Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ DE LUCRU din 6 iunie 2022  pentru stabilirea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ DE LUCRU din 6 iunie 2022 pentru stabilirea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 674 din 6 iulie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 467 din 6 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 674 din 6 iulie 2022.
──────────
    CAP. I
    Scop şi domeniu de aplicare
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură de lucru are drept scop instituirea regulilor necesare pentru stabilirea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 15^4 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 28 alin. (5^1) şi (5^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor.
    (2) Prezenta procedură se aplică şi pentru stabilirea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 15^5 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 28 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Prezenta procedură se aplică de către comisia prevăzută la art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor >şi de către structurile centrale şi teritoriale din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (Autoritate).

    CAP. II
    Procesul de stabilire şi individualizare a sancţiunii în cazul încălcărilor pe scară largă şi al încălcărilor pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii
    ART. 2
    (1) În cazul în care, în cadrul unei acţiuni coordonate derulate în conformitate cu mecanismul coordonat de anchetă şi de asigurare a respectării legislaţiei în cazul încălcărilor pe scară largă şi al încălcărilor pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii prevăzut la art. 15-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autorităţile naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004, se constată săvârşirea unei fapte contravenţionale care se poate încadra la sancţiunea cu amendă raportată la cifra de afaceri, agentul constatator/echipa de control întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei în care sunt consemnate toate datele, verificările, prevederile legale încălcate şi concluziile acţiunii de control desfăşurate, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, fără a se aplica şi sancţiunea principală.
    (2) În baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei, agentul constatator/echipa de control întocmeşte o notă ce se înaintează secretariatului comisiei împreună cu procesul-verbal de constatare a contravenţiei, în termen de 24 de ore de la finalizarea acţiunii de control. Comisia de întruneşte în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data primirii notei însoţite de procesul-verbal de constatare a contravenţiei.

    ART. 3
    Nota conţine, dar fără a se limita la acestea, seria şi numărul procesului-verbal de constatare a contravenţiei, datele de identificare ale operatorului economic/profesionistului controlat, descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii şi duratei faptei, a impactului produs asupra consumatorilor, după caz, a circumstanţelor agravante sau atenuante, temeiul legal, toate datele şi elementele deţinute de către structura cu atribuţii de control necesare evaluării gravităţii abaterii respective, precum şi o propunere de stabilire şi individualizare a amenzii contravenţionale.

    ART. 4
    (1) În procesul de analiză, comisia, prin intermediul secretariatului acesteia, poate solicita date, analize şi informaţii suplimentare atât echipei de control, cât şi compartimentelor de specialitate ale Autorităţii în vederea stabilirii gravităţii faptei, a duratei şi/sau a impactului produs asupra pieţei şi asupra consumatorilor.
    (2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, echipa de control şi compartimentele de specialitate ale Autorităţii furnizează comisiei datele şi informaţiile suplimentare solicitate.

    ART. 5
    (1) În baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei, a notei şi a datelor şi informaţiilor suplimentare, dacă au fost solicitate, comisia se întruneşte în şedinţă de lucru în vederea analizării tuturor documentelor şi a stabilirii şi individualizării sancţiunii contravenţionale prin emiterea unui raport, care se adoptă cu votul majorităţii simple, în termen de cel mult 15 zile de la data depunerii procesului-verbal de constatare a contravenţiei însoţit de nota echipei de control, la secretariatul comisiei.
    (2) Opinia fiecărui membru al comisiei va fi obligatorie, fiind exclusă varianta abţinerii. În cazul egalităţii de voturi este decisiv votul directorului general al Direcţiei generale control şi supraveghere piaţă şi armonizare europeană sau al înlocuitorului desemnat de acesta, în calitate de preşedinte al comisiei.

    ART. 6
    Raportul comisiei purtând număr de înregistrare de la secretariatul comisiei va conţine, dar fără a se limita la acestea:
    1. datele de identificare ale operatorului economic/ profesionistului controlat;
    2. descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii, datei şi a duratei faptei, a impactului produs asupra pieţei sau asupra consumatorilor, după caz, precum şi seria şi numărul procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
    3. prezentarea circumstanţelor agravante şi/sau atenuante;
    4. dispoziţia legală încălcată;
    5. sancţiunea aplicată;
    6. numărul şi denumirea statelor membre ai căror consumatori au fost afectaţi de încălcare sau, după caz, încălcarea prevederilor art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 15^5 din Legea nr. 363/2007, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale art. 28 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    7. natura încălcării, respectiv încălcare pe scară largă sau încălcare pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii, aşa cum sunt definite la art. 3 pct. 3-4 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;
    8. semnătura membrilor comisiei şi a secretariatului acesteia.


    ART. 7
    (1) În baza raportului de analiză şi stabilire a sancţiunii, directorul general al Direcţiei generale control şi supraveghere piaţă şi armonizare europeană sau înlocuitorul desemnat de acesta, în calitate de preşedinte al comisiei, aplică sancţiunea prin completarea cuantumului acesteia în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, la rubrica sancţiune aplicată, cu precizarea numărului de înregistrare a raportului.
    (2) Raportul împreună cu procesul-verbal de constatare a contravenţiei se comunică agentului constatator/echipei de control în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data adoptării.

    ART. 8
    Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi anexele acestuia se aduc la cunoştinţă, se comunică contravenientului şi se contestă, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, de către agentul constatator/echipa de control.

    CAP. III
    Criterii de individualizare a sancţiunii
    ART. 9
    Individualizarea sancţiunilor se face în funcţie de gravitatea şi durata faptei, de impactul produs asupra pieţei şi a consumatorilor, cu respectarea principiilor eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului descurajator al sancţiunii aplicate.

    ART. 10
    (1) Evaluarea gravităţii săvârşirii unei fapte se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante.
    (2) În evaluarea gravităţii faptei contravenţionale se iau în considerare fără a fi limitative şi următoarele criterii exemplificative şi orientative, pentru aplicarea de sancţiuni:
    a) natura, gravitatea, amploarea şi durata încălcării;
    b) orice acţiune întreprinsă de profesionişti pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
    c) orice încălcare anterioară săvârşită de profesionişti, ce se regăseşte în mod obligatoriu în cazierul comercial al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;
    d) beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de profesionişti datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;
    e) sancţiunile aplicate profesioniştilor pentru aceeaşi încălcare în alte state membre ale Uniunii Europene în cazurile transfrontaliere în care informaţiile cu privire la astfel de sancţiuni sunt disponibile prin mecanismul prevăzut la art. 11-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;
    f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanţelor cazului, fără a fi limitativ:
    - operatorul economic/profesionistul controlat furnizează dovezi echipei de control că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoştinţă de declanşarea acţiunii de control, în cadrul unei acţiunii coordonate derulate în conformitate cu mecanismul coordonat de anchetă şi de asigurare a respectării legislaţiei în cazul încălcărilor pe scară largă şi al încălcărilor pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii prevăzut la art. 15-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394 privind cooperarea dintre autorităţile naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004, sau în timpul desfăşurării acţiunii de control;
    – operatorul economic/profesionistul controlat dovedeşte echipei de control existenţa şi implementarea unui program de conformare pentru reintrarea în legalitate şi/sau repararea unui prejudiciu cauzat consumatorilor;
    – refuzul de a coopera cu echipa de control sau obstrucţionarea desfăşurării acţiunii de control;
    – încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor, consemnate în cazierul comercial pentru o perioadă de 3 ani de la data întocmirii documentului de control.



    CAP. IV
    Procesul de adoptare a deciziei de stabilire şi individualizare a sancţiunii în cazul prevăzut la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 15^5 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 28 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare
    ART. 11
    (1) În vederea verificării dacă măsurile stabilite de instanţa de judecată prin hotărârea judecătorească rămasă definitivă au fost duse la îndeplinire de către profesionist, în termen de maximum 5 zile de la comunicarea hotărârii definitive a instanţei prin care s-a constatat existenţa clauzelor abuzive în contract, prin care s-a dispus obligarea profesionistului să elimine clauzele abuzive constatate şi s-a aplicat sancţiunea contravenţională prevăzută de art. 16 din Legea nr. 193/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, consilierul juridic va informa în scris comisarul/echipa de control ce a întocmit procesul-verbal de constatare transmis instanţei şi le va comunica o copie din exemplarul hotărârii rămase definitive, în vederea verificării de către aceştia a ducerii la îndeplinire de către profesionist a măsurilor stabilite prin hotărârea judecătorească.
    (2) După primirea informării din partea consilierului juridic, comisarul/echipa de control ce a întocmit procesul-verbal de constatare, în termen de maximum 5 zile, va efectua demersurile legale de verificare privind ducerea la îndeplinire de către profesionist a măsurilor rămase definitive prin hotărârea judecătorească, stabilind un termen rezonabil de îndeplinire de către profesionist a măsurilor stabilite.
    (3) În situaţia în care, în termenul stabilit de comisar/echipa de control, profesionistul nu a dus la îndeplinire măsurile rămase definitive prin hotărârea judecătorească, comisarul/echipa de control întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei în care sunt consemnate toate datele, verificările, prevederile legale încălcate şi concluziile acţiunii de control desfăşurate, fără a se aplica şi sancţiunea principală.

    ART. 12
    În situaţia în care în activitatea de control desfăşurată organul de control constată nerespectarea de către operatorii economici a prevederilor art. 15^5 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi ale art. 28 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare, comisarul/echipa de control întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei în care sunt consemnate toate datele, verificările, prevederile legale încălcate şi concluziile acţiunii de control desfăşurate, fără a se aplica şi sancţiunea principală.

    ART. 13
    (1) În baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei întocmit conform art. 11 alin. (3) şi art. 12, comisarul/echipa de control întocmeşte o notă ce se înaintează secretariatului comisiei, în termen de 24 de ore. Comisia de întruneşte în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea notei.
    (2) Procedura stabilită la art. 3-10 din prezenta procedură se aplică în mod corespunzător şi pentru stabilirea şi individualizarea sancţiunilor în cazurile prevăzute la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 15^5 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 28 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 14
    Raportul întocmit de comisie, împreună cu toate celelalte înscrisuri, constituie anexe la procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016