Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 19 iunie 2024  privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 19 iunie 2024 privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 605 din 28 iunie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.399 din 19 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 din 28 iunie 2024.
──────────
    I. Dispoziţii generale
    1. Procedura privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), se aplică de către compartimentul cu atribuţii în gestiunea declaraţiilor fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.
    2. Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată, ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii, persoana impozabilă al cărei cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a), lit. c) - e) sau lit. h) din Codul fiscal şi care nu îşi îndeplineşte obligaţia de depunere a formularului (311) „Declaraţie privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal“, denumit în continuare declaraţia 311.
    3. Stabilirea din oficiu, potrivit prezentei proceduri, se face în cadrul perioadei de prescripţie, pentru fiecare perioadă fiscală pentru care nu a fost depusă declaraţia 311.
    4. Prezenta procedură de stabilire din oficiu nu se aplică pentru perioadele pentru care taxa pe valoarea adăugată a făcut obiectul unei inspecţii fiscale sau pentru care a început inspecţia fiscală, potrivit art. 107 alin. (1) teza a III-a din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare (Codul de procedură fiscală), şi nici pentru perioadele care au fost supuse verificării documentare, în condiţiile capitolului V din titlul VI al aceluiaşi act normativ.
    5. Cuantumul taxei pe valoarea adăugată datorate, potrivit art. 11 alin. (6) şi (8) din Codul fiscal, de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a), lit. c)-e) sau lit. h) din Codul fiscal se stabileşte sub rezerva verificării ulterioare.

    II. Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Codul fiscal
    A. Notificarea persoanelor impozabile care nu şi-au îndeplinit obligaţia depunerii declaraţiei 311
    6. Ca urmare a utilizării sistemului informatic de interes strategic naţional (S.I.I.S.N.) şi a modulelor de valorificare, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, compartimentul de specialitate accesează Lista persoanelor impozabile care aveau obligaţia depunerii declaraţiei 311 şi care nu şi-au îndeplinit această obligaţie, conform legii (denumită în continuare lista), generată la nivelul structurii de specialitate în domeniul managementului riscurilor de neconformare fiscală din cadrul aparatului propriu al agenţiei. Lista este accesată prin intermediul sistemului informatic, la nivelul fiecărui organ fiscal, şi cuprinde persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de impozite, taxe şi contribuţii în evidenţa fiscală a respectivului organ fiscal.
    7. Lista se generează şi se accesează lunar şi cuprinde persoanele impozabile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulată conform art. 316 alin. (11) lit. a), lit. c)-e) sau lit. h) din Codul fiscal;
    b) în perioada în care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată, au efectuat livrări de bunuri/prestări de servicii taxabile în România; şi
    c) nu au depus declaraţiile 311 pentru perioadele în care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată.

    8. Lista prevăzută la pct. 7 (L0) conţine, pentru fiecare persoană impozabilă identificată, următoarele informaţii:
    a) denumirea/numele, prenumele persoanei impozabile;
    b) codul de identificare fiscală al persoanei impozabile;
    c) perioada de raportare: luna/anul;
    d) informaţii din facturile emise de persoana impozabilă, respectiv: totalul bazei impozabile şi totalul taxei pe valoarea adăugată înscrise în facturile emise în fiecare lună, în lei. În cazul în care facturile nu conţin TVA, pentru înscrierea în listă se cumulează valoarea totală, în lei, a facturilor, din care se calculează TVA, prin procedeul sutei mărite, aplicând cota standard de TVA. În situaţia în care sunt emise atât facturi care conţin TVA, cât şi facturi care nu conţin TVA, valoarea totală a TVA se determină prin însumarea TVA din facturile care conţin TVA şi TVA rezultată prin aplicarea cotei standard de TVA pentru facturile care nu conţin TVA;
    e) informaţii din rapoartele fiscale de închidere zilnică („raportul Z“) emise de către toate casele de marcat electronice utilizate de persoana impozabilă, respectiv: totalul bazei impozabile şi totalul taxei pe valoarea adăugată aferente livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile în România, efectuate în perioada în care codul de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, în lei. În cazul în care rapoartele fiscale de închidere zilnică („raportul Z“) nu conţin TVA, pentru înscrierea în listă se cumulează valoarea totală, în lei, a raportului Z, din care se calculează TVA, prin procedeul sutei mărite, aplicând cota standard de TVA. În situaţia în care sunt emise atât rapoarte Z care conţin TVA, cât şi rapoarte Z care nu conţin TVA, valoarea totală a TVA se determină prin însumarea TVA din rapoartele Z care conţin TVA şi TVA rezultată prin aplicarea cotei standard de TVA pentru rapoartele Z care nu conţin TVA.

    9. În situaţia în care, cu ocazia generării listei lunare, se regăsesc informaţii din facturi şi/sau rapoarte Z emise de persoana impozabilă şi/sau de sediile secundare ale acesteia, înregistrate ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în listă se cuprind informaţiile cumulate, pentru fiecare persoană impozabilă, atât din facturile şi/sau rapoartele Z emise de aceasta, cât şi din facturile şi/sau rapoartele Z emise de sediile secundare ale acesteia, după caz.
    10. În situaţia în care, cu ocazia generării listei lunare, se regăsesc atât facturi emise de persoana impozabilă şi/sau sediile secundare ale acesteia, cât şi rapoarte Z emise de persoana impozabilă şi/sau sediile secundare ale acesteia pentru aceeaşi livrare de bunuri/prestare de serviciu, informaţiile se preiau o singură dată în listă.
    11. Compartimentul de specialitate accesează lunar lista (L0), cuprinzând informaţiile de la pct. 8 şi 9, pentru persoanele impozabile identificate în luna anterioară, potrivit condiţiilor de selecţie de la pct. 7.
    12. Compartimentul de specialitate notifică, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la generarea listei de la pct. 7, fiecare persoană impozabilă înscrisă în listă. Notificarea cuprinde şi termenul în care persoana impozabilă se poate prezenta în vederea exercitării dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedură fiscală. Modelul şi conţinutul notificării sunt prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
    13. Notificarea se comunică contribuabilului, în conformitate cu prevederile art. 47 din Codul de procedură fiscală. Pentru persoanele impozabile care sunt înrolate în Spaţiul privat virtual, comunicarea notificării se face prin intermediul acestui serviciu.
    14. În termen de 10 zile de la data comunicării notificării de la pct. 12, compartimentul de specialitate elimină din lista L0 următoarele persoane impozabile:
    a) persoanele impozabile care au depus declaraţia 311 privind taxa pe valoarea adăugată datorată pentru operaţiunile efectuate în perioada în care au avut anulat codul de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată;
    b) persoanele impozabile care, ca urmare a notificării, au depus documente justificative care atestă faptul că nu datorează taxa pe valoarea adăugată pentru perioada în care au avut anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA;
    c) persoanele impozabile care s-au prezentat la audiere;
    d) persoanele impozabile care, ca urmare a notificării, au refuzat explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii, pentru care audierea se consideră îndeplinită potrivit art. 9 alin. (3) lit. a) din Codul de procedură fiscală. Prin refuz explicit în sensul prezentei proceduri se înţelege renunţarea în scris la dreptul de a fi ascultat în procedura audierii.
    14.1. Lista rezultată (L1) cuprinde persoanele impozabile care, ca urmare a notificării, nu au depus declaraţia 311 şi nici nu şi-au exercitat dreptul de a fi ascultat în procedura audierii.

    15. Pentru persoanele impozabile înscrise în lista de la pct. 14.1 (L1), compartimentul de specialitate transmite o invitaţie, prin care stabileşte cel de-al doilea termen privind exercitarea dreptului de a fi ascultat. Modelul şi conţinutul invitaţiei sunt prevăzute în anexa nr. 3 la ordin. Prevederile pct. 13 se aplică în mod corespunzător.
    16. După expirarea termenului de 7 zile de la data comunicării invitaţiei, compartimentul de specialitate elimină din lista de la pct. 11 (L0) persoanele impozabile care au depus declaraţia 311, precum şi persoanele impozabile care au depus documente justificative care atestă faptul că nu datorează taxa pe valoarea adăugată pentru perioada în care au avut anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA.
    16.1. Lista rezultată (L2) cuprinde persoanele impozabile care, ca urmare a notificării/invitaţiei, nu au depus declaraţia 311 şi care, în cadrul procedurii de audiere, nu au depus nici documente justificative care să ateste faptul că nu datorează taxa pe valoarea adăugată, pentru care sunt aplicabile prevederile de la lit. B.


    B. Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate
    17. După expirarea termenului de 20 de zile de la data comunicării notificărilor privind nedepunerea în termen a declaraţiilor, pentru persoanele impozabile înscrise în lista (L2) de la pct. 16.1, compartimentul de specialitate procedează la stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate.
    18. Compartimentul de specialitate întocmeşte formularul „Referat privind impunerea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal“, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, în care se consemnează taxa pe valoarea adăugată stabilită, din oficiu, precum şi perioada pentru care se datorează taxa pe valoarea adăugată stabilită din oficiu.
    19. Referatul se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
    20. În cazul în care persoanele impozabile pentru care a fost începută procedura de impunere din oficiu depun declaraţiile 311, compartimentul de specialitate întrerupe procedura de impunere din oficiu.

    C. Emiterea şi comunicarea deciziei de impunere
    21. Pe baza referatului privind impunerea din oficiu, compartimentul de specialitate întocmeşte formularul „Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal“ (190), prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, pentru fiecare persoană impozabilă înscrisă în lista (L2) de la pct. 16.1, care nu a depus declaraţia 311.
    22. Pentru fiecare lună pentru care persoana impozabilă avea obligaţia depunerii declaraţiei 311 se întocmeşte câte o decizie de impunere pentru stabilirea taxei pe valoarea adăugată datorate, având în vedere toate facturile şi/sau rapoartele Z emise în luna respectivă.
    23. Formularul deciziei de impunere din oficiu se întocmeşte de compartimentul de specialitate în două exemplare, din care:
    - un exemplar, semnat doar de conducătorul unităţii fiscale, se comunică persoanei impozabile;
    – un exemplar, avizat de şeful compartimentului de specialitate şi semnat de conducătorul unităţii fiscale, se păstrează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

    24. Decizia de impunere din oficiu se comunică persoanei impozabile, în conformitate cu dispoziţiile art. 47 din Codul de procedură fiscală. Pentru persoanele impozabile care sunt înrolate în Spaţiul privat virtual, comunicarea deciziei se face prin intermediul acestui serviciu.
    25. Compartimentul de specialitate organizează, cu ajutorul aplicaţiei informatice, evidenţa deciziilor de impunere din oficiu, emise potrivit prezentei proceduri.
    26. În evidenţă se înscriu, în mod obligatoriu, pentru fiecare persoană impozabilă supusă prezentei proceduri, următoarele elemente:
    a) datele de identificare: denumirea/numele, prenumele şi codul de înregistrare fiscală/codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz;
    b) numărul şi data deciziei de impunere din oficiu, emisă potrivit prezentei proceduri;
    c) luna/anul la care se referă obligaţia de declarare;
    d) data comunicării deciziei de impunere.


    D. Anularea deciziei de impunere
    27. În situaţia în care persoana impozabilă depune, în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere din oficiu, declaraţia 311 pentru taxa pe valoarea adăugată aferentă lunii pentru care a fost emisă decizia de impunere, decizia de impunere se anulează de organul fiscal la data depunerii declaraţiei de impunere, potrivit art. 107 alin. (5) din Codul de procedură fiscală.
    28. Termenul de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere se calculează cu ajutorul aplicaţiei informatice, pe baza informaţiilor înscrise în evidenţa organizată potrivit pct. 26.
    29. Data depunerii declaraţiei 311, ulterioară emiterii deciziei de impunere, potrivit pct. 28, se înscrie, de asemenea, în evidenţa organizată potrivit pct. 26.
    30. În cazul în care declaraţia 311 se depune în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după împlinirea termenului de prescripţie prevăzut la art. 110 din Codul de procedură fiscală, de la data depunerii declaraţiei începe să curgă un nou termen de prescripţie.
    31. Compartimentul de specialitate întocmeşte „Referatul privind impunerea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal“, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, în care consemnează şi informaţia privind data depunerii declaraţiei 311.
    32. Compartimentul de specialitate întocmeşte formularul „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal“ (191), prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
    33. Decizia de anulare se comunică persoanei impozabile, în conformitate cu dispoziţiile art. 47 din Codul de procedură fiscală. Pentru persoanele impozabile care sunt înrolate în Spaţiul privat virtual, comunicarea deciziei se face prin intermediul acestui serviciu.
    34. Informaţii privind numărul şi data deciziei de anulare a deciziei de impunere, precum şi data comunicării acesteia se înscriu, de asemenea, în evidenţa organizată potrivit pct. 26.
    35. În cazul în care contribuabilul depune declaraţia 311 privind taxa pe valoarea adăugată care a format obiectul impunerii din oficiu după termenul prevăzut la art. 107 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, declaraţia nu se prelucrează, iar sumele stabilite prin decizia de impunere din oficiu se menţin.
    36. Documentele primite de la contribuabil şi cele emise de compartimentul de specialitate în aplicarea procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.


    III. Transmiterea datelor în evidenţa pe plătitori
    37. Compartimentul de specialitate transmite deciziile de impunere din oficiu, care au fost comunicate persoanelor impozabile, respectiv deciziile de anulare a deciziei de impunere din oficiu emise către serviciul/compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.
    38. Transmiterea deciziilor se face, la sfârşitul fiecărei zile, conform procedurii privind organizarea evidenţei pe plătitori.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016