Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN DE URGENŢĂ din 25 ianuarie 2019  realizat în temeiul art. 8, alin. (12) din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, având în vedere măsurile stipulate în Regulamentul (UE) nr. 994/2010    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN DE URGENŢĂ din 25 ianuarie 2019 realizat în temeiul art. 8, alin. (12) din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, având în vedere măsurile stipulate în Regulamentul (UE) nr. 994/2010

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 95 bis din 6 februarie 2019
──────────
        Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 32/2019 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 95 din 06 februarie 2019
──────────
        *1) Conform art. 8, alin. (12) din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, Planul de urgenţă elaborat în temeiul Regulamentului (UE) nr. 994/2010, actualizat în conformitate cu regulamentul respectiv, rămâne în vigoare până la data stabilirii iniţiale a planurilor de acţiuni preventive şi a planurilor de urgenţă menţionate la alin. (1) al acestui articol.

    Conţinut
    1. Introducere
    2. Cadrul legal
    3. Niveluri de criză şi scenarii de risc
    3.1. Niveluri de criză
    3.2. Scenarii de risc

    4. Informaţii referitoare la măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale în România
    4.1. Definirea clientului protejat de legislaţia naţională
    4.2. Consumul de gaze în România

    5. Rolul şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică şi termică relevanţi, premergătoare activării situaţiei de urgenţă în cadrul nivelurilor de urgenţă
    Acţiuni în cadrul nivelului Alertă Timpurie
    Acţiuni în cadrul nivelului de Alertă
    Acţiuni în cadrul nivelului de Urgenţă

    6. Managerul de criză
    7. Măsuri reglementate de prevederi legale, necesare asigurării securităţii aprovizionării cu gaze naturale
    8. Măsuri care nu au la bază mecanismele pieţei destinate asigurării securităţii aprovizionării cu gaze naturale în situaţii de criză, nivelul de urgenţă - conform Anexei VIII a Regulamentului (UE) nr. 1938/2017
    9. Glosar de termeni
    Anexa II A- Rolul şi responsabilităţile întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale producătorilor de energie electrică şi termică, conform prevederilor legale în vigoare
    Anexa II B - Măsuri privind identificarea şi activarea clienţilor întreruptibili de siguranţă
    1. Introducere
        În conformitate cu considerentul nr. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, coroborat cu art. 8 alin. (12) din acelaşi regulament, planurile de acţiuni preventive şi planurile de urgenţă elaborate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 994/2010 şi actualizate în conformitate cu regulamentul respectiv, rămân în vigoare până la data primei adoptări a noilor planuri de acţiuni preventive şi a noilor planuri de urgenţă elaborate în temeiul Regulamentul (UE) nr. 1938/2017.
        Atribuţia punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, respectiv de Regulamentul (UE) nr. 994/2010 revine Ministerului Energiei, în calitate de Autoritate Competentă, potrivit prevederilor art. 102, lit. l) din Legea energiei şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Planul de urgenţă actualizat a fost elaborat de Autoritatea Competentă, în baza consultărilor cu principalii actori de pe piaţa gazelor naturale din România, a evaluării de risc, document revizuit de Ministerul Energiei în cursul anului 2018 şi a Planului de Acţiuni Preventive actualizat.

    2. Cadrul legal
        Prezentul Plan de urgenţă a fost realizat în temeiul art. 8, alin. (12) din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, având în vedere măsurile stipulate în Regulamentul (UE) nr. 994/2010.
        Planurile de urgenţă naţionale:
    a) se elaborează ţinând cont de nivelurile de criză;
    b) definesc rolul şi responsabilităţile întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale consumatorilor industriali, inclusiv cele ale producătorilor de energie electrică relevanţi, ţinând seama de diferenţele în ceea ce priveşte măsura în care aceştia sunt afectaţi în cazul întreruperii aprovizionării cu gaze, precum şi interacţiunea acestora cu autorităţile competente şi, acolo unde este cazul, cu autorităţile naţionale de reglementare pentru fiecare dintre nivelurile de criză;
    c) definesc rolul şi responsabilităţile autorităţilor competente şi ale celorlalte organisme cărora li s-au delegat sarcini pentru fiecare dintre nivelurile de criză;
    d) asigură faptul că întreprinderile din sectorul gazelor şi consumatorii industriali de gaze au suficient timp să reacţioneze în situaţia fiecărui nivel de criză;
    e) identifică, dacă este cazul, măsurile şi acţiunile necesare pentru a atenua impactul potenţial al unei întreruperi în aprovizionarea cu gaze asupra instalaţiilor de termoficare şi asupra furnizării de energie electrică produsă pe bază de gaze naturale;
    f) stabileşte procedurile şi măsurile detaliate care trebuie urmate pentru fiecare nivel de criză, inclusiv planurile corespunzătoare pentru schimburile de informaţii;
    g) desemnează un manager sau o echipă de criză şi defineşte rolul acestora;
    h) identifică contribuţia măsurilor bazate pe mecanismele pieţei, pentru gestionarea situaţiei în cazul nivelului de alertă şi pentru ameliorarea situaţiei în cazul nivelului de urgenţă;
    i) identifică contribuţia măsurilor care nu au la bază mecanismele pieţei, planificate sau care urmează a fi implementate în cazul nivelului de urgenţă, evaluează gradul în care utilizarea măsurilor care nu au la bază mecanismele pieţei este necesară pentru a face faţă crizei, identifică efectele acestora şi defineşte procedurile pentru implementarea lor, ţinând cont de faptul că măsurile care nu se bazează pe piaţă se utilizează numai atunci când măsurile bazate pe mecanismele pieţei nu mai pot asigura ele însele aprovizionarea consumatorilor, mai cu seamă a celor protejaţi;
    j) descrie mecanismele utilizate pentru cooperarea cu alte state membre pentru fiecare nivel de criză;
    k) detaliază obligaţiile de raportare impuse întreprinderilor din sectorul gazelor naturale în cazul nivelurilor de alertă şi de urgenţă;
    l) întocmeşte o listă cu acţiuni predefinite pentru punerea la dispoziţie a gazelor în cazul unei situaţii de urgenţă, inclusiv contractele comerciale dintre părţile implicate în aceste acţiuni şi mecanismele de compensare pentru întreprinderile din sectorul gazelor naturale, dacă este cazul, luând în considerare cu seriozitate confidenţialitatea datelor sensibile. Astfel de acţiuni presupun, de exemplu, acorduri transfrontaliere între statele membre şi/sau întreprinderile din sectorul gazelor naturale.

        Planul de urgenţă se actualizează la fiecare doi ani, dacă împrejurările nu impun o actualizare mai frecventă, astfel încât să reflecte versiunea actualizată a evaluării riscurilor.
        Principalele acte normative din legislaţia naţională avută în vedere la elaborarea acestui plan sunt:
    - Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordinul ANRE nr. 16/2013 - privind aprobarea Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordinul ANRE nr. 29/2016 - pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali;
    – Ordinul ANRE nr. 35/2016 - pentru aprobarea Metodologiei privind determinarea anuala a stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de furnizare gaze naturale;
    – Ordinul ANRE nr. 36/2016 - privind stabilirea modalităţii de determinare anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale
    – Ordinul ANRE nr. 161/2015 - privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de transport şi de sistem al gazelor naturale
    – Ordinul ANRE nr. 162/2015 - privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie şi de sistem al gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordinul ANRE nr. 37/2007 - privind aprobarea Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
    – Decizia ANRGN nr. 824/2004 - pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
    – Decizia ANRE nr. 730/10.05.2018 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularul licenţei de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A.
    – Decizia nr. 1.671/17.10.2018 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană pană la data de 31 octombrie 2018
    – Ordinul ANRE nr. 142/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situaţii de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional.


    3. Niveluri de criză şi scenarii de risc
    3.1. Niveluri de criză
        Cele trei niveluri de criză prevăzute de art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017, pentru declararea unei situaţii de urgenţă, trebuie coroborate cu măsurile care vizează asigurarea furnizării de gaze către clienţii protejaţi în fiecare dintre următoarele cazuri, prevăzute la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 1938/2017:
    - pentru o perioadă de vârf de şapte zile, constatate statistic o dată la 20 de ani;
    – orice perioadă de cel puţin 30 de zile în care cererea de gaze este excepţional de mare constatată statistic o dată la 20 de ani;
    – o perioadă de cel puţin 30 de zile în cazul afectării infrastructurii unice principale de gaze în condiţii de iarnă normale,

        Nivelurile de criză sunt următoarele:
    a) nivelul de alertă timpurie (alertă timpurie): în cazul în care există informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările şi care ar putea conduce la nivelul de alertă sau de urgenţă în cazul producerii sale; nivelul de alertă timpurie poate fi activat printr-un mecanism de alertă timpurie;
    b) nivelul de alertă (alertă): în cazul unei întreruperi a aprovizionării sau al unei cereri de gaze excepţional de mari care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsura să gestioneze întreruperea sau cererea respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
    c) nivelul de urgenţă (urgenţă): în cazul unei cereri excepţional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării sau a unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor şi în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă în plus măsuri administrative în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze în special pentru consumatorii protejaţi.


    3.2. Scenarii de risc

┌────────┬─────────────────────────────┐
│Scenariu│Defecţiuni pe direcţiile de │
│1 │transport din import │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Scenariu│Defecţiuni tehnice în │
│2 │Sistemul Naţional de │
│ │Transport │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Scenariu│Dezechilibre în activitatea │
│3 │de înmagazinare a gazelor │
│ │naturale │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Scenariu│Condiţii meteo extreme │
│4 │ │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Scenariu│Sistarea furnizării de gaze │
│5 │naturale din Federaţia Rusă │
│ │către UE │
└────────┴─────────────────────────────┘


    Scenariul 1: Defecţiuni pe direcţiile de transport din import
    – defecţiuni în sisteme de transport, altele decât sistemul naţional de transport, înainte de preluarea cantităţilor din import de gaze naturale în sistemul naţional de transport

    Scenariul 2: Defecţiuni tehnice în Sistemul Naţional de Transport
    – defecţiuni în sistemul naţional de transport la preluarea cantităţilor de gaze naturale din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, respectiv din depozitul cu cea mai mare capacitate de extracţie zilnică

    Scenariul 3: Dezechilibre în activitatea de înmagazinare a gazelor naturale
    – defecţiuni ale echipamentelor de suprafaţă aferente activităţii de înmagazinare anterior preluării cantităţilor de gaze naturale din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale în sistemul naţional de transport

    Scenariul 4: Condiţii meteo extreme
    – valori foarte scăzute ale temperaturii, respectiv temperatură medie sub -15°C*2), pe perioada sezonului rece, pe intervale mai mari de timp, de cel puţin 7 zile, fără defecţiuni tehnice în sistemul naţional de transport, sisteme de transport import şi dezechilibre în activitatea de înmagazinare a gazelor naturale
    *2) Temperatura minimă, mediată pe 7 zile consecutive, cu probabilitatea de revenire o dată la 20 de ani, este în România de -19,0725°C (sursă: Ministerul Mediului, Administraţia Naţională de Meteorologie)


    cenariu 5: Sistarea furnizării de gaze naturale din Federaţia Rusă către UE
    – sistarea furnizării de gaze naturale din import nedeterminată de existenţa unor defecţiuni tehnice în sistemele de transport


    4. Informaţii referitoare la măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale în România
        În conformitate cu prevederile art. 61, pct. 12 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 114/2018, privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, în perioada 1 aprilie 2019-28 februarie 2022, producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României au obligaţia să vândă cu preţul de 68 lei/MWh cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizori şi clienţi finali eligibili. În această perioadă, producătorul are obligaţia să vândă cu prioritate către furnizori, în condiţii reglementate de ANRE, pentru asigurarea întregului necesar de consum al clienţilor casnici, din producţia curentă şi/sau din depozitele de înmagazinare.
        Conform prevederilor art. 173, alin. (1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare: "Titularii de licenţe de înmagazinare, transport, distribuţie şi furnizare a gazelor naturale şi titularul licenţei de operare a terminalului GNL au obligaţia să îşi desfăşoare activităţile cu respectarea obligaţiilor stipulate în licenţele, respectiv autorizaţiile emise de ANRE, privind siguranţa, calitatea, continuitatea aprovizionării, eficienţa energetică, cu respectarea normelor de securitate şi sănătate a muncii şi de protecţie a mediului, precum şi a prevederilor din contractele directe cu clienţii."
        Totodată, conform prevederilor art. 143, alin. (1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare furnizorul de gaze naturale are următoarele obligaţii:
    - să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
    – să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
    – să înmagazineze gaze naturale la nivelurile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    4.1. Definirea clientului protejat în legislaţia naţională
        Conform Regulamentului (UE) nr. 1938/2017 privind măsurile de garantare a siguranţei furnizării de gaze şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010, art. 6, alin. (1), fiecare stat membru stabileşte definiţia clienţilor protejaţi şi informează Comisia cu privire la aceasta.
        În baza acestei prevederi, Ministerul Energiei a aprobat prin Ordinul ministrului energiei nr. 692/2018 categoria "clienţilor protejaţi" care cuprinde toţi clienţii casnici racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor naturale precum şi următoarele categorii de clienţi finali:
    a) întreprinderile mici şi mijlocii, racordate la reţelele de distribuţie a gazelor naturale;
    b) prestatorii de servicii sociale esenţiale care au legătură cu asistenţa medicală, asistenţa socială esenţială, de urgenţă, de securitate, cu educaţia sau cu administraţia publică, racordate la reţelele de distribuţie sau la Sistemul Naţional de Transport al gazelor naturale;
    c) producătorii de energie termică, care nu pot funcţiona cu alţi combustibili decât gazele naturale şi care furnizează energie termică clienţilor casnici, întreprinderilor mici sau mijlocii şi/sau prestatorilor de servicii de asistenţă medicală, asistenţă socială esenţială, de urgenţă, de securitate sau prestatorii de servicii care au legătură cu educaţia sau cu administraţia publică."


    4.2. Consumul de gaze naturale în România
        Consumul de gaze naturale în România se prezintă după cum urmează:

┌───────┬──────────────────────────────┐
│AN │Consum total/MWh │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2013 │132.603 24 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2014 │127.556.673 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2015 │121.726.749 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2016 │124.110.485 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2017 │129.861.126 │
└───────┴──────────────────────────────┘

        Sursa consumurilor: rapoartele ANRE lunare/anuale de monitorizare ale pieţei de gaze; Raport activitate ANRE 2016, 2017

        Consumul de gaze naturale pe piaţa reglementată din România se prezintă după cum urmează:

┌───────┬──────────────────────────────┐
│AN │Consum total/MWh │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2013 │50.863.980 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2014 │43.785.650 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2015 │32.321.865 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2016 │35.185.322 │
├───────┼──────────────────────────────┤
│2017 │30.954.355 │
└───────┴──────────────────────────────┘

        Sursa consumurilor pe piaţa reglementată: rapoartele ANRE lunare/anuale de monitorizare ale pieţei de gaze; Raport activitate ANRE 2016, 2017

        Ponderea clienţilor protejaţi în total consum, în perioada 2016-2017, se prezintă după cum urmează:

┌────────┬───────────┬───────┬──────────┬─────────┬──────────┬─────────┬──────────┐
│ │ │ │ │Consum │Consum │Consum. │Consum. │
│ │Consum │Consum │Consum │servicii │servicii │termici │termici pt│
│perioada│total [MWh]│casnici│casnici │esenţiale│esenţiale │pt │populaţie │
│ │ │[%] │[MWh] │[%] │[MWh] │populaţie│[MWh] │
│ │ │ │ │ │ │[%] │ │
├────────┼───────────┼───────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────────┤
│2016 │124.110.485│28,35 │35.185.322│10,81 │13.418.374│14,45 │17.935.617│
├────────┼───────────┼───────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────────┤
│2017 │129.861.126│23,83 │30.954.355│3,62 │4.705.200 │9,97 │12.958.437│
└────────┴───────────┴───────┴──────────┴─────────┴──────────┴─────────┴──────────┘

        Sursa consumurilor pe piaţa reglementată: rapoartele ANRE lunare/anuale de monitorizare ale pieţei de gaze; Raport activitate ANRE 2016-2017

        Ponderea clienţilor protejaţi în total consum aferentă categoriei IMM în total consum, în perioada 2016-2017, se prezintă după cum urmează:

┌─────────────────────────────┬────────┐
│Categoria întreprinderilor │Pondere │
│mici şi mijlocii │ │
├─────────────────────────────┼────────┤
│Consumatori comerciali │7,50% │
├─────────────────────────────┼────────┤
│Alţi client industriali │2,50% │
├─────────────────────────────┼────────┤
│Alţi clienţi secundari │9,50%. │
└─────────────────────────────┴────────┘


        Având în vedere faptul că:
    - începând cu sezonul rece 2018 - 2019, categoria "clientului protejat" cuprinde toţi clienţii casnici racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor naturale precum şi următoarele categorii de clienţi finali:
    a) întreprinderile mici şi mijlocii, racordate la reţelele de distribuţie a gazelor naturale;
    b) prestatorii de servicii sociale esenţiale care au legătură cu asistenţa medicală, asistenţa socială esenţială, de urgenţă, de securitate, cu educaţia sau cu administraţia publică, racordate la reţelele de distribuţie sau la Sistemul Naţional de Transport al gazelor naturale;
    c) producătorii de energie termică, care nu pot funcţiona cu alţi combustibili decât gazele naturale şi care furnizează energie termică clienţilor casnici, întreprinderilor mici sau mijlocii şi/sau prestatorilor de servicii de asistenţă medicală, asistenţă socială esenţială, de urgenţă, de securitate sau prestatorii de servicii care au legătură cu educaţia sau cu administraţia publică."

    – în România, în conformitate cu prevederile Legii nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorii de gaze naturale au obligaţia să asigure continuitatea aprovizionării cu gaze naturale a consumatorilor,
    – în România, ponderea producţiei interne în total consum este de aproximativ 90%,
    – se adoptă, suplimentar, măsurile de la punctul 8 din prezentul Plan de Urgenţă, se poate considera că în România, furnizarea de gaze naturale pentru clienţii protejaţi este asigurată.



    5. Rolul şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică şi termică relevanţi, premergătoare activării situaţiei de urgenţă în cadrul nivelurilor de urgenţă

┌────────────────────────────┬─────────┐
│Denumire │Abreviere│
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │ │
│mecanismelor │PAT │
│de alertă timpurie │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │ │
│mecanismelor │PA │
│de alertă │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Premergător activării │ │
│mecanismelor │PANU │
│de nivel de urgenţă │ │
└────────────────────────────┴─────────┘

        În etapa premergătoare activării situaţiei de urgenţă şi în cadrul nivelurilor de urgenţă, rolurile şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică şi termică relevanţi, se supun obligaţiilor legale, inclusiv celor descrise în prezentul plan, după cum urmează:
    Producători gaze naturale
        PAT - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării, sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare, sau o întrerupere semnificativă a furnizării, sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Operatori înmagazinare
        PAT - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Operator transport şi de sistem
        PAT - va informa AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - va informa AC, ANRE şi DEN asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - va informa AC, ANRE şi DEN asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Operatori sistem de distribuţie
        PAT - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Producători de energie electrică şi termică
        PAT - vor informa DEN, OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - vor informa DEN, OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - vor informa DEN, OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor de gaze naturale deşi toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, iar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Furnizori de gaze naturale
        PAT - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
        PA - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă;
        PANU - vor informa OTS, AC şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete şi sigure, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor, deşi toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, iar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită.

    Autoritatea Competentă
        PAT
    - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
    – va analiza împreună cu OTS şi ANRE informaţiile notificate referitoare la evenimentele care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    – după caz, va declara nivelul de alertă timpurie

        PA
    - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    – va analiza împreună cu OTS şi ANRE informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei întreruperi a aprovizionării sau se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    – după caz, va declara nivelul de alertă

        PANU
    - va centraliza informaţiile concrete şi sigure, conform cărora se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor.
    – va analiza împreună cu OTS şi ANRE informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei cereri excepţional de mari sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor.
    – dacă toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, va declara nivelul de urgenţă



    Acţiuni în cadrul nivelului Alertă Timpurie:
    Producători gaze naturale
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori înmagazinare
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operator transport şi de sistem
    – va informa AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori sistem de distribuţie
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Producători de energie electrică şi termică
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale, referitoare la gaze naturale, pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Furnizori de gaze naturale
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Autoritatea Competentă
    – va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă timpurie
    – va monitoriza, împreună şi cu sprijinul OTS şi ANRE, modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale care revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    – în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi/sau autorităţile publice va declara, după caz, încetarea nivelului de alertă timpurie
    – în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi/sau autorităţile publice poate declara, după caz, nivelul de alertă.

    Acţiuni în cadrul nivelului de Alertă:
    Producătorii de gaze naturale:
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Operatori înmagazinare
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Operator transport şi de sistem
    – va informa AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori sistem de distribuţie
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Producători de energie electrică şi termică
    – vor informa DEN, OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale, referitoare la gaze naturale, pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Furnizori de gaze naturale
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Autoritatea Competentă
    – va monitoriza împreună cu OTS şi ANRE modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale care revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    – va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă
    – în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi/sau autorităţile publice poate declara, după caz, nivelul de urgenţă.

    Acţiuni în cadrul nivelului de Urgenţă:
    Producători gaze naturale
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operatori înmagazinare
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operator transport şi de sistem
    – va informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operatori sistem de distribuţie
    – vor informa OTS, Autoritatea Competentă şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Producători de energie electrică şi termică
    – vor informa DEN, OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale, referitoare la gaze naturale, pe perioada nivelului de urgenţă

    Furnizori de gaze naturale
    – vor informa OTS, AC şi ANRE cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Autoritatea Competentă
    – va monitoriza împreună şi cu sprijinul OTS şi ANRE modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale cere revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    – va notifica CE cu privire la activarea nivelului de urgenţă
    – va dispune, în condiţiile prevederilor legale, orice măsură necesară şi utilă pentru gestionarea nivelului de urgenţă, respectiv a uneia sau mai multora dintre măsurile identificate la punctul 8 din prezentul plan
    – va notifica, în timp util, ANRE şi OTS, precum şi întreprinderile din sectorul gazelor naturale asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă
    – va solicita OTS, precum şi întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, să acţioneze conform prevederilor legale şi măsurilor din prezentul plan, dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă
    – va notifica CE asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă
     Alte responsabilităţi ale întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale producătorilor de energie electrică şi termică se regăsesc în Anexa II A - Rolul şi responsabilităţile întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale producătorilor de energie electrică şi termică.

    6. Managerul de criză
        Managerul de criză este Autoritatea Competentă care are atribuţii în asigurarea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale, respectiv Ministerul Energiei.
        Date de contact Autoritate Competentă:
        adresă: Splaiul Independenţei, nr. 202 E, sector 6, Bucureşti
        e-mail: gas_supply@energie.gov.ro

        Autoritatea Competentă poate institui prin decizie o echipă de criză pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă.
        În echipa de criză, cu acordul prealabil al întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi autorităţilor publice centrale, pot face parte şi câte un reprezentant desemnat al acestora.

    7. Măsuri reglementate de prevederi legale, necesare asigurării securităţii aprovizionării cu gaze naturale
    Utilizarea contractelor de furnizare care pot fi întrerupte
        Prevedere legală: art. 100, pct. 30 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Clientul întreruptibil de siguranţă reprezintă clientul final care prin reducerea consumului său până la oprire contribuie la menţinerea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale într-o situaţie de urgenţă. Reglementarea regimului juridic aplicabil clientului întreruptibil de siguranţă, se realizează prin hotărâre a Guvernului elaborată la propunerea ministerului de resort în calitate de autoritate competentă.
        Furnizorii au obligaţia să asigure cantităţile de gaze naturale necesare continuării aprovizionării prin acoperirea consumului clienţilor protejaţi în virtutea prevederilor legislaţiei europene şi legislaţiei naţionale din domeniu. Aceste contracte nu pot fi întrerupte.
        Restul cantităţilor de gaze naturale achiziţionate de furnizori, rămase după acoperirea consumului clienţilor protejaţi, vor fi puse la dispoziţia clienţilor finali care nu fac parte din categoria clienţilor protejaţi.
        Stocul minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană

    Prevedere legală:
        Ordinul ANRE nr. 35/2016, pentru aprobarea Metodologiei privind determinarea anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de furnizare de gaze naturale şi pentru titularii licenţelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale
        Decizia ANRE nr. 1.671/17.10.2018 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană pană la data de 31 octombrie 2018
        Decizia ANRE nr. 730/10.05.2018 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularul licenţei de operare a sistemului de transport al gazelor naturale SNTGN TRANSGAZ SA
        Astfel:
    - titularii licenţelor de furnizare de gaze naturale au obligaţia de a constitui în depozitele de înmagazinare subterană un stoc minim de gaze naturale, în fiecare an, până la data de 31 octombrie inclusiv;
    – titularul licenţei de operare a sistemului de transport al gazelor naturale SNTGN TRANSGAZ SA are obligaţia să deţină în fiecare an un stoc minim în depozitele de înmagazinare gaze naturale, în vederea asigurării echilibrului fizic al sistemelor de transport al gazelor naturale în perioada sezonului rece.

        Pentru ciclul de înmagazinare 2018-2019, prin Decizia Preşedintelui ANRE nr. 1.671/17.10.2018 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană pană la data de 31 octombrie 2018, a fost aprobat nivelul stocului minim de gaze naturale la nivel naţional pentru titularii licenţelor de furnizare care asigură aprovizionarea cu gaze naturale a clienţilor finali, pentru ciclul de înmagazinare 2018-2019, la un nivel de 21.361.818,260 MWh, defalcat după cum urmează:
    a) stoc aferent categoriei de clienţi finali casnici - 9.054.583,253 MWh;
    b) stoc aferent categoriei de clienţi finali producători de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei - 3.538.781,329 MWh;
    c) stoc aferent categoriei de clienţi finali noncasnici - 8.768.453,678 MWh.

        SNTGN TRANSGAZ are obligaţia să deţină în depozitele de înmagazinare subterană, până la data de 31 octombrie 2018, un stoc minim la un nivel de 245.726.235 MWh.
        Depozite comerciale - alocarea capacităţilor disponibile
        Prevedere legală: Decizia ANRE nr. 824/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale
        Alocarea capacităţilor de înmagazinare se face de către operatorii de înmagazinare, în baza unei metodologii, stabilite în conformitate cu prevederile Deciziei ANRE nr. 824/2004.
        Operatorii de înmagazinare acordă accesul solicitanţilor, după următoarele criterii:
    a) ordinea de prioritate:
    1. operatorului SNT - pentru cantităţile de gaze naturale necesare asigurării permanente a echilibrului fizic al SNT;
    2. producătorilor - pentru cantităţile de gaze naturale necesare desfăşurării proceselor tehnologice;
    3. furnizorilor - pentru cantităţile de gaze naturale necesare asigurării continuităţii în aprovizionarea cu gaze naturale a clienţilor;
    4. consumatorilor eligibili - pentru cantităţile de gaze naturale necesare asigurării consumului propriu, furnizorilor de pe piaţa angro, altor solicitanţi;

    b) "primul venit - primul servit": în cadrul fiecărui nivel de prioritate prevăzut la lit. a) operatorii de înmagazinare vor realiza alocarea capacităţilor în ordinea înregistrării cererilor.


    Furnizarea gazelor naturale la clienţi finali
        Prevedere legală: Ordinul ANRE nr. 29/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali        Conform prevederilor Ordinul ANRE nr. 29/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, părţile din contractele de furnizare a gazelor naturale şi operatorii de sistem au obligaţia să ducă la îndeplinire prevederile ordinului, iar ANRE va urmări respectarea acestora. Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali stabileşte cadrul de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale la locurile de consum ale clienţilor finali, respectiv relaţiile dintre furnizori şi clienţii finali de gaze naturale, precum şi relaţiile conexe cu operatorii economici, titulari de licenţe de operare, referitoare la derularea contractului de furnizare a gazelor naturale. Regulamentul se aplică clienţilor finali de gaze naturale, furnizorilor de gaze naturale şi operatorilor economici, titulari de licenţă de operare, pentru asigurarea condiţiilor necesare furnizării gazelor naturale la locurile de consum ale clienţilor finali.
        Furnizorul de gaze naturale este responsabil în relaţia cu clientul final pentru calitatea activităţii de furnizare a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile contractului de furnizare. Calitatea activităţii de furnizare cuprinde: calitatea comercială, calitatea gazelor naturale furnizate şi continuitatea în furnizarea gazelor naturale contractate.
        Calitatea comercială reflectă relaţia dintre furnizorul de gaze naturale şi clientul său final în legătură cu serviciile aferente furnizării gazelor naturale.
        Furnizorul de gaze naturale are obligaţia să asigure clientului final calitatea tuturor serviciilor pe care le efectuează în relaţia cu acesta.
        Furnizorul de gaze naturale are obligaţia de a asigura clienţilor finali continuitatea în furnizare gazelor naturale contractate, cu excepţia clienţilor întreruptibili, conform prevederilor legale.
        Furnizorul de gaze naturale are obligaţia să asigure înmagazinarea gazelor naturale, conform reglementărilor ANRE, şi să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului clienţilor săi.
        Conform prevederilor Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţi finali, întreruperile în furnizarea gazelor naturale pot fi:
    a) întreruperi planificate, situaţie în care furnizarea gazelor naturale la clienţii finali este întreruptă temporar, ca urmare a necesităţii efectuării de către operatorul de sistem a unor lucrări de întreţinere şi/sau reparaţii conform unui program planificat, cu notificarea prealabilă a clienţilor finali;
    b) întreruperi neplanificate, situaţie în care furnizarea gazelor naturale la clienţii finali este întreruptă temporar, ca urmare a unei situaţii de urgenţă sau altei cauze neplanificate;
    c) întreruperi pentru nerespectare de către client a obligaţiilor sale.



    Furnizarea de ultimă instanţă a gazelor naturale
        Prevedere legală: art. 144 din Legea nr. 123 din 2012        Furnizorul de ultimă instanţă are obligaţia de a asigura furnizarea gazelor naturale clienţilor finali, în conformitate cu reglementările ANRE, la preţuri reglementate de ANRE.
        Furnizorul de ultimă instanţă are obligaţia de a furniza, conform reglementărilor emise de ANRE, gaze naturale clienţilor finali al căror furnizor se află în situaţia de a i se retrage licenţa de furnizare în cursul desfăşurării activităţii sau în orice altă situaţie identificată de ANRE în care clienţii finali nu au asigurată furnizarea de gaze naturale din nicio altă sursă.


    8. Măsuri care nu au la bază mecanismele pieţei destinate asigurării securităţii aprovizionării cu gaze natural în situaţii de criză, nivelul de urgenţă - conform Anexei VIII a Regulamentului (UE) nr. 1938/2017
    - utilizarea obligatorie a stocurilor de produse petroliere (constituite în baza Legii nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei şi de produse petroliere, cu modificările şi completările ulterioare), de către producătorii de energie electrică şi termică care pot trece pe combustibili alternativi;
    – utilizarea obligatorie a energiei electrice generate din alte surse decât gazele naturale;
    – creşterea obligatorie a nivelurilor de producţie de gaz;
    – utilizarea obligatorie a contractelor care pot fi întrerupte în cazul în care nu sunt utilizate pe deplin ca parte a măsurilor de piaţă;
    – întreruperea obligatorie a consumului.
        În situaţia de criză, pe perioada nivelului de urgenţă, Autoritatea Competentă poate dispune următoarele măsuri:
    a) utilizarea combustibililor alternativi (inclusiv prin utilizarea stocurilor de produse petroliere constituite în baza Legii nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei şi de produse petroliere de către producătorii de energie electrică şi termică care pot utiliza astfel de combustibili, în concordanţă cu prevederile H.G. nr. 773/2018 pentru aprobarea măsurilor privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional, precum şi măsurile în legătură cu realizarea stocurilor de siguranţă ale Sistemului electroenergetic naţional în ceea ce priveşte combustibilii şi volumul de apă din lacurile de acumulare pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019;
    b) furnizorii care nu au încheiate contracte cu clienţi protejaţi vor pune la dispoziţia furnizorilor care au în portofoliu clienţi protejaţi şi/sau clienţilor protejaţi cantităţile de gaze naturale necesare acoperirii consumului acestora;
    c) furnizorii care au încheiate contracte cu clienţi protejaţi şi care dispun de gaze naturale suplimentare consumului clienţilor protejaţi din portofoliul propriu vor pune la dispoziţia altor furnizori care au în portofoliu clienţi protejaţi şi/sau clienţilor protejaţi cantităţile de gaze naturale necesare acoperirii consumului acestora;
    d) aplicarea măsurilor prevăzute în Anexa II B de la prezentul Plan de urgenţă - Măsuri privind identificarea clienţilor întreruptibili de siguranţă şi utilizarea acestora în situaţii de criză, nivel de urgenţă.


    9. Glosar de termeni
        AC - Autoritate Competentă - Ministerul Energiei, prin intermediul Serviciului Autoritatea Competentă Aprovizionare Gaze Naturale
    Regulamentul (UE) nr. 1938/2017- Regulamentul (UE) nr. 1938/2017 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranţei furnizării de gaze şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010
    Regulamentul (UE) nr. 994/2010 -Regulamentul UE nr. 994/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei nr. 2004/67/CE a Consiliului
        ME - Ministerul Energiei
        Legea nr. 123/2012 - Legea energiei electrice şi a gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare
        ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei
        ANRGN - Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Gazelor Naturale
        SNTGN Transgaz - Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. Mediaş
        SNT - Sistemul Naţional de Transport gaze naturale
        SD - sistem distribuţie gaze naturale
        DEN - Dispeceratul Energetic Naţional
        CE - Comisia Europeană
        OTS - operatorul de sistem şi de transport
        OSD - operator sistem de distribuţie
        UR - utilizator reţea sistem de transport gaze naturale

    ANEXA II A

                              Rolul şi responsabilităţile
          întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale producătorilor
        de energie electrică şi termică, conform prevederilor legale în vigoare
    1. Producători de gaze naturale
        Prevedere legală: art. 124 alin. 1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Producătorii de gaze naturale au, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să deţină autorizaţiile pentru înfiinţarea conductelor de alimentare din amonte aferente activităţii de producţie a gazelor naturale şi licenţa de operare a acestora;
    b) să asigure operarea conductelor de alimentare din amonte aferente producţiei de gaze naturale în condiţii de siguranţă, eficienţă şi de protecţie a mediului;
    c) să asigure accesul terţilor la conductele de alimentare din amonte în condiţii nediscriminatorii, conform reglementărilor specifice;
    d) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a conductelor de alimentare din amonte, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE, în limitele drepturilor conferite prin condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    d^1) să asigure livrările de gaze naturale, cu respectarea condiţiilor impuse prin licenţe, clauze contractuale şi reglementări în vigoare;
    e) până la data de 31 martie 2017, să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici, inclusiv cantităţile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei, în conformitate cu reglementările ANRE şi cu respectarea graficului de liberalizare a preţurilor şi de asigurare a gazelor naturale pentru aceştia; furnizorii şi clienţii noncasnici care beneficiază de aceste cantităţi au obligaţia respectării destinaţiei acestor cantităţi de gaze naturale; restul producţiei proprii realizate de producători, mai puţin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic definit la art. 100 pct. 35, va fi pus la dispoziţia pieţei concurenţiale;
    e^1) să tranzacţioneze prin ofertă publică, transparent şi nediscriminatoriu pe pieţele centralizate de gaze naturale, în conformitate cu prevederile art. 177 şi reglementările ANRE;
    f) să asigure odorizarea gazelor naturale conform reglementărilor în vigoare, pentru gazele naturale predate în punctele de predare-preluare comercială a gazelor naturale către clienţii racordaţi direct în conductele din amonte, precum şi către sistemele de distribuţie.
    (1^1) În perioada 1 aprilie 2019-28 februarie 2022, producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României au obligaţia să vândă cu preţul de 68 lei/MWh cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizori şi clienţi finali eligibili. În această perioadă, producătorul are obligaţia să vândă cu prioritate către furnizori, în condiţii reglementate de ANRE, pentru asigurarea întregului necesar de consum al clienţilor casnici, din producţia curentă şi/sau din depozitele de înmagazinare.
    (1^2) Producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României nu vor mai încheia contracte de vânzare cu livrare pe teritoriul României, la preţuri mai mari de 68 lei/MWh. Diferenţele de costuri de achiziţie din anii 2018 şi 2019 ale furnizorilor, nerecuperate prin preţurile practicate, se vor recupera până la data de 30 iunie 2022, conform reglementarilor ANRE.
    (1^3) Preţul de achiziţie plătit de furnizori pentru gazele din producţia internă curentă necesare pentru acoperirea consumului clienţilor finali nu poate depăşi valoarea de 68 lei/MWh, indiferent de vânzător.



    2. Operatori înmagazinare
        Prevedere legală: art. 142 alin. 1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Operatorii de înmagazinare au, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze, să întreţină, să reabiliteze şi să modernizeze instalaţiile tehnologice de suprafaţă aferente depozitelor de înmagazinare, în condiţii de siguranţă, de eficienţă şi de protecţie a mediului;
    b) să asigure accesul terţilor la depozitele de înmagazinare, pe baza unor criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, conform reglementărilor ANRE;
    c) să publice lista instalaţiilor de înmagazinare sau a unor părţi dintre acestea care sunt oferite spre acces terţilor;
    d) să furnizeze informaţii utilizatorilor sistemului de înmagazinare, necesare pentru un acces eficient la sistem;
    e) să elaboreze şi să trimită ANRE pentru aprobare planuri de investiţii care se fundamentează pe baza studiilor de perspectivă, realizate pe o durată de minimum 5 ani, prin consultare, după caz, cu operatorul de transport şi de sistem, şi se avizează de ministerul de resort; studiile de perspectivă se transmit la ANRE cu minimum 6 luni înainte de începerea unei perioade de reglementare;
    f) să asigure mijloacele adecvate pentru îndeplinirea obligaţiilor privind serviciul public.



    3. Operator de transport şi de sistem
        Prevedere legală: art. 130 alin. 1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Operatorul de transport şi de sistem are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze sistemul de transport şi să asigure echilibrul fizic rezidual al acestuia, respectiv programarea, dispecerizarea şi funcţionarea sistemului de transport în condiţii de siguranţă;
    b) să întreţină, să reabiliteze, să modernizeze şi să dezvolte sistemul de transport în condiţii de siguranţă, de eficienţă şi de protecţie a mediului;
    c) să realizeze, să întreţină şi să dezvolte un sistem informatic de monitorizare, comandă şi achiziţie de date, care să permită monitorizarea şi conducerea operativă a funcţionării sistemului de transport al gazelor naturale;
    d) să asigure accesul terţilor la sistemul de transport, conform unor reglementări specifice, în condiţii nediscriminatorii, în limitele capacităţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    d^1) să elaboreze şi să transmită ANRE, în vederea aprobării şi publicării acestora, metodologii utilizate pentru calcularea sau stabilirea clauzelor şi a condiţiilor privind accesul la infrastructurile transfrontaliere, inclusiv proceduri de alocare de capacitate şi de gestionare a congestiilor;
    e) să asigure racordarea terţilor la sistemul de transport, conform unor reglementări specifice, în limitele capacităţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    e^1) să extindă, până în decembrie 2021, reţeaua de conducte, până la intrarea în localităţile atestate ca staţiuni turistice de interes naţional, respectiv local, când aceste localităţi se află la o distanţă de maximum 25 km de punctele de racordare ale operatorilor de transport şi de sistem;
    e^2) să acorde prioritate racordării la reţeaua de gaze naturale în cazul investiţiilor noi, generatoare de locuri de muncă;
    f) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE, în limitele drepturilor conferite prin condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    g) să elaboreze şi să aplice regimurile optime de transport şi de livrare pentru cantităţile de gaze naturale notificate de utilizatorii de reţea, pentru o anumită perioadă, conform contractelor încheiate;
    h) să elaboreze şi să actualizeze acordurile tehnice de exploatare în zona de graniţă şi să le transmită spre avizare ANRE, anterior intrării în vigoare;
    i) să întocmească şi să urmărească bilanţul de gaze naturale intrate în sistem şi, respectiv, ieşite din sistem, conform reglementărilor ANRE;
    j) să deţină în depozitele subterane sau să asigure achiziţia de gaze, inclusiv din import, pentru cantităţile necesare operării şi asigurării echilibrului fizic al sistemului de transport, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE;
    k) să asigure odorizarea gazelor naturale la ieşirea din SNT, corespunzător reglementărilor propuse de operatorul de transport şi de sistem şi aprobate de ANRE;
    l) să elaboreze la solicitarea ANRE şi să transmită spre aprobare ANRE metodologiile de tarifare aferente desfăşurării activităţii de furnizare de servicii de echilibrare;
    m) să realizeze schimbul de informaţii cu alţi operatori de transport şi de sistem interconectaţi, cu operatori de înmagazinare GNL şi de distribuţie şi cu alţi colaboratori în domeniul energetic, cu respectarea reglementarilor ENTSO-G privind protocoalele de schimb de informaţii, rapoartele, structura şi procedurile de acces la bazele de date;
    n) să realizeze servicii de sistem necesare pentru accesul şi exploatarea reţelelor de transport;
    o) să elaboreze reglementări specifice necesare pentru realizarea activităţii de conducere operativă, cu consultarea participanţilor la piaţa de gaze naturale, pe care le supune spre aprobare ANRE;
    p) să elaboreze studii, programe şi lucrări privind dezvoltarea sistemului de transport al gazelor naturale;
    q) să asigure alocarea capacităţilor pe conductele de interconectare cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 715/2009;
    r) să asigure aplicarea regulilor privind managementul congestiilor, inclusiv pe conductele de interconectare, precum şi a normelor de atribuire a capacităţilor de pe aceste conducte;
    s) să organizeze şi să administreze piaţa de echilibrare a gazelor naturale;
    ş) să asigure exploatarea staţiilor de preluare a gazelor naturale din conductele din amonte sau din sistemele de înmagazinare în sistemul de transport, precum şi a staţiilor de predare a gazelor naturale către sistemele de distribuţie, clienţii finali sau sistemele de înmagazinare;
    t) să asigure mijloacele adecvate pentru îndeplinirea obligaţiilor privind serviciul public;
    ţ) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial pe care le-a obţinut în cursul desfăşurării activităţilor sale şi împiedică dezvăluirea discriminatorie de informaţii referitoare la propriile activităţi care ar putea induce avantaje economice; în special, nu divulgă nicio informaţie sensibilă din punct de vedere comercial către celelalte părţi ale operatorului economic decât în cazul în care acest lucru se impune în vederea încheierii unei tranzacţii comerciale;
    u) să achiziţioneze energia pe care o utilizează pentru realizarea activităţilor sale în conformitate cu proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe reguli de piaţă.



    4. Operatori sistem de distribuţie
        Prevedere legală: art. 138, alin. 1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Operatorul de sistem de distribuţie are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze, să întreţină, să repare, să modernizeze şi să dezvolte sistemul de distribuţie în condiţii de siguranţă, eficienţă economică şi de protecţie a mediului, activităţile urmând a fi desfăşurate în baza autorizaţiilor specifice pentru proiectare şi execuţie a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, iar operarea urmând să se desfăşoare în baza licenţei de distribuţie;
    b) să asigure odorizarea gazelor naturale corespunzător reglementărilor aprobate de ANRE, în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu operatorul din amonte, şi, acolo unde este cazul, prin odorizare suplimentară în sistemul de distribuţie;
    c) să realizeze interconectări cu alte sisteme, după caz, şi să asigure capacitatea sistemului de distribuţie pe termen lung;
    d) să asigure accesul terţilor la sistemele de distribuţie, în condiţii nediscriminatorii, în limitele capacităţilor de distribuţie, cu respectarea regimurilor tehnologice, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE;
    d^1) să asigure racordarea terţilor la sistemul de distribuţie, conform unor reglementări specifice, în limitele capacităţilor de distribuţie şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    e) să întocmească şi să urmărească bilanţul de gaze naturale intrate şi, respectiv, ieşite din sistemul propriu;
    f) să evite subvenţia încrucişată între categoriile de clienţi finali cu privire la repartizarea costurilor;
    g) să preia pentru o perioadă determinată, dar nu mai mult de 2 ani, la solicitarea şi conform reglementărilor ANRE, operarea unui sistem de distribuţie în cazul în care operatorului iniţial i-a fost retrasă licenţa de distribuţie sau a fost reziliat contractul de concesiune;
    h) să asigure echilibrul permanent al sistemului operat;
    i) să asigure condiţiile de securitate în alimentarea cu gaze naturale;
    j) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE, în limitele stabilite prin condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    k) să elaboreze şi să trimită ANRE pentru aprobare planuri de investiţii care se fundamentează pe baza studiilor de perspectivă, realizate pe o durată de minimum 5 ani, prin consultare, după caz, cu operatorul de transport şi de sistem şi cu autorităţile locale din zona de licenţă; studiile de perspectivă se transmit la ANRE cu minimum 6 luni înainte de începerea unei perioade de reglementare.



    5. Furnizori de gaze naturale
        Prevedere legală: art. 143, alin. 1) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Furnizorul de gaze naturale are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
    a^1) să achiziţioneze gazele naturale pe care le furnizează clienţilor casnici, în condiţii de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri proprii care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziţie a gazelor naturale şi, în acelaşi timp, tratamentul egal şi nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziţie a gazelor naturale, în calitate de ofertanţi;
    b) să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziţionate, conform contractelor încheiate;
    c) să desfăşoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe bază de contracte comerciale încheiate conform reglementărilor ANRE;
    d) să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
    e) să pună prompt şi în mod gratuit la dispoziţia clienţilor finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, stabilit de către ANRE;
    f) să înfiinţeze puncte unice de contact pentru informarea clienţilor finali cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctul unic de contact este constituit dintr- un punct central care coordonează punctele de informare regională/locală, ce sunt uşor accesibile, iar în cazul clienţilor casnici acestea să fie situate la distanţă de maximum 50 km de locul de consum şi să ofere clienţilor finali informaţii în mod gratuit;
    g) să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora un decont final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
    h) să încheie cu clienţii finali contracte care prevăd condiţii contractuale echitabile şi cel puţin informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) şi să transmită gratuit clientului final o copie a contractului înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) sunt oferite, de asemenea, înainte de încheierea contractului;
    i) să notifice clienţii finali în mod corespunzător cu privire la orice intenţie de modificare a clauzelor contractuale, precum şi cu privire la orice majorare a preţului/tarifului practicat, după caz, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles;
    j) să informeze clienţii finali, în momentul notificării prevăzute la lit. i), cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii notificate;
    k) să transmită clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile/tarifele practicate, după caz, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;
    l) să pună la dispoziţia clienţilor finali o gamă largă de modalităţi de plată, care nu creează discriminări nejustificate între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate cu aceste sisteme de plată diferite. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles, şi nu includ bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă;
    m) să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare;
    n) să ofere clienţilor finali un standard ridicat de servicii şi de soluţionare a plângerilor;
    o) să informeze clienţii racordaţi la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale cu privire la drepturile lor de a fi alimentaţi cu gaze naturale de o calitate specificată, la preţuri rezonabile, conform prevederilor legale în vigoare;
    p) să informeze corespunzător clienţii finali cu privire la consumul lor efectiv de gaze naturale şi la costurile reale aferente, suficient de frecvent astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum de gaze naturale. Aceste informaţii se comunică la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se cont de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului final şi de raportul cost-beneficiu al acestor măsuri, fără să se perceapă clienţilor finali costuri suplimentare pentru acest serviciu;
    q) să înmagazineze gaze naturale la nivelurile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    r) să nu denunţe unilateral contractele de furnizare de gaze naturale încheiate cu clienţii finali.


        Prevedere legală: art. 144 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Furnizorul de gaze naturale de ultimă instanţă are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) de a asigura furnizarea gazelor naturale clienţilor finali, în conformitate cu reglementările ANRE, la preţuri reglementate de ANRE;
    b) de a furniza, conform reglementărilor emise de ANRE, gaze naturale clienţilor finali al căror furnizor se află în situaţia de a i se retrage licenţa de furnizare în cursul desfăşurării activităţii sau în orice altă situaţie identificată de ANRE în care clienţii finali nu au asigurată furnizarea de gaze naturale din nicio altă sursă.



    6. Producători de energie electrică şi termică
        Prevedere legală: art. 28 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare
        Producătorul de energie electrică are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să asigure livrările de energie electrică şi serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea condiţiilor impuse prin licenţe, clauze contractuale şi reglementări în vigoare;
    b) în cazul unităţilor dispecerizabile să oferteze întreaga putere electrică disponibilă pe piaţa de echilibrare, definită conform reglementărilor emise de autoritatea competentă;
    b^1) să livreze furnizorilor de ultimă instanţă, în perioada 1 martie 2019-28 februarie 2022, energia electrică necesară asigurării consumului clienţilor casnici pentru care aplică tarife reglementate, în conformitate cu reglementările elaborate de ANRE;
    c) să oferteze public şi nediscriminatoriu pe piaţa concurenţială întreaga energie electrică rămasă disponibilă după îndeplinirea obligaţiei prevăzute la lit. b^1).
    d) să oferteze nediscriminatoriu serviciile tehnologice de sistem;
    e) să nu transmită la operatorul de transport şi de sistem notificări fizice în dezechilibru negativ faţă de contractele pe care le au încheiate, cu excepţia producătorilor care beneficiază de scheme de sprijin, conform prevederilor prezentului titlu;
    f) să menţină o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după caz, o rezervă suficientă de apă, pentru asigurarea siguranţei SEN şi pentru îndeplinirea obligaţiilor de producţie şi furnizare continuă a energiei electrice, care se remunerează conform cu reglementările în vigoare;
    g) să se conformeze, din punct de vedere operativ, cerinţelor operatorului de transport şi de sistem şi să înfiinţeze, după caz, trepte proprii de conducere operativă;
    h) să transmită autorităţii competente un raport anual de activitate, conform reglementărilor în vigoare, chiar în condiţiile în care nu deţine licenţa de producere sau capacităţile sunt transferate altui operator economic.




    ANEXA II B

                       Măsuri privind identificarea şi activarea
                         clienţilor întreruptibili de siguranţă
        În conformitate cu definiţia prevăzută în Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, clientul întreruptibil de siguranţă este "clientul final care prin reducerea consumului său până la oprire contribuie la menţinerea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale în situaţie de urgenţă. Reglementarea regimului juridic aplicabil clientului întreruptibil de siguranţă, precum şi orice alte măsuri de realizare a implementării Regulamentul UE nr. 994/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei nr. 2004/67/CE a Consiliului se realizează prin hotărâre a Guvernului elaborată la propunerea ministerului de resort în calitate de autoritate competentă."
        Ministerul Energiei a organizat o serie de întâlniri cu furnizorii relevanţi din sectorul gazier precum şi cu Transgaz, operatorul SNT în vederea identificării potenţialilor clienţi întreruptibili, conform contractelor încheiate şi a analizelor interne ale operatorilor privind profilul de consum al clienţilor din portofoliul propriu. Pragul de consum considerat relevant pentru întreruptibilitate a fost stabilit la nivelul de 10.000 mc/h.
        Având în vedere ponderea în piaţa internă de gaze naturale pe care o acoperă furnizorii E.ON, Engie România, Petrom şi Romgaz, au fost considerate relevante valorile raportate de către aceştia privind atât consumul, cât şi nominalizarea clienţilor finali potenţial întreruptibili din portofoliul propriu, care au solicitat o cantitate medie zilnică de gaze naturale mai mare de 10.000 mc/h, pentru perioada noiembrie 2018-martie 2019.
        Au fost avute în vedere prevederile art. 11 din Regulamentul nr. 1938/2017, pentru declararea unei situaţii de urgenţă, respectiv cele trei niveluri de criză principale încadrate în următoarele condiţii de temperaturi extreme: pentru o perioadă de vârf de şapte zile, constatate statistic o dată la 20 de ani; o perioadă de cel puţin 30 de zile în cazul afectării infrastructurii unice principale de gaze în condiţii de iarnă normale.
        Astfel, Ministerul Energiei a centralizat următoarea listă cu clienţi întreruptibili de siguranţă:
    - COLTERM CET Centru Timişoara
    – DACIA MIOVENI
    – CECC BRAZI, SPEE IERNUT (CET CUCI), S.C. AZOMUREŞ TÂRGU-MUREŞ, S.C.CHEMGAS SLOBOZIA. S.C. VIROMET VICTORIA
    – ELECTROCENTRALE BUCUREŞTI, TERMOFICARE ORADEA, ELECTROCENTRALE CONSTANŢA, ELECTROCENTRALE GALAŢI

        Ordinea în care va fi limitată/sistată furnizarea/distribuirea/transportul gazelor naturale este următoarea:
    1. consumatorii industriali indicaţi supra;
    2. ceilalţi consumatori, în limita combustibilului alternativ ce-l deţin în stoc sau care poate fi asigurat imediat;

        Declararea apariţiei şi încetării nivelului de urgenţă al situaţiei de urgenţă se realizează prin Ordin al Ministrului Energiei, care va fi publicat pe pagina de internet a instituţiei şi pe paginile de internet ale furnizorilor, OTS şi OSD.
        Pe perioada nivelului de urgenţă al situaţiei de urgenţă, furnizorii, OTS şi OSD au obligaţia ca la instrucţiunile AC să limiteze până la limita de avarie şi/sau să sisteze furnizarea/distribuţia/transportul gazelor naturale către clienţii întreruptibili de siguranţă.
        După intrarea în vigoare a Ordinului Ministrului Energiei privind declararea nivelului de urgenţă al situaţiei de criză, furnizorii, OTS şi OSD vor notifica fiecărui client întreruptibil de siguranţă din portofoliul lor, în cel mult 12 ore, asupra declarării apariţiei nivelului de urgenţă al situaţiei de urgenţă. Prin notificare, clienţilor întreruptibili de siguranţă li se comunică şi măsurile ce vor fi aplicate în această situaţie.
        Notificările transmise de către furnizori, OTS şi OSD trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
    - denumirea clientului întreruptibil de siguranţă;
    – punctul de ieşire din SNT/SD la care va opera limitarea/oprirea;
    – locul de consum;
    – cantitatea de gaze naturale care va fi limitată/sistată;
    – ziua gazieră şi ora la care limitarea/sistarea va deveni efectivă;
    – estimarea neangajantă a OTS şi a OSD cu privire la data probabilă a încetării nivelului de urgenţă al situaţiei de urgenţă.

        După primirea notificării, clienţii întreruptibili de siguranţă au obligaţia reconsiderării în consecinţă a cererilor de consum către furnizorii lor.
        OTS şi OSD vor monitoriza consumurile pe perioada nivelului de urgenţă al situaţiei de urgenţă şi vor informa operativ AC asupra situaţiei curente.
        În termen de maximum 12 de ore de la încetarea nivelului de urgenţă al situaţiei de criză, OTS/OSD va informa furnizorii şi clienţii întreruptibili de siguranţă cu privire la momentul reluării prestării serviciului de transport/distribuţie în condiţii normale, cu respectarea procedurilor şi a termenelor de nominalizare, renominalizare, transmitere a programului de transport şi alocare prevăzute în Codul reţelei.
        Schema de utilizare a Clientului întreruptibil de siguranţă, în situaţie de criză, la nivel de urgenţă
 (a se vedea imaginea asociată)
    1. OST acţionează în conformitate cu prevederile Codului Reţelei, în privinţa echilibrării SNT
    2. OST prognozează dezechilibrul şi notifică UR2 aflaţi în dezechlibru
    3. Transgaz notifică UR1 cu privire la necesitatea punerii pe piaţă a volumului întreruptibil, pe platforma de echilibrare sau pe PZU sau Intra-day
    4. UR2 au obligaţia de a achiziţiona volumele întreruptibile puse la dispoziţia pieţei de UR1 Clientul întreruptibil de siguranţă este notificat de UR1 (la solicitarea OST) pentru a trece pe combustibil alternativ, atunci când este posibil
    5. UR2 are obligaţia de a identifica şi de a achiziţiona volumele necesare echilibrării sale, altele decât cele din sursa întreruptibilă, în max. 24 de ore
    6. Dacă UR2 nu se conformează, disponibilul de volume întreruptibile vor fi achiziţionate de OST de la UR1, în vederea echilibrării, în conformitate cu prevederile Codului Reţelei
        Ulterior, OST notifică UR1 privind reluarea furnizării către Clientul întreruptibil de siguranţă
        Premergător procedurii de mai sus, UR1 are obligaţia să încheie un contract de furnizare cu Clientul întreruptibil de siguranţă, care să conţină clauzele de întreruptibilitate şi formula de remunerare a întreruptibilităţii (funcţie de recuperarea costurilor aferente achiziţiei de gaze de către Clientul întreruptibil de siguranţă, la care se adiţionează costul de achiziţie a combustibilului alternativ, dacă este cazul şi a eventualelor costuri suplimentare cauzate Clientului întreruptibil de siguranţă prin limitarea/sistarea furnizării de gaze naturale către acesta.)
        UR1 se va asigura că preţul de valorificare a volumelor întreruptibile va corespunde cel puţin valorii remunerării Clientul întreruptibil de siguranţă.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016