Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
PROCEDURĂ din 13 martie 2025 de soluţionare a cererilor de transfer din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale al bunurilor imobile, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023 privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, precum şi la administrarea eficientă a proprietăţilor statului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 439 din 13 martie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 26 martie 2025. ────────── 1. Prezenta procedură are ca scop soluţionarea cererilor de transfer din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale al bunurilor de natura clădirilor şi a terenurilor aferente, indiferent de destinaţia acestora, echipamente încorporate în acestea, clădiri speciale, precum şi al oricăror alte bunuri imobile, indiferent de natura acestora, intrate în domeniul privat al statului prin confiscare, ca urmare a unor hotărâri judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2013 privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, precum şi la administrarea eficientă a proprietăţilor statului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024. 2. În cuprinsul prezentei proceduri, următorii termeni se abreviază astfel: a) A.N.A.F. - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală; b) D.G.E.S.C.S. - Direcţia generală executări silite cazuri speciale; c) A.N.A.B.I. - Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate; d) U.A.T. - unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află bunul imobil; e) Legea nr. 216/2016 - Legea nr. 216/2016 privind stabilirea destinaţiei unor bunuri imobile confiscate; f) O.G. nr. 14/2007 - Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; g) O.U.G. nr. 91/2023 - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023 privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, precum şi la administrarea eficientă a proprietăţilor statului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024; h) lista - lista bunurilor prevăzută la art. I alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024; i) Comisia - Comisia de analiză a cererilor de transfer.
3. Competenţa privind întocmirea şi actualizarea lunară a listei bunurilor ce pot face obiectul transferului în domeniul privat al U.A.T. aparţine D.G.E.S.C.S. 4. Lista cuprinde bunurile evaluate conform prevederilor O.G. nr. 14/2007 şi pentru care a fost intabulat dreptul de proprietate al statului român în cartea funciară. Bunurile imobile care pot face obiectul transferului în domeniul privat al U.A.T. figurează în lista publicată pe portalul A.N.A.F. după îndeplinirea procedurilor prevăzute de Legea nr. 216/2016 şi de O.G. nr. 14/2007, fiind eliminate după valorificarea sau intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului privind aprobarea transferului acestora, iniţiată de către Ministerul Finanţelor. 5. Lista actualizată se publică, până la data de 10 a lunii următoare pentru luna anterioară, pe portalul A.N.A.F., în secţiunea „Info publice - Situaţia bunurilor imobile eligibile conform O.U.G. nr. 91/2023“, iar publicarea se îndeplineşte de către structura de specialitate din cadrul A.N.A.F. competentă cu administrarea conţinutului portalului, la solicitarea D.G.E.S.C.S. 6. După publicarea listei pe portalul A.N.A.F., bunurile sunt suspendate de la valorificare pentru o perioadă de 45 de zile lucrătoare, perioadă în care A.N.A.F. are obligaţia să analizeze eventualele cereri depuse şi, dacă este cazul, să iniţieze procedurile pentru transferul în domeniul privat al U.A.T. care a iniţiat solicitarea de transfer în condiţiile O.U.G. nr. 91/2023. 7. Dacă, în perioada de suspendare de la valorificare prevăzută la pct. 6, nu este depusă nicio cerere de transfer, bunul imobil se retrage din lista publicată pe portalul A.N.A.F., urmând a fi retransmis către A.N.A.B.I., în condiţiile art. 1 alin. (6) din Legea nr. 216/2016. 8. În cazul în care A.N.A.B.I. nu iniţiază niciuna dintre procedurile menţionate la art. 1 alin. (3) din Legea nr. 216/2016, se aplică prevederile O.G. nr. 14/2007, prin organizarea a trei licitaţii publice succesive de vânzare, iar în situaţia în care nu este valorificat nici după desfăşurarea celor trei licitaţii, bunul imobil este republicat în lista de bunuri imobile în condiţiile O.U.G. nr. 91/2023. 9. Dacă, în perioada de suspendare de la valorificare prevăzută la pct. 6, se constată depunerea unei cereri de transfer, suspendarea de la valorificare a bunurilor se prelungeşte pe toată perioada procedurală ce cuprinde analiza, acceptarea sau respingerea cererii, întocmirea, transmiterea documentaţiei pentru elaborarea proiectului de hotărâre de transfer şi adoptarea acesteia de către Guvern. 10. U.A.T., reprezentată prin primar sau preşedintele consiliului judeţean, după caz, depune la sediul A.N.A.F. cererea de transfer al bunului imobil situat pe teritoriul acesteia, aprobată prin hotărâre a consiliului local/judeţean, conform modelului din anexa nr. 1 - „Cerere de transfer al unui bun imobil din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale“. La cerere se anexează hotărârea consiliului local/judeţean privind aprobarea cererii de transfer. 11. Cererea se înregistrează la registratura A.N.A.F. - aparat propriu şi primeşte rezoluţia preşedintelui A.N.A.F. privind competenţa D.G.E.S.C.S. de analiză şi soluţionare a cererii de transfer al bunului imobil depusă de către U.A.T. 12. Analiza şi soluţionarea cererii de transfer al unui bun imobil în domeniul privat al U.A.T. se efectuează de către o comisie constituită prin decizie a conducătorului D.G.E.S.C.S., denumită în continuare Comisia, care se organizează şi funcţionează la nivelul D.G.E.S.C.S. 13. Comisia este formată din trei membri titulari sau din supleanţi ai acestora, ce sunt desemnaţi prin decizie a conducătorului D.G.E.S.C.S., lucrările acesteia fiind conduse de către un preşedinte. 14. Directorul D.G.E.S.C.S. repartizează cererea preşedintelui Comisiei, în vederea analizării şi soluţionării acesteia. 15. Comisia analizează dacă cererea depusă de către U.A.T. cuprinde următoarele aspecte de fond şi de formă: a) bunul imobil solicitat se află înscris în lista publicată pe portalul A.N.A.F.; b) datele de identificare ale bunului/bunurilor imobile, inclusiv identificarea printr-un număr de carte funciară şi număr cadastral sau topografic, după caz; c) prezentarea justificării transferului bunurilor din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, destinaţia ulterioară a bunurilor şi perioada de timp pentru care se păstrează această destinaţie, precum şi precizarea surselor de finanţare necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. I alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 91/2023; d) menţiuni privind condiţiile care privesc transferul de proprietate asupra bunurilor aflate în domeniul privat al statului.
16. În cazul în care Comisia constată neclaritatea sau lipsa unor informaţii în cuprinsul cererii, solicită emitentului cererii de transfer, în scris, sub semnătura directorului D.G.E.S.C.S., clarificarea sau completarea aspectelor sesizate. 17. Cererea de transfer este respinsă dacă, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării de clarificări sau completări ale cererii, emitentul acesteia nu răspunde în scris solicitărilor Comisiei. 18. Comisia verifică stadiul procedural al valorificării imobilului astfel: a) dacă bunul a fost transmis către A.N.A.B.I. în vederea demarării procedurii prevăzute de art. 1 alin. (1)-(3) şi (5) din Legea nr. 216/2016; b) dacă s-a primit răspuns de la A.N.A.B.I. privind comunicarea că nu a fost iniţiată procedura prevăzută de art. 1 alin. (1)-(3) şi (5) din Legea nr. 216/2016; c) dacă au fost organizare trei licitaţii succesive conform prevederilor O.G. nr. 14/2007.
19. Rezultatul analizării cererii de transfer este consemnat într-un proces-verbal întocmit de Comisie, conform modelului din anexa nr. 2 - „Proces-verbal privind rezultatul analizării cererii de transfer al unui bun imobil din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale“. 20. Comisia înştiinţează U.A.T., în scris, sub semnătura directorului D.G.E.S.C.S., dacă cererea de transfer a fost acceptată sau respinsă în urma analizei efectuate de către Comisie. 21. În situaţia în care cererea este acceptată, Comisia, sub semnătura directorului D.G.E.S.C.S., transmite Ministerului Finanţelor documentaţia necesară în vederea elaborării proiectului de hotărâre de transfer al bunurilor din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale. Aceasta trebuie să conţină cel puţin următoarele documente: - procesul-verbal încheiat de Comisie, care atestă acceptarea cererii unităţii administrativ-teritoriale; – extrasul de carte funciară pentru informare aferent imobilului vizat; – solicitarea unităţii administrativ-teritoriale şi hotărârea consiliului local/consiliului judeţean aferentă acesteia.
22. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta procedură. ANEXA 1
Nr. ........../data ................. CERERE DE TRANSFER al unui bun imobil din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale Denumirea beneficiarului ............................................................. (Se va completa clar numele complet al beneficiarului transferului de proprietate.)
Cod de identificare fiscală .................... Subsemnatul/a, ................(Se va completa numele complet al reprezentantului legal al unităţii administrativ-teritoriale.).................., prin prezenta cerere, aprobată prin Hotărârea Consiliului Local ......................./Judeţean ................................ nr. ............/......................, solicit transferul din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale ............................................, fără plată, în condiţiile prevederilor art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023 privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, precum şi la administrarea eficientă a proprietăţilor statului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024, al următorului bun imobil înscris în „Lista bunurilor imobile intrate în proprietatea privată a statului prin confiscare în materie penală“, publicată pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), având următoarele date de identificare: 1. Descrierea bunului .............(Se va completa denumirea imobilului conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.).................. 2. Adresa bunului imobil ...............(Se va completa adresa imobilului conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.)............... 3. Date de identificare cadastrală ...............(Se vor completa numărul cărţii funciare şi numărul cadastral/topo ale imobilului, conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.)................ 4. Justificarea transferului bunului imobil ........................................................................................
5. Destinaţia ulterioară a bunului ............................................................................................
6. Perioada de timp pentru care se păstrează destinaţia bunului ...........................................................................................
7. Precizarea surselor de finanţare necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. I alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024 ..........................................................................................
8. Condiţii care privesc transferul de proprietate asupra bunului, potrivit art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024, după caz .............................................................................................
În calitate de reprezentant legal al unităţii administrativ-teritoriale ........................................................, declar următoarele: a) am luat cunoştinţă de obligaţia beneficiarului transferului de a respecta cumulativ condiţiile prevăzute de art. I alin. (1) lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024; b) am luat cunoştinţă de prevederile privind nerespectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024, după efectuarea transferului imobilului din domeniul privat al statului în domeniul privat al beneficiarului; c) am luat cunoştinţă de obligaţia beneficiarului de a îndeplini condiţiile de publicitate imobiliară după emiterea hotărârii Guvernului privind transferul dreptului de proprietate; d) toate documentele originale emise de beneficiar în procedura de solicitare a transferului de proprietate sunt păstrate de instituţie şi sunt la dispoziţia consultării în scopul controlului şi auditului instituţiilor publice desemnate cu controlul respectării dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024.
În calitate de reprezentant legal al unităţii administrativ-teritoriale ......................................................, certific faptul că documentele anexate sunt conforme, iar orice fel de informaţii suplimentare, necesare acceptării cererii şi iniţierii proiectului de hotărâre de transfer al bunului imobil, vor fi comunicate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la solicitarea instituţiei. Data: ................... ............................................. (numele, prenumele şi funcţia) Reprezentant legal al ............................ Semnătura/Ştampila U.A.T.
ANEXA 2
PROCES-VERBAL Nr. …. încheiat astăzi, ………........, cu ocazia şedinţei Comisiei de analiză a cererii de transfer pentru analizarea cererii de transfer al unui bun imobil, fără plată, din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale solicitante, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023 Domnul ...................., preşedintele Comisiei de analiză a cererii de transfer (Comisia), constituită prin Decizia directorului general al Direcţiei generale executări silite cazuri speciale nr. ...../......., deschide şedinţa prezentând succint scopul şi ordinea de zi ale acesteia, respectiv analizarea Cererii nr. ....../.........., emisă de ........, în baza Hotărârii Consiliului Local ............./Judeţean ...........…. privind transferul, fără plată, din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale al bunului imobil având următoarele date: 1. Descrierea bunului ...........(Se va completa denumirea imobilului conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.)...............
2. Adresa imobilului .................(Se va completa adresa imobilului conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.)..............
3. Date de identificare cadastrală ...............(Se vor completa numărul cărţii funciare şi numărul cadastral/topo ale imobilului, conform datelor înscrise în lista bunurilor imobile publicată pe portalul A.N.A.F.).................
4. Hotărârea judecătorească prin care a fost dispusă confiscarea ..............(Se vor completa nr. hotărârii judecătoreşti de confiscare, instanţa şi numărul dosarului în care s-a dispus confiscarea.)..........
5. Valoarea de inventar a imobilului ..........(Se va completa valoarea de inventar cu care bunul imobil figurează în evidenţa contabilă a organului de valorificare.).............
6. Structura de valorificare care deţine în gestiune bunul imobil .............(Se va completa denumirea structurii din cadrul organului de valorificare.)..............
Comisia a analizat conţinutul cererii de transfer, constatând următoarele: 1. bunul imobil solicitat se află înscris în lista publicată pe portalul A.N.A.F., în secţiunea „Info publice - Situaţia bunurilor imobile eligibile conform O.U.G. nr. 91/2023“; 2. datele de identificare ale unităţii administrativ-teritoriale şi ale reprezentantului legal al acesteia sunt conforme/ neconforme cu cerinţele formularului din anexa nr. 1 la procedura aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 439/2025; 3. datele de identificare ale bunului/bunurilor imobil(e), inclusiv identificarea printr-un număr de carte funciară şi un număr cadastral sau topografic sunt conforme/neconforme cu datele de identificare din documentaţia cadastrală anexată la procesulverbal; 4. justificarea transferului bunurilor din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, destinaţia ulterioară a bunurilor şi perioada de timp pentru care se păstrează această destinaţie, precum şi precizarea surselor de finanţare necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. I alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024, sunt conforme cu cerinţele formularului din anexa nr. 1 la procedura aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 439/2025; 5. sunt agreate condiţiile care privesc transferul de proprietate asupra bunurilor, potrivit prevederilor art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 228/2024.
Faţă de constatările Comisiei se ia act de îndeplinirea condiţiilor de acceptare/neîndeplinirea condiţiilor de acceptare a transferului, pentru întocmirea şi transmiterea către Ministerul Finanţelor a documentaţiei necesare în vederea elaborării proiectului de hotărâre de transfer al bunului imobil din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale ...................... . Procesul-verbal al Comisiei se comunică unităţii administrativ-teritoriale în copie conformă pentru a fi adus la cunoştinţă. În vederea întocmirii şi transmiterii către Ministerul Finanţelor a documentaţiei necesare în vederea elaborării proiectului de hotărâre de transfer al bunului imobil din domeniul privat al statului în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale .................., procesul-verbal se înregistrează la Direcţia generală executări silite cazuri speciale, pentru a se dispune de către conducătorul acesteia măsurile necesare ce se impun. Preşedintele Comisiei declară închisă şedinţa. COMISIA DE ANALIZĂ Nume şi prenume ............................ - preşedinte titular/supleant Nume şi prenume .......................... - membru titular/supleant Nume şi prenume ..................... - membru titular/supleant
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email