Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 4.284 din 12 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 8 ianuarie 2025.────────── CAP. I Scop Prezenta procedură stabileşte modul unitar de organizare şi exercitare a controlului de stat la staţiile de producere betoane. CAP. II Domeniul de aplicare 2.1. Prevederile prezentei proceduri se aplică de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, denumit în continuare I.S.C., la organizarea şi exercitarea controlului de stat la operatorii economici care furnizează beton, în concordanţă cu prevederile reglementărilor tehnice aplicabile. 2.2. Prezenta procedură nu se aplică producătorilor de beton celular, beton spumat, beton uşor cu masă volumică mai mică de 800 kg/mc şi beton refractar. CAP. III Cadrul legal La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedură au stat următoarele: - Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; – Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; – Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; – Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control; – Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuţiilor generale şi specifice, a structurii organizatorice şi a numărului maxim de posturi, precum şi a normării parcului auto ale Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârea Guvernului nr. 492/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de stat al calităţii în construcţii; – Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii; – Regulamentul privind agrementul tehnic în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr. 77/2022 pentru aprobarea Listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal L.O. - 2022, cu modificările şi completările ulterioare; – Codul de practică pentru producerea betonului, indicativ CP 012/1-2007, prevăzut de Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 577/2008 privind aprobarea reglementării tehnice „Normativ pentru producerea betonului şi executarea lucrărilor din beton, beton armat şi beton comprimat - Partea 1: Producerea betonului, indicativ NE 012/1-2007“; – Reglementarea tehnică „Normativ pentru producerea şi executarea lucrărilor din beton, beton armat şi beton precomprimat - Partea 1: Producerea betonului, indicativ NE 012/1-2022“, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 30/2023; – Reglementarea tehnică „Procedură pentru inspecţia tehnică a staţiilor pentru prepararea betoanelor“, indicativ PCC 020-2015, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 71/2015; – SR EN 206+A2:2021 - Beton. Specificaţie, performanţă, producţie şi conformitate; – SR EN ISO/IEC 17025 - Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări; – alte reglementări tehnice aplicabile (proceduri, regulamente, normative, specificaţii tehnice, ghiduri, metodologii, decizii etc.). CAP. IV Definiţii şi abrevieri 4.1. Definiţii În contextul prezentei proceduri, termenii, prescurtările şi simbolurile utilizate cu referire la beton sunt cele prevăzute în SR EN 206+A2:2021. Alţi termeni menţionaţi în prezenta procedură sunt: a) staţie de producere betoane - ansamblu de echipamente şi instalaţii care serveşte la producerea betonului; b) producător de betoane - operator economic care utilizează o staţie de producere betoane, în vederea fabricării betonului; c) structură teritorială a I.S.C. - formă de organizare aşa cum este prevăzută în legislaţia care reglementează organizarea şi funcţionarea Inspectoratului de Stat în Construcţii. 4.2. Abrevieri I.S.C. - Inspectoratul de Stat în Construcţii; PVC SB - proces-verbal de control la staţiile de producere betoane; PVCSC - proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. CAP. V Responsabilităţi 5.1. Inspectorii în construcţii din cadrul structurilor teritoriale cu atribuţii de control la staţiile de producere betoane au următoarele responsabilităţi: a) pregătesc şi efectuează controale în conformitate cu prevederile prezentei proceduri şi ale legislaţiei în vigoare; b) întocmesc şi semnează PVC SB în care se menţionează eventualele neconformităţi constatate; c) dispun măsuri corespunzătoare, termene şi responsabili pentru soluţionarea neconformităţilor constatate; d) solicită prelevarea de probe în vederea efectuării de încercări în cazul în care există suspiciuni rezonabile privind caracteristicile betonului sau ale materialelor componente; e) verifică dacă măsurile dispuse prin PVC SB au fost îndeplinite în termenele stabilite; f) aplică sancţiuni, în conformitate cu prevederile legale; g) păstrează confidenţialitatea faţă de terţi privind datele de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării activităţii de control; h) răspund, potrivit dispoziţiilor legale, de corectitudinea şi exactitatea datelor, constatărilor, măsurilor menţionate şi sancţiunilor dispuse, după caz, în actele de control întocmite; i) înaintează PVC SB semnat inspectorului-şef al structurii teritoriale a I.S.C. în vederea avizării; j) înregistrează PVC SB în sistemul informatic al I.S.C., la nivelul structurii teritoriale pe raza căreia se află amplasată staţia de producere betoane controlată; k) comunică PVC SB operatorului economic controlat, în vederea luării la cunoştinţă şi înregistrării; l) informează inspectorul-şef al structurii teritoriale a I.S.C. despre situaţia în care, pentru staţia de producere betoane, nu există autorizaţie de construire, în vederea dispunerii de către acesta a măsurilor legale ce se impun. 5.2. Operatorul economic controlat are următoarele responsabilităţi: a) să permită accesul inspectorului I.S.C. în vederea efectuării controlului; b) să desemneze o persoană care să participe la efectuarea controlului; c) să pună la dispoziţia inspectorului I.S.C. toate documentele şi informaţiile necesare efectuării controlului; d) să îndeplinească la termen măsurile dispuse prin actul de control şi să comunice structurii teritoriale a I.S.C. îndeplinirea acestora; e) să semneze PVC SB întocmit cu sau fără obiecţiuni; f) să notifice în scris structura teritorială a I.S.C. (conform modelului de notificare prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură) cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de: - punerea în funcţiune a staţiei de producere betoane, inclusiv în cazul relocării staţiei de producere betoane pe un alt amplasament; – oprirea activităţii staţiei de producere betoane pentru o perioadă mai mare de 30 de zile; – reluarea procesului de producţie; g) să comunice în scris structurii teritoriale a I.S.C. în termen de 5 zile lucrătoare retragerea/suspendarea certificatului de conformitate a controlului producţiei de către organismul de certificare emitent. CAP. VI Procedura de control 6.1. Generalităţi 6.1.1. Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. exercită controlul de stat la staţiile de producere betoane, de regulă, anual, pentru a verifica respectarea de către producătorii de betoane a reglementărilor în vigoare privind organizarea şi funcţionarea staţiilor de producere betoane şi pentru a dispune măsuri de remediere sau, după caz, oprirea funcţionării până la soluţionarea neconformităţilor, în cazul constatării acestora. 6.1.2. Controlul se exercită de către inspectorul I.S.C. în prezenţa reprezentantului operatorului economic controlat, desemnat de către acesta. 6.1.3. În situaţia interzicerii sau obstrucţionării efectuării controlului de către operatorul economic, inspectorul I.S.C. informează de îndată şeful ierarhic superior şi aplică sancţiunea prevăzută de lege. Conform prevederilor Legii nr. 218/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării accesului în incinta staţiei de producere betoane şi a efectuării controlului se poate solicita sprijinul organelor de poliţie. 6.1.4. Inspectorul I.S.C. care efectuează controlul nu trebuie să fie supus niciunei presiuni comerciale, financiare sau de altă natură, care i-ar putea influenţa activitatea, integritatea, care să contravină independenţei în raţionamentul pe care îl are de făcut. Inspectorul I.S.C. nu poate fi implicat în activităţi prin care să intre în conflict de interese în activitatea de control desfăşurată la staţiile de producere betoane. 6.1.5. Controlul de stat exercitat de către I.S.C. la staţiile de producere betoane poate fi: a) control curent, efectuat: - în baza programelor trimestriale aprobate de conducerea I.S.C.; – în cazul punerii în funcţiune a unei noi staţii de producere betoane sau ca urmare a relocării unei staţii existente, notificată de către producătorul de betoane/mortare; – la reluarea procesului de producţie după o întrerupere de cel puţin 30 de zile, notificată de către producătorul de betoane/ mortare; b) control tematic, dispus de conducerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sau I.S.C.; c) control inopinat, efectuat: - în urma unor sesizări/autosesizări privind producerea sau livrarea de betoane neconforme; – ca urmare a reluării procesului de producţie fără notificarea în prealabil a structurilor teritoriale; – prin sondaj, efectuat la dispoziţia conducerii I.S.C. sau a conducătorilor structurilor teritoriale. 6.1.6. În cazul controalelor prevăzute la pct. 6.1.5 lit. a) şi b), acestea vor fi anunţate operatorului economic deţinător al staţiei cu 3-5 zile înainte de efectuarea acestora. 6.1.7. La efectuarea controlului de stat la staţiile de producere betoane se au în vedere verificări privind: a) funcţionarea staţiei de producere betoane; b) materialele componente utilizate în producţia de betoane/ mortare; c) echipamentele de prelevare, încercare, dozare, malaxare şi mijloacele de transport; d) evaluarea conformităţii betonului; e) sistemul de control al producţiei; f) livrarea betonului. 6.2. Desfăşurarea controlului 6.2.1. La prezentarea la staţia de producere betoane, inspectorii I.S.C. vor proceda astfel: a) se vor legitima cu legitimaţia de control şi vor prezenta operatorului economic controlat ordinul de deplasare în baza căruia se efectuează controlul; b) vor face cunoscut scopul controlului; c) se vor înregistra în registrul unic de control al operatorului economic controlat. 6.2.2. În cazul în care se constată lipsa registrului unic de control, inspectorul I.S.C. va menţiona acest aspect în PVC SB şi va aplica sancţiunea prevăzută de lege. 6.2.3. În situaţia în care, la momentul prezentării, staţia de producere betoane nu funcţionează, independent de voinţa operatorului economic sau din alte cauze decât cele prevăzute la pct. 5.2 lit. f), inspectorul va informa conducerea structurii teritoriale şi operatorul economic despre situaţia constatată, urmând a se reprograma controlul. 6.2.4. Controlul propriu-zis constă în: a) verificarea documentelor care demonstrează şi susţin respectarea cerinţelor prevăzute de lege şi reglementările tehnice în vigoare privind producerea, controlul producţiei de beton şi livrarea betonului; b) inspecţia staţiei de producere betoane din punctul de vedere al dotărilor şi al condiţiilor de depozitare a materialelor componente; c) participarea la prelevările şi/sau încercările efectuate în perioada desfăşurării controlului, în situaţia în care erau planificate a fi efectuate în perioada respectivă. 6.2.5. În baza constatărilor făcute la faţa locului, a analizei documentelor şi înregistrărilor prezentate, inspectorul în construcţii care a efectuat controlul întocmeşte PVC SB şi, după caz, aplică sancţiunile prevăzute de lege. CAP. VII Sancţiuni 7.1. Încălcarea de către producătorul de betoane a reglementărilor tehnice privind producerea şi livrarea betonului, organizarea necorespunzătoare şi/sau neaplicarea unui sistem de control al producerii betonului, neîndeplinirea la termenul stabilit a măsurilor precizate în PVC SB şi/sau PVCSC, precum şi obstrucţionarea efectuării controlului de stat se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel: a) organizarea necorespunzătoare şi neaplicarea sistemului de management al calităţii în producerea şi livrarea betonului, conform art. 36 pct. II lit. b) din legea anterior menţionată; b) interzicerea sau obstrucţionarea efectuării controlului calităţii în construcţii, neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate de persoanele cu atribuţii de control şi/sau de autorităţile competente, conform prevederilor legale, conform art. 36 pct. I lit. i) din legea anterior menţionată; c) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de control, conform art. 36 pct. III lit. h) din legea anterior menţionată; d) nerespectarea de către operatorul economic a obligaţiilor ce derivă din prezenta procedură se sancţionează conform art. 36 pt. II lit. d) din legea anterior menţionată. 7.2. Neprezentarea de către operatorul economic a registrului unic de control se sancţionează conform art. 8 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 252/2003. 7.3. Inspectorul I.S.C. va dispune ca măsură complementară, odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale, oprirea funcţionării staţiei de producere betoane până la remedierea neconformităţilor, în cazul în care: a) performanţele betonului produs nu corespund cu proprietăţile specificate; b) nu sunt respectate cerinţele privind evaluarea conformităţii betonului, inclusiv privind controlul producţiei; c) nu sunt îndeplinite măsurile dispuse anterior, referitoare la controlul conformităţii betonului, stabilite prin PVC SB; d) nu sunt respectate reţetele de beton; e) nu este respectat planul de mentenanţă; f) nu sunt respectate cerinţele pentru materialele componente, stabilite conform prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile; g) se constată lipsa personalului calificat ce deserveşte staţia de producere betoane. CAP. VIII Dispoziţii finale 8.1. Procesul-verbal de control se încheie între Inspectoratul de Stat în Construcţii, reprezentat prin inspectorul în construcţii din cadrul structurii teritoriale, şi operatorul economic controlat, reprezentat prin reprezentantul legal al acestuia. 8.2. (1) La data la care este încheiat, PVC SB va fi semnat de ambele părţi, va fi înregistrat la operatorul economic controlat şi la structura teritorială a I.S.C. (2) În cazul în care reprezentanţii unităţii controlate nu sunt de acord cu cele menţionate în procesul-verbal de control, aceştia pot depune o contestaţie la structura teritorială a I.S.C. pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Răspunsul la contestaţie va fi formulat în maximum 30 de zile calendaristice de la primirea acesteia. 8.3. Conducerea operatorului economic controlat are obligaţia să informeze în termenul precizat, în scris, structura teritorială a I.S.C. pe raza căreia funcţionează staţia de producere betoane asupra îndeplinirii măsurilor stabilite prin procesul-verbal de control. 8.4. Reluarea procesului de producţie, după dispunerea măsurii de oprire a staţiei, se va face în baza unui act de control prin care se constată remedierea neconformităţilor care au condus la oprirea staţiei. 8.5. Modelul de PVC SB se aprobă prin ordin al inspectorului general al I.S.C. ANEXA 1 la procedură Model notificare
┌──────────────────────────────────────┐
│S.C. ....................... │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│NOTIFICARE │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│Către I.C.M.B./I.J.C. │
│.................... │
│Subsemnata(ul), .....................,│
│în calitate de reprezentant legal al │
│S.C. .........................., vă │
│aduc la cunoştinţă că, începând cu │
│data de ................., la staţia │
│de producere betoane situată în │
│........................ se va proceda│
│la: │
│[ ] punerea în funcţiune a staţiei de │
│producere betoane; │
│[ ] relocarea staţiei de producere │
│betoane la locaţia │
│...........................; │
│[ ] oprirea activităţii staţiei de │
│producere betoane; │
│[ ] reluarea procesului de producţie. │
│(datele de identificare ale │
│operatorului economic) │
│(adresa, telefon, fax, reprezentant │
│legal) │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│Semnătura ....................... Data│
└──────────────────────────────────────┘
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.