Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA URGENTA nr. 10 din 19 aprilie 1997  cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA URGENTA nr. 10 din 19 aprilie 1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 72 din 22 aprilie 1997
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
(1) Societãţile comerciale şi regiile autonome au obligaţia efectuãrii, la scadenta, a tuturor plãţilor datorate cãtre orice creditor, inclusiv cele pentru achitarea creanţelor bugetare.
(2) Scadenta plãţilor se stabileşte conform clauzelor înscrise în contractele comerciale, în contractele de credit sau potrivit dispoziţiilor cuprinse în legi speciale privind plata obligaţiilor bugetare, dupã caz.
ART. 2
(1) Între societãţile comerciale, precum şi între acestea şi regiile autonome, plãţile se pot realiza prin utilizarea urmãtoarelor instrumente de plata garantate:
a) cambie şi bilet de ordin, avalizate de o societate bancarã şi acceptate în prealabil de obligatul principal, conform <>Legii nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului de ordin, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 23 august 1993 şi aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994;
b) cec, certificat conform <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 ;
c) forfetare sau factoring.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, instrumentele de plata prevãzute la alin. (1) lit. c) se definesc astfel:
a) forfetarea este un contract prin care un vinzator sau prestator de servicii îşi vinde creanţele pe care le are fata de un cumpãrãtor sau beneficiar unei societãţi bancare sau unei instituţii financiare specializate, contra unei taxe de forfetare;
b) factoring este un contract încheiat între o parte, denumita aderent, furnizoare de mãrfuri sau prestatoare de servicii, şi o societate bancarã sau o instituţie financiarã specializatã, denumita factor, prin care aceasta din urma asigura finanţarea, urmãrirea creanţelor şi protecţia riscurilor de credit, iar aderentul cedeazã factorului, cu titlu de vînzare sau de gaj, creanţele nãscute din vînzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terţi.
ART. 3
În scopul achitãrii obligaţiilor de plata, se pot conveni urmãtoarele:
a) compensarea datoriilor nerambursate la scadenta, ale regiilor autonome, precum şi ale societãţilor comerciale înfiinţate în conformitate cu prevederile <>cap. III din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, cu modificãrile ulterioare, potrivit dispoziţiilor art. 1.143-1.153 din Codul civil;
b) conversia datoriilor, nerambursate la scadenta, ale societãţilor comerciale prevãzute la lit. a), în acţiuni sau pãrţi sociale.
ART. 4
(1) În cazul societãţilor comerciale cu capital de stat, debitoare, conversia datoriilor în acţiuni sau pãrţi sociale se face cu aprobarea adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor, pe baza mandatului special acordat de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, ţinînd seama şi de perspectivele de redresare financiarã prin conversie.
(2) Societãţile comerciale cu capital privat îşi pot transforma creanţele rezultate din contracte de vînzare-cumpãrare sau de prestãri de servicii, dupã caz, în acţiuni sau pãrţi sociale ale societãţilor comerciale debitoare, în care statul deţine acţiuni sau pãrţi sociale, în limita unui procent care va fi convenit de comun acord.
(3) Societãţile bancare îşi pot transforma drepturile lor de creanta în acţiuni sau pãrţi sociale la societãţile comerciale prevãzute la art. 3 din prezenta ordonanta de urgenta, cu respectarea dispoziţiilor art. 28 din Legea
nr. 33/1991 privind activitatea bancarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991; şi cu luarea în considerare a implicatiilor pe care aceasta operaţiune le-ar putea avea asupra situaţiei patrimoniale a societãţilor bancare în cauza şi asupra indicatorilor de prudenta bancarã prevãzuţi de normele în vigoare, emise de cãtre Banca Nationala a României.
(4) Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale se va face cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) încheierea unei convenţii prin care debitorul şi creditorul convin conversia datoriilor nerambursate la scadenta;
b) pe baza convenţiei prevãzute la lit. a) şi cu aprobarea Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, transferul de acţiuni sau de pãrţi sociale de la Fondul Proprietãţii de Stat se va face direct de cãtre creditor, în limita valoricã a datoriilor ce urmeazã sa fie stinse;
c) includerea obligatorie a debitorului care realizeazã conversia de datorii nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, în categoria societãţilor comerciale care se privatizeazã.
(5) Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale nu se va face la societãţile comerciale aflate în reorganizare sau lichidare judiciarã potrivit <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii şi lichidãrii judiciare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995, cu modificãrile ulterioare, sau la societãţile comerciale aflate în lichidare administrativã, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126-127 din 17 noiembrie 1990, cu modificãrile ulterioare. De asemenea, conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale nu se va face la societãţile comerciale ale cãror acţiuni sau pãrţi sociale au fost oferite spre vînzare de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 5
Veniturile, respectiv cheltuielile rezultate din anularea datoriilor sau din încasarea creanţelor, dupã caz, ca urmare a transferului de acţiuni sau pãrţi sociale de la Fondul Proprietãţii de Stat, conform convenţiei, sînt deductibile la calculul profitului impozabil.
ART. 6
În scopul achitãrii obligaţiilor de plata şi diminuãrii pierderilor din economie, Fondul Proprietãţii de Stat va lua, în principal, urmãtoarele mãsuri:
a) vînzarea activelor societãţilor comerciale debitoare, pînã la acoperirea datoriilor;
b) compensarea datoriilor nerambursate la scadenta între societãţile comerciale debitoare sau conversia acestora în acţiuni sau pãrţi sociale;
c) divizarea unei societãţi comerciale debitoare în mai multe societãţi comerciale şi vînzarea acţiunilor emise de acestea;
d) vînzarea sau plata integrala sau vînzarea în rate a acţiunilor sau pãrţilor sociale pe care le gestioneazã la societãţile comerciale ale cãror datorii nu sînt exigibile sau au fost reesalonate de comun acord cu creditorii;
e) încheierea operaţiunilor şi iniţierea lichidãrii administrative, potrivit <>Legii nr. 31/1990 , pe baza hotãrîrii adunãrilor generale ale actionarilor sau asociaţilor, convocate, în termen de cel mult 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, de cãtre administratorii societãţilor comerciale aflate în imposibilitate de plata.
ART. 7
(1) În cazul societãţilor comerciale la care se declanseaza procedura de lichidare potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, Fondul Proprietãţii de Stat va numi un lichidator, persoana fizica sau persoana juridicã, romana sau strãinã, pe baza contractualã, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 31/1990 .
(2) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 178 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 31/1990 , lichidatorul va avea dreptul sa vinda, prin licitaţie publica, bunurile mobile şi imobile ale societãţii comerciale, în bloc sau piesa cu piesa, la preţul cel mai bun oferit, în funcţie de condiţiile pieţei.
(3) Pentru acoperirea pasivului exigibil, lichidatorul va efectua plati, din sumele obţinute în urma vinzarii activelor unei societãţi comerciale, în urmãtoarea ordine:
a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vinzarii sau îndeplinirii procedurii de lichidare în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta;
b) pentru achitarea salariilor restante;
c) în contul creditorilor care dispun de un gaj sau de o ipoteca asupra bunurilor mobile sau imobile ale societãţii comerciale;
d) în contul creanţelor statului, provenite din impozite, taxe şi alte obligaţii fiscale stabilite conform legii, din contribuţii la bugetul asigurãrilor sociale de stat, precum şi la fondurile sociale;
e) în contul creanţelor rezultind din împrumuturi acordate de cãtre stat;
f) în contul creditorilor chirografari;
g) în contul actionarilor sau asociaţilor.
(4) Creditorii ale cãror drepturi au fost prezentate cu intirziere, dar nu mai tirziu de închiderea lichidãrii în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, vor fi îndestulaţi, conform ordinii stabilite la alineatul precedent, în mod proporţional, numai din sumele eventual rãmase dupã plata creanţelor înregistrate în termen.
(5) Lichidatorul va prezenta lunar Fondului Proprietãţii de Stat un raport scris în legatura cu stadiul vinzarii activelor acelor societãţi comerciale la care s-a dispus lichidarea potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 8
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica în cazul societãţilor comerciale pentru care Fondul Proprietãţii de Stat a dispus anterior lichidarea administrativã în temeiul <>Legii nr. 31/1990 şi al Legii privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 16 august 1991, cu modificãrile ulterioare.
ART. 9
În termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, administratorii societãţilor comerciale debitoare vor convoca adunãrile generale extraordinare ale actionarilor sau asociaţilor, pentru a decide asupra mãsurilor legale care se impun a fi luate.
ART. 10
În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Finanţelor, împreunã cu Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Nationala pentru Privatizare, va emite norme metodologice, care vor fi supuse aprobãrii Guvernului.
ART. 11
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga:
a) <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele mãsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontãrilor în economie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 3 februarie 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 119 din 6 decembrie 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, cu excepţia art. 16;
b) <>art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 131/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 28 octombrie 1996;
c) <>Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992, cu modificãrile ulterioare, şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 22 iulie 1993.
ART. 12
(1) Acordurile de conciliere încheiate de agenţii economici cu principalii creditori şi societãţile bancare finanţatoare, precum şi înlesnirile la plata a creanţelor bugetare acordate de Ministerul Finanţelor şi/sau Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale ori consiliile locale, dupã caz, rãmîn în vigoare cu respectarea termenelor de plata şi a cuantumului sumelor stabilite la data încheierii acestora.
(2) Convenţiile încheiate de Fondul Proprietãţii de Stat şi ministere, pentru acordarea de credite fãrã dobinda din Fondul de redresare financiarã la dispoziţia Guvernului pentru plata energiei electrice şi a gazelor naturale, rãmîn valabile.
ART. 13
(1) În vederea diminuãrii blocajului financiar, procedurile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta pot fi aplicate, în mod corespunzãtor, şi de societãţile comerciale cu capital social privat, în raporturile dintre acestea.
(2) Prevederile art. 3 lit. b) nu sînt aplicabile în raporturile dintre o regie autonomã, avînd calitatea de creditor, şi o societate comercialã, avînd calitatea de debitor al respectivei regii autonome.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
-----------------
Ministru de stat, ministrul reformei,
Ulm Spineanu

p. Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat

Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului
Proprietãţii de Stat,
Sorin Dumitru

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Privatizare,
Valentin Ionescu

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016