Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 18 septembrie 2024  privind procesul de înfiinţare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 18 septembrie 2024 privind procesul de înfiinţare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 974 din 27 septembrie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 6.666 din 18 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 974 din 27 septembrie 2024.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură reglementează procesul de înfiinţare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu excepţia unităţilor de învăţământ noi rezultate în urma operaţiunilor de reorganizare, conform prevederilor legale.
    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar se supun etapelor de autorizare de funcţionare provizorie, respectiv de acreditare.
    (3) Autorizaţia de funcţionare provizorie/Acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu respectarea prevederilor art. 16 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Ordinul ministrului educaţiei de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie reprezintă şi actul de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ.
    (2) Unităţile de învăţământ cu personalitate juridică, nouînfiinţate în baza autorizaţiei de funcţionare provizorie, au dreptul de a organiza şi desfăşura proces de învăţământ în condiţiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi de a organiza, după caz, examene de absolvire.
    (3) După obţinerea acreditării, unităţile de învăţământ funcţionează cu drepturi depline/capacitate de exerciţiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei.

    ART. 3
    Prin ordinul de autorizare de funcţionare provizorie se înfiinţează şi se acordă personalitate juridică unităţii de învăţământ, după cum urmează:
    a) de drept public, pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat;
    b) de drept privat şi de utilitate publică, pentru unităţile particulare de învăţământ preuniversitar înfiinţate din iniţiativa şi cu resursele unor persoane juridice de drept privat;
    c) de drept privat şi de utilitate publică, pentru unităţile de învăţământ preuniversitar confesional înfiinţate din iniţiativa şi cu resursele potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult recunoscut de stat.


    ART. 4
    Instituţiile de învăţământ superior de stat, respectiv particulare şi confesionale propun înfiinţarea, prin hotărâre a senatului universitar şi în baza unui aviz consultativ al inspectoratului şcolar, în urma evaluării externe, conform prevederilor legale privind asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, a unor unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv particulare şi confesionale, după cum urmează:
    a) pentru învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, unităţi fără personalitate juridică, în structura instituţiilor de învăţământ superior;
    b) pentru învăţământul primar, gimnazial şi liceal, unităţi cu personalitate juridică, în subordinea instituţiilor de învăţământ superior;
    c) pentru învăţământul postliceal, colegii terţiare nonuniversitare, fără personalitate juridică, în structura instituţiilor de învăţământ superior.


    ART. 5
    Orice persoană juridică de drept public sau privat interesată în furnizarea de educaţie se supune procesului de evaluare şi parcurge procedura de autorizare de funcţionare provizorie, respectiv de acreditare, potrivit dispoziţiilor art. 237-239, art. 240-245 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    (1) Actele prin care se poate manifesta voinţa oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizaţie furnizoare de educaţie se materializează, după caz, prin:
    a) hotărâre a autorităţilor publice locale privind intenţia de a înfiinţa o unitate de învăţământ preuniversitar de stat;
    b) hotărâre a senatului universitar privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar în subordinea/structura instituţiei de învăţământ superior;
    c) hotărâre a persoanei juridice private privind intenţia de înfiinţare a unei unităţi de învăţământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;
    d) hotărâre a conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind intenţia de înfiinţare a unei unităţi de învăţământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu.

    (2) Unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale pot fi înfiinţate de:
    a) oricare dintre autorităţile administraţiei publice locale sau judeţene, prin hotărâre;
    b) oricare dintre cultele recunoscute de lege;
    c) oricare dintre persoane juridice de drept privat;
    d) ministrul educaţiei, prin ordin, conform prevederilor art. 19 alin. (4) lit. d) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) În funcţie de necesităţile locale se organizează, la cererea părinţilor, tutorilor sau reprezentanţilor legali sau a unei entităţi menţionate la alin. (2), unităţi de învăţământ preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale.
    (4) În unităţile administrativ-teritoriale în care numărul total al beneficiarilor primari nu se încadrează în prevederile art. 16 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se înfiinţează/ organizează o singură unitate de învăţământ cu personalitate juridică.
    (5) Pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale unde funcţionează mai multe unităţi de învăţământ cu predare în limba română sau în limba unei minorităţi naţionale, cel puţin una dintre acestea, pentru fiecare limbă de predare, are personalitate juridică şi cu efective mai mici de elevi, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (8) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Unităţile de învăţământ de nivel gimnazial sau liceal cu predare în limba română sau cu predare în limbile minorităţilor naţionale, unice în municipiu, oraş sau comună, se înfiinţează şi funcţionează cu personalitate juridică indiferent de efectivul de elevi.

    ART. 7
    (1) În vederea înfiinţării unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, autorităţile administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local cu privire la intenţia de înfiinţare, solicită avizul de oportunitate al inspectoratului şcolar.
    (2) În urma acordării avizului de oportunitate, inspectoratul şcolar numeşte prin decizie a inspectorului şcolar general o comisie responsabilă cu elaborarea raportului de evaluare internă.
    (3) Comisia menţionată la alin. (2) cuprinde un număr de 3 persoane: un inspector şcolar, un director al unei unităţi de învăţământ preuniversitar de nivelul celei care se doreşte a fi înfiinţată, un reprezentant al primăriei.
    (4) Inspectoratul şcolar transmite la ARACIP:
    a) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, completată de către autoritatea administraţiei publice solicitantă;
    b) hotărârea consiliului local cu privire la intenţia de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ preuniversitar;
    c) raportul de evaluare internă, care cuprinde: fişa-tip, actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, precum şi documente manageriale de prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională, modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.

    (5) Unitatea administrativ-teritorială, prin primar, anterior realizării evaluării externe în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către directorul desemnat în cadrul comisiei menţionate la alin. (2), numit prin decizie a inspectorului şcolar general.
    (6) Evaluarea externă în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, respectiv acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie se realizează de către comisia de experţi desemnată de către ARACIP conform prevederilor legislaţiei specifice.
    (7) Membrii comisiilor de experţi întocmesc un raport de evaluare externă cu informaţii pentru fiecare nivel de învăţământ, pentru fiecare filieră, profil şi specializare/calificare profesională, pentru fiecare program de studii, pe fiecare limbă de predare, pe fiecare formă de învăţământ, pe fiecare locaţie, după caz, pe care îl înaintează ARACIP.
    (8) Consiliul ARACIP analizează şi aprobă rapoartele de evaluare întocmite, apoi propune Ministerului Educaţiei, prin proiect de ordin al ministrului, acordarea/neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie.

    ART. 8
    (1) În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv înfiinţării unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar particular, persoana juridică iniţiatoare elaborează raportul de evaluare internă, pe care îl transmite la ARACIP împreună cu:
    a) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, completată de către persoana juridică iniţiatoare, împreună cu dovada informării inspectoratului şcolar cu privire la intenţia de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ preuniversitar particular;
    b) hotărârea persoanei juridice private privind intenţia de înfiinţare a unei unităţi de învăţământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;
    c) fişa-tip, actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, precum şi documente manageriale de prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională, modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.

    (2) Persoana juridică iniţiatoare, anterior realizării evaluării externe în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către persoana juridică iniţiatoare, prin reprezentantul legal sau o altă persoană desemnată de către acesta.
    (3) ARACIP parcurge procedura descrisă la art. 7 alin. (6)-(8).

    ART. 9
    (1) În cazul în care o instituţie de învăţământ superior intenţionează să înfiinţeze o unitate de învăţământ preuniversitar în structura sau în subordinea acesteia, în baza hotărârii senatului universitar cu privire la această intenţie, respectiva instituţie de învăţământ superior solicită avizul de oportunitate al inspectoratului şcolar, care are caracter consultativ, pe care îl transmite la ARACIP, împreună cu cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi raportul de evaluare internă realizat de către aceasta.
    (2) Instituţia de învăţământ superior, anterior realizării evaluării externe în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către instituţia de învăţământ superior, prin persoana desemnată de către aceasta.
    (3) ARACIP parcurge procedura descrisă la art. 7 alin. (6)-(8).

    ART. 10
    (1) Ordinul ministrului educaţiei de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie, care reprezintă şi actul de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ, se comunică autorităţii publice locale în vederea includerii, de drept, în reţeaua şcolară a unităţii administrativ-teritoriale.
    (2) În baza ordinului ministrului educaţiei menţionat la alin. (1), unitatea de învăţământ preuniversitar nou-înfiinţată realizează demersurile necesare în vederea obţinerii codului de identificare fiscală (CIF), ştampilei cu stema României şi denumirea Ministerului Educaţiei şi contului la Trezoreria Statului/bancă (pentru unităţile de învăţământ preuniversitar particular).
    (3) Excepţie de la prevederile alin. (2) fac unităţile de învăţământ preuniversitar înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior.

    ART. 11
    Organizaţiile furnizoare de educaţie care şcolarizează în baza unui curriculum al altui stat sau acreditat internaţional funcţionează legal doar după parcurgerea procesului de avizare realizat de ARACIP, finalizat prin înscrierea în Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează în baza unui curriculum al altui stat sau acreditat internaţional, în conformitate cu prevederile art. 246 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016