Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 71 din 29 august 2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. IV.4 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea infiintarii, organizãrii, exploatãrii, finanţãrii, monitorizarii şi controlului functionarii serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, denumite în continuare servicii de administrare a domeniului public şi privat. (2) Serviciile de administrare a domeniului public şi pri vat se organizeazã şi funcţioneazã cu respectarea urmãtoarelor principii: a) autonomiei locale; b) descentralizãrii serviciilor publice; c) responsabilitãţii şi legalitãţii; d) corelãrii cerinţelor cu resursele; e) dezvoltãrii durabile; f) asocierii intercomunale; g) parteneriatului public-privat; h) liberului acces la informaţii şi consultarea cetãţenilor; i) economiei de piata şi eficientei economice. (3) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica tuturor serviciilor de administrare a domeniului public şi privat organizate în: comune, oraşe, municipii, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţe şi/sau municipiul Bucureşti, indiferent de mãrimea acestora. ART. 2 În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi notiunile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã: a) servicii de administrare a domeniului public şi privat - totalitatea acţiunilor şi activitãţilor edilitar-gospodãreşti prin care se asigura administrarea, gestionarea şi exploatarea bunurilor din domeniul public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, altele decât cele date, potrivit legii, în administrarea altor servicii publice locale; b) domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale - totalitatea bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea publica a unitãţilor administrativ-teritoriale, care, potrivit legii sau prin natura lor, sunt de uz sau interes public local ori judeţean, declarate ca atare prin hotãrâre a consiliilor locale sau prin hotãrâre a consiliilor judeţene şi care nu au fost declarate prin lege bunuri de uz sau interes public naţional; c) domeniul privat al unitãţilor administrativ-teritoriale - totalitatea bunurilor mobile şi imobile, altele decât cele prevãzute la lit. b), intrate în proprietatea unitãţilor administrativ-teritoriale prin modalitãţile prevãzute de lege şi care nu fac parte din domeniul public al acestora; d) activitãţi edilitar-gospodãreşti - ansamblul acţiunilor de utilitate şi interes public local sau judeţean, desfãşurate din initiativa şi sub organizarea autoritãţilor administraţiei publice locale, prin care se asigura, într-o conceptie unitarã şi coerenta, buna gospodãrire şi modernizarea localitãţilor, dezvoltarea durabila a acestora şi a infrastructurii edilitar-urbane, precum şi condiţii normale de munca, de viata şi de locuire pentru comunitatile locale; e) infrastructura edilitar-urbana - ansamblul bunurilor mobile şi imobile, dobândite potrivit legii, constând din clãdiri, construcţii şi instalaţii tehnologice, echipamente functionale, dotãri specifice şi mobilier urban, inclusiv terenurile aferente, destinate desfãşurãrii unor activitãţi edilitar-gospodãreşti; infrastructura edilitar-urbana face parte din domeniul public sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale şi este supusã regimului juridic al proprietãţii publice sau private, potrivit legii. ART. 3 (1) Serviciile de administrare a domeniului public şi privat sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunitãţilor locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizatie şi confort al acestora şi grupeazã activitãţi edilitar-gospodãreşti şi acţiuni de utilitate şi interes public local având ca obiect: a) construirea, modernizarea, exploatarea şi întreţinerea strazilor, drumurilor, podurilor, viaductelor, a pasajelor rutiere şi pietonale, subterane şi supraterane; b) amenajarea şi întreţinerea zonelor vezi, a parcurilor şi gradinilor publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement şi a terenurilor de joaca pentru copii; c) amenajarea, întreţinerea şi exploatarea lacurilor, a strandurilor şi a bazelor de odihna şi tratament; d) deratizarea şi dezinsectia instituţiilor publice, a locuinţelor, a spaţiilor comerciale şi de alimentaţie publica, a unitãţilor de service şi producţie; e) construirea, modernizarea, întreţinerea, administrarea şi exploatarea pieţelor agroalimentare, a bazarelor, targurilor şi oboarelor; f) organizarea şi optimizarea circulaţiei rutiere şi pietonale; g) instalarea, întreţinerea şi funcţionarea sistemelor de semnalizare şi dirijare a circulaţiei urbane, în vederea asigurãrii siguranţei traficului şi pentru fluidizarea acestuia; h) îndepãrtarea zapezii şi preîntâmpinarea formãrii poleiului şi a ghetii; i) amenajarea, organizarea şi exploatarea parcarilor, a locurilor publice de afisaj şi reclame, a panourilor publicitare, a mobilierului urban şi ambiental; j) înfiinţarea, organizarea şi exploatarea unor servicii de întreţinere, reparaţii curente şi reabilitare a fondului locativ aflat în proprietatea unitãţilor administrativ-teritoriale; k) înfiinţarea, organizarea şi exploatarea spãlãtoriilor şi curatatoriilor chimice, a atelierelor de reparaţii auto etc.; l) înfiinţarea, organizarea şi exploatarea bailor publice, a salilor de gimnastica şi fizioterapie, a salilor şi terenurilor de sport, a patinoarelor, partiilor şi instalaţiilor de schi şi transport pe cablu, a campingurilor; m) organizarea şi exploatarea activitãţilor de coserit, ecarisaj, administrarea cimitirelor şi crematoriilor, a gradinilor botanice şi/sau zoologice, a WC-urilor publice; n) înfiinţarea, organizarea, exploatarea şi întreţinerea reţelelor de iluminat public stradal şi a iluminatului public pentru punerea în valoare a edificiilor publice, a monumentelor arhitectonice şi de arta, a spaţiilor publice şi peisagistice. (2) Persoanele fizice şi/sau juridice, denumite în continuare utilizatori, au acces liber şi nediscriminatoriu, în condiţiile legii, la serviciile de administrare a domeniului public şi privat organizate pe teritoriul unitãţilor administrativ-teritoriale în a cãror raza îşi au resedinta/sediul sau îşi desfãşoarã activitatea. (3) Serviciile de administrare a domeniului public şi privat se realizeazã şi se gestioneazã prin intermediul unor furnizori/prestatori specializaţi, denumiţi în continuare operatori, atestaţi şi autorizaţi în condiţiile legii. ART. 4 (1) Bunurile aparţinând domeniului public al unitãţilor administrativ-teritoriale nu pot fi utilizate decât potrivit destinaţiei pentru care au fost create sau dobândite potrivit legii. (2) Pe terenurile/spaţiile aparţinând domeniului public al unitãţilor administrativ-teritoriale este interzisã amplasarea construcţiilor de orice fel, cu excepţia celor necesare desfãşurãrii serviciului propriu-zis şi a reţelelor publice tehnico-edilitare subterane şi/sau supraterane. ART. 5 Principalele activitãţi edilitar-gospodãreşti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, desfãşurate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor şi municipiului Bucureşti, trebuie sa asigure: 1. În domeniul asigurãrii igienei şi sãnãtãţii publice: a) curatarea strazilor, drumurilor, aleilor, pieţelor şi a celorlalte locuri publice; b) funcţionarea serviciului de ecarisaj; c) combaterea insectelor dãunãtoare din zonele de agrement, parcurile, grãdinile publice şi spaţiile verzi intra-vilane; d) organizarea şi coordonarea acţiunilor de deratizare, dezinsecţie şi igienizare a locuinţelor, a sediilor instituţiilor publice, a spaţiilor comerciale, a depozitelor şi a unitãţilor industriale, precum şi a altor spaţii publice; e) curatarea şi igienizarea lacurilor, asanarea, desecarea şi amenajarea terenurilor mlastinoase din perimetrul localitãţilor; f) igienizarea şi regularizarea cursurilor de apa - izvoare, paraie, râuri - din intravilanul localitãţilor; g) administrarea cimitirelor, a crematoriilor şi a serviciilor de pompe funebre; h) corelarea şi coordonarea serviciilor de salubritate cu acţiunile şi activitãţile privind protecţia şi conservarea mediului şi protecţia sãnãtãţii publice, desfãşurate de alte autoritãţi publice. 2. În domeniul administrãrii drumurilor şi strazilor: a) executarea lucrãrilor de construire, modernizare şi întreţinere a strazilor şi a drumurilor, în stricta concordanta cu documentaţiile de urbanism şi pe baza studiilor de circulaţie şi de trafic; b) verificarea stãrii tehnice a strazilor, identificarea şi localizarea degradãrilor produse în carosabil şi remedierea operativã a acestora; c) creşterea eficientei lucrãrilor de construire, reabilitare şi întreţinere a strazilor şi a drumurilor, prin adoptarea unor soluţii, materiale şi tehnologii performanţe; d) organizarea fronturilor de lucru, semnalizarea corespunzãtoare a lucrãrilor şi adoptarea restrictiilor de circulaţie necesare desfãşurãrii traficului în condiţii de siguranta pe toatã durata execuţiei lucrãrilor de construire, modernizare şi întreţinere a strazilor; e) evitarea şi/sau limitarea deteriorarii domeniului public, determinata de execuţia lucrãrilor de construcţii, precum şi refacerea zonelor adiacente afectate; f) elaborarea, împreunã cu organele specializate ale Ministerului de Interne, a studiilor de trafic, în concordanta cu planurile de urbanism şi cu programele de dezvoltare economico-socialã de perspectiva a localitãţilor; g) organizarea circulaţiei rutiere în localitãţi şi optimizarea traseelor în funcţie de fluxurile de vehicule şi pietoni, prin lucrãri şi amenajãri rutiere, instalaţii de dirijare şi semnalizare, amplasarea şi montarea indicatoarelor rutiere, a marcajelor şi a altor instalaţii de avertizare; h) realizarea şi întreţinerea în perfecta stare de funcţionare a instalaţiilor de dirijare a circulaţiei, a semafoarelor, a indicatoarelor rutiere şi a marcajelor; i) perfecţionarea şi modernizarea mijloacelor de semnalizare şi avertizare rutiera şi de dirijare a circulaţiei; j) amenajarea, întreţinerea şi exploatarea locurilor de parcare şi afisaj publicitar pe strãzi şi în alte locuri publice, în condiţiile stabilite prin planurile de urbanism şi studiile de circulaţie. 3. În sectorul administrãrii domeniului public şi privat: a) dezvoltarea şi amenajarea spaţiilor publice în strânsã concordanta cu necesitãţile comunitãţilor locale şi cu documentaţiile de urbanism aprobate potrivit legii; b) amenajarea, întreţinerea şi infrumusetarea zonelor verzi, a parcurilor şi gradinilor publice, a locurilor de joaca pentru copii; c) administrarea, închirierea, întreţinerea, repararea şi reabilitarea fondului locativ aflat în proprietatea unitãţilor administrativ-teritoriale; d) administrarea şi exploatarea pieţelor agroalimentare, a targurilor, oboarelor şi a bazarelor; e) administrarea şi exploatarea terenurilor şi bazelor sportive, a salilor de gimnastica, salilor de gimnastica medicalã şi fizioterapie, a patinoarelor şi instalaţiilor de schi şi transport pe cablu, a bazelor de odihna şi agrement din jurul localitãţilor, a campingurilor etc.; f) administrarea şi exploatarea spaţiilor publicitare şi a panourilor de afisaj şi reclama; g) administrarea şi exploatarea bailor şi WC-urilor publice; h) conservarea, protejarea şi extinderea fondului vegetal existent; i) producerea materialului dendrofloricol necesar amenajãrii, decorarii şi infrumusetarii zonelor verzi adiacente tramei stradale şi a locurilor de agrement; j) întreţinerea şi exploatarea lacurilor de agrement, a strandurilor şi a celorlalte lacuri şi balti aparţinând domeniului public al localitãţilor; k) asanarea şi amenajarea terenurilor mlastinoase din perimetrul localitãţilor, amenajarea şi întreţinerea cursurilor de apa ce traverseaza localitãţile, prin lucrãri de indiguire, dirijare şi asigurare a scurgerii apei. 4. În domeniul iluminatului public: a) organizarea iluminatului public stradal şi ornamental al localitãţilor în condiţii de eficienta şi siguranta; b) respectarea normelor tehnice referitoare la amplasarea instalaţiilor de iluminat şi la nivelul de iluminare, ţinându-se seama de mãrimea şi importanta localitãţilor, siguranta traficului şi de normele de consum de energie electrica aprobate potrivit legii; c) controlul amplasarii şi folosirii rationale a reţelelor electrice de iluminat public; d) executarea lucrãrilor de întreţinere, modernizare şi menţinere a aspectului estetic şi funcţional al reţelelor şi instalaţiilor aferente.
CAP. 2 Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat
SECŢIUNEA 1 Înfiinţarea, organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat
ART. 6 (1) Serviciile de administrare a domeniului public şi privat se înfiinţeazã şi se organizeazã, în condiţiile prezentei ordonanţe, ţinându-se seama de mãrimea, gradul de dezvoltare şi de particularitãţile economico-sociale ale localitãţilor şi în raport cu starea dotãrilor şi echiparilor edilitar-urbane existente şi cu posibilitãţile locale de finanţare a functionarii, exploatãrii şi dezvoltãrii acestora. (2) Înfiinţarea, organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat vor avea în vedere respectarea şi îndeplinirea urmãtoarelor cerinţe: a) securitatea serviciilor furnizate/prestate; b) continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ; c) adaptabilitatea serviciilor la cerinţele comunitãţilor locale; d) accesul liber la servicii şi la informaţiile referitoare la acestea; e) tarifarea echitabila a serviciilor furnizate/prestate; f) consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat. (3) Desfãşurarea activitãţilor edilitar-gospodãreşti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, trebuie sa asigure: a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publica ale comunitãţilor locale şi creşterea calitãţii vieţii; b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unitãţilor administrativ-teritoriale în interesul comunitãţilor locale; c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranta, rentabilitate şi eficienta economicã a infrastructurii edilitar-urbane aferente; d) ridicarea continua a standardelor şi a indicatorilor de performanta ai serviciilor prestate; e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unitãţilor administrativ-teritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului; f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piata şi ale liberei concurente; g) protejarea domeniului public şi privat şi punerea în valoare a acestuia; h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, precum şi a monumentelor şi siturilor istorice şi arhitectonice, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare; i) protecţia igienei şi sãnãtãţii publice, în conformitate cu reglementãrile specifice în vigoare. ART. 7 (1) Înfiinţarea, organizarea, coordonarea şi reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat constituie dreptul exclusiv al autoritãţilor administraţiei publice locale, iar monitorizarea şi controlul functionarii şi gestionãrii acestora intra în atribuţiile şi responsabilitatea exclusiva a acestor autoritãţi. (2) Dobândirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, întreţinerea şi administrarea bunurilor proprietate publica şi privatã specifice infrastructurii edilitar-urbane a unitãţilor administrativ-teritoriale sunt, de asemenea, de competenta exclusiva a autoritãţilor administraţiei publice locale. ART. 8 (1) În cadrul aparatului propriu al consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, al consiliilor judeţene şi/sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti se pot infiinta şi organiza compartimente distincte, specializate, având ca obiect de activitate administrarea şi exploatarea domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale. (2) Compartimentul prevãzut la alin. (1) va fi dimensionat în funcţie de mãrimea unitãţilor administrativ-teritoriale şi va fi încadrat cu specialişti în domeniul tehnic, financiar-contabil, drept administrativ şi în alte ramuri ale dreptului public. (3) Sarcinile şi funcţiile compartimentelor prevãzute la alin. (1), prin care se exercita competentele şi atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale şi se transpun în practica politicile şi strategiile adoptate la nivelul consiliilor locale, sunt urmãtoarele: a) inventarierea şi evidenta bunurilor proprietate publica şi privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale; b) administrarea, gestionarea şi exploatarea eficienta a domeniului public şi privat şi a bunurilor specifice infrastructurii edilitar-urbane; c) elaborarea politicilor şi strategiilor cu privire la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat; d) elaborarea programelor de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii edilitar-urbane a localitãţilor; e) elaborarea normelor şi regulamentelor locale privind administrarea, gestionarea şi exploatarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat de interes local. ART. 9 (1) Serviciile de administrare a domeniului public şi privat se înfiinţeazã şi se organizeazã în baza unor studii de fundamentare întocmite din initiativa autoritãţilor administraţiei publice locale; studiile de fundamentare vor analiza necesitatea şi oportunitatea infiintarii serviciilor, vor evalua indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finanţare a serviciului şi vor recomanda soluţia optima privind modul de organizare şi gestionare a serviciilor. (2) Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se aproba, dupã dezbaterea publica a studiilor de fundamentare şi consultarea cetãţenilor, prin hotãrâri ale consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale consiliilor judeţene şi/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (3) În cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor, care implica mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, organizarea serviciilor se poate face, în condiţiile respectãrii prevederilor alin. (1) şi (2), prin asociere intercomunala. ART. 10 (1) Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se poate organiza în urmãtoarele modalitãţi: a) gestiune directa; b) gestiune indirecta sau gestiune delegatã. (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se face prin hotãrâri ale consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale consiliilor judeţene şi/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în funcţie de specificul, volumul şi natura bunurilor proprietate publica şi privatã, de interesele actuale şi de perspectiva ale unitãţii administrativ-teritoriale, precum şi de numãrul şi mãrimea localitãţilor componente. (3) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, activitãţile specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se organizeazã şi se desfãşoarã pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate şi indicatorii de performanta ai serviciilor, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum şi modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate. (4) Caietul de sarcini şi regulamentul de serviciu se elaboreazã şi se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în conformitate cu regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, aprobat prin hotãrâre a Guvernului. ART. 11 (1) În cazul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asuma nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, finanţarea, gestionarea şi controlul functionarii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, respectiv administrarea şi exploatarea infrastructurii aferente. (2) Gestiunea directa se realizeazã prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat, care pot fi: a) compartimentele pentru administrarea domeniului public şi privat, organizate în cadrul aparatului propriu al consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, al consiliilor judeţene şi/sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz; b) unul sau mai multe servicii publice, specializate şi autorizate conform legii, având personalitate juridicã şi buget propriu, organizate în subordinea consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, a consiliilor judeţene şi/sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat mentionati la alin. (2) se organizeazã şi funcţioneazã potrivit unui regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul local, consiliul judeţean şi/sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a operatorilor serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, aprobat prin hotãrâre a Guvernului. ART. 12 (1) În cazul gestiunii indirecte sau gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale pot apela pentru realizarea serviciilor la unul sau la mai mulţi operatori cãrora le încredinţeazã, în totalitate sau numai în parte, în baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile şi responsabilitãţile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum şi la administrarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare realizãrii serviciilor. (2) Gestiunea indirecta sau gestiunea delegatã se realizeazã prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat, care pot fi: a) societãţi comerciale pe acţiuni cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale; b) societãţi comerciale pe acţiuni cu capital privat, intern sau extern; c) societãţi comerciale pe acţiuni cu capital mixt, public şi privat. ART. 13 (1) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurente, transparenţei, tratamentului egal şi al confidenţialitãţii şi cu respectarea prevederilor contractului-cadru de delegare a gestiunii şi ale regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, aprobate prin hotãrâre a Guvernului. (2) Delegarea gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat se poate realiza prin: a) negociere directa, în cazul operatorilor cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale, infiintati de autoritãţile administraţiei publice locale sau rezultaţi ca urmare a reorganizãrii administrative din ratiuni operationale şi economico-financiare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat; b) licitaţie publica, în cazul operatorilor societãţi comerciale cu capital public, privat sau mixt. (3) Dacã procedura licitaţiei publice nu a condus la desemnarea unui câştigãtor şi la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabilã în continuare procedura negocierii directe. (4) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai cãtre operatori atestaţi şi autorizaţi în condiţiile legii. (5) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau parţial, numai activitãţile de operare propriu-zisa - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum şi activitãţile de pregãtire, finanţare şi realizare a investiţiilor din infrastructura edilitar-urbana a localitãţilor, aferentã serviciilor de administrare a domeniului public şi privat. (6) În funcţie de regimul juridic ce urmeazã sa fie adoptat pentru contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi: a) contract de management; b) contract de concesiune; c) contract de închiriere; d) contract de locatie de gestiune; e) contract de parteneriat public-privat. (7) Contractul de delegare a gestiunii va fi însoţit obligatoriu de urmãtoarele anexe: a) caietul de sarcini; b) regulamentul de serviciu; c) inventarul bunurilor proprietate publica şi privatã, aferente serviciului; d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizãrii serviciului delegat. (8) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat va cuprinde în mod obligatoriu: a) denumirea pãrţilor contractante; b) obiectul contractului; c) durata contractului; d) drepturile şi obligaţiile pãrţilor; e) programul lucrãrilor de investiţii (modernizãri, extinderi, dezvoltãri, obiective noi) şi al lucrãrilor de întreţinere, reparaţii curente, reabilitari, renovari; f) sarcinile şi responsabilitãţile pãrţilor cu privire la programele de investiţii şi programele de reabilitari, reparaţii şi renovari; g) indicatorii de performanta stabiliţi prin caietul de sarcini şi regulamentul de serviciu privind calitatea şi cantitatea serviciilor prestate şi modul de evaluare a acestora, condiţii şi garanţii; h) tarifele practicate şi procedura de stabilire, ajustare, avizare şi aprobare a acestora; i) modul de tarifare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate; j) nivelul redevenţelor; k) rãspunderea contractualã; l) forta majorã; m) condiţii de redefinire a clauzelor contractuale; n) condiţii privind transmiterea bunurilor la expirarea contractului; o) clauze speciale privind menţinerea echilibrului contractual rezultat din licitaţie şi de prevenire a coruptiei; p) clauze de reziliere a contractului; q) clauze privind administrarea patrimoniului public şi privat încredinţat; r) clauze privind forta de munca; s) alte clauze convenite, dupã caz. (9) Prevederile alin. (1), (2), şi (3) nu se aplica operatorilor care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, îşi desfãşoarã activitatea în baza unor contracte de delegare a gestiunii legal încheiate, precum şi operatorilor subordonaţi autoritãţilor administraţiei publice locale, care rezulta printr-o reorganizare administrativã impusa de necesitatea creşterii eficientei economice şi a performantelor operationale. (10) Exceptarea prevãzutã la alin. (9) opereazã pana la expirarea sau rezilierea contractului. (11) Autoritatea administraţiei publice locale semnatara a contractului de delegare a gestiunii are dreptul de a organiza o noua licitaţie publica în toate cazurile în care, timp de 6 luni operatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi la performanţele economico-financiare asumate. ART. 14 (1) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, în virtutea competentelor şi atribuţiilor ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, respectiv a programelor de dezvoltare a infrastructurii edilitar-urbane, precum şi dreptul şi obligaţia de a monitoriza şi de a controla: a) modul de respectare şi de îndeplinire de cãtre operatori a obligaţiilor contractuale asumate; b) calitatea, cantitatea şi eficienta serviciilor furnizate/prestate; c) respectarea indicatorilor de performanta stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii; d) respectarea procedurii de fundamentare, avizare şi aprobare a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile de administrare a domeniului public şi privat; e) modul de administrare, exploatare, întreţinere şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a infrastructurii edilitar-urbane încredinţate prin contractul de delegare a gestiunii. (2) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, activitãţile propriu-zise de gestiune, exploatare şi funcţionare desfãşurate/prestate în cadrul serviciilor de administrare a domeniului public şi privat constituie activitãţi relevante şi sunt supuse reglementãrilor în vigoare privind achiziţiile publice.
SECŢIUNEA a 2-a Asocierea intercomunala
ART. 15 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale şi operatorii furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat se pot asocia între ele/ei sau cu terţe persoane juridice, romane sau strãine, în vederea realizãrii şi/sau exploatãrii în comun a unor obiective specifice infrastructurii edilitar-urbane, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind asocierea şi libera concurenta. (2) Asocierea sub orice forma a operatorilor, între ei sau cu terţe persoane juridice, se aproba, cu avizul Consiliului Concurentei, prin hotãrâre a consiliilor locale, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, a consiliilor judeţene şi/sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care le coordoneazã activitatea, indiferent de forma de proprietate, de organizare şi de modalitatea de gestiune sub care îşi desfãşoarã activitatea. ART. 16 (1) Asocierea se poate realiza în baza unui contract de asociere sau a unei convenţii civile, cu sau fãrã constituirea unor noi persoane juridice, respectiv societãţi comerciale cu capital public şi/sau mixt. (2) Contractul de asociere va cuprinde: a) denumirea pãrţilor contractante; b) obiectivele şi activitãţile edilitar-gospodãreşti ce se vor realiza în comun; c) contribuţia şi participarea fiecãrei pãrţi la realizarea obiectivelor şi activitãţilor comune convenite; d) condiţiile de administrare a rezultatelor financiare ale activitãţilor desfãşurate în comun; e) clauze de încetare a asocierii şi modalitãţi de împãrţire a rezultatelor lichidãrii asociaţiei; f) orice alte clauze necesare desfãşurãrii activitãţii şi îndeplinirii scopului asociaţiei. ART. 17 (1) În cazul grupurilor de unitãţi administrativ-teritoriale interesate de realizarea şi exploatarea în comun a unor obiective şi/sau servicii de administrare a domeniului public şi privat, autoritãţile administraţiei publice locale pot aproba înfiinţarea unor operatori de interes intercomunal, cu parcurgerea urmãtoarelor faze: a) încheierea contractului de asociere între unitãţile administrativ-teritoriale interesate, în baza hotãrârilor adoptate de consiliile locale/judeţene implicate; contractul va clarifica şi va defini: scopul asocierii, interesul comun, mijloacele materiale şi financiare necesare realizãrii acestuia, contribuţia pãrţilor, modul de organizare şi funcţionare a asociaţiei: reprezentare, împuterniciri, mecanism decizional, ponderi în luarea deciziilor şi altele asemenea; b) stabilirea elementelor necesare infiintarii noului operator care va prelua în gestiune şi administrare realizarea obiectivului, precum şi efectuarea serviciului de interes intercomunal: denumire, forma juridicã, statut, sediu social, capital subscris, conducere, structura organizatoricã, regulament de organizare şi funcţionare şi altele asemenea; c) elaborarea, negocierea şi încheierea contractului de delegare a gestiunii şi a anexelor la acesta între noul operator de servicii de interes intercomunal şi autoritatile administraţiei publice locale asociate: caiet de sarcini, regulament de serviciu, inventarul bunurilor preluate în exploatare, procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor şi altele asemenea.
SECŢIUNEA a 3-a Finanţarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat
ART. 18 (1) În funcţie de natura activitãţii, serviciile de administrare a domeniului public şi privat pot fi servicii care desfãşoarã activitãţi de natura economicã şi care se autofinanteaza sau servicii care desfãşoarã activitãţi de natura institutional-administrativã ori socialã şi care sunt finanţate prin alocaţii bugetare. (2) Finanţarea cheltuielilor curente de funcţionare şi exploatare ale serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se asigura astfel: a) din veniturile proprii ale operatorilor sau din bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale, dupã caz, dacã serviciile de administrare a domeniului public şi privat sunt gestionate direct de autoritãţile administraţiei publice locale; b) din bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor, dacã serviciile de administrare a domeniului public şi privat sunt organizate şi se realizeazã prin delegare de gestiune. (3) În cazul finanţãrii potrivit alin. (2) lit. b), în funcţie de natura şi de specificul activitãţii edilitar-gospodãreşti desfãşurate/prestate şi de modul de organizare şi subordonare al operatorului, se pot acorda în completare subvenţii sau alocaţii bugetare din bugetele locale. ART. 19 Cheltuielile curente pentru asigurarea functionarii propriu-zise a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat şi efectuãrii/prestãrii activitãţilor edilitar-gospodãreşti specifice acestora, respectiv pentru întreţinerea, reabilitarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane aferente, se asigura prin încasarea de la utilizatori, pe baza tarifelor, preţurilor sau taxelor locale legal aprobate, a unor sume reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate/prestate sau prin alocaţii bugetare, cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) organizarea şi desfãşurarea pe principii şi criterii comerciale şi concurentiale a activitãţilor prestate; b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor; c) reflectarea costului efectiv al furnizarii/prestãrii serviciilor în structura şi nivelul tarifelor, al preţului biletelor sau al taxelor locale practicate; d) ajustarea periodicã a preţurilor, tarifelor şi taxelor locale şi reflectarea corespunzãtoare în nivelul acestora a influentelor generate de majorarea în amonte a unor preţuri şi tarife; e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife, preţul biletelor sau taxe locale; f) acoperirea prin tarife, preţul biletelor şi taxele locale cel puţin a sumelor investite şi a cheltuielilor curente de funcţionare şi întreţinere a serviciilor; g) calcularea, înregistrarea şi recuperarea uzurii fizice şi morale a mijloacelor fixe specifice infrastructurii edilitar-urbane aferente acestor servicii prin preţ, tarif sau taxa în cazul gestiunii directe şi prin redeventa în cazul gestiunii delegate. ART. 20 (1) Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, a legislaţiei privind achiziţiile publice de lucrãri, bunuri şi servicii şi cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la calitatea şi disciplina în construcţii, urbanism şi amenajarea teritoriului. (2) Finanţarea lucrãrilor de investiţii se asigura din urmãtoarele surse: a) alocaţii de la bugetul local, în funcţie de natura şi de modul de organizare şi funcţionare a serviciului; b) credite bancare, interne sau externe, garantate de autoritãţile administraţiei publice locale sau de Guvern; c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale; d) taxe speciale instituite în condiţiile legii; e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat public-privat; f) transferuri de la bugetul de stat cãtre bugetele locale pentru obiectivele incluse în cadrul unor programe de investiţii realizate cu sprijin financiar extern, la a cãror finanţare participa şi Guvernul; g) venituri proprii ale operatorului; h) alte surse constituite potrivit legii. ART. 21 (1) În cazul gestiunii delegate contractele vor prevedea sarcinile concrete ce revin, pe de o parte, autoritãţilor administraţiei publice locale şi, pe de alta parte, operatorilor în ceea ce priveşte finanţarea şi realizarea obiectivelor, respectiv a programelor de investiţii. (2) Investiţiile pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii edilitar-urbane care se realizeazã din fonduri proprii ale operatorilor rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului de delegare a gestiunii, dacã la încheierea contractului nu s-a convenit altfel, şi se vor amortiza de cãtre operator pe durata contractului; în contractul de delegare a gestiunii se va preciza modul de repartiţie a bunurilor realizate la încetarea din orice cauza a contractului.
SECŢIUNEA a 4-a Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat
ART. 22 (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat trebuie sa posede capacitatea tehnica şi organizatoricã, dotarea şi experienta managerialã necesare atât pentru gestiunea propriu-zisa a serviciilor, cat şi pentru exploatarea şi întreţinerea infrastructurii edilitar-urbane aferente acestora. (2) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public beneficiazã de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare şi de forma de gestiune adoptatã. (3) Atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public se face de cãtre autoritãţile de reglementare locale înfiinţate şi organizate de autoritãţile administraţiei publice locale. (4) Operatorii care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, au contracte de delegare a gestiunii legal încheiate vor depune documentaţia de atestare/autorizare ca operator, urmând ca la contractul de delegare a gestiunii sa se anexeze un act adiţional care va cuprinde obligaţiile ce revin operatorilor, corespunzãtor prevederilor prezentei ordonanţe. ART. 23 (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat infiintati de autoritãţile administraţiei publice locale, organizati ca regii autonome sau ca societãţi comerciale cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizati în condiţiile legii. (2) Hotãrârea de privatizare aparţine consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliilor judeţene, Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi/sau asociaţiilor intercomunale, dupã caz, în funcţie de apartenenţa capitalului social şi de subordonarea operatorilor ce urmeazã sa fie privatizati. (3) Privatizarea operatorilor subordonaţi autoritãţilor administraţiei publice locale, inclusiv vânzarea bunurilor aparţinând domeniului privat al unitãţilor administrativ-teritoriale aflate în administrarea operatorilor, în parte sau în totalitate, se face numai prin procedurile prevãzute de lege; procedura de privatizare va fi stabilitã prin hotãrâri ale consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale consiliilor judeţene şi/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, şi va fi detaliatã în documentele de privatizare. (4) Procedura de privatizare a operatorilor subordonaţi autoritãţilor administraţiei publice locale este însoţitã în mod obligatoriu de procedura de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, prin care ofertantului desemnat câştigãtor al procedurii de privatizare i se atribuie şi contractul de delegare a gestiunii. ART. 24 (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat îşi pot desfasura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale, în virtutea principiului liberei concurente pe piata serviciilor publice de gospodãrie comunalã. (2) Operatorul care furnizeazã/presteazã mai multe servicii în una sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale va tine evidente distincte, având contabilitate separatã pentru fiecare serviciu şi/sau unitate administrativ-teritorialã. (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, infiintati de autoritãţile administraţiei publice locale, pot fi de interes local sau judeţean, în funcţie de subordonare şi de limitele teritoriale de operare. ART. 25 (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, inclusiv cei având contracte de delegare a gestiunii în derulare, vor fi atestaţi în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare şi de forma de gestiune adoptatã. (2) Operatorii care participa la licitaţiile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat trebuie sa facã dovada experienţei şi capabilitãţii tehnice şi manageriale, a bonitaţii şi capacitãţii financiare şi sa prezinte garanţii de participare la licitaţie, în conformitate cu cerinţele specifice prevãzute în caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie sa aibã antecedente penale. ART. 26 (1) Relaţiile dintre operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, cele dintre operatori şi utilizatori, precum şi relaţiile cu alţi agenţi economici, indiferent de forma de proprietate şi/sau de modul de organizare a acestora, sunt relaţii comerciale, se vor desfasura numai pe baze contractuale şi vor fi guvernate de principiul liberei concurente. (2) Sunt interzise orice înţelegeri sau acorduri de asociere şi orice practici concertate care conduc la accentuarea caracterului de monopol natural al unor servicii şi la restrangerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata serviciilor de administrare a domeniului public şi privat.
CAP. 3 Drepturi şi obligaţii
SECŢIUNEA 1 Drepturile şi obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale
ART. 27 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale acţioneazã în numele şi în interesul comunitãţilor locale pe care le reprezintã şi rãspund fata de acestea pentru modul în care gestioneazã şi administreazã infrastructura edilitar-urbana a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi pentru modul în care organizeazã, coordoneazã şi controleazã serviciile de administrare a domeniului public şi privat. (2) Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, stabilesc strategia de dezvoltare şi funcţionare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, ţinând seama de: a) planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului; b) programele de dezvoltare economico-socialã a unitãţii administrativ-teritoriale; c) programele de mediu şi reglementãrile în vigoare cu privire la protecţia şi conservarea mediului; d) reglementãrile în vigoare privind asigurarea sãnãtãţii şi igienei publice. (3) Strategiile autoritãţilor administraţiei publice locale vor avea în vedere urmãtoarele: a) orientarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat cãtre utilizatori; b) îmbunãtãţirea calitãţii mediului de viata natural şi/sau construit; c) promovarea investiţiilor în infrastructura edilitar-urbana a localitãţilor; d) finanţarea serviciilor în mod avantajos pentru utilizatori şi atractiv pentru investitori; e) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, crearea unui mediu concurential, atragerea participãrii capitalului privat, promovarea formelor de gestiune delegatã; f) implementarea unor mecanisme de monitorizare a activitãţii operatorilor, de evaluare comparativa a indicatorilor de performanta ai serviciilor şi de atragere şi participare a utilizatorilor la aceste procese; g) înfiinţarea şi organizarea autoritãţilor locale de reglementare, monitorizare şi control al calitãţii prestaţiilor şi instituirea unor mecanisme de corectie adecvate; h) promovarea metodelor moderne de management; i) promovarea profesionalismului şi eticii profesionale prin asigurarea formãrii şi pregãtirii profesionale continue a personalului care lucreazã în domeniu. ART. 28 În exercitarea atribuţiilor ce le revin în domeniul conducerii şi controlului serviciilor de administrare a domeniului public şi privat autoritãţile administraţiei publice locale au initiativa, adopta hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz, privitoare la: a) aprobarea programelor de reabilitare, dezvoltare şi modernizare a infrastructurii edilitar-urbane existente, respectiv a programelor privind înfiinţarea, dobândirea sau punerea în valoare a unor noi bunuri proprietate publica şi privatã; b) aprobarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate privind înfiinţarea, reabilitarea, extinderea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a localitãţilor; c) coordonarea proiectãrii şi execuţiei obiectivelor din infrastructura edilitar-urbana în scopul realizãrii acestora într-o conceptie unitarã, corelata cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi cu programele de urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului; d) coordonarea şi/sau organizarea procedurilor de achiziţii publice pentru proiectarea şi execuţia obiectivelor din infrastructura edilitar-urbana; e) asocierea intercomunala în vederea realizãrii şi exploatãrii în comun a unor obiective specifice infrastructurii edilitar-urbane; f) delegarea gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, precum şi încredinţarea administrãrii bunurilor aparţinând infrastructurii edilitar-urbane aferente serviciilor delegate; g) participarea cu capital social sau cu bunuri la înfiinţarea societãţilor comerciale cu capital public şi privat; h) contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii pentru înfiinţarea, extinderea, dezvoltarea, reabilitarea şi/sau modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a localitãţilor; i) elaborarea şi aprobarea, în termen de 3 luni de la publicarea normelor-cadru şi a regulamentelor-cadru, a normelor locale, a regulamentelor de serviciu şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a operatorilor furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat; j) aprobarea preţurilor, tarifelor şi taxelor pentru serviciile de administrare a domeniului public şi privat. ART. 29 (1) În exercitarea competentelor şi responsabilitãţilor ce le revin potrivit legii autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri cu prioritate: a) gestionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat pe criterii de competitivitate şi eficienta economicã; b) promovarea dezvoltãrii şi reabilitãrii infrastructurii edilitar-urbane; c) monitorizarea şi controlul sistematic ale activitãţii operatorilor şi promovarea unor mãsuri adecvate în cazul în care serviciile prestate de aceştia nu respecta nivelurile de servicii şi indicatorii de performanta asumati; d) elaborarea şi aprobarea indicatorilor de performanta ai serviciilor; e) informarea periodicã şi consultarea utilizatorilor cu privire la stabilirea politicilor şi a strategiilor locale de organizare, gestionare şi dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, respectiv a infrastructurii edilitar-urbane, precum şi asupra necesitãţii de instituire a unor taxe locale; f) medierea conflictelor dintre utilizatori/beneficiari şi operatorii prestatori de servicii, la cererea uneia dintre pãrţi. (2) În cazul gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale competente au obligaţia de a verifica periodic urmãtoarele: a) nivelurile de calitate a serviciilor furnizate/prestate şi aplicarea penalitatilor prevãzute în contractele de delegare a gestiunii pentru neîndeplinirea acestora; b) menţinerea echilibrului contractual rezultat prin licitaţie şi stabilit prin regulamentul serviciilor de administrare a domeniului public şi privat; c) asigurarea unor relaţii echidistante şi echilibrate între operator şi utilizatori; d) limitele minime şi maxime ale profitului operatorului; e) clauzele de administrare, exploatare, întreţinere şi predare a bunurilor publice; f) respectarea programelor de restructurare în scopul limitãrii efectelor sociale negative ale concedierilor de personal; g) independenta managerialã a operatorului fata de orice ingerinţe ale autoritãţilor şi instituţiilor publice; h) responsabilitatea autoritãţii publice pentru nerespectarea obligaţiilor sale contractuale. ART. 30 Autoritãţile administraţiei publice locale au fata de operatori urmãtoarele obligaţii: a) sa asigure un tratament egal tuturor operatorilor şi un mediu de afaceri concurential şi transparent; b) sa asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile publice, cu precãdere la acele informaţii privind pregãtirea ofertelor şi participarea la licitaţii; c) sa elaboreze, sa aprobe documentele necesare organizãrii şi desfãşurãrii procedurilor de delegare a gestiunii şi de atribuire a contractelor şi sa asigure procurarea acestora de cãtre ofertanţii interesaţi; d) sa aducã la cunostinta publica, în condiţiile legii, hotãrârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciile de administrare a domeniului public şi privat; e) sa stabileascã condiţiile de asociere şi parteneriat cu capitalul privat sau de participare la constituirea societãţilor comerciale cu capital mixt, public şi privat; f) sa atribuie contractele de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat numai în conformitate cu procedurile legale; g) sa respecte şi sa îşi îndeplineascã obligaţiile prevãzute în contractele de delegare a gestiunii fata de operatorii prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat; h) sa achite contravaloarea prestaţiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale; i) sa pãstreze confidenţialitatea, în condiţiile legii, a informaţiilor cu privire la activitatea operatorilor, altele decât cele publice. ART. 31 Autoritãţile administraţiei publice locale au, în raport cu operatorii, urmãtoarele drepturi: a) sa verifice, sa solicite refundamentarea şi sa aprobe structura, nivelurile şi ajustarile preţurilor şi tarifelor propuse de operatorul prestator de servicii; b) sa sanctioneze operatorul în cazul în care acesta nu respecta indicatorii de performanta şi parametrii de eficienta la care s-a angajat prin contractul de delegare a gestiunii, cu excepţia situaţiilor care nu se datoreazã operatorului de servicii; c) sa solicite comisiei de atestare, în cazuri deosebite, retragerea licenţei şi/sau autorizaţiei operatorului care nu îşi respecta obligaţiile contractuale. ART. 32 Impotriva hotãrârilor sau dispoziţiilor autoritãţilor administraţiei publice locale, date în aplicarea prezentei ordonanţe, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţelor de judecata, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 2-a Drepturile şi obligaţiile operatorilor
ART. 33 (1) Drepturile operatorilor prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se înscriu în caietele de sarcini, în regulamentele serviciilor de administrare a domeniului public şi privat şi în contractele de delegare a gestiunii, urmãrindu-se asigurarea şi menţinerea echilibrului contractual pe toatã durata de derulare a acestora. (2) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, indiferent de modul de organizare şi/sau forma de proprietate, au calitatea de autoritãţi contractante şi au obligaţia de a efectua achiziţii publice potrivit reglementãrilor legale în vigoare. ART. 34 (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat au urmãtoarele drepturi: a) sa încaseze contravaloarea serviciilor prestate corespunzãtor cantitãţii şi calitãţii acestora; b) sa propunã autoritãţilor de reglementare locale ajustarea periodicã a preţurilor şi tarifelor în funcţie de influentele intervenite în costurile de operare, în baza unor formule de calcul aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale. (2) Operatorii au dreptul sa sisteze furnizarea/prestarea serviciilor cãtre utilizatorii care nu şi-au achitat contravaloarea facturilor, inclusiv majorãrile de întârziere, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirãrii termenului de plata. (3) Reluarea furnizarii/prestãrii serviciului se va face în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii; cheltuielile aferente suspendãrii, respectiv reluarii furnizarii/prestãrii serviciului vor fi suportate de utilizator. ART. 35 (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat au fata de utilizatori urmãtoarele obligaţii: a) sa presteze servicii utilizatorilor cu care au încheiat contracte de furnizare/prestare a serviciului; b) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor; c) sa deserveasca toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevãzute în regulamentul de serviciu; d) sa respecte angajamentele luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini sau conveniti prin contractele de delegare a gestiunii; e) sa furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la toate informaţiile necesare verificãrii şi evaluãrii functionarii şi dezvoltãrii serviciilor, în conformitate cu clauzele contractului de delegare a gestiunii şi cu prevederile legale în vigoare; f) sa punã în aplicare metode performanţe de management care sa conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale prevãzute de normele legale în vigoare pentru achiziţiile publice de lucrãri, bunuri şi servicii. (2) Pentru nerespectarea de cãtre operatori a indicatorilor de performanta angajaţi prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor se vor prevedea penalitãţi; nivelul penalitatilor va fi precizat în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii şi în regulamentele de servicii. (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat au obligaţia sa asigure finanţarea pregãtirii şi perfecţionãrii profesionale a propriilor salariaţi.
SECŢIUNEA a 3-a Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor
ART. 36 (1) Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat este garantat, în condiţiile legii, tuturor utilizatorilor. (2) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat sunt: a) agenţi economici; b) instituţii publice; c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/locatari. ART. 37 Pentru protejarea drepturilor utilizatorilor regulamentele serviciilor de administrare a domeniului public şi privat trebuie sa conţinã prevederi referitoare la: a) accesul utilizatorilor la informaţiile publice privind serviciile de administrare a domeniului public şi privat; b) garantarea accesului şi dreptul oricãrui utilizator din aria de operare de a beneficia de serviciile de administrare a domeniului public şi privat, în condiţiile prevãzute de regulamentele de serviciu specifice; c) obligaţia autoritãţilor administraţiei publice locale de a aduce la cunostinta publica hotãrârile şi deciziile cu privire la serviciile de administrare a domeniului public şi privat; d) dreptul utilizatorilor de a contesta, în condiţiile legii, prevederile adoptate. ART. 38 (1) Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare a serviciilor şi prevederile regulamentelor serviciilor de administrare a domeniului public şi privat şi de a-şi achitã obligaţiile de plata în conformitate cu prevederile acestora. (2) Persoanele fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor de administrare a domeniului public sunt obligate sa achite sumele reprezentând contravaloarea serviciilor facturate, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii. (3) Întârzierea în achitarea sumelor datorate, dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2), atrage majorãri de întârziere egale cu cele stabilite pentru neplata obligaţiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora nu va depãşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului. (4) Nerespectarea prevederilor regulamentelor serviciilor de administrare a domeniului public de cãtre utilizatori conduce la penalizarea acestora şi, în anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat.
CAP. 4 Preţuri, tarife şi taxe
ART. 39 (1) Nivelul preţurilor şi/sau al tarifelor pentru plata serviciilor de administrare a domeniului public se fundamenteazã pe baza costurilor de producţie şi exploatare, a costurilor de întreţinere şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a ratelor pentru restituirea creditelor, a dobânzilor aferente împrumuturilor contractate, a obligaţiilor ce deriva din contractul de delegare a gestiunii şi include o cota pentru crearea resurselor necesare dezvoltãrii şi modernizãrii infrastructurii edilitar-urbane, precum şi profitul operatorului. (2) Aprobarea preţurilor şi/sau a tarifelor se face de cãtre consiliile locale, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu avizul autoritãţilor de reglementare locale. (3) Cuantumul şi regimul taxelor locale se stabilesc anual prin hotãrâri ale consiliilor locale, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliilor judeţene şi/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (4) Structura şi nivelul preţurilor, tarifelor şi taxelor vor fi stabilite astfel încât: a) sa acopere costul efectiv al furnizarii/prestãrii serviciilor; b) sa acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare; c) sa descurajeze consumul excesiv şi risipa; d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciilor şi protecţia mediului; e) sa incurajeze investiţiile de capital; f) sa respecte autonomia financiarã a operatorului. (5) Metodologia de fundamentare a nivelului preţurilor şi tarifelor, precum şi cea de avizare şi aprobare a acestora se vor stabili de cãtre autoritatea de reglementare localã, pe baza Metodologiei-cadru de fundamentare, avizare şi aprobare a nivelului preţurilor şi tarifelor, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului. ART. 40 (1) Aplicarea de cãtre operatori a preţurilor şi tarifelor avizate şi aprobate conform art. 39 alin. (2) este obligatorie. (2) Preţurile şi tarifele avizate trebuie sa respecte urmãtoarele cerinţe: a) asigurarea furnizarii/prestãrii serviciilor la nivelurile de calitate şi indicatorii de performanta stabiliţi de consiliile locale prin caietele de sarcini, regulamentele serviciilor şi prin contractele de delegare a gestiunii, dupã caz; b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile furnizate/prestate pe perioada angajata şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante; c) asigurarea exploatãrii şi întreţinerii eficiente a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, afectate serviciilor de administrare a domeniului public şi privat. ART. 41 (1) În cazul organizãrii şi functionarii serviciilor în modalitatea gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale pot aproba finanţarea dezvoltãrii serviciilor din bugetele locale numai dacã din studiile tehnico-economice realizate de organisme independente rezulta ca majoritatea utilizatorilor nu pot suporta majorarea tarifelor şi/sau a preţurilor corespunzãtor dezvoltarilor propuse. (2) Pentru menţinerea echilibrului contractual orice alocatie bugetarã pentru dezvoltarea serviciilor şi/sau a infrastructurii edilitar-urbane aferente va putea fi aprobatã de consiliile locale şi consiliile judeţene numai dacã determina o reducere, corespunzãtor alocaţiei acordate, a tarifului/preţului şi/sau o creştere a calitãţii serviciilor, inclusiv prin reducerea timpului de punere în funcţiune a acestora.
CAP. 5 Raspunderi şi sancţiuni
ART. 42 (1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul prestator de servicii de administrare a domeniului public şi privat în cazul în care acesta nu furnizeazã/nu presteazã serviciile la nivelul indicatorilor de calitate şi de eficienta stabiliţi în contractul de delegare, prin: a) aplicarea unor penalizãri corespunzãtoare prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze deficientele constatate; penalizãrile vor fi definite în contractul de delegare a gestiunii sau în regulamentele serviciilor; b) anularea licenţei de operare prin decizie a autoritãţii de reglementare locale; c) revocarea hotãrârii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune şi rezilierea contractului de delegare a gestiunii dacã timp de 6 luni de la încheierea acestuia se constata încãlcarea repetatã a obligaţiilor contractuale. ART. 43 (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda urmãtoarele fapte: a) prestarea uneia dintre activitãţile reglementate de prezenta ordonanta fãrã deţinerea atestarii/autorizãrii legale sau fãrã contract de delegare a gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei; b) încredinţarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat fãrã respectarea procedurilor legale sau unui operator neatestat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei. (2) Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor stabili faptele care constituie contravenţii în domeniul serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, altele decât cele prevãzute la alin. (1), potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . ART. 44 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 43 li se aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu excepţia prevederilor art. 28. ART. 45 Constatarea contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanta şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite de ministrul administraţiei publice, de primari, de preşedinţii consiliilor judeţene şi de împuterniciţii acestora.
CAP. 6 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 46 Regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a operatorilor furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat, Metodologia-cadru de fundamentare, avizare şi aprobare a nivelului preţurilor şi tarifelor, precum şi Contractul-cadru şi Regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. ART. 47 (1) În vederea încheierii contractelor de delegare a gestiunii consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor aproba, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, studiul de oportunitate pentru fundamentarea şi stabilirea soluţiilor optime de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi documentaţia de delegare a gestiunii. (2) În cazul în care pãrţile convin ca studiul de oportunitate sa fie întocmit de o firma de consultanţa independenta, costul acestuia va fi suportat de investitorul interesat. (3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate în termen de 30 de zile de la aprobarea caietului de sarcini şi a instrucţiunilor cãtre ofertanţi privind organizarea şi desfãşurarea delegarii de gestiune. ART. 48 (1) Contractele de concesiune a serviciilor de administrare a domeniului public, valabil încheiate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale. (2) În cazul reorganizãrii sau lichidãrii judiciare a operatorilor cu capital privat ori mixt, public şi privat, care au încheiat contracte de delegare a gestiunii în condiţiile prezentei ordonanţe, consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi/sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor organiza noi licitaţii în scopul desemnãrii unui nou operator. ART. 49 Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 50 La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul administraţiei publice, Ionel Flesariu, secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat
Bucureşti, 29 august 2002. Nr. 71. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email