi a unitãţilor de învãţãmânt profesional, planificarea perioadei acţiunilor de dotare a centrelor zonale de înscriere cu logistica necesarã înscrierii;
d) stabilesc şi anunţã unitãţilor de învãţãmânt specializãrile şi numãrul de locuri alocate pentru candidaţii romi. Primesc cererile de ocupare a locurilor alocate pentru candidaţii romi şi asigurã repartizarea acestora pe locurile anunţate;
e) asigurã crearea unei baze de date la nivelul fiecãrei unitãţi de învãţãmânt gimnazial şi la nivel judeţean, care cuprinde datele personale ale elevilor din clasa a VIII-a, aşa cum sunt acestea trecute în fişa de înscriere; coordoneazã completarea bazei de date pe mãsurã ce se încheie semestrul al doilea, respectiv tezele cu subiect unic, cu mediile de absolvire, mediile generale de la tezele cu subiect unic şi mediile de admitere, precum şi cu notele obţinute la tezele cu subiect unic pentru probele de limba şi literatura românã, matematicã, istorie/geografie şi limba şi literatura maternã (dacã este cazul);
f) repartizeazã, pe unitãţi de învãţãmânt, cifra de şcolarizare primitã pentru clasa a IX-a; stabilesc coduri formate din 3 cifre şi le alocã pentru fiecare unitate de învãţãmânt liceal sau profesional de stat, pe filiere, profiluri, specializãri/domenii de pregãtire, limbã de predare (pentru clasele cu predare în limbile minoritãţilor naţionale). Pentru a evita confuziile şi greşelile de completare a fişelor de înscriere, codurile pentru specializãrile de la licee se vor alege dintr-un interval diferit de intervalul în care se aflã codurile pentru şcoli de arte şi meserii: de exemplu, codurile pentru licee vor fi între 100 şi 300, iar codurile pentru şcolile de arte şi meserii între 400 şi 500;
g) asigurã tipãrirea unei broşuri care sã cuprindã toate informaţiile necesare candidaţilor pentru admiterea în învãţãmântul liceal şi profesional de stat, broşurã pe care o distribuie gratuit elevilor de clasa a VIII-a;
h) organizeazã un centru de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti, dotat cu tehnicã de calcul performantã, în care sã se alcãtuiascã baza de date pentru înscrierea în licee şi şcoli de arte şi meserii la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Sediul acestui centru poate fi la inspectoratul şcolar, la o unitate de învãţãmânt, la casa corpului didactic, la o universitate din capitala de judeţ, dacã aceasta existã şi este dotatã corespunzãtor etc., cu condiţia ca sediul acestui centru sã fie conectat la internet;
i) stabilesc şi transmit unitãţilor de învãţãmânt gimnazial, dupã analiza situaţiei la nivel local, numãrul de centre zonale de înscriere pe judeţ, precum şi arondarea unitãţilor de învãţãmânt gimnazial la aceste centre zonale de înscriere. La stabilirea centrelor zonale de înscriere se va avea în vedere dotarea tehnicã şi cu personal de specialitate a fiecãrui centru, astfel ca numãrul absolvenţilor de clasa a VIII-a arondaţi la un centru sã permitã înscrierea acestora în timpul prevãzut de prezenta metodologie. În mãsura în care dotarea cu calculatoare şi existenţa personalului de specialitate este asiguratã, inspectoratul poate decide ca fiecare unitate de învãţãmânt care are clase gimnaziale sã fie centru zonal de înscriere;
j) organizeazã un centru special de înscriere pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe, în care afişeazã şi listele cu liceele şi şcolile de arte şi meserii la care aceştia au fost repartizaţi;
k) asigurã, în mãsura în care este posibil, dotarea corespunzãtoare a centrelor zonale de înscriere cu calculatoare legate în reţea şi conectate la internet, cu imprimante, copiatoare, precum şi consumabile în cantitate suficientã, cu alte mijloace necesare, inclusiv soft adecvat, pentru a realiza centralizarea rapidã a situaţiilor de la înscrierea din toate unitãţile de învãţãmânt;
l) numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în centrul special de înscriere o comisie formatã din inspectori, directori, profesori, operatori PC, secretari, care sã asigure buna desfãşurare a operaţiunilor legate de înscrierea candidaţilor proveniţi din alte judeţe pentru admiterea în învãţãmântul liceal şi în învãţãmântul profesional de stat;
m) numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, un preşedinte pentru comisia din centrul special de înscriere, care coordoneazã activitatea în respectivul centru şi ţine permanent legãtura cu comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
n) numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în fiecare centru zonal de înscriere o comisie formatã din directori, profesori, operatori PC, secretari, care sã asigure buna desfãşurare a operaţiunilor legate de crearea bazei de date pentru admiterea în învãţãmântul liceal şi în învãţãmântul profesional de stat;
o) numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, un preşedinte pentru comisia din fiecare centru zonal de înscriere, care coordoneazã activitatea în respectivul centru şi ţine permanent legãtura cu comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
p) pot decide numirea unor vicepreşedinţi sau secretari în comisiile din centrele zonale de înscriere, în funcţie de necesitãţi;
q) instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele zonale de înscriere şi preşedinţii comisiilor de înscriere/admitere din unitãţile de învãţãmânt; efectueazã, dacã este cazul, schimbãri ale preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele zonale de înscriere, precum şi ale membrilor din comisiile de înscriere/admitere din unitãţile de învãţãmânt;
r) iau toate mãsurile pentru asigurarea securitãţii documentelor scrise sau informatice legate de înscrierea în învãţãmântul liceal şi profesional de stat, având în vedere inclusiv devirusarea dischetelor sau a CD-urilor pe care se transmit informaţiile de la centrele de înscriere la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti;
s) transmit cãtre fiecare unitate de învãţãmânt gimnazial modelul electronic al fişei de înscriere sau, dupã caz, asigurã un numãr suficient de fişe, pentru a permite înscrierea tuturor candidaţilor, respectând întocmai modelul comunicat de Comisia Naţionalã de Admitere; coordoneazã şi îndrumã operaţiile de completare a fişelor de înscriere, de verificare a fişelor listate de calculator şi de corectare a eventualelor erori;
t) numesc un reprezentant al comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti care sã ţinã permanent legãtura cu presa, pentru a oferi informaţia corectã şi actualizatã despre înscrierea la învãţãmântul liceal şi profesional de stat;
u) afişeazã în fiecare unitate de învãţãmânt gimnazial şi în fiecare centru de înscriere situaţia centralizatã pe judeţ/municipiul Bucureşti a numãrului de absolvenţi, corespunzãtor fiecãrei tranşe de medii de admitere (10-9,50; 9,49-9,00 etc.);
v) coordoneazã susţinerea probelor de aptitudini, precum şi a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau modernã;
w) la sfârşitul fiecãrei etape de înscriere, centralizeazã şi difuzeazã în fiecare unitate gimnazialã şi în fiecare centru zonal de înscriere informaţia în legãturã cu locurile rãmase disponibile la unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional de stat din municipiul Bucureşti/judeţul respectiv;
x) valideazã listele cu candidaţii declaraţi admişi la licee şi la şcoli de arte şi meserii;
y) coordoneazã şi verificã afişarea în şcolile generale, respectiv în unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional de stat a listelor cu candidaţii declaraţi admişi;
z) elaboreazã şi transmit Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului raportul cu privire la modul de desfãşurare a admiterii, în termen de 10 zile de la încheierea acesteia, şi propun eventuale modificãri ale procedurilor de admitere în învãţãmântul liceal şi profesional de stat.
ART. 16
(1) Comisia de înscriere din unitatea de învãţãmânt gimnazial este alcãtuitã din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
b) secretar - secretarul-şef sau secretarul unitãţii de învãţãmânt;
c) membri - diriginţii claselor a VIII-a, alte cadre didactice, informaticieni, secretare etc.
(2) Comisiile de înscriere din unitãţile de învãţãmânt gimnazial au urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã, în tot cursul anului şcolar şi, în special, în a doua jumãtate a semestrului al doilea, acţiuni de informare a elevilor de clasa a VIII-a şi a pãrinţilor acestora referitor la modalitatea de înscriere în învãţãmântul liceal şi profesional de stat, la prevederile cuprinse în procedurile de organizare şi desfãşurare a admiterii, la graficul înscrierii în învãţãmântul liceal şi profesional de stat etc.;
b) asigurã crearea bazei de date privitoare la absolvenţii clasei a VIII-a din şcoalã şi transmiterea ei la comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
c) verificã documentele candidaţilor, calculeazã media generalã a tezelor cu subiect unic, media de absolvire a claselor V-VIII şi media de admitere;
d) completeazã fişele de înscriere ale elevilor de clasa a VIII-a cu codul unitãţii de învãţãmânt gimnazial, cu datele personale ale acestora, cu media generalã de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a, cu notele de la tezele cu subiect unic, cu media generalã a tezelor cu subiect unic şi cu media de admitere;
e) rãspund de transcrierea corectã a datelor în fişele de înscriere şi verificã împreunã cu elevii, cu pãrinţii şi diriginţii corectitudinea datelor personale, a mediilor şi a notelor, a opţiunilor din fişa scrisã şi concordanţa acesteia cu fişa din calculator; efectueazã corectarea greşelilor sesizate, înainte de transmiterea fişelor la centrul zonal de înscriere. Completarea incorectã a datelor din fişa de înscriere de cãtre membrii comisiei de înscriere atrage dupã sine sancţionarea celor vinovaţi şi a preşedintelui comisiei, care rãspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupã caz;
f) stabilesc şi anunţã din timp elevilor şi pãrinţilor acestora graficul desfãşurãrii pe clase a acţiunilor de completare a opţiunilor absolvenţilor clasei a VIII-a. Graficul şedinţelor de instruire va fi semnat de directorul unitãţii de învãţãmânt, aprobat de preşedintele comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi afişat la avizierul şcolii;
g) participã, prin reprezentanţi stabiliţi de directorul unitãţii de învãţãmânt, la şedinţele de completare a opţiunilor elevilor;
h) asigurã prezenţa permanentã pe perioada înscrierii a unor membri ai comisiei care sã ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintã pentru completarea fişelor de opţiuni sau pentru a solicita informaţii referitoare la admitere;
i) informeazã elevii şi pãrinţii asupra rezultatelor obţinute la tezele cu subiect unic la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra numãrului de elevi corespunzãtor fiecãrei tranşe de medii de admitere;
j) consiliazã pãrinţii şi elevii, fãrã a le influenţa opţiunile, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţã de cauzã, prezentând toate informaţiile necesare cu privire la unitãţile de învãţãmânt (filiere, profiluri, specializãri, domenii de pregãtire, calificãri profesionale, contraindicaţii medicale pentru anumite calificãri profesionale etc.), la prevederile prezentelor proceduri, inclusiv cu privire la riscurile completãrii unui numãr insuficient de opţiuni sau ale completãrii unor opţiuni nerealiste;
k) transmit centrului zonal de înscriere la care este arondatã unitatea şcolarã fişele de opţiuni completate, prin preşedintele comisiei de înscriere sau printr-un delegat desemnat de acesta. În situaţia în care resursele materiale şi umane o permit, asigurã introducerea în calculator a datelor cuprinse în fişele de înscriere şi transmit baza de date, pe suport electronic, la centrul zonal de înscriere la care este arondatã unitatea şcolarã;
l) afişeazã listele de control cuprinzând candidaţii arondaţi centrului de înscriere respectiv, în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere şi având precizat locul ocupat în ierarhia generalã a judeţului;
m) organizeazã întâlnirile cu pãrinţii şi elevii, în timpul cãrora aceştia verificã lista de control, verificã şi semneazã fişele listate de calculator, dacã acestea sunt corecte, sau semnaleazã erorile de introducere a datelor din fişa iniţialã, precum şi erorile din listele de control;
n) transmit centrului de înscriere fişele pe care au fost operate corecturi şi observaţiile privind eventuale erori în lista de control afişatã;
o) transmit pãrinţilor fişele corectate pentru a fi semnate;
p) afişeazã, în termenul stabilit de prezentele proceduri, listele primite de la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti cuprinzând unitãţile de învãţãmânt la care au fost repartizaţi absolvenţii şcolii/şcolilor arondate respective.
ART. 17
(1) Comisia din centrul zonal de înscriere este alcãtuitã din:
a) preşedinte - inspector şcolar, director sau cadru didactic cu capacitate organizatoricã recunoscutã;
b) membri - directori, profesori, operatori PC, secretari, având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator.
(2) Comisia de admitere judeţeanã poate decide numirea unor vicepreşedinţi (directori, directori adjuncţi, profesori cu capacitate organizatoricã recunoscutã) şi/sau secretari (profesori, operatori PC, secretari cu competenţe de operare pe calculator) în comisiile din centrele zonale de înscriere, în cazul în care numãrul mare al absolvenţilor arondaţi centrului respectiv o impune.
(3) Comisiile din centrele zonale de înscriere au urmãtoarele atribuţii:
a) primesc fişele de înscriere de la şcoli, pe bazã de proces-verbal;
b) introduc datele de pe fişe în baza de date computerizatã;
c) listeazã fişele din calculator şi le înmâneazã, semnate de preşedintele centrului zonal de înscriere, directorului şcolii, cu proces-verbal de predare-primire;
d) pãstreazã fişele de înscriere originale, în deplinã siguranţã, în plicuri care se sigileazã şi se semneazã de directorul şcolii sau de cãtre delegatul acestuia şi de preşedintele centrului de înscriere;
e) corecteazã eventualele greşeli în baza de date computerizatã semnalate de comisiile din unitãţile de învãţãmânt gimnazial şi înmâneazã directorilor unitãţilor de învãţãmânt arondate centrului fişele corectate;
f) transmit comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti baza de date, pe suport electronic, la data prevãzutã de calendarul admiterii;
g) predau preşedintelui comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, cu proces-verbal de predare-primire, fişele de opţiuni originale.
ART. 18
(1) Comisia din centrul special de înscriere este alcãtuitã din:
a) preşedinte - inspector şcolar, director sau cadru didactic cu capacitate organizatoricã recunoscutã;
b) membri - directori, profesori, operatori PC, secretari, având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator.
(2) Comisia de admitere judeţeanã/ a municipiului Bucureşti poate decide numirea unor vicepreşedinţi (directori, directori adjuncţi, profesori cu capacitate organizatoricã recunoscutã) şi/sau secretari (profesori, operatori PC, secretari cu competenţe de operare pe calculator) în comisia din centrul special de înscriere, în cazul în care numãrul mare al candidaţilor proveniţi din alte judeţe o impune.
(3) Comisiile din centrele speciale de înscriere au urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã înscrierea candidaţilor proveniţi din alte judeţe, conform procedurilor prevãzute la art. 16 alin. (2) lit. h), i), j), l), m), n), o), p);
b) asigurã introducerea în calculator a datelor cuprinse în fişele de înscriere;
c) transmit comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti baza de date, pe suport electronic, la data prevãzutã de calendarul admiterii;
d) predau preşedintelui comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, cu proces-verbal de predare-primire, fişele de opţiuni originale.
ART. 19
(1) Comisia de admitere din unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional este alcãtuitã din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt liceal sau profesional;
b) secretari - secretarul unitãţii de învãţãmânt;
c) membri - cadrele didactice care evalueazã probele de aptitudini sau probele de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã, dacã este cazul.
(2) Comisiile de admitere din unitãţile de învãţãmânt liceal şi profesional au urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi rãspund de modul de desfãşurare a probelor de aptitudini, a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã, acolo unde este cazul;
b) verificã documentele prezentate de candidaţi şi calculul corect al mediei de admitere;
c) sesizeazã inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti orice eroare constatatã în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corecteazã, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere calculate greşit se face de cãtre preşedintele comisiei de admitere, care semneazã şi aplicã ştampila unitãţii;
d) asigurã prezenţa permanentã pe perioada înscrierii a unor membri ai comisiei de admitere care sã ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintã pentru înscriere;
e) afişeazã la sediul unitãţii şcolare listele finale cu elevii admişi, validate de inspectoratul şcolar;
f) realizeazã înscrierea elevilor declaraţi admişi în urma repartizãrii computerizate, în perioada prevãzutã de prezentele proceduri;
g) organizeazã, dupã încheierea înscrierii computerizate, desfãşurarea testãrii pentru completarea claselor cu predare intensivã a unei limbi strãine, dacã este cazul.
CAP. 3
Susţinerea probelor de aptitudini
ART. 20
(1) Pentru liceele/clasele la care se organizeazã probe de aptitudini, înscrierea se desfãşoarã în perioada 10-11 iunie 2008.
(2) Înscrierea pentru susţinerea probelor de aptitudini sau a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã ori de limbã modernã se face direct de cãtre candidaţi, cu o anexã a fişei de înscriere eliberatã de unitatea şcolarã la care aceştia au absolvit cursurile gimnaziale, al cãrei model este comunicat de Comisia Naţionalã de Admitere pânã la data de 1 martie 2008.
ART. 21
(1) Secretariatele şcolilor generale completeazã cu datele personale (numele, iniţiala tatãlui, prenumele, cod numeric personal, şcoala şi judeţul de provenienţã) anexele fişelor de înscriere ale absolvenţilor clasei a VIII-a care doresc sã participe la probe de aptitudini ori la probe de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã. Anexele fişelor se elibereazã solicitanţilor pânã la data de 9 iunie 2008 a anului în care se organizeazã admiterea, pentru a le permite înscrierea la aceste probe. În cazul în care candidatul solicitã înscrierea la mai multe probe de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau modernã, pot fi eliberate mai multe anexe ale fişei de înscriere.
(2) Anexele fişelor acestor candidaţi sunt înmânate candidaţilor/pãrinţilor, care semneazã de primire în registrul şcolii. În acest registru se consemneazã clar natura documentului eliberat: "anexã la fişa de înscriere pentru admitere în licee sau şcoli de arte şi meserii" şi motivul eliberãrii acesteia: "participare la probe de aptitudini" sau "participare la probe de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã/maternã".
ART. 22
(1) Probele de aptitudini se desfãşoarã în perioada 12-15 iunie 2008.
(2) Probele de aptitudini se desfãşoarã în centrele stabilite de comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti. Aceasta poate decide dacã, în urma probelor de aptitudini, candidaţii declaraţi admişi la aceste probe pot fi repartizaţi la orice unitate de învãţãmânt liceal din judeţ care organizeazã clase vocaţionale în specializarea pentru care au fost susţinute probele.
(3) Rezultatele probelor menţionate la alin. (1) vor fi afişate în dimineaţa zilei de 16 iunie 2008, la unitãţile şcolare care au organizat probele. În aceeaşi zi la unitatea respectivã se depun şi se rezolvã eventualele contestaţii, acolo unde procedurile prevãd acest lucru. Rezultatele contestaţiilor se afişeazã pânã la data de 17 iunie 2008.
ART. 23
Absolvenţii care au promovat probele de aptitudini la liceele/clasele din învãţãmântul vocaţional sunt admişi pe locurile pentru care au susţinut testele/probele astfel:
a) în ordinea descrescãtoare a mediilor finale de admitere, calculate conform art. 8 din prezentele proceduri, pentru profilurile la care aprecierea probelor de aptitudini se face prin note;
b) în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere, pentru profilurile la care aprecierea probelor se face pe bazã de calificativ: "admis", "respins".
ART. 24
(1) Listele finale cuprinzând candidaţii declaraţi admişi şi care s-au înscris pe locurile pentru care este necesarã susţinerea de probe de aptitudini, conform prezentei metodologii, sunt validate de cãtre inspectoratul şcolar judeţean şi sunt afişate la sediul unitãţii liceale la care s-au susţinut probele pânã în data de 17 iunie 2008.
(2) În data de 17 iunie 2008, dupã afişarea rezultatelor finale la probele de aptitudini, tabelul cu numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidatului, codul numeric personal al acestuia, şcoala şi judeţul de provenienţã ale candidaţilor declaraţi admişi la probele de aptitudini este transmis electronic şi printat comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti.
(3) Centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti transmite la Centrul Naţional de Admitere, într-un fişier separat, pânã la data de 18 iunie 2008, lista candidaţilor admişi la liceele vocaţionale în urma promovãrii probelor de aptitudini. Listele cuprinzând candidaţii admişi la liceele militare sunt trimise electronic de cãtre centrele judeţene de admitere din judeţele în care se aflã unitãţile de învãţãmânt respective, într-un fişier separat, la Centrul Naţional de Admitere, pânã la data de 18 iunie 2008.
(4) Candidaţii declaraţi respinşi la probele de aptitudini sau care nu au fost admişi la liceele vocaţionale din lipsã de locuri ridicã, în data de 18 iunie 2008, fişele de înscriere de la secretariatele liceelor la care au susţinut probe de aptitudini, le depun la şcolile generale pe care le-au absolvit şi, în perioada prevãzutã de calendarul admiterii, completeazã opţiuni la centrul de înscriere la care este arondatã şcoala generalã pe care au absolvit-o. Aceşti candidaţi participã la repartizarea computerizatã.
CAP. 4
Susţinerea probelor de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau modernã
ART. 25
(1) Pentru liceele/clasele la care se organizeazã probe de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau de limbã modernã, înscrierea se desfãşoarã în perioada 26-28 mai 2008.
(2) Probele de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã se desfãşoarã în perioada 30 mai-1 iunie 2008.
(3) Organizarea acestor probe se face conform art.10 şi anexei nr. IV la ordin.
(4) Probele de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã se organizeazã la centrele stabilite de comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti, astfel încât candidaţii declaraţi admişi la aceste probe pot fi repartizaţi la orice unitate de învãţãmânt liceal din judeţ care organizeazã clase bilingve pentru limba modernã respectivã, respectiv la clase cu predare în respectiva limbã a minoritãţilor.
(5) Rezultatele probelor menţionate la alin.(1) vor fi afişate în dimineaţa zilei de 2 iunie 2008, la unitãţile şcolare care au organizat probele. În aceeaşi zi la unitatea respectivã se depun eventualele contestaţii, acolo unde, conform anexei nr. IV, este prevãzut acest lucru. Rezultatele contestaţiilor se afişeazã în data de 3 iunie 2008.
(6) În data de 3 iunie 2008, dupã afişarea rezultatelor finale la probele de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã, tabelul cu numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidatului, codul numeric personal al acestuia, şcoala şi judeţul de provenienţã ale candidaţilor declaraţi admişi la proba de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã/maternã este transmis electronic şi în scris comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti.
ART. 26
(1) Candidaţii care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau de limbã modernã primesc de la unitatea şcolarã la care au susţinut probele anexa fişei de înscriere, completatã sau nu, dupã caz, cu rezultatele probei de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã, respectiv maternã, în perioada 4-5 iunie 2008.
(2) Candidaţii depun la unitatea de învãţãmânt pe care au absolvit-o anexele fişelor, pânã la data de 6 iunie 2008. Anexele completate, semnate şi ştampilate se vor ataşa fişei de înscriere.
(3) Candidaţii care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau de limbã modernã, indiferent dacã au promovat sau nu aceste probe, completeazã opţiuni la centrul de înscriere la care este arondatã şcoala generalã pe care au absolvit-o, în perioada prevãzutã de calendarul admiterii, şi participã la repartizarea computerizatã.
ART. 27
(1) Centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti transmite la Centrul Naţional de Admitere, într-un fişier separat, pânã la data de 16 iunie 2008, lista candidaţilor promovaţi la tezele cu subiect unic şi care au promovat probele de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã.
(2) Listele menţionate la alin. (1), precum şi cele menţionate la art. 24 alin. (3) cuprind: numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidatului, codul numeric personal al acestuia, şcoala şi judeţul de provenienţã, media de admitere, precum şi media finalã de admitere, dacã este cazul.
(3) De corectitudinea datelor transmise Centrului Naţional de Admitere rãspunde preşedintele comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti.
CAP. 5
Pregãtirea admiterii
ART. 28
(1) Pânã la data de 1 mai a anului în care se organizeazã admiterea, inspectoratele şcolare vor asigura tipãrirea unei broşuri care sã cuprindã toate informaţiile necesare candidaţilor pentru admiterea în licee şi în şcoli de arte şi meserii, adicã lista unitãţilor de învãţãmânt liceal şi profesional (şcoli de arte şi meserii), adresele acestora, planul de şcolarizare acordat fiecãreia pentru anul şcolar pentru care se organizeazã admiterea, pe forme de învãţãmânt (zi, seral, frecvenţã redusã), filiere, profiluri, specializãri, domenii de pregãtire, codurile de înscriere acordate fiecãrei unitãţi şcolare/specializãri (conform precizãrilor din prezentele proceduri), media ultimului admis la fiecare domeniu de pregãtire, specializare sau profil din respectiva unitate şcolarã în ultimii 2-3 ani. Informaţiile referitoare la licee, respectiv la şcolile de arte şi meserii se vor gãsi pe liste separate. Broşura editatã de inspectoratul şcolar va conţine, pentru fiecare unitate de învãţãmânt profesional, oferta de formare profesionalã, concretizatã în calificãri profesionale. Broşurile vor conţine, de asemenea, extrase din prezentele proceduri: algoritmul de repartizare, modalitãţile de departajare, modul de completare a fişelor de înscriere, calendarul admiterii, adresa centrului special de înscriere, precum şi adresele de internet (la nivel naţional sau local) de unde se pot lua cele mai importante informaţii despre admitere. În broşurã vor fi cuprinse şi informaţiile referitoare la locurile speciale acordate candidaţilor romi: condiţiile de înscriere, data limitã de înscriere, liceele şi şcolile de arte şi meserii la care sunt alocate locurile pentru romi etc. Broşura va cuprinde într-un paragraf special informaţiile referitoare la susţinerea probelor de aptitudini şi a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã sau modernã, prezentând graficul înscrierii la aceste probe şi graficul lor de desfãşurare. În fiecare dintre aceste broşuri se va afla şi o fişã-model de înscriere.
(2) Broşura menţionatã la alin. (1), tipãritã într-un numãr de exemplare mai mare decât numãrul elevilor de clasa a VIII-a din judeţ/municipiul Bucureşti, va fi difuzatã acestora, cel mai târziu pânã la data de 5 mai a anului în care se organizeazã admiterea. Fiecare unitate de învãţãmânt va primi un numãr suplimentar de exemplare pentru candidaţii din seriile anterioare şi pentru comisia de înscriere din unitatea de învãţãmânt gimnazial. Inspectoratul şcolar va pãstra un numãr de exemplare pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe şi pentru cei din seriile anterioare care împlinesc 18 ani pânã la data de 14 septembrie inclusiv a anului în care se organizeazã admiterea. Candidaţilor din alte judeţe li se va distribui broşura la centrul special de înscriere.
(3) Comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti vor lua toate mãsurile ca informaţiile cuprinse în broşurã sã fie corecte şi complete. Nu se admite operarea de modificãri în broşurã dupã transmiterea acesteia la unitãţile de învãţãmânt.
(4) Pânã la data de 15 mai a anului în care se organizeazã admiterea, 5 exemplare din broşura fiecãrui judeţ/a municipiului Bucureşti vor fi trimise la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, Direcţiei generale management învãţãmânt preuniversitar. Versiunea electronicã a broşurii va fi trimisã, pânã la aceeaşi datã, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, Serviciului informatizare.
ART. 29
(1) Informaţiile cuprinse în broşurã vor fi puse la dispoziţia pãrinţilor şi a elevilor şi vor fi prezentate în şedinţe de instruire, organizate în acest scop în perioada 5 mai-6 iunie 2008.
(2) În situaţia în care pãrinţii doresc înscrierea elevilor la unitãţi şcolare situate în alt judeţ, aceştia îşi iau informaţiile referitoare la reţeaua şcolarã direct de la centrele speciale de înscriere stabilite de inspectoratele şcolare ale judeţelor respective pentru candidaţii din alte judeţe.
ART. 30
(1) Candidaţii pot participa la repartizarea computerizatã într-un singur judeţ. Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în liceele şi în şcolile de arte şi meserii din judeţul de provenienţã se face, în perioada prevãzutã de grafic, la şcolile generale pe care aceştia le-au absolvit (inclusiv pentru absolvenţii din seriile anterioare). Candidaţii care participã la admitere în alte judeţe se înscriu la centrul special de înscriere din judeţul în care doresc sã fie admişi, în perioada prevãzutã de grafic.
(2) Înscrierea candidaţilor la admitere se face prin completarea fişelor de înscriere, conform modelului stabilit de Comisia Naţionalã de Admitere şi transmis comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, pânã la data de 1 martie a anului în care se organizeazã admiterea.
(3) Comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti pot transmite în unitãţile de învãţãmânt gimnazial doar modelul electronic al fişei de înscriere. În unitãţile de învãţãmânt gimnazial fişele de înscriere se completeazã electronic cu datele personale ale elevilor, cu mediile acestora, sunt listate şi sunt date elevilor pentru completarea opţiunilor. Fişele de înscriere respectã întocmai modelul transmis de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului şi sunt tipãrite faţã-verso.
(4) Comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti rãspund de tipãrirea şi de transmiterea la şcolile respective a fişelor de înscriere într-un numãr suficient, pentru a asigura înscrierea tuturor candidaţilor din fiecare şcoalã generalã.
ART. 31
Secretariatele şcolilor completeazã, pânã la data de 9 iunie 2008, pe fişele de înscriere: codul acordat unitãţii de învãţãmânt gimnazial, datele personale ale absolvenţilor de clasa a VIII-a, media de absolvire a claselor a V- VIII, media de admitere, media generalã la tezele cu subiect unic, notele obţinute în cadrul tezelor cu subiect unic la limba şi literatura românã, la matematicã, istorie/geografie şi la limba şi literatura maternã, dacã este cazul. Completarea fişelor de înscriere se face electronic.
ART. 32
(1) Fiecare unitate de învãţãmânt gimnazial completeazã şi listeazã din calculator pentru prima etapã de admitere o singurã fişã de înscriere pentru fiecare absolvent, care este semnatã şi ştampilatã de directorul şcolii. Nerespectarea prevederii referitoare la unicitatea fişei de înscriere se considerã tentativã de fraudã şi atrage dupã sine sancţionarea penalã, civilã, administrativã sau disciplinarã a vinovaţilor, dupã caz.
(2) Pentru candidaţii care au susţinut şi promovat probe de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã sau maternã, fişa de înscriere listatã pentru prima etapã de admitere are anexatã, în original, fişa cu rezultatele la probe, semnate şi ştampilate de directorul unitãţii de învãţãmânt la care acestea au fost susţinute.
(3) Pentru a doua etapã de admitere se va completa o nouã fişã de înscriere pentru candidaţii care au participat la prima etapã, dar nu au fost repartizaţi.
ART. 33
Dupã încheierea introducerii în calculator a datelor personale ale candidaţilor şi a mediilor/notelor prevãzute în fişa de înscriere, comisia de înscriere din fiecare unitate de învãţãmânt gimnazial afişeazã, pânã la data de 10 iunie 2008, lista cuprinzând candidaţii din centrul respectiv, în ordinea descrescãtoare a mediilor de admitere. Lista cuprinde şi notele/mediile menţionate la art. 31.
ART. 34
Directorii unitãţilor de învãţãmânt gimnazial semneazã şi rãspund de transcrierea corectã a datelor în fişele de înscriere ale elevilor din şcoala respectivã.
CAP. 6
Completarea fişelor de înscriere ale candidaţilor
ART. 35
(1) Directorii unitãţilor de învãţãmânt gimnazial stabilesc, pânã la data de 5 mai a anului în care se desfãşoarã admiterea, graficul desfãşurãrii pe clase a acţiunilor de completare a opţiunilor pentru absolvenţii clasei a VIII-a.
(2) Acţiunile de completare a opţiunilor pentru absolvenţii clasei a VIII-a care au promovat tezele cu subiect unic se desfãşoarã în perioada 12-20 iunie 2008. La fiecare şedinţã participã elevii, pãrinţii/tutorii legal instituiţi (un pãrinte/tutore pentru fiecare elev), diriginţii, precum şi un membru sau un delegat al consiliului de administraţie al unitãţii şcolare. Pãrinţii/tutorii legal instituiţi semneazã un proces-verbal de instruire.
ART. 36
(1) În cadrul acestor şedinţe, elevii şi pãrinţii sunt informaţi asupra rezultatelor obţinute prin tezele cu subiect unic la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra ierarhiei absolvenţilor de clasa a VIII-a din judeţ/municipiul Bucureşti. Pentru aceasta, inspectoratele şcolare transmit, pânã în data de 11 iunie 2008, în fiecare unitate de învãţãmânt gimnazial, numãrul de absolvenţi pe tranşe de medii de admitere, precum şi locul ocupat în ierarhia judeţului/a municipiului Bucureşti de fiecare absolvent, în funcţie de media de admitere. Unitãţile şcolare gimnaziale pun la dispoziţia elevilor şi pãrinţilor aceste informaţii.
(2) Comisia de admitere judeţeanã/a municipiului Bucureşti va afişa zilnic, în perioada de completare a opţiunilor, pe site-ul inspectoratului, situaţia înscrierilor la centrul special de înscriere pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe: numãrul de candidaţi înscrişi, pe tranşe de medii. Unitãţile de învãţãmânt gimnazial pun la dispoziţia candidaţilor şi pãrinţilor aceste informaţii.
ART. 37
În cadrul şedinţelor menţionate la art. 36, elevilor şi pãrinţilor li se recomandã completarea unui numãr suficient de opţiuni în fişa de înscriere, pentru a-şi asigura repartizarea, ţinând seama de media lor de admitere şi de media ultimului admis la liceele/şcolile de arte şi meserii respective în anul precedent. Se va atrage atenţia pãrinţilor asupra faptului cã necompletarea unui numãr suficient de opţiuni poate duce la nerepartizarea elevului sau la nerepartizarea acestuia corespunzãtor mediei sale.
ART. 38
(1) Dirigintele clasei, care participã la înscrierea opţiunilor elevilor, atenţioneazã pãrinţii asupra faptului cã trebuie sã facã opţiuni realiste, alegând licee sau şcoli de arte şi meserii la care media de admitere din anii precedenţi este apropiatã (în aceeaşi tranşã de medii) de media de admitere a candidatului.
(2) Personalul şcolii nu influenţeazã în niciun fel pãrinţii şi elevii în completarea opţiunilor, dar îi consiliazã, prezentându-le toate informaţiile necesare, inclusiv riscurile completãrii unui numãr insuficient de opţiuni sau ale completãrii unor opţiuni nerealiste, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţã de cauzã.
ART. 39
(1) Candidaţii completeazã pe fişa de înscriere, în ordinea descrescãtoare a preferinţelor, codurile opţiunilor pentru profilurile, specializãrile sau domeniile de pregãtire dorite.
(2) Candidaţii sunt avertizaţi cã pentru profilurile, specializãrile sau domeniile de pregãtire la care predarea se face într-o limbã a unei minoritãţi naţionale pot înscrie codul respectiv în fişa de opţiuni numai dacã au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã respectivã, susţinând tezele cu subiect unic la aceastã disciplinã, sau dacã au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbã maternã menţionatã la art. 10. În caz contrar, opţiunea respectivã va fi anulatã în momentul repartizãrii computerizate.
(3) Candidaţii sunt avertizaţi cã pentru specializãrile la care predarea unei limbi moderne se face în regim bilingv pot înscrie codul respectiv în fişa de opţiuni numai dacã au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor la limba modernã respectivã şi au pe fişã nota obţinutã la aceastã probã, conform prevederilor art.11. În caz contrar, opţiunea respectivã va fi anulatã în momentul repartizãrii computerizate.
ART. 40
Pãrinţilor li se aduce la cunoştinţã numãrul de locuri alocate pentru fiecare unitate de învãţãmânt, respectiv pentru fiecare profil, specializare sau domeniu de pregãtire cãruia i s-a acordat un cod. De asemenea, pãrinţii sunt informaţi cu privire la precizãrile din art.6 alin. (2) şi (3).
ART. 41
Exemplu de completare a opţiunilor:
1. Dacã prima opţiune este pentru specializarea matematicã-informaticã, liceu - cursuri de zi, din Liceul "Minerva", care are în broşurã codul 107, atunci elevul va completa poziţia 1 din fişã astfel: