Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 4 decembrie 2024 privind stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1265 din 16 decembrie 2024
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.942 din 4 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1265 din 16 decembrie 2024.
──────────
ART. 1
Dispoziţii generale
(1) Stingerea creanţelor fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile, reprezentând construcţie şi teren aferent, precum şi terenuri fără construcţii, după caz, denumită în continuare dare în plată, se realizează în baza unei cereri al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, transmisă organului fiscal competent, prevăzut la titlul III capitolul I din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.
(2) Pot face obiectul dării în plată bunurile imobile proprietatea debitorului, chiar dacă acestea sunt supuse executării silite de către organul fiscal competent, cu excepţia:
a) bunurilor care fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, revendicarea şi restituirea acestora, potrivit legii, după caz;
b) bunurilor care fac obiectul unor litigii;
c) bunurilor care sunt aduse ca aport în cadrul unei asocieri în participaţiune sau la capitalul social al unei alte societăţi;
d) bunurilor care sunt închiriate, concesionate sau arendate, după caz.
(3) Prin excepţie de la alin. (2), pot face obiectul dării în plată bunurile imobile aflate în proprietatea persoanelor care şi-au asumat obligaţia de plată printr-un angajament de plată sau printr-un alt act încheiat în formă autentică, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală, denumite în continuare debitori garanţi. În acest caz, bunurile trebuie să nu fie supuse executării silite şi să nu fie grevate de alte sarcini cu excepţia ipotecii constituite în condiţiile art. 24 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală. Cererea de stingere a creanţelor fiscale prin darea în plată a acestor bunuri se transmite de către debitor organului fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale ale acestuia.
(4) Pot face obiectul dării în plată şi bunurile imobile aflate în proprietatea:
a) debitorilor/debitorilor garanţi care se află sub incidenţa legislaţiei privind insolvenţa, caz în care cererea de stingere a creanţelor fiscale prin dare în plată se întocmeşte de către administratorul/lichidatorul judiciar şi se transmite organului fiscal competent;
b) debitorilor/debitorilor garanţi cărora li s-a instituit administrarea specială în perioada de privatizare, caz în care cererea de stingere a creanţelor fiscale prin dare în plată se întocmeşte de către administratorul special şi se transmite organului fiscal competent.
(5) Prezenta procedură se aplică creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, precum şi creanţelor transmise spre recuperare organului fiscal central care se fac venit la bugetul de stat.
(6) Procedura de dare în plată nu se aplică pentru stingerea creanţelor fiscale cu reţinere la sursă şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora, a drepturilor vamale şi a altor creanţe transmise spre colectare organului fiscal central care nu se fac venit la bugetul de stat.
(7) Valoarea de stingere a creanţelor fiscale prin dare în plată este:
a) în cazul debitorului/debitorului garant persoană juridică, pentru care nu s-a deschis procedura insolvenţei, valoarea cea mai mică dintre valoarea stabilită prin evaluarea bunurilor imobile, în conformitate cu prevederile art. 232 din Codul de procedură fiscală, şi valoarea de inventar a bunurilor imobile, evidenţiată în contabilitate, reevaluată în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
b) în cazul debitorului/debitorului garant persoană fizică, valoarea stabilită prin evaluarea bunurilor imobile, în conformitate cu prevederile art. 232 din Codul de procedură fiscală;
c) în cazul debitorului/debitorului garant pentru care s-a deschis procedura insolvenţei, valoarea de lichidare din raportul de evaluare, stabilită potrivit legii insolvenţei.
(8) Cererea debitorului se analizează şi se soluţionează de către comisia constituită la nivelul organului fiscal competent potrivit art. 3.
(9) În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, organul fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de debitor, prin serviciul cu atribuţii în executare silită, întocmeşte procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, conform modelului prevăzut în anexa nr. 69 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, precum şi pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, cu modificările şi completările ulterioare, care se comunică:
a) un exemplar debitorului;
b) un exemplar debitorului garant;
c) un exemplar instituţiei publice solicitante în vederea iniţierii proiectului de hotărâre a Guvernului privind constituirea dreptului de administrare potrivit art. 867 din Codul civil;
d) un exemplar biroului de cadastru şi publicitate imobiliară;
e) un exemplar administratorului-sechestru desemnat de organul de executare în procedura de sechestrare a bunurilor;
f) un exemplar serviciului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, în vederea scăderii din evidenţa fiscală a debitorului a obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul stingerii prin dare în plată, inclusiv, după caz, a celor viitoare până la concurenţa valorii de stingere prevăzute la alin. (7);
g) un exemplar organului de executare în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care a făcut obiectul trecerii în proprietatea publică a statului, în cazul în care bunul se află în raza teritorială a altui organ fiscal decât cel competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de debitor.
(10) De la data primirii de către instituţia publică solicitantă a procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, imobilul se află în custodia acesteia şi are obligaţia să îl înregistreze în contabilitatea proprie, iar eventualele cheltuieli de administrare efectuate în perioada cuprinsă între data încheierii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile şi preluarea în administrare prin hotărâre a Guvernului sunt suportate de către aceasta.
(11) În termen de cel mult 90 zile de la data primirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, instituţia publică solicitantă efectuează demersurile pentru iniţierea hotărârii Guvernului de constituire a dreptului de administrare sau comunică, în scris, organului fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale ale debitorului care a deţinut bunul ce a făcut obiectul trecerii în proprietatea publică a statului refuzul expres pentru efectuarea acestor demersuri.
(12) În termen de cel mult 90 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (11), organul fiscal competent sesizează Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor cu privire la nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 263 alin. (4) din Codul de procedură fiscală de către instituţia care a solicitat preluarea în administrare a bunului de a efectua demersurile pentru iniţierea hotărârii de constituire a dreptului de administrare potrivit art. 867 din Codul civil, pentru a constata şi a aplica sancţiunea prevăzută la art. 336 alin. (2) lit. k) din Codul de procedură fiscală.
(13) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii refuzului instituţiei publice solicitante, organul fiscal competent transmite refuzul instituţiei publice solicitante direcţiei din cadrul Ministerului Finanţelor cu atribuţii în centralizarea inventarului bunurilor din domeniul public al statului, întocmit de administratorii acestora, respectiv Direcţiei generale de legislaţie şi reglementare în domeniul activelor statului, în vederea aplicării prevederilor art. 263 alin. (11^1)-(11^5) din Codul de procedură fiscală, însoţit de un extras de carte funciară a bunului imobil care atestă dreptul de proprietate publică a statului, înscris în baza procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a acestuia.
(14) În cazul în care bunurile imobile proprietatea debitorului, ce au făcut obiectul dării în plată, sunt sechestrate de către organul fiscal competent, odată cu întocmirea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile se întocmeşte şi decizia de ridicare a măsurilor de executare silită aplicate asupra bunurilor sechestrate. În cazul în care bunul imobil se află în raza teritorială a altui organ fiscal, decizia de ridicare a măsurilor de executarea silită asupra acestuia se emite în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile. Câte un exemplar din această decizie se comunică, împreună cu procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, atât fiecărei părţi căreia i-a fost comunicată indisponibilizarea bunurilor imobile, cât şi biroului de cadastru şi publicitate imobiliară.
ART. 2
Dispoziţii referitoare la cererea de stingere a unor creanţe fiscale prin dare în plată
(1) Cererea debitorului privind stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) datele de identificare ale debitorului şi/sau debitorului garant, administratorului/lichidatorului judiciar sau ale administratorului special, după caz;
b) datele de identificare ale împuternicitului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal, după caz;
c) obiectul cererii de dare în plată;
d) descrierea bunurilor imobile pentru care se solicită darea în plată, inclusiv valoarea din raportul de evaluare, valoarea de inventar/lichidare a bunurilor imobile;
e) menţiunea debitorului privind instituţia publică solicitantă pentru preluarea în administrare a bunurilor imobile ce fac obiectul dării în plată;
f) declaraţia pe propria răspundere cu privire la faptul că:
(i) bunurile imobile fac/nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, revendicarea şi restituirea acestora, potrivit legii, sau al altor litigii, după caz;
(ii) bunurile imobile sunt/nu sunt aduse ca aport în cadrul unei asocieri în participaţiune sau la capitalul social al unei alte societăţi ori sunt/nu sunt închiriate, concesionate, arendate, după caz;
(iii) cererea a fost/nu a fost depusă cu acordul creditorilor pentru stingerea creanţelor fiscale prin dare în plată, în baza hotărârii creditorilor, necontestată sau definitivă în sistemul căilor judiciare de atac;
g) acceptul cu privire la stingerea obligaţiilor fiscale viitoare de natura celor care fac obiectul procedurii de dare în plată, cu suma rămasă nestinsă în urma realizării procedurii de dare în plată;
h) semnătura reprezentantului legal al debitorului/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
(2) La cerere se anexează:
a) titlul de proprietate al bunurilor imobile care fac obiectul dării în plată;
b) raportul de evaluare, întocmit de un expert evaluator independent, a bunurilor imobile care fac obiectul dării în plată sau, după caz, raportul de evaluare din care rezultă valoarea de lichidare stabilită potrivit legii insolvenţei;
c) în cazul bunurilor imobile ale debitorului persoană juridică sau ale debitorului garant persoană juridică, fişa mijlocului fix şi balanţa analitică;
d) acordul debitorului garant privind stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile, în cazul în care bunurile imobile ce fac obiectul dării în plată sunt proprietatea acestuia, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. În cazul în care debitorul garant se află în procedura insolvenţei/de administrare specială acordul se emite de către administratorul/lichidatorul judiciar sau administratorul special, după caz, al acestuia.
(3) Cererea de dare în plată poate fi retrasă de debitor până la emiterea deciziei de către Comisia pentru analiza şi soluţionarea cererilor de dare în plată, denumită în continuare Comisia, care se soluţionează prin emiterea de către Comisie a unei decizii prin care se ia act de retragerea cererii de dare în plată. Prin retragerea cererii, debitorul nu pierde dreptul de a depune o nouă cerere.
ART. 3
Componenţa Comisiei pentru analiza şi soluţionarea cererilor de dare în plată
(1) Comisia are în componenţă 5 membri, astfel:
a) directorul executiv/directorul general adjunct din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili cu atribuţii în coordonarea activităţii de executare silită - membru cu calitatea de preşedinte;
b) şef administraţie din cadrul administraţiilor finanţelor publice judeţene/administraţiilor de sector ale finanţelor publice/ Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenţi/ directorul general adjunct administrare venituri din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru cu calitatea de vicepreşedinte;
c) şef administraţie adjunct colectare din cadrul administraţiilor finanţelor publice judeţene/administraţiilor de sector ale finanţelor publice/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenţi/şef serviciu executare silită din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru;
d) şef administraţie adjunct inspecţie fiscală din cadrul administraţiilor finanţelor publice judeţene/administraţiilor de sector ale finanţelor publice/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenţi/director general adjunct inspecţie fiscală din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru;
e) şef serviciu juridic din cadrul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice/director executiv al departamentului juridic din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti pentru administraţiile de sector ale finanţelor publice, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Ilfov, Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti şi Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Nerezidenţi/şef serviciu juridic cu atribuţii în derularea procedurilor de insolvenţă din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru.
(2) La şedinţele Comisiei pot fi invitaţi să participe, având rol consultativ, şi următoarele persoane:
a) şef serviciu cu atribuţii de evidenţă analitică pe plătitori din cadrul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice/ administraţiilor de sector ale finanţelor publice/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti/ Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenţi/Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili;
b) şef serviciu cu atribuţii de executare silită din cadrul administraţiilor finanţelor publice judeţene/administraţiilor de sector ale finanţelor publice/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti/Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenţi.
(3) În cazul în care preşedintele Comisiei nu este prezent, atribuţiile acestuia vor fi îndeplinite de către vicepreşedintele Comisiei. În cazul absenţei oricărui alt membru al Comisiei, atribuţiile acestuia vor fi îndeplinite de către înlocuitorul său de drept.
(4) Comisia se întruneşte în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data convocării de către preşedintele acesteia, prin grija secretariatului tehnic.
ART. 4
Componenţa şi atribuţiile secretariatului tehnic
(1) Pentru ducerea la îndeplinire de către Comisie a atribuţiilor ce îi revin se înfiinţează un secretariat tehnic compus din două persoane din cadrul serviciului cu atribuţii de executare silită, desemnate de conducătorul organului fiscal competent.
(2) Secretariatul tehnic are următoarele atribuţii:
1. verifică dacă cererea şi documentaţia care o însoţeşte respectă prevederile art. 2 şi solicită completarea acestora de către debitor atunci când constată că lipsesc elemente obligatorii din cerere sau documente ce trebuiau ataşate la aceasta, precum şi ca urmare a propunerilor şi observaţiilor formulate de membrii Comisiei ori la solicitarea Comisiei, după caz;
2. solicită serviciului cu atribuţii de evidenţă pe plătitor eliberarea certificatului de atestare fiscală, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 4 sau anexa nr. 5 la ordin, după caz, iar un exemplar al acestuia se comunică şi debitorului;
3. solicită informaţii departamentului cu atribuţii de inspecţie fiscală, respectiv dacă a fost efectuată inspecţia fiscală în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii;
4. solicită informaţii departamentului juridic cu privire la faptul că există/nu există o încheiere sau o sentinţă judecătorească de deschidere a procedurii insolvenţei pentru debitor şi debitor garant, după caz;
5. solicită membrilor Comisiei prevăzuţi la art. 3 alin. (1) punctul de vedere asupra cererii şi documentaţiei aferente, în limitele competenţelor;
6. listează din aplicaţiile informatice următoarele documente:
a) extrasul de carte funciară a imobilului de la biroul de cadastru şi publicitate imobiliară. În situaţia în care până la data întrunirii Comisiei se împlinesc mai mult de 30 de zile se solicită un nou extras de carte funciară;
b) certificatul constatator de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
7. solicită, prin conducătorul organului fiscal competent:
a) instituţiei publice menţionate în cererea debitorului să transmită, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii solicitării, cererea privind preluarea în administrare a bunurilor imobile ce pot face obiectul procedurii de dare în plată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la ordin, avizată de ordonatorul principal de credite al acesteia, din care să rezulte că:
(i) bunurile urmează a fi destinate uzului şi interesului public, cu menţinerea acestora pe o perioadă de 5 ani;
(ii) până la data intrării în vigoare a actului prin care se va dispune darea în administrare, imobilul se va afla în custodia instituţiei publice solicitante, cu obligaţia inventarierii acestuia, potrivit legii;
(iii) eventualele cheltuieli de administrare efectuate în perioada cuprinsă între data încheierii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile şi data preluării în administrare prin hotărâre a Guvernului sunt suportate de instituţia publică solicitantă;
(iv) în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a bunurilor imobile, instituţia publică solicitantă va efectua demersurile pentru iniţierea hotărârii de constituire a dreptului de administrare potrivit art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) instituţiilor abilitate, cum ar fi primăriilor şi prefecturilor, eliberarea documentului din care să rezulte că bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, revendicarea şi restituirea acestora, potrivit legii, sau altor litigii;
c) organului fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de debitorul garant, dacă bunurile imobile oferite în vederea stingerii prin dare în plată aflate în proprietatea acestuia sunt sau nu sunt supuse executării silite demarate de către acesta;
8. întocmeşte referatul prevăzut în anexa nr. 7 la ordin, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la pct. 2-7;
9. convoacă în scris, prin preşedintele Comisiei, membrii acesteia, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data întocmirii referatului. Odată cu convocarea se comunică atât referatul întocmit de secretariatul tehnic, cât şi întreaga documentaţie care stă la baza soluţionării cererii de dare în plată, inclusiv eventualele propuneri şi observaţii ale membrilor Comisiei;
10. în cel mult două zile lucrătoare de la data întrunirii Comisiei întocmeşte:
a) procesul-verbal al şedinţei Comisiei prin care se consemnează soluţia cererii de dare în plată, precum şi eventualele puncte de vedere exprimate de membrii Comisiei cu privire la o opinie diferită faţă de soluţia stabilită;
b) decizia de soluţionare a cererii debitorului, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 8-12 la ordin;
11. înaintează membrilor Comisiei documentele prevăzute la pct. 10 în vederea semnării.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2) pct. 2-7 se solicită de către secretariatul tehnic în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii cererii de dare în plată şi a documentaţiei aferente.
ART. 5
Procedura de soluţionare de către Comisie a cererilor de dare în plată
(1) Cererea de dare în plată, precum şi documentaţia aferentă se analizează de către secretariatul tehnic, potrivit atribuţiilor prevăzute la art. 4.
(2) Comisia este legal constituită dacă sunt prezenţi cel puţin 3 membri, cu prezenţa obligatorie a preşedintelui sau a vicepreşedintelui, care îndeplineşte atribuţiile preşedintelui în lipsa acestuia. În cazul în care atribuţiile preşedintelui sunt îndeplinite de către vicepreşedintele Comisiei, acesta acordă un singur vot, pentru ambele calităţi pe care le deţine, respectiv atât în calitate de preşedinte, cât şi în calitate de vicepreşedinte.
(3) În situaţia în care membrii Comisiei au opinii divergente privind modul de soluţionare a cererii, acestea vor trebui să fie motivate şi se vor consemna în procesul-verbal ca opinii separate.
(4) Comisia decide asupra modului de soluţionare a cererilor, cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi.
(5) În situaţia în care se înregistrează egalitate între numărul de voturi pentru şi numărul de voturi împotrivă, preşedintele Comisiei are drept de decizie.
ART. 6
Atribuţiile Comisiei
(1) Comisia are următoarele atribuţii:
a) analizează şi verifică cererile debitorilor care solicită stingerea unor creanţe bugetare, prin trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile dacă acestea cuprind informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1), precum şi următoarele documente şi condiţii ce trebuie îndeplinite:
1. referatul întocmit de secretariatul tehnic, precum şi documentaţia care îl însoţeşte;
2. extrasul de carte funciară, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de dare în plată, precum şi faptul că bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini, emis de biroul de cadastru şi publicitate imobiliară;
3. cererea de preluare în administrare a bunurilor imobile care fac obiectul cererii de dare în plată, întocmită de instituţia publică solicitantă;
4. dacă bunurile imobile nu sunt aduse ca aport în cadrul unei asocieri în participaţiune sau la capitalul social al unei alte societăţi ori nu sunt închiriate, concesionate, arendate, după caz;
5. dacă bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, revendicarea şi restituirea acestora, potrivit legii, sau al altor litigii;
6. dacă bunurile imobile oferite în vederea stingerii prin dare în plată de către debitorul garant nu sunt supuse executării silite şi/sau nu sunt grevate de alte sarcini, cu excepţia ipotecii constituite în condiţiile art. 24 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală;
7. dacă bunurile imobile care fac obiectul solicitării de dare în plată sunt proprietate a debitorului/debitorului garant;
8. valoarea de stingere a creanţelor prin dare în plată astfel cum este stabilită conform art. 1 alin. (7);
9. punctele de vedere obţinute de la membrii comisiei cu privire la documentaţia primită în soluţionarea cererii de dare în plată;
10. existenţa acordului debitorului garant, după caz. În cazul în care debitorul garant se află în procedura insolvenţei/ administrare specială acordul a fost emis de către administratorul/ lichidatorul judiciar sau administratorul special, după caz, al acestuia;
11. existenţa unei încheieri sau a unei sentinţe judecătoreşti de deschidere a procedurii insolvenţei, după caz. În situaţia în care a fost deschisă procedura insolvenţei, cererea a fost depusă cu acordul creditorilor pentru stingerea creanţelor fiscale prin dare în plată, în baza hotărârii creditorilor, necontestată sau definitivă în sistemul căilor judiciare de atac;
12. s-a efectuat inspecţia fiscală în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii de dare în plată a bunurilor;
b) solicită debitorului completarea cererii sau a documentaţiei cu informaţii şi documente suplimentare necesare luării unei decizii;
c) decide asupra modului de soluţionare a cererii de dare în plată, prin aprobarea sau respingerea acesteia, pe baza documentaţiei depuse şi în conformitate cu dispoziţiile legale;
d) decide asupra cererii de retragere a cererii de dare în plată;
e) decide privind revocarea, în tot sau în parte, a deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică;
f) decide privind modificarea deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, pentru îndreptarea erorilor materiale în cuprinsul acesteia;
g) solicită, ori de câte ori este necesar, puncte de vedere altor instituţii şi autorităţi publice pentru soluţionarea cererilor de dare în plată.
(2) Cererea de dare în plată se aprobă de către Comisie, prin emiterea unei decizii conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la ordin, atunci când sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege.
(3) Cererea de dare în plată se respinge de către Comisie, prin emiterea unei decizii conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 la ordin, în următoarele situaţii:
a) cererea de dare în plată şi documentaţia aferentă nu au fost completate de către debitor conform solicitării prevăzute la alin. (1) lit. b);
b) instituţia publică solicitantă, menţionată de debitor în cererea de dare în plată, nu a transmis cererea privind preluarea în administrare a bunurilor imobile ce pot face obiectul procedurii de dare în plată;
c) bunurile imobile fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, revendicarea sau restituirea acestora, potrivit legii, sau al altor litigii;
d) bunurile imobile sunt aduse ca aport în cadrul unei asocieri în participaţiune sau la capitalul social al unei alte societăţi ori sunt închiriate, concesionate, arendate, după caz;
e) nu s-a efectuat inspecţia fiscală în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii de dare în plată a bunurilor;
f) dacă bunurile imobile oferite în vederea stingerii prin dare în plată de către debitorul garant sunt supuse executării silite şi/sau sunt grevate de alte sarcini, cu excepţia ipotecii constituite în condiţiile art. 24 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală;
g) dacă bunurile imobile care fac obiectul solicitării de dare în plată nu sunt proprietate a debitorului/debitorului garant;
h) dacă debitorul nu şi-a dat acceptul cu privire la stingerea obligaţiilor fiscale viitoare de natura celor care fac obiectul procedurii de dare în plată, cu suma rămasă nestinsă în urma realizării acestei proceduri;
i) nu există acordul debitorului garant, după caz. În cazul în care debitorul garant se află în procedura insolvenţei/ administrare specială cererea de dare în plată se respinge dacă acordul nu a fost emis de către administratorul/lichidatorul judiciar sau administratorul special, după caz, al acestuia;
j) în situaţia în care a fost deschisă procedura insolvenţei, dacă cererea a fost depusă fără acordul creditorilor pentru stingerea creanţelor fiscale prin dare în plată, în baza hotărârii creditorilor, necontestată sau definitivă în sistemul căilor judiciare de atac.
(4) Comisia poate decide:
a) modificarea deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, în conformitate cu prevederile art. 53 din Codul de procedură fiscală, prin emiterea unei decizii conform modelului prevăzut în anexa nr. 10 la ordin;
b) asupra solicitării debitorului de retragere a cererii privind stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, prin emiterea unei decizii conform modelului prevăzut în anexa nr. 11 la ordin;
c) revocarea, în tot sau în parte, a deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, în cazul în care, în interiorul termenului de prescripţie a creanţelor bugetare, ia cunoştinţă despre unele aspecte privind bunurile imobile, necunoscute la data aprobării cererii debitorului, cum ar fi cele prevăzute la alin. (3) lit. c) şi d). În acest caz, Comisia emite o decizie conform modelului prevăzut în anexa nr. 12 la ordin, prin care:
(i) se modifică decizia prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, în cazul revocării, în parte, a acestei decizii;
(ii) se desfiinţează decizia prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, în cazul revocării, în tot, a acestei decizii;
d) anularea deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, în conformitate cu prevederile art. 49 şi 50 din Codul de procedură fiscală. În acest caz, Comisia emite Decizia de anulare a actelor administrativ-fiscale şi/sau de impunere a obligaţiilor fiscale/bugetare, utilizând în mod corespunzător modelul formularului prevăzut în anexa nr. 59 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În cazul emiterii unei decizii de către Comisie potrivit alin. (4) lit. c) şi d), organul fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de debitor repune în sarcina acestuia creanţele fiscale stinse, total sau parţial, ca urmare a trecerii în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile, în ordinea vechimii acestora. Creanţele fiscale renasc la data revocării/anulării deciziei prin care s-a aprobat darea în plată.
(6) Pentru creanţele fiscale renăscute potrivit alin. (5) nu se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere pentru perioada cuprinsă între data trecerii în proprietatea publică şi data revocării/anulării deciziei prin care s-a aprobat darea în plată.
(7) În cazul revocării în parte/modificării deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, potrivit alin. (4) lit. a) şi lit. c) pct. (i), organul fiscal competent emite, în cel mult 2 zile lucrătoare, Procesul-verbal privind modificarea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, prevăzut în anexa nr. 70 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) În cazul revocării în tot/anulării deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică, potrivit alin. (4) lit. c) pct. (ii) şi lit. d), organul fiscal competent emite, în cel mult 2 zile lucrătoare, Procesul-verbal privind desfiinţarea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile, prevăzut în anexa nr. 71 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Procesele-verbale emise potrivit alin. (7) şi (8) se comunică părţilor cărora le-a fost comunicat procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile.
ART. 7
Deciziile Comisiei
(1) Deciziile Comisiei se semnează de preşedintele acesteia sau de vicepreşedinte, după caz, şi se emit în 3 sau mai multe exemplare, după caz, cu valoare de original, din care un exemplar va fi semnat de toţi membrii sau înlocuitorii de drept ai membrilor Comisiei prezenţi la şedinţa Comisiei şi se va arhiva de către Secretariatul tehnic. În cazul în care bunurile imobile pentru care Comisia a decis trecerea în proprietatea publică a statului urmează a fi preluate în administrare de mai multe instituţii publice solicitante, pentru fiecare dintre acestea se emite câte o decizie.
(2) Deciziile emise conform alin. (1) se comunică, în cel mult 2 zile lucrătoare, astfel:
a) un exemplar debitorului;
b) un exemplar debitorului garant, după caz;
c) un exemplar instituţiei publice solicitante;
d) un exemplar organului fiscal competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de debitor, în vederea emiterii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile sau a procesului-verbal prevăzut la art. 6 alin. (7) sau (8), după caz.
ART. 8
Dispoziţii tranzitorii
(1) Prevederile prezentei proceduri se aplică şi pentru cererile de dare în plată aflate în curs de soluţionare.
(2) Prevederile art. 9 se aplică în mod corespunzător şi pentru procedurile de dare în plată finalizate până la data intrării în vigoare a prezentei proceduri, în vederea monitorizării emiterii proiectelor de hotărâri ale Guvernului.
ART. 9
Dispoziţii finale
(1) În termen de 90 de zile de la data comunicării procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a bunului imobil, instituţia care a solicitat preluarea în administrare a bunului are obligaţia de a efectua demersurile pentru iniţierea hotărârii de constituire a dreptului de administrare potrivit art. 867 din Codul civil şi de a-l transmite spre avizare instituţiilor publice competente.
(2) Iniţierea proiectului de hotărâre a Guvernului pentru bunurile imobile intrate în proprietatea publică a statului care au fost solicitate pentru preluare în administrare de către Ministerul Finanţelor se realizează la propunerea Direcţiei generale economice.
(3) Iniţierea proiectului de hotărâre a Guvernului pentru bunurile imobile intrate în proprietatea publică a statului care au fost solicitate pentru preluare în administrare de către instituţiile publice aflate în subordinea Ministerului Finanţelor se realizează de către Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generală economică, la propunerea instituţiei publice solicitante. În cazul în care ordonatorul de credite terţiar al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumită în continuare Agenţie, a solicitat trecerea în administrarea sa a unui bun imobil, proiectul de hotărâre a Guvernului se elaborează de către acesta şi se transmite secretarului general al Agenţiei, în vederea avizării de către direcţiile implicate din cadrul acesteia şi comunicării pentru iniţiere către Ministerul Finanţelor.
(4) Monitorizarea emiterii proiectelor de hotărâri ale Guvernului privind preluarea în administrare a bunurilor imobile ce au făcut obiectul procedurii de dare în plată se realizează:
a) de către Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generală economică, pentru bunurile solicitate în administrare de către acesta şi instituţiile publice subordonate acestuia, cu excepţia Agenţiei;
b) de către direcţia cu atribuţii de monitorizare a veniturilor din cadrul Agenţiei, pentru bunurile solicitate în administrare de către aceasta sau de către ordonatorii de credite din subordine, precum şi de către celelalte instituţii publice.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: