Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ COMUNĂ DE LUCRU din 2 februarie 2024 la nivel interinstituţional privind colectarea, raportarea şi monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice
EMITENT: Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1137 din 14 noiembrie 2024
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.040/21/5.505/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1137 din 14 noiembrie 2024.
──────────
Preambul
Ca urmare a ratificării Convenţiei Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice, adoptată la Istanbul la 11 mai 2011 şi ratificată prin Legea nr. 30/2016, România şi-a asumat responsabilitatea transpunerii în legislaţia internă a unor măsuri concrete legate de prevenirea violenţei domestice, protecţia victimelor şi pedepsirea agresorilor printr-o serie de politici integrate menite să reducă incidenţa acestui fenomen. În acest scop, una dintre atribuţiile principale ale Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), ca instituţie cu rol de coordonare a eforturilor de transpunere a prevederilor acestui document internaţional, este aceea prevăzută de art. 11 din Convenţie, de a colecta date statistice relevante pentru a putea monitoriza evoluţia fenomenului, precum şi de a evalua eficienţa intervenţiilor propuse la nivel naţional.
Totodată, mecanismul de monitorizare al Convenţiei de la Istanbul, Comitetul GREVIO, prevede monitorizarea şi raportarea periodică a unor indicatori statistici ai incidenţei violenţei domestice.
De asemenea, conform prevederilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ANES exercită funcţiile de strategie, reglementare, reprezentare şi autoritate de stat în domeniul violenţei domestice, cu atribuţii în elaborarea, coordonarea şi aplicarea strategiilor şi politicilor Guvernului în domeniul violenţei domestice, iar potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (3) din acelaşi act normativ, ANES are atribuţii de coordonare metodologică a intervenţiei de asistenţă socială, precum şi de monitorizare în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice.
ART. 1
Prezenta procedură reglementează principiile şi procedura comună de lucru la nivel interinstituţional privind colectarea, raportarea şi monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice.
ART. 2
Din perspectiva responsabilităţilor specifice în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice, în sensul prezentei proceduri, instituţiile care colectează, centralizează şi gestionează date relevante pentru procesul de raportare la nivel naţional, european, internaţional din perspectiva convenţiilor şi tratatelor la care România este parte sunt următoarele:
a) Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES);
b) Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR);
c) Consiliul Superior al Magistraturii (CSM);
d) Consiliul Superior de Medicină Legală (CSML) şi Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ (INML);
e) Ministerul Sănătăţii (MS).
ART. 3
(1) Prezenta procedură stabileşte în mod unitar seriile de date statistice şi activităţile specifice privind colectarea, raportarea şi monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice.
(2) Toate datele statistice relevante la nivelul instituţiilor responsabile vor fi transmise către ANES care asigură securizarea acestora în cadrul unei/unui platforme/sistem informatic.
(3) Fiecare dintre instituţiile responsabile va avea acces liber şi neîngrădit în ceea ce priveşte consultarea datelor statistice stocate la nivelul ANES, pe care celelalte instituţii responsabile le transmit, pe bază de credenţiale de acces.
(4) Seriile de date statistice care sunt furnizate trimestrial, până la data de 15 aprilie pentru perioada 1 ianuarie-31 martie a anului în curs, ulterior, până la data de 15 a lunii imediat următoare unui trimestru încheiat, de către instituţiile responsabile, sunt colectate şi stocate:
a) în vederea monitorizării dinamicii fenomenului de violenţă domestică la nivel naţional;
b) cu scopul asigurării măsurilor necesare pentru îndeplinirea obligaţiei României de a raporta, periodic, anumiţi indicatori statistici către Grupul de experţi în acţiunea împotriva violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice de la nivelul Consiliului Europei (GREVIO), precum şi către Comitetul pentru eliminarea discriminării împotriva femeilor (CEDAW);
c) în vederea fundamentării politicilor publice şi actelor normative în domeniul violenţei domestice.
ART. 4
Colaborarea între instituţiile responsabile vizează:
a) utilizarea prezentei proceduri unitare şi integrate de monitorizare a datelor administrative colectate de către fiecare instituţie în parte, în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice;
b) dezvoltarea schimbului reciproc de date statistice cu privire la cazurile de violenţă domestică, la incidenţa fenomenului;
c) identificarea unor oportunităţi privind organizarea de sesiuni de formare profesională destinate angajaţilor proprii în domeniile de prevenire şi combatere a violenţei domestice şi egalitate de şanse între femei şi bărbaţi, precum facilitarea participării angajaţilor proprii la aceste sesiuni de formare profesională.
ART. 5
Pentru asigurarea unei bune colaborări şi implementări a prezentei proceduri, instituţiile responsabile au următoarele responsabilităţi:
a) să desemneze cel puţin o persoană cu atribuţii în domeniul monitorizării/statisticii/evidenţei statistice care să menţină legătura cu ANES în vederea colaborării eficiente şi asigurării schimbului de date statistice cu periodicitate;
b) să coopereze pentru stabilirea calendarului propriu de lucru pentru a determina necesarul de informaţii statistice, periodicitatea şi formatul raportării datelor solicitate;
c) să asigure schimbul de expertiză care intră sub incidenţa prezentei proceduri în vederea prevenirii şi combaterii violenţei domestice;
d) să stabilească îndatoririle şi obligaţiile fiecărui specialist desemnat cu atribuţii privind colectarea de date administrative;
e) să se întâlnească periodic şi ori de câte ori vor considera necesar, pentru a discuta orice aspecte ce ar putea apărea în procesul cooperării. În acest sens, oricare dintre părţi are dreptul de a convoca celelalte părţi;
f) să asigure aplicarea prezentei proceduri, potrivit competenţelor lor legale.
ART. 6
(1) ANES colectează de la furnizorii de servicii destinate victimelor violenţei domestice şi raportează trimestrial date statistice privind următorii indicatori privind victimele adulte şi cuplurile părinte-copil victime ale violenţei domestice:
a) numărul de servicii sociale destinate victimelor violenţei domestice la nivel naţional;
b) numărul de servicii sociale specializate în domeniul violenţei domestice pe judeţ/sector al municipiului Bucureşti;
c) numărul de victime ale violenţei domestice beneficiare ale serviciilor sociale şi altor servicii specializate, la nivel naţional, dezagregat pe sex, mediu de rezidenţă, vârstă, tip de violenţă domestică, dizabilitate;
d) numărul de victime beneficiare ale serviciilor sociale şi altor servicii specializate, diferenţiate pe judeţ/sector al municipiului Bucureşti;
e) numărul de agresori beneficiari ai serviciilor sociale şi altor servicii specializate, la nivel naţional;
f) numărul de agresori beneficiari ai serviciilor sociale şi altor servicii specializate, pentru fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti;
g) numărul de servicii sociale la nivel naţional, diferenţiate pe tipul de servicii oferite pentru victimele violenţei domestice;
h) numărul de servicii sociale acreditate la nivel naţional, în funcţie de tipul de furnizor şi în funcţie de tipul de servicii oferite victimelor violenţei domestice;
i) numărul total de apeluri primite la linia naţională telefonică de urgenţă - 0800 500 333, destinată victimelor violenţei domestice;
j) numărul de solicitări de informaţii primite la linia naţională telefonică de urgenţă;
k) numărul de cazuri/incidente sesizate la linia naţională telefonică de urgenţă;
l) numărul de cazuri/incidente sesizate la linia naţională telefonică de urgenţă şi confirmate în cazuri de violenţă domestică;
m) numărul şi tipurile de demersuri întreprinse pentru cazurile/incidente sesizate la linia naţională telefonică de urgenţă şi confirmate în cazuri de violenţă domestică.
(2) IGPR, prin Direcţia cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative, raportează trimestrial date dezagregate privind diferitele forme de violenţă domestică în ceea ce priveşte următorii indicatori:
a) numărul total de infracţiuni de omor (art. 188 - 189 din Codul penal):
1. număr total de victime;
2. număr de victime de sex feminin;
3. număr de victime soţ/soţie sau foşti soţi;
4. număr de victime actuali sau foşti parteneri;
5. număr total de autori;
6. număr de autori de sex masculin;
b) numărul de infracţiuni de loviri sau alte violenţe (art. 193 din Codul penal):
1. număr total de victime;
2. număr de victime de sex feminin;
3. număr de victime soţ/soţie sau foşti soţi;
4. număr de victime actuali sau foşti parteneri;
5. număr total de autori;
6. număr de autori de sex masculin;
c) numărul de infracţiuni de vătămare corporală (art. 194 din Codul penal):
1. număr total de victime;
2. număr de victime de sex feminin;
3. număr de victime soţ/soţie sau foşti soţi;
4. număr de victime actuali sau foşti parteneri;
5. număr total de autori;
6. număr de autori de sex masculin;
d) numărul de infracţiuni de loviri sau vătămări cauzatoare de moarte (art. 195 din Codul penal):
1. număr total de victime;
2. număr de victime de sex feminin;
3. număr de victime soţ/soţie sau foşti soţi;
4. număr de victime actuali sau foşti parteneri;
5. număr total de autori;
6. număr de autori de sex masculin;
e) număr total de ordine de protecţie emise;
f) număr total de ordine de protecţie provizorii emise;
g) număr total de intervenţii ale poliţiştilor la sesizări privind cazuri de violenţă domestică;
h) număr de infracţiuni prevăzute la art. 47 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) CSM raportează trimestrial date statistice referitoare la activitatea instanţelor, dezagregate pe sex, vârstă şi relaţia victimă-agresor, după cum urmează:
a) număr de persoane trimise în judecată pentru infracţiuni de violenţă domestică, conform art. 199 din Codul penal privind fapte prevăzute la art. 188-189 şi 193-195;
b) număr de persoane condamnate pentru infracţiuni de violenţă domestică conform art. 199 din Codul penal privind fapte prevăzute la art. 188-189 şi 193-195;
c) tipuri de sentinţe pentru fapte de violenţă domestică;
d) număr de sentinţe privative de libertate pentru fapte de violenţă domestică;
e) număr şi tipuri de sancţiuni neprivative de libertate pentru fapte de violenţă domestică;
f) durata între depunerea unei plângeri penale şi trimiterea în judecată, respectiv emiterea unei sentinţe definitive.
(4) INML şi CSML raportează trimestrial date statistice privind următorii indicatori din domeniul violenţei domestice, dezagregate pe criteriul de sex, grupe de vârstă (minori între 0-7 ani, 7-13 ani, 13-15 ani, 15-17 ani, adulţi 18-35 ani, 35-60 ani, > 60 ani), tipul de relaţie victimă-agresor (soţi/foşti soţi/ concubini/foşti concubini/fraţi/alte tipuri de înrudiri), mediul de provenienţă (urban, rural); diferenţiate pe judeţe/sectoare ale municipiului Bucureşti şi însumate la nivel naţional:
a) număr de examinări medico-legale care atestă violenţă domestică;
b) număr de autopsii medico-legale prin care se constată că persoana examinată este victimă a violenţei domestice;
c) număr de examinări medico-legale care atestă violenţă sexuală;
d) număr de autopsii medico-legale prin care se constată urme ale unor acte de violenţă sexuală.
(5) Ministerul Sănătăţii raportează date statistice privind numărul de externări din spital pentru care a fost utilizat ca diagnostic secundar unul din codurile ICD-10 pentru violenţă domestică.
ART. 7
În aplicarea prezentei proceduri instituţiile se consultă reciproc, pe canalele de comunicare agreate de comun acord.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: