Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN DE URGENŢĂ din 4 octombrie 2018  pentru gestionarea situaţiilor de disfuncţionalitate majoră în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, a situaţiilor de urgenţă deosebită şi a situaţiilor de criză locală    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN DE URGENŢĂ din 4 octombrie 2018 pentru gestionarea situaţiilor de disfuncţionalitate majoră în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, a situaţiilor de urgenţă deosebită şi a situaţiilor de criză locală

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 860 din 10 octombrie 2018
──────────
    Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 795 din 4 octombrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 860 din 10 octombrie 2018.
──────────
    1. Introducere
    Evenimentele generatoare de situaţii de urgenţă nu pot fi întotdeauna evitate, însă acestea pot fi gestionate, efectele lor fiind reduse printr-un proces sistematic ce implică stabilirea de măsuri şi acţiuni menite să contribuie la diminuarea riscului asociat.
    Managementul situaţiilor de urgenţă înseamnă aplicarea unor politici, proceduri şi practici având ca obiective identificarea, analiza, evaluarea, tratarea, monitorizarea şi reevaluarea riscurilor în vederea reducerii acestora.
    Prezentul plan de urgenţă stabileşte aspectele generale şi operaţionale care stau la baza unui răspuns prompt şi adecvat la o întrerupere a aprovizionării cu ţiţei şi/sau produse petroliere, pentru a îndeplini obligaţiile României în calitate de stat membru al Uniunii Europene şi pentru a se asigura că efectele unei perturbări a aprovizionării României cu ţiţei şi/sau produse petroliere într-o situaţie de urgenţă, identificată şi declarată conform legislaţiei în vigoare, sunt minimizate.
    Scop
    Scopul acestui plan este de a stabili rolurile şi responsabilităţile autorităţilor centrale şi ale operatorilor economici, precum şi principiile managementului situaţiilor de urgenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare la nivel naţional şi european într-o situaţie de urgenţă, identificată şi declarată conform legislaţiei în vigoare.
    1.1. Piaţa petrolieră din România
    Industria petrolieră constituie un sector strategic al economiei naţionale şi un suport al dezvoltării pentru celelalte sectoare ale industriei şi economiei româneşti.
    Obiectivul strategic general al sectorului de extracţie şi prelucrare a hidrocarburilor îl reprezintă satisfacerea imediată şi pe termen mediu a cererii de purtători de energie la un cost cât mai scăzut, în condiţii de siguranţă, calitate şi cu limitarea impactului acestora asupra mediului.
    Deşi se confruntă cu un declin natural al producţiei de ţiţei, România continuă să rămână a patra ţară producătoare de ţiţei din Uniunea Europeană, respectiv a cincea ţară din Europa. Producţia internă de produse petroliere este destinată atât acoperirii pieţei interne de produse petroliere, cât şi exportului.
    Companiile petroliere investesc în explorarea şi dezvoltarea de noi zăcăminte, astfel încât să deţină rezerve pentru menţinerea producţiei medii anuale. Pentru România, provocarea principală este menţinerea sau creşterea rezervelor şi a producţiei, astfel încât să acopere cât mai mult din cererea internă. România deţine, teoretic, cea mai mare capacitate instalată de rafinare din Europa Centrală şi de Est, principalele rafinării ale ţării având un indice de complexitate ridicat. România are o capacitate de prelucrare a ţiţeiului mai mare decât cererea internă de produse petroliere. Rafinăriile româneşti, care achiziţionează producţia naţională de ţiţei şi importă circa două treimi din necesar, au în prezent o capacitate operaţională de cca 12 mil. t/an.
    Piaţa petrolieră este o piaţă liberalizată, ţiţeiul fiind un produs cotat la bursă pe o piaţă mondială. Piaţa petrolieră din România este o piaţă care funcţionează pe baza principiilor liberei concurenţe, fiecare participant având libertatea de a-şi elabora propria sa strategie. Pe piaţa produselor petroliere există un climat concurenţial - preţurile la carburanţi se fixează liber, pe baza raportului dintre cererea şi oferta de pe piaţa internă, respectiv de pe piaţa internaţională.

    1.2. Infrastructură - stadiu la nivelul anului 2018
    1.2.1. Sistemul naţional de transport al ţiţeiului - operat de CONPET - S.A.
    Sistemul naţional de transport al ţiţeiului, denumit în continuare SNT, reprezintă ansamblul conductelor magistrale interconectate care asigură colectarea ţiţeiului extras din perimetrele de exploatare sau a celui provenit din import şi dirijarea lui de la punctele la care este predat de către producători/importatori la unităţile de prelucrare.
    Conform legislaţiei în vigoare, operatorul SNT are obligaţia să asigure accesul liber la capacitatea disponibilă a sistemului, în condiţii egale, în mod nediscriminatoriu şi transparent.
    SNT are o lungime de aproximativ 3.800 km şi este structurat în patru subsisteme principale: subsistemul de transport al ţiţeiului intern, subsistemul de transport al ţiţeiului din import, subsistemul de transport al gazolinei şi etanului lichid, subsistemul de transport pe calea ferată pentru ţiţei şi gazolină.
    Capacitatea de transport a sistemului este de aproximativ 27,5 milioane tone/an.
    Distribuţia pe subsisteme a infrastructurii de transport:
    - subsistemul de transport al ţiţeiului intern:
    – lungime 1.540 km;
    – capacitate de transport 6,9 milioane tone/an;
    – capacitate de stocare 126.000 mc;
    – subsistemul de transport al ţiţeiului din import:
    – lungime 1.348 km;
    – capacitate de transport 20,2 milioane tone/an;
    – capacitate de stocare 45.000 mc;
    – subsistemul de transport al gazolinei şi etanului:
    – lungime 921 km;
    – capacitate de transport 0,33 milioane tone/an;
    – capacitate de stocare 663 mc;
    – subsistemul de transport pe calea ferată, cu vagoane-cisternă:
    – 13 rampe de încărcare produse;
    – 2 rampe de descărcare;
    – 13 locomotive şi 69 de cazane CF.

    Tarifele de transport din Sistemul naţional de transport al ţiţeiului se stabilesc de autoritatea competentă - Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale.

    1.2.2. Terminal petrolier - operat de OIL TERMINAL - S.A.
    Echipamentele şi utilităţile din dotare sunt:
    - terminalul petrolier este alcătuit din 7 dane operative;
    – danele permit acostarea navelor cu o capacitate până la 165.000 tdw;
    – legătura dintre depozite şi danele de acostare se realizează printr-o reţea de conducte subterane şi supraterane de 15 km;
    – lungimea totală a conductelor este de 50 km.

    OIL TERMINAL - S.A. deţine trei depozite, având o capacitate totală de depozitare de 1.700.000 mc, prin care sunt vehiculate următoarele produse: ţiţei, benzină, motorină, păcură, produse chimice şi petrochimice, uleiuri, din import sau pentru export şi tranzit.
    Fiecare depozit este prevăzut cu următoarele:
    - rezervoare cu capacităţi între 1.500 mc şi 50.000 mc de construcţie metalică, cilindrice, verticale, supraterane, prevăzute cu centuri de siguranţă din beton, capace fixe şi flotante şi facilităţi de siguranţă;
    – instalaţii de captare şi curăţare a apelor uzate, capacităţi de încărcare/descărcare a produselor petroliere şi chimice lichide ale rampelor CF cu o lungime totală de aproximativ 30 km, prevăzute cu facilităţi automate de încărcare;
    – conducte de transport pentru încărcarea/descărcarea în/din vase a ţiţeiului, produselor petroliere, petrochimice, chimice lichide şi uleiurilor, cu diametre între 100 şi 1.000 mm;
    – facilităţi de control al pompelor, situate lângă dane pentru încărcarea benzinei, motorinei şi descărcarea ţiţeiului;
    – laboratoare prevăzute cu echipamente pentru efectuarea analizelor fizice şi chimice specifice.

    Tarifele de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier se stabilesc de autoritatea competentă - Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale.

    1.2.3. Terminal petrolier - operat de Midia Marine Terminal (Grup Rompetrol)
    Situat în portul Midia, terminalul este operat de către firma Midia Marine Terminal care gestionează activităţile de aprovizionare ale portului Midia şi ale rafinăriilor Petromidia şi Vega. Prin danele gestionate de companie se înregistrează anual un tranzit de peste 550 de nave anual şi un transfer de circa 2 milioane de tone de produse petroliere, GPL, etilenă şi materii prime, produsele fiind livrate atât pe plan intern, cât şi la export. Terminalul maritim operat de Midia Marine Terminal la Marea Neagră asigură tranzitul ţiţeiului către rafinăria Petromidia, aproximativ 40% din volumul rafinat în România. Cu o capacitate de tranzit estimată la 24 milioane de tone pe an, terminalul petrolier poate primi nave de până la 160.000 tdw.
    Pe malul românesc al Mării Negre, compania operează trei divizii principale:
    - terminalul petrolier offshore şi parcul de rezervoare de ţiţei al rafinăriei Petromidia;
    – terminalele onshore din portul Midia: danele 1-4, pentru ţiţei şi melasă, şi danele 9-9A, 9B, 9C, pentru produse rafinate, etilenă şi GPL;
    – rampele de încărcare pentru Petromidia şi Vega.

    Terminalul offshore este unul dintre cele mai importante active pentru activitatea de trading. Pus în funcţiune în 2008, la 8,6 kilometri de portul Midia în largul Mării Negre, terminalul de ţiţei are o capacitate tehnică de transfer de 24 de milioane de tone/an şi primeşte nave de până la 160.000 tdw.
    Terminalul maritim transferă 5 milioane de tone de ţiţei rafinăriei Petromidia, cantitate descărcată de aproximativ 50 de petroliere pe an.
    Terminalul este legat de parcul de rezervoare al rafinăriei, cu o capacitate de stocare de aproximativ 400.000 mc. Prin gestionarea terminalului maritim offshore, compania a redus astfel distanţa cu aproximativ 33 km faţă de ruta portului Constanţa, permiţând reducerea cu aproximativ 7 dolari pe tonă a costurilor de furnizare.
    Compania a realizat lucrări de modernizare şi extindere a danei 9 prin adăugarea a 3 noi terminale pentru creşterea cantităţilor de produse finite tranzitate de la rafinăria Petromidia la peste 350.000 tone/lună. După investiţii importante, Dana 9 deţine cel mai modern şi versatil terminal de petrol şi gaze şi singurul terminal criogenic din Marea Neagră.
    Au fost dragate cele 7 dane din portul Midia aparţinând Grupului, care permit acostarea navelor maritime cu o capacitate mai mare de 10.000 tdw şi a barjelor de 2.000 tdw.
    Tranzitul prin rampele de încărcare/descărcare ale rafinăriilor Petromidia şi Vega depăşeşte 3,5 milioane de tone anual de produse petroliere şi GPL, cu peste 60.000 de vagoane-cisternă şi peste 35.000 de camioane operate anual.

    1.2.4. Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanţi
    Cea mai mare parte a ofertei de pe această piaţă este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere, OMV-Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR, care domină piaţa de distribuţie a carburanţilor din România:
    - OMV Petrom - operează reţelele de benzinării Petrom - 399 de staţii şi OMV - 153 de staţii;
    – Rompetrol - operează peste 700 de puncte de distribuţie carburanţi, inclusiv staţii proprii, staţii Partener Rompetrol, staţii mobile Expres şi unităţi fixe Fill&Go;
    – Lukoil - operează 309 staţii de distribuţie carburanţi;
    – Mol - operează 200 de staţii de distribuţie carburanţi;
    – Socar - operează 39 de staţii de distribuţie carburanţi;
    – Gazprom - operează 18 staţii de distribuţie carburanţi.

    Pe piaţa produselor petroliere mai activează, de asemenea, o serie de companii mici, care administrează una/mai multe staţii de distribuţie carburanţi - distribuitori independenţi.




    2. Cadru legal
    Cadrul legal primar este asigurat de Legea nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unor rezerve minime de ţiţei şi/sau produse petroliere, care transpune Directiva 2009/119/CE a Consiliului din 14 septembrie 2009 privind obligaţia statelor membre de a menţine un nivel minim de rezerve de ţiţei şi/sau de produse petroliere.
    Directiva prevede la art. 20 alin. (2) că statele membre trebuie să aibă pregătite în permanenţă planuri de urgenţă care să poată fi aplicate în caz de disfuncţionalitate gravă în aprovizionare. Statele membre dispun măsurile organizaţionale care trebuie luate pentru a asigura implementarea acestor planuri. La solicitarea Comisiei, statele membre o informează cu privire la planurile lor de urgenţă şi la dispoziţiile de natură organizaţională aferente.
    În România, atribuţia punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de Directiva 2009/119/CE a Consiliului din 14 septembrie 2009 revine Ministerului Energiei, în calitate autoritate competentă, potrivit prevederilor art. 2 lit. ac) din Legea nr. 85/2018.
    Elaborarea Planului de urgenţă este reglementată de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 85/2018.
    Planurile şi procedurile de urgenţă
    "ART. 24
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autoritatea competentă va elabora şi supune spre aprobare Guvernului planul de urgenţă pentru gestionarea situaţiilor de disfuncţionalitate majoră în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, a situaţiilor de urgenţă deosebită şi a situaţiilor de criză locală.
    (2) Planul de urgenţă prevăzut la alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului care cuprinde, cel puţin:
    a) identificarea şi evaluarea riscurilor care ar putea fi cauzate de apariţia unor situaţii de disfuncţionalitate majoră în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, situaţii de urgenţă deosebită sau situaţii de criză locală;
    b) măsurile necesare pentru punerea în circulaţie, în cazul apariţiei unei situaţii de disfuncţionalitate majoră în aprovizionare, în mod rapid, eficace şi transparent, a stocurilor de urgenţă şi/sau, după caz, a stocurilor specifice şi, în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă deosebită sau a unei situaţii de criză locală, a unor cantităţi din stocurile de urgenţă şi/sau din stocurile specifice, sub nivelul stocului minim constituit şi menţinut, în contul statului român;
    c) consumatorii care vor fi aprovizionaţi, cu prioritate, cu ţiţei şi/sau produse petroliere."


    3. Situaţii de urgenţă - definire
    a) Legea nr. 85/2018 stabileşte condiţiile de constituire şi menţinere a unui nivel minim al stocurilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, în scopul garantării siguranţei în aprovizionare, în cazul situaţiilor de disfuncţionalitate majoră în aprovizionare, al situaţiilor de urgenţă deosebită sau al situaţiilor de criză locală. Astfel, prin art. 2 din lege au fost introduse următoarele definiţii:
    "h) criză locală - calamităţi naturale, dezastre, conflicte şi alte evenimente, cu excepţia celor de natură economică, care cauzează, pe teritoriul României, întrerupere în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere sau în alimentare cu gaze naturale care necesită schimbarea destinaţiei produselor petroliere, cum ar fi utilizarea produselor petroliere drept combustibil pentru producţia de energie;
    ………………………………………….....................…………..
l) disfuncţionalitate majoră în aprovizionare - scădere substanţială şi bruscă în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere intervenită în Uniunea Europeană sau într-un stat membru, indiferent dacă a condus sau nu la o decizie internaţională de punere în circulaţie de stocuri de petrol;
    ………………………………………….....................…………..
x) situaţii de urgenţă deosebită - calamităţi naturale, dezastre, conflicte şi orice alte evenimente, cu excepţia celor de natură economică, care cauzează întrerupere în aprovizionarea cu produse petroliere în Uniunea Europeană."

    b) Pe cale de consecinţă, în prezentul plan de urgenţă, prin „situaţii de urgenţă“ se înţelege apariţia oricăreia din situaţiile mai sus precizate.

    4. Evaluarea riscurilor
    a) Din punctul de vedere al surselor interne de aprovizionare, posibilele incidente ce pot afecta procesul de producţie în amonte de Sistemul naţional de transport al ţiţeiului pot fi remediate în timp util (în cel mult 48 de ore) fără a avea impact semnificativ asupra furnizării de ţiţei.
    b) Procedurile interne ale producătorilor conferă o flexibilitate sporită a furnizării, existând mecanisme de redirecţionare/ compensare a capacităţilor indisponibile în timpul perioadei de intervenţie.
    c) Riscurile asociate activităţii de stocare/depozitare sunt în special de natură comercială, diferenţa dintre preţul producţiei interne şi preţul ţiţeiului/produselor petroliere importate putând conduce la conjuncturi nefavorabile pentru procesul de stocare.
    d) Operatorul sistemului de transport - Conpet - S.A. deţine toate mijloacele şi procedurile de intervenţie în timp util, astfel încât durata medie de restabilire a aprovizionării cu ţiţei în regiunea afectată să fie de maximum 48 de ore.
    e) Sensibilitatea regimului tehnic de operare a Sistemului naţional de transport este cauzată cu precădere de factori externi acestuia.
    f) Întrucât transportul produselor petroliere se realizează pe calea ferată şi rutier, acesta poate fi influenţat de afectarea infrastructurii feroviare şi/sau rutiere.

    5. Matricea riscurilor (a se vedea imaginea asociată)
    Pe axa orizontală sunt reprezentate clasele de consecinţe, reprezentând o creştere a daunelor de la stânga la dreapta.
    Pe axa verticală sunt reprezentate clasele de probabilităţi, având riscul de creştere de jos în sus. Produsul cartezian al ambelor axe oferă toate combinaţiile posibile de probabilităţi şi consecinţe.
    Codul de culoare (verde-galben-roşu) indică severitatea combinaţiei probabilitate-consecinţe.

    6. Scenarii de risc
    Scenarii de risc referitoare la aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere în România
    Scenariul 1: Deficienţe pe direcţiile de transport din import
    a) deficienţe pe direcţiile de transport din import, înainte de preluarea cantităţilor în terminalul petrolier
    b) defecţiuni/deficienţe la nivelul infrastructurii feroviare şi/sau rutiere de transport ţiţei şi/sau produse petroliere

    Scenariul 2: Defecţiuni tehnice în Sistemul naţional de transport al ţiţeiului
    - defecţiuni în Sistemul naţional de transport la preluarea cantităţilor de ţiţei de la producători şi/sau din terminalul petrolier

    Scenariul 3: Defecţiuni/Dezechilibre în activitatea de producţie ţiţei şi/sau produse petroliere
    - defecţiuni ale echipamentelor aferente activităţii de producţie ţiţei şi/sau produse petroliere

    Scenariul 4: Defecţiuni/Dezechilibre în activitatea de stocare a ţiţeiului şi/sau produselor petroliere
    - defecţiuni ale echipamentelor aferente activităţii de stocare înainte de preluarea cantităţilor de ţiţei şi/sau produse petroliere din terminalul petrolier în sistemul naţional de transport

    Scenariul 5: Condiţii meteo extreme
    - fenomene meteo extreme şi/sau valori foarte scăzute ale temperaturii, pe perioada sezonului rece, pe intervale de timp de cel puţin 7 zile

    Scenariu 6: Lipsa surselor de aprovizionare cu ţiţei şi/sau produse petroliere din surse externe
    - întreruperi în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere din surse externe, cauzate de factori externi



┌─────────┬─────────┬───────┬─────────────┬────────┬───────────┐
│ │Categorii│ │ │ │ │
│Scenarii │de │Impact │Probabilitate│Perioada│Provenienţa│
│ │riscuri │ │ │ │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Termen │ │
│Scenariul│Risc │Major │Scăzută │scurt │Externă │
│1 │tehnic │ │ │(24-48 │Internă │
│ │ │ │ │de ore) │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Termen │ │
│Scenariul│Risc │ │ │scurt │ │
│2 │tehnic │Major │Scăzută │(maximum│Internă │
│ │ │ │ │48 de │ │
│ │ │ │ │ore) │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Termen │ │
│Scenariul│Risc │ │ │scurt │ │
│3 │tehnic │Major │Scăzută │(maximum│Internă │
│ │ │ │ │48 de │ │
│ │ │ │ │ore) │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Termen │ │
│Scenariul│Risc │ │ │scurt │ │
│4 │tehnic │Notabil│Scăzută │(maximum│Internă │
│ │ │ │ │48 de │ │
│ │ │ │ │ore) │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│Scenariul│Risc │ │ │Termen │ │
│5 │meteo │Notabil│Medie │scurt (7│Internă │
│ │ │ │ │zile) │ │
├─────────┼─────────┼───────┼─────────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Termen │ │
│Scenariul│Risc │ │ │mediu │ │
│6 │politic/ │Major │Medie │(până la│Externă │
│ │comercial│ │ │30 de │ │
│ │ │ │ │zile) │ │
└─────────┴─────────┴───────┴─────────────┴────────┴───────────┘



    7. Niveluri de urgenţă
    a) Nivelul de alertă timpurie (alertă timpurie): în cazul în care există informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere/siguranţa în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, piaţa fiind încă în măsură să gestioneze întreruperea sau cererea respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă, şi care ar putea conduce la nivelul de alertă sau de criză în cazul producerii sale.
    b) Nivelul de alertă (alertă): în cazul unei întreruperi a aprovizionării sau al unei cereri excepţional de mari de ţiţei şi/sau produse petroliere care afectează în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere/siguranţa în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze întreruperea sau cererea respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    c) Nivelul de criză (criză): în cazul unei cereri excepţional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării ori aprovizionării de ţiţei şi/sau produse petroliere şi în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele de piaţă au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă în plus măsuri administrative în scopul de a garanta siguranţa în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere.

    8. Ordinea de punere în circulaţie a stocurilor minime
    În cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă la nivel de criză, autoritatea competentă poate dispune punerea în circulaţie a stocurilor minime, în următoarea ordine de prioritate:
    a) stocuri de urgenţă deţinute şi/sau delegate de operatorii economici pe teritoriul României;
    b) stocuri de urgenţă deţinute şi/sau delegate de operatorii economici, în afara României;
    c) stocuri specifice deţinute de Entitatea Centrală de Stocare din România, dacă este cazul.


    9. Ordinea de prioritate în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere
    I. În cazul declarării unei situaţii de urgenţă, la nivel de criză, autoritatea competentă dispune aprovizionarea rafinăriilor cu cantităţi de ţiţei din stocurile minime, astfel încât să fie asigurată producţia zilnică de produse petroliere.
    II. În cazul declarării unei situaţii de urgenţă, la nivel de criză, consumatorii vor fi aprovizionaţi cu produse petroliere din stocurile minime în următoarea ordine de prioritate:
    a) servicii sociale esenţiale - prin serviciu social esenţial se înţelege un serviciu în legătură cu asistenţa medicală, utilităţi, salubrizare, asistenţa socială, de urgenţă, de securitate, cu educaţia sau cu administraţia publică;
    b) transport de mărfuri alimentare;
    c) sisteme de transport public;
    d) producători de energie electrică şi termică care utilizează produse petroliere - pentru cantităţile necesare producerii de energie termică necesare asigurării consumului populaţiei şi a serviciilor sociale esenţiale;
    e) populaţie - consumul pentru mijloacele de transport proprietate personală;
    f) alte categorii de consumatori.


    10. Informaţii referitoare la măsurile de garantare a siguranţei în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere în România
    Conform prevederilor Legii nr. 85/2018, titularii obligaţiei de stocare au următoarele obligaţii:
    a) să îndeplinească obligaţia de stocare în termenele şi condiţiile prevăzute de lege;
    b) să asigure reconstruirea stocurilor minime pentru care au obligaţia de stocare în termen de 30 de zile de la data diminuării sau lichidării; în cazurile în care diminuarea sau lichidarea intervine ca urmare a declarării unei situaţii de urgenţă deosebită, a unei situaţii de criză locală sau a unei disfuncţionalităţi majore în aprovizionare, reconstituirea stocurilor se face în termen de 60 de zile de la încetarea situaţiei de urgenţă deosebită, a situaţiei de criză locală sau a disfuncţionalităţii majore în aprovizionare;
    c) să asigure, în mod continuu, disponibilitatea şi accesibilitatea din punct de vedere fizic a stocurilor minime pentru care au obligaţia de stocare, pe întreaga perioadă de valabilitate a obligaţiei de menţinere a acestora;
    d) să notifice autoritatea competentă despre constituirea stocurilor minime pentru care au obligaţia de stocare şi despre structura sortimentală a stocurilor minime deţinute;
    e) să inventarieze lunar stocurile minime deţinute;
    f) să notifice autoritatea competentă, cu 15 zile înainte, despre înlocuirea, potrivit art. 4 alin. (6) din Legea nr. 85/2018, a unor cantităţi de produse petroliere care fac parte din structura sortimentală a stocurilor minime deţinute, despre motivele înlocuirii şi despre perioada estimată a operaţiunii de înlocuire;
    g) să asigure ţinerea evidenţei distincte a stocurilor minime pentru care au obligaţia de stocare de alte stocuri, inclusiv de stocurile comerciale;
    h) să ţină un registru special al stocurilor de urgenţă şi, după caz, al stocurilor specifice deţinute şi să actualizeze registrul special al stocurilor de urgenţă şi, după caz, al stocurilor specifice deţinute;
    i) să furnizeze către autoritatea competentă, până la data de 10 a fiecărei luni calendaristice, pentru luna calendaristică anterioară, cantităţile stocurilor comerciale deţinute în România, respectiv datele şi informaţiile privind localizarea precisă a depozitului/depozitelor petrolier/petroliere unde sunt constituite şi menţinute stocurile minime deţinute şi stocurile comerciale deţinute, iar pe fiecare depozit petrolier în parte, datele şi informaţiile privind produsele petroliere şi nivelul cantitativ al fiecărui produs petrolier care intră în componenţa stocurilor minime deţinute şi al stocurilor comerciale deţinute şi, în acelaşi timp, să declare dacă stocurile minime deţinute sunt disponibile pentru a fi utilizate, în cazurile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 85/2018;
    j) să păstreze, pentru o perioadă de minimum 5 ani, toate datele, informaţiile şi documentele referitoare la construirea, menţinerea şi gestionarea stocurilor minime;
    k) la solicitarea autorităţii competente şi/sau a Comisiei Europene să transmită, în termen de 5 zile lucrătoare, datele, informaţiile şi/sau copii certificate după documentele referitoare la constituirea, menţinerea şi gestionarea stocurilor minime aferente unei perioade de maximum 5 ani anterioare solicitării;
    l) să informeze autoritatea competentă, în termen de 5 zile lucrătoare, despre constituirea de garanţii, instituirea de măsuri asigurătorii sau îndeplinirea de acte de executare silită, având ca obiect stocurile de urgenţă, precum şi despre orice diminuare sau lichidare a stocurilor minime deţinute;
    m) să informeze autoritatea competentă, în termen de 5 zile lucrătoare, despre deschiderea oricărei proceduri de prevenire a insolvenţei, în măsura în care face obiectul unei asemenea proceduri;
    n) să informeze autoritatea competentă, în termen de 5 zile lucrătoare, despre deschiderea procedurii insolvenţei, a falimentului sau despre decizia de dizolvare, în măsura în care face obiectul unei asemenea proceduri/decizii;
    o) cu ocazia verificărilor efectuate în legătură cu modul de îndeplinire a obligaţiilor de stocare şi a nivelului de pregătire pentru situaţii de urgenţă, să colaboreze cu persoanele autorizate de autoritatea competentă şi/sau de Comisia Europeană şi să asigure accesul acestora la stocurile minime deţinute;
    p) în caz de disfuncţionalitate majoră în aprovizionare, de situaţie de urgenţă deosebită sau de criză locală, să pună în circulaţie şi să livreze produsele petroliere care fac obiectul stocurilor minime deţinute, către pieţe şi/sau utilizatorii finali, potrivit planurilor şi procedurilor de urgenţă întocmite, potrivit legii, şi să se conformeze deciziilor individuale ale autorităţii competente luate în scopul aplicării planurilor şi procedurilor de urgenţă.


    11. Rolul şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, operatorilor economici din sectorul petrolier, premergătoare activării situaţiei de urgenţă

┌────────────────────────────┬─────────┐
│Denumire │Abreviere│
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │ │
│mecanismelor de alertă │PAT │
│timpurie │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │PA │
│mecanismelor de alertă │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │ │
│mecanismelor de nivel de │PANC │
│criză │ │
└────────────────────────────┴─────────┘


    11.1. În etapa premergătoare activării situaţiei de urgenţă şi în cadrul nivelurilor de urgenţă
    Rolurile şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale şi ale operatorilor economici din sectorul petrolier se supun obligaţiilor legale, inclusiv celor descrise în prezentul plan de urgenţă, după cum urmează:
    a) Producători şi importatori de ţiţei şi/sau produse petroliere
    PAT - vor informa autoritatea competentă, OST, ODP şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere.
    PA - vor informa autoritatea competentă, OST, ODP şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    PANC - vor informa autoritatea competentă, OST, ODP şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    b) Operatori depozite petroliere
    PAT - vor informa autoritatea competentă, OST şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere.
    PA - vor informa autoritatea competentă, OST şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    PANC - vor informa autoritatea competentă, OST şi OTPP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    c) Operator sistem naţional de transport
    PAT - va informa autoritatea competentă, ODP şi producătorii şi importatorii de ţiţei şi de produse petroliere asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere.
    PA - va informa autoritatea competentă, ODP şi producătorii şi importatorii de ţiţei şi de produse petroliere asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    PANC - va informa autoritatea competentă, ODP şi producătorii şi importatorii de ţiţei şi de produse petroliere asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    d) Operatori transport produse petroliere
    PAT - vor informa autoritatea competentă şi ODP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere.
    PA - vor informa autoritatea competentă şi ODP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se
    înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    PANC - vor informa autoritatea competentă şi ODP asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    e) Autoritatea competentă
    PAT - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările de ţiţei şi/sau produse petroliere;
    - va analiza împreună cu operatorii economici relevanţi din sectorul petrolier şi cu autorităţile publice centrale informaţiile notificate referitoare la evenimentele care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
    – după caz, va declara nivelul de alertă timpurie.

    PA - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
    - va analiza împreună cu operatorii economici relevanţi din sectorul petrolier şi cu autorităţile publice centrale informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei întreruperi a aprovizionării sau a unei cereri excepţional de mari care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
    – după caz, va declara nivelul de alertă.

    PANC - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere;
    - va analiza împreună cu operatorii economici relevanţi din sectorul petrolier şi cu autorităţile publice centrale informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei cereri excepţional de mari sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau o afectare semnificativă a situaţiei livrărilor de ţiţei şi/sau produse petroliere;
    – dacă toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de ţiţei şi/sau produse petroliere este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, va declara nivelul de criză.




    11.2. Acţiuni în cadrul nivelului de alertă timpurie
    a) Producători şi importatori de ţiţei şi/sau produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă timpurie.

    b) Operatori depozite petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă timpurie.

    c) Operator sistem naţional de transport:
    - va informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă timpurie.

    d) Operatori transport produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă timpurie.

    e) Autoritatea competentă:
    - va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă timpurie
    – va monitoriza modul de îndeplinire a obligaţiilor legale, în baza informărilor primite;
    – în baza informaţiilor furnizate de operatorii din sectorul petrolier şi/sau autorităţile publice centrale, va declara, după caz, încetarea nivelului de alertă timpurie;
    – în baza informaţiilor furnizate de operatorii din sectorul petrolier şi/sau autorităţile publice centrale, poate declara, după caz, nivelul de alertă.


    11.3. Acţiuni în cadrul nivelului de alertă
    a) Producătorii şi importatori de ţiţei şi/sau produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă.

    b) Operatori depozite petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă.

    c) Operator sistem naţional de transport:
    - va informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă timpurie.

    d) Operatori transport produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă şi ODP cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de alertă.

    e) Autoritatea competentă:
    - va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă;
    – va monitoriza modul de îndeplinire a obligaţiilor legale, în baza informărilor primite;
    – în baza informaţiilor furnizate de operatorii din sectorul petrolier şi/sau autorităţile publice centrale, va declara, după caz, încetarea nivelului de alertă;
    – în baza informaţiilor furnizate de operatorii din sectorul petrolier şi/sau autorităţile publice centrale, poate declara, după caz, nivelul de criză.


    11.4. Acţiuni în cadrul nivelului de criză
    a) Producători şi importatori de ţiţei şi/sau produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de criză;
    – vor pune în practică măsurile dispuse de autoritatea competentă în baza prezentului plan şi a procedurilor de urgenţă şi vor informa AC asupra modului de punere în practică, în conformitate cu procedurile de urgenţă.

    b) Operatori depozite petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de criză;
    – vor pune în practică măsurile dispuse de autoritatea competentă în baza prezentului plan şi a procedurilor de urgenţă şi vor informa AC asupra modului de punere în practică, în conformitate cu procedurile de urgenţă.

    c) Operator sistem naţional de transport:
    - va informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de criză;
    – va pune în practică măsurile dispuse de autoritatea competentă în baza prezentului plan şi a procedurilor de urgenţă şi va informa AC asupra modului de punere în practică, în conformitate cu procedurile de urgenţă.

    d) Operatori transport produse petroliere:
    - vor informa autoritatea competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale pe perioada nivelului de criză;
    – vor pune în practică măsurile dispuse de autoritatea competentă în baza prezentului plan şi a procedurilor de urgenţă şi vor informa AC asupra modului de punere în practică, în conformitate cu procedurile de urgenţă.

    e) Autoritatea competentă:
    - va notifica CE cu privire la activarea nivelului de criză;
    – va dispune, în condiţiile prevederilor legale, orice măsură necesară şi utilă pentru gestionarea nivelului de urgenţă, respectiv a uneia sau mai multora dintre măsurile identificate la pct. 13 din prezentul plan de urgenţă;
    – va notifica, în timp util, OST, ODP şi OTPP, ceilalţi operatori economici din sectorul petrolier şi autorităţile publice centrale, după caz, asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de criză;
    – va monitoriza modul de îndeplinire a măsurilor dispuse în baza prezentului plan şi a procedurilor de urgenţă;
    – va notifica CE asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de criză;
    – în baza informaţiilor furnizate de operatorii din sectorul petrolier şi/sau autorităţile publice centrale, va declara încetarea nivelului de criză şi va notifica CE.



    12. Informaţii referitoare la atribuţiile autorităţii competente
    12.1. Atribuţiile principale ale autorităţii competente sunt următoarele:
    a) declararea şi iniţierea stării de urgenţă;
    b) declararea şi comunicarea încetării stării de urgenţă;
    c) elaborarea planului de urgenţă care să poată fi aplicat în cazului apariţiei unei situaţii de urgenţă, precum şi a procedurilor necesare punerii în aplicare a acestuia;
    d) organizarea, conducerea şi comunicarea acţiunilor din planul de urgenţă, conform procedurilor de urgenţă;
    e) autorizarea disponibilizării unor cantităţi de ţiţei şi/sau produse petroliere din stocurile minime constituite conform Legii nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unor rezerve minime de ţiţei şi/sau produse petroliere;
    f) impunerea de restricţii generale sau specifice asupra consumului, în funcţie de deficitele estimate;
    g) stabilirea listei consumatorilor care vor fi aprovizionaţi, cu prioritate, cu ţiţei şi/sau produse petroliere;
    h) stabilirea/desemnarea personalului împuternicit să constate şi să aplice sancţiunile contravenţionale;
    i) raportarea după încetarea stării de urgenţă.
    Pentru stabilirea măsurilor ce se impun, autoritatea competentă poate solicita informaţii în directă legătură cu situaţiile de urgenţă din partea autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, precum şi din partea oricărui operator economic cu activitate în domeniul petrolier şi domeniile conexe acestuia, care au obligaţia de a furniza de îndată informaţiile solicitate, acestea fiind tratate ca informaţii clasificate, respectiv confidenţiale, în condiţiile legii.

    12.2. Declararea apariţiei şi încetării situaţiilor de urgenţă se efectuează prin ordin al ministrului energiei, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a instituţiei.

    13. Măsuri pentru asigurarea aprovizionării cu ţiţei şi/sau produse petroliere în situaţii de urgenţă, nivel de criză
    a) Stocurile de ţiţei şi/sau produse petroliere sunt deţinute de operatorii economici care au obligaţia constituirii şi menţinerii stocurilor de urgenţă.
    b) Nivelul stocurilor de urgenţă pentru fiecare operator economic respectă ponderea minimă de o treime produse petroliere şi de maximum două treimi ţiţei.
    c) În cazul unei situaţii de urgenţă, autoritatea competentă colaborează cu operatorii economici care au obligaţia constituirii şi menţinerii stocurilor de urgenţă/companiile petroliere, pentru a monitoriza utilizarea stocurilor de urgenţă şi a stocurilor comerciale.
    d) În eventualitatea declarării unei situaţii de urgenţă, suplimentar utilizării stocurilor comerciale, autoritatea competentă poate dispune eliberarea stocurilor de urgenţă, ca parte a unui răspuns concertat pentru îmbunătăţirea aprovizionării în caz de situaţie de urgenţă.
    e) Programul şi termenele de punere în circulaţie a stocurilor de urgenţă în cazul declarării unei situaţii de urgenţă, nivel de criză, se stabilesc prin procedurile de urgenţă, în consultare cu operatorii economici cu obligaţii de stocare, ţinând cont de situaţia tehnologică şi operaţională specifică şi de obligaţiile comerciale contractuale aflate în derulare ale fiecăruia dintre aceştia.
    f) În cazuri extreme, în sprijinul aplicării măsurilor prevăzute în prezentul plan de urgenţă, în caz de situaţie de urgenţă la nivel intern, astfel stabilită de către Comisia Europeană, la propunerea autorităţii competente, Guvernul, prin hotărâre, cu avizul Consiliului Concurenţei, poate decide interzicerea temporară a exportului de ţiţei şi sau de produse petroliere aferente stocurilor minime deţinute de România în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2018.
    13.1. Majorarea producţiei
    În cazul apariţiei unei întreruperi a aprovizionării cu ţiţei şi/sau produse petroliere din import se vor identifica posibilităţile de creştere a producţiei interne de ţiţei şi/sau de majorare a producţiei de produse petroliere în rafinării, inclusiv prin utilizarea de ţiţei din stocurile de urgenţă. Măsurile de creştere a producţiei vor fi dispuse în consultare cu operatorii economici din industria petrolieră.

    13.2. Măsuri de limitare a cererii
    a) Guvernul, la propunerea autorităţii competente, poate dispune măsuri de limitare a cererii ca răspuns la o întrerupere a aprovizionării în caz de situaţii de urgenţă, nivel de criză, corelat cu ordinea de prioritate în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere. În acelaşi timp, este posibil/probabil să se producă o anumită reducere a cererii în cazul întreruperii aprovizionării cu combustibili cauzată de majorarea preţurilor la carburanţi.
    b) Iniţial vor fi dispuse măsuri care să încurajeze limitarea voluntară a consumului, trecând la măsuri obligatorii numai dacă gravitatea situaţiei o cere.
    13.2.1. Limitarea voluntară a cererii
    Campanie de informare
    În situaţie de urgenţă, nivel de criză, autoritatea competentă va lansa o campanie de informare a consumatorilor care să vizeze limitarea voluntară a consumului de carburanţi pentru a reduce cererea de pe piaţă.


    13.3. Limitarea/suspendarea obligatorie a cererii
    Dacă este necesar să se treacă într-o etapă obligatorie a restrângerii cererii, Guvernul, la propunerea autorităţii competente, va dispune măsuri de raţionalizare, în condiţiile legii, fie prin cantitate, fie în circumstanţe extreme, prin alocare, corelat cu ordinea de prioritate în aprovizionarea cu ţiţei şi/sau produse petroliere.
    13.3.1. Raţionalizare cantitate
    a) În situaţii de urgenţă, nivel de criză, Guvernul, la propunerea autorităţii competente, poate, în condiţiile legii, restricţiona temporar cantităţile care pot fi achiziţionate în orice moment. Această restricţionare poate fi pusă în practică prin limitarea vânzării/achiziţiei individuale de produse petroliere la o anumită cantitate şi/sau prin restricţionarea temporară a utilizării parcului auto.
    b) O schemă de raţionalizare a cantităţii trebuie să fie pusă în aplicare foarte rapid, cu puţine sau fără avertizări publice, deoarece notificarea prealabilă ar crea premise pentru clienţi să achiziţioneze cantităţi mari şi/sau să depoziteze carburanţi înainte de intrarea în vigoare a schemei de raţionalizare. O schemă de raţionalizare va include interdicţia completă privind vânzările de carburanţi în alte recipiente/containere/canistre.
    c) Pentru a se asigura că serviciile sociale esenţiale ar putea continua să funcţioneze, este necesar să se pună în aplicare un mecanism prioritar al utilizatorilor, ca parte a schemei de raţionalizare a cantităţilor, sub formă de scutiri.
    d) În funcţie de durata şi amplitudinea întreruperii aprovizionării, în situaţii de urgenţă, la nivel de criză, Guvernul, la propunerea autorităţii competente, poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    13.3.2. Raţionalizare alocare
    În împrejurări extreme, Guvernul, la propunerea autorităţii competente, poate introduce o schemă de raţionalizare a alocării ca răspuns la o întrerupere prelungită a aprovizionării cu ţiţei şi/sau produse petroliere. Schema de raţionalizare a alocării limitează atât cantitatea de combustibili care poate fi achiziţionată, cât şi frecvenţa achiziţiei.

    13.3.3. Comunicare
    Comunicarea în timp util şi corectă este deosebit de importantă, pentru a se asigura că toate părţile interesate au informaţii exacte cu privire la situaţie şi înţeleg măsurile dispuse de autorităţi şi operatorii din industria petrolieră pentru gestionarea situaţiei de urgenţă, nivel de criză. Măsurile care vizează reducerea cererii vor necesita o comunicare mai intensă, deoarece acest lucru va necesita schimbări comportamentale pentru a avea succes.



    14. Proceduri de urgenţă
    Procedurile de urgenţă cuprinzând măsurile necesare pentru aplicarea planului de urgenţă se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii competente în termen de maximum 60 de zile de la aprobarea planului de urgenţă.
    Procedurile de urgenţă vor cuprinde următoarele măsuri:
    a) declararea, introducerea stării de urgenţă, precum şi încetarea stării de urgenţă;
    b) notificarea, informarea, relaţia cu alte autorităţi implicate, comunicarea cu mass-media şi informarea publicului;
    c) organizarea şi conducerea acţiunilor stabilite în planul de urgenţă;
    d) solicitarea şi obţinerea de informaţii zilnice de la operatorii economici sau alte entităţi obligate să menţină stocuri specifice şi/sau de urgenţă, autorităţile vamale şi fiscale în legătură cu importurile şi livrările intracomunitare de produse petroliere;
    e) stabilirea cantităţilor şi tipului de produse petroliere, precum şi a locaţiei din care vor fi eliberate;
    f) informarea cu operativitate a operatorilor economici/entităţilor economice asupra măsurilor dispuse;
    g) simulare răspuns pentru scenariile din planul de urgenţă.


    15. Managerul de criză
    a) Managerul de criză este Ministerul Energiei - în calitate de autoritate competentă, conform prevederilor art. 2 lit. ac) din Legea nr. 85/2018.
    Date de contact Ministerul Energiei:
    Adresă: Splaiul Independenţei nr. 202 E, sectorul 6, Bucureşti
    e-mail: office.cabinet@energie.gov.ro

    b) Autoritatea competentă poate institui prin ordin de ministru un grup interinstituţional pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, nivel de criză. Echipa poate fi formată din reprezentanţi ai administraţiei publice centrale şi ai operatorilor economici producători/furnizori de ţiţei şi/sau produse petroliere, după caz.

    16. Glosar de termeni
    AC - autoritate competentă
    PU - plan de urgenţă
    ME - Ministerului Energiei
    SNT - Sistem naţional de transport al ţiţeiului
    OST - operatorul sistemului naţional de transport
    ODP - operator depozit petrolier
    OTPP - operatori transport produse petroliere
    CE - Comisia Europeană
    CF - cale ferată
    GPL - gaz petrolier lichefiat


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016