Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 9 iunie 2023 pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale, precum şi modalităţile de restituire a acestora
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 586 din 28 iunie 2023
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 906 din 9 iunie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 28 iunie 2023.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
1. Prezenta procedură se aplică pentru anularea obligaţiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale, denumită în continuare lege.
2. Organele emitente ale deciziilor de impunere comunicate contribuabililor, care cuprind obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 1, transmit compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale ale contribuabilului, denumit în continuare compartiment de specialitate, lista care cuprinde obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării, respectiv lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin.
CAP. II
Procedura de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023 şi individualizate în deciziile de impunere comunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate primeşte lista cu obligaţiile fiscale principale şi, după caz, accesorii, ce fac obiectul anulării prevăzute de lege, individualizate în deciziile de impunere comunicate contribuabilului, verifică în evidenţa fiscală obligaţiile fiscale nestinse cuprinse în această listă, pe care o completează cu o nouă coloană, în care individualizează suma rămasă nestinsă.
2. Compartimentul de specialitate verifică în evidenţa fiscală dacă pentru obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării au fost comunicate decizii referitoare la obligaţii fiscale accesorii şi completează lista de la pct. 1 cu noi coloane, în care individualizează obligaţiile fiscale accesorii nestinse care fac obiectul anulării.
3. În vederea anulării obligaţiilor fiscale, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale nestinse, la care anexează lista prevăzută la pct. 2, precum şi „Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023“, întocmită în mod corespunzător pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.
4. După aprobarea referatului, lista prevăzută la pct. 2 se completează cu informaţii privind numărul şi data deciziei prevăzute la pct. 3 şi pct. 7.2 lit. a).
5. Decizia prevăzută la pct. 3 se întocmeşte de către compartimentul de specialitate în două exemplare, se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
6. Decizia prevăzută la pct. 5, aprobată de conducătorul organului fiscal, se comunică contribuabilului de către organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
7. Anularea obligaţiilor fiscale prevăzute de lege se poate efectua şi la cererea contribuabilului, caz în care compartimentul de specialitate verifică dacă contribuabilul în cauză este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin. Modelul cererii de anulare a obligaţiilor fiscale reglementate de Legea nr. 43/2023 este cel prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
7.1. Dacă contribuabilul este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător prevederile pct. 1-6.
7.2. Dacă contribuabilul nu este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate solicită organului de control fiscal care a emis decizia de impunere confirmarea îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea prevederilor legii. În această situaţie, organul de control fiscal transmite o adresă prin care:
a) confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind anularea obligaţiilor fiscale nestinse prevăzute de Legea nr. 43/2023, cât şi decizia prevăzută la pct. 3, pe care o comunică contribuabilului;
b) comunică faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind anularea obligaţiilor fiscale nestinse, cât şi decizia de respingere a cererii de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, procedându-se în mod corespunzător conform prevederilor pct. 5 şi 6. Prevederile art. 9 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
8. Contribuabilii pentru care s-au stins, total sau parţial, prin plată, compensare, executare silită sau dare în plată în condiţiile art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţiile fiscale pentru care legea prevede anularea şi care sunt cuprinse în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin sau în adresa prevăzută la pct. 7.2 lit. a) au dreptul la restituire, în baza unei cereri, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
9. Pentru soluţionarea cererii prevăzute la pct. 8, compartimentul de specialitate verifică dacă contribuabilul se află cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin.
9.1. Dacă contribuabilul este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate întocmeşte Borderoul de adăugare a obligaţiilor fiscale, pentru efectuarea operaţiunii de adăugare a plăţii în plus aferente obligaţiilor fiscale de natura celor care pot face obiectul anulării prevăzute de lege, precum şi referatul de aprobare a acestei operaţiuni. Modelul borderoului de adăugare a obligaţiilor fiscale este cel prevăzut în anexa nr. 8 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, precum şi pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
9.2. Dacă contribuabilul nu este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate solicită organului de control fiscal care a emis decizia de impunere confirmarea îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea prevederilor legii. În această situaţie, organul de control fiscal transmite o adresă prin care:
a) confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător prevederile pct. 9.1;
b) comunică faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind restituirea obligaţiilor fiscale, cât şi decizia de respingere a cererii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
10. În vederea restituirii obligaţiilor fiscale stinse, de natura celor prevăzute de lege, după întocmirea borderoului şi a referatului aferent, în cazurile prevăzute la pct. 9.1 şi 9.2 lit. a), se aplică în mod corespunzător prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale cap. I din Procedura de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004.
CAP. III
Procedura de scădere din evidenţa fiscală a obligaţiilor fiscale accesorii individualizate în decizii emise de organul fiscal şi necomunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate verifică dacă pentru obligaţiile fiscale principale ce fac obiectul legii sunt calculate obligaţii fiscale accesorii, pentru care nu au fost comunicate decizii contribuabilului, caz în care se întocmeşte un referat motivat care stă la baza scăderii din evidenţa fiscală a acestor obligaţii fiscale accesorii. Acest referat se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
2. La referat se anexează borderoul de scădere din evidenţa fiscală a obligaţiilor fiscale accesorii prevăzute la pct. 1, caz în care compartimentul de specialitate nu emite decizia de anulare a obligaţiilor fiscale, ci procedează direct la scăderea din evidenţă a acestor obligaţii.
CAP. IV
Dispoziţii finale
Ulterior aplicării prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevăzute la cap. II pct. 4 departamentului cu atribuţii în soluţionarea contestaţiilor şi departamentului juridic pentru a le avea în vedere în procedura de soluţionare a contestaţiilor formulate pe cale administrativă sau judiciară.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: