Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 16 aprilie 2024 privind elaborarea avizului conform, prevăzut la art. 146 alin. (8) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, pentru schimbarea destinaţiei terenului folosit de unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, precum şi a spaţiilor/clădirilor în care nu se mai desfăşoară activităţi didactice, în primii 3 ani calendaristici de la întreruperea activităţii educaţionale, precum şi condiţiile necesare acordării acestuia
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 371 din 19 aprilie 2024
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.283 din 16 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 19 aprilie 2024.
──────────
ART. 1
Prin prezenta procedură se reglementează elaborarea, condiţiile şi documentele care stau la baza emiterii avizului conform pentru schimbarea destinaţiei terenului folosit de unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, precum şi a spaţiilor/clădirilor în care nu se mai desfăşoară activităţi didactice, în primii 3 ani calendaristici de la întreruperea activităţii educaţionale.
ART. 2
Avizul conform al ministrului educaţiei pentru schimbarea destinaţiei terenului folosit de unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, precum şi a spaţiilor/clădirilor în care nu se mai desfăşoară activităţi didactice, respectiv în primii 3 ani calendaristici de la întreruperea activităţii educaţionale, se emite la solicitarea autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene pentru imobilele aflate în administrarea acestora.
ART. 3
(1) Schimbarea destinaţiei se poate realiza doar în imobilele în care activitatea educaţională este întreruptă şi unitatea de învăţământ nu mai face parte din reţeaua şcolară.
(2) Avizul conform al ministrului educaţiei se emite ţinând cont de următoarele aspecte:
a) unitatea de învăţământ a fost desfiinţată sau comasată, iar imobilul respectiv, teren şi clădire/clădiri, nu mai este necesar procesului de învăţământ şi nu se mai desfăşoară activitate de învăţământ, elevii/preşcolarii fiind mutaţi într-un alt imobil în care activitatea educaţională se desfăşoară în condiţii optime;
b) în cazul construcţiilor existente, pentru care a fost întocmită o expertiză tehnică de către un expert tehnic autorizat cu cel mult 2 ani înainte de momentul transmiterii solicitării şi din care reiese că soluţia optimă este demolarea, iar autorităţile administraţiei publice locale intenţionează să edifice o clădire cu destinaţia de spaţiu de învăţământ care va fi introdusă în baza materială a învăţământului preuniversitar de stat, avizul conform se emite pentru demolarea clădirii respective, urmând ca după finalizarea lucrărilor terenul să rămână în domeniul public al localităţii, făcând parte din baza materială a învăţământului preuniversitar de stat;
c) în imobilul respectiv, teren şi clădire/clădiri, urmează să se desfăşoare numai activităţi de servicii publice de interes local, judeţean şi naţional, respectiv pentru activităţi care contribuie la dezvoltarea comunităţii locale;
d) imobilele/spaţiile pentru care se solicită schimbarea destinaţiei nu fac obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţelor de judecată.
ART. 4
Solicitarea emiterii avizului conform pentru schimbarea destinaţiei terenului folosit de unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, precum şi a spaţiilor/clădirilor în care nu se mai desfăşoară activităţi didactice, în primii 3 ani calendaristici de la întreruperea activităţii educaţionale, va fi însoţită de următoarele documente:
a) hotărârea consiliului local/consiliului judeţean prin care se propune schimbarea destinaţiei unui imobil, construcţie şi/sau teren, sau a unei părţi din imobil, care se încadrează în una dintre situaţiile sus-menţionate. În cazul în care se intenţionează ca imobilul, construcţie şi/sau teren, sau o parte din imobil să fie închiriată, aşa cum este precizat şi la art. 146 alin. (15) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în hotărâre se va menţiona că după emiterea avizului conform de către ministrul educaţiei pentru schimbarea destinaţiei acesta va fi închiriat pentru desfăşurarea unor activităţi de servicii publice de interes local, judeţean şi naţional, respectiv pentru activităţi care contribuie la dezvoltarea comunităţii locale. În cazul în care se intenţionează demolarea/demolarea parţială a clădirii, în hotărâre se va menţiona că schimbarea destinaţiei se va face în vederea demolării clădirii, iar pe terenul rămas liber după demolare se va edifica o nouă construcţie care va fi înscrisă în baza materială a învăţământului preuniversitar;
b) acordul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
c) acordul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ sau al unităţii de învăţământ care a preluat patrimoniul unei alte unităţi şcolare în urma comasării/desfiinţării acesteia, cu excepţia unităţilor şcolare ale căror terenuri şi clădiri au fost preluate de către autorităţile publice locale în urma desfiinţării;
d) documente justificative din care să reiasă că unitatea de învăţământ se încadrează în prevederile legale în vigoare, respectiv şi-a întrerupt activitatea de mai puţin de trei ani calendaristici;
e) extras de carte funciară, actualizat, sau extras din inventarul centralizat al bunurilor care fac parte din domeniul public al localităţii pe raza căreia se află unitatea de învăţământ, aferent imobilului pentru care se propune schimbarea destinaţiei, inventar aprobat prin hotărâre de consiliul local şi avizat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA);
f) caracteristicile tehnice ale imobilului - construcţii şi teren aferent, construcţii, teren, respectiv anul în care a fost edificată construcţia, regim de înălţime, suprafaţă construită, suprafaţă desfăşurată, suprafaţă totală de teren;
g) plan de situaţie şi plan de amplasament;
h) fotografii ale construcţiilor şi expertiza tehnică a clădirii întocmită de un expert MDLPA cu cel mult 2 ani înainte de momentul transmiterii solicitării, în cazul în care se solicită schimbarea destinaţiei clădirii, în vederea demolării;
i) memoriu justificativ detaliat, asumat de către autorităţile administraţiei publice locale, care să conţină în mod obligatoriu următoarele:
- necesitatea şi oportunitatea schimbării destinaţiei;
– descrierea stării tehnice a clădirii;
– dacă sunt solicitări ale altor unităţi din sfera învăţământului pentru spaţiul respectiv;
– din ce an nu se mai desfăşoară proces de învăţământ;
– unde au fost mutaţi elevii/preşcolarii care îşi desfăşurau activitatea în aceste spaţii;
– cum se desfăşoară procesul de învăţământ la nivelul unităţii de învăţământ care a preluat efectivele şi grupele de copii/elevi;
– tipul activităţilor care urmează să se desfăşoare şi cum contribuie acestea la dezvoltarea comunităţii locale;
– alte informaţii suplimentare în vederea susţinerii propunerii de schimbare a destinaţiei etc.
ART. 5
Etapele procedurii de elaborare a avizului conform sunt următoarele:
a) autorităţile administraţiei publice locale/judeţene solicită, printr-o adresă transmisă Ministerului Educaţiei, emiterea avizului conform pentru schimbarea destinaţiei unui imobil/spaţiu dintr-un imobil. Adresa va fi însoţită de documentele prevăzute la art. 4;
b) în cazul în care direcţia de specialitate constată că documentaţia este incompletă, se solicită, în maximum 30 de zile, completări/clarificări necesare analizării din punct de vedere tehnic sau, după caz, se restituie documentaţia;
c) autorităţile administraţiei publice locale/judeţene au obligaţia să transmită clarificări şi completări în maximum 30 de zile de la data primirii solicitării transmise de către Ministerul Educaţiei. În caz contrar, Ministerul Educaţiei va restitui întreaga documentaţie neavizată;
d) după primirea tuturor clarificărilor/documentelor solicitate de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi verificarea acestora se elaborează proiectul avizului conform care, împreună cu documentaţia, se supune aprobării conducerii Ministerului Educaţiei;
e) respingerea solicitării şi returnarea documentaţiei se pot face dacă nu sunt respectate prevederile art. 3;
f) avizul conform sau adresa de respingere a solicitării se emite în termen de 90 de zile de la data înregistrării solicitării autorităţii administraţiei publice locale/judeţene.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: