Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 73 din 29 august 2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale <>art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi ale <>art. 2 alin. (3) din Legea serviciilor publice de gospodãrie comunalã nr. 326/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Prezenta ordonanta stabileşte cadrul juridic privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu energie termica, produsã centralizat, a comunelor, oraşelor şi municipiilor. (2) Serviciile publice de alimentare cu energie termica produsã centralizat, denumite în continuare servicii energetice de interes local, fac parte din sfera serviciilor publice de gospodãrie comunalã. (3) Serviciile energetice de interes local cuprind totalitatea acţiunilor şi activitãţilor desfãşurate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea şi controlul autoritãţilor administraţiei publice locale, în scopul alimentarii centralizate cu energie termica pentru încãlzire şi pentru prepararea apei calde de consum pentru locuinţe, instituţii publice, obiective social-culturale şi agenţi economici. ART. 2 (1) Serviciile energetice de interes local se furnizeazã prin intermediul unor sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, denumite în continuare sisteme energetice de interes local, destinate producerii, transportului, distribuţiei şi furnizarii energiei termice pe teritoriul localitãţilor. (2) Serviciile energetice de interes local se înfiinţeazã şi se organizeazã la nivelul tuturor localitãţilor care dispun de un sistem public centralizat de alimentare cu energie termica, indiferent de mãrimea acestuia. (3) Serviciile energetice de interes local se înfiinţeazã, se organizeazã şi funcţioneazã pe baza urmãtoarelor principii: a) autonomia localã; b) descentralizarea serviciilor publice; c) restrangerea şi reglementarea caracterului de monopol natural; d) responsabilitatea fata de utilizatori; e) asigurarea calitãţii şi continuitãţii serviciilor; f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publica sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului; g) asigurarea eficientei energetice; h) asigurarea unui mediu concurential; i) promovarea asocierii intercomunale; j) promovarea parteneriatului public-privat; k) corelarea cerinţelor cu resursele; l) conservarea mediului şi dezvoltarea durabila; m) accesul liber la informaţiile privind serviciul; n) participarea şi consultarea utilizatorilor. (4) Serviciile energetice de interes local se gestioneazã şi se administreazã prin intermediul unor agenţi economici furnizori/prestatori de servicii energetice de interes local, specializaţi şi licentiati în condiţiile legii, denumiţi în continuare operatori. (5) Operatorii pot presta una sau mai multe activitãţi specifice serviciilor energetice de interes local: fie numai producerea, numai transportul, numai distribuţia ori numai furnizarea energiei termice, fie combinatii ale acestora sau pe toate împreunã. ART. 3 (1) Sistemele energetice de interes local fac parte din infrastructura tehnico-edilitara a localitãţilor şi aparţin proprietãţii publice a unitãţilor administrativ-teritoriale. (2) Sistemele energetice de interes local sunt amplasate, de regula, pe terenuri aparţinând domeniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale. (3) Sistemele energetice de interes local constituie un ansamblu tehnologic şi funcţional unitar, alcãtuit din construcţii, instalaţii tehnologice, echipamente şi dotãri specifice, care cuprinde: a) centrale termice şi/sau centrale electrice de termoficare; b) reţele de transport; c) puncte termice/staţii termice; d) reţele de distribuţie; e) construcţii şi instalaţii auxiliare; f) bransamente, pana la punctele de delimitare/separare; g) sisteme de mãsura, control şi automatizare. ART. 4 Energia termica furnizatã utilizatorilor prin sistemele energetice de interes local trebuie sa respecte, în punctele de delimitare/separare a instalaţiilor, parametrii tehnologici şi programele de furnizare stabilite în contractele de furnizare şi cerinţele standardelor de performanta aprobate de autoritatea de reglementare. ART. 5 Modul de organizare şi funcţionare a serviciilor energetice de interes local, pe întregul ciclu tehnologic specific activitãţilor de producere, transport, transformare, distribuţie şi furnizare a energiei termice, inclusiv a activitãţilor privind dezvoltarea, retehnologizarea şi reabilitarea sistemelor energetice de interes local, are ca obiectiv: a) asigurarea competitiei în producerea şi furnizarea energiei termice, în condiţiile accesului reglementat al producãtorilor şi utilizatorilor la reţelele termice de transport şi distribuţie; b) creşterea eficientei energetice a sistemului pe întregul ciclu tehnologic, de la producerea, transportul, transformarea, distribuţia, pana la furnizarea şi utilizarea energiei termice, precum şi asigurarea viabilitatii economice durabile a sistemului; c) asigurarea transparenţei în stabilirea preţurilor şi a tarifelor la energia termica; d) constituirea stocurilor de combustibili de siguranta pentru sezonul de iarna; e) instituirea şi respectarea regimului de conducere, exploatare şi control prin intermediul dispeceratelor specializate în gestiunea energiei termice; f) stimularea participãrii sectorului privat, a investitorilor autohtoni şi strãini la producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice; g) realizarea obiectivelor locale şi globale privind protecţia mediului prin reducerea emisiilor de noxe şi a gradului de poluare; h) creşterea siguranţei în funcţionare a instalaţiilor şi asigurarea continuitãţii serviciului; i) proiectarea, execuţia şi exploatarea unitarã a sistemelor energetice de interes local. ART. 6 (1) În sensul prezentei ordonanţe, termenii, expresiile şi abrevierile de mai jos au urmãtoarea semnificatie: a) sistem public de alimentare centralizata cu energie termica - ansamblul construcţiilor, instalaţiilor tehnologice şi echipamentelor destinate producerii, transportului, transformarii, distribuţiei şi utilizãrii energiei termice, legate printr-un proces tehnologic şi funcţional comun, realizat în scopul alimentarii utilizatorilor cu agent termic pentru încãlzire şi apa calda de consum; b) instalaţii de producere a energiei termice - totalitatea construcţiilor şi instalaţiilor din centralele termice sau centralele electrice de termoficare, care produc un agent termic: abur, apa fierbinte sau apa calda; c) instalaţii de transport şi distribuţie a energiei termice ansamblul de conducte, instalaţii de pompare (altele decât cele din punctele termice şi centralele termice sau termoelectrice), alte instalaţii auxiliare cu ajutorul cãrora se transporta, se transforma şi se distribuie energia termica de la producãtori la utilizatori; d) instalaţii de transformare a energiei termice - ansamblul instalaţiilor prin care se realizeazã adaptarea parametrilor agenţilor termici la necesitãţile utilizatorilor; e) instalaţii de utilizare a energiei termice - totalitatea instalaţiilor şi receptoarelor care consuma/utilizeazã energie termica; f) producãtor de energie termica - operatorul, titular al unei licenţe de producere a energiei termice, care asigura producerea de abur, de apa fierbinte şi/sau apa calda în centrale electrice de termoficare (CET), în centrale termice (CT) şi/sau în alte instalaţii de producere a energiei termice utilizând resurse energetice alternative; g) transportator de energie termica - operatorul, titular al unei licenţe de transport al energiei termice, care asigura activitatea de transport al aburului, apei fierbinti şi/sau al apei calde de la centrale electrice de termoficare (CET) şi/sau de la centrale termice (CT) la o statie termica sau direct la utilizatori; h) distribuitor de energie termica - operatorul, titular al unei licenţe de distribuţie a energiei termice, care asigura distribuţia energiei termice pentru încãlzire şi/sau pentru prepararea apei calde de consum de la o statie termica la utilizatorii de energie; i) furnizor de energie termica - operatorul, titular al unei licenţe de furnizare/comercializare a energiei termice, care asigura, în baza unui contract, vânzarea energiei termice cãtre utilizatori şi încasarea contravalorii acesteia; j) utilizator de energie termica - persoana fizica sau juridicã care cumpara energie termica pe baza de contract şi o utilizeazã în instalaţiile proprii legate nemijlocit la instalaţiile unui producãtor sau distribuitor; k) statie termica - ansamblul instalaţiilor prin care se realizeazã adaptarea parametrilor agenţilor termici la necesitãţile consumului şi prin intermediul cãruia se alimenteazã unul sau mai mulţi utilizatori; statie termica poate fi: un punct de distribuţie, un punct termic de transformare, o statie centralizata pentru prepararea apei calde de consum sau o statie de transformare a aburului; l) reţea termica - ansamblul de conducte, instalaţii de pompare - altele decât cele existente la producãtor - şi instalaţii auxiliare cu ajutorul cãrora energia termica se transporta, în regim continuu şi controlat, de la producãtori la utilizatori; m) racord termic - legatura dintre o reţea de transport şi/sau de distribuţie primara şi o statie termica; n) bransament termic - legatura dintre o reţea de distribuţie secundarã şi un utilizator de energie termica; o) punctul de delimitare/separare a instalaţiilor - locul în care se racordeaza sau se branseaza, dupã caz, instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea producãtorului la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea transportatorului/distribuitorului; instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea transportatorului la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea distribuitorului/furnizorului; instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea distribuitorului la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea furnizorului/utilizatorului; instalaţiile aflate în proprietatea furnizorului la instalaţiile utilizatorului; punctul de racordare/bransare constituie în acelaşi timp şi locul în care se face delimitarea/separarea instalaţiilor din punct de vedere al proprietãţii; p) standard de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei termice - norma tehnica ce stabileşte indicatorii cantitativi şi nivelurile calitative pentru fiecare activitate specifica serviciilor energetice de interes local; q) agent termic sau purtãtor de energie termica - fluidul utilizat pentru acumularea, transportul şi cedarea energiei termice; agent termic poate fi aburul, apa fierbinte sau apa calda; r) agent termic primar - fluidul care circula în instalaţiile de producere şi transport al energiei termice; s) agent termic secundar - fluidul care circula în instalaţiile de distribuţie şi de utilizare a energiei termice; t) apa calda de consum - apa calda utilizata în circuit deschis în scopuri gospodãreşti sau igienico-sanitare; u) tarif binom - tariful a cãrui structura se compune dintr-o parte fixa constanta şi o parte variabila proporţionalã cu consumul; v) acces la reţea - dreptul operatorilor care produc, transporta, distribuie şi/sau furnizeazã energie termica, precum şi al utilizatorilor de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele de transport şi/sau de distribuţie; w) licenta - act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau strãine de a exploata instalaţii autorizate de producere, transport, distribuţie şi/sau furnizare a energiei termice; x) autoritãţi de reglementare competente - ANRSC şi ANRE - instituţii publice de interes naţional, cu personalitate juridicã, autonome, aflate în coordonarea Ministerului Administraţiei Publice, respectiv a Ministerului Industriei şi Resurselor; y) autorizaţie - act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau strãine de a construi, de a pune şi a menţine în funcţiune ori de a modifica o instalatie de producere, transport, distribuţie şi/sau de furnizare a energiei termice. (2) În text se folosesc urmãtoarele prescurtãri: a) CT - centrala termica; b) CET - centrala electrica de termoficare; c) ANRSC - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã; d) ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei; e) RTET - reţele de transport al energiei termice.
CAP. 2 Organizarea şi funcţionarea serviciilor energetice de interes local
ART. 7 Înfiinţarea, organizarea, conducerea, coordonarea şi controlul functionarii serviciilor energetice de interes local constituie dreptul exclusiv al autoritãţilor administraţiei publice locale care au totodatã atributia şi responsabilitatea de a monitoriza şi de a controla gestiunea şi administrarea acestora, precum şi modul de funcţionare şi exploatare a infrastructurii tehnico-edilitare aferente. ART. 8 (1) Gestiunea serviciilor energetice urbane se poate organiza în urmãtoarele modalitãţi: a) gestiune directa; b) gestiune indirecta sau gestiune delegatã. (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor energetice de interes local se face prin hotãrâre adoptatã, în condiţiile legii, de consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (3) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, activitãţile specifice serviciilor energetice de interes local se organizeazã şi se desfãşoarã pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate, indicatorii de performanta, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate, precum şi alte elemente specifice acestora. (4) Caietul de sarcini şi regulamentul de serviciu se elaboreazã şi se aproba de consiliile locale, consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza caietului de sarcini-cadru şi a regulamentului-cadru al serviciilor energetice de interes local, aprobate prin hotãrâre a Guvernului. (5) Autoritãţile publice locale se pot asocia între ele ori cu terţe persoane juridice romane în vederea constituirii unei societãţi comerciale cu capital public sau mixt, pentru gestionarea şi administrarea serviciilor energetice de interes local. ART. 9 (1) În cazul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asuma nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, administrarea, finanţarea, gestionarea şi controlul serviciilor energetice de interes local. (2) Gestiunea directa se realizeazã fie prin compartimente specializate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, fie prin servicii publice cu personalitate juridicã organizate în subordinea consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi autorizate potrivit legii. (3) Desfãşurarea activitãţilor specifice serviciilor energetice de interes local, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare întocmit şi aprobat de consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor energetice de interes local, aprobat prin hotãrâre a Guvernului. ART. 10 (1) În cazul gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale transfera, în totalitate sau numai în parte, sarcinile şi responsabilitãţile proprii cu privire la gestiunea serviciilor, respectiv la administrarea şi exploatarea sistemului energetic de interes local, unuia sau mai multor operatori furnizori/prestatori cãrora le încredinţeazã, în baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de operare propriu-zisa a serviciului energetic de interes local. (2) Pe durata derulãrii contractului de delegare a gestiunii, bunurile mobile şi imobile aparţinând domeniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru efectuarea serviciului, se încredinţeazã operatorului cãruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii, urmând ca acesta sa achite autoritãţilor administraţiei publice locale o redeventa stabilitã la încheierea contractului. (3) Delegarea gestiunii serviciilor energetice de interes local se poate realiza prin: a) negociere directa, în cazul operatorilor cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale sau mixt, infiintati de autoritãţile administraţiei publice locale sau rezultaţi ca urmare a reorganizãrii administrative din ratiuni economico-financiare a serviciilor energetice de interes local; b) licitaţie publica, în cazul altor operatori, indiferent de natura capitalului sau de forma de organizare a acestora; dacã procedura licitaţiei publice nu a condus la desemnarea unui câştigãtor şi la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabilã procedura negocierii directe. (4) Delegarea gestiunii se face potrivit procedurilor de delegare a gestiunii menţionate la alin. (3) şi cu respectarea contractului-cadru şi a regulamentului-cadru de delegare a serviciilor energetice de interes local, aprobate prin hotãrâre a Guvernului. (5) Contractul de delegare a gestiunii intra efectiv în vigoare numai dacã, în termen de 3 luni de la atribuirea serviciului, operatorii au obţinut licenta de operare emisã de autoritatea competenta. (6) În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor energetice de interes local autoritãţile locale vor urmãri obţinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum şi crearea condiţiilor pentru atingerea scopurilor de interes general specifice serviciului. (7) Prevederile alin. (3) nu se aplica operatorilor care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe deruleazã contracte de delegare a gestiunii legal încheiate; exceptarea prevãzutã la prezentul alineat opereazã pana la expirarea sau rezilierea contractului. (8) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sa ceara rezilierea contractului şi sa organizeze o noua licitaţie pentru delegarea gestiunii în toate cazurile în care, timp de 2 ani consecutivi, operatorii de servicii nu şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi performanţele economico-financiare asumate. ART. 11 (1) Licentierea/autorizarea operatorilor serviciilor energetice de interes local se face de cãtre ANRSC, cu excepţia operatorilor care au ca obiect de activitate producerea energiei termice în cogenerare, în mod exclusiv sau împreunã cu serviciile de transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice. (2) Operatorii producãtori de energie termica în cogenerare, indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate sau de subordonare, care desfãşoarã şi alte activitãţi specifice domeniului serviciilor energetice de interes local, pot fi licentiati de ANRE atât pentru producerea, cat şi pentru transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice. (3) Se interzice furnizarea/prestarea serviciilor energetice de interes local fãrã licenta şi fãrã contract de delegare a gestiunii încheiat, în condiţiile legii, cu autoritãţile administraţiei publice locale. ART. 12 (1) În localitãţile în care se realizeazã sisteme energetice de interes local noi şi în care se înfiinţeazã servicii energetice de interes local autoritãţile administraţiei publice locale vor organiza gestiunea, administrarea şi exploatarea acestora numai în modalitatea gestiunii delegate; selecţionarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor energetice de interes local şi atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se vor face numai prin licitaţie publica sau negociere directa, în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Organizarea şi funcţionarea serviciilor în modalitatea gestiunii directe sunt aplicabile în cazul în care procedura licitaţiei publice sau cea a negocierii directe pentru delegarea gestiunii nu a condus, indiferent de cauza, la desemnarea unui câştigãtor şi la atribuirea contractului de delegare a gestiunii. ART. 13 (1) Funcţionarea serviciilor energetice de interes local, precum şi exploatarea sistemelor energetice aferente acestora se desfãşoarã în conformitate cu reglementãrile şi normele adoptate de ANRSC, respectiv de ANRE, pentru activitãţile din competenta de reglementare a acesteia. (2) Regulamentele de serviciu, în baza cãrora operatorii serviciilor energetice de interes local efectueazã serviciul şi îşi desfãşoarã activitatea de gestionare, administrare şi exploatare a sistemelor energetice de interes local, se aproba de autoritãţile administraţiei publice locale, cu excepţia celor deja în vigoare. ART. 14 (1) Proiectarea şi executarea obiectivelor de investiţii pentru extinderea, reabilitarea sau modernizarea sistemelor energetice de interes local se realizeazã de cãtre agenţi economici specializaţi, atestaţi de autoritãţile de reglementare competente din domeniul producerii, transportului şi/sau distribuţiei energiei termice, potrivit legii. (2) Proiectarea şi executarea sistemelor de producere, transport sau distribuţie centralizata a energiei termice sau a pãrţilor componente ale acestora se realizeazã în conformitate cu normativele şi prescripţiile tehnice de proiectare şi execuţie în vigoare avizate de autoritãţile de reglementare din domeniile de competenta; la proiectare se va tine seama de reglementãrile în vigoare privind protecţia şi conservarea mediului. ART. 15 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale pot hotãrî delegarea gestiunii serviciului energetic de interes local în totalitate sau numai a unor activitãţi componente ale acestuia: producerea, transportul, transformarea, distribuţia sau furnizarea energiei termice; operatorii pot prelua în gestiune delegatã, în baza licenţelor de operare, numai activitãţile de operare propriu-zise - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum şi activitãţile de pregãtire, finanţare şi realizare a investiţiilor aferente serviciului energetic de interes local. (2) Operatorii care gestioneazã, administreazã şi exploateazã sistemele energetice de interes local, indiferent de modul de organizare, forma de proprietate şi de subordonare, care desfãşoarã una sau mai multe activitãţi specifice serviciilor energetice de interes local, se afla în competenta de reglementare a ANRSC. (3) Prin excepţie, prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor, indiferent de modul de organizare, forma de proprietate şi subordonare, care desfãşoarã activitãţi de producere a energiei termice în cogenerare, în mod exclusiv sau împreunã cu alte activitãţi specifice serviciilor energetice de interes local, şi care se afla în competenta de reglementare a ANRE. ART. 16 (1) În procesul delegarii gestiunii serviciilor energetice de interes local, în conformitate cu competentele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor energetice de interes local, precum şi dreptul de a urmãri, de a controla şi de a supraveghea: a) modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatori; b) calitatea şi eficienta serviciilor furnizate/prestate, la nivelul indicatorilor de performanta stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii; c) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor energetice de interes local încredinţate prin contractul de delegare a gestiunii. (2) Aprobarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor energetice de interes local, a regulamentului de organizare şi funcţionare a acestora, a criteriilor şi procedurilor de exercitare a controlului intra în competenta exclusiva a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (3) Activitãţile de monitorizare şi control al modului de respectare a obligaţiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredinţeazã ANRSC care va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continua a fiecãrui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în acest domeniu. (4) La realizarea sistemului informaţional şi implementarea activitãţilor de monitorizare vor fi implicate organizaţiile profesionale de interes public. (5) Autoritãţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie detinuta de ANRSC cu privire la serviciile energetice de interes local. (6) ANRSC are în principal sarcina de a reglementa şi de a controla activitatea operatorilor, cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta ai serviciului, fundamentarea preţurilor şi tarifelor şi respectarea procedurilor de stabilire şi ajustare a acestora, asigurarea protecţiei utilizatorilor şi exploatarea eficienta a patrimoniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale aferent serviciilor. ART. 17 Condiţiile în care se poate realiza bransarea sau debransarea utilizatorilor la şi de la sistemele energetice de interes local se vor stabili în conformitate cu prevederile regulamentului-cadru aprobat de autoritatea de reglementare competenta. ART. 18 (1) În vederea asigurãrii continuitãţii serviciilor energetice de interes local autoritãţile administraţiei publice locale au responsabilitatea de a planifica şi de a urmãri lucrãrile de investiţii necesare functionarii sistemelor energetice de interes local în condiţii de siguranta şi la parametrii ceruti prin prescripţiile tehnice; în acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investiţiilor, plecandu-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementãrile legale. (2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autoritãţilor administraţiei publice locale şi ale operatorului în ceea ce priveşte realizarea investiţiilor. (3) Finanţarea lucrãrilor de investiţii se asigura din urmãtoarele surse: a) fonduri proprii ale operatorului şi fonduri de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii; b) credite bancare garantate de autoritãţile administraţiei publice locale sau de Guvern; c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bi- sau multilaterale; d) taxe speciale instituite potrivit legii; e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat public-privat; f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum şi a unor programe de urgenta sau cu caracter social; g) alte surse. (4) Investiţiile strãine în sistemele energetice de interes local vor beneficia de toate facilitãţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilitãţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile pe perioada stabilitã la încheierea acestuia; în situaţia obţinerii de cãtre investitor a unor facilitãţi ulterioare, contractul de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzãtor. (5) Investiţiile care se realizeazã din fonduri proprii ale investitorilor rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului, dacã la încheierea acestuia nu s-a convenit altfel; în contractul de delegare a gestiunii se va mentiona modul de repartiţie a acestor bunuri la încetarea, din orice cauza, a acestuia. ART. 19 (1) Operatorii de servicii energetice de interes local rãspund de îndeplinirea cu buna-credinţa a obligaţiilor fata de utilizatori. (2) Pentru neîndeplinirea obligaţiilor fata de autoritãţile administraţiei publice locale şi fata de utilizatori, operatorii, în afarã rãspunderii contractuale, pot fi sancţionaţi contraventional în condiţiile prezentei ordonanţe. (3) În funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor contractuale, se poate proceda la rezilierea contractului de delegare a gestiunii, în condiţiile legii.
CAP. 3 Reglementãri privind funcţionarea sistemelor energetice de interes local
SECŢIUNEA 1 Producerea energiei termice
ART. 20 (1) Producerea energiei termice reprezintã activitatea organizatã prin care se realizeazã în instalaţiile din centralele termice sau centralele electrice de termoficare agent termic sub forma de abur, apa fierbinte sau apa calda, necesar asigurãrii încãlzirii şi preparãrii apei calde de consum pentru locuinţe, instituţii publice, agenţi economici etc. (2) Producãtorii de energie termica pot fi agenţi economici, persoane juridice romane, compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor locale sau servicii publice din subordinea consiliilor locale, autorizate şi/sau licentiate conform legii, având ca obiect de activitate producerea energiei termice, în scopul furnizarii acesteia. (3) Activitatea de producere a energiei termice se desfãşoarã în condiţii de tratament egal pentru toţi producãtorii, fiind interzise orice discriminãri. ART. 21 (1) Producãtorii de energie termica au urmãtoarele obligaţii principale: a) sa livreze energia termica oricãrei persoane fizice sau juridice solicitante care îndeplineşte condiţiile de autorizare şi de licenta pentru a fi transportator, distribuitor ori furnizor sau care este utilizator de energie termica, în limita capacitãţii instalaţiilor şi cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare şi a condiţiilor tehnice impuse prin autorizaţii şi licenţe şi prin clauzele contractuale; b) sa asigure livrarea energiei termice în reţelele de transport, de distribuţie sau în instalaţiile utilizatorului, potrivit standardelor şi/sau normelor tehnice în vigoare şi contractelor încheiate, precum şi controlul calitativ şi cantitativ al acestor parametri; c) sa menţinã o rezerva de combustibil la un nivel suficient, pentru îndeplinirea obligaţiilor privind producerea şi furnizarea energiei termice prevãzute în autorizaţiile şi licentele acordate; d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, cerinţelor dispecerului coordonator şi sa înfiinţeze, dupã caz, trepte proprii de dispecerat; în cazul centralelor electrice de termoficare, acoperirea sarcinii termice este prioritara celei electrice; e) sa asigure eficienta energetica şi economia de combustibil în producerea energiei termice; f) sa întocmeascã bilanţul energiei termice produse şi al celei livrate, sa monitorizeze parametrii acesteia atât la producere, cat şi la livrare şi sa ia mãsuri de eficientizare energetica; g) sa exploateze instalaţiile de producere racordate la sistemele de transport, distribuţie sau la instalaţiile utilizatorului, astfel încât sa nu induca în sistem fenomene perturbatoare peste limitele admise de prescripţiile tehnice în vigoare; h) sa intervinã operativ la obiectivele pe care le deţin în cazul unui pericol potenţial de producere a unor avarii, explozii sau a altor accidente în funcţionare, putând ocupa în mod temporar zona de acces pentru personal şi zona tehnica de lucru, anuntand despre aceasta organele administrative şi instituţiile abilitate, precum şi deţinãtorii terenurilor în cauza; i) sa obţinã acordurile şi/sau autorizaţiile prevãzute de lege pentru instalaţii şi personal şi sa nu dezvolte capacitãţi de producţie suplimentare decât dupã obtinerea unei noi autorizari; j) sa schimbe combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice, cu respectarea normelor tehnice specifice şi a aprobãrilor legale, când aceasta schimbare asigura funcţionarea instalaţiilor în condiţii de siguranta şi conduce la creşterea randamentului, a eficientei energetice şi la reducerea costurilor de producţie, cu condiţia respectãrii reglementãrilor în vigoare privind protecţia mediului; k) sa întocmeascã şi sa urmãreascã realizarea programelor de reabilitare şi retehnologizare a instalaţiilor de producere a energiei termice existente, în vederea creşterii eficientei energetice a acestora, reducerii preţurilor şi tarifelor, creşterii calitãţii energiei termice, asigurãrii continuitãţii alimentarii utilizatorilor şi încadrãrii în normele privind emisiile poluante şi protecţia mediului; l) sa furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale şi autoritãţii naţionale de reglementare din domeniul de competenta informaţii privind activitatea de producere a energiei termice; m) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute de la terţi în cursul desfãşurãrii activitãţii; n) sa colaboreze, la cererea autoritãţilor de reglementare competente, la elaborarea sau revizuirea reglementãrilor din domeniu. (2) Producãtorii pot sa desfãşoare activitãţi de informare, consultanţa, finanţare şi pot executa lucrãri la instalaţiile consumatorilor, în condiţiile convenite cu aceştia, în vederea creşterii eficientei utilizãrii combustibililor şi a energiei. ART. 22 Producãtorii de energie termica au urmãtoarele drepturi: a) sa încheie contracte de vânzare-cumpãrare cu furnizorii sau contracte de furnizare cu consumatorii, în cazul în care deţin licenta de furnizare; clauzele minime ale acestor contracte se stabilesc de cãtre autoritatea de reglementare competenta în contractele-cadru; b) sa aibã acces la reţelele termice de transport şi distribuţie în condiţiile prezentei ordonanţe; c) sa obţinã culoar de trecere pentru liniile electrice de legatura a capacitãţilor lor de producţie cu sistemul naţional de transport sau cu reţelele electrice de distribuţie, în cazul centralelor electrice de termoficare, şi/sau pentru conductele de transport al energiei termice între capacitatea de producţie şi operatorii de distribuţie sau consumatori; d) sa furnizeze energia termica în reţelele de transport, de distribuţie şi/sau în instalaţiile utilizatorilor, potrivit prevederilor legale în vigoare, ale contractelor încheiate şi în limita capacitãţii acestora şi, dupã caz, sa suporte în mod echitabil costurile dezvoltãrii reţelelor de transport; e) sa desfãşoare activitatea de dispecerizare, ca funcţie operativã, şi activitatea de analiza economicã a functionarii sistemului coordonat, cu asigurarea condiţiilor de furnizare specificate în contractele de vânzare-cumpãrare încheiate; f) sa solicite desfiinţarea construcţiilor şi a obiectivelor amplasate nelegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu respecta distanţele de siguranta fata de instalaţiile şi construcţiile proprii; g) sa transfere, motivat, pentru o perioada de cel mult un an, în condiţiile legii, pe baza de contract, în întregime sau în parte, unei alte persoane juridice drepturile şi obligaţiile privind producerea energiei termice; transferul se poate face numai cu acordul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al autoritãţilor de reglementare competente; h) pentru lucrãri de investiţii, de reabilitare şi de retehnologizare producãtorii pot contracta credite bancare; pe durata rambursarii creditelor producãtorii nu vor inregistra cheltuieli cu amortizarea aferentã investiţiilor fãcute din credite aflate în derulare, aceste cheltuieli fiind eşalonate dupã rambursarea creditului pe o perioada de maximum 5 ani, fãrã a se depãşi termenul normal de amortizare a investiţiilor; i) sa solicite ajustarea nivelului preţurilor în funcţie de influentele intervenite în elementele de cost pentru energia termica şi sa încaseze contravaloarea energiei termice livrate la preţurile şi tarifele legal stabilite; j) sa înfiinţeze şi sa menţinã un sistem propriu de telecomunicaţii pentru legatura cu capacitatile lor de producţie, cu dispeceratele şi cu consumatorii racordati la instalaţiile aflate în administrarea lor. ART. 23 Obligaţiile şi drepturile prevãzute la art. 21 şi 22 nu sunt limitative, acestea putând fi completate, cu acordul pãrţilor, în cadrul contractului de furnizare a energiei termice.
SECŢIUNEA a 2-a Transportul energiei termice
ART. 24 (1) Transportul energiei termice reprezintã activitatea organizatã prin care energia termica ajunge din instalaţiile de producere în instalaţiile de distribuţie şi/sau la instalaţiile utilizatorilor finali. (2) Instalaţiile de transport al energiei termice se delimiteaza fizic de instalaţiile de producere sau de distribuţie prin puncte de separare precizate în contractele încheiate între pãrţi, în conformitate cu reglementãrile tehnice în vigoare. (3) Operatorii de transport al energiei termice sunt persoane juridice romane, autorizate în conformitate cu prevederile legale, care desfãşoarã activitãţi de transport şi/sau de distribuţie pentru o zona determinata, pe baza de licenţe acordate de autoritatea de reglementare competenta. (4) Activitatea de transport al energiei termice se desfãşoarã în condiţii de tratament egal pentru toţi utilizatorii racordati la RTET, fiind interzise orice discriminãri. ART. 25 Transportatorii de energie termica au urmãtoarele obligaţii principale: a) sa exploateze şi sa administreze RTET, în condiţii de siguranta, eficienta şi de protecţie a mediului, şi sa contribuie, conform convenţiilor încheiate cu autoritãţile administraţiei publice locale, la reabilitarea şi dezvoltarea acestora; b) sa asigure, în condiţii egale şi nediscriminatorii, accesul producãtorilor, distribuitorilor şi al utilizatorilor la RTET, în limitele capacitãţii de transport şi cu respectarea regimurilor de funcţionare a acestora; c) sa asigure, prin planificarea, coordonarea, supravegherea, controlul şi analiza functionarii, echilibrul funcţional al RTET; d) sa asigure regimurile optime de transport şi livrare a energiei termice, notificate de producãtori, distribuitori şi/sau de utilizatori; e) sa elaboreze convenţiile tehnice de exploatare, cuprinzând principalele condiţii tehnice care trebuie îndeplinite de producãtori, transportatori, distribuitori şi consumatori în vederea executãrii în bune condiţii a contractelor de transport, precum şi a celor de vânzare-cumpãrare a energiei termice; f) sa întocmeascã şi sa urmãreascã realizarea bilanţurilor energiei termice la intrarea şi la ieşirea din sistem; g) sa elaboreze şi sa supunã spre aprobare autoritãţilor administraţiei publice locale, cu informarea autoritãţilor de reglementare competente, planurile de perspectiva privind dezvoltarea şi/sau modernizarea, în condiţii de eficienta energetica şi economicã, a RTET, în concordanta cu stadiul actual şi evoluţia viitoare a consumului de energie termica; planurile vor conţine modalitãţi de finanţare şi realizare a investiţiilor de transport, cu luarea în considerare a planurilor de organizare şi amenajare a teritoriului, în condiţiile respectãrii întocmai a cerinţelor legale privind protecţia mediului; h) sa organizeze supravegherea stricta a modului de funcţionare a RTET şi sa previnã sustragerile de energie termica, deteriorarea reţelelor, racordarea şi/sau bransarea clandestina la acestea; i) sa punã la dispoziţie autoritãţii administraţiei publice locale şi autoritãţii naţionale de reglementare din domeniul de competenta informaţii privind activitatea de transport al energiei termice; j) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute în cursul activitãţii. ART. 26 Transportatorii de energie termica au urmãtoarele drepturi: a) sa solicite stabilirea şi ajustarea nivelului preţurilor şi tarifelor şi sa încaseze contravaloarea energiei termice transportate şi vândute; b) sa intrerupa sau sa limiteze transportul energiei termice, în condiţiile în care sunt periclitate siguranta şi integritatea RTET; c) sa intrerupa, pentru timpul strict necesar executãrii lucrãrilor de întreţinere şi de reparaţii, funcţionarea parţialã sau totalã a RTET, cu anunţarea prealabilã a distribuitorilor şi/sau a utilizatorilor; d) sa avizeze realizarea unui nou racord sau modificarea unui racord existent, dacã în urma realizãrii unei analize de specialitate rezulta ca operaţiunea este posibila din punct de vedere tehnic; e) sa supravegheze şi sa previnã sustragerea de energie termica, racordurile sau bransarile clandestine şi/sau deteriorãrile RTET; f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitãţii proprii; g) sa obţinã culoar de trecere pentru conductele de transport al energiei termice între unitatea de producţie şi distribuitori sau utilizatori; h) sa intrerupa prestaţia în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale. ART. 27 (1) Dezvoltarea reţelelor termice trebuie sa asigure economisirea energiei şi se va face cu respectarea normelor şi normativelor tehnice de proiectare, execuţie şi exploatare în vigoare, a planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, a reglementãrilor în vigoare privind protecţia mediului, sãnãtatea şi igiena publica şi a dreptului de proprietate. (2) Pentru protecţia instalaţiilor de transport şi distribuţie se interzice terţilor, persoane fizice sau juridice: a) sa amplaseze construcţii, sa efectueze sãpãturi de orice fel sub reţele termice şi în zona de protecţie a acestora, fãrã consimţãmântul prealabil al titularilor instalaţiilor; b) se depoziteze materiale în zona de protecţie a instalaţiilor; c) sa intervinã în orice mod asupra reţelelor termice. (3) Extinderea reţelelor de gaze naturale pe strazile pe care exista reţele termice cu apa fierbinte/calda va fi supusã avizãrii consiliilor locale, având drept criteriu de evaluare economia de combustibil.
SECŢIUNEA a 3-a Distribuţia şi furnizarea energiei termice
ART. 28 (1) Distribuţia şi furnizarea energiei termice reprezintã activitatea prin care energia termica se preia de la producãtor sau transportator şi, dupã transformare şi procesare, se livreaza utilizatorilor. (2) Energia termica livrata utilizatorilor se factureaza de cãtre furnizor pe baza indicaţiilor echipamentelor de înregistrare şi mãsurare. În cazul consumatorilor casnici echipamentele de înregistrare şi mãsurare sunt achiziţionate şi montate prin grija furnizorului, iar în cazul consumatorilor industriali sau urbani, alţii decât cei casnici, prin grija acestora. În toate cazurile întreţinerea echipamentelor este asigurata de operatorul furnizor. (3) Instalaţiile de distribuţie a energiei termice se delimiteaza fizic de instalaţiile de producere, de cele de transport sau de cele ale utilizatorilor prin puncte de separare; punctele de separare vor fi precizate în contractele încheiate între pãrţi şi vor fi prevãzute cu echipamente de mãsurare adecvate, în conformitate cu reglementãrile tehnice în vigoare. (4) Distribuitorii şi furnizorii de energie termica sunt persoane juridice romane, autorizate şi/sau licentiate de autoritatea de reglementare competenta, având ca obiect de activitate distribuţia energiei termice în scopul vânzãrii acesteia; contractul încheiat în acest scop, denumit în cele ce urmeazã contract de furnizare, se încheie între furnizor şi utilizator şi trebuie sa cuprindã cel puţin clauzele minimale, pe categorii de consumatori, stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale şi de autoritatea nationala de reglementare competenta prin contractele-cadru. (5) Activitatea de distribuţie şi furnizare a energiei termice se desfãşoarã în condiţii de tratament egal pentru toţi operatorii distribuitori/furnizori de energie termica, fiind interzise orice discriminãri. (6) Distribuitorii/furnizorii de energie termica au dreptul sa intrerupa serviciul de distribuţie/furnizare numai în caz de consum fraudulos, de neplata a facturilor sau când utilizatorii nu respecta alte clauze contractuale. ART. 29 (1) Distribuitorii şi furnizorii de energie termica au urmãtoarele obligaţii principale: a) sa opereze, sa întreţinã, sa repare şi sa dezvolte sistemul de distribuţie în condiţii de siguranta şi eficienta energetica, cu respectarea dreptului de proprietate, a prevederilor legislaţiei privind protecţia mediului şi sãnãtatea publica şi a normelor tehnice în vigoare; b) sa racordeze/sa branseze la reţelele de distribuţie aflate în administrarea sa, în condiţiile legii, nediscriminatoriu, oricare solicitant din zona de operare, persoana fizica sau juridicã, prin intermediul unei instalaţii prevãzute cu sisteme omologate de mãsurare-înregistrare a energiei termice furnizate/consumate şi cu dispozitive de reglare a debitului; c) sa întocmeascã şi sa urmãreascã bilanţul energiei termice la intrarea şi la ieşirea din sistemul de distribuţie; d) sa solicite desfiinţarea construcţiilor şi a altor obiective amplasate ilegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu respecta distanţele de siguranta fata de construcţiile şi instalaţiile proprii aferente activitãţii de distribuţie; e) sa furnizeze autoritãţii administraţiei publice locale şi autoritãţii naţionale de reglementare competente informaţii privind activitatea de distribuţie şi furnizare a energiei termice; f) sa efectueze revizia şi reglarea periodicã a instalaţiilor de încãlzire şi de alimentare cu apa calda de consum aparţinând utilizatorilor, pe baza de contract; g) sa acţioneze pentru depistarea pierderilor de caldura şi de agent termic din reţelele de distribuţie a energiei termice şi, cu precãdere, pentru remedierea defectiunilor şi a avariilor; h) sa asigure achiziţionarea şi instalarea, exploatarea, întreţinerea periodicã şi verificarea metrologica a sistemelor proprii de înregistrare-mãsurare a energiei termice furnizate utilizatorilor, potrivit reglementãrilor în vigoare; i) sa monitorizeze şi sa evalueze starea tehnica şi siguranta în funcţionare a instalaţiilor aflate în gestiunea şi administrarea sa, precum şi a indicatorilor specificati în reglementãrile tehnice în vigoare şi în regulamentul de serviciu; j) sa realizeze lucrãri de dezvoltare şi de modernizare a instalaţiilor aflate în administrarea şi exploatarea sa, pe baza unor programe de perspectiva aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale; k) sa anunţe utilizatorii afectaţi de limitarile sau întreruperile planificate, în modul stabilit prin contracte, şi sa comunice durata planificata pentru întreruperile necesare executãrii unor lucrãri de întreţinere şi reparaţii; l) sa asigure instruirea profesionalã şi specializarea personalului propriu; m) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţii. (2) Distribuitorul/furnizorul rãspunde pentru toate daunele provocate utilizatorilor/consumatorilor din culpa sa, în condiţiile stabilite prin contract, şi, în special, dacã: a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu livreaza energia termica în condiţiile stabilite în contract; b) nu anunta utilizatorul din timp cu privire la limitarile sau la întreruperile programate pentru lucrãrile planificate; c) dupã sistarea furnizarii energiei termice cerutã de utilizator nu reia furnizarea în prima zi lucrãtoare dupã primirea în scris a înştiinţãrii privind încetarea motivului sistãrii; d) nu respecta parametrii de calitate contractati pentru energia termica furnizatã. ART. 30 (1) Distribuitorii şi furnizorii de energie termica au urmãtoarele drepturi principale: a) sa desfãşoare activitãţi comerciale legate de vânzarea-cumpãrarea energiei termice prin exploatarea reţelelor de distribuţie; b) sa solicite stabilirea şi/sau ajustarea nivelului tarifelor şi sa încaseze contravaloarea energiei termice vândute; c) sa stabileascã condiţiile tehnice de racordare/bransare a utilizatorilor la instalaţiile aflate în administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare şi a reglementãrilor-cadru aprobate de autoritatea nationala de reglementare competenta; d) sa avizeze, în baza unor studii de specialitate din care sa rezulte ca operaţiunea este posibila din punct de vedere tehnic, realizarea noilor racorduri/bransamente sau modificarea celor existente; e) sa elaboreze norme tehnice specifice activitãţii proprii; f) sa intrerupa, total sau parţial, funcţionarea reţelei de distribuţie pe durata strict necesarã executãrii lucrãrilor de întreţinere şi de reparaţii programate, cu anunţarea prealabilã a consumatorilor; g) sa utilizeze terenurile şi alte bunuri aflate în proprietatea unui terţ, cu respectarea prevederilor legale, pentru a asigura funcţionarea normalã a instalaţiilor pe care le administreazã şi le exploateazã; h) sa foloseascã cu titlu gratuit, cu acordul autoritãţilor administraţiei publice locale şi cu respectarea condiţiilor legale, terenurile aparţinând domeniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale pentru realizarea unor lucrãri de întreţinere şi reparaţii pe care le executa la construcţiile şi instalaţiile de distribuţie; i) sa transfere, în condiţiile legii, pe baza de contract, în întregime sau în parte, unei terţe persoane juridice drepturile şi obligaţiile privind exploatarea punctelor termice şi a reţelelor termice de distribuţie, cu aprobarea scrisã prealabilã a autoritãţilor administraţiei publice locale şi a autoritãţii de reglementare competente; j) sa aibã acces, în condiţiile legii, la instalaţiile de consum ale utilizatorului, conform contractelor de furnizare, ori de câte ori este necesarã intervenţia la acestea; k) sa intrerupa furnizarea energiei termice în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale, cu un preaviz de 3 zile lucrãtoare; l) sa presteze activitãţi de informare, consultanţa, finanţare sau sa execute lucrãri de reparaţii şi reabilitari la instalaţiile utilizatorilor, în condiţiile convenite cu aceştia, în scopul creşterii eficientei şi utilizãrii rationale a energiei termice. (2) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica sunt autorizaţi sa limiteze sau sa intrerupa, pentru un grup cat mai restrâns de utilizatori şi pe o durata cat mai scurta, furnizarea energiei termice în urmãtoarele situaţii: a) când este periclitata viata sau sãnãtatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale; b) pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor în sistemul energetic urban; c) pentru executarea unor manevre şi lucrãri care nu se pot efectua fãrã întreruperi. (3) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica stabilesc programul lucrãrilor de reparaţii şi mentenanta planificate la reţelele termice şi la instalaţiile de distribuţie/furnizare, corelat cu programele similare ale producãtorilor/transportatorilor cu care au interfata; realizarea lucrãrilor se va programa, de regula, în sezonul cald astfel încât dupã începerea sezonului de încãlzire sa se asigure continuitatea serviciului. ART. 31 (1) Pentru asigurarea producerii, distribuţiei şi furnizarii energiei termice în sistem centralizat, în condiţii de competiţie şi având la baza strategia nationala şi/sau localã de asigurare cu combustibil şi energie termica, se pot adopta şi aplica soluţii locale de încãlzire şi preparare a apei calde de consum prin executarea de centrale termice şi/sau puncte termice de scara sau imobil, cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) la solicitarea utilizatorului, pentru imobile ale cãror bransamente sau porţiuni de reţele termice au fost executate iniţial pe cheltuiala acestuia, cu un preaviz de 3 luni, dar nu în timpul sezonului rece; b) la propunerea furnizorului, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfârşitul sezonului de încãlzire, în situaţiile în care din punct de vedere tehnic şi/sau economic nu se mai justifica alimentarea cu energie termica în sistem centralizat; c) la propunerea autoritãţilor administraţiei publice locale, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfârşitul sezonului de încãlzire. (2) Finanţarea lucrãrilor prevãzute la alin. (1) se asigura de utilizatori/consumatori în cazurile menţionate la lit. a) şi b), respectiv de autoritãţile administraţiei publice locale, în cazurile menţionate la lit. b) şi c). ART. 32 (1) Debransarile individuale ale unor apartamente situate în imobile de locuit tip bloc - condominii -, alimentate cu energie termica prin reţeaua urbana de distribuţie, indiferent de cauze, se pot realiza în urmãtoarele condiţii cumulative: a) numai cu acceptul scris al asociaţiei de proprietari şi/sau de locatari, sub semnatura reprezentanţilor legali ai acestora, dar nu în timpul sezonului de încãlzire; b) dupã obţinerea în prealabil a celorlalte acorduri şi avize prevãzute de legislaţia în vigoare. (2) În situaţia în care debransarea se face cu intenţia înlocuirii sistemului de încãlzire centralizat cu un sistem de încãlzire individual pe baza de gaze naturale sau gaze lichefiate, suplimentar se vor îndeplini urmãtoarele condiţii: a) evacuarea gazelor arse se va face printr-un cos care va depãşi nivelul aticului imobilului; b) proprietarul apartamentului este obligat sa aibã un contract de service permanent pe toatã durata functionarii instalaţiei cu o firma autorizata privind întreţinerea şi asigurarea bunei funcţionari a respectivei instalaţii; c) proprietarul împreunã cu firma de service rãspund solidar civil şi/sau penal, dupã caz, pentru eventualele pagube sau pierderi de vieţi omeneşti în caz de explozie provocatã de proasta funcţionare a instalaţiei individuale de încãlzire.
SECŢIUNEA a 4-a Utilizatorii de energie termica
ART. 33 Sunt utilizatori de energie termica persoanele fizice sau juridice care consuma în instalaţiile proprii, pe baza de contract, energia termica livrata de un distribuitor/furnizor. ART. 34 Utilizatorii de energie termica au urmãtoarele drepturi: a) sa preia energia termica din instalaţiile distribuitorului/furnizorului în conformitate cu prevederile contractului de furnizare; b) sa aibã acces la echipamentele de mãsurare a energiei termice în vederea decontãrii, chiar dacã acestea se afla în incinta distribuitorului/furnizorului, în prezenta împuternicitului acestuia, cu condiţia ca echipamentele de mãsurare sa se refere strict la utilizatorul care solicita accesul; c) sa racordeze la instalaţiile proprii, în condiţiile legii, alţi consumatori de energie termica, denumiţi subconsumatori; racordarea se poate face numai cu acordul prealabil scris al distribuitorului/furnizorului; d) sa solicite distribuitorului/furnizorului remedierea defectiunilor şi a deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie; e) sa solicite distribuitorului/furnizorului instalarea, contra cost, a termostatelor de radiator şi a sistemelor de alocare a consumurilor şi de repartizare a costurilor facturii de încãlzire în imobile condominiale; f) sa solicite rezilierea contractului cu un preaviz de 30 de zile calendaristice. ART. 35 Utilizatorii de energie termica au urmãtoarele obligaţii: a) sa achite integral şi la termen facturile emise de furnizor, eventualele corectii sau regularizari ale acestora urmând sa fie efectuate ulterior; b) sa comunice în scris distribuitorului/furnizorului orice modificare a condiţiilor care au fost avute în vedere la întocmirea contractului de furnizare; c) sa respecte normele şi prescripţiile tehnice în vigoare, în vederea eliminãrii efectelor negative asupra calitãţii energiei termice furnizate; d) sa exploateze şi sa întreţinã instalaţiile proprii pentru asigurarea utilizãrii eficiente a energiei termice; e) sa suporte în totalitate consecinţele care îi afecteazã pe subconsumatori, determinate de restrictionarea sau întreruperea furnizarii energiei termice cãtre aceştia, ca urmare a nerespectãrii prevederilor contractuale, inclusiv în cazul neplatii energiei termice; f) sa permitã distribuitorului/furnizorului, la solicitarea acestuia, întreruperea programata a alimentarii cu energie termica pentru întreţinere, revizii şi reparaţii executate la instalaţiile acestuia; g) sa nu modifice instalaţiile de încãlzire centrala, aferente unui imobil condominial, decât în baza unei documentaţii tehnice care reconsidera ansamblul instalaţiilor termice, aprobatã de cãtre distribuitorul/furnizorul de energie termica; h) sa suporte costul remedierilor şi al pagubelor produse furnizorului şi altor utilizatori, inclusiv ca urmare a nelivrarii energiei termice atunci când s-au produs defectiuni datorate culpei sale; i) sa permitã accesul distribuitorului/furnizorului la instalaţiile de utilizare a energiei termice aflate în folosinta sau pe proprietatea sa, pentru verificarea functionarii şi integritãţii acestora sau pentru debransarea instalaţiilor în caz de neplata sau pericol de avarie. ART. 36 Drepturile şi obligaţiile prevãzute la art. 34 şi 35 vor fi dezvoltate în contractele de furnizare negociate şi încheiate cu distribuitorii/furnizorii de energie termica, având la baza contractele-cadru elaborate de autoritatea de reglementare competenta.
CAP. 4 Preţuri şi tarife
SECŢIUNEA 1 Principii pentru stabilirea preţurilor şi a tarifelor
ART. 37 (1) Preţurile şi tarifele trebuie sa asigure acoperirea cheltuielilor de producţie, exploatare, întreţinere, modernizare şi retehnologizare, justificate economic, şi un profit de maximum 10%. (2) Cota de profit de maximum 10% se aplica la costul total al activitãţilor desfãşurate pentru asigurarea serviciilor energetice de interes local, exclusiv cota de dezvoltare de 3% prevãzutã la art. 43. (3) În preţul de livrare al energiei termice nu se vor include pierderile de agent termic, datorate defectiunilor tehnologice de pe întregul sistem de producere, transport şi distribuţie a energiei termice, produse prin acte de neglijenţa sau intentionat. (4) Preţurile şi tarifele pentru energia termica livrata utilizatorilor trebuie sa asigure: a) utilizarea eficienta a energiei termice; b) creşterea parametrilor de calitate ai serviciilor energetice de interes local cu costuri cat mai mici şi cu respectarea reglementãrilor referitoare la protecţia mediului; c) egalitate de tratament pentru toţi utilizatorii, indiferent de destinaţia pentru care este utilizat agentul termic. (5) Preţurile şi tarifele pentru energia termica nu pot fi stabilite promotional şi nu pot include subvenţia ca instrument de recuperare a cheltuielilor de la alte categorii de consumatori, pe baza subventiei incrucisate.
SECŢIUNEA a 2-a Stabilirea şi ajustarea preţurilor şi tarifelor
ART. 38 (1) Stabilirea preţurilor şi a tarifelor pentru energia termica produsã şi livrata utilizatorilor se face de cãtre autoritãţile de reglementare competente stabilite potrivit art. 15 alin. (2) şi (3), pe baza propunerilor operatorilor economici care produc, transporta, distribuie şi furnizeazã energie termica la utilizatori, cu avizul prealabil al autoritãţilor administraţiei publice locale implicate. (2) Fundamentarea propunerilor se face pe baza costurilor fixe şi variabile şi a cantitãţilor de energie termica produsã şi livrata. (3) Autoritatea de reglementare competenta va urmãri ca în documentaţiile de fundamentare a preţurilor combustibilii sa fie luati în calcul cu cele mai mici costuri, în condiţia de livrare loco centrala termica. ART. 39 Ajustarea preţurilor şi a tarifelor se face de cãtre autoritatea de reglementare competenta stabilitã potrivit art. 15 alin. (2) şi (3), pe baza cererilor de ajustare ale operatorilor însoţite de documentaţia de fundamentare a costurilor şi de avizul prealabil al autoritãţilor administraţiei publice locale implicate sau prin autosesizare. ART. 40 În cazul în care, dupã ajustarea preţurilor şi a tarifelor, furnizorii de combustibili şi de energie electrica modifica preţurile de livrare, având ca efect majorarea costului total al producerii energiei termice, consiliile locale pot aproba recalcularea corespunzãtoare a preţurilor de producţie ajustate anterior şi implicit a preţurilor finale la utilizator, începând cu data primei livrãri fãcute la noile preţuri, fãrã modificarea nivelului costurilor celorlalte elemente de cheltuieli şi a cotei de profit, care rãmân la nivelurile aprobate de autoritatea de reglementare competenta. ART. 41 În situaţii deosebite, cum ar fi restructurarea sau reorganizarea regiilor autonome şi modificarea structuralã a costurilor sau a condiţiilor de producţie, la solicitarea operatorilor economici autoritatea de reglementare competenta va analiza nivelul preţurilor şi al tarifelor şi va hotãrî, cu avizul autoritãţii administraţiei publice locale, asupra solicitãrii de modificare a preţurilor şi a tarifelor. ART. 42 În cazurile în care producãtorii şi/sau transportatorii şi distribuitorii de energie termica desfãşoarã activitãţi în cadrul unor programe de dezvoltare-reabilitare a infrastructurii aferente serviciilor, cu finanţare din împrumuturi externe, sau în cazul concesionarii unor servicii energetice de interes local pentru care autoritatea administraţiei publice locale a stabilit, cu acordul creditorilor sau al concesionarilor, reguli sau formule de ajustare, autoritatea de reglementare competenta va aplica regulile sau formulele de ajustare stabilite în contract. ART. 43 (1) Cota de dezvoltare, modernizare şi retehnologizare a sistemelor energetice de interes local, inclusiv pentru protecţia mediului, se stabileşte la 3% din costul total al producţiei, transportului, distribuţiei şi furnizarii energiei termice aferente utilizatorilor/consumatorilor din economie, cu excepţia consumatorilor casnici. (2) Sumele încasate prin preţuri şi/sau tarife corespunzãtoare cotei prevãzute la alin. (1) se constituie într-un cont distinct al operatorului şi se utilizeazã, cu avizul autoritãţii administraţiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost deschis. (3) Operatorii serviciilor energetice de interes local au obligaţia sa asigure finanţarea pregãtirii profesionale continue a propriilor salariaţi. ART. 44 Operatorii din sistemul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice, indiferent de subordonare sau de natura capitalului, sunt obligaţi sa ţinã contabilitatea de gestiune distinct, conform normelor legale, pe activitãţile de producţie, de transport, de distribuţie şi de furnizare, care sa permitã autoritãţilor competente cunoaşterea costurilor fixe şi a celor variabile, precum şi a veniturilor realizate, pe tipuri de energie produsã, în funcţie de combustibilul folosit. ART. 45 Ţinând seama de caracterul sezonier al încãlzirii, pentru a veni în sprijinul populaţiei autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi operatorii furnizori de energie termica pot sa decidã ca energia termica livrata sa fie facturatã în rate egale pe tot parcursul anului, fãrã a se afecta datoriile acestora cãtre bugetul de stat şi bugetele locale. Având în vedere ponderea costurilor fixe şi variabile, autoritatea nationala de reglementare competenta va elabora, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, metodologia de aplicare a tarifului binom la facturarea energiei termice furnizate/livrate utilizatorilor. ART. 46 Tarifele pentru alte servicii, cum sunt eliberarea acordurilor şi avizelor, verificarea documentaţiilor, service-ul instalaţiilor interioare aparţinând utilizatorilor, sau alte tarife pentru serviciile solicitate se stabilesc prin hotãrâri ale consiliilor de administraţie sau ale adunãrilor generale ale actionarilor, pe tipuri de lucrãri sau servicii furnizate/prestate, şi se încaseazã separat, cu acordul autoritãţilor administraţiei publice locale. ART. 47 Controlul respectãrii reglementãrilor legale în domeniul preţurilor şi al tarifelor pentru energia termica produsã şi/sau transportatã şi distribuita de operatorii serviciilor energetice de interes local se face de autoritatea de reglementare competenta şi de structurile abilitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
CAP. 5 Reglementãri privind contorizarea energiei termice
ART. 48 (1) Mãsurarea cantitãţilor de energie termica furnizate prin intermediul sistemelor energetice de interes local, sub forma de agent termic pentru încãlzire şi de apa calda pentru consum, este obligatorie şi se realizeazã prin montarea la nivelul branşamentelor utilizatorilor, în punctul de delimitare/separare a instalaţiilor sau în alt punct stabilit prin acordul de furnizare, a echipamentelor de masurareinregistrare şi control, cu respectarea prevederilor specifice în domeniu, emise de autoritatea de reglementare competenta. (2) Bransamentele pana la punctele de delimitare/separare, inclusiv echipamentele de mãsurare-înregistrare a energiei termice montate la interfata dintre reţelele publice de distribuţie şi instalaţiile utilizatorilor, fac parte, împreunã cu reţelele publice de distribuţie, din domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale, iar operatorii care asigura distribuţia centralizata a energiei termice sunt obligaţi sa le întreţinã, sa le verifice metrologic şi sa le înlocuiascã ori de câte ori este nevoie, pe cheltuiala lor. ART. 49 (1) Echiparea sistemelor energetice de interes local şi a imobilelor cu destinaţie de locuinţe cu dispozitive de mãsurare-înregistrare a cantitãţilor de energie termica produse şi/sau distribuite se face de cãtre operatorii furnizori de energie termica, în mod eşalonat, pana la 31 decembrie 2004, pe baza unor programe elaborate şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale şi operatorii pot solicita şi pot obţine credite pentru care vor acorda garanţii locale în scopul finanţãrii acestor programe. (3) Pana la finalizarea acţiunii de contorizare la bransamentul utilizatorilor se admite şi calculul consumurilor pe baza contoarelor de la furnizor sau în sistem pausal, conform normelor în vigoare. (4) Utilizatorii care doresc contorizarea consumurilor de energie termica în devans fata de programul aprobat pot sa achizitioneze şi sa îşi monteze aparate de masurareinregistrare pe cheltuiala proprie, în baza unei documentaţii aprobate de cãtre operatorul distribuitor/furnizor de energie termica; dupã montare şi recepţie aparatele de mãsurare a energiei termice se predau în administrare şi exploatare operatorului, contravaloarea acestora urmând sa fie recuperatã de la acesta prin deducere lunarã din factura de plata pana la concurenta sumei investite. (5) Utilizatorii de tip condominial care doresc contorizare în sistem integrat - contor general de bransament şi contoare secundare pe racordurile proprii, termostate de radiator şi/sau alocatoare de costuri - vor achizitiona şi vor monta aceste dispozitive pe cheltuiala proprie. (6) Contoarele montate în aval de contorul de bransament sau în aval de punctul de delimitare/separare dintre reţelele publice de distribuţie şi instalaţiile de utilizare aparţin utilizatorilor; sarcina asigurãrii întreţinerii, înlocuirii şi verificãrii metrologice a acestora revine utilizatorilor. (7) În termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe Ministerul Administraţiei Publice va emite un normativ cu privire la condiţiile de montare şi exploatare a sistemelor de alocare a costurilor pentru încãlzire şi apa calda de consum, montate în imobilele condominiale. ART. 50 (1) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se interzic proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune a sistemelor energetice de interes local fãrã dotarea lor corespunzãtoare cu dispozitive de mãsurare-înregistrare a cantitãţilor produse şi/sau distribuite. (2) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe proiectarea şi realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinaţie de locuinţe sau cu destinaţie mixtã locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie -, având sursa comuna de energie termica sau racordate la reţelele publice de distribuţie, trebuie sa asigure individualizarea consumurilor şi condiţiile de montare a sistemelor de mãsurare-înregistrare-repartizare a consumurilor pentru întregul imobil şi pentru fiecare apartament sau spaţiu cu alta destinaţie. ART. 51 (1) În cazul imobilelor tip condominiu cu destinaţie mixtã - locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie existente, având brasamente şi instalaţii interioare comune, separarea şi individualizarea consumurilor pe categorii de folosinţe sau corespunzãtor fiecãrui spaţiu cu alta destinaţie se fac pe cheltuiala deţinãtorilor spaţiilor cu alta destinaţie, prin separarea instalaţiilor de utilizare şi prin montarea dispozitivelor de mãsurare-înregistrare a consumurilor, în decurs de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, cu respectarea prevederilor art. 35. (2) Dupã montare aparatele de mãsurare-înregistrare a energiei termice instalate în punctele de delimitare/separare a instalaţiilor ori la limita de proprietate se predau în exploatare cãtre distribuitor/furnizor, în condiţiile prevãzute la art. 48. ART. 52 (1) Furnizarea energiei termice pentru încãlzire şi prepararea apei calde de consum se efectueazã contra cost, în baza unui contract de furnizare cu caracter permanent, denumit în continuare contract-abonament, care constituie actul juridic prin care se reglementeazã raporturile dintre furnizor şi utilizator cu privire la furnizarea, facturarea, utilizarea şi plata serviciului. (2) Relaţia contractualã operator-utilizator se materializeaza la nivelul bransamentului, respectiv al racordului, în punctul de delimitare a instalaţiilor; în cazul clãdirilor tip condominiu având bransamente şi instalaţii interioare comune, indiferent de destinaţie, furnizorul nu are competenta de a se implica în defalcarea şi repartizarea pe deţinãtorii spaţiilor locative individuale a cheltuielilor aferente condominiului pentru consumul de energie termica, aceasta activitate revenind, potrivit legii, asociaţiilor de proprietari/locatari. (3) În cazul imobilelor tip condominiu, indiferent de destinaţie, având bransamente şi instalaţii interioare de utilizare comune, calitatea de abonat titular de contract revine asociaţiei proprietarilor legal constituite. (4) Deţinãtorii cu orice titlu ai spaţiilor locative, indiferent de destinaţie, situate în imobile existente tip condominiu, racordate la reţelele publice de distribuţie a energiei termice, având bransamente şi instalaţii interioare comune, pot încheia contracte de furnizare în nume propriu numai dacã asigura pe propria cheltuiala condiţiile tehnice necesare separarii şi individualizarii consumurilor. ART. 53 (1) Contravaloarea serviciilor energetice de interes local furnizate utilizatorilor se încaseazã de la aceştia pe baza de factura; factura reprezintã documentul de plata emis în conformitate cu legislaţia fiscalã în vigoare de operatorul furnizor de servicii energetice de interes local. (2) Facturarea şi încasarea contravalorii serviciilor furnizate se fac lunar sau, dacã pãrţile stabilesc altfel, la intervalele prevãzute în contractul-abonament; facturarea şi plata consumului casnic de energie termica livrata pentru încãlzire se pot esalona, cu acordul pãrţilor, pe parcursul întregului an, regularizãrile fãcându-se semestrial. (3) Contractele-abonament se încheie cu plata anticipata a unei sume reprezentând contravaloarea prezumatã a cantitãţii de energie termica furnizate/consumate într-o perioada de 30 de zile. (4) Suma depusa anticipat se reactualizeazã anual în baza preţurilor şi tarifelor aprobate. (5) Suma achitatã anticipat se restituie la încetarea raporturilor contractuale.
CAP. 6 Sancţiuni
ART. 54 Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz. ART. 55 Constituie contravenţii în domeniul serviciilor energetice de interes local urmãtoarele fapte: a) activitãţile care pot pune în pericol viata, sãnãtatea şi/sau bunurile cetãţenilor; b) întreţinerea necorespunzãtoare sau neluarea mãsurilor de protecţie impotriva inghetului a instalaţiilor de distribuţie a energiei termice, corespunzãtor obligaţiilor ce revin operatorului potrivit prevederilor legale sau clauzelor contractului de delegare a gestiunii; c) refuzul utilizatorului de a permite personalului împuternicit al operatorului accesul la instalaţiile proprii în scopul efectuãrii controlului, înregistrãrii consumurilor, executãrii lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii, bransarii unor noi consumatori sau pentru debransarea instalaţiilor în caz de neplata; d) folosirea de cãtre utilizator a apei calde menajere şi a agentului termic pentru încãlzire pentru spalarea autovehiculelor, topirea zapezii sau în alte scopuri decât cele prevãzute în contractele-abonament; e) executarea lucrãrilor de reparatie capitala a instalaţiilor de încãlzire centrala sau modificarea acestora fãrã documentaţie tehnica legal aprobatã şi fãrã acordul operatorului; f) golirea instalaţiilor în vederea executãrii unor modificãri sau reparaţii fãrã acceptul scris al operatorului; g) nerespectarea programului de contorizare aprobat potrivit legii; h) furnizarea agentului termic de cãtre producãtor/distribuitor la parametrii care pun în pericol siguranta instalaţiilor de utilizare; i) producerea, transportul şi/sau distribuţia de energie termica fãrã licenta eliberata de autoritatea de reglementare competenta şi/sau fãrã contract de delegare a serviciului acordat în condiţiile legii de autoritatea administraţiei publice locale. ART. 56 Constituie contravenţii în domeniul stabilirii şi ajustarii preţurilor şi tarifelor pentru energia termica livrata sub forma de agent termic pentru încãlzire şi apa calda menajera urmãtoarele fapte: a) practicarea de cãtre producãtori, transportatori, distribuitori şi/sau furnizori a altor preţuri sau tarife decât cele stabilite de autoritatea de reglementare competenta; b) fundamentarea şi susţinerea cererii de stabilire sau de ajustare a preţurilor şi tarifelor de cãtre producãtori, transportatori, distribuitori şi/sau furnizori cu date eronate, în scopul obţinerii unor tarife şi preţuri mai mari; c) refuzul operatorilor de servicii energetice urbane producãtori, transportatori, distribuitori şi/sau furnizori - de a se supune controlului autoritãţilor de reglementare abilitate în ceea ce priveşte preţurile şi tarifele. ART. 57 Contravenţiile prevãzute la art. 55 şi 56 se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei pentru persoanele fizice şi cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevãzute la art. 55 lit. d), e) şi f); b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 4.000.000 lei la 7.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevãzute la art. 55 lit. a), b) şi c); c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevãzute la art. 56 lit. a), b) şi c); d) cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 150.000.000 lei la 250.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevãzute la art. 55 lit. g), h) şi i). ART. 58 (1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 55 şi 56 şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 57 se fac de cãtre primari şi/sau de împuterniciţii acestora, respectiv de autoritatea de reglementare competenta. (2) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 56 preţurile şi tarifele stabilite greşit se corecteaza, iar sumele încasate în mod necuvenit se constituie venit la bugetul local. (3) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevãzute la art. 57 va fi reactualizat în raport cu rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice. (4) Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute la <>art. 55-58 se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . ART. 59 În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, cele doua autoritãţi competente, ANRSC, respectiv ANRE, vor stabili prin protocol modul de predare-primire a competentelor şi atribuţiilor specifice.
CAP. 7 Dispoziţii finale
ART. 60 Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 61 La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul administraţiei publice, Ionel Flesariu, secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat
p. Ministrul industriei şi resurselor, Iulian Iancu, secretar de stat
Bucureşti, 29 august 2002. Nr. 73.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email