Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 22 ianuarie 2025 privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 103 din 22 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 28 ianuarie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
1. (1) Potrivit dispoziţiilor art. 123^1 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor, stabilit potrivit art. 78 alin. (6) şi art. 82 alin. (6), pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii.
(2) Opţiunea poate fi exercitată pentru una sau mai multe entităţi, în limita plafonului de până la 3,5% din impozitul pe venit.
2. (1) Opţiunea se exercită prin completarea şi depunerea, la organul fiscal central competent sau la entitatea beneficiară, după caz, a formularului 230 „Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor“, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
(2) În situaţia în care contribuabilul a optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii/unitatea de cult beneficiară a sumei, aceasta are obligaţia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la organul fiscal competent formularul „Situaţie centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară“, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.
3. Prin organ fiscal central competent se înţelege:
a) organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal central competent, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice fără domiciliu fiscal în România.
4. Prezenta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili şi declaraţii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal central competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.
5. În sensul prezentei proceduri, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) cerere reprezintă Cererea privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor (formularul 230) sau opţiunile transmise prin Situaţia centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară, după caz;
b) impozit pe venit reprezintă impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor.
6. Compartimentul de specialitate desfăşoară următoarele operaţiuni în vederea calculării şi virării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii:
a) primeşte şi înregistrează cererile;
b) organizează evidenţa cererilor;
c) procesează cererile;
d) notifică contribuabilii ale căror cereri conţin erori de completare;
e) notifică contribuabilii care au optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei;
f) transmite borderoul către unitatea de trezorerie în vederea virării sumelor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult;
g) notifică entitatea beneficiară privind comunicarea contului bancar;
h) în baza acordului scris al contribuabililor, exprimat în prealabil, comunică entităţii beneficiare datele de identificare a contribuabililor (numele, prenumele şi codul numeric personal/numărul de identificare fiscală) care au dispus direcţionarea, precum şi sumele direcţionate.
CAP. II
Organizarea evidenţei cererilor şi procesarea acestora
SECŢIUNEA 1
Organizarea evidenţei cererilor
7. Compartimentul de specialitate organizează o evidenţă, în format electronic, a cererilor primite.
8. Evidenţa cererilor conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele elemente:
A. Date de identificare a contribuabilului:
a) numele şi prenumele;
b) codul numeric personal/numărul de identificare fiscală;
c) domiciliul fiscal.
B. Date referitoare la cerere:
a) numărul de înregistrare a cererii la organul fiscal. În cazul în care contribuabilul a optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei, se înscriu numărul şi data formularului „Situaţie centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară“;
b) modalitatea de transmitere a formularului 230, după caz:
- prin poştă, în mod individual;
– direct la registratura organului fiscal, în mod individual;
– prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual, în mod individual;
– prin intermediul Situaţiei centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de către entitatea beneficiară, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
c) perioada de valabilitate a opţiunii - se înscrie perioada pentru care contribuabilul a solicitat distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, respectiv un an sau 2 ani, după caz;
d) procentul din impozitul pe venit înscris în cerere de contribuabil pentru a fi direcţionat entităţii nonprofit/unităţii de cult;
e) existenţa acordului contribuabilului care a dispus direcţionarea impozitului pe venit, pe baza căruia organul fiscal comunică entităţii beneficiare datele de identificare (nume, prenume şi cod numeric personal/număr de identificare fiscală), precum şi suma direcţionată de acesta;
f) datele de identificare a reprezentantului legal sau a împuternicitului entităţii nonprofit/unităţii de cult beneficiare a sumei, care a transmis „Situaţia centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară“, dacă este cazul;
g) datele de identificare a entităţii/entităţilor nonprofit/ unităţii/unităţilor de cult înscrise în cerere:
- denumirea entităţii beneficiare;
– codul de identificare fiscală;
– contul bancar.
Datele de la lit. A şi B se înregistrează în evidenţă în termen de o zi lucrătoare de la primirea cererilor.
C. Alte date
C1. Date privind evidenţa notificărilor şi corespondenţa cu contribuabilul/entitatea beneficiară
Evidenţa notificărilor conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele elemente:
a) numărul şi data notificării privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, dacă este cazul;
b) motivul notificării contribuabilului (de exemplu, faptul că opţiunea contribuabilului privind direcţionarea unei sume din impozitul pe venit a fost transmisă organului fiscal de către entitatea beneficiară a sumei, opţiune pentru 2 ani etc.), dacă este cazul;
c) data la care notificarea privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult a fost comunicată contribuabilului, dacă este cazul;
d) numărul şi data adresei de răspuns a contribuabilului, ca urmare a primirii notificării privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, dacă este cazul;
e) răspunsul contribuabilului care a optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei, ca urmare a primirii notificării privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult.
Compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă răspunsul contribuabilului ca urmare a primirii notificării, respectiv:
da - recunoaşte opţiunea;
nu - comunică faptul că nu a făcut opţiunea;
f) numărul şi data notificării privind transmiterea contului bancar de către entitatea beneficiară;
g) data la care notificarea privind transmiterea contului bancar de către entitatea beneficiară a fost comunicată contribuabilului, precum şi numărul şi data adresei de răspuns a entităţii;
h) noul cont bancar al entităţii beneficiare;
i) numărul şi data notificării privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor direcţionate de aceştia din impozitul pe venit;
j) data la care notificarea privind transmiterea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor direcţionate de aceştia din impozitul pe venit a fost comunicată contribuabilului.
C2. Date care se înscriu după transmiterea borderoului către unitatea de trezorerie:
a) suma stabilită de organul fiscal reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţii nonprofit/unităţii de cult;
b) numărul şi data borderoului care se transmite unităţii de trezorerie în vederea virării sumelor reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult.
Datele se înscriu în termen de o zi lucrătoare de la transmiterea borderoului.
9. În cazul contribuabililor care au solicitat, în anul anterior, distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru aceiaşi beneficiari pentru o perioadă de 2 ani, compartimentul de specialitate preia în evidenţă informaţiile cuprinse în cererile înregistrate în anul anterior.
SECŢIUNEA a 2-a
Procesarea cererilor
10. (1) Compartimentul de specialitate prelucrează cererile în termen de maximum 10 zile de la primirea acestora.
(2) Cererile depuse peste termenul legal prevăzut la art. 123^1 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu vor fi prelucrate de către compartimentul de specialitate.
(3) În cazul în care se constată erori sau documentele depuse nu sunt suficiente, compartimentul de specialitate notifică contribuabilii sau entitatea nonprofit/unitatea de cult, după caz, în vederea clarificării situaţiei.
CAP. III
Stabilirea bazei de calcul al sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit
11. (1) Compartimentul de specialitate stabileşte baza de calcul al sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, pe baza datelor din evidenţa fiscală, având în vedere impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor din următoarele formulare:
a) 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate“; şi/sau
b) 224 „Declaraţie privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România“.
(2) Compartimentul de specialitate verifică în evidenţa fiscală constituită pe baza formularului 112 dacă contribuabilul a optat la angajator/plătitorul de venit pentru calcularea, reţinerea şi plata de către acesta a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul lunar datorat pentru susţinerea entităţilor nonprofit/ unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, potrivit legii.
(3) În situaţia în care organul fiscal constată că persoana fizică a optat pentru calcularea, reţinerea şi plata de către angajator/plătitorul de venit a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul lunar datorat, la stabilirea de către organul fiscal a bazei de calcul al sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit nu se ia în calcul impozitul aferent sursei de venit pentru care angajatorul/plătitorul a efectuat calculul, reţinerea şi plata sumei reprezentând până la 3,5%.
CAP. IV
Stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private
12. (1) În vederea stabilirii cheltuielilor admise cu bursele private, compartimentul de specialitate verifică datele înscrise de contribuabili în cerere, precum şi documentele prezentate (de exemplu, contractul încheiat între părţi, documentele de plată) şi, în cazul în care se constată erori sau documentele depuse nu sunt suficiente, notifică contribuabilii în vederea clarificării situaţiei.
(2) Compartimentul de specialitate verifică dacă suma plătită pentru bursa privată se încadrează în plafonul admis de lege şi stabileşte cheltuielile admise cu bursa privată, astfel:
a) dacă suma plătită este mai mare decât plafonul admis de lege, cheltuielile admise cu bursele private se stabilesc la nivelul acestui plafon;
b) dacă suma plătită este mai mică decât plafonul admis de lege, cheltuielile admise cu bursele private se stabilesc la nivelul sumei plătite.
(3) În vederea stabilirii cheltuielilor admise cu bursele private, compartimentul de specialitate verifică dacă suma rezultată prin aplicarea procentului din impozit înscris în cerere, pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, cumulată cu suma plătită pentru bursa privată depăşeşte plafonul admis de lege. În situaţia în care plafonul admis de lege este depăşit, suma totală luată în calcul este limitată la nivelul acestui plafon, având prioritate cheltuielile efectuate în cursul anului de raportare cu bursa privată.
(4) Compartimentul de specialitate stabileşte cheltuielile admise cu bursele private, acordate potrivit legii, pe baza documentelor prezentate de contribuabil, precum şi a datelor existente în evidenţa fiscală, şi emite Decizia privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private (formular 255), prevăzută în anexa nr. 3 la ordin.
(5) Comunicarea deciziilor de impunere privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private se efectuează de către compartimentul de specialitate, potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) În termen de 24 de ore de la primirea informaţiei privind data comunicării deciziilor privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţa fiscală data comunicării acestora, urmând ca ulterior să fie transmise automat, prin sistemul informatic, către aplicaţiile informatice utilizate de compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori persoane fizice.
CAP. V
Stabilirea sumelor de virat pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult
13. În cazul contribuabililor care au solicitat virarea unei sume din impozit către o singură entitate nonprofit/unitate de cult, la stabilirea sumei de virat se vor avea în vedere următoarele:
a) pentru contribuabilii care nu au completat în cerere rubrica „Procentul din impozit“ pentru susţinerea unei entităţi nonprofit/ unităţi de cult, compartimentul de specialitate stabileşte suma de virat la nivelul plafonului admis de lege;
b) pentru contribuabilii care au completat în cerere rubrica „Procentul din impozit“ pentru susţinerea unei entităţi nonprofit/ unităţi de cult, compartimentul de specialitate stabileşte suma de virat entităţii beneficiare astfel:
- dacă procentul înscris în cerere este mai mare decât plafonul admis de lege, suma de virat se stabileşte la nivelul acestui plafon;
– dacă procentul înscris în cerere este mai mic decât plafonul admis de lege, suma de virat se stabileşte la nivelul procentului înscris în cerere.
14. (1) Pentru contribuabilii care au solicitat virarea unei sume din impozit către mai multe entităţi nonprofit/unităţi de cult, solicitările vor fi analizate în ordinea cronologică a înregistrării la organul fiscal a cererilor/exercitării opţiunii, având prioritate cererile depuse în anul precedent prin care contribuabilul a optat pentru susţinerea entităţilor beneficiare pentru o perioadă de 2 ani, după caz, cu menţiunea că suma totală de virat nu poate depăşi plafonul prevăzut de lege.
(2) La stabilirea sumelor de virat, în situaţia de la alin. (1), se vor avea în vedere următoarele:
a) dacă în cereri nu a fost completată rubrica „Procentul din impozit“, suma totală de virat se stabileşte la nivelul plafonului prevăzut de lege;
b) dacă în cereri a fost completată rubrica „Procentul din impozit“, organul fiscal verifică dacă suma totală a procentelor înscrise în cereri depăşeşte plafonul prevăzut de lege.
(3) Dacă suma totală a procentelor înscrise în cereri este mai mică decât plafonul admis de lege, sumele de virat fiecărei entităţi nonprofit/unităţi de cult se stabilesc la nivelul fiecărei sume rezultate prin aplicarea procentelor înscrise în cerere.
(4) Dacă suma totală a procentelor înscrise în cereri este mai mare decât plafonul admis de lege, suma totală de virat se stabileşte la nivelul plafonului prevăzut de lege. Se vor avea în vedere, în ordine cronologică, numai cererile ale căror procente, însumate, nu depăşesc plafonul prevăzut de lege.
15. Compartimentul de specialitate întocmeşte, pe baza datelor din evidenţă, pentru fiecare contribuabil, lista entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, ordonate în funcţie de data înregistrării opţiunii la organul fiscal. Lista cuprinde două secţiuni:
- secţiunea 1 cuprinde entităţile nonprofit/unităţile de cult pentru care suma totală a procentelor înscrise în cereri se încadrează în plafonul prevăzut de lege;
– secţiunea a 2-a cuprinde entităţile nonprofit/unităţile de cult pentru care contribuabilul a solicitat virarea, dar care nu pot beneficia de aceste sume întrucât a fost depăşit plafonul de 3,5% prevăzut de lege.
CAP. VI
Notificarea contribuabililor care au optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei
16. Pe baza datelor din evidenţa constituită conform pct. 8, compartimentul de specialitate identifică contribuabilii care au optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei.
17. (1) În cazul entităţilor cuprinse în secţiunea 1 din lista de la pct. 15, pentru care opţiunea contribuabilului privind direcţionarea unei sume din impozitul pe venit a fost transmisă organului fiscal prin intermediul formularului „Situaţie centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară“, compartimentul de specialitate emite şi transmite contribuabililor „Notificarea privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) nu se emite în cazul în care contribuabilul a depus, individual, un formular 230, prin poştă, direct la registratura organului fiscal sau prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual.
(3) Notificarea de la alin. (1) nu se emite în cazul entităţilor nonprofit/unităţilor de cult cuprinse în secţiunea a 2-a din lista prevăzută la pct. 15.
18. (1) Notificarea prevăzută în anexa nr. 6 la ordin se emite şi se transmite contribuabilului în termen de 5 zile de la procesarea cererii.
(2) După emiterea notificării prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele privind numărul şi data cererii/situaţiei centralizatoare, precum şi perioada de valabilitate a opţiunii.
(3) Compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă acordul contribuabilului privind comunicarea către entităţile beneficiare a datelor de identificare a contribuabilului şi a sumelor direcţionate de acesta.
19. Notificarea se comunică potrivit prevederilor art. 47 din Codul de procedură fiscală.
20. După comunicarea notificărilor, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă data comunicării acestora:
a) în termen de o zi lucrătoare de la punerea la dispoziţia persoanei fizice a documentului comunicat prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual (SPV);
b) în termen de 24 de ore de la primirea informaţiei privind data comunicării notificării.
21. Pentru notificările comunicate, compartimentul de specialitate aşteaptă răspunsul contribuabilului 30 de zile de la data comunicării notificării, dar nu mai mult de 45 de zile.
22. În termen de o zi lucrătoare de la primirea răspunsului de la contribuabil, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele privind numărul şi data adresei de răspuns a contribuabilului, ca urmare a primirii notificării, precum şi răspunsul acestuia.
23. (1) Zilnic, compartimentul de specialitate întocmeşte lista contribuabililor pentru care opţiunea privind direcţionarea unei sume din impozitul pe venit a fost transmisă organului fiscal de către entitatea beneficiară a sumei, în cazul cărora s-a împlinit termenul de 45 de zile de la data comunicării notificării prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, precum şi a contribuabililor care au depus cererea în mod individual.
(2) Din listă sunt eliminate acele entităţi pentru care contribuabilii au comunicat, în scris, organului fiscal faptul că nu şi-au exercitat opţiunea.
(3) În evidenţa cererilor, compartimentul de specialitate actualizează perioada de valabilitate a opţiunii, conform răspunsului primit de la contribuabil.
(4) În situaţia în care contribuabilul comunică, ca urmare a notificării, faptul că opţiunea înscrisă în cerere nu îi aparţine, compartimentul de specialitate recalculează sumele de virat conform cap. V, actualizează lista de la pct. 15 şi aplică procedura de notificare, dacă este cazul.
CAP. VII
Virarea sumelor reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit/ unităţilor de cult
24. Virarea sumelor reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult se realizează în 90 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data expirării termenului legal de exercitare a opţiunii, potrivit legii.
25. (1) Înainte de transmiterea borderoului către unitatea de trezorerie în vederea virării sumelor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, compartimentul de specialitate are obligaţia să verifice dacă entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară figurează în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, potrivit legii.
(2) În situaţia în care entitatea beneficiară nu îndeplineşte această condiţie, compartimentul de specialitate informează contribuabilul că organul fiscal nu poate efectua transferul sumei în contul entităţii nonprofit/unităţii de cult, precum şi motivul pentru care nu poate efectua transferul sumei.
(3) În vederea virării sumelor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, compartimentul de specialitate editează, cu ajutorul aplicaţiei informatice, un borderou, care se transmite unităţii de trezorerie, cu următoarele informaţii:
- numărul/data borderoului;
– denumirea entităţii nonprofit/unităţii de cult;
– codul de identificare fiscală a entităţii nonprofit/unităţii de cult;
– simbol cont bancar (IBAN);
– suma.
(4) Borderoul se aprobă de către conducătorul unităţii fiscale, cu menţiunea „Bun de plată“, şi se transmite unităţii de trezorerie cel târziu în termen de 80 de zile de la data expirării termenului legal de exercitare a opţiunii, potrivit legii.
(5) În cazul în care unitatea de trezorerie comunică organului fiscal că nu poate efectua viramentul sumelor întrucât contul bancar înscris în cerere figurează ca fiind închis, compartimentul de specialitate întocmeşte şi transmite entităţii beneficiare, prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual, „Notificarea privind comunicarea contului bancar de către entitatea beneficiară“, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin.
(6) După comunicarea notificării, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele privind data comunicării notificării, numărul şi data adresei de răspuns a entităţii, precum şi noul cont bancar.
(7) În situaţia în care entitatea beneficiară nu comunică informaţia solicitată prin notificarea de la alin. (5), compartimentul de specialitate nu va efectua virarea sumelor direcţionate din impozitul pe venit în contul entităţii respective.
26. Compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele privind suma stabilită de organul fiscal reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susţinerea entităţii nonprofit/unităţii de cult, precum şi numărul şi data borderoului care se transmite unităţii de trezorerie în vederea virării sumelor.
27. (1) În cazul contribuabililor care şi-au exprimat acordul privind comunicarea către entităţile beneficiare a datelor de identificare şi a sumelor direcţionate de aceştia, compartimentul de specialitate centralizează, pe codul de identificare fiscală a entităţii beneficiare, informaţiile privind datele de identificare ale contribuabililor, precum şi sumele direcţionate de aceştia, conform borderoului transmis unităţii de trezorerie.
(2) Pentru contribuabilii de la alin. (1) care au solicitat, în anul anterior, distribuirea sumei pentru aceiaşi beneficiari pentru o perioadă de 2 ani, acordul contribuabilului se consideră valabil pentru toată perioada.
(3) Lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, compartimentul de specialitate comunică entităţii beneficiare, prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual, „Notificarea privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor direcţionate de aceştia din impozitul pe venit“ cuprinzând informaţiile prevăzute la alin. (1), conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la ordin.
(4) După comunicarea notificării, compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele privind numărul şi data notificării privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor direcţionate, precum şi data comunicării notificării.
CAP. VIII
Recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult
28. În cazul contribuabililor care aduc la cunoştinţa organului fiscal competent, în scris, faptul că nu şi-au exercitat opţiunea pentru virarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe venit în contul entităţii menţionate în notificarea primită, iar viramentul sumelor în contul entităţilor beneficiare a fost realizat, organele fiscale vor efectua demersurile necesare în vederea recuperării sumelor virate în mod necuvenit.
29. Compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili şi declaraţii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal central competent pentru primirea şi procesarea formularului 230 întocmeşte „Referatul de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult“, prevăzut în anexa nr. 9 la ordin, denumit în continuare referat.
30. Referatul se întocmeşte atât pe baza informaţiilor din situaţiile centralizatoare ale datelor cuprinse în formularul 230, cât şi pe baza informaţiilor existente în evidenţa fiscală şi cuprinde următoarele date:
- datele de identificare a entităţii nonprofit/unităţii de cult;
– numărul, data „Situaţiei centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară“, precum şi poziţia din situaţia centralizatoare;
– suma virată entităţii nonprofit/unităţii de cult în mod necuvenit;
– contul bancar - IBAN în care a fost virată suma în mod necuvenit;
– data virării sumei.
31. Referatul se avizează de şeful compartimentului cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale persoane fizice şi se aprobă de către conducătorul unităţii fiscale.
32. Compartimentul prevăzut la pct. 29 transmite lunar referatele către compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili, declaraţii fiscale, bilanţuri persoane juridice din cadrul organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată entitatea beneficiară a sumei virate în mod necuvenit.
33. Pe baza referatelor primite, compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili, declaraţii fiscale, bilanţuri persoane juridice din cadrul organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată entitatea beneficiară a sumei emite şi comunică formularul 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult“, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
34. Decizia se emite până la data de 10 a lunii următoare celei în care au fost primite referatele prevăzute la pct. 29.
35. Decizia se comunică entităţii nonprofit/unităţii de cult prin modalităţile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
36. În termen de 24 de ore de la primirea informaţiei privind data comunicării deciziilor, compartimentul prevăzut la pct. 33 înregistrează în evidenţa fiscală data comunicării acestora.
37. (1) După înregistrarea în evidenţa fiscală a datei comunicării deciziilor, în termen de 24 de ore, compartimentul prevăzut la pct. 33 transmite automat, prin sistemul informatic, datele privind sumele stabilite prin decizii şi data comunicării acestora către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori persoane juridice din cadrul organului fiscal care administrează entitatea nonprofit/unitatea de cult.
(2) Sumele de recuperat care au fost transferate în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult se stabilesc în termenul de prescripţie prevăzut la art. 110 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În aceste situaţii, entităţile nonprofit/unităţile de cult sunt notificate de îndată despre acest fapt.
(3) Dispoziţiile art. 9 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
38. Decizia împreună cu referatul se arhivează la dosarul fiscal al entităţii nonprofit/unităţii de cult.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: