Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA nr. 77 din 28 august 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 619 din 30 august 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. III.11 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
ART. I
<>Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 48/2002 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, naţionalitate, etnie, limba, religie, categorie socialã, convingeri, gen, orientare sexualã, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori apartenenţa la o categorie defavorizatã care are ca scop sau efect restrangerea ori înlãturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitãrii, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice.
(2) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonanţe, prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane, pe baza criteriilor prevãzute la alin. (1), fata de alte persoane, în afarã cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare.
(3) Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le genereazã, favorizeazã sau defavorizeaza nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoana, un grup de persoane sau o comunitate fata de alte persoane, grupuri de persoane sau comunitãţi atrage rãspunderea contravenţionalã conform prezentei ordonanţe, dacã nu intra sub incidenta legii penale.
(4) Orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta bazatã pe doua sau mai multe criterii prevãzute la alin. (1) constituie circumstanţã agravantã la stabilirea rãspunderii contravenţionale dacã una sau mai multe dintre componentele acesteia nu intra sub incidenta legii penale.
(5) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, orice tratament advers venit ca reactie la o plângere cu privire la încãlcarea principiului tratamentului egal şi al nediscriminarii.
(6) Prevederile prezentei ordonanţe nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie şi a dreptului la informaţie.
(7) Mãsurile luate de autoritãţile publice sau de persoanele juridice de drept privat în favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei comunitãţi, vizând asigurarea dezvoltãrii lor fireşti şi realizarea efectivã a egalitãţii de sanse a acestora în raport cu celelalte persoane, grupuri de persoane sau comunitãţi, precum şi mãsurile pozitive ce vizeazã protecţia grupurilor defavorizate nu constituie discriminare în sensul prezentei ordonanţe.
(8) În înţelesul prezentei ordonanţe eliminarea tuturor formelor de discriminare se realizeazã prin:
a) prevenirea oricãror fapte de discriminare, prin instituirea unor mãsuri speciale, inclusiv a unor acţiuni afirmative, în vederea protecţiei persoanelor defavorizate care nu se bucura de egalitatea sanselor;
b) mediere prin soluţionarea pe cale amiabila a conflictelor apãrute în urma sãvârşirii unor acte/fapte de discriminare;
c) sancţionarea comportamentului discriminatoriu prevãzut în dispoziţiile alin. (1)-(5)."
2. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - În înţelesul prezentei ordonanţe, categorie defavorizatã este acea categorie de persoane care fie se afla pe o poziţie de inegalitate în raport cu majoritatea cetãţenilor datoritã diferenţelor identitare fata de majoritate, fie se confrunta cu un comportament de respingere şi marginalizare."
3. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Prevederile art. 5-8 nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului angajatorului de a refuza angajarea unei persoane care nu corespunde cerinţelor ocupationale în domeniul respectiv, atât timp cat refuzul nu constituie un act de discriminare în sensul prezentei ordonanţe, iar aceste mãsuri sunt justificate obiectiv de un scop legitim şi metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare."
4. Literele c), d), e), f) şi g) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"c) refuzul de a vinde sau de a închiria un teren sau imobil cu destinaţie de locuinta, cu excepţia situaţiei în care aceasta restrangere este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare;
d) refuzul de a acorda un credit bancar sau de a încheia orice alt tip de contract, cu excepţia situaţiei în care aceasta restrangere este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare;
e) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de teatre, cinematografe, biblioteci, muzee şi expoziţii, cu excepţia situaţiei în care aceasta restrangere este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare;
f) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de magazine, hoteluri, restaurante, baruri, discoteci sau de orice alţi prestatori de servicii, indiferent dacã sunt în proprietate privatã ori publica, cu excepţia situaţiei în care aceasta restrangere este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare;
g) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de companiile de transport în comun - prin avion, vapor, tren, metrou, autobuz, troleibuz, tramvai, taxi sau prin alte mijloace -, cu excepţia situaţiei în care aceasta restrangere este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate şi necesare;"
5. La capitolul II, dupã articolul 19 se introduce secţiunea a VI-a "Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii" cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii este autoritatea nationala care investigheaza şi sancţioneazã contraventional faptele sau actele de discriminare prevãzute în prezenta ordonanta.
Art. 19^2. - În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii îşi desfãşoarã activitatea în mod independent, fãrã ca aceasta sa fie îngrãditã sau influentata de cãtre alte instituţii ori autoritãţi publice.
Art. 19^3. - Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii este responsabil cu aplicarea şi controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe în domeniul sau de activitate, precum şi în ceea ce priveşte armonizarea dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminarii.
Art. 19^4. - În vederea combaterii faptelor de discriminare, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii îşi exercita atribuţiile în urmãtoarele domenii:
a) prevenirea faptelor de discriminare;
b) medierea faptelor de discriminare;
c) investigarea, constatarea şi sancţionarea faptelor de discriminare;
d) monitorizarea cazurilor de discriminare;
e) acordarea de asistenta de specialitate victimelor discriminarii."
6. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 5-8, 10, art. 15 alin. (1), (3) şi (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 şi 19 se sancţioneazã cu amenda între 2.000.000 lei şi 20.000.000 lei, dacã discriminarea vizeazã o persoana fizica, respectiv cu amenda între 4.000.000 lei şi 40.000.000 lei, dacã discriminarea vizeazã un grup de persoane sau o comunitate."
7. Alineatul (3) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 ."
8. Alineatul (4) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Actualizarea cuantumului amenzilor prevãzute în prezenta ordonanta se va face prin hotãrâri ale Guvernului."
9. La articolul 20, dupã alineatul (4) se introduc alineatele (5) şi (6) cu urmãtorul cuprins:
"(5) La cererea agenţilor constatatori, reprezentanţii legali ai autoritãţilor şi instituţiilor publice şi ai agenţilor economici supuşi controlului, precum şi persoanele fizice au obligaţia, în condiţiile legii:
a) sa punã la dispoziţie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectivului controlului;
b) sa dea informaţii şi explicaţii verbale şi în scris, dupã caz, în legatura cu problemele care formeazã obiectul controlului;
c) sa elibereze copiile documentelor solicitate;
d) sa asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfasurari a controlului şi sa-şi dea concursul pentru clarificarea constatãrilor.
(6) Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la alin. (5) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda între 2.000.000 lei şi 10.000.000 lei."
10. La capitolul IV, dupã articolul 24 se introduce articolul 25 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice alte dispoziţii contrare."
ART. II
<>Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 48/2002 şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea prezentei ordonanţe în Parlament, dându-se articolelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
---------------
Preşedintele Consiliului Naţional
pentru Combaterea Discriminarii,
Cristian Jura
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucureşti, 28 august 2003.
Nr. 77.
-----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: