Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI din 14 aprilie 2005  privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice in anul 2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI din 14 aprilie 2005 privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice in anul 2005

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 26 aprilie 2005
În baza prevederilor <>art. 35 alin. (3) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, situaţiile financiare centralizate privind execuţia bugetarã, care se întocmesc de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autoritãţi publice, precum şi situaţiile financiare centralizate privind execuţia bugetelor locale ce se întocmesc de direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti se depun la Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia generalã a contabilitãţii publice şi a sistemului de decontãri în sectorul public.
Termenul de depunere a situaţiilor financiare pentru trimestrul I 2005 este 16 mai 2005.
1. Situaţiile financiare la 31 martie 2005 se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanţelor Publice în anul 2005, în structura prevãzutã în cuprinsul înscris pe coperta caietelor pentru "INSTITUŢII PUBLICE", "UNITĂŢI ADMINISTRATIV-TERITORIALE" (oraşe, municipii, judeţe) şi "PRIMĂRII COMUNALE". La elaborarea noilor formulare s-au avut în vedere modificãrile intervenite în Planul de conturi pentru instituţiile publice şi în Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, precum şi prevederile <>Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 şi ale <>Legii bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004 , cu modificãrile ulterioare. Modelul situaţiilor financiare poate fi descãrcat de pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
2. În anexa nr. 10 "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice" (formular din situaţiile financiare) se înscriu denumirea şi simbolul capitolelor şi subcapitolelor din bugetul aprobat al instituţiilor publice finanţate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale, intrãrile de credite externe, fonduri externe nerambursabile. În anexa nr. 10 "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice" (formular din situaţiile financiare) se raporteazã şi veniturile şi cheltuielile instituţiilor publice (serviciilor publice) finanţate integral din venituri proprii, respectiv din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele locale, dupã caz, precum şi veniturile şi cheltuielile activitãţilor finanţate integral din venituri proprii de pe lângã unele instituţii publice.
3. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autoritãţi publice, precum şi instituţiile publice din subordinea acestora, care administreazã venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli astfel:
- execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei publice şi activitãţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii cuprinse în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 511/2004 , potrivit structurii clasificaţiei din anexa nr. 3 la Clasificaţia indicatorilor finanţelor publice cu codul 03;
- execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei publice şi activitãţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii, care nu sunt cuprinse în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 511/2004 , potrivit structurii clasificaţiei din anexa nr. 3 la Clasificaţia indicatorilor finanţelor publice cu codul 20.
4. Anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" (formular din situaţiile financiare) se completeazã distinct pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale, intrãri de credite externe, fonduri externe nerambursabile, venituri proprii etc., la nivel de capitol, titlu şi articol de cheltuieli.
În formularele care se depun la Ministerul Finanţelor Publice, coloana 4 "Cheltuieli efective" nu se completeazã.
5. Instituţiile publice care gestioneazã fonduri externe nerambursabile prevãzute în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile", derulate prin Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE, precum şi direct de acestea, raporteazã aceste fonduri în anexa nr. 11 "Execuţia fondurilor externe nerambursabile" (formular din situaţiile financiare).
Celelalte fonduri externe nerambursabile care nu sunt cuprinse în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile" se raporteazã în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaţie specialã".
6. Începând cu situaţiile financiare ale trimestrului I 2005, instituţiile publice vor proceda la reevaluarea elementelor monetare exprimate în valutã (disponibilitãţi bãneşti şi alte elemente asimilate, creanţe, datorii) la cursul comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil pentru ultima zi a perioadei de raportare.
Aceleaşi elemente monetare menţionate mai sus, rezultate din operaţiunile privind contribuţia financiarã nerambursabilã a Comunitãţii Europene, se reevalueazã la cursul Bãncii Centrale Europene publicat în penultima zi lucrãtoare a lunii în care se întocmesc situaţiile financiare trimestriale şi anuale (agenţiile de implementare pentru programele PHARE, ISPA şi SAPARD).
7. În conformitate cu prevederile art. 9 din Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003 , comisiile de inventariere aveau obligaţia sã analizeze diferenţele rezultate din operaţiunea de reevaluare în corelaţie cu utilitatea bunurilor respective şi cu valoarea de piaţã, iar în cazurile în care s-au constatat supraevaluãri sau subevaluãri ale valorii, acestea sã fie eliminate.
În situaţia în care comisiile de inventariere nu au efectuat analiza diferenţelor din reevaluare şi se constatã supraevaluãri sau subevaluãri ale unor bunuri, acestea vor putea fi eliminate, cu aprobarea ordonatorului de credite, urmând a se efectua şi corectarea înregistrãrilor în contabilitate.
Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 788 din 7 noiembrie 2003, se modificã şi se completeazã astfel:
Anexa nr. 3b) la normele metodologice "Monografia privind înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice valabilã de la data de 1 ianuarie 2004" se completeazã dupã cum urmeazã:
- La punctul I.1 "Intrarea în patrimoniu", litera b) se modificã astfel:
"011, 012, 013 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizatã"
- Punctul I.3 "Ieşirea din patrimoniu" se completeazã cu litera c) cu urmãtorul cuprins:
"c) începând cu data de 1 ianuarie 2005, ieşirea din patrimoniu prin transfer la instituţiile publice subordonate sau între instituţile publice din subordinea aceluiaşi ordonator principal de credite a activelor fixe corporale neamortizate integral:


% = 012, 013 cu valoarea de înregistrare
în contabilitate
05 cu valoarea amortizatã
702, 528, 337 etc. cu valoarea neamortizatã"


- La punctul II.1 "Intrarea în patrimoniu", litera b) se modificã astfel:
02 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizatã"
- Punctul II.3 "Ieşirea din patrimoniu" se completeazã cu litera c) cu urmãtorul cuprins:
"c) începând cu data de 1 ianuarie 2005, ieşirea din patrimoniu prin transfer la instituţiile publice subordonate sau între instituţiile publice din subordinea aceluiaşi ordonator principal de credite a activelor fixe necorporale neamortizate integral:


% = 02 cu valoarea de înregistrare
în contabilitate
04 cu valoarea amortizatã
702, 528, 337 etc. cu valoarea neamortizatã"


Operaţiunile de transfer al activelor fixe efectuate între instituţiile publice superioare şi subordonate în cursul anului 2005, înregistrate potrivit metodologiei de mai jos, se storneazã şi se efectueazã potrivit metodologiei prezentate mai sus:


011, 012, 013 = % cu valoarea de înregistrare
în contabilitate a activelor
fixe corporale
702, 528, 337 cu valoarea neamortizatã
05 cu valoarea amortizatã

% = 012, 013 cu valoarea de înregistrare
în contabilitate a activelor
fixe corporale
05 cu valoarea amortizatã
410, 420, 421 cu valoarea neamortizatã

02 = % cu valoarea de înregistrare
în contabilitate a activelor
fixe necorporale
702, 528, 337 cu valoarea neamortizatã
04 cu valoarea amortizatã

% = 02 cu valoarea de înregistrare
în contabilitate a activelor
fixe necorporale
04 cu valoarea amortizatã
410, 420, 421 cu valoarea neamortizatã"



8. În vederea raportãrii corecte a împrumuturilor primite din contul curent al Trezoreriei Statului ori de la instituţii financiare şi de credit din ţarã sau din strãinãtate, începând cu 1 aprilie 2005, conturile 214 "Decontãri din împrumuturi pentru investiţii", 217 "Decontãri din împrumuturi temporare din trezoreria statului" şi 219 "Decontãri din împrumuturi temporare acordate potrivit legii", deschise în contabilitatea unitãţilor administrativ-teritoriale, se eliminã din Planul de conturi pentru instituţiile publice.
Soldurile conturilor respective urmeazã sã se regularizeze astfel:
a) Soldul contului 214 "Decontãri din împrumuturi pentru investiţii" de la 31 decembrie 2004, aferent unor împrumuturi contractate înainte de 1 ianuarie 2004, se transferã asupra contului 339 "Fondul de rulment" prin înregistrarea:


339 "Fondul de rulment = 214 "Decontãri din împrumuturi
pentru investiţii"


b) operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2004, efectuate în anul 2005 potrivit metodologiei de mai jos, se storneazã:


400 "Cheltuielile bugetului = 102 "Disponibil al bugetului
local" local la trezoreria
statului"
şi
205 "Împrumuturi pentru = 214 "Decontãri din împrumuturi
investiţii" pentru investiţii"



c) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2004, efectuate în anul 2005, se înregistreazã astfel:


205 "Împrumuturi pentru = 700.02 "Finanţare din bugetul
investiţii" local"
(subcapitol 90.02.02)



d) Soldul contului 217 "Decontãri din împrumuturi temporare din trezoreria statului" la 31 decembrie 2004 se transferã asupra contului 339 "Fondul de rulment" prin înregistrarea:


339 "Fondul de rulment" = 217 "Decontãri din împrumuturi
temporare din trezoreria
statului"



e) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor efectuate în cursul anului 2005 potrivit metodologiei de mai jos se storneazã:


400 "Cheltuielile bugetului = 102 "Disponibil al bugetului
local" local la trezoreria
statului"
şi
206 "Împrumuturi din contul = 217 "Decontãri din împrumuturi
curent general al temporare din trezoreria
trezoreriei statului" statului"



f) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2005, efectuate în anul 2005, se înregistreazã astfel:


206 "Împrumuturi din contul = 700.02 "Finanţare din bugetul
curent general al local"
trezoreriei statului" (subcapitol 90.02.02)



g) Operaţiunile privind împrumuturile temporare din Trezoreria Statului primite în cursul anului 2005, efectuate potrivit metodologiei de mai jos, se storneazã:


102 "Disponibil al bugetului = 500 "Veniturile bugetului local"
local la trezoreria
statului"
şi
217 "Decontãri din împrumuturi = 206 "Împrumuturi din contul
temporare din curent general al
trezoreria statului" trezoreriei statului"



h) Împrumuturile temporare din Trezoreria Statului primite, în condiţiile legii, începând cu 1 ianuarie 2005:


102 "Disponibil al bugetului = 206 "Împrumuturi din contul
local la trezoreria curent general al
statului" trezoreriei statului"
(subcapitol 45.02.02)



i) Soldul contului 219 "Decontãri din împrumuturile temporare acordate potrivit legii" la 31 decembrie 2004 se transferã asupra contului 339 "Fondul de rulment", prin înregistrarea:


219 "Decontãri din împrumuturile = 339 "Fondul de rulment"
temporare acordate potrivit
legii"



j) Operaţiunile de încasare din rambursarea împrumuturilor acordate în cursul anului 2005 potrivit metodologiei de mai jos se storneazã:


102 "Disponibil al bugetului = 500 "Veniturile bugetului local"
local la trezoreria
statului"
şi
219 "Decontãri din împrumuturile = 207 "Împrumuturi temporare
temporare acordate acordate potrivit legii"
potrivit legii"



k) Încasãrile din rambursarea împrumuturilor temporare acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activitãţi finanţate din venituri proprii se înregistreazã:


102 "Disponibil al bugetului = 207 "Împrumuturi temporare acordate
local la trezoreria potrivit legii"
statului" (subcapitol 44.02.13)



l) Operaţiunile privind împrumuturile acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activitãţi finanţate din venituri proprii, potrivit metodologiei de mai jos, se storneazã:


400 "Cheltuielile bugetului = 102 "Disponibil al bugetului
local" local la trezoreria statului"
şi
207 "Împrumuturi temporare = 219 "Decontãri din împrumuturile
acordate potrivit legii" temporare acordate potrivit
legii"



m) Împrumuturi acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activitãţi finanţate din venituri proprii:


207 "Împrumuturi temporare = 700.02 "Finanţare din bugetul local"
acordate potrivit legii" (subcapitol 86.02.09)


Instituţiile publice care au acordat sau au primit împrumuturi, în condiţiile legii, vor corecta înregistrãrile efectuate în sensul raportãrii numai a creanţei, respectiv a datoriei, fãrã influenţarea cheltuielilor sau veniturilor instituţiei publice, dupã caz, potrivit metodologiei prevãzute mai sus.
9. În conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fãrã platã şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995, astfel cum a fost modificat şi completat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 966/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998, "instituţiile publice pot valorifica bunurile, fãrã organizare de licitaţii, prin schimbarea acestora cu alte bunuri noi de acelaşi fel, având cel puţin aceiaşi parametri".
La alin. (2) al aceluiaşi articol se prevede ca "în cazul în care la schimbarea bunurilor se solicitã diferenţe de preţ, plata se aprobã în prealabil de cãtre ordonatorul principal de credite bugetare, cu avizul Ministerului Finanţelor".
În aplicarea celor de mai sus, instituţiile publice vor avea în vedere urmãtoarele înregistrãri contabile:
a) pe baza facturii de valorificare a bunurilor care fac obiectul schimbului se înregistreazã valoarea acceptatã de pãrţi pentru a fi compensatã:
220 "Debitori" = 531 "Venituri de realizat"

b) înregistrarea scãderii din evidenţã a bunurilor predate la valoarea de înregistrare în contablitate:


% = 013 "Active fixe corporale"
05 "Amortizãri privind
activele fixe corporale"
410 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate de la
buget"
420 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate din
venituri proprii" etc.;



c) pe baza facturii emise de furnizor, înregistrarea bunurilor primite:
013 "Active fixe corporale" = 234 "Furnizori"

d) înregistrarea valorii compensate, acceptatã de pãrţi:
234 "Furnizori" = 220 "Debitori"

e) înregistrarea plãţii diferenţelor rãmase dupã efectuarea operaţiunii de compensare:


234 "Furnizori" = %
700 "Finanţarea bugetarã privind anul
curent"
120 "Disponibil al instituţiei publice
finanţate din venituri proprii" etc.



f) înregistrarea creşterii surselor de finanţare:


531 "Venituri de realizat" = %
702 "Finanţarea de la buget privind
anii precedenţi şi alte surse"
528 "Venituri din anii precedenţi şi
alte surse" etc.



10. Sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, înscrise în deciziile de impunere, în actele administrative fiscale asimilate acestora, precum şi în declaraţiile fiscale, care vor fi rotunjite potrivit <>art. 1 pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, se reflectã în contabilitate astfel:
- în cazul în care sumele datorate se rotunjesc în plus faţã de obligaţiile evidenţiate în contabilitate, iar conturile de obligaţii prezintã solduri debitoare:


702 "Finanţarea de la buget = %
privind anii precedenţi
şi alte surse" 232 "Decontãri cu bugetul"
528 "Venituri din anii 233 "Decontãri privind
precedenţi şi alte surse" asigurãrile sociale"
etc. 235 "Decontãri privind
contribuţia pentru
bugetul asigurãrilor
pentru şomaj"



- în cazul în care sumele datorate se rotunjesc în minus faţã de obligaţiile evidenţiate în contabilitate, iar conturile de obligaţii prezintã solduri creditoare:



% = 702 "Finanţarea de la buget privind
232 "Decontãri cu bugetul" anii precedenţi şi alte surse"
233 "Decontãri privind 528 "Venituri din anii precedenţi
asigurãrile sociale" şi alte surse"
235 "Decontãri privind etc.
contribuţia pentru
bugetul asigurãrilor
pentru şomaj"



11. În conformitate cu prevederile <>art. 31 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/2004 , cu modificãrile ulterioare, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pot participa cu capital social pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes public local sau judeţean.
Sumele care fac obiectul participãrii cu capital social la societãţi comerciale reprezintã pentru consiliile locale titluri de participare la constituirea de societãţi comerciale de subordonare localã şi se vor evidenţia în bugetele locale la capitolul 69.02 "Alte acţiuni economice", subcapitolul 69.02.50 "Alte cheltuieli pentru acţiuni economice". Pentru evidenţierea în contabilitate a drepturilor deţinute de unitatea administrativ-teritorialã sub formã de acţiuni la capitalul social al unor societãţi comerciale se utilizeazã conturile 03 "Titluri de participare" şi 313 "Fondul titlurilor de participare".
Dupã natura lor, titlurile de participare se cuprind în categoria activelor financiare şi se încadreazã la titlul VII "Cheltuieli de capital", articolul 72 "Investiţii ale instituţiilor publice".
12. Potrivit anexei la Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.139/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 13 ianuarie 2005, activele fixe corporale au fost clasificate în trei grupe principale, iar potrivit acestei clasificãri, contul 013 "Active fixe corporale" se dezvoltã în conturi analitice astfel:


013.01 "Construcţii";
013.02 "Instalaţii tehnice, mijloace de transport, animale
şi plantaţii";
013.03 "Mobilier, aparaturã biroticã, echipamente de
protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte
active corporale".


Corespunzãtor acestora, contul 05 "Amortizãri privind activele fixe corporale" se dezvoltã în conturi analitice astfel:


051.01 "Amortizarea construcţiilor";
051.02 "Amortizarea instalaţiilor tehnice, mijloacelor de
transport, animalelor şi plantaţiilor";
051.03 "Amortizarea mobilierului, aparaturii birotice,
echipamentelor de protecţie a valorilor umane şi
materiale şi altor active corporale".



13. Regiile autonome, societãţile comerciale, institutele de cercetare-dezvoltare etc. care, potrivit legii, şi-au schimbat regimul juridic în instituţii publice finanţate integral din venituri proprii pot conduce în continuare contabilitatea potrivit Planului de conturi pentru agenţi economici, cu obligaţia transpunerii soldurilor conturilor contabile în conturile corespunzãtoare din Planul de conturi pentru instituţiile publice, în vederea întocmirii situaţiilor financiare potrivit reglementãrilor pentru instituţiile publice.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autoritãţi publice în subordinea cãrora funcţioneazã astfel de instituţii publice vor comunica Ministerului Finanţelor Publice - Direcţia generalã a contabilitãţii publice şi a sistemului de decontãri în sectorul public - lista instituţiilor publice respective pentru ca acestea sã fie cuprinse în acţiunea de experimentare a noilor reglementãri contabile pentru instituţii publice ce se vor aplica de la 1 ianuarie 2006.
14. Având în vedere cã la data de 1 iulie 2005 moneda naţionalã a României, leul, va fi denominatã astfel încât 10.000 lei vechi, aflaţi în circulaţie la aceastã datã, vor fi preschimbaţi pentru 1 leu nou, instituţiile publice vor avea în vedere aplicarea prevederilor urmãtoarelor reglementãri:
- <>Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004;
- <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.840/2004 pentru aprobarea Precizãrilor referitoare la unele mãsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a <>Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.247 din 23 decembrie 2004;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 5/2005 pentru modificarea alin. (1) al <>art. 6 din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 25 ianuarie 2005.
Începând cu data de 1 iulie 2005, contabilitatea instituţiilor publice se ţine în lei noi, denumiţi potrivit legii lei, iar situaţiile financiare la data de 30 septembrie 2005 şi în continuare se întocmesc în moneda nouã, la nivel de leu, fãrã subdiviziunile leului.
15. Instituţiile publice care au calitatea de furnizori sau beneficiari ai bunurilor prevãzute la <>art. 160^1 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor avea în vedere prevederile <>art. 65^1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 84/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, şi urmeazã sã efectueze înregistrãrile contabile potrivit metodologiei prevãzute pentru agenţii economici.
16. În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societãţile de leasing, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 12 ianuarie 2000, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 212/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 17 mai 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, instituţiile publice pot încheia contracte de leasing în calitate de utilizator/locatar şi vor avea în vedere urmãtoarele:
A. Cu privire la cuprinderea în buget a sumelor necesare achitãrii operaţiunilor ce decurg din contracte de leasing:
- Ratele de leasing financiar reprezentând cota-parte din valoarea de intrare (inclusiv avansul şi valoarea rezidualã), precum şi diferenţele de curs valutar aferente se înscriu la titlul VII "Cheltuieli de capital", articolul 77 "Rate aferente achiziţiilor în leasing financiar".
- Dobânzile de leasing, precum şi diferenţele de curs valutar aferente se înscriu la titlul IX "Rambursãri de credite, plãţi de dobânzi şi comisioane la credite", articolul 85 "Rambursãri de credite externe şi plãţi de dobânzi şi comisioane la credite externe contractate de ordonatorii de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plãţi de dobânzi şi comisioane", sau articolul 88 "Rambursãri de credite interne şi plãţi de dobânzi şi comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02 "Plãţi de dobânzi şi comisioane", dupã caz.
- Taxa de administrare a contractului de leasing, care reprezintã comision, se înscrie la titlul IX "Rambursãri de credite, plãţi de dobânzi şi comisioane la credite", articolul 85 "Rambursãri de credite externe şi plãţi de dobânzi şi comisioane la credite externe contractate de ordonatorii de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plãţi de dobânzi şi comisioane", sau articolul 88 "Rambursãri de credite interne şi plãţi de dobânzi şi comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02 "Plãţi de dobânzi şi comisioane", dupã caz.
- Cheltuielile cu asigurãrile bunurilor se înscriu în buget la titlul II "Cheltuieli materiale şi servicii", articolul 30 "Alte cheltuieli", articolul 30 alineatul 07 "Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale".
B. Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor de leasing financiar, în cazul activelor fixe ce se supun amortizãrii:
Instituţiile publice care achiziţioneazã active fixe în leasing financiar au obligaţia înregistrãrii acestora în contabilitate, deoarece prin contractul de leasing financiar riscurile şi beneficiile aferente dreptului de proprietate trec asupra utilizatorului dreptului de proprietate din momentul încheierii contractului. În situaţia în care, potrivit clauzelor contractuale, ratele de leasing au fost stabilite în valutã, iar plata se efectueazã în lei la cursul Bãncii Naţionale a României din data plãţii, apar diferenţe de preţ şi T.V.A. aferente care se cuprind în factura emisã de locator şi se înregistreazã în contabilitate în conturile corespunzãtoare.
Bunurile achiziţionate în leasing financiar se supun amortizãrii, în condiţiile legii.

a) Înregistrarea activelor fixe corporale conform contractului încheiat între pãrţi şi evidenţierea datoriei:
013 "Active fixe corporale" = 231 "Creditori"
- cu valoarea din contract

b) Înregistrarea dobânzii de leasing (în limita prevederilor bugetului aprobat):


% = 231 "Creditori"
410 "Cheltuielile instituţiei - cu dobânda de leasing
publice finanţate de la buget"
420 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate din
venituri proprii"
- analitic: articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88
alineatul 02, dupã caz



c) Înregistrarea amortizãrii activelor fixe corporale achiziţionate conform contractului de leasing financiar potrivit prevederilor art. 24 din Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003 :



% = 05 "Amortizãri privind activele
fixe corporale"
410 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate de la
buget"
420 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate din
venituri proprii"
- articolul 70 "Cheltuieli
de capital"
etc.



d) Înregistrarea obligaţiei de platã a avansului, a comisionului de management şi a T.V.A. (pentru instituţiile publice plãtitoare de T.V.A.) pe baza facturii emise de proprietarul bunurilor:


% = 234.02 "Furnizori şi antreprenori
pentru investiţii"
220 "Debitori" - cu valoarea avansului
232.31 "T.V.A. deductibilã" - cu valoarea T.V.A.
410 "Cheltuielile instituţiei - cu valoarea comisionului de
publice finanţate de management
la buget"
420 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate din
venituri proprii"
- articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88
alineatul 02, dupã caz



e) Înregistrarea plãţii avansului şi a comisionului de management:


234.02 "Furnizori şi antreprenori = %
pentru investiţii" 118 "Disponibil din
contravaloarea în lei a
sumelor încasate în valutã"
120 "Disponibil al instituţiei
publice finanţate din venituri
proprii"
700 "Finanţarea de la buget
privind anul curent"
706 "Finanţarea din credite
externe guvernamentale"
707 "Finanţarea din credite
externe cu garanţia
statului" etc.
- cu valoarea avansului şi a
comisionului de management



f) Înregistrarea obligaţiei de platã a ratei de leasing, a dobânzii şi a T.V.A. (pentru instituţiile publice plãtitoare de T.V.A.) pe baza facturii emise de proprietarul bunurilor:


% = 234.02 "Furnizori şi antreprenori
pentru investiţii"
231 "Creditori" - cu valoarea ratei de leasing
şi a dobânzii
232.31 "T.V.A. deductibilã" - cu valoarea T.V.A.
412 "Diferenţe de curs valutar" - cu diferenţele de curs valutar
nefavorabile aferente ratei şi
dobânzii
sau:
% = 234.02 "Furnizori şi antreprenori
pentru investiţii"
231 "Creditori" - cu valoarea ratei de leasing şi
a dobânzii
232.31 "T.V.A. deductibilã" - cu valoarea T.V.A.
şi
231 "Creditori" = 412 "Diferenţe de curs valutar"
- cu diferenţele de curs valutar favorabile aferente ratei
şi dobânzii.



g) Înregistrarea plãţii ratei de leasing şi a dobânzii:


234.02 "Furnizori şi antreprenori = %
pentru investiţii" 118 "Disponibil din contravaloarea
în lei a sumelor încasate în
valutã"
120 "Disponibil al instituţiei
publice finanţate din venituri
proprii"
700 "Finanţarea de la buget
privind anul curent"
706 "Finanţarea din credite
externe guvernamentale"
707 "Finanţarea din credite
externe cu garanţia statului"
etc.
- cu valoarea ratei de leasing
financiar şi a diferenţelor de
curs aferente (articolul 77)
- cu valoarea dobânzii şi a
diferenţelor de curs valutar
aferente (articolul 85 alineatul
02 sau articolul 88
alineatul 02)



h) Înregistrarea diminuãrii datoriei din contract cu avansul plãtit:
231 "Creditori" = 220 "Debitori"

i) Trimestrial, reevaluarea conturilor de datorii şi înregistrarea diferenţelor de curs astfel:


- pentru ratele şi dobânzile rãmase de achitat se înregistreazã
diferenţa dintre cursul din ultima zi a trimestrului şi cursul
prevãzut în contract:
- înregistrarea diferenţelor nefavorabile:
412 "Diferenţe de curs valutar" = 231 "Creditori"
- cu diferenţele de curs aferente ratelor
şi dobânzilor rãmase de achitat
- înregistrarea diferenţelor favorabile:
231 "Creditori" = 412 "Diferenţe de curs valutar"
- cu diferenţele de curs aferente
ratelor şi dobânzilor rãmase de
achitat
- pentru datoriile faţã de furnizori, reprezentând valoarea
facturilor neachitate în ultima zi a trimestrului:
- înregistrarea diferenţelor nefavorabile:
412 "Diferenţe de curs valutar" = 234.02 "Furnizori şi antreprenori
pentru investiţii"
- cu diferenţele de curs aferente
ratelor şi dobânzilor cuprinse în
facturi neachitate în ultima zi
a trimestrului
- înregistrarea diferenţelor favorabile:
234.02 "Furnizori şi antreprenori = 412 "Diferenţe de curs valutar"
pentru investiţii" - cu diferenţele de curs aferente
ratelor şi dobânzilor cuprinse
în facturi neachitate în ultima
zi a trimestrului



NOTĂ: Diferenţele de curs valutar nu influenţeazã valoarea activului fix.

j) Închiderea soldului contului 412 "Diferenţe de curs valutar", la finele anului:


- pentru diferenţe nefavorabile:
% = 412 "Diferenţe de curs valutar"
337 "Fonduri cu destinaţie
specialã"
528 "Venituri din anii precedenţi
şi alte surse"
702 "Finanţarea de la buget
privind anii precedenţi
şi alte surse"
- pentru diferenţe favorabile:
412 "Diferenţe de curs valutar" = %
337 "Fonduri cu destinaţie
specialã"
528 "Venituri din anii precedenţi
şi alte surse"
702 "Finanţarea de la buget privind
anii precedenţi şi alte surse"



C. Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor de leasing financiar, în cazul activelor fixe care nu se supun amortizãrii, se efectueazã potrivit prevederilor pct. 1.8.1 din Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare privind execuţia bugetarã la 31 decembrie 2002, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.745/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie 2003.
De asemenea, se va avea în vedere şi utilizarea contului în afara bilanţului 972 "Alte operaţiuni în afara bilanţului", aşa cum a fost aprobat în normele metodologice menţionate mai sus.
17. Dat fiind cerinţele tot mai exigente privind calitatea informaţiilor financiare ce trebuie oferite de contabilitatea instituţiilor publice privind modul de administrare a patrimoniului şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, conducãtorii instituţiilor publice vor lua mãsuri privind dotarea acestora cu tehnicã de calcul şi programe informatice adecvate care sã permitã furnizarea de informaţii financiare operative şi corecte instituţiilor ierarhic superioare, direcţiilor generale ale finanţelor publice sau Ministerului Finanţelor Publice, dupã caz, pe suport magnetic, inclusiv pentru realizarea operaţiunilor de decontare a plãţilor instituţiilor publice prin unitãţile Trezoreriei Statului, potrivit Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de platã pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 10 martie 2005.
18. Prezentele precizãri rãmân valabile şi pentru raportarea situaţiilor financiare de la 30 iunie 2005 cu termen de depunere 15 august 2005, respectiv 30 septembrie 2005 cu termen de depunere 15 noiembrie 2005.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016