Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. H pct. 5 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
ART. 1
(1) Transporturile publice rutiere şi pe cãile navigabile interioare contribuie la libera circulaţie a persoanelor, mãrfurilor şi altor bunuri în interiorul tarii, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, în condiţii ecologice şi eficiente, executate de diferiţi operatori de transport, posesori de licenţe şi/sau autorizaţii, obţinute în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(2) Transporturile publice rutiere şi pe cãile navigabile interioare se desfãşoarã în regim concurential, iar tarifele aferente se stabilesc liber pe piata, în funcţie de cerere şi oferta, dacã prin legi speciale nu se prevede altfel.
ART. 2
Pentru satisfacerea unor necesitaţi de natura economicã, socialã sau de mediu, pentru acordarea de facilitãţi unor categorii de persoane sau pentru a se asigura capacitãţi suficiente de transport pe anumite rute se pot stabili servicii publice de transport rutier şi pe cãile navigabile interioare.
ART. 3
(1) Serviciile publice de transport se stabilesc de Guvern sau de consiliile locale, dupã caz, denumite în continuare autoritãţi competente, dacã reglementãrile în vigoare nu prevãd altfel.
(2) La stabilirea unor servicii publice de transport se va tine seama de:
a) interesul general;
b) posibilitatea utilizãrii mai multor moduri de transport;
c) tarifele şi condiţiile de transport care pot fi oferite beneficiarilor;
d) posibilitãţile financiare de acoperire a subvenţiilor de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
(3) În cazul în care serviciul public de transport se poate desfasura prin mai multe moduri de transport, va fi ales acel mod care presupune costurile cele mai mici.
(4) Rutele, condiţiile şi tarifele aferente acestor transporturi se stabilesc de cãtre autoritãţile competente. Tarifele şi calculatia acestora vor fi avizate de Oficiul Concurentei, conform prevederilor legale în vigoare.
(5) Încredinţarea serviciilor publice de transport se va face în regim concurential.
ART. 4
Prin serviciu public de transport se înţelege acel transport public, stabilit potrivit art. 2, pe care un operator de transport este obligat sa îl efectueze, în condiţiile impuse de autoritãţile competente, chiar dacã acesta ar avea efecte economice negative asupra activitãţii sale.
ART. 5
Autoritãţile competente vor lua mãsuri de reducere a serviciilor publice de transport.
ART. 6
Obligaţia efectuãrii unui serviciu public de transport consta în:
a) obligaţia de exploatare, care impune operatorului de transport autorizat sau licenţiat sa efectueze serviciul respectiv, sa îl desfãşoare continuu şi regulat, sa asigure capacitatea necesarã şi sa respecte condiţiile impuse de autoritãţile competente. Obligaţia de exploatare include şi obligaţia operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport;
b) obligaţia de transport, care impune oricãrui operator de transport sa accepte şi sa efectueze servicii publice de transport în condiţiile stabilite de autoritãţile competente;
c) obligaţia tarifara, care impune operatorilor de transport practicarea tarifelor stabilite de autoritãţile competente, contrar interesului comercial al operatorilor, rezultând fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife. Nu sunt considerate obligaţii tarifare mãsurile luate de autoritãţile competente privind politica de preţuri, care se aplica ansamblului de activitãţi economice, sau cele care au ca scop reglarea pieţei transporturilor.
ART. 7
(1) Se considera ca o obligaţie de exploatare şi/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra activitãţii operatorilor de transport care îndeplinesc respectiva obligaţie, dacã cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligaţii sunt mai mari decât veniturile obţinute.
(2) Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilanţului anual, prin care se evidenţiazã diferenţa dintre cheltuielile efectuate şi veniturile realizate, ca urmare a efectuãrii obligaţiilor de exploatare şi/sau de transport.
(3) Dacã obligaţia de exploatare şi/sau de transport se referã la una sau mai multe categorii de persoane sau rute de transport practicate de respectivul operator de transport, efectul economic negativ se va stabili luându-se în considerare numai cheltuielile şi veniturile aferente transportului acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport.
(4) Se considera ca obligaţia tarifara are efecte economice negative atunci când diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente serviciului public de transport este mai mica decât diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente aceluiaşi transport, dacã acesta s-ar fi desfãşurat în condiţii de concurenta, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.
(5) Pentru serviciile publice de transport se organizeazã evidenta contabila distinctã.
ART. 8
(1) Operatorii de transport care presteazã servicii publice de transport beneficiazã de subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(2) Valoarea subvenţiilor se calculeazã dupã cum urmeazã:
a) în cazul unei obligaţii de exploatare sau de transport, valoarea subvenţiilor este egala cu diferenţa dintre diminuarea cheltuielilor şi diminuarea veniturilor operatorilor de transport care efectueazã transportul public, care ar rezulta dacã respectivul operator de transport nu ar efectua aceasta activitate;
b) în cazul unei obligaţii tarifare, valoarea subventiei se stabileşte pe baza urmãtoarei formule de calcul:
C = (N(ute) x t(c)) - (N(utr) x t(i)) - (C(tc) - C(ti)),
în care:
- N(ute) reprezintã numãrul estimat de unitãţi transportate (numãr de cãlãtori sau unitãţi de marfa);
- N(utr) reprezintã numãrul efectiv de unitãţi transportate (numãr de cãlãtori sau unitãţi de marfa);
- t(c) reprezintã tarifele practicate pe piata pentru acelaşi gen de transport sau, în lipsa unor astfel de tarife, tarifele pe care operatorul de transport le-ar stabili pe baze comerciale;
- t(i) reprezintã tariful impus;
- C(tc) reprezintã costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea unor tarife practicate pentru transporturi similare sau, în lipsa acestora, a unor tarife stabilite de operatorul de transport pe criterii comerciale;
- C(ti) reprezintã costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse;
c) în cazul în care valoarea stabilitã în conformitate cu lit. b) nu acoperã costurile aferente activitãţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subventiei pentru activitatea respectiva este egala cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activitãţii respective.
ART. 9
(1) Serviciul public de transport se desfãşoarã pe baza unui contract încheiat între instituţiile abilitate de autoritatea competenta care a stabilit serviciul respectiv şi operatorul de transport cãruia îi revine obligaţia efectuãrii acestuia.
(2) Contractul va cuprinde obligatoriu:
a) categoriile de persoane sau de mãrfuri care beneficiazã de serviciul public de transport;
b) ruta sau rutele pe care se desfãşoarã serviciul public de transport;
c) condiţiile de exploatare, de transport şi de tarifare, precum şi condiţiile de calitate şi continuitate, în care urmeazã sa se desfãşoare serviciul public de transport;
d) durata contractului;
e) modul de calcul şi termenele de plata a subvenţiilor;
f) perioadele în care se efectueazã regularizarea cuantumului subvenţiilor;
g) clauze privind modificarea, suspendarea sau rezilierea contractului;
h) penalitãţi pentru nerespectarea condiţiilor contractuale;
i) cazuri de forta majorã.
ART. 10
(1) Autoritãţile competente care au stabilit un serviciu public de transport pot hotãrî suspendarea sau anularea acestuia, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) dacã acest serviciu poate fi efectuat printr-un alt mod de transport, în condiţii de preţ şi de calitate mai avantajoase. În acest caz vechiul serviciu public de transport înceteazã în momentul în care noul serviciu începe sa funcţioneze;
b) dacã operatorul de transport dovedeşte ca nu mai poate efectua acest serviciu;
c) datoritã lipsei surselor de finanţare pentru plata subvenţiilor.
(2) Condiţiile şi procedurile de suspendare sau de anulare, dupã caz, a serviciului public de transport, conform alin. (1), vor fi prevãzute în actul de stabilire a acestuia, de cãtre autoritatea competenta, potrivit art. 3.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes
p. Secretar de stat,
şeful Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Ioan Onisei
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: