Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 23 februarie 2022  privind stabilirea şi individualizarea sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri, de către Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, ca urmare a acţiunilor de investigaţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 23 februarie 2022 privind stabilirea şi individualizarea sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri, de către Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, ca urmare a acţiunilor de investigaţii

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 195 din 28 februarie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 13 din 23 februarie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 195 din 28 februarie 2022.
──────────
    CAP. I
    Scop şi domeniu de aplicare
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură are drept scop stabilirea şi individualizarea sancţiunilor în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 93 alin. (1) şi art. 194 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, pentru care sunt prevăzute sancţiuni din cifra de afaceri a anului anterior aplicării sancţionării.
    (2) Prezenta procedură prezintă modul general în care se stabileşte şi se realizează individualizarea sancţiunilor de către Comitetul de reglementare. Principiul care guvernează aplicarea sancţiunilor este acela al aplicării sancţiunilor într-o modalitate şi într-un cuantum care să asigure efectul disuasiv şi/sau preventiv al acestora, în vederea protejării participanţilor la piaţa de energie electrică şi gaze naturale şi/sau a clienţilor finali.
    (3) Prezenta procedură se aplică de către Comitetul de reglementare şi entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
    (4) Prezenta procedură se aplică activităţilor de investigaţie desfăşurate de ANRE în sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale.

    ART. 2
    Termenii şi expresiile din prezenta procedură au semnificaţiile definite în Lege.

    ART. 3
    Prezenta procedură se aplică tuturor participanţilor la pieţele angro de energie electrică şi gaze naturale.

    ART. 4
    Aplicarea prevederilor este asigurată de către membrii Comitetului de reglementare şi personalul de specialitate din cadrul ANRE, împuternicit în conformitate cu prevederile legale.

    CAP. II
    Stabilirea sancţiunilor, adoptarea deciziilor de către Comitetul de reglementare
    ART. 5
    (1) Orice acţiune de investigaţie pe pieţele angro de energie electrică şi gaze naturale se finalizează prin decizie de finalizare a investigaţiei, aceasta având la bază raportul de investigaţie în forma finală, ce conţine analiza şi concluziile echipei de investigaţie din cadrul direcţiei de specialitate care desfăşoară aceste activităţi.
    (2) În cazul în care echipa de investigaţie identifică şi constată săvârşirea unei fapte contravenţionale pentru care sancţiunea prevăzută de Lege este amendă raportată la cifra de afaceri anuală a persoanei juridice investigate, după caz, aceasta menţionează aceste aspecte în raportul de investigaţie în formă finală, referatul înaintat Comitetului de reglementare, precum şi în proiectul deciziei de finalizare a investigaţiei ce urmează a fi adoptată de către Comitetul de reglementare.

    ART. 6
    (1) Comitetul de reglementare stabileşte şi individualizează sancţiunile contravenţionale raportate la cifra de afaceri aferentă activităţilor desfăşurate de persoana juridică investigată în calitate de titular de licenţă, pentru categorii de acte şi fapte care afectează integritatea şi transparenţa pieţelor angro de energie electrică şi gaze naturale, respectiv care împiedică îndeplinirea atribuţiilor de către ANRE.
    (2) Fac obiectul stabilirii şi individualizării sancţiunilor de către Comitetul de reglementare contravenţiile prevăzute la art. 93 alin. (1) pct. 41, 42, 49-52 şi art. 194 pct. 36^1, pct. 44-47 din Lege, pentru care sunt prevăzute sancţiuni prin raportare la cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, realizată din activitatea licenţiată în anul financiar anterior sancţionării faptei, sau, după caz, prin raportare la veniturile obţinute în România de către persoana juridică investigată şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale acesteia, privind:
    a) nerespectarea de către participanţii la pieţele angro de energie electrică şi gaze naturale a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1)-(3), art. 8 alin. (1) şi (5), art. 9 alin. (1) şi (5) şi art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, denumit în continuare REMIT;
    b) nerespectarea de către participanţii la pieţele de energie electrică şi gaze naturale a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) şi alin. (2) lit. e) şi art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie;
    c) refuzul participanţilor la pieţele angro de energie electrică şi gaze naturale de a permite efectuarea de acţiuni de investigaţie şi/sau inspecţie inopinată în spaţiile ce aparţin operatorilor economici sau asociaţiilor de operatori economici care îşi desfăşoară activitatea în sectorul energiei electrice sau al gazelor naturale, pe care aceştia le deţin legal şi/sau îşi desfăşoară activitatea, şi la domiciliul, terenurile sau mijloacele de transport aparţinând reprezentanţilor legali, administratorilor, directorilor şi altor angajaţi ai operatorilor economici ori asociaţiilor de operatori economici supuşi investigaţiei, ce urmează a fi inspectate, sau de a pune la dispoziţie echipamentele electronice pe care sunt stocate sau arhivate datele şi informaţiile ce fac obiectul investigaţiei;
    d) nefurnizarea datelor şi informaţiilor, furnizarea de date şi informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare, ca urmare a solicitărilor ANRE, realizate în temeiul prevederilor art. 85 şi art. 86 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (3), respectiv art. 184 şi art. 185 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (3) din Lege;
    e) nerespectarea de către participanţii la piaţă şi operatorul de transport şi de sistem a cerinţelor prevăzute în regulamentele europene, altele decât cele menţionate la art. 93 alin. (1) pct. 32-35, 41 şi 42, respectiv art. 194 pct. 35 şi 36 din Lege;
    f) nerespectarea de către participanţii la piaţă şi operatorul de transport şi de sistem a cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene, cu excepţia Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011.


    ART. 7
    (1) În cazul faptei susceptibile a constitui una dintre contravenţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a), b), e) şi f) se întocmeşte un referat ce se transmite Comitetului de reglementare în vederea analizării acesteia, în scopul stabilirii şi individualizării sancţiunii prevăzute de Lege.
    (2) Documentele care se prezintă spre analiză şi dezbatere Comitetului de reglementare sunt referatul prevăzut la alin. (1), raportul de investigaţie în forma finală întocmit de către direcţia de specialitate care desfăşoară activităţi de investigaţie şi proiectul de decizie de finalizare a investigaţiei prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a).
    (3) Referatul prevăzut la alin. (1) conţine, în principal, datele de identificare ale persoanei juridice investigate, documentele care au stat la baza efectuării investigaţiei, temeiul legal, descrierea faptei contravenţionale săvârşite de persoana juridică investigată, cu indicarea datei de producere a contravenţiei, gravităţii şi duratei faptei, impactul produs asupra pieţelor de energie electrică şi gaze naturale, precum şi asupra clientului final, indicarea datei de împlinire a termenului de prescripţie a aplicării sancţiunii contravenţionale, cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, după caz, precum şi limitele cotelor procentuale ale sancţiunii, aplicabilă în funcţie de încadrarea faptei, astfel cum este definită în Lege, precum şi o propunere din partea direcţiei de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţii, privind cuantumul amenzii.
    (4) Cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, prevăzută la alin. (3), rezultă din documentele comunicate de aceasta, de compartimentele de specialitate din cadrul ANRE şi/sau de organismele abilitate.
    (5) Decizia de finalizare a investigaţiei conţine, în principal, pe lângă elementele prevăzute la art. 23 alin. (6) din Regulamentul pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de investigaţie în domeniul energiei privind funcţionarea pieţei angro de energie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament, o prezentare a factorilor de individualizare a sancţiunilor, precum: modalitatea de participare a persoanei juridice investigate la fapta constatată, elementele de probă pe care se întemeiază fapta reţinută, gravitatea faptei, durata faptei, circumstanţe de natură a atenua sau agrava fapta, elemente privind determinarea gravităţii şi duratei faptei, data săvârşirii contravenţiei, impactul produs asupra pieţelor de energie electrică şi gaze naturale şi/sau clientului final, în funcţie de caz.

    ART. 8
    (1) În cazul faptelor susceptibile a constitui contravenţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. c) şi d), direcţia de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţii întocmeşte un referat prin care descrie motivul şi argumentează fapta săvârşită de operatorul economic investigat.
    (2) Documentele care se prezintă spre analiză şi dezbatere Comitetului de reglementare sunt referatul prevăzut la alin. (1), prin care se propune adoptarea deciziei de sancţionare, procesul-verbal de constatare a faptei contravenţionale întocmit şi încheiat cu ocazia săvârşirii faptei contravenţionale de către persoana juridică investigată, punctul de vedere al acesteia, după caz, precum şi proiectul deciziei de sancţionare prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b).
    (3) Referatul prevăzut la alin. (1) conţine, în principal, datele de identificare ale persoanei juridice investigate, documentele care au stat la baza efectuării investigaţiei, temeiul legal, o prezentare a situaţiei în fapt şi în drept, descrierea faptei contravenţionale săvârşite de persoana juridică investigată, a factorilor de individualizare a sancţiunii şi a oricăror alte elemente care privesc determinarea gravităţii şi duratei faptei, cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, după caz, cotele procentuale aferente amenzii contravenţionale prevăzute de Lege, precum şi o propunere din partea direcţiei de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţie, privind cuantumul amenzii.
    (4) Cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, prevăzută la alin. (3), rezultă din documentele comunicate de aceasta, de compartimentele de specialitate din cadrul ANRE şi/sau de organismele abilitate.

    ART. 9
    Direcţia de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţie susţine în faţa membrilor Comitetului de reglementare necesitatea adoptării referatului prevăzut la art. 7 alin. (1) sau la art. 8 alin. (1), argumentând motivele care au dus la întocmirea acestuia.

    ART. 10
    Documentele prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2) se comunică pe e-mail fiecărui membru al Comitetului de reglementare, personalizat, parolat la deschidere şi securizat împotriva modificărilor şi listării neautorizate, împreună cu documentele care au stat la baza iniţierii investigaţiei. Parola de deschidere a e-mailului se comunică acestora, în aceeaşi zi, pe un alt mediu de comunicaţie. Documentele pot fi comunicate şi prin alte metode electronice prin care acestea pot fi încărcate, acces având doar cei direct responsabili/implicaţi.

    ART. 11
    (1) După primirea documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2), oricare dintre membrii Comitetului de reglementare poate solicita suplimentar direcţiei de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţie sau direcţiilor de specialitate din cadrul ANRE, prin intermediul secretariatului comitetului, prezentarea altor date/informaţii/documente considerate relevante pentru analizarea referatului, pentru lămurirea anumitor aspecte privind propunerile existente în documentul transmis, în vederea stabilirii gravităţii faptei şi/sau a impactului produs asupra pieţelor de energie electrică şi gaze naturale şi/sau a clientului final.
    (2) Compartimentele prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a transmite Comitetului de reglementare documentul/documentele solicitat(e) în format electronic, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării, dacă acestea nu necesită prelucrări complexe sau iniţierea unei corespondenţe cu entităţi din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale.
    (3) În cazul în care documentul(ele) solicitat(e) necesită prelucrări şi/sau iniţierea unei corespondenţe cu entităţi din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale, termenul de transmitere este de maximum 15 zile lucrătoare.

    ART. 12
    Transmiterea documentelor pe suport hârtie se realizează numai la solicitarea expresă a unuia sau a tuturor membrilor Comitetului de reglementare.

    ART. 13
    (1) În baza documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2) şi a eventualelor date/informaţii/ documente suplimentare, Comitetul de reglementare stabileşte şi individualizează sancţiunea contravenţională prin:
    a) decizie de finalizare a investigaţiei, având la bază referatul prevăzut la art. 7 alin. (1);
    b) decizie de sancţionare, având la bază referatul prevăzut la art. 8 alin. (1).

    (2) Deciziile prevăzute la alin. (1) se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.

    ART. 14
    Decizia prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a) se întocmeşte în conformitate cu prevederile Regulamentului.

    ART. 15
    Decizia prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. b) conţine, dar fără a se limita la acestea:
    a) datele de identificare ale persoanei juridice investigate;
    b) descrierea faptei contravenţionale săvârşite, cu indicarea dispoziţiei legale încălcate, a gravităţii acesteia, precum şi a impactului produs asupra acţiunii de investigaţie;
    c) temeiul legal;
    d) prezentarea circumstanţelor agravante sau atenuante, după caz;
    e) sancţiunea stabilită şi individualizată, cuantumul amenzii;
    f) dreptul persoanei juridice investigate de a contesta decizia,
    g) termenul de contestaţie;
    h) instanţa competentă.


    ART. 16
    (1) Decizia de finalizare a investigaţiei, prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a), adoptată de Comitetul de reglementare se comunică persoanei juridice investigate în condiţiile art. 23 alin. (7) din Regulament.
    (2) Cu ocazia înmânării deciziei de finalizare a investigaţiei şi a raportului de investigaţie în forma finală, concomitent, membrii echipei de investigaţie, având calitatea de agenţi constatatori, aplică sancţiunea contravenţională raportată la cifra de afaceri aferentă activităţii pentru care persoana juridică investigată deţine licenţă, prin încheierea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (8) din Regulament.

    ART. 17
    (1) Decizia de sancţionare, prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. b), se comunică persoanei juridice investigate în termen de cel mult 15 zile de la data adoptării de către Comitetul de reglementare, prin predare personală la sediul ANRE ori la sediul persoanei juridice investigate, sub semnătură olografă.
    (2) În urma adoptării deciziei de sancţionare, membrii echipei de investigaţie, având calitatea de agenţi constatatori, aplică sancţiunea contravenţională raportată la cifra de afaceri aferentă activităţii pentru care persoana juridică investigată deţine licenţă, prin încheierea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, ce este comunicat împreună cu decizia, în termenul prevăzut la alin. (1).

    ART. 18
    Contestarea deciziei Comitetului de reglementare nu îngrădeşte dreptul ANRE de a încheia procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.

    CAP. III
    Criterii de individualizare a sancţiunii
    ART. 19
    Individualizarea sancţiunilor se face în funcţie de gravitatea şi durata faptei, de impactul produs asupra pieţei de energie electrică sau a gazelor naturale, precum şi a clientului final, după caz, cu respectarea principiilor eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului descurajator al sancţiunii aplicate.

    ART. 20
    (1) Evaluarea gravităţii unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.
    (2) În evaluarea gravităţii faptei contravenţionale se pot lua în considerare, dar fără a se limita la acestea:
    a) natura faptei săvârşite;
    b) dimensiunea pieţei de energie electrică sau a gazelor naturale în care persoana juridică investigată desfăşoară activităţi licenţiate;
    c) împrejurările în care a fost săvârşită fapta contravenţională;
    d) cota de piaţă a persoanei juridice investigate;
    e) cotele de piaţă cumulate ale tuturor participanţilor implicaţi;
    f) impactul concret al încălcării pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale, atunci când acesta poate fi măsurat;
    g) conţinutul datelor/informaţiilor/documentelor consemnate în raportul de investigaţie în forma finală.


    ART. 21
    La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale se iau în considerare capacitatea economică efectivă a persoanei juridice investigate de a produce o pagubă importantă participanţilor la piaţa de energie electrică sau gaze naturale, clienţilor finali, precum şi determinarea/stabilirea cuantumului amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter suficient de disuasiv, având în vedere principiul proporţionalităţii.

    ART. 22
    Comitetul de reglementare ţine cont de durata încălcărilor reglementărilor legale şi de efectul acestora pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale.

    CAP. IV
    Circumstanţe atenuante şi agravante
    ART. 23
    La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale Comitetul de reglementare are în vedere dacă există circumstanţe atenuante pentru persoana juridică investigată, după cum urmează:
    a) furnizează dovezi că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoştinţă de intervenţia ANRE prin orice acţiune întreprinsă de aceasta, în scopul investigării unei încălcări a legii;
    b) furnizează dovezi că participarea sa la încălcarea săvârşită este extrem de redusă şi astfel demonstrează că, în cursul perioadei în care a fost parte la încălcare, în mod efectiv, a evitat punerea în aplicare a acesteia;
    c) a colaborat în mod efectiv şi pe deplin cu ANRE;
    d) face dovada existenţei şi implementării efective a unui program de conformare cu regulile de piaţă, stabilind şi menţinând mecanisme şi proceduri eficiente pentru a identifica situaţiile de încălcare a prevederilor art. 6 alin. (2) din prezenta procedură;
    e) ca urmare a încheierii unor tranzacţii cu produse energetice pe pieţele centralizate de energie, face dovada că a reparat sau a acordat despăgubiri pentru prejudiciul cauzat participanţilor la pieţele angro de energie electrică şi gaze naturale;
    f) îşi recunoaşte fapta;
    g) alte împrejurări de natura celor de mai sus.


    ART. 24
    La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale Comitetul de reglementare ţine cont de existenţa circumstanţelor agravante pentru persoana juridică investigată, după cum urmează:
    a) săvârşirea de către acelaşi autor a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie anterioară a preşedintelui ANRE;
    b) continuarea încălcării prevederilor legale după declanşarea procedurii de investigaţie;
    c) refuzul de a coopera cu ANRE sau obstrucţionarea acesteia în desfăşurarea investigaţiilor;
    d) rolul de conducător şi/sau iniţiator al manipulării de piaţă pe piaţa angro de energie electrică şi gaze naturale prin măsurile întreprinse şi/sau represive;
    e) alte împrejurări de natura celor de mai sus, care atribuie faptei contravenţionale un caracter grav.


    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 25
    Deciziile adoptate de Comitetul de reglementare privind stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale se comunică persoanei juridice investigate de către direcţia de specialitate ce desfăşoară activităţi de investigaţii, împreună cu celelalte documente menţionate în prezenta procedură.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016