Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 16 martie 2023  privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 16 martie 2023 privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate

EMITENT: Ministerul Finanţelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 263 din 30 martie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.178 din 16 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2023.
──────────
    I. Dispoziţii generale
    1. În înţelesul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) organul fiscal competent - organul fiscal central abilitat să primească şi să soluţioneze cererile pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate;
    b) prezumţie critică - ipoteză în care soluţia fiscală individuală anticipată nu produce efecte. Ipoteza are drept premise orice informaţie referitoare la contribuabil/plătitor, un afiliat al acestuia, un partener, o activitate economică, condiţiile economice generale, inclusiv aspecte care nu sunt în sfera de control a contribuabilului/plătitorului sau a organului fiscal;
    c) tranzacţie - orice tranzacţie, plată, acord, contract, acţiune, activitate, aranjament, operaţiune sau schemă, inclusiv o serie de tranzacţii;
    d) tranzacţie propusă - tranzacţie pe care contribuabilul/plătitorul intenţionează să o desfăşoare cu certitudine, într-o perioadă de timp determinată;
    e) situaţie fiscală de fapt viitoare - ansamblu de tranzacţii propuse, unitare din perspectiva tratamentului fiscal aplicabil;
    f) BEPS Action 5 - acţiunea 5 a proiectului Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică privind erodarea bazei de impozitare şi transferul profiturilor;
    g) DAC 3 - Directiva 2015/2.376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce priveşte schimbul automat obligatoriu de informaţii în domeniul fiscal;
    h) persoane desemnate - persoane sau entităţi înscrise în anexele la regulamentele şi deciziile UE prin care sunt instituite măsuri restrictive;
    i) termeni şi condiţii - ansamblul elementelor componente ale soluţiei fiscale, respectiv obiectul soluţiei fiscale, scopul urmărit, metode, tehnici şi instrumente de punere în aplicare a tranzacţiilor propuse, actele încheiate, acţiunile (faptele), persoanele implicate, locul şi timpul de desfăşurare, precum şi orice alte elemente relevante pentru soluţia fiscală, inclusiv eventuale obligaţii asumate de contribuabil/plătitor prin soluţia fiscală, în vederea realizării tranzacţiilor propuse.

    2. Organul fiscal competent pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate este Ministerul Finanţelor.
    3. Prezenta procedură se aplică pentru emiterea de către organul fiscal competent a soluţiei fiscale individuale anticipate, denumită în continuare soluţie fiscală, privind reglementarea tratamentului fiscal aplicabil unei situaţii fiscale de fapt viitoare, în legătură cu impozitele, taxele şi contribuţiile sociale obligatorii reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.
    4. Contribuabilii/Plătitorii pot solicita organului fiscal competent emiterea unei soluţii fiscale prin depunerea unei cereri, cu cel puţin 90 de zile anterior datei la care intenţionează să efectueze tranzacţiile propuse. Cererea, documentaţia şi orice alte comunicări ulterioare se transmit exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
    5. Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale conţine propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la tratamentul fiscal aplicabil exclusiv tranzacţiilor pe care acesta urmează să le efectueze în viitor, ulterior depunerii cererii, prin prisma propriei interpretări, însoţită de informaţiile detaliate referitoare la tranzacţiile propuse şi de argumentele care susţin această propunere.

    II. Discuţia preliminară
    6. Anterior depunerii cererii pentru emiterea soluţiei fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita organului fiscal competent organizarea unei discuţii preliminare.
    7. Cererea pentru organizarea discuţiei preliminare se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă şi trebuie să conţină informaţii cu privire la datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului şi ale reprezentantului legal, dacă este cazul, precum şi o scurtă prezentare a obiectului discuţiei.
    8. Cererea pentru organizarea discuţiei preliminare depusă concomitent sau ulterior cererii pentru emiterea soluţiei fiscale nu va fi luată în considerare de organul fiscal competent.
    9. Discuţia preliminară nu se mai organizează în situaţia în care, anterior datei stabilite pentru desfăşurarea acesteia, contribuabilul/plătitorul depune o cerere pentru emiterea soluţiei fiscale.
    10. Organul fiscal competent va comunica contribuabilului/ plătitorului condiţiile în care se organizează discuţia preliminară, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
    11. Anterior datei de desfăşurare a discuţiei preliminare, organul fiscal competent poate solicita contribuabilului/ plătitorului informaţii suplimentare în legătură cu aspectele care vor fi discutate.
    12. Discuţia preliminară, inclusiv afirmaţiile sau comentariile reprezentanţilor organului fiscal competent, participanţi la discuţie, nu sunt opozabile şi nu constituie un angajament privind aprobarea/respingerea cererii pentru emiterea soluţiei fiscale.
    13. Participarea la discuţia preliminară nu echivalează cu iniţierea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale şi nu afectează ordinea de soluţionare a unei cereri care este depusă ulterior de contribuabil/plătitor.

    III. Analiza prealabilă
    14. În termen de 15 zile de la data înregistrării cererii pentru emiterea soluţiei fiscale, organul fiscal competent efectuează o analiză prealabilă pentru conformitate a cererii de emitere a soluţiei fiscale.
    15. Analiza prealabilă a cererii are ca obiect verificarea respectării condiţiilor de formă, precum şi confirmarea încasării taxei pentru emiterea soluţiei fiscale.
    16. În cadrul analizei prealabile, cererea pentru emiterea soluţiei fiscale nu este luată în considerare în oricare din următoarele situaţii:
    a) cererea sau documentaţia nu este transmisă prin mijloace de transmitere la distanţă;
    b) cererea sau documentaţia nu conţine cel puţin unul dintre elementele prevăzute în anexa nr. 2 la ordin;
    c) cererea sau documentaţia nu este lizibilă, conţine date sau informaţii discordante sau nu are legătură cu contribuabilul/ plătitorul solicitant;
    d) temeiul de drept, în baza căruia a fost propusă soluţia fiscală solicitată, se modifică în cadrul perioadei prevăzute pentru desfăşurarea analizei prealabile, ulterior datei de depunere a cererii de emitere a soluţiei fiscale;
    e) cererea pentru emiterea unei soluţii fiscale vizează mai multe obligaţii fiscale;
    f) taxa pentru emiterea soluţiei fiscale nu a fost efectiv încasată până la termenul-limită prevăzut pentru desfăşurarea analizei prealabile.

    17. Organul fiscal competent notifică contribuabilul/plătitorul, în termen de 15 zile de la finalizarea analizei prealabile, cu privire la faptul că cererea nu este luată în considerare şi despre posibilitatea depunerii unei noi cereri, respectiv efectuarea plăţii taxei pentru emiterea soluţiei fiscale pentru situaţia prevăzută la pct. 16 lit. f).
    18. Cererea este considerată admisă în etapa de analiză în vederea soluţionării, conform dispoziţiilor cap. IV, dacă se constată că cererea contribuabilului/plătitorului nu se încadrează în niciuna din situaţiile prevăzute la pct. 16.

    IV. Analiza cererii pentru emiterea soluţiei fiscale
    19. Cererile pentru emiterea soluţiilor fiscale depuse de contribuabili/plătitori sunt analizate şi, respectiv, soluţionate de organul fiscal competent, în ordine cronologică, şi potrivit termenului prevăzut la art. 52 alin. (12) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.
    20. La solicitarea organului fiscal competent, contribuabilul/plătitorul este obligat să furnizeze date, informaţii, clarificări şi documente relevante pentru soluţionarea cererii, în termenul prevăzut la art. 52 alin. (8) din Codul de procedură fiscală. Relevanţa informaţiilor oferite în raport cu solicitarea adresată se stabileşte de către organul fiscal competent.
    21. În scopul soluţionării cererii, organul fiscal competent poate accesa bazele de date sau poate solicita instituţiilor subordonate, altor instituţii din ţară sau străinătate, precum şi terţilor date, informaţii, clarificări şi documente care sunt relevante pentru soluţionarea cererii.
    22. Termenul pentru emiterea soluţiei fiscale se suspendă şi se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii solicitării şi data obţinerii datelor, informaţiilor, clarificărilor şi documentelor, potrivit dispoziţiilor pct. 20 şi 21, cu respectarea prevederilor art. 77 din Codul de procedură fiscală.

    V. Criterii de respingere a cererii pentru emiterea soluţiei fiscale
    23. Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale se respinge, prin ordin al ministrului finanţelor, în următoarele situaţii:
    a) situaţia fiscală de fapt viitoare prezentată de contribuabil/plătitor cuprinde tranzacţii identice sau similare care au făcut obiectul unei declaraţii fiscale anterioare a contribuabilului/plătitorului sau a unei entităţi afiliate;
    b) situaţia fiscală de fapt viitoare a făcut obiectul unei cereri a contribuabilului/plătitorului sau a unei entităţi afiliate contribuabilului/plătitorului, definită conform art. 7 pct. 26 din Codul fiscal, pentru emiterea unei soluţii fiscale, soluţionată anterior de organul fiscal competent;
    c) situaţia fiscală de fapt viitoare cuprinde tranzacţii ipotetice sau care comportă un grad ridicat de incertitudine;
    d) tranzacţiile se circumscriu unor prevederi legale în curs de revizuire;
    e) obiectul cererii vizează aspecte reglementate prin acte normative, altele decât Codul fiscal, sau în afara domeniului de aplicare prevăzut la pct. 3 din prezenta procedură;
    f) cererea are ca obiect reglementarea unor aspecte care privesc principiile contabile sau comerciale;
    g) contribuabilul/plătitorul solicită confirmarea calculelor obligaţiilor fiscale;
    h) contribuabilul/plătitorul solicită stabilirea valorii de piaţă a unui activ;
    i) contribuabilul/plătitorul solicită determinarea preţului bunurilor şi al serviciilor livrate/prestate către o entitate afiliată;
    j) situaţia fiscală de fapt viitoare cuprinde tranzacţii care nu sunt reglementate în Codul fiscal sau reglementarea nu a fost încă adoptată la data cererii contribuabilului/plătitorului;
    k) sunt expuse modalităţi alternative de derulare a tranzacţiilor propuse;
    l) tranzacţiile propuse sunt evaluate în mod superficial şi subiectiv, inclusiv prin neprecizarea unei date/perioade de implementare;
    m) este în curs de desfăşurare o procedură de administrare a creanţelor fiscale, administrativă, judiciară sau o cercetare de natură penală care are ca obiect fapte şi/sau entităţi, inclusiv contribuabilul/plătitorul solicitant, legate de tranzacţiile propuse pentru care se solicită emiterea soluţiei fiscale;
    n) cererea şi documentaţia depuse conţin informaţii care nu sunt corecte şi conforme cu realitatea sau care ascund o altă situaţie de fapt;
    o) există indicii temeinice că soluţia fiscală reprezintă un mijloc sau o componentă care poate fi utilizată în scopul implementării unor scheme sau aranjamente fiscale (transfrontaliere) prin care se urmăreşte erodarea bazei de impunere sau mutarea profitului;
    p) contribuabilul/plătitorul nu a comunicat datele, informaţiile, clarificările şi/sau documentele suplimentare solicitate de organul fiscal competent, în termenul prevăzut la art. 52 alin. (8) din Codul de procedură fiscală;
    q) contribuabilul/plătitorul a comunicat în mod repetat informaţii nerelevante în raport cu întrebarea/solicitarea adresată de organul fiscal competent;
    r) situaţia fiscală de fapt viitoare care face obiectul cererii a fost reglementată prin modificări legislative sau emiterea de acte administrative (decizii ale Comisiei Fiscale Centrale), ulterior depunerii cererii şi până la data emiterii soluţiei fiscale;
    s) situaţia fiscală de fapt viitoare prezentată în cerere este similară unei situaţii fiscale de fapt care a făcut obiectul unei inspecţii fiscale la contribuabilul/plătitorul solicitant, finalizată prin emiterea de acte administrative fiscale;
    t) pentru tranzacţiile propuse nu există o alternativă rezonabilă de aplicare a tratamentului fiscal;
    u) dacă persoanele şi entităţile implicate în operaţiunile descrise în cererea, documentaţia sau clarificările ulterioare furnizate de contribuabil/plătitor sunt controlate de persoane desemnate;
    v) pentru situaţia fiscală de fapt care face obiectul cererii contribuabilul/plătitorul a procedat la aplicarea tratamentului fiscal anterior depunerii cererii pentru emiterea soluţiei fiscale;
    w) tranzacţiile nu pot fi analizate de către organul fiscal competent întrucât se desfăşoară sau sunt dependente de activităţi desfăşurate în jurisdicţii necooperante;
    x) tratamentul fiscal aplicabil contribuabilului/plătitorului solicitant este dependent de tratamentul fiscal aplicabil altor entităţi sau persoane implicate în tranzacţiile propuse, dar care nu au solicitat emiterea unei soluţii fiscale;
    y) tranzacţiile propuse se încadrează în categoria tranzacţiilor care nu au un scop economic, aşa cum sunt definite la pct. 4 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    z) în alte situaţii decât cele prevăzute la lit. a)-y), când se constată că cererea nu vizează aspecte necesar a fi clarificate în condiţiile prevăzute la art. 52 din Codul de procedură fiscală.


    VI. Prezentarea proiectului de soluţie fiscală
    24. Anterior emiterii soluţiei fiscale, organul fiscal competent comunică proiectul soluţiei fiscale contribuabilului/plătitorului în vederea formulării unui punct de vedere.
    25. Contribuabilul/Plătitorul comunică punctul de vedere cu privire la proiectul de soluţie fiscală sau notifică organul fiscal competent cu privire la renunţarea la acest drept, în termenul prevăzut la art. 52 alin. (8) din Codul de procedură fiscală.

    VII. Aprobarea soluţiei fiscale
    26. Soluţia fiscală se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor şi conţine:
    a) denumirea organului fiscal emitent;
    b) data la care a fost emisă şi data de la care este aplicabilă;
    c) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului beneficiar al soluţiei fiscale;
    d) obiectul soluţiei fiscale;
    e) obligaţia fiscală principală care face obiectul soluţiei fiscale;
    f) motivul de fapt;
    g) temeiul de drept;
    h) referinţe la completările documentaţiei/solicitările de clarificări care au intervenit în perioada de emitere a soluţiei fiscale;
    i) propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la reglementarea fiscală a situaţiei fiscale de fapt viitoare;
    j) punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului solicitant privind proiectul soluţiei fiscale;
    k) interpretarea organului fiscal competent cu privire la tratamentul fiscal aplicabil situaţiei fiscale de fapt viitoare prezentate în cererea de emitere a soluţiei fiscale;
    l) prezumţiile critice care pot afecta aplicabilitatea soluţiei fiscale;
    m) orice alte menţiuni cu privire la aplicarea soluţiei fiscale.

    27. În situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu este de acord cu soluţia fiscală emisă, acesta transmite, în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, conform prevederilor art. 47 din Codul de procedură fiscală, o notificare la organul fiscal competent. Soluţia fiscală pentru care contribuabilul/plătitorul a transmis o notificare nu produce niciun efect juridic.

    VIII. Respingerea cererii pentru emiterea soluţiei fiscale
    28. Respingerea cererii pentru emiterea soluţiei fiscale se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor şi conţine:
    a) denumirea organului fiscal emitent;
    b) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului solicitant al soluţiei fiscale;
    c) obiectul soluţiei fiscale;
    d) prezentarea situaţiei fiscale de fapt viitoare care face obiectul cererii, respectiv a temeiului de drept;
    e) propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la reglementarea fiscală a situaţiei fiscale de fapt viitoare;
    f) punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului solicitant privind proiectul de respingere a cererii pentru emiterea soluţiei fiscale;
    g) prezentarea considerentelor respingerii cererii de emitere a soluţiei fiscale, respectiv a temeiului de drept care a stat la baza respingerii;
    h) orice alte menţiuni cu privire la motivele respingerii cererii.


    IX. Opozabilitatea soluţiei fiscale
    29. Soluţia fiscală nu este opozabilă faţă de organul fiscal dacă, ulterior emiterii, se constată următoarele situaţii:
    a) nu sunt respectate condiţiile avute în vedere la emiterea soluţiei fiscale, inclusiv situaţia în care elemente sau etape ale tranzacţiilor propuse nu au fost derulate în concordanţă cu descrierea prezentată în cerere şi documentaţia anexată;
    b) nu au fost respectate una sau mai multe prezumţii critice;
    c) descrierea tranzacţiilor propuse a fost incompletă sau incorectă;
    d) soluţia fiscală emisă contravine reglementărilor din tratate, legislaţia europeană sau naţională, inclusiv situaţia în care reglementările aplicabile situaţiei de fapt au fost modificate, de la data intrării în vigoare a noilor reglementări.

    30. Orice alte date, informaţii şi documente suplimentare furnizate de contribuabil/plătitor ulterior emiterii soluţiei fiscale nu vor fi luate în considerare de organul fiscal competent.
    31. Contribuabilul/Plătitorul este obligat să notifice organul fiscal competent, în scris şi de îndată ce ia la cunoştinţă, cu privire la orice modificare a datelor, informaţiilor şi a circumstanţelor care au stat la baza emiterii soluţiei fiscale.

    X. Revocarea ordinului ministrului finanţelor pentru aprobarea soluţiei fiscale
    32. Ordinul ministrului finanţelor pentru aprobarea soluţiei fiscale individuale anticipate se revocă în situaţia în care, ulterior emiterii ordinului, organul fiscal emitent ia cunoştinţă de următoarele situaţii:
    a) pentru oricare din situaţiile prevăzute la pct. 29;
    b) rezultatul tranzacţiilor a fost modificat ca urmare a unor factori şi/sau evenimente atribuibili/atribuibile direct sau indirect solicitantului, scopul urmărit fiind evitarea impozitării sau frauda;
    c) a fost finalizată o procedură de administrare a creanţelor fiscale, administrativă sau judiciară prin emiterea unui act administrativ sau hotărâre definitivă (inclusiv o decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene), care vizează parţial sau integral tranzacţiile şi/sau operaţiunile sau care afectează premisele soluţiei fiscale individuale anticipate;
    d) dacă persoanele şi entităţile implicate în tranzacţiile descrise în cererea, documentaţia sau clarificările ulterioare furnizate de contribuabil/plătitor sunt controlate de persoane desemnate.


    XI. Taxa pentru emiterea soluţiei fiscale
    33. Pentru fiecare obligaţie fiscală principală se achită taxa prevăzută de art. 52 alin. (16) din Codul de procedură fiscală.
    34. Taxa pentru emiterea soluţiei fiscale se achită în lei în contul 20A.33.29.00 al Ministerului Finanţelor, CUI 4221306, cod IBAN RO56 TREZ 7002 0330 129X XXXX, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti, începând cu data intrării în vigoare a ordinului pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate.
    35. Restituirea taxei achitate se face de către organul fiscal competent pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate, conform prevederilor art. 52 alin. (19^1) şi (19^2) din Codul de procedură fiscală, cu respectarea prevederilor privind restituirea sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare.
    36. Cererea pentru restituirea taxei de emitere achitată, în cazul respingerii cererii pentru emiterea soluţiei fiscale, se depune la organul fiscal competent şi se soluţionează de către acesta, inclusiv pentru cazul în care taxa a fost achitată în contul 20.33.01.29 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cod IBAN RO56 TREZ 7002 0330 129X XXXX, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti.

    XII. Comunicarea soluţiei fiscale
    37. Soluţia fiscală se comunică contribuabilului/plătitorului căruia îi este destinată, în conformitate cu prevederile art. 47 din Codul de procedură fiscală.
    38. Un exemplar al soluţiei fiscale se transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea comunicării către organul fiscal de administrare a contribuabilului/plătitorului, cu excepţia cazului în care contribuabilul/plătitorul nu este înregistrat fiscal în România.
    39. Contribuabilul/Plătitorul care se înregistrează fiscal conform prevederilor titlului IV din Codul de procedură fiscală, ulterior emiterii soluţiei fiscale, notifică Ministerul Finanţelor cu privire la acest fapt, în vederea aplicării prevederilor pct. 38.

    XIII. Schimbul internaţional de informaţii
    40. Informaţiile privind emiterea soluţiilor fiscale anticipate cu aplicare transfrontalieră sunt comunicate de către autoritatea competentă din România, prin schimb automat de informaţii, autorităţilor competente din alte state membre.
    41. Contribuabilul/Plătitorul are obligaţia de a furniza informaţii complete cu privire la identificarea entităţilor afiliate în situaţia în care cererea pentru emiterea soluţiei fiscale se încadrează în una dintre categoriile prevăzute de BEPS Action 5/DAC3.

    XIV. Monitorizarea soluţiilor fiscale
    42. Activitatea de monitorizare a aplicării soluţiilor fiscale de către contribuabilii/plătitorii cărora le sunt destinate se efectuează periodic de către structurile şi unităţile subordonate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016