Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 81 din 28 august 2003  privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 81 din 28 august 2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 624 din 31 august 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) active fixe - active deţinute de cãtre instituţiile publice în scopul utilizãrii lor pe termen lung. Activele fixe includ activele fixe corporale şi necorporale;
b) active fixe necorporale - active fixe fãrã substanta fizica, care se utilizeazã pe o perioada mai mare de un an;
c) active fixe corporale - active fixe care îndeplinesc cumulativ doua condiţii: au valoarea de intrare mai mare decât limita stabilitã prin hotãrâre a Guvernului şi durata normalã de utilizare mai mare de un an;
d) active fixe necorporale în curs - active fixe necorporale neterminate pana la sfârşitul perioadei, evaluate la costul de achiziţie, respectiv la costul de producţie;
e) active fixe corporale în curs - active fixe corporale neterminate pana la sfârşitul perioadei, evaluate la costul de achiziţie, respectiv la costul de producţie;
f) amenajãri la terenuri - lucrãri cum ar fi: racordarea la sistemul de alimentare cu energie electrica, lucrãrile de acces, imprejmuirile şi altele asemenea;
g) diferenţe din reevaluare - plusul de valoare rezultat din reevaluarea activelor fixe corporale şi activelor fixe corporale în curs, care depãşeşte valoarea contabila;
h) durata de viata utila - perioada pe parcursul cãreia se estimeaza ca se va utiliza activul supus amortizarii;
i) conservare - scoaterea temporarã din funcţiune a activelor fixe corporale în situaţia în care nu pot fi utilizate în scopul pentru care au fost achiziţionate sau în alte scopuri şi care nu justifica efectuarea de cheltuieli de funcţionare;
j) reevaluare - operaţiunea de actualizare a valorii contabile a activelor fixe corporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice;
k) valoare amortizabila - valoarea contabila a activului fix ce trebuie înregistratã în mod sistematic pe parcursul duratei de viata utile;
l) valoare contabila - valoarea de înregistrare în contabilitate a activului fix la data intrãrii în instituţia publica.
ART. 2
(1) Instituţiile publice, indiferent de sursa de finanţare a cheltuielilor şi de subordonare, vor inventaria şi vor reevalua activele fixe corporale şi activele fixe corporale în curs, aflate în patrimoniul lor la data de 30 septembrie 2003, astfel încât rezultatele reevaluarii sa fie cuprinse în bilanţul contabil întocmit la 31 decembrie 2003.
(2) Reevaluarea se efectueazã pe baza coeficienţilor de actualizare valabili la data de 31 decembrie 2002, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistica.
(3) Bunurile din patrimoniul cultural naţional vor fi reevaluate de cãtre evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, pana la data de 31 decembrie 2004, rezultatele reevaluarii urmând a fi cuprinse în bilanţul contabil întocmit la 31 decembrie 2004.
ART. 3
Toate activele fixe corporale aflate în proprietatea publica şi care în prezent sunt înregistrate în evidenta tehnic-operativã în unitãţi naturale sau natural-convenţionale vor fi evaluate dupã metodologia stabilitã de fiecare minister, autoritate a administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, şi înregistrate în contabilitate pana la finele anului 2005.
ART. 4
Nu sunt supuse reevaluarii:
a) activele fixe corporale care au intrat în patrimoniul instituţiilor publice în cursul anului 2003;
b) activele fixe corporale care la data de 30 septembrie 2003 au durata normalã de utilizare expiratã;
c) activele fixe corporale aflate în conservare, precum şi rezervele de mobilizare care sunt evidentiate în contabilitate ca active fixe corporale;
d) activele fixe corporale pentru care au fost întocmite documentele, dar nu s-au obţinut aprobãrile legale de scoatere din funcţiune şi care nu au fost demontate, demolate sau dezmembrate;
e) activele fixe corporale care au fost reevaluate la data de 31 decembrie 1999 de cãtre unitãţile din sectorul de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala;
f) activele fixe corporale care au fost reevaluate în baza prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 27/1999 .
ART. 5
În vederea reflectãrii valorii reale, precum şi a prezentãrii prin situaţiile financiare a unei imagini fidele asupra patrimoniului, activele fixe corporale şi necorporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice urmeazã sa fie supuse amortizarii în condiţiile prezentei ordonanţe începând cu data de 1 ianuarie 2004.
ART. 6
Activele fixe corporale şi necorporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice, supuse amortizarii, sunt destinate sa deserveasca activitatea acestora pe o perioada mai mare de un an şi se consuma treptat.
ART. 7
(1) Sunt considerate active fixe corporale obiectul sau complexul de obiecte ce se utilizeazã ca atare şi care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au o valoare de intrare mai mare decât limita stabilitã prin hotãrâre a Guvernului;
b) au o durata normalã de utilizare mai mare de un an.
(2) Pentru obiectele care sunt folosite în loturi, seturi sau care formeazã un singur corp, lot ori set, la determinarea amortizarii se are în vedere valoarea întregului corp, lot sau set.
(3) Pentru componentele care intra în structura unui activ corporal, a cãror durata normalã de utilizare diferã de cea a activului rezultat, amortizarea va fi determinata pentru fiecare componenta.
(4) Duratele normale de utilizare aprobate prin hotãrâre a Guvernului se pot corecta, în sensul majorãrii sau reducerii acestora cu pana la 20%, cu aprobarea ordonatorului de credite.
ART. 8
Sunt, de asemenea, considerate active fixe corporale supuse amortizarii:
a) investiţiile efectuate la activele fixe corporale luate cu chirie;
b) capacitatile puse în funcţiune parţial, pentru care nu s-au întocmit formele de înregistrare ca active fixe corporale. Acestea se cuprind în grupele în care urmeazã a se inregistra, la valoarea rezultatã prin însumarea cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor;
c) investiţiile efectuate la activele fixe corporale în scopul îmbunãtãţirii parametrilor tehnici iniţiali şi care conduc la majorarea valorii acestora;
d) amenajãrile la terenuri.
ART. 9
Activele fixe corporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice, care nu se supun amortizarii, sunt urmãtoarele:
a) bunurile care aparţin domeniului public al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale potrivit legii, inclusiv investiţiile efectuate la acestea;
b) activele fixe corporale din patrimoniul serviciilor publice de interes local care desfãşoarã activitãţi de natura economicã, a cãror uzura fizica şi morala se recupereazã prin tarif sau preţ, potrivit legii;
c) activele fixe corporale aflate în conservare, precum şi rezervele de mobilizare care sunt evidentiate în contabilitate ca active fixe corporale;
d) lacurile, baltile, iazurile, care nu sunt rezultatul unei investiţii;
e) terenurile;
f) bunurile din patrimoniul cultural naţional;
g) bunurile utilizate în baza unui contract de închiriere;
h) bunurile de natura armamentului şi tehnicii de lupta.
ART. 10
Nu sunt considerate active fixe corporale:
a) motoarele, aparatele şi alte subansambluri ale activelor fixe corporale, procurate în scopul înlocuirii componentelor uzate cu ocazia reparaţiilor de orice fel, care nu modifica parametrii tehnici iniţiali ai activului fix corporal;
b) sculele, instrumentele şi dispozitivele speciale, indiferent de valoarea şi de durata lor normalã de utilizare;
c) construcţiile şi instalaţiile provizorii;
d) animalele care nu au îndeplinit condiţiile pentru a fi trecute la animale adulte, animalele de ingrasat, coloniile de albine, pasarile, cu excepţia celor pentru reproducere;
e) pãdurile;
f) prototipurile, atâta timp cat servesc ca model la executarea producţiei de serie, inclusiv seria zero, sau care sunt supuse încercãrilor în vederea omologãrii la producãtor;
g) echipamentul de protecţie şi de lucru, îmbrãcãmintea specialã, precum şi accesoriile de pat, indiferent de valoarea şi de durata lor de utilizare.
ART. 11
Activele fixe necorporale cuprind:
a) cheltuielile de dezvoltare care au ca scop aplicarea rezultatelor cercetãrii sau a altor cunoştinţe în scopul realizãrii de produse sau servicii noi sau care sunt imbunatatite substanţial, înaintea stabilirii producţiei de serie sau utilizãrii;
b) brevetele, certificatele de înregistrare, mãrcile, alte titluri de protecţie a drepturilor de proprietate intelectualã, licentele şi alte valori similare;
c) alte active fixe necorporale, inclusiv programe informatice create de instituţii sau achiziţionate de la terţi;
d) înregistrãri ale reprezentaţiilor teatrale, programe de radio sau televiziune, lucrãri muzicale, evenimente sportive, lucrãri literare, artistice ori recreative efectuate pe pelicule, benzi magnetice sau alte suporturi.
ART. 12
Prin valoarea de intrare a activelor fixe corporale şi necorporale se înţelege:
a) valoarea reevaluata în conformitate cu prevederile legale;
b) costul de achiziţie pentru activele fixe corporale şi necorporale procurate cu titlu oneros;
c) costul de producţie pentru activele fixe corporale şi necorporale construite sau produse de instituţiile publice;
d) valoarea justa pentru activele fixe corporale şi necorporale dobândite cu titlu gratuit, estimatã la înscrierea lor în activ pe baza raportului întocmit de specialişti şi cu aprobarea ordonatorului de credite.
ART. 13
Prin valoarea de intrare a terenurilor se înţelege:
a) valoarea reevaluata în conformitate cu prevederile legale;
b) costul de achiziţie pentru terenurile procurate cu titlu oneros;
c) valoarea justa pentru terenurile dobândite cu titlu gratuit, estimatã la înscrierea lor în activ pe baza raportului întocmit de specialişti şi cu aprobarea ordonatorului de credite.
ART. 14
Instituţiile publice au obligaţia sa evidentieze în contabilitate diferenţele din reevaluare, amortizarea activelor fixe corporale şi necorporale, precum şi sumele rezultate din valorificarea activelor fixe corporale scoase din funcţiune.

CAP. II
Regimul de amortizare şi calcularea amortizarii

ART. 15
(1) Instituţiile publice amortizeaza activele fixe corporale şi necorporale utilizând metoda amortizarii liniare.
(2) Amortizarea liniara consta în includerea uniforma în cheltuielile instituţiilor publice a unor sume fixe, stabilite proporţional cu numãrul de ani ai duratei normale de utilizare a activului fix.
(3) Amortizarea liniara se calculeazã prin aplicarea cotei de amortizare la valoarea de intrare a activelor fixe.
(4) Cota de amortizare se determina ca raport procentual între 100 şi durata normalã de utilizare din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe.
ART. 16
(1) Amortizarea activelor fixe corporale şi necorporale se calculeazã începând cu luna urmãtoare punerii în funcţiune, pana la recuperarea integrala a valorii de intrare, conform duratelor normale de utilizare.
(2) Amortizarea activelor fixe corporale date în concesiune sau cu chirie se calculeazã de cãtre instituţiile publice care le au în patrimoniu.
(3) Amortizarea investiţiilor la activele fixe corporale închiriate se recupereazã de cãtre instituţiile publice care au efectuat investiţiile, pe perioada contractului sau pe durata normalã de utilizare rãmasã, dupã caz.
ART. 17
Cheltuielile de dezvoltare se amortizeaza într-o perioada de cel mult 5 ani, cu aprobarea ordonatorului de credite.
ART. 18
Brevetele, certificatele de înregistrare, mãrcile, alte titluri de protecţie a drepturilor de proprietate intelectualã, licentele şi alte valori similare achiziţionate sau dobândite pe alte cai se amortizeaza pe durata prevãzutã pentru utilizarea lor de cãtre instituţiile publice care le deţin.
ART. 19
Programele informatice create de instituţiile publice, achiziţionate sau dobândite pe alte cai se amortizeaza în funcţie de durata probabila de utilizare, care nu poate depãşi o perioada de 5 ani, cu aprobarea ordonatorului de credite.
ART. 20
Înregistrãrile de reprezentaţii teatrale, programe de radio sau televiziune, lucrãri muzicale, evenimente sportive, lucrãri literare, artistice ori recreative efectuate pe pelicule, benzi magnetice sau alte suporturi nu se amortizeaza.
ART. 21
În cazul nerecuperarii integrale, pe calea amortizarii, a valorii contabile a activelor fixe corporale şi necorporale scoase din funcţiune, valoarea rãmasã neamortizata se include în cheltuielile instituţiilor publice, integral, la momentul scoaterii din funcţiune.

CAP. III
Scoaterea din funcţiune a activelor fixe

ART. 22
(1) Scoaterea din funcţiune a activelor fixe corporale, necorporale şi în curs se face cu aprobarea ordonatorului principal sau secundar de credite, dupã caz.
(2) La instituţiile publice la care conducãtorii îndeplinesc atribuţiile ordonatorilor terţiari de credite, scoaterea din funcţiune a activelor fixe corporale, necorporale şi în curs se va face cu aprobarea ordonatorului principal sau secundar de credite, dupã caz, în funcţie de subordonare.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 23
(1) Prevederile art. 2 se aplica în mod corespunzãtor şi de cãtre persoanele juridice fãrã scop patrimonial pentru activele corporale aferente activitãţilor fãrã scop patrimonial, inclusiv activitãţilor cu destinaţie specialã, potrivit legii şi activitãţilor economice.
(2) Celelalte prevederi se aplica în mod corespunzãtor şi de cãtre persoanele juridice fãrã scop patrimonial pentru activele corporale şi necorporale aferente activitãţilor fãrã scop patrimonial, inclusiv activitãţilor cu destinaţie specialã, potrivit legii.
(3) Amortizarea activelor corporale şi necorporale privind activitãţile economice desfãşurate de persoanele juridice fãrã scop patrimonial, potrivit legii, se face în continuare în conformitate cu reglementãrile valabile pentru agenţii economici.
ART. 24
(1) Nerespectarea prevederilor art. 2, 3 şi 5 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10 milioane lei la 30 milioane lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre reprezentanţii Curţii de Conturi, Ministerului Finanţelor Publice şi de alte persoane împuternicite în acest scop, potrivit legii.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) li se aplica prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
ART. 25
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice, care se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice ce va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 26
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
a) <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 27/1999 ;
b) art. 20 alin. 2 şi <>art. 21 alin. 2 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 31 mai 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 28 august 2003.
Nr. 81.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016