Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.
ART. I
<>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 27 august 2002, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Societãţile comerciale, societãţile/ companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societãţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice au obligaţia sã organizeze şi sã conducã contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiarã, potrivit prezentei legi, şi contabilitatea de gestiune adaptatã la specificul activitãţii.
(2) Instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fãrã scop patrimonial, precum şi persoanele fizice care desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri au, de asemenea, obligaţia sã organizeze şi sã conducã contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiarã şi, dupã caz, contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitãţile fãrã personalitate juridicã, cu sediul în strãinãtate, care aparţin persoanelor prevãzute la alin. (1) şi (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum şi sediile permanente din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în strãinãtate au obligaţia sã organizeze şi sã conducã contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi."
2. La articolul 2, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1 ), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1 ) Contabilitatea publicã cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor şi cheltuielilor bugetare, care sã reflecte încasarea veniturilor şi plata cheltuielilor aferente exerciţiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generalã bazatã pe principiul constatãrii drepturilor şi obligaţiilor, care sã reflecte evoluţia situaţiei financiare şi patrimoniale, precum şi a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinatã analizãrii costurilor programelor aprobate."
3. Alineatul (3) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru necesitãţile proprii de informare, persoanele prevãzute la art. 1 pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare şi într-o altã monedã."
4. La articolul 4, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1 ), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1 ) Ministerul Finanţelor Publice elaboreazã şi emite norme privind contabilitatea în partidã simplã."
5. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Elaborarea reglementãrilor prevãzute la alin. (1), (1^1 ) şi (2) se face prin consultarea organismelor profesionale de profil."
6. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Categoriile de persoane care pot ţine contabilitatea în partidã simplã se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice."
7. La articolul 5, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru organizaţii patronale şi sindicale, precum şi pentru alte categorii de organizaţii fãrã scop patrimonial, care nu desfãşoarã activitãţi economice, Ministerul Finanţelor Publice aprobã un sistem simplificat de raportare financiarã, având în vedere şi cerinţele organismelor europene de profil."
8. Articolul 7 se abrogã.
9. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Rezultatul inventarierii se înregistreazã în contabilitate potrivit reglementãrilor contabile aplicabile."
10. Alineatul (3) al articolului 9 se abrogã.
11. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Documentele oficiale de prezentare a situaţiei economico-financiare a persoanelor prevãzute la art. 1 sunt situaţiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie sã ofere o imagine fidelã a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfãşuratã.
..............................................................................................................
(3) Societãţile-mamã, definite astfel în reglementãrile contabile aplicabile grupurilor de societãţi, întocmesc şi prezintã şi situaţii financiare anuale consolidate."
12. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 11 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Contabilitatea poate fi organizatã şi condusã pe bazã de contracte de prestãri de servicii în domeniul contabilitãţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, care rãspund potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente distincte, nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau contracte de prestãri de servicii în domeniul contabilitãţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, şi care au înregistrat o cifrã de afaceri anualã de pânã la echivalentul în lei a 5.000 euro, rãspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilitãţii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii unitãţii respective."
13. Dupã articolul 13 se introduc douã noi articole, articolele 13^1 şi 13^2 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1 . - Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achiziţie, de producţie sau la valoarea justã pentru alte intrãri decât cele prin achiziţie sau producţie, dupã caz.
Art. 13^2 . - Creanţele şi datoriile se înregistreazã în contabilitate la valoarea nominalã."
14. Alineatul (3) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Contabilitatea veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat se ţine pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare."
15. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Contabilitatea instituţiilor publice asigurã înregistrarea plãţilor de casã şi a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finanţarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele aprobate, instituţiile publice au obligaţia organizãrii şi conducerii evidenţei angajamentelor bugetare şi legale în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice."
16. Alineatele (1), (3) şi (4) ale articolului 18 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileşte cumulat de la începutul exerciţiului financiar. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli se efectueazã, de regulã, la sfârşitul exerciţiului financiar.
................................................................................................................
(3) Repartizarea profitului se înregistreazã în contabilitate pe destinaţii, dupã aprobarea situaţiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabilã reportatã se acoperã din profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din rezerve şi capital social, potrivit hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor sau asociaţilor."
17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea mare. Întocmirea, editarea şi pãstrarea registrelor de contabilitate se efectueazã conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice."
18. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate se întocmeşte balanţa de verificare, cel puţin anual, la încheierea exerciţiului financiar, sau la termenele de întocmire a situaţiilor financiare periodice."
19. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Persoanele prevãzute la art. 1 care utilizeazã sisteme informatice de prelucrare automatã a datelor au obligaţia sã asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu normele contabile aplicabile, controlul şi pãstrarea acestora pe suporturi tehnice."
20. Dupã titlul capitolului IV se introduce un nou articol, articolul 25^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1 . - (1) Exerciţiul financiar reprezintã perioada pentru care trebuie întocmite situaţiile financiare anuale şi, de regulã, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exerciţiului financiar este de 12 luni.
(3) Exerciţiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul în România, care aparţin unei persoane juridice strãine, cu excepţia instituţiilor de credit, entitãţilor autorizate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi societãţilor de asigurare, dacã exerciţiul financiar diferã pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societãţii-mamã, precum şi pentru filialele filialelor, cu excepţia instituţiilor de credit, entitãţilor autorizate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi societãţilor de asigurare, dacã exerciţiul financiar diferã pentru societatea-mamã.
(4) Exerciţiul financiar al unitãţilor nou-înfiinţate începe la data înfiinţãrii, potrivit legii.
(5) Exerciţiul financiar al unei persoane juridice care se lichideazã începe la data încheierii exerciţiului financiar anterior şi se încheie în ziua precedentã datei când începe lichidarea. Perioada de lichidare este consideratã un exerciţiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situaţiile financiare anuale consolidate ale unei societãţi-mamã se întocmesc pentru acelaşi exerciţiu financiar aplicabil situaţiilor financiare anuale ale societãţiimamã. Dacã exerciţiul financiar al filialelor diferã de exerciţiul financiar aplicabil societãţii-mamã, situaţiile financiare anuale consolidate pot fi întocmite la o altã datã pentru a ţine cont de exerciţiul financiar al majoritãţii sau al celor mai importante dintre societãţile consolidate.
(7) Exerciţiul financiar pentru instituţiile publice este anul bugetar."
21. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligaţia sã întocmeascã situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãţii acestora, în condiţiile legii.
(2) Ministerul Finanţelor Publice poate stabili întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi la alte perioade decât anual, în cadrul exerciţiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplicã reglementãri contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiarã situaţiile financiare anuale se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, situaţia modificãrilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politici contabile şi note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementãrilor prevãzute la alin. (3) aplicã reglementãri contabile conforme cu directivele europene şi întocmesc situaţii financiare anuale, care se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, politici contabile şi note explicative.
(5) Criteriile menţionate la alin. (4) şi categoriile de persoane care aplicã reglementãrile prevãzute la alin. (3) şi (4) se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fãrã scop patrimonial situaţiile financiare anuale se compun din bilanţ, contul rezultatului exerciţiului, politici contabile şi note explicative.
(7) Situaţiile financiare anuale constituie un tot unitar şi sunt însoţite de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din România ale instituţiilor de credit şi ale altor instituţii financiare cu sediul în strãinãtate, instituţiile prevãzute la art. 4 alin. (2) stabilesc conţinutul situaţiilor financiare anuale care trebuie publicate de aceste sucursale. Instituţiile respective stabilesc şi cerinţele referitoare la informaţiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective în situaţia în care acestea nu sunt obligate sã publice situaţii financiare anuale referitoare la activitatea proprie.
(9) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice."
22. Dupã articolul 26 se introduc patru noi articole, articolele 26^1 - 26^4 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1 . - Raportul anual cuprinde situaţiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupã caz, şi propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Art. 26^2 . - Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisã a persoanelor prevãzute la art. 11 alin. (1) prin care îşi asumã rãspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmã cã:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale oferã o imagine fidelã a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfãşuratã;
c) persoana juridicã îşi desfãşoarã activitatea în condiţii de continuitate.
Art. 26^3 . - O societate-mamã trebuie sã întocmeascã atât raport anual pentru propria activitate, cât şi raport anual consolidat.
Art. 26^4 . - (1) Obiectivul situaţiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidelã a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementãrilor contabile aplicabile.
(2) Situaţiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar. Acestea cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, precum şi celelalte componente, respectiv informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementãrilor contabile aplicabile, politici contabile şi note explicative la situaţiile financiare anuale consolidate, şi vor fi fãcute publice împreunã cu situaţiile financiare anuale individuale ale societãţii-mamã."
23. Alineatul (4) al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Criteriile în funcţie de care situaţiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevãzute la art. 26 alin. (4) sunt supuse auditului financiar se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Verificarea de cãtre cenzori a situaţiilor financiare anuale se efectueazã potrivit legii."
24. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Persoanele juridice care organizeazã contabilitatea în partidã dublã trebuie sã publice situaţiile financiare anuale. Fac obiectul publicãrii situaţiile financiare anuale, raportul administratorilor şi raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupã caz. Aceste prevederi se aplicã şi sucursalelor înregistrate în România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul în strãinãtate, precum şi societãţilor-mamã care întocmesc situaţii financiare consolidate.
(2) Acţionarii şi angajaţii unei societãţi au dreptul sã se informeze în legãturã cu situaţiile financiare anuale la sediul social al societãţii sau al societãţii-mamã, fãrã nici o discriminare.
(3) Situaţiile financiare anuale se pãstreazã timp de 50 de ani.
(4) În caz de încetare a activitãţii persoanelor prevãzute la art. 1, situaţiile financiare anuale, precum şi registrele şi celelalte documente la care se referã art. 24 se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale în materie."
25. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 29 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, un exemplar al situaţiilor financiare anuale se depune la direcţia generalã a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, la Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, astfel:
a) persoanele prevãzute la art. 26 alin. (3), în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
b) persoanele prevãzute la art. 26 alin. (4) şi (6), în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
c) persoanele care, de la constituire, nu au desfãşurat activitate vor depune o declaraţie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar. Prevederile prezentului alineat se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2006, inclusiv pentru situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar al anului 2006.
..................................................................................................................
(3) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autoritãţi publice, instituţiile publice autonome şi unitãţile administrativteritoriale, ai cãror conducãtori au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul Finanţelor Publice un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit normelor şi la termenele stabilite de acesta."
26. Alineatele (2), (5) şi (7) ale articolului 30 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise şi repartizate şi pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetele locale, precum şi conturi de disponibilitãţi din care se pot efectua plãţi.
................................................................................................................
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeazã în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unitãţilor sale subordonate şi cuprinde operaţiunile privind execuţia de casã a bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetului asigurãrilor pentru şomaj şi bugetelor locale, gestiunea datoriei publice interne şi externe, precum şi alte operaţiuni financiare efectuate în contul organelor administraţiei publice centrale şi locale.
.................................................................................................................
(7) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autoritãţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile din subordinea acestora, ai cãror conducãtori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea drepturilor constatate şi a veniturilor încasate, precum şi a angajamentelor şi a plãţilor efectuate, potrivit bugetului aprobat."
27. Alineatul (2) al articolului 31 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Unitãţile administrativ-teritoriale, instituţiile şi serviciile publice de subordonare localã, care au personalitate juridicã şi ai cãror conducãtori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea drepturilor constatate şi a veniturilor încasate, precum şi a angajamentelor şi a plãţilor efectuate, potrivit bugetului aprobat."
28. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Instituţiile publice cu personalitate juridicã, finanţate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, ai cãror conducãtori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea drepturilor constatate şi a veniturilor încasate, precum şi a angajamentelor şi a plãţilor efectuate, potrivit bugetului aprobat."
29. La articolul 35, dupã litera f) a punctului 2 se introduce litera g) cu urmãtorul cuprins:
"g) publicarea situaţiilor financiare anuale, potrivit legii."
30. Alineatul (1) al articolului 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Contravenţia prevãzutã la art. 35 pct. 2 lit. g) se sancţioneazã cu amendã de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 1, cu amendã de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 2 lit. c) şi d), cu amendã de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 2 lit. a) şi b), cu amendã de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 2 lit. e), cu amendã de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 3, cu amendã de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevãzutã la pct. 2 lit. f), cu amendã de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei. Criteriile în funcţie de care se stabileşte nivelul amenzii se coreleazã cu nivelul cifrei de afaceri."
31. La articolul 36, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1 ), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1 ) Amenda pentru neîndeplinirea obligaţiei prevãzute la art. 35 pct. 2 lit. e) este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, dacã perioada de întârziere pentru întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare periodice este cuprinsã între 15 şi 30 de zile lucrãtoare, şi de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei, dacã perioada de întârziere depãşeşte 30 de zile lucrãtoare."
32. Alineatul (4) al articolului 36 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Amenzile contravenţionale prevãzute la alin. (1) şi (1^1 ) se suportã de persoanele vinovate."
33. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Pentru dezvoltarea cadrului instituţional în domeniul contabilitãţii şi al profesiei contabile, se reorganizeazã Colegiul Consultativ al Contabilitãţii. Modul de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi sursele de finanţare ale acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului Consultativ al Contabilitãţii, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, ce va fi promovatã pânã la data de 31 martie 2005."
ART. II
Reglementãrile contabile emise anterior în temeiul <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, rãmân aplicabile în mãsura în care nu contravin prezentei ordonanţe.
ART. III
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excepţia prevederilor <>art. 2 alin. (1^1 ) lit. c) şi d) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , care intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2006, precum şi a prevederilor art. 25^1 alin. (3) şi alin. (6), care intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
ART. IV
<>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea sa de cãtre Parlament, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucureşti, 13 august 2004.
Nr. 70.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: