Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 7 din 19 iulie 2001  privind impozitul pe venit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 7 din 19 iulie 2001 privind impozitul pe venit

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 435 din 3 august 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Definiţii

ART. 1
În sensul prezentei ordonanţe, termenii sau expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) impozitul pe venitul anual global reprezintã suma datoratã de o persoana fizica pentru veniturile realizate într-un an fiscal, determinata prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil stabilit în condiţiile prezentei ordonanse;
b) venitul anual global impozabil reprezintã suma veniturilor nete realizate din activitãţi independente, din salarii, din cedarea folosinţei bunurilor, precum şi a veniturilor de aceeaşi natura realizate din strãinãtate, obţinute de persoanele fizice romane, din care se scad pierderile fiscale reportate şi deducerile personale;
c) venitul brut aferent fiecãrei categorii de venit cuprinde sumele încasate şi echivalentul în lei al veniturilor în natura;
d) venitul net/pierderea pentru fiecare categorie de venit reprezintã diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile;
e) cheltuielile aferente deductibile sunt acele cheltuieli efectuate în cadrul activitãţilor desfãşurate în scopul realizãrii venitului, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare;
f) deducerile personale reprezintã o suma neimpozabila acordatã contribuabilului, cuprinzând deducerea personalã de baza şi deducerile personale suplimentare, în funcţie de situaţia proprie sau a persoanelor aflate în întreţinere;
g) creditul fiscal extern reprezintã suma plãtitã în strãinãtate cu titlu de impozit şi recunoscuta în România, care se deduce din impozitul pe venit datorat în România;
h) impozitul final este impozitul stabilit asupra categoriilor de venituri impuse separat şi care nu se includ în venitul anual global impozabil, conform prezentei ordonanţe.

SECŢIUNEA a 2-a
Contribuabili
ART. 2
(1) Este subiect al impozitului pe venit, în condiţiile prezentei ordonanţe, persoana fizica rezidenţã, denumita în continuare contribuabil:
a) persoana fizica romana cu domiciliul în România, pentru veniturile obţinute atât din România, cat şi din strãinãtate;
b) persoana fizica romana fãrã domiciliu în România, pentru veniturile obţinute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioada ce depãşeşte în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat;
c) persoana fizica strãinã, pentru veniturile obţinute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioada ce depãşeşte în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat.
(2) Sunt, de asemenea, contribuabili, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, persoanele fizice romane fãrã domiciliu în România, precum şi persoanele fizice strãine, care realizeazã venituri din România în alte condiţii decât cele menţionate la alin. (1) lit. b) şi c) şi potrivit convenţiilor de evitare a dublei impuneri, dupã caz.
ART. 3
În aplicarea prezentei ordonanţe România înseamnã teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorialã şi spaţiul aerian de deasupra teritoriului şi marii teritoriale, asupra cãrora România îşi exercita suveranitatea, precum şi zona contigua, platoul continental şi zona economicã exclusiva, asupra cãrora România îşi exercita, în conformitate cu legislaţia sa şi potrivit normelor şi principiilor dreptului internaţional, drepturi suverane şi jurisdicţia.

SECŢIUNEA a 3-a
Sfera de aplicare
ART. 4
(1) Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt:
a) venituri din activitãţi independente;
b) venituri din salarii;
c) venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
d) venituri din dividende şi dobânzi;
e) venituri din pensii, pentru suma ce depãşeşte 5.000.000 lei pe luna;
f) venituri din activitãţi agricole, definite potrivit legii;
g) alte venituri.
(2) În categoriile de venituri prevãzute la alin. (1) se includ atât veniturile în bani, cat şi echivalentul în lei al veniturilor în natura.
ART. 5
Nu sunt venituri impozabile şi nu se impoziteazã, potrivit prezentei ordonanţe, urmãtoarele:
a) ajutoarele, indemnizaţiile şi alte forme de sprijin cu destinaţie specialã, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale şi din alte fonduri publice, precum şi cele de aceeaşi natura primite de la terţe persoane, cu excepţia indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de munca, de maternitate şi pentru concediul plãtit pentru îngrijirea copilului în varsta de pana la 2 ani, care sunt venituri de natura salariala;
b) veniturile sub forma darurilor acordate copiilor minori ai angajaţilor cu ocazia zilei de 1 iunie şi a sarbatorilor de sfârşit de an, precum şi angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, în limita sumei de 1.000.000 lei pentru fiecare persoana şi eveniment;
c) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi însemnate în gospodãriile proprii ca urmare a calamitãţilor naturale, precum şi în cazul unor boli grave sau incurabile ale angajatului;
d) sumele încasate din asigurãri de orice fel reprezentând despãgubiri, sume asigurate, precum şi excedentul rezultat din fructificarea rezervelor constituite din primele plãtite de asiguraţi;
e) sumele primite drept despãgubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitãţilor naturale, precum şi pentru cazurile de invaliditate sau de deces, produse ca urmare a unor acţiuni militare, conform legii;
f) pensiile I.O.V.R., sumele fixe de îngrijire pentru pensionãrii care au fost încadraţi în gradul I de invaliditate, precum şi pensiile, altele decât cele plãtite din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurãri sociale şi cele finanţate de la bugetul de stat;
g) contravaloarea cupoanelor ce reprezintã bonuri de valoare care se acorda cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispoziţiilor legale în materie;
h) contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de protecţie şi de lucru, alimentaţiei de protecţie, medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, precum şi alte drepturi de protecţie a muncii, ce se acorda potrivit legislaţiei în vigoare;
i) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizãri sau mecenat;
j) alocaţia individualã de hrana acordatã sub forma tichetelor de masa, suportatã integral de angajator, şi hrana acordatã potrivit dispoziţiilor legale;
k) veniturile obţinute ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile şi mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv cele obţinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare şi pãrţilor sociale;
l) sumele primite, potrivit dispoziţiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
m) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura celor de transport, cazare, indemnizaţiei sau diurnei acordate pe perioada delegarii şi detaşãrii în alta localitate, în ţara şi în strãinãtate, precum şi în cazul deplasarii, în cadrul localitãţii, în interesul serviciului, cu excepţia celor acordate de persoanele juridice fãrã scop lucrativ, peste limitele legale stabilite pentru instituţiile publice;
n) indemnizaţiile de instalare ce se acorda o singura data, la încadrarea într-o unitate situata într-o alta localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate dupã absolvirea studiilor, în limita unui salariu de baza la angajare, precum şi indemnizaţiile de instalare şi mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din instituţiile publice şi celor care îşi stabilesc domiciliul în localitãţi din zone defavorizate stabilite potrivit legii, în care îşi au locul de munca;
o) drepturile în bani şi în natura primite de militarii în termen, militarii cu termen redus, studenţii şi elevii militari ai instituţiilor de învãţãmânt militare şi civile;
p) bursele primite de persoanele care urmeazã orice forma de şcolarizare sau perfecţionare profesionalã în cadru institutionalizat;
r) sumele sau bunurile primite cu titlu de moştenire şi donaţie;
s) veniturile din agricultura şi silvicultura, cu excepţia celor prevãzute la cap. II subcap. B secţiunea a 7-a.
ART. 6
Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonanţe, urmãtoarele:
a) veniturile membrilor misiunilor diplomatice şi ai posturilor consulare, cu condiţia reciprocitãţii, în virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional şi a prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, precum şi veniturile nete în valuta acordate personalului trimis în misiune permanenta în strãinãtate, potrivit legii;
b) veniturile oficialilor organismelor internaţionale realizate în cadrul acestor organisme ca urmare a activitãţii desfãşurate în România; calitatea de oficial este confirmatã de Ministerul Afacerilor Externe;
c) veniturile persoanelor fizice strãine care desfãşoarã în România activitãţi de consultanţa în cadrul unor acorduri de finanţare gratuita încheiate de Guvernul României cu alte guverne sau organizaţii internaţionale guvernamentale ori neguvernamentale;
d) veniturile obţinute de corespondenţii de presa strãini, cu condiţia reciprocitãţii;
e) premiile şi orice alte avantaje în bani şi/sau în natura, obţinute de elevi şi studenţi la concursuri interne şi internaţionale;
f) premiile obţinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene şi la jocurile olimpice;
g) sumele reprezentând plãţile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute ca urmare a concedierilor colective, acordate potrivit legii;
h) sumele reprezentând plãţile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate cadrelor militare trecute în rezerva ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, precum şi ajutoarele stabilite în raport cu solda lunarã neta, acordate acestora la trecerea în rezerva sau direct în retragere cu drept de pensie sau celor care nu îndeplinesc condiţiile de pensie;
i) sumele reprezentând diferenţe de dobanda subventionata la creditele acordate, subvenţiile primite pentru achiziţionarea de bunuri, precum şi uniformele obligatorii şi drepturile de echipament, potrivit legislaţiei în vigoare;
j) veniturile reprezentând avantajele în bani şi/sau în natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de rãzboi, invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, accidentatilor de rãzboi în afarã serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, urmaşilor eroilor-martiri, rãniţilor, luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989;
k) alte venituri prevãzute la art. 35 şi 39;
l) veniturile din salarii ca urmare a activitãţii de creare de programe pentru calculator; încadrarea în activitatea de creaţie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale, al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei şi al ministrului finanţelor publice.

SECŢIUNEA a 4-a
Perioada impozabilã şi cotele de impunere
ART. 7
(1) Perioada impozabilã este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.
(2) Venitul impozabil realizat pe o fracţiune de an se considera venit anual impozabil.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), perioada impozabilã este inferioarã anului calendaristic în situaţia în care decesul contribuabilului survine în cursul anului.
ART. 8
(1) Pentru calculul impozitului lunar asupra veniturilor din salarii şi din pensii din trimestrul IV al anului 2001, baremul lunar de impunere în vigoare se actualizeazã, prin ordin al ministrului finanţelor publice, în funcţie de rata inflaţiei realizate pe perioada iunie-august 2001 comunicatã de Institutul Naţional de Statistica.
(2) Pentru anul fiscal 2001 impozitul anual se calculeazã prin aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual obţinut pe baza baremului prevãzut la alin. (1), corectat cu rata inflaţiei realizate pe perioada septembrie-decembrie 2001, comunicatã de Institutul Naţional de Statistica. Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2001 se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Începând cu anul fiscal 2002 baremul anual, respectiv lunar, pentru calculul plãţilor anticipate cu titlu de impozit se stabileşte luându-se în calcul 1/2 din rata inflaţiei prognozate pentru anul respectiv, aplicatã la baremul de impunere construit pe baza ratei inflaţiei realizate pe perioada ianuarie-octombrie şi a prognozei pe lunile noiembrie-decembrie ale anului precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Începând cu anul fiscal 2002, baremul anual pentru calculul impozitului pe venitul anual global impozabil se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, pe baza baremului anual prevãzut la alin. (3), corectat cu variatia ratei inflaţiei realizate fata de cea prognozata pe perioada impozabilã.

CAP. 2
Determinarea veniturilor
SUBCAPITOLUL A
Reguli comune pentru categoriile de venituri
ART. 9
(1) În aplicarea prezentei ordonanţe, în categoriile de venituri prevãzute la art. 4 se cuprind şi orice avantaje în bani şi/sau în natura primite de o persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata parţialã, precum şi folosirea în scop personal a bunurilor şi drepturilor aferente desfãşurãrii activitãţii. Avantajele acordate includ folosinta în scop personal a vehiculelor de orice tip, hrana, cazarea, personalul pentru munci casnice, reducerile de preţuri sau de tarife în cazul cumpãrãrii unor bunuri sau prestãri de servicii pentru salariaţii proprii, gratuitatile de bunuri şi servicii, inclusiv sumele acordate pentru distracţii sau recreare, precum şi altele asemenea.
(2) Nu sunt avantaje:
a) contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu sau locuinţei din incinta unitãţii, potrivit repartiţiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitãţii, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi compensarea diferenţei de chirie suportate de persoana fizica conform legilor speciale;
b) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul între localitatea în care angajaţii îşi au domiciliul şi localitatea unde se afla locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situaţiile în care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei.
ART. 10
(1) În vederea determinãrii venitului net ca diferenţa între venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile, pentru cheltuieli se aplica urmãtoarele reguli:
a) cheltuielile aferente venitului sunt acele cheltuieli efectuate în cadrul activitãţilor desfãşurate în scopul realizãrii acestuia, justificate prin documente;
b) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale nu sunt cheltuieli aferente venitului;
c) cheltuielile recunoscute ca deductibile sunt cele aferente venitului, în limitele prevãzute de legislaţia în vigoare, dupã caz. Cheltuielile de reclama şi publicitate sunt deductibile în condiţiile şi în limitele stabilite de legislaţia în vigoare pentru persoanele juridice. Cheltuielile privind amortizarea sunt deductibile în condiţiile în care calculul se efectueazã conform legislaţiei în materie;
d) cheltuielile corespunzãtoare veniturilor ale cãror surse se afla pe teritoriul României sau în strãinãtate, care sunt neimpozabile sau sunt scutite de impozit pe venit, nu sunt cheltuieli deductibile;
e) impozitul pe venit datorat conform prezentei ordonanţe, precum şi impozitul pe venitul realizat în strãinãtate nu sunt cheltuieli deductibile;
f) cheltuielile cu bunurile din patrimoniul afacerii, utilizate şi în scop personal, precum şi cu bunurile din patrimoniul personal al contribuabilului sau asociaţilor, utilizate pentru afacere, sunt deductibile în limitele stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Veniturile şi cheltuielile în natura se evalueaza potrivit metodelor stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe.
ART. 11
Venitul net obţinut din exploatarea bunurilor şi drepturilor de orice fel, deţinute în comun, este considerat ca fiind obţinut de proprietari, uzufructuari sau de alţi deţinãtori legali, înscrişi într-un document oficial, şi se atribuie proporţional cu cotele-pãrţi pe care aceştia le deţin în acea proprietate sau în mod egal, în situaţia în care acestea nu se cunosc.
ART. 12
(1) Contribuabilii prevãzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma de deducere personalã de baza şi deduceri personale suplimentare, acordate pentru fiecare luna a perioadei impozabile.
(2) Deducerea personalã de baza începând cu luna ianuarie 2000 este fixatã la suma de 800.000 lei pe luna.
(3) Deducerea personalã suplimentarã pentru sotia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, aflaţi în întreţinere, este de 0,5 inmultit cu deducerea personalã de baza.
(4) Contribuabilii mai beneficiazã de deduceri personale suplimentare în funcţie de situaţia proprie sau a persoanelor aflate în întreţinere, în afarã sumelor rezultate din calcul potrivit alin. (2) şi (3), astfel:
a) 1,0 inmultit cu deducerea personalã de baza pentru invalizii de gradul I şi persoanele cu handicap grav;
b) 0,5 inmultit cu deducerea personalã de baza pentru invalizii de gradul II şi persoanele cu handicap accentuat.
(5) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere acele persoane ale cãror venituri (impozabile, neimpozabile şi scutite) depãşesc sumele reprezentând deduceri personale conform alin. (3) şi (4). În cazul în care o persoana este intretinuta de mai mulţi contribuabili, suma reprezentând deducerea personalã a acesteia se împarte în pãrţi egale între contribuabili, exceptând cazul în care ei se înţeleg asupra unui alt mod de împãrţire a sumei. Copiii minori (în varsta de pana la 18 ani împliniţi) ai contribuabilului sunt consideraţi intretinuti, iar suma reprezentând deducerea personalã suplimentarã se acorda pentru persoanele aflate în întreţinerea contribuabilului pentru acea perioada impozabilã din anul fiscal în care acestea au fost întreţinute. Perioada se rotunjeste la luni întregi în favoarea contribuabilului.
(6) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere:
- persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice în suprafata de peste 10.000 mp în zonele colinare şi de şes şi de peste 20.000 mp în zonele montane;
- persoanele fizice care obţin venituri din cultivarea şi din valorificarea florilor, a legumelor şi a zarzavaturilor în sere, în solarii amenajate în acest scop şi în sistem irigat, a arbustilor şi plantelor decorative, a ciupercilor şi din exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole, indiferent de suprafata.
(7) Veniturile agricole, obţinute din creşterea animalelor de persoanele fizice aflate în întreţinere, vor fi evaluate de autoritãţile locale pe baza limitelor minime ale veniturilor care se pot obţine din creşterea şi valorificarea animalelor şi pasarilor, precum şi din valorificarea altor bunuri realizate în gospodãrie, aprobate potrivit legii, pentru acordarea ajutorului social, precum şi a criteriilor proprii elaborate de consiliile locale în acest scop.
(8) Sunt consideraţi alţi membri de familie, potrivit alin. (3), rudele contribuabilului sau ale soţului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv.
(9) Deducerile personale prevãzute la alin. (2), (3) şi (4) se insumeaza. Suma deducerilor personale admisã pentru calculul impozitului nu poate depãşi de 3 ori deducerea personalã de baza şi se acorda în limita venitului realizat.
(10) Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se acorda personalului trimis în misiune permanenta în strãinãtate, potrivit legii.
ART. 13
(1) Deducerea personalã de baza lunarã, precum şi celelalte sume fixe, exprimate în lei, din cuprinsul prezentei ordonanţe, acordate în trimestrul IV al anului 2001, se stabilesc conform procedurii prevãzute la art. 8 alin. (1).
(2) Începând cu anul fiscal 2002 deducerea personalã de baza se stabileşte conform procedurii prevãzute la art. 8 alin. (3) şi (4).
(3) Începând cu anul fiscal 2002 sumele fixe, exprimate în lei, din cuprinsul prezentei ordonanţe, altele decât deducerea personalã de baza, se stabilesc conform procedurii prevãzute la art. 8 alin. (3).
(4) Sumele fixe se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(5) Sumele exprimate în valuta se transforma în lei, potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonanţe, la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Nationala a României.
(6) Sumele şi tranşele de venituri lunare impozabile sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, în sensul ca fracţiunile sub 50.000 lei inclusiv nu se iau în calcul, iar ceea ce depãşeşte 50.000 lei se majoreazã la 100.000 lei.
ART. 14
(1) Contribuabilii care obţin venituri din activitãţi independente sunt obligaţi sa organizeze şi sa conducã evidenta contabila în partida simpla, cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind evidenta contabila, completand Registrul-jurnal de încasãri şi plati, Registrulinventar şi alte documente contabile stabilite prin norme.
(2) Contribuabilii care desfãşoarã activitãţi pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligaţia sa organizeze şi sa conducã evidenta contabila în partida simpla pentru activitatea respectiva.
(3) Contribuabilii care obţin venituri din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectualã, la care venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli, au obligaţia, pentru activitatea respectiva, sa completeze Registrul-jurnal de încasãri şi plati.
(4) În Registrul-inventar se trec toate bunurile şi drepturile aferente desfãşurãrii activitãţii.

SUBCAPITOLUL B
Reguli speciale de determinare a veniturilor
SECŢIUNEA 1
Venituri din activitãţi independente
1. Definirea venitului
ART. 15
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe, veniturile din activitãţi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii liberale şi veniturile din drepturi de proprietate intelectualã, realizate în mod individual şi/sau într-o forma de asociere, inclusiv din activitãţi adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale contribuabililor, din prestãri de servicii, altele decât cele prevãzute la alin. (3), precum şi din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii liberale veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii asemãnãtoare, desfãşurate în mod independent, în condiţiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectualã provin din brevete de invenţie, desene şi modele, mostre, mãrci de fabrica şi de comerţ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor şi drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea.
2. Metode de determinare
ART. 16
(1) Venitul net din activitãţi independente se determina în sistem real, pe baza datelor din contabilitatea în partida simpla.
(2) Venitul net din activitãţi independente se determina ca diferenţa între venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile.
(3) Venitul brut cuprinde sumele încasate şi echivalentul în lei al veniturilor în natura, inclusiv contravaloarea bunurilor din patrimoniul afacerii, rãmase dupã încetarea definitiva a activitãţii. Nu sunt considerate venituri brute sumele primite sub forma de credite.
(4) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) amenzile, majorãrile de întârziere şi penalitãţile, altele decât cele de natura contractualã;
b) donaţiile de orice fel;
c) cheltuielile de sponsorizare sau mecenat, care depãşesc limitele prevãzute de lege;
d) cheltuielile pentru protocol, care depãşesc limita de 0,25% aplicatã asupra bazei calculate conform alin. (5);
e) ratele aferente creditelor angajate;
f) dobânzile aferente creditelor angajate pentru achiziţionarea de imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, în cazul în care dobanda este cuprinsã în valoarea de intrare a imobilizarii corporale potrivit prevederilor legale;
g) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor şi a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
h) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate şi neimputabile;
i) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a încãlcãrii dispoziţiilor legale în vigoare;
j) impozitul pe venit suportat de plãtitorul venitului în contul beneficiarilor de venit;
k) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura indemnizaţiei zilnice de delegare sau de detaşare şi diurna, acordate pe perioada delegarii şi detaşãrii în alta localitate, în ţara şi în strãinãtate, în interesul serviciului, care depãşesc limitele stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
l) cheltuielile cu dobânzile aferente împrumuturilor care depãşesc nivelul taxei oficiale a scontului stabilit de Banca Nationala a României şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I;
m) alte sume care depãşesc limitele cheltuielilor prevãzute prin legislaţia în vigoare.
(5) Baza de calcul la care se aplica limitele de cheltuieli prevãzute la alin. (4) lit. c) şi d) se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor aferente deductibile, exclusiv a celor pentru care se face calculul plafonului.
(6) Venitul net din activitãţi independente, realizat de persoanele fizice în cadrul unor asociaţii fãrã personalitate juridicã, se calculeazã la nivelul asociaţiei, conform prevederilor prezentului articol, cu respectarea regulilor prevãzute la cap. IV.
ART. 17
(1) Pentru contribuabilii care realizeazã venituri din activitãţi independente şi îşi desfãşoarã activitatea individual, venitul net se determina pe baza de norme de venit. Ministerul Finanţelor Publice, prin ordin al ministrului finanţelor publice, stabileşte nomenclatorul activitãţilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza de norme de venit.
(2) Normele de venit şi coeficienţii de corectie ai acestora, stabiliţi în funcţie de condiţiile specifice de desfãşurare a activitãţii, se aproba de direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice pana cel târziu în ultima zi a lunii decembrie a anului fiscal precedent celui pentru care sunt stabiliţi.
(3) Organul fiscal competent va comunica contribuabilului pana la data de 15 aprilie a anului fiscal suma reprezentând venitul net şi nivelul plãţilor anticipate în contul impozitului anual.
(4) În cazul contribuabililor pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit şi care îşi desfãşoarã activitatea pe perioade mai mici de un an normele de venit se reduc proporţional cu perioada nelucrata.
(5) Norma de venit, comunicatã contribuabilului potrivit alineatelor precedente, reprezintã venit net şi intra în componenta venitului anual global impozabil.
(6) Pentru contribuabilii care desfãşoarã mai multe activitãţi la care impunerea se face pe baza de norme de venit, impozitul se stabileşte în funcţie de norma de venit cea mai mare. Contribuabilii care desfãşoarã atât activitãţi impuse pe baza de norme de venit, cat şi activitãţi care nu se regãsesc în nomenclatorul prevãzut la alin. (1) se impun în sistem real.
(7) Activitatea de taximetrie se impune numai pe baza de norme de venit, inclusiv în situaţia în care aceasta activitate se desfãşoarã în cadrul unor agenţi economici, în baza unor înţelegeri, altele decât contractul individual de munca sau convenţia civilã de prestãri de servicii.
(8) Pentru contribuabilii care desfãşoarã mai multe activitãţi, printre care şi cea de taximetrie, impunerea se face în sistem real. În acest caz venitul net nu poate fi inferior normei de venit, stabilitã pentru activitatea de taximetrie.
ART. 18
(1) Venitul brut din drepturi de proprietate intelectualã reprezintã totalitatea încasãrilor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natura realizate din drepturi de proprietate intelectualã.
(2) Venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 25%, aplicatã la venitul brut, precum şi a contribuţiilor obligatorii, datorate potrivit legii.
(3) Venitul net din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 40%, aplicatã la venitul brut, precum şi a contribuţiilor obligatorii, datorate potrivit legii.
ART. 19
În cazul exploatãrii de cãtre moştenitori a drepturilor de proprietate intelectualã, precum şi în cazul remuneraţiei reprezentând dreptul de suita şi al remuneraţiei compensatorii pentru copia privatã, venitul net se determina prin scãderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectivã sau altor plãtitori de asemenea venituri, potrivit legii, fãrã aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevãzute la art. 18 alin. (2) şi (3).
ART. 20
(1) Contribuabilii care obţin venituri din activitãţi independente, impusi pe baza de norme de venit, precum şi cei care obţin venituri din drepturi de proprietate intelectualã au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net în sistem real, potrivit art. 16.
(2) Opţiunea se face pe baza de cerere adresatã organului fiscal competent pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal sau o data cu depunerea declaraţiei privind venitul estimat şi este obligatorie pentru contribuabil pe perioada anului fiscal. Opţiunea se considera reînnoitã pentru un nou an fiscal în cazul în care contribuabilul nu depune o cerere de renunţare la opţiunea privind impunerea în sistem real.
ART. 21
(1) Beneficiarii de venit datoreazã în cursul anului un impozit reţinut la sursa, reprezentând plati anticipate, stabilit în situaţiile şi în cuantumurile urmãtoare:
a) 15% din venitul brut încasat, în cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectualã;
b) 10% din venitul brut încasat, ca urmare a valorificãrii de bunuri în regim de consignaţie, cu excepţia celor din patrimoniul personal al contribuabilului, pentru alţi contribuabili decât cei autorizaţi sa desfãşoare activitãţi independente şi care au obligaţia sa efectueze plati anticipate trimestriale în contul impozitului pe venitul anual;
c) 10% aplicat la venitul brut încasat, ca urmare a unor activitãţi desfãşurate în baza unui contract de agent, comision sau mandat comercial.
(2) Plãtitorii veniturilor prevãzute la alin. (1) au obligaţia sa calculeze, sa retina şi sa vireze impozitul la bugetul de stat pana la data de 10 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care se face plata venitului.

SECŢIUNEA a 2-a
Venituri din salarii
1. Definirea veniturilor din salarii
ART. 22
Sunt considerate venituri din salarii, denumite în continuare salarii, toate veniturile în bani şi/sau în natura, obţinute de o persoana fizica ce desfãşoarã o activitate în baza unui contract individual de munca, indiferent de perioada la care se referã, de denumirea veniturilor sau de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporarã de munca, de maternitate şi pentru concediul de îngrijire a copilului în varsta de pana la 2 ani.
ART. 23
Sunt asimilate salariilor în vederea impunerii:
a) indemnizaţiile din activitãţi desfãşurate ca urmare a unei funcţii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
b) drepturile de solda lunarã, indemnizaţiile, primele, premiile, sporurile şi alte drepturi ale cadrelor militare, acordate potrivit legii;
c) indemnizaţia lunarã bruta, precum şi suma din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societãţi naţionale, societãţi comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, precum şi la regiile autonome;
d) sumele primite de membrii fondatori ai societãţilor comerciale constituite prin subscripţie publica;
e) veniturile realizate din încadrarea în munca ca urmare a încheierii unei convenţii civile de prestãri de servicii;
f) sumele primite de reprezentanţii în adunarea generalã a actionarilor, în consiliul de administraţie şi în comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, conform legii;
h) indemnizaţia lunarã a asociatului unic, la nivelul valorii înscrise în declaraţia de asigurãri sociale;
i) alte drepturi şi indemnizaţii de natura salariala.

2. Determinarea venitului din salarii
ART. 24
(1) Venitul brut din salarii reprezintã suma veniturilor realizate de salariat pe fiecare loc de realizare a venitului.
(2) Venitul net din salarii se determina prin deducerea din venitul brut, determinat potrivit prevederilor alin. (1), a urmãtoarelor cheltuieli, dupã caz:
a) contribuţiile obligatorii datorate, potrivit legii, pentru protecţia socialã a şomerilor, pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, contribuţia individualã de asigurãri sociale, precum şi alte contribuţii obligatorii stabilite prin lege, dupã caz;
b) o cota de 15% din deducerea personalã de baza, acordatã cu titlu de cheltuieli profesionale, o data cu deducerea personalã de baza la acelaşi loc de munca.
(3) Beneficiarii de venituri din salarii datoreazã un impozit lunar reprezentând plati anticipate, care se calculeazã şi se retine la sursa de cãtre plãtitorii de venituri.
(4) Impozitul lunar prevãzut la alin. (3) se determina astfel:
a) la locul unde se afla funcţia de baza, prin aplicarea baremului lunar prevãzut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenţa între venitul net din salarii aferent unei luni şi deducerile personale acordate pentru luna respectiva;
b) pentru veniturile obţinute în celelalte cazuri, prin aplicarea baremului lunar prevãzut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenţa între venitul brut şi contribuţia la asigurãrile sociale de sãnãtate, pe fiecare loc de realizare a acestuia.
(5) Impozitul calculat pe veniturile menţionate la art. 23 lit. g) este final în situaţia în care contribuabilul care le-a realizat justifica cu documente virarea veniturilor la organizaţiile sindicale pe care le-a reprezentat.
(6) În cazul salariilor sau diferenţelor de salarii stabilite în baza unor hotãrâri judecãtoreşti rãmase definitive şi irevocabile, beneficiarii de astfel de venituri datoreazã un impozit final care se calculeazã şi se retine la sursa de cãtre plãtitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 20% asupra bazei de calcul determinate ca diferenţa între venitul brut şi contribuţiile obligatorii prevãzute de lege, şi nu se cumuleazã cu celelalte drepturi salariale ale lunii în care se plãtesc.
(7) Sumele reprezentând prime de vacanta, acordate pe lângã indemnizaţia de concediu de odihna, potrivit prevederilor contractelor de munca sau ale unor legi speciale, în limita salariului de baza din luna anterioarã plecãrii în concediu, se impoziteazã separat de celelalte drepturi salariale ale lunii în care se plãtesc, prin aplicarea baremului lunar asupra bazei de calcul determinate ca diferenţa între venitul brut şi contribuţia la asigurãrile sociale de sãnãtate. Veniturile se supun procedurii prevãzute la art. 27.
(8) În cazul veniturilor încasate în avans în cursul anului pentru plata indemnizaţiilor de concediu de odihna, acestea se cuprind în baza de calcul a lunilor la care se referã şi se cumuleazã cu celelalte drepturi primite în luna respectiva.

3. Obligaţiile plãtitorilor de venituri şi ale contribuabililor
ART. 25
Plãtitorii de salarii şi de venituri asimilate salariilor au obligaţia de a calcula şi de a retine impozitul aferent veniturilor fiecãrei luni, la data efectuãrii plãţii acestor venituri, precum şi de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare.
ART. 26
(1) Calculul impozitului pe veniturile din salarii se face pe baza informaţiilor cuprinse în fişa fiscalã.
(2) Plãtitorii de venituri au obligaţia sa solicite organului fiscal, pe baza de cerere, pana la data de 30 noiembrie a fiecãrui an pentru anul urmãtor, formularul tipizat al fişelor fiscale pentru salariaţi şi pentru persoanele fizice care obţin venituri asimilate salariilor.
(3) Fişa fiscalã va fi completatã de plãtitorul de venituri cu datele personale ale contribuabilului, menţiunile referitoare la deducerile personale, veniturile din salarii obţinute şi impozitul reţinut şi virat în cursul anului, precum şi rezultatul regularizãrii impozitului plãtit pe venitul anual sub forma de salarii. Pana la completarea fisei fiscale cu datele personale necesare acordãrii deducerilor personale suplimentare salariaţii vor beneficia de deducerea personalã de baza, urmând ca angajatorii sa efectueze regularizarea veniturilor salariale.
(4) Plãtitorul de venituri are obligaţia sa completeze formularele prevãzute la alin. (1) pe intreaga durata de efectuare a plãţii salariilor, sa recalculeze şi sa regularizeze anual impozitul pe salarii.
(5) Plãtitorul este obligat sa pãstreze fişa fiscalã pe intreaga durata a angajãrii şi sa transmitã organului fiscal competent şi angajatului, sub semnatura, câte o copie pentru fiecare an pana în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.
(6) Datele personale din fişele fiscale se vor completa pe baza de documente justificative. Deducerile personale suplimentare pentru persoanele aflate în întreţinere se acorda pe baza de declaraţie pe propria rãspundere a contribuabilului, însoţitã de documente justificative.
ART. 27
(1) Plãtitorii de venituri de natura salariala au obligaţia sa determine venitul anual impozabil din salarii şi sa stabileascã diferenţa dintre impozitul calculat la nivelul anului şi cel calculat şi reţinut lunar anticipat în cursul anului fiscal, pana în ultima zi lucrãtoare a lunii februarie a anului fiscal urmãtor, precum şi sa efectueze regularizarea acestor diferenţe în termen de 90 de zile de la aceasta data, pentru persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au fost angajaţii permanenţi ai plãtitorului în cursul anului, cu funcţie de baza;
b) nu au alte surse de venit care se cuprind în venitul anual global impozabil.
(2) Diferenţele de impozit rezultate din operaţiunile de regularizare influenţeazã obligaţia de plata pentru bugetul de stat a impozitului pe venitul din salarii, a angajatorului, pentru luna în care are loc regularizarea, rezultând impozitul de virat pentru luna respectiva.
(3) Sumele reprezentând deduceri personale cuvenite, dar neacordate în cursul anului fiscal de cãtre angajatori, precum şi deduceri personale acordate, dar necuvenite, se regularizeazã cu ocazia stabilirii impozitului anual pe venit.
ART. 28
(1) Contribuabilii care îşi desfãşoarã activitatea în România şi obţin venituri sub forma de salarii din strãinãtate, precum şi persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice şi ale posturilor consulare acreditate în România au obligaţia ca, personal sau printr-un reprezentant fiscal, sa calculeze impozitul conform art. 24, sa îl declare şi sa îl plãteascã în termen de 15 zile de la expirarea lunii pentru care s-a realizat venitul.
(2) Misiunile diplomatice şi posturile consulare acreditate în România, precum şi reprezentantele organismelor internaţionale ori reprezentantele societãţilor comerciale şi ale organizaţiilor economice strãine autorizate, potrivit legii, sa îşi desfãşoare activitatea în România pot opta ca pentru angajaţii acestora, care realizeazã venituri din salarii impozabile în România, sa îndeplineascã obligaţiile privind calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din salarii, prevãzute în prezenta ordonanta.
(3) Persoana juridicã sau fizica la care contribuabilul îşi desfãşoarã activitatea potrivit alin. (1) este obligatã sa ofere informaţii organului fiscal competent referitoare la data începerii desfãşurãrii activitãţii de cãtre contribuabil şi, respectiv, a încetãrii acesteia, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

SECŢIUNEA a 3-a
Venituri din cedarea folosinţei bunurilor
1. Definirea venitului
ART. 29
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile, în bani şi/sau în natura, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de cãtre proprietar, uzufructuar sau alt deţinãtor legal.
ART. 30
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor se stabilesc pe baza contractului încheiat între pãrţi, în forma scrisã, şi înregistrat la organul fiscal competent în termen de 15 zile de la data încheierii acestuia.

2. Determinarea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor
ART. 31
(1) Venitul brut reprezintã totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natura, realizate de proprietar, uzufructuar sau alt deţinãtor legal.
(2) Venitul brut se majoreazã cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinãtor legal, dacã sunt efectuate de cealaltã parte contractantã.
(3) Venitul brut anual din cedarea folosinţei bunurilor se stabileşte pe baza chiriei sau a arendei prevãzute în contractul încheiat între pãrţi pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul plãţii chiriei sau a arendei.
(4) În situaţia în care chiria/arenda reprezintã echivalentul în lei al unei valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei/arendei lunare evaluate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Nationala a României, din ultima zi a fiecãrei luni, corespunzãtor lunilor din perioada de impunere.
ART. 32
Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se determina prin deducerea din venitul brut a urmãtoarelor cote de cheltuieli reprezentând cheltuieli deductibile aferente venitului, astfel:
a) 50%, aplicatã la venitul brut, în cazul construcţiilor;
b) 30%, aplicatã la venitul brut, în celelalte cazuri.

SECŢIUNEA a 4-a
Venituri din dividende şi dobânzi
1. Definirea venitului
ART. 33
(1) Dividendul este orice distribuire facuta de o persoana juridicã, în bani şi/sau în natura, în favoarea actionarilor sau asociaţilor, din profitul stabilit pe baza bilanţului contabil anual şi a contului de profit şi pierderi.
(2) Se cuprind în aceasta categorie de venit, în vederea impunerii, şi sumele primite ca urmare a deţinerii de titluri de participare la fondurile închise de investiţii.
ART. 34
Veniturile sub forma de dobânzi sunt venituri obţinute din titluri de creanţe de orice natura şi orice fel de sume cuvenite pentru folosirea banilor împrumutaţi, precum şi din titluri de participare la fonduri deschise de investiţii pentru care preţul de rãscumpãrare este mai mare decât preţul de cumpãrare.
ART. 35
(1) Sunt scutite de impozit, potrivit prezentei ordonanţe, dobânzile aferente titlurilor de stat, depozitelor la vedere, precum şi obligaţiunilor municipale, ale Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi ale altor entitãţi emitatoare de obligaţiuni care vizeazã construcţia de locuinţe.
(2) Dobânzile aferente depunerilor la casa de ajutor reciproc sunt asimilate dobânzilor aferente depozitelor la vedere.

2. Metode de determinare
ART. 36
(1) Veniturile sub forma de dividende distribuite, precum şi sumele prevãzute la art. 33 alin. (2) se impun cu o cota de 5% din suma acestora.
(2) Veniturile sub forma de dobânzi se impun cu o cota de 1% din suma acestora.
ART. 37
(1) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virarii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor cãtre acţionari sau asociaţi. În cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plãtite actionarilor sau asociaţilor pana la sfârşitul anului în care s-a aprobat bilanţul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Pentru veniturile sub forma de dobânzi impozitul se calculeazã şi se retine de cãtre plãtitorii de astfel de venituri în momentul calculului acestora şi se vireazã de cãtre aceştia, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care se face calculul dobânzii.
(3) Impozitul reţinut conform prezentului articol este impozit final.

SECŢIUNEA a 5-a
Alte venituri
1. Definirea venitului
ART. 38
În aceasta categorie se cuprind veniturile obţinute din jocuri de noroc, veniturile sub forma de câştiguri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare şi pãrţilor sociale, veniturile sub forma de premii în bani şi/sau în natura, altele decât cele prevãzute la art. 6, 22 şi 23, diverse venituri care nu se regãsesc în mod expres menţionate în prezenta ordonanta, precum şi veniturile realizate cu caracter intamplator.
ART. 39
Sunt scutite de impozit veniturile obţinute din jocuri de noroc şi din premii, în bani şi/sau în natura, prevãzute la art. 38, sub valoarea sumei neimpozabile, stabilitã conform procedurii prevãzute la art. 13 alin. (3), pentru fiecare câştig realizat, de la acelaşi organizator sau plãtitor, într-o singura zi.

2. Metode de determinare
ART. 40
(1) Veniturile obţinute din jocuri de noroc şi din premii, în bani şi/sau în natura, prevãzute la art. 38, se impun prin reţinere la sursa cu o cota de 10% aplicatã asupra diferenţei dintre venitul brut şi suma reprezentând venitul scutit potrivit art. 39.
(2) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virarii impozitului revine plãtitorilor de venituri, impozitul fiind final.
ART. 41
(1) Veniturile din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sunt câştigurile de capital obţinute ca urmare a operaţiunilor de vânzare-cumpãrare de valori mobiliare.
(2) Câştigul de capital reprezintã diferenţa pozitiva dintre preţul de vânzare şi preţul de cumpãrare pe tipuri de valori mobiliare, diminuata, dupã caz, cu comisioanele datorate intermediarilor.
(3) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra pãrţilor sociale, venitul supus impunerii este câştigul obţinut ca urmare a vânzãrii pãrţilor sociale. Câştigul din vânzarea pãrţilor sociale se determina ca diferenţa între valoarea de vânzare şi valoarea nominalã.
(4) Impozitul se calculeazã prin aplicarea unei cote de 1% asupra câştigului de capital din vânzarea valorilor mobiliare, precum şi asupra câştigului din vânzarea pãrţilor sociale.
(5) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virarii impozitului pe veniturile sub forma de câştiguri de capital revine intermediarilor sau altor plãtitori de venit, dupã caz, potrivit legii.
(6) În cazul câştigului obţinut ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra pãrţilor sociale şi al câştigului de capital obţinut din operaţiunile de vânzare-cumpãrare de valori mobiliare în cazul societãţilor închise, obligaţia calculãrii şi reţinerii impozitului revine dobânditorului de pãrţi sociale sau de valori mobiliare în momentul încheierii tranzacţiei, pe baza contractului încheiat între pãrţi. Termenul de plata a impozitului pentru plãtitorii de venituri cãtre bugetul de stat este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra pãrţilor sociale sau valorilor mobiliare la registrul comerţului sau în registrul actionarilor, dupã caz, operaţiune care nu se poate efectua fãrã justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.
(7) Pentru veniturile reprezentând câştig de capital din tranzacţii pe piata de capital, impozitul se calculeazã şi se retine în momentul înregistrãrii câştigului la data efectuãrii tranzacţiei.
(8) Impozitul calculat, reţinut şi vãrsat conform prevederilor de mai sus, este final.
(9) În cazul tranzacţiilor cu acţiuni primite de persoanele fizice, cu titlu gratuit, în cadrul Programului de privatizare în masa, valoarea nominalã a acestora va fi asimilatã cu preţul de cumpãrare, la prima tranzactionare.
(10) Pierderile înregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare şi pãrţilor sociale nu se compenseazã cu câştigul realizat din astfel de operaţiuni de vânzare-cumpãrare.
ART. 42
Impozitul calculat şi reţinut potrivit art. 40 şi 41 în momentul plãţii venitului se vireazã la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care a fost reţinut, cu excepţia prevederilor art. 41 alin. (6).
ART. 43
(1) Veniturile care nu se regãsesc în mod expres menţionate în prezenta ordonanta, precum şi cele care sunt realizate cu caracter intamplator se supun impunerii cu o cota de 10% aplicatã asupra veniturilor brute, impozitul fiind final. Criteriile de definire a unui venit realizat cu caracter intamplator se stabilesc prin normele metodologice date în aplicarea prezentei ordonanţe.
(2) Impozitul se calculeazã şi se retine la sursa de cãtre plãtitorii de venituri şi se vireazã la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmãtoare realizãrii venitului. În funcţie de natura venitului care se încadreazã în aceasta categorie, Ministerul Finanţelor Publice, prin ordin al ministrului finanţelor publice, poate stabili alte termene de plata.

SECŢIUNEA a 6-a
Venituri din pensii
ART. 44
(1) Este impozabilã totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de cãtre contribuabili, plãtite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socialã, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţatã de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depãşeşte suma de 5.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezintã diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(3) Venitul brut din pensie reprezintã sumele plãtite cu titlu de pensii de asigurãri sociale de stat şi, dupã caz, pensii plãtite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordatã pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei.
ART. 45
(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeazã lunar de unitãţile plãtitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevãzut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 44 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuãrii plãţii pensiei şi se vireazã la bugetul de stat la unitatea fiscalã pe raza cãreia îşi au sediul plãtitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalca pe lunile la care se referã, în vederea calculãrii impozitului datorat.

SECŢIUNEA a 7-a
Venituri din activitãţi agricole
ART. 46
(1) Persoanele fizice care obţin venituri din cultivarea şi valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor, în sere şi în solarii, precum şi a arbustilor, plantelor decorative şi ciupercilor, din exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole şi altele asemenea datoreazã un impozit în cota de 15% asupra venitului net, impozitul fiind final.
(2) Venitul net se determina pe baza de norme de venit.
(3) Normele de venit se aproba de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, cu avizul direcţiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, pana cel târziu la data de 31 mai a anului fiscal.
(4) Declaraţia de impunere se depune la organul fiscal pe raza cãruia se afla terenul, pana la data de 30 iunie a anului fiscal, iar impozitul se plãteşte la organul fiscal de domiciliu al contribuabilului, în proportiile şi la termenele urmãtoare:
- 50% pana la 1 septembrie inclusiv;
- 50% pana la 15 noiembrie inclusiv.
(5) Procedura de declarare, stabilire şi plata a impozitului se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.

CAP. 3
Aspecte fiscale internaţionale
ART. 47
Venitul este considerat din România, în înţelesul prezentei ordonanţe, dacã locul de provenienta a veniturilor persoanei fizice, al exercitãrii activitãţii sau locul de unde aceasta obţine venit se afla pe teritoriul României, indiferent dacã este plãtit în România sau din/în strãinãtate.
ART. 48
Venitul care nu este din România este venit din strãinãtate.
ART. 49
(1) Contribuabilii prevãzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a), care pentru acelaşi venit şi în decursul aceleiaşi perioade impozabile sunt supuşi impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cat şi în strãinãtate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plãtit în strãinãtate, în limitele prevãzute în prezenta ordonanta, denumit în continuare credit fiscal extern.
(2) Creditul fiscal extern se acorda dacã sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) impozitul aferent venitului realizat în strãinãtate a fost plãtit direct sau prin reţinere la sursa, lucru dovedit cu documente care atesta plata;
b) impozitul datorat şi plãtit în strãinãtate este de aceeaşi natura cu impozitul pe venit datorat în România.
ART. 50
(1) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului plãtit în strãinãtate, aferent venitului din sursa din strãinãtate, dar nu poate fi mai mare decât partea de impozit pe venit datorat în România, potrivit prezentei ordonanţe, aferentã venitului din strãinãtate.
(2) Calculul creditului fiscal extern se face separat pentru veniturile realizate pe fiecare ţara, cu respectarea prevederilor alin. (3).
(3) În cazul veniturilor a cãror impunere în România este finala, creditul fiscal extern se acorda pentru fiecare venit similar din România, potrivit prezentei ordonanţe.
(4) În vederea calculului creditului fiscal extern sumele în valuta se transforma la cursul de schimb mediu anual al pieţei valutare comunicat de Banca Nationala a României din anul de realizare a venitului.
ART. 51
(1) Pentru veniturile realizate de contribuabilii prevãzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) şi la art. 2 alin. (2), prevederile cap. II se aplica în mod corespunzãtor, aceste venituri necumulandu-se în vederea impunerii în România.
(2) Contribuabilii prevãzuţi la art. 2 alin. (2), care realizeazã venituri din România în calitate de artişti de spectacol, cum sunt: artiştii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpreti muzicali sau ca sportivi, din activitãţile lor personale desfãşurate în aceasta calitate, precum şi cei care realizeazã venituri din drepturi de proprietate intelectualã se impun cu o cota de 15% aplicatã la venitul brut, prin reţinere la sursa, impozitul fiind final. Impozitul reţinut la sursa de cãtre plãtitorii venitului se vãrsa la bugetul de stat în aceeaşi zi în care se efectueazã plata venitului supus impunerii.
(3) Pentru aplicarea prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din România certificatul de rezidenţã fiscalã, în original, eliberat de organul fiscal din ţara de rezidenţã, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv şi ca îi sunt aplicabile prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri.
(4) Când nu se face dovada rezidentei potrivit alin. (3) sau persoana fizica aparţine unui stat cu care România nu are încheiatã o convenţie de evitare a dublei impuneri, prevederile prezentei ordonanţe se aplica pentru veniturile impozabile, altele decât cele supuse impunerii potrivit legislaţiei privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi persoane juridice nerezidente.
ART. 52
(1) Reglementãrile convenţiilor de evitare a dublei impuneri prevaleazã fata de prevederile prezentei ordonanţe.
(2) În situaţia în care cotele de impozitare din legislaţia interna sunt mai favorabile decât cele din convenţiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.


CAP. 4
Reguli privind asociaţiile fãrã personalitate juridicã
ART. 53
(1) În aplicarea prezentei ordonanţe, pentru fiecare asociaţie fãrã personalitate juridicã constituitã potrivit legii asociaţii au obligaţia sa încheie contracte de asociere în forma scrisã, la începerea activitãţii, care sa cuprindã inclusiv date referitoare la:
a) pãrţile contractante;
b) obiectul de activitate şi sediul asociaţiei;
c) contribuţia asociaţilor în bunuri şi drepturi;
d) cota procentualã de participare a fiecãrui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asociaţiei;
e) desemnarea asociatului care ca rãspundã pentru îndeplinirea obligaţiilor asociaţiei fata de autoritãţile publice;
f) condiţiile de încetare a asocierii.
(2) Contractul de asociere se înregistreazã la organul fiscal teritorial în raza cãruia îşi are sediul asociaţia, în termen de 15 zile de la data încheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze înregistrarea contractelor în cazul în care acestea nu cuprind date solicitate conform alin. (1).
ART. 54
În cazul în care între membrii asociaţi exista legãturi de rudenie pana la gradul al patrulea inclusiv, pãrţile sunt obligate sa facã dovada ca participa la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra cãrora au drept de proprietate. Pot fi membri asociaţi şi persoanele fizice care au dobândit capacitate de exerciţiu restrânsã.
ART. 55
Asociaţiile au obligaţia sa depunã la organul fiscal competent declaraţii anuale de venit conform modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice, care vor cuprinde şi distribuţia venitului net/pierderii pe asociaţi, pana la data de 15 martie a anului urmãtor.
ART. 56
Venitul/pierderea anual/anuala, realizate în cadrul asociaţiei, se distribuie asociaţilor proporţional cu cota procentualã de participare, conform contractului de asociere.
ART. 57
Contribuţiile asociaţilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociaţie.
ART. 58
Prevederile prezentului capitol nu se aplica în cazul:
a) fondurilor de investiţii constituite ca asociaţii fãrã personalitate juridicã;
b) asociaţiilor constituite între o persoana fizica şi o persoana juridicã.

CAP. 5
Procedura de globalizare a veniturilor, de determinare şi de plata a impozitului pe venit şi sancţiuni
SECŢIUNEA 1
Determinarea venitului global impozabil şi regimul pierderilor
ART. 59
Venitul anual global impozabil este format din suma veniturilor nete a categoriilor de venituri prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c), determinate conform prevederilor cap. II, şi a veniturilor de aceeaşi natura, obţinute de persoanele fizice romane din strãinãtate, din care se scad, în ordine, pierderile fiscale reportate şi deducerile personale.
ART. 60
(1) Pierderea fiscalã anuala înregistratã din activitãţi independente se poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri cuprinse în venitul anual, altele decât cele din salarii şi asimilate salariilor, obţinute în cursul aceluiaşi an fiscal. Pierderea care rãmâne necompensata în cursul aceluiaşi an fiscal devine pierdere reportata.
(2) Pierderile provenind din strãinãtate ale persoanelor fizice romane se compenseazã cu veniturile de aceeaşi natura, din strãinãtate, pe fiecare ţara, înregistrate în cursul aceluiaşi an fiscal, sau se reporteazã pe urmãtorii 5 ani asupra veniturilor realizate din ţara respectiva.
ART. 61
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmãtoarele:
a) reportul se efectueazã cronologic, în funcţie de vechimea pierderii, în urmãtorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal şi netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupã expirarea perioadei prevãzute la lit. a), reprezintã pierdere definitiva a contribuabilului;
d) compensarea pierderii reportate se efectueazã numai din veniturile prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi c).

SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţii declarative
ART. 62
(1) Contribuabilii au obligaţia sa completeze şi sa depunã la organul fiscal competent o declaraţie de venit global, precum şi declaraţii speciale pana la data de 31 martie a anului urmãtor celui de realizare a venitului.
(2) Declaraţiile speciale se completeazã pentru fiecare categorie de venit şi pe fiecare loc de realizare a acestuia şi se depun la organul fiscal unde se afla sursa de venit.
(3) Prin organ fiscal competent se înţelege organul fiscal în a cãrui raza teritorialã contribuabilul îşi are domiciliul sau alte organe stabilite prin hotãrâre a Guvernului, dupã caz.
(4) Contribuabilii care realizeazã venituri dintr-o singura sursa, sub forma de salarii, la funcţia de baza, pe întregul an fiscal, pentru care angajatorul a efectuat operaţiunile prevãzute la art. 27, nu au obligaţia sa depunã declaraţiile de venit global. De asemenea, contribuabilii care realizeazã venituri a cãror impunere este finala nu au obligaţia sa depunã declaraţia specialã pentru aceste venituri.
ART. 63
(1) Contribuabilii, precum şi asociaţiile fãrã personalitate juridicã, care încep o activitate în cursul anului fiscal, sunt obligate sa depunã la organul fiscal competent o declaraţie referitoare la veniturile şi cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. Fac excepţie de la prevederile acestui alineat contribuabilii care realizeazã venituri pentru care impozitul se percepe prin reţinere la sursa.
(2) Contribuabilii care au realizat pierderi şi cei care au început activitatea în cursul anului fiscal sau au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi cei care din motive obiective estimeaza ca vor realiza venituri care diferã cu cel puţin 20% fata de anul fiscal anterior depun o data cu declaraţia specialã şi declaraţia estimativã de venit.
(3) Contribuabilul care înceteazã sa mai aibã domiciliul în România are obligaţia sa depunã la organul fiscal competent o declaraţie a veniturilor impozabile cuprinzând veniturile realizate pana la acel moment.
ART. 64
Declaraţiile prevãzute la art. 55 şi 63 se supun reglementãrilor în vigoare privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe.

SECŢIUNEA a 3-a
Determinarea impozitului pe venitul anual global
ART. 65
(1) Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de organul fiscal în raza cãruia îşi are domiciliul contribuabilul ori de alte organe stabilite prin hotãrâre a Guvernului, dupã caz, pe baza declaraţiei de venit global, prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil, determinat în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat pentru anul precedent şi emite o decizie de impunere în intervalul stabilit anual prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) În aceasta decizie organul fiscal stabileşte şi diferenţele de impozit anual rãmase de achitat sau impozitul anual de restituit, care se determina prin scãderea din impozitul anual datorat a obligaţiilor reprezentând plati anticipate cu titlu de impozit şi a creditelor fiscale externe pentru veniturile realizate din categoriile de venituri prevãzute la art. 59.
(4) Organul fiscal va emite o noua decizie de impunere în cazul în care apar elemente care conduc la modificarea impozitului datorat.

SECŢIUNEA a 4-a
Plata impozitului pe venit
ART. 66
(1) Contribuabilii care realizeazã venituri din activitãţi independente şi din cedarea folosinţei bunurilor sunt obligaţi sa efectueze în cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, în baza deciziei de impunere emise de organul fiscal competent, exceptându-se cazul reţinerilor la sursa.
(2) Plãţile anticipate se stabilesc de organul fiscal pe raza cãruia se afla sursa de venit, pe fiecare categorie de venit şi loc de realizare, luându-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat în anul precedent, dupã caz. La impunerile efectuate dupã expirarea termenelor de plata prevãzute la alin. (3), sumele datorate pentru trimestrele respective se stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent. Diferenţa dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat în anul precedent şi suma reprezentând plati anticipate la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizeazã pe termenele de plata urmãtoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraţiile de venit estimativ depuse în luna decembrie nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfârşitul anului urmând sa fie supus impozitãrii finale. Plãţile anticipate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor se stabilesc de organul fiscal, pe baza chiriei sau a arendei din contractul încheiat între pãrţi. În cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, chiria sau arenda reprezintã echivalentul în lei al unei valute, determinarea venitului anual estimat se efectueazã pe baza cursului de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, din ziua precedenta celei în care se efectueazã impunerea.
(3) Plãţile anticipate se efectueazã în 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(4) Organul fiscal are dreptul de a stabili din oficiu plãţile anticipate, în urmãtoarele cazuri:
a) contribuabilul nu a depus declaraţia de venit global pentru anul fiscal încheiat;
b) contribuabilul nu conduce o evidenta contabila sau datele din contabilitatea condusã nu sunt certe;
c) contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat.
(5) Organul fiscal are dreptul de a modifica o decizie de plata anticipata, emisã conform alin. (1), şi de a stabili alte plati anticipate fie în baza unui control ulterior, fie în baza unor date deţinute, referitoare la activitatea contribuabilului.
(6) Contribuabilul are dreptul sa solicite emiterea unei noi decizii de plata anticipata cu titlu de impozit, dacã prezintã organului fiscal noi acte justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea desfasurata. Aceasta modificare a plãţilor anticipate se poate solicita numai dacã venitul se modifica cu mai mult de 20% fata de venitul luat în calculul impozitului, o singura data pe an, în cursul semestrului II. În cazul diferenţelor de impozit în plus fata de impozitul stabilit iniţial, acestea se repartizeazã pe termenele de plata urmãtoare din cadrul anului fiscal, iar în cazul diferenţelor de impozit în minus se diminueazã sumele reprezentând plati anticipate proporţional, pe urmãtoarele termene de plata, stabilite iniţial prin "Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit" sau, dupã caz, când acestea nu sunt suficiente se diminueazã sumele reprezentând plati anticipate, pentru perioadele anterioare aferente termenelor de plata, începând cu cele mai apropiate.
ART. 67
(1) Diferenţele de impozit rãmase de achitat conform deciziei de impunere anuala, se plãtesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeazã şi nu se datoreazã majorãri de întârziere.
(2) În cazul în care din decizia de impunere rezulta diferenţe de impozit de restituit de la bugetul de stat, sumele plãtite în plus se compenseazã cu obligaţii neachitate în termen, din anul fiscal curent, iar diferenţa se restituie în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere.

SECŢIUNEA a 5-a
Obligaţiile şi rãspunderile reprezentanţilor fiscali şi ale plãtitorilor de venit cu regim de reţinere la sursa a impozitelor
ART. 68
Plãtitorii de venit cu regim de reţinere la sursa a impozitelor sunt obligaţi sa depunã o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului, la organul fiscal competent, la termenul stabilit de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 69
Plãtitorul unui venit cu regim de reţinere la sursa a impozitului rãspunde pentru modul de îndeplinire a sarcinilor ce îi revin din prezenta ordonanta.
ART. 70
(1) Plãtitorii de venituri cu regim de reţinere la sursa sunt obligaţi sa comunice organului fiscal competent informaţii cu privire la calculul impozitului reţinut pentru fiecare beneficiar de venit, conform formularului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice. Comunicarea se face pana la data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat.
(2) Pentru veniturile din salarii informaţiile cu privire la calculul impozitului reţinut pentru fiecare beneficiar de venit sunt cuprinse în fişa fiscalã, pentru care termenul de depunere este prevãzut la art. 26 alin. (5).
ART. 71
(1) Reprezentanţii fiscali desemnaţi potrivit prezentei ordonanţe sunt solidar rãspunzãtori cu beneficiarii de venituri pentru neîndeplinirea obligaţiilor de declarare a veniturilor şi de plata a impozitelor datorate.
(2) Contribuabilii definiţi potrivit prevederilor art. 2 desemneazã un reprezentant fiscal, persoana fizica romana cu domiciliul în România sau persoana juridicã romana, în situaţia în care nu îşi îndeplinesc obligaţiile fiscale în mod direct.
(3) Procedura de desemnare a reprezentantului fiscal se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice, prin ordin al ministrului finanţelor publice.

SECŢIUNEA a 6-a
Sancţiuni
ART. 72
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni:
a) nerespectarea de cãtre plãtitorii de salarii şi venituri asimilate salariilor a obligaţiilor privind completarea şi pãstrarea fişelor fiscale;
b) netransmiterea fişelor fiscale şi a formularului prevãzut la art. 70 la organul fiscal competent la termenul prevãzut de prezenta ordonanta;
c) neîndeplinirea obligaţiei de transmitere a fisei fiscale cãtre angajat, prevãzutã la art. 26 alin. (5).
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 73
Prevederile prezentei ordonanţe intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2002, cu excepţia prevederilor art. 8 şi 13, care se aplica începând cu data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 74
(1) Pentru determinarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice, Ministerul Finanţelor Publice are drept de acces gratuit la toate datele, informaţiile şi bazele de date referitoare la persoanele fizice, deţinute de:
- organe ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice sau de interes public;
- instituţii publice sau private care conduc evidenta populaţiei sau care înregistreazã, sub orice forma, încheieri de contracte, bunuri şi drepturi, exploatarea proprietãţilor şi altele asemenea;
- persoane fizice sau juridice care deţin în pãstrare sau în administrare bunuri şi drepturi ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relaţii de afaceri cu aceştia.
(2) Accesul la bazele de date ale entitatilor menţionate la alin. (1) se realizeazã permanent, în vederea actualizãrii bazei de date a Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Celelalte date şi informaţii referitoare la contribuabili vor fi furnizate la solicitarea Ministerului Finanţelor Publice şi a organelor sale subordonate.
(4) Toate informaţiile obţinute potrivit alin. (2) şi (3) se supun secretului fiscal.
ART. 75
(1) Rãmân valabile pana la data expirãrii lor urmãtoarele facilitãţi de care beneficiazã persoanele fizice şi asociaţiile familiale, cu respectarea condiţiilor în care acestea au fost acordate:
a) scutirile de la plata impozitului pe venit prevãzute în actele normative privind unele mãsuri de protecţie ca urmare a concedierilor colective, pentru personalul disponibilizat, cu condiţia desfãşurãrii activitãţii respective pe o perioada de încã 2 ani de la data expirãrii perioadei de scutire;
b) neimpozitarea veniturilor realizate din serviciile turistice prestate în mediul rural, prevãzute la <>art. 3 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 246/1998 .
(2) Pierderile înregistrate în perioada de scutire de contribuabilii care beneficiazã de prevederile alin. (1) nu se compenseazã cu veniturile obţinute din celelalte categorii de venituri în anii respectivi şi nu se reporteazã, reprezentând pierderi definitive ale contribuabililor.
ART. 76
Veniturile din salarii şi cele asimilate salariilor realizate din strãinãtate ca urmare a activitãţilor desfãşurate în strãinãtate de persoanele fizice romane cu domiciliul în România nu se supun procedurii de globalizare pana la noi dispoziţii.
ART. 77
Impunerea veniturilor realizate anterior datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se face în conformitate cu legislaţia în vigoare la acea data.
ART. 78
Apatrizii sunt supuşi impozitãrii, potrivit prezentei ordonanţe, pentru veniturile obţinute din România.
ART. 79
Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se face venit la bugetul de stat.
ART. 80
(1) La întocmirea Registrului-inventar, începând cu 1 ianuarie 2000, toate bunurile şi drepturile vor fi luate în evidenta la valoarea de intrare.
(2) Pentru bunurile şi drepturile achiziţionate înainte de 1 ianuarie 2000 amortizarea se va calcula conform metodei lineare, la valoarea rãmasã de recuperat pana la expirarea duratei normale de funcţionare.
ART. 81
(1) În aplicarea prezentei ordonanţe se vor elabora norme metodologice care vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ordinele ministrului finanţelor publice emise în aplicarea prezentei ordonanţe se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 82
Promovarea de reglementãri legislative privind impunerea veniturilor persoanelor fizice se face cu respectarea principiilor din prezenta ordonanta şi numai prin acte normative speciale privind impozitele şi taxele.
ART. 83
Prevederile referitoare la întocmirea şi depunerea declaraţiilor, realizarea creanţelor bugetare, inclusiv executarea silitã, soluţionarea contestaţiilor, controlul fiscal, precum şi cele referitoare la evaziunea fiscalã sunt aplicabile şi impozitului pe venit.
ART. 84
(1) Începând cu data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, în aplicarea prezentei ordonanţe, procedura întocmirii şi depunerii formularisticii necesare în vederea aplicãrii prezentei ordonanţe şi procedura de regularizare şi plata a impozitelor şi a diferenţelor de impozit rezultate, precum şi termenele aferente, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Pentru aplicarea unitarã a prevederilor prezentei ordonanţe se constituie, la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, Comisia centrala fiscalã a impozitelor directe, condusã de secretarul de stat coordonator al domeniului fiscal. Componenta comisiei se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice. Deciziile Comisiei centrale fiscale a impozitelor directe se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 85
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
- prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999;
- prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000;
- prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 46/2001 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 29 martie 2001;
- prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 77/2001 pentru modificarea <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 1 iunie 2001;
- prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2001 pentru completarea <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 29 iunie 2001;
- prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 235/2000 pentru completarea <>art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000;
- prevederile art. 43 alin. (1) lit. a) referitoare la scutirea de impozit pe venit acordatã persoanelor fizice, precum şi cele ale <>art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000;
- prevederile art. 21^5 cu privire la aplicabilitatea acestora persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale, din <>Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- prevederile referitoare la neimpozitarea avantajelor prevãzute la art. 39 alin. (1) lit. d) şi la <>art. 41 alin. (2) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- prevederea privind scutirea de impozit pe chirie prevãzutã la alin. (3) al <>art. 15 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001;
- prevederile <>art. 77 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000;
- prevederile cu privire la scutirea de impozit pe venit acordatã persoanelor fizice din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2000 *) pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 66/1997 privind scutirea de plata a impozitelor pe salarii şi/sau pe venituri realizate de consultanţi strãini pentru activitãţile desfãşurate în România în cadrul unor acorduri de împrumut, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 1 martie 2000;
- prevederile <>art. 64 din Legea privind executorii judecãtoreşti nr. 188/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 10 noiembrie 2000.
----------------
*) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2000 a fost respinsã prin <>Legea nr. 421/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 20 iulie 2001.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

p. Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016