───┬───────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────
Nr.│ Activitãţi │ Responsabili │Termen
│ │ │propus de
│ │ │ANPDC
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
1│Infiintarea unui Centru de coordonare care va │Primãria Generalã a │Trim. I
│funcţiona ca serviciu non-stop ce se adreseazã │Municipiului │ 2006
│beneficiarilor indirecţi (comunitate, poliţie, │Bucureşti │
│jandarmerie, ONG etc). Centrul va funcţiona în │ANPDC │
│subordinea Primãriei generale a capitalei, amenajarea │ │
│şi dotarea spaţiului va fi realizatã de cãtre ANPDC iar│ │
│asigurarea permanenţei funcţionãrii serviciului va fi │ │
│fãcutã de cãtre specialişti din cadrul DGASPC-urilor │ │
│celor şase sectoare care vor beneficia de formare în │ │
│cadrul programului contractat de ANPDC. Centrul va │ │
│fi dotat cu telefon şi va avea o bazã de date cu │ │
│informaţii punctuale (câte locuri sunt în cadrul │ │
│serviciilor, unde au fost semnalate ultimele cazuri, │ │
│componenţa nominalã a echipelor stradale şi informaţii │ │
│cu privire la activitatea curentã a acestora. │ │
│Activitãţile şi normele de funcţionare vor fi aprobate │ │
│de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
2 │Înfiinţarea, prin hotãrâre de consiliu local, în cadrul│Consiliile Locale │Trim. II
│fiecãrei Direcţii Generale de Asistenţã Socialã şi │Direcţiile Generale │ 2006
│Protecţia Copilului a unui compartiment specializat pe │de Asistenţã Socialã │
│copiii strãzii (minimum 3 specialişti) iar la nivelul │şi Protecţia Copilului│
│sectoarelor Municipiului Bucureşti, a unui serviciu │ │
│social stradal în care sã activeze minim 8 specialişti.│ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
3 │Operaţionalizarea centrelor existente şi evaluarea │ANPDC │Trim. II
│situaţiei grupurilor ţintã la nivelul fiecãrui oraş. │Direcţiile Generale │ 2006
│În evaluarea grupurilor ţintã se va avea în vedere │de Asistenţã Socialã │
│timpul cât au stat în stradã, judeţul de origine, │şi Protecţia Copilului│
│starea sãnãtãţii, eventuala stare infracţionalã. │ │
│Copiii nu vor sta în spaţiile destinate evaluãrii mai │ │
│mult de 72 de ore (*în situaţii speciale, acest │ │
│termen se poate prelungi pânã la 15 zile). │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
4 │Acţiunile vor fi pregãtite de cãtre DGASPC-uri │Directorii Direcţiilor│Trim. II
│împreunã cu secţiile de poliţie (poliţia comunitarã). │Generale de │ 2006
│Locul şi ora acţiunilor vor fi stabilite de comun acord│Asistenţã Socialã şi │
│de cãtre şefii secţiilor de poliţie şi de directorul │Protecţia Copilului │
│DGASPC │IGP (IJP/DGPMB- │
│Acţiunile se vor efectua succesiv la perioade scurte de│Şefii Secţiilor de │
│timp şi la ore diferite. │Poliţie comunitarã) │
│Din echipe pot face parte şi reprezentanţi ai │Organizaţiile │
│organizaţiilor neguvernamentale autorizate cu │neguvernamentale │
│activitate şi experienţã în protecţia/reintegrarea │autorizate │
│socialã a copiilor strãzii care desfãşoarã programe │ │
│de asistenţã socialã în raza sectorului/judeţului │ │
│respeciv │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
5 │Identificarea zonelor de intervenţie şi aproximarea │Direcţiile Generale │Trim. II
│ numãrului de copii aflaţi în stradã. │de Asistenţã Socialã │ 2006
│ │şi Protecţia Copilului│
│ │Inspectoratele de │
│ │Poliţie │
│ │ANPDC │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
6 │Pregãtirea periodicã a acţiunilor. │Consiliile locale │Permanent
│Frecventa intervenţiilor în stradã va fi corelatã cu │Direcţiile Generale │
│plecarea copiilor aduşi la acţiunile precedente în │de Asistenţã Socialã │
│spaţiile de evaluare. │şi Protecţia Copilului│
│Mijloacele de transport cu care copiii vor fi duşi în │IGP (IJP/DGPMB- │
│Centre vor fi puse la dispoziţie de cãtre DGASPC-uri │Şefii Secţiilor de │
│şi secţiile de poliţie. │Poliţie) │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
7 │Luarea mãsurilor de protecţie pentru copiii proveniţi │Directorii Direcţiilor│Permanent
│din stradã. │Generale de │
│Protejarea în centrele de urgenţã/rezidenţiale │Asistenţã Socialã şi │
│(inclusiv centrele organizaţiilor neguvernamentale), │Protecţia Copilului │
│precum şi transferul copiilor strãzii spre alte │Comisiile pentru │
│instituţii specializate se va face prin decizie a │Protecţia Copilului │
│directorului DGASPC respectiv prin hotãrâre a Comisiei │Instanţele │
│pentru Protecţia Copilului şi/sau prin hotãrâre datã de│judecãtoreşti │
│instanţa judecãtoreascã din judeţul/sectorul în care │Poliţia Transporturi │
│se aflã instituţia. │ │
│În cazul în care este necesar transferul copilului │ │
│într-o instituţie de ocrotire din alt judeţ, deplasarea│ │
│se va face sub protecţia poliţiei; în aceastã situaţie,│ │
│copilul va fi insoţit de asistenţii sociali ai DGASPC │ │
│judeţului de rezidenţã al acestuia. │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
8 │Stabilirea identitãţii copiilor proveniţi din stradã │Directorii Direcţiilor│Permanent
│(declararea tardivã a naşterii, identificarea │Generale de │
│pãrinţilor, efectuarea anchetelor sociale etc). │Asistenţã Socialã şi │
│ │Protecţia Copilului │
│ │Inspectoratul General │
│ │de Informatizare şi │
│ │evidenţa populaţiei - │
│ │şi structurile locale │
│ │ale acestuia │
│ │Institutul de │
│ │Medicinã Legalã şi │
│ │laboratoarele │
│ │teritoriale pentru │
│ │medicinã legalã │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
9 │Supravegherea şi asistarea copiilor proveniţi din │Directorii Direcţiilor│Permanent
│stradã, în vederea reintegrãrii lor sociale. │Generale de │
│Specialiştii serviciilor publice specializate vor │Asistenţã Socialã şi │
│întocmi şi prezenta comisiei pentru proteţia copilului │Protecţia Copilului │
│rapoarte bilunare cu privire la evoluţia copiilor │Comisia pentru │
│proveniţi din stradã. │Protecţia Copilului │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
10│Analizarea situaţiei copiilor strãzii în cadrul │Comisia pentru │Trim. II
│comisiilor pentru protecţia copilului sau a instanţei │Protecţia Copilului │ 2006
│judecãtoreşti în cazul pãrinţii care refuzã sã îşi dea │Instanţa │
│acordul conform legii: "În situaţia în care pãrinţii │judecãtoreascã │
│sau reprezentantul legal al copilului refuzã sau │ │
│împiedicã în orice mod efectuarea verificãrilor de │ │
│cãtre reprezentanţii direcţiei generale de asistenţã │ │
│socialã şi protecţia copilului, iar aceştia stabilesc │ │
│cã existã motive temeinice care sã susţinã existenţa │ │
│unei situaţii de pericol iminent pentru copil, datoratã│ │
│abuzului şi neglijãrii, direcţia generalã de asistenţã │ │
│socialã şi protecţia copilului sesizeazã instanţa │ │
│judecãtoreascã, solicitând emiterea unei ordonanţe │ │
│preşedinţiale de plasare a copilului în regim de │ │
│urgenţã la o persoanã, la o familie, la un asistent │ │
│maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial │ │
│licenţiat în condiţiile legii; │ │
│In termen de 48 de ore de la data executãrii ordonanţei│ │
│preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în │ │
│regim de urgenţã, direcţia generalã de asistenţã │ │
│socialã şi protecţia copilului sesizeazã instanţa │ │
│judecãtoreascã pentru a decide cu privire la: │ │
│înlocuirea plasamentului în regim de urgenţã cu │ │
│mãsura plasamentului, decãderea totalã sau parţialã │ │
│din exerciţiul drepturilor pãrinteşti". │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
11│Încheierea unor convenţii de colaborare între │Consiliile locale de │Trim. II
│serviciile publice specializate, DGASPC-uri şi │sector │ 2006
│organizaţiile neguvernamentale cu activitate şi │Direcţiile Generale │
│experienţã în protecţia/reintegrarea socialã a copiilor│de Asistenţã Socialã │
│strãzii. │şi Protecţia Copilului│
│Specialiştii serviciilor publice specializate vor │în parteneriat cu │
│colabora cu lucrãtorii stradali şi asistenţii sociali │Organizaţiile │
│ai organizaţiilor neguvernamentale; copiii vor putea fi│neguvernamentale │
│plasaţi în centrele rezidenţiale ale acestora. │Comisiile pentru │
│De asemenea, în baza convenţiilor de colaborare, │Protecţia Copilului │
│organizaţiilor neguvernamentale le vor fi repartizate │ │
│anumite zone în care sã desfãşoare activitãţi │ │
│specifice, în vederea monitorizãrii şi intervenţiei │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
12│Crearea/dezvoltarea unor servicii de consiliere şi │Direcţiile Generale │Permanent
│suport pentru pãrinţi, adresate inclusiv familiilor │de Asistenţã Socialã │
│copiilor aflaţi pe stradã. │şi Protecţia Copilului│
│Aceste servicii pot fi realizate în parteneriat cu │în parteneriat cu │
│organizaţii neguvernamentale autorizate sã │Organizaţiile │
│desfãşoare activitãţi în domeniul protecţiei copilului.│neguvernamentale │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
13│Organizarea unor cursuri de pregãtire a lucrãtorilor │Autoritatea Naţionalã │Sem. II
│sociali stradali/a personalului centrelor │Pentru Protecţia │ 2006
│ │Drepturilor Copilului │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
14│Elaborarea unor instrumente de lucru unitare, │Autoritatea Naţionalã │Sem. I
│necesare în activitãţile de monitorizare şi reintegrare│pentru Protecţia │ 2006
│socialã a copiilor strãzii (fişa copilului, baza de │Drepturilor Copilului │
│date etc) │Direcţiile Generale │
│In realizarea acestora vor colabora specialiştii │de Asistenţã Socialã │
│organizaţiilor publice şi private cu experienţa în │şi Protecţia Copilului│
│domeniu. │ │
│ │Organizaţii │
│ │neguvernamentale │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
15│Crearea condiţiilor necesare pentru implementarea │Autoritatea Naţionalã │Sem. II
│proiectului cu finanţare externã "Iniţiativa Copiii │Pentru Protecţia │ 2006
│Strãzii", prin ratificarea acordului de împrumut dintre│Drepturilor Copilului │
│România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului │Ministerul Finanţelor │
│Europei, încheierea acordurilor de împrumut subsidiar │Publice │
│între Ministerul Finanţelor Publice şi ANPDC, │ │
│înfiinţarea unitãţii de management a proiectului, │ │
│elaborarea manualului de implementare a proiectului şi │ │
│demararea procedurilor de selectare a │ │
│subproiectelor care urmeazã sã fie implementate │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
16│Obţinerea aprobãrii BDCE pentru lista cu │ANPDC │Sem. I
│judeţele/sectoarele şi subproiectele care urmeazã sã │Consiliile │ 2007
│fie implementate, începerea întocmirii studiilor de │Judeţene/Consiliile │
│fezabilitate pentru aceste subproiecte şi demararea │Locale │
│semnãrii convenţiilor de implementare, stabilirea │DGASPC │
│ONG-urilor şi a altor parteneri care participã la │ │
│proiect, începerea implemetãrii subproiectelor │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
17│Finalizarea primelor subproiecte, pregãtirea │ANPDC │Sem. II
│personalului din noile servicii, monitorizarea │Consiliile │ 2007
│activitãţii subproiectelor finalizate │Judeţene/Consiliile │
│ │Locale │
│ │DGASPC │
───┴───────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────
───┬───────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────
Nr.│ Activitãţi │ Responsabili │ Termen
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
1│Acţiuni de informare a pãrinţilor aflaţi cu copii în │Direcţiile Generale de│Permanent
│stradã │Asistenţã Socialã şi │
│Acţiunile de informare se vor face de cãtre fiecare │Protecţia Copilului │
│DGASPC (care îşi vor desemna echipe pentru acest │(serviciul social │
│lucru), şi vor avea loc într-o etapã premergãtoare │stradal) IGP (IJP/ │
│acţiunilor prevãzute mai sus. Astfel, pãrinţii vor fi │DGPMB- │
│atenţionaţi şi informaţi cu privire la prevederile │Poliţiştii comunitari │
│legii, vor fi informaţi cu privire la drepturile şi │ │
│obligaţiile pe care le au şi care sunt consecinţele │ │
│pe care le vor suporta în cazul în care mai sunt gãsiţi│ │
│în stradã în una din situaţiile menţionate pe tot │ │
│parcursul planului cadru (exploatarea copiilor sub │ │
│orice formã,etc) │ │
│ │ │
│Informaţiile oferite pãrinţilor aflaţi cu copii în │ │
│stradã sau pãrinţilor ai cãror copii sunt pe stradã │ │
│(ceea ce implicã verificãri la domiciliu) trebuie sã │ │
│includã urmãtoarele prevederi ale <>Legii nr. 272/2004 │ │
│privind promovarea şi protecţia drepturilor copilului: │ │
│ │ │
│Art. 132 │ │
│alin. (1) Îndemnul ori înlesnirea practicãrii │ │
│cerşetoriei de cãtre un minor sau tragerea de foloase │ │
│de pe urma practicãrii cerşetoriei de cãtre un minor │ │
│se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani; │ │
│alin. (2) Recrutarea ori constrângerea unui minor la │ │
│cerşetorie se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 │ │
│ani; Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) sau (2) este │ │
│sãvârşitã de un pãrinte sau de reprezentantul legal al │ │
│minorului pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani │ │
│pentru fapta prevãzutã la alin. (1), şi de la 2 la 7 │ │
│ani şi interzicerea unor drepturi pentru fapta │ │
│prevãzutã la alin. (2). │ │
│ │ │
│Art. 133 │ │
│Fapta pãrintelui sau a reprezentantului legal al unui │ │
│copil de a se folosi de acesta pentru a apela în mod │ │
│repetat la mila publicului, cerând ajutor financiar │ │
│sau material se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 │ │
│ani şi interzicerea unor drepturi │ │
│ │ │
│Prevederile art. 132 şi 133 vor fi comunicate copiilor │ │
│şi pãrinţilor care îşi exploateazã copii obligându-i │ │
│sã cerşeascã. Prevederile art. 64 şi 94 vor fi │ │
│comunicate copiilor care muncesc pe stradã (spãlat │ │
│parbrize cãrat/descãrcat, vânzare la tarabe pe stradã │ │
│sau în piete etc.), şi pãrinţilor acestora si au în │ │
│vedere condiţiile în care se poate lua mãsurã de │ │
│protectie specialã pentru copilul aflat în una din │ │
│situaţiile menţionate. │ │
│ │ │
│Art. 64 │ │
│alin. (1) Plasamentul copilului în regim de urgenţã │ │
│este o mãsurã de protecţie specialã, cu caracter │ │
│temporar, care se stabileşte în situaţia copilului │ │
│abuzat sau neglijat (...) │ │
│alin. (3) Pe toatã durata plasamentului în regim de │ │
│urgenţã se suspendã de drept exerciţiul drepturilor │ │
│pãrinteşti pânã când instanţa judecãtoreascã va │ │
│decide cu privire la menţinerea sau la înlocuirea │ │
│acestei mãsuri şi cu privire la exercitarea drepturilor│ │
│pãrinteşti │ │
│ │ │
│Art. 94 │ │
│alin. (2) În situaţia în care persoanele prevãzute la │ │
│alin. (1) refuzã sau împiedicã în orice mod efectuarea │ │
│verificãrilor de cãtre reprezentanţii direcţiei │ │
│generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului, │ │
│iar aceştia stabilesc cã existã motive temeinice care │ │
│sã susţinã existenţa unei situaţii de pericol iminent │ │
│pentru copil, datoratã abuzului şi neglijãrii, direcţia│ │
│generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului │ │
│sesizeazã instanţa judecãtoreascã, solicitând emiterea │ │
│unei ordonanţe preşedinţiale de plasare a copilului în │ │
│regim de urgenţã la o persoanã, la o familie, la un │ │
│asistent maternal sau într-un serviciu de tip │ │
│rezidenţial licenţiat în condiţiile legii; în termen de│ │
│48 de ore de la data executãrii ordonanţei │ │
│preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în │ │
│regim de urgenţã, direcţia generalã de asistenţã │ │
│socialã şi protecţia copilului sesizeazã instanţa │ │
│judecãtoreascã pentru a decide cu privire la: │ │
│înlocuirea plasamentului în regim de urgenţã cu │ │
│mãsura plasamentului, decãderea totalã sau parţialã │ │
│din exerciţiul". │ │
│ │ │
│În situaţia în care atât copiii, cât şi pãrinţii refuzã│ │
│serviciile de informare şi consiliere (pe stradã, la │ │
│domiciliu sau la DGASPC) în mod repetat (2-3 ori), │ │
│iar prezenţa în stradã a fenomenului cerşetoriei şi │ │
│exploatãrii copiilor continuã, se recomandã aplicarea │ │
│prevederilor menţionate anterior şi luarea │ │
│deciziilor de plasament în regim de urgenţã pentru │ │
│aceste cazuri, conform legislaţiei în vigoare. │ │
───┼───────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────
2 │Informarea cu privire la drepturile de care pot │Direcţiile de Asistentã Perma-
│beneficia familia şi copii acesteia (alocatia de stat │Socialã şi Protecţia │ nent
│pentru copii, alocaţia complementara, venitul │Copilului │
│minim garantat, facilitãţi pentru copiii care │Serviciile Publice de │
│urmeazã cursurile şcolare: burse sociale, cornul şi │Asistenţã Socialã │
│laptele, rechizite scolare, precum şi instituţiile şi │ISJ │
│autoritãţile cãrora li se pot adresat pentru a putea │DSP │
│beneficia de aceste drepturi) │OP │
│Campanii de informare a comunitãţii cu privire la │Organizaţiile │
│acţiunile destinate copiilor strãzii, a serviciilor pe │neguvernamentale │
│care le oferã DGASPC-urile şi ONG-urile, precum şi │ │
│posibilitãţile de sesizare a cazurilor de copii ai │ │
│strãzii de cãtre opinia publicã. │ │
───┴───────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────