Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Pentru încheierea în mod corespunzător a exerciţiului financiar pe anul 1996 al agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, se fac următoarele precizări: I. Pe linia organizării şi conducerii contabilităţii 1. În baza prevederilor art. 11 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, răspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilităţii revine administratorilor regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital de stat şi privat, precum şi celorlalte persoane prevăzute la art. 1 din lege. La agenţii economici prevăzuţi la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, la care contabilitatea este organizată şi ţinuta de persoane juridice autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, răspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilităţii revine acestora, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, aprobată prin Legea nr. 42/1995. De asemenea, potrivit prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 22 din 24 iulie 1996 privind actualizarea şi completarea regimului general al contabilităţii şi ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 483 din 18 iunie 1996, societăţile comerciale la care contabilitatea nu este organizată în compartimente distincte (art. 11 din Legea contabilităţii nr. 82/1991) şi care nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligaţia de a încheia contracte de prestări de servicii pentru întocmirea bilanţului contabil pe anul 1996 numai cu persoane fizice sau juridice înscrise în Tabloul Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, în situaţia realizării unei cifre de afaceri anuale de peste 100 milioane lei. 2. Potrivit prevederilor art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, persoanele prevăzute la art. 1 şi 46 din Legea contabilităţii nr. 82/1991 organizează şi conduc contabilitatea la sediul de pe teritoriul României şi în conformitate cu reglementările legale, în domeniu, din România. Potrivit art. 3 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, contabilitatea se tine în limba romana şi în moneda naţionala. 3. Potrivit art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, înregistrările în contabilitate se fac în mod cronologic şi sistematic pe baza documentelor justificative privind operaţiunile patrimoniale efectuate, referitoare la bunurile mobile şi imobile, la disponibilităţile băneşti, titlurile de valoare, drepturile şi obligaţiile, precum şi la veniturile, cheltuielile şi rezultatele obţinute. În acest scop, se va urmări ca toate operaţiunile contabile efectuate sa fie consemnate în documentele prevăzute de reglementările legale în vigoare, iar acestea sa fie înregistrate în conturile sintetice şi analitice în conformitate cu Normele metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, în vederea verificării concordanţei datelor înregistrate şi clarificarii diferenţelor constatate. Înscrisurile care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în cazurile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare, respectiv cap. III pct. 119 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993. Înscrisurile provenite din relaţiile de vânzare-cumpărare şi de prestări de servicii cu persoane fizice trebuie sa conţină toate elementele de identificare a persoanei respective (numele şi prenumele, seria şi numărul actului de identitate, adresa completa, suma cuvenită, impozitele calculate şi reţinute conform legii) şi suma achitată. Înscrisurile provenite din relaţiile de cumpărare a unor bunuri de la persoane fizice pot fi înregistrate în contabilitate numai în cazurile în care se face dovada intrării în gestiune a bunurilor, respectiv prin întocmirea notei de intrare-recepţie şi constatare de diferenţe. În cazul în care documentele justificative se referă la cheltuieli pentru prestări de servicii efectuate de persoane fizice, pentru a fi înregistrate în contabilitate, acestea trebuie sa aibă la baza contracte sau convenţii, întocmite în acest scop. Toate documentele justificative în care sunt consemnate operaţiuni economico-financiare, care stau la baza înregistrării în contabilitate (facturi, avize de expediţie, chitanţe etc.) şi care circula pe teritoriul României, se întocmesc obligatoriu în limba romana şi în moneda naţionala (lei). 4. Efectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum şi a bunurilor deţinute cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice şi fizice, stabilirea rezultatelor inventarierii, înregistrarea în contabilitate şi reflectarea acestora în bilanţul contabil pe anul 1996, conform Legii contabilităţii nr. 82/1991, regulamentului de aplicare a acesteia, precum şi normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995. Modelele listelor de inventariere prevăzute în Ordinul nr. 2.388 din 15 decembrie 1995 pot fi adaptate în funcţie de cerinţele şi specificul agenţilor economici, cu condiţia respectării conţinutului de informaţii prevăzut. 5. Potrivit art. 9 alin. 1 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, unităţile patrimoniale prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991 sunt obligate sa păstreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, precum şi registrele contabile legale şi sa le pună la dispoziţia organelor în drept, în cadrul exercitării atribuţiilor acestora. În vederea intaririi disciplinei cu privire la evidenta şi utilizarea documentelor financiare şi contabile cu caracter fiscal, se va respecta regimul unitar de numerotare, evidenta şi gestionare a acestora cu ajutorul "Fisei de magazie a documentelor fiscale (cod 14-3-8/b), conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 92 din 15 februarie 1996. 6. Clarificarea sumelor evidenţiate în contul 473 "Decontări din operaţiuni în curs de clarificare" şi trecerea acestora pe seama persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, după caz, si, respectiv, identificarea apartenentei şi naturii sumelor încasate şi necuvenite unităţii, astfel încât acest cont sa nu prezinte sold la finele anului. În condiţiile în care, deşi s-au depus toate diligenţele în vederea clarificarii sumelor, contul rămâne totuşi cu sold la finele anului, în anexa "Alte informaţii privind regulile şi metodele contabile şi date complementare" la bilanţul contabil anual, se vor preciza sumele rămase neclarificate, cu menţionarea cauzelor care au determinat aceasta situaţie. 7. Se va asigura determinarea corecta a obligaţiilor faţă de fondurile speciale (conform anexei nr. 1). 8. Disponibilităţile băneşti existente în devize la data de 31 decembrie 1996 se evidenţiază în contabilitate la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României de la acea data (prevăzut în anexa nr. 2). Diferenţele de curs valutar aferente disponibilităţilor în valută (la bănci şi în casierie) se regularizează la 31 decembrie 1996 conform prevederilor pct. 90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991. 9. Diferenţele de curs valutar aferente aportului în devize la capitalul social se vor înregistra în contabilitatea agenţilor economici, ţinând seama de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 252/1996. 10. Subvenţiile care urmează a fi primite de la bugetul de stat conform anexelor aprobate prin legea anuala a bugetului de stat şi neîncasate până la data de 31 decembrie 1996 se înregistrează în debitul contului 445 "Subvenţii", prin creditul contului 741 "Venituri din subvenţii de exploatare", pe baza certificării legalităţii şi a realităţii acestora de către organele de control financiar teritoriale sau direcţiile generale pentru agricultura şi alimentaţie judeţene si, respectiv, a municipiului Bucureşti, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 528/1995 şi normelor specifice în vigoare. Regularizarea subvenţiilor cu bugetul de stat se efectuează potrivit prevederilor pct. 1.4. din Normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1996, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor nr. 2.488 din 29 noiembrie 1996. 11. Majorările de intirziere, inclusiv dobânzile datorate conform legii, aminate la plata în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 13/1996, se reflecta în contabilitatea agenţilor economici ţinând seama de Normele metodologice nr. 15.901/1996 date în aplicarea ordonanţei. 12. Potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, pentru determinarea corecta a profitului impozabil al anului fiscal, contribuabilii vor înregistra în evidenta contabila, ca venituri, valoarea bunurilor mobile livrate, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat dreptul de proprietate, valoarea prestărilor de servicii facturate şi cistigurile, indiferent de surse, din orice operaţiuni care duc la creşterea valorii activului, precum şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor venituri. În vederea determinării profitului impozabil la contribuabilii mari, se va urmări actualizarea la inflaţie a elementelor patrimoniale în conformitate cu instrucţiunile aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 974/1994 şi cu Hotărârea Guvernului nr. 759/1995. Totodată, pentru anul 1996, la determinarea profitului impozabil rămân valabile soluţiile prevăzute prin Decizia nr. 1/1996 aprobată de Comisia centrala fiscală din Ministerul Finanţelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, referitoare la aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994, avându-se în vedere şi prevederile art. 38, 39 şi 46 din Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996, precum şi ale art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1996 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1996. 13. Veniturile şi cheltuielile privind operaţiunile asocierilor în participaţie între persoanele juridice romane se contabilizeaza distinct de către unul dintre asociaţi, conform prevederilor contractului de asociere. Veniturile şi cheltuielile înregistrate după natura lor se transmit pe baza de decont fiecărui asociat, în vederea înregistrării acestora în contabilitatea proprie şi stabilirii profitului impozabil la nivelul persoanei juridice. Contabilitatea asocierilor în participaţie între persoane fizice sau juridice străine şi persoane juridice romane se tine de către una dintre persoanele juridice romane. Persoana juridică romana stabileşte profitul impozabil, provenit din asocierea respectiva, aferent persoanei fizice sau juridice străine, calculează, retine şi virează impozitul pe profit pentru aceasta, după care remite coparticipantilor decontul cuprinzând veniturile, cheltuielile şi profitul net cuvenit. Totodată, persoana juridică romana îşi preia în contabilitatea proprie veniturile şi cheltuielile, după natura lor, provenite din asocierea respectiva. Similar se va proceda în cazul asocierii în participaţie între persoane juridice şi persoane fizice romane. 14. Includerea în cheltuielile de exploatare pe anul 1996 a amortizării imobilizarilor corporale se va face potrivit gradului de utilizare efectiv a mijloacelor fixe stabilit pentru anul 1996 potrivit normelor ce se vor elabora în acest sens de către Ministerul Finanţelor. 15. Constituirea provizioanelor se va face potrivit prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, ale Normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile şi Precizărilor privind reflectarea în contabilitate a prevederilor art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 335/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995. Regimul deductibilităţii fiscale a provizioanelor este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 335/1995. Sumele reprezentind diminuarea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deductibilitate fiscală sunt venituri neimpozabile. 16. Dobânzile încasate şi cele cuvenite pentru împrumuturile acordate şi pentru disponibilităţile băneşti aflate în conturi la bănci (inclusiv cele privind investiţiile) se înregistrează la venituri financiare prin contul 766 "Venituri din dobânzi" sau contul 763 "Venituri din creanţe imobilizate", după caz. De asemenea, dobânzile plătite sau datorate, aferente exerciţiului financiar privind creditele primite pentru investiţii, se înregistrează la cheltuieli financiare - cont 666 "Cheltuieli privind dobânzile" şi sunt deductibile din punct de vedere fiscal potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994. 17. Spezele şi comisioanele plătite sau datorate băncilor, aferente exerciţiului financiar, inclusiv cele privind lucrările de investiţii, potrivit Normelor de utilizare a Planului de conturi general, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, se înregistrează în contul 627 "Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate". Dobânzile şi diferenţele de curs valutar, precum şi spezele şi comisioanele bancare plătite sau datorate, aferente exerciţiului financiar, privind imobilizarile în curs, pot fi incluse în valoarea acestora. În acest caz, înregistrările contabile sunt următoarele:
% = 512 - cu valoarea cheltuielilor pe naturi
627
665
666,
iar reflectarea producţiei de imobilizari în curs la nivelul costurilor de producţie (inclusiv cheltuielile de la alineatul precedent) se face prin articolul contabil 231 = 722. 18. Diferenţele de curs valutar favorabile şi nefavorabile, rezultate ca urmare a achitării ratelor la creditele pentru investiţii, se înregistrează în conturile 765 "Venituri din diferenţe de curs valutar" sau 665 "Cheltuieli din diferenţe de curs valutar". În situaţia în care pentru cheltuieli de aceasta natura au fost constituite provizioane, acestea se reiau, la venituri, prin debitarea conturilor respective de provizioane şi creditarea conturilor corespunzătoare de venituri. 19. Creanţele şi datoriile în devize se evaluează la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României din data de 31 decembrie 1996, iar diferenţele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor înregistra în conturile 476 "Diferenţe de conversie - activ", respectiv 477 "Diferenţe de conversie - pasiv". Aceasta prevedere se aplica şi în cazul diferenţelor de curs aferente sumelor în devize reprezentind garanţii, depozite, ale imobilizari financiare reflectate în contul 267 "Creanţe imobilizate", precum şi soldului creditor al contului 5124 "Conturi la bănci în devize", reprezentind credite în devize utilizate de către agenţii economici. Operaţiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1997, efectuindu-se înregistrările contabile prevăzute de Normele metodologice de utilizare a conturilor, în vigoare de la 1 ianuarie 1994, urmând ca, pe măsura derulării efective a încasărilor şi plăţilor în valuta, diferenţele respective sa se reflecte în venituri sau cheltuieli financiare, după caz. 20. Profitul net contabil se repartizează după cum urmează: a) la regiile autonome, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome; b) la societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/1995, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale; c) la societăţile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor. 21. Reducerea impozitului pe profit cu cota de 50% aferentă profitului utilizat pentru modernizarea tehnologiilor de fabricaţie sau extinderea activităţii în scopul obţinerii de profit suplimentar, precum şi pentru investiţii destinate protejării mediului înconjurător, se calculează numai de către contribuabilii mici, după utilizarea surselor proprii şi împrumutate (amortizarea, sume provenite din valorificari de mijloace fixe şi active, credite, fondul de dezvoltare constituit din anii precedenti etc.). 22. Conturile 121 şi 129 se inchid după verificarea şi aprobarea bilanţului contabil încheiat la 31 decembrie 1996 potrivit legii, efectuindu-se articolul contabil: 121 = 129 - cu profitul contabil realizat, repartizat. 23. Bunurile de natura mijloacelor fixe din patrimoniul societăţilor comerciale care se reintegrează sau se transmit fără plata, potrivit Legii nr. 84/1995 şi Hotărârii Guvernului nr. 391/1995, se scad din evidenta societăţii comerciale prin diminuarea capitalului social, efectuindu-se articolul contabil:
% = 212 - cu valoarea de înregistrare a mijloacelor fixe predate
281 - cu valoarea amortizării calculate, inclusă pe cheltuieli
1012 - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare şi valoarea
amortizării calculate, inclusă pe cheltuieli
si, după caz, se creditează contul 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe aferentă gradului de neutilizare". 24. Potrivit pct. 45 din Normele privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, bunurile constatate lipsa sau distruse din vina unor persoane se evaluează la valoarea lor de înlocuire. În situaţia bunurilor de natura mijloacelor fixe constatate lipsa sau distruse din vina unor persoane, se efectuează următoarele înregistrări contabile:
% = 212 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate
281 - cu valoarea amortizării calculate
6728 - cu valoarea neamortizata
119 = 111 - cu valoarea rămasă neamortizata
461 = % - cu valoarea de înlocuire la data constatării pagubei, inclusiv
sau T.V.A.
428
7728 - cu valoarea de înlocuire la data constatării pagubei
4427 - cu T.V.A. aferentă
129 = 111 - cu valoarea stabilită ca diferenţa între valoarea de
înlocuire şi valoarea rămasă neamortizata după impozitare,
potrivit legii.
25. În anul 1996 mijloacele fixe care fac obiectul participării în natura la capitalul social al unei societăţi comerciale nou-înfiinţate se evidenţiază în contabilitate astfel:
% = 212 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate
281 - cu valoarea amortizării calculate
261 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe
si
261 = 1068/ - cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobândite si
analitic distinct valoarea neamortizata a mijloacelor fixe.
În cazul vinzarii titlurilor astfel dobândite şi înregistrate, operaţiunile contabile vor fi următoarele:
461 = 772 - cu valoarea de vânzare a titlurilor
şi
% = 261 - cu valoarea titlurilor vândute
1068/analitic - cu valoarea titlurilor înregistrate la rezerve
672 distinct - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare a
titlurilor şi valoarea înregistrată în contul 1068.
26. În cazul cumpărării de active de la terţe persoane juridice la o valoare mai mare decât valoarea contabila a fiecărui bun în parte care formează activul, diferenţa respectiva se poate evidenţia, fie prin repartizare asupra bunurilor care fac obiectul contractului de vânzare-cumpărare, fie în contul "Fond comercial". Bunurile asupra cărora se repartizează diferenţele respective se stabilesc de către o comisie formată din specialişti, tinindu-se seama de starea fizica şi de utilitatea acestora pentru societatea comercială. 27. Potrivit art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1995 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi B.E.R.D. privind Proiectul de dezvoltare a utilităţilor municipale, "regiile autonome beneficiare ale împrumutului B.E.R.D. vor deschide şi vor alimenta anual, până la rambursarea integrala a împrumutului extern şi a celorlalte obligaţii care decurg din acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea, întreţinerea şi înlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente împrumutului acordat de B.E.R.D.". În acest scop, regiile autonome beneficiare vor deschide, în cadrul contului 5121 "Disponibil la banca în lei", un cont analitic distinct, intitulat "Disponibil din fondul pentru garantarea împrumuturilor externe, dobânzilor şi comisioanelor aferente". În debitul acestui cont vor fi evidenţiate sumele provenind din amortizarea, vânzarea şi valorificarea mijloacelor fixe şi partea din profitul net care, potrivit legii, este destinată întreţinerii, înlocuirii şi dezvoltării mijloacelor fixe, precum şi sumele provenite din alocaţii de la bugetele locale sau judeţene, după caz, de valoare cel puţin egala cu vărsămintele din profitul net efectuate şi cu impozitul pe profit plătit de regiile autonome către bugetele locale sau judeţene, iar în credit, utilizarea disponibilităţilor pentru dezvoltarea, întreţinerea şi înlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente împrumutului acordat de B.E.R.D. II. Obiective ce trebuie avute în vedere cu ocazia verificării şi certificării bilanţurilor contabile ale agenţilor economici pe anul 1996 28. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel puţin o luna înainte de ziua stabilită pentru şedinţa adunării generale, bilanţul exerciţiului financiar precedent, contul de profit şi pierderi, însoţite de raportul lor şi de documentele justificative. În raportul administratorilor (raportul de gestiune), care însoţeşte bilanţul contabil supus aprobării adunării generale, se vor face referiri concrete cu privire la: - realizarea obligaţiilor prevăzute de lege privind organizarea şi conducerea corecta şi la zi a contabilităţii; - respectarea principiilor contabilităţii (prudentei, permanentei metodelor, continuităţii activităţii, independentei exerciţiului financiar, intangibilitatii bilanţului de deschidere, necompensarii); - respectarea regulilor şi metodelor contabile prevăzute de reglementările în vigoare; - respectarea regulilor de întocmire a bilanţului contabil si, în principal, asigurarea ca posturile înscrise în bilanţ corespund cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia reală a elementelor patrimoniale pe baza inventarului; - întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale; - valorificarea rezultatelor inventarierii şi reflectarea acestora în bilanţul contabil încheiat la data de 31 decembrie 1996; - situaţiile care au condus la prezentarea de solduri la unele conturi care, potrivit reglementărilor contabile, trebuiau regularizate până la data de 31 decembrie; - reflectarea, în mod fidel, în contul de profit şi pierderi, a veniturilor, a cheltuielilor şi a rezultatelor financiare ale perioadei de raportare; - propunerile privind destinaţiile profitului net şi dacă acestea sunt în conformitate cu dispoziţiile legale; - cauzele care au condus la înregistrarea de pierderi (în situaţia unităţilor care au înregistrat pierderi). Totodată, în raportul de gestiune se vor face menţiuni cu privire la: - sursele pentru activitatea desfăşurata şi pentru investiţii şi dacă au fost utilizate potrivit reglementărilor legale; - concluziile rezultate din analiza creanţelor şi a obligaţiilor unităţii, a eventualelor sume prescrise şi măsurile dispuse; - situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societăţii comerciale, garanţia acestora, posibilitatea de rambursare şi efectele asupra activităţii analizate, cât şi asupra celei viitoare; - obligaţiile faţă de bugetul de stat şi bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, faţă de fondurile speciale, dacă acestea au fost corect stabilite şi vărsate; - organizarea controlului financiar propriu; - măsurile propuse pentru bunul mers al unităţii; - alte elemente care prezintă importanta asupra activităţii economico-financiare a unităţii respective. Elementele de mai sus care nu sunt limitative vor fi avute în vedere la întocmirea raportului de gestiune şi de către regiile autonome. 29. În temeiul art. 29 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, asa cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 22/1996, bilanţurile contabile ale societăţilor comerciale sunt supuse verificării de către cenzori, experţi contabili, contabili autorizaţi cu studii superioare sau societăţi comerciale de expertiza contabila, după caz, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor. În conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, cenzorii sunt obligaţi sa supravegheze gestiunea societăţii, sa verifice dacă bilanţul şi contul de profit şi pierderi sunt legal întocmite şi în concordanta cu registrele, dacă acestea din urma sunt ţinute la zi şi dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil. Despre toate acestea, precum şi despre propunerile pe care le vor considera necesare asupra bilanţului contabil şi repartizării profitului, cenzorii vor prezenta adunării generale un raport amănunţit. Adunarea generală nu va putea aproba bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, dacă acestea nu sunt însoţite de raportul cenzorilor. Constatările rezultate din verificările efectuate pe tot parcursul anului vor fi cuprinse în rapoarte detaliate care, potrivit legii, trebuie sa fie prezentate adunării generale a acţionarilor. Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la: - operaţiunile legate de înregistrarea sau modificarea capitalului social; - inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor acesteia, precum şi faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse în bilanţul anual; - organizarea gestiunilor de valori materiale, precum şi a evidentei analitice şi sintetice a elementelor patrimoniale; - ţinerea corecta şi la zi a contabilităţii; - preluarea corecta în balanţa de verificare a datelor din conturile sintetice şi concordanta dintre contabilitatea sintetică şi cea analitica; - întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale; - evaluarea patrimoniului, dacă este făcuta conform reglementărilor legale în vigoare; - contul de profit şi pierderi, dacă este întocmit pe baza datelor din contabilitate şi priveşte perioada de raportare; - stabilirea în conformitate cu dispoziţiile legale a profitului net şi punctul de vedere referitor la destinaţiile acestuia, propuse de administratori; - situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societăţii comerciale şi garantarea acestora; - propuneri de măsuri pentru a fi avute în vedere de către consiliul de administraţie sau de către adunarea generală a acţionarilor, după caz. 30. Totodată, la verificarea şi certificarea bilanţurilor contabile pe anul 1996 se va tine seama de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 483 din 18 iunie 1996 privind prestarea serviciilor în domeniul contabilităţii, verificarea şi certificarea bilanţului contabil în baza prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, asa cum a fost actualizată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 22 din 24 iulie 1996. Prin personal calificat angajat potrivit legii se înţelege personalul angajat cu contract de munca sau convenţie civilă, încheiată în conformitate cu prevederile Legii nr. 83/1995 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în munca, care are studii economice superioare sau economice medii. În categoria personalului cu studii economice medii intra absolvenţii liceelor comerciale, financiare, ai şcolilor tehnice de administraţie economică, ai liceelor economice şi de drept administrativ, ai şcolilor postliceale cu durata de 2 (doi) ani în specialitatea contabilitate sau finanţe. În categoria personalului calificat intra şi absolvenţii cu studii medii în alte domenii decât în cel economic, care au dobândit calificarea de "contabil" în baza unor reglementări legale (legi, decrete, hotărâri ale Guvernului) şi au desfăşurat activitate practica în domeniul contabil sau financiar de cel puţin 4 (patru) ani. Se considera practica în specialitate activităţile desfăşurate în domeniul financiar-contabil, fiscal şi bancar, de metodologie financiar-contabila, fiscală şi bancară, de control financiar-contabil, fiscal şi bancar. Pentru personalul calificat, angajat cu contract de munca sau cu convenţie civilă, potrivit legii, nu este obligatorie calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat. 31. La regiile autonome, verificarea şi certificarea bilanţurilor contabile pe anul 1996 se va face ţinând seama şi de Normele privind obiectivele ce se verifica, în mod distinct, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.994 din 4 octombrie 1996 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 5 noiembrie 1996). 32. Orice soluţie anterioară care contravine prezentelor precizări îşi încetează aplicarea. Pentru celelalte probleme care nu fac obiectul prezentelor precizări se aplica prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, cu completările ulterioare. ANEXA 1 la precizări
SITUAŢIA
obligaţiilor agenţilor economici faţă de fondurile speciale în anul 1996
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Fondul Agenţi economici Baza Baza de Cota Înregistrări
crt. special plătitori legală calcul al contabile
obligaţiei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Contribuţia Persoane juridice * Legea nr. Salariul 635 = 447
la Fondul cu un număr de 57/1992 minim brut 447 = 5121
special de peste 250 de (art. 10) pe ţara
risc şi acci- salariaţi, care * Legea nr. înmulţit cu
dent pentru refuza sa încă- 29/1996 nr. de per-
protecţia dreze cel puţin (art. 30) soane handi-
specială a un procent de capate refu-
persoanelor 3% persoane zate a fi
handicapate handicapate încadrate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Contribuţia Persoane juridice * Ordonanţa Cistigurile 2% 4311 = 447
la Fondul şi fizice care Guvernului brute reali-
special utilizează nr. 22/1992 zate de
pentru personal salariat * Legea nr. salariaţi,
sănătate, 49/1992 aceleaşi 447 = 5121
suportat * Precizările ca pentru
din C.A.S. Ministerului C.A.S.
Muncii si
Protecţiei
Sociale nr.
947/1992
* Precizările
Ministerului
Finanţelor
nr. 181.679/
1992
* Normele
metodologice
ale
Ministerului
Sănătăţii si
ale Ministerului
Muncii si
Protecţiei
Sociale nr.
34.686/1992
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Contribuţia Persoanele juri- * Ordonanţa Încasările 10% 635 = 447
la Fondul dice care realizea- Guvernului din acţiuni 447 = 5121
special za încasări din nr. 22/1992 publicitare
pentru acţiuni publici- * Legea nr. la produsele
sănătate tare la produsele 114/1992 din tutun,
din tutun, tigari * Normele tigari si
şi băuturi metodologice băuturi
alcoolice ale Minis- alcoolice
terului
Sănătăţii
şi ale
Ministerului
Muncii si
Protecţiei
Sociale nr.
34.686/1992
* Legea nr.
29/1996
(art. 29)
Persoanele juri- * Ordonanţa Veniturile 1% 635 = 447
dice care realizea- Guvernului din vinzarile 447 = 5121
za venituri din nr. 22/1992 de produse
vinzarile de * Legea nr. din tutun,
produse din 114/1992 tigari şi
tutun, tigari şi * Normele băuturi
băuturi alcoolice metodologice alcoolice
ale Minis- ale agenţilor
terului economici
Sănătăţii şi ale
şi ale agenţilor
Ministerului economici
Muncii şi importatori;
Protecţiei Adaosul
Sociale nr. comercial
34.686/1992 aferent
* Legea nr. vinzarilor
29/1996 de produse
(art. 29) din tutun
şi băuturi
alcoolice
ale agenţilor
economici
care comer-
cializeaza
astfel de
produse
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Contribuţia Agenţii economici * Legea nr. Preţul cu 5% 447 = 5121
la Fondul care produc sau 13/1994 ridicată
special importa carburanţi* Instructi- negociat,
pentru auto livrati la unile Minis- exclusiv
dezvoltarea intern, indiferent terului accizele,
şi moderni- de forma de Transportu- pentru
zarea plata rilor nr. cantităţile
drumurilor 2.056/1995 de carburanţi
publice şi ale Mi- auto livrati
nisterului de producă-
Finanţelor torii din
nr. 12.242/ ţara si
1995 destinaţi
* Legea nr. consumului
29/1996 intern;
(art. 33) Valoarea in
vama,
stabilită
potrivit
legii, pentru
carburanţi
auto importati
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Contribuţia Agenţii economici * Legea nr. Valoarea în 0,5% 447 = 5121
la Fondul şi celelalte 8/1994 vama a
special persoane juridice * Ordinul mărfurilor
pentru care efectuează ministrului importate
dezvoltarea operaţiuni de de stat, sau exportate
şi moderni- import-export ministrul (se plăteşte
zarea definitive finanţelor, o data cu
punctelor nr. 886/1994 plata taxelor
de control * Legea nr. vamale)
pentru 29/1996
trecerea (art. 31)
frontierei,
precum si
a celorlalte
unităţi
vamale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Contribuţia Consumatorii de * Ordonanţa La costul 12% La "Renel"
la Fondul energie electrica Guvernului energiei 635 = 447
special din economie, cu nr. 29/1994 electrice
pentru excepţia celor * Legea nr. livrate
dezvoltarea casnici, fiind 136/1994 consumato-
sistemului colectata şi * Legea nr. rilor
energetic virata de Regia 29/1996 La costul 3% 447 = 5121
Autonomă de (art. 32) energiei
Electricitate termice
"Renel" livrate
consumatorilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTA: La pct. 6, cota corespunzătoare la contribuţia Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic este cuprinsă în costul total al energiei electrice, facturat. Obligaţiile faţă de fondurile speciale în anul 1996, cuprinse în prezenta anexa, se completează corespunzător pentru restantele anilor anteriori la Fondul special de risc şi accident pentru protecţia persoanelor handicapate şi la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare. ANEXA 2 la precizări
CURSURILE DE REFERINŢĂ
ale Băncii Naţionale a României pentru următoarele valute,
cu valabilitate în zilele de 27, 28, 29, 30 şi
31 decembrie 1996 şi 1, 2, 3, 4 şi 5 ianuarie 1997, sunt:
Cursul în lei
-------------
1 siling austriac ATS 369
1 dolar australian AUD 3.213
1 franc belgian BEF 126
1 dolar canadian CAD 2.951
1 franc elveţian CHF 3.017
1 marca germană DEM 2.597
1 coroana daneza DKK 679
1 lira egipteană EGP 1.187
100 pesetas spaniole ESP 3.083
1 marca finlandeza FIM 870
1 franc francez FRF 770
1 lira sterlina GBP 6.760
100 drahme greceşti GRD 1.634
1 lira irlandeza IEP 6.700
100 lire italiene ITL 264
100 yeni japonezi JPY 3.538
1 leu moldovenesc MDL 876
1 gulden olandez NLG 2.315
1 coroana norvegiana NOK 624
100 escudos portughezi PTE 2.590
1 coroana suedeza SEK 590
1.000 lire turcesti TRL 38
1 dolar S.U.A. USD 4.035
1 DST XDR 5.798
1 ECU XEU 5.005
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.