Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 31 martie 2022 de stabilire şi aplicare a sancţiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control aplicată în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 şi pentru aprobarea instrucţiunilor referitoare la procedura de lucru
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 499 din 20 mai 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 155 din 31 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 499 din 20 mai 2022.
──────────
CAP. I
Scop şi domeniu de aplicare
ART. 1
(1) Prezenta procedură are drept scop instituirea regulilor necesare stabilirii şi individualizării sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de elementele stabilite de prezenta procedură.
(2) Prezenta procedură se aplică activităţii de control desfăşurate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(3) Prezenta procedură se aplică de către comisia prevăzută la art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 şi de către personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
CAP. II
Procesul de adoptare a deciziei de stabilire şi individualizare a sancţiunii
ART. 2
(1) În situaţia în care, în urma unei acţiuni de control, agentul constatator/echipa de control constată săvârşirea unei fapte contravenţionale care se poate încadra la sancţiunea cu amendă raportată la cifra de afaceri, întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei în care sunt consemnate toate datele, verificările, prevederile legale încălcate şi concluziile acţiunii de control desfăşurate, fără a se aplica şi sancţiunea principală.
(2) În baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei, agentul constatator/echipa de control întocmeşte un raport ce se înaintează secretariatului comisiei, în termen de 24 de ore. Comisia se întruneşte în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea raportului.
ART. 3
Raportul conţine, dar fără a se limita la acestea, datele de identificare ale operatorului economic/profesionistului controlat, descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii şi duratei faptei, a impactului produs asupra pieţei şi asupra consumatorilor, după caz, a circumstanţelor agravante sau atenuante, temeiul legal, indicarea datei de împlinire a termenului de prescripţie a aplicării sancţiunii contravenţionale, toate datele şi elementele deţinute de către structura cu atribuţii de control necesare evaluării gravităţii abaterii respective, precum şi o propunere de stabilire şi individualizare a amenzii contravenţionale.
ART. 4
(1) În procesul de analiză, comisia, prin intermediul secretariatului acesteia, poate solicita date, analize şi informaţii suplimentare compartimentelor de specialitate ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în vederea stabilirii gravităţii faptei, a duratei şi/sau a impactului produs asupra consumatorilor de energie.
(2) În cazul în care este necesar, comisia poate solicita informaţii suplimentare operatorului economic/profesionistului care face obiectul controlului, acesta având la dispoziţie un termen rezonabil de răspuns ce nu poate depăşi 5 zile calendaristice.
(3) În termen de 5 zile calendaristice de la data solicitării, operatorul economic/profesionistul sau compartimentele de specialitate furnizează comisiei datele şi informaţiile suplimentare solicitate.
ART. 5
(1) În baza raportului şi a datelor şi informaţiilor suplimentare, dacă au fost solicitate, comisia se întruneşte în şedinţă, în vederea stabilirii şi individualizării sancţiunii contravenţionale prin decizie care se adoptă cu votul majorităţii simple, în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii raportului la secretariatul comisiei.
(2) Comisia poate invita în cadrul şedinţei pe reprezentantul împuternicit al operatorului economic/profesionistului care are dreptul de a-şi susţine punctul de vedere.
(3) În cazul egalităţii de voturi este decisiv votul preşedintelui comisiei care conduce şedinţa.
(4) În situaţia în care, în urma analizei, se ajunge la concluzia că gravitatea faptei săvârşite nu impune sancţionarea cu procent din cifra de afaceri, comisia va emite o decizie în acest sens.
ART. 6
Decizia comisiei va conţine, dar fără a se limita la acestea:
1. datele de identificare ale operatorului economic/ profesionistului controlat;
2. descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii, datei şi a duratei faptei, a impactului produs asupra consumatorilor de energie, după caz;
3. prezentarea circumstanţelor agravante şi/sau atenuante;
4. dispoziţia legală încălcată;
5. sancţiunea stabilită şi individualizată.
ART. 7
Decizia comisiei se semnează de către membrii şi de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi se comunică agentului constatator/echipei de control în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării, prin intermediul poştei clasice sau electronice, cu confirmare de primire, sau prin predare personală, sub semnătură olografă.
ART. 8
(1) În baza deciziei comisiei, agentul constatator aplică sancţiunea prin completarea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, la rubrica sancţiune aplicată.
(2) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei, cu toate anexele acestuia, precum şi decizia comisiei se comunică contravenientului în termenele şi condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. III
Criterii de individualizare a sancţiunii
ART. 9
Individualizarea sancţiunilor se face în funcţie de gravitatea şi durata faptei, de impactul produs asupra pieţei şi a consumatorilor de energie, cu respectarea principiilor eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului descurajator al sancţiunii aplicate.
ART. 10
(1) Evaluarea gravităţii săvârşirii unei fapte se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante.
(2) În evaluarea gravităţii faptei contravenţionale se iau în considerare, dar fără a se limita la acestea, natura faptei săvârşite, împrejurările în care a fost săvârşită fapta, modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, durata abaterii, scopul urmărit, consecinţele produse, încălcările repetate, precum şi datele şi informaţiile consemnate în raportul agentului constatator/echipei de control.
CAP. IV
Circumstanţe atenuante şi agravante
ART. 11
(1) La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale constituie circumstanţe atenuante următoarele împrejurări, fără a se limita la acestea:
a) operatorul economic/profesionistul controlat furnizează dovezi că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoştinţă de declanşarea acţiunii de control sau în timpul desfăşurării acţiunii de control;
b) operatorul economic/profesionistul controlat dovedeşte existenţa şi implementarea unui program de conformare pentru reintrarea în legalitate şi/sau repararea unui prejudiciu cauzat consumatorilor;
c) starea de dificultate financiară a operatorului economic/ profesionistului controlat.
(2) La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale, comisia ţine cont de existenţa circumstanţelor agravante pentru contravenient, precum:
a) săvârşirea de către acelaşi operator economic/profesionist controlat a unei încălcări identice sau similare, de cel puţin două ori, în decursul a 12 luni consecutive;
b) refuzul de a coopera cu autoritatea sau obstrucţionarea desfăşurării acţiunii de control.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 12
Decizia de stabilire şi individualizare a sancţiunii contravenţionale emisă de comisie, împreună cu toate celelalte înscrisuri, constituie anexe la procesul-verbal de constatare a contravenţiilor.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: