Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 60 din 30 ianuarie 2000 privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
CAP. 1 Dispoziţii generale
Scopul ART. 1 (1) Scopul prezentei ordonanţe este stabilirea cadrului legal necesar pentru desfãşurarea activitãţilor specifice sectorului gazelor naturale, în condiţii de competitivitate şi transparenta, avându-se în vedere asigurarea: - securitãţii, continuitãţii şi echilibrului alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor; - eficientei economice în general şi a eficientei energetice în particular; - protecţiei mediului înconjurãtor şi siguranţei consumatorilor. (2) Politica energetica a statului trebuie sa asigure creşterea eficientei energetice şi constituirea unui cadru institutional corespunzãtor, prin stabilirea organismelor şi autoritãţilor competente pentru realizarea acestei politici.
Obiectivele ART. 2 (1) Obiectivele prezentei ordonanţe au la baza urmãtoarele principii: a) protejarea intereselor legitime ale consumatorilor; b) promovarea şi asigurarea competitiei pe piata de gaze naturale; c) asigurarea condiţiilor de liberalizare graduala a pieţei gazelor naturale şi a accesului la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale; d) creşterea eficientei energetice în sectorul gazelor naturale; e) transparenta preţurilor şi a tarifelor la gazele naturale; f) interconectarea sistemului naţional de transport de gaze naturale la sistemele europene; g) operarea sistemelor de transport şi de distribuţie în condiţii de siguranta şi eficienta; h) atragerea de surse noi de gaze naturale atât de pe piata interna, cat şi de pe piata internationala; i) asigurarea capacitãţilor de inmagazinare a gazelor naturale atât pentru nevoile curente, cat şi pentru cele strategice; j) aplicarea mãsurilor privind protecţia mediului înconjurãtor; k) stimularea participãrii sectorului privat, a investitorilor autohtoni şi strãini la activitãţile din sectorul gazelor naturale. (2) Obiectivele menţionate la alin. (1) se realizeazã de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) şi prin ceilalţi agenţi care acţioneazã pe piata de gaze naturale potrivit statutului, competentelor şi atribuţiilor lor stabilite prin acte legale.
Definirea unor termeni ART. 3 În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) - instituţie publica autonomã, cu personalitate juridicã, care creeazã, controleazã şi aplica sistemul de reglementãri obligatorii la nivel naţional, necesar în vederea organizãrii şi functionarii pieţei gazelor naturale în condiţii de eficienta, competiţie, transparenta şi protecţie a consumatorilor şi a mediului înconjurãtor; b) Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" S.A. - societate comercialã de interes strategic care, împreunã cu filialele sale, desfãşoarã activitãţi specifice de explorare, producţie, inmagazinare, transport, dispecerizare, distribuţie, import-export şi tranzit internaţional de gaze naturale, precum şi servicii de utilitate publica. Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. este operatorul tehnic şi comercial al sistemului naţional de transport de gaze naturale; c) sectorul gazelor naturale - ansamblul agenţilor economici, activitãţilor şi instalaţiilor aferente privind producţia, transportul, tranzitul internaţional, inmagazinarea, distribuţia, furnizarea şi utilizarea gazelor naturale; d) acces la sistem (de transport şi/sau de distribuţie) dreptul unui producãtor, furnizor şi/sau consumator de a utiliza sistemul, achitand tarifele şi indeplinind obligaţiile de utilizare a acestuia; e) utilizarea sistemului - racordarea efectivã la sistem şi/sau asigurarea serviciilor de transport şi de distribuţie prin vehicularea cantitãţilor de gaze contractate; f) reţea (de transport şi/sau de distribuţie) - ansamblul de conducte conectate între ele, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente, pentru vehicularea gazelor naturale în regim de presiune, conform standardelor specifice; g) sistem (de transport şi/sau de distribuţie) - ansamblul reţelelor de transport şi/sau de distribuţie a gazelor naturale conectate între ele, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente; h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor legate fizic între ele; i) consumator (final) de gaze naturale - persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, care cumpara gaze naturale pentru propria sa utilizare; j) consumator eligibil - persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producãtor şi/sau furnizor şi care are acces la sistem în condiţiile menţionate în prezenta ordonanta; k) consumator captiv - persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, care este obligatã sa contracteze gaze naturale cu un anumit producãtor sau furnizor; l) client - persoana fizica sau juridicã cu care se tranzactioneaza furnizarea gazelor naturale; m) furnizor - persoana juridicã romana sau strãinã licentiata sa comercializeze gaze naturale; n) operator - persoana juridicã autorizata şi licentiata pentru a desfasura activitãţi de exploatare, dispecerizare, întreţinere, verificare, reparatie şi comercializare într-un sistem de producţie, transport (inclusiv depozite) sau/şi de distribuţie a gazelor naturale; o) autorizaţie - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, pentru a construi, a pune în funcţiune şi/sau a opera sau a modifica o instalatie de producţie, inmagazinare, transport şi distribuţie a gazelor naturale; p) licenta - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, pentru desfãşurarea de activitãţi comerciale şi/sau prestãri de servicii în legatura cu una sau mai multe din funcţiunile de producţie, inmagazinare, transport şi distribuţie a gazelor naturale; q) dispecerizare - corelarea şi echilibrarea permanenta şi operativã la nivelul reţelelor şi al sistemelor a resurselor (producţie, import etc.) cu consumurile rezultate din obligaţiile de livrare, inclusiv luarea mãsurilor de limitare a efectelor situaţiilor excepţionale (temperaturi foarte scãzute, calamitati naturale, avarii majore etc.) prin folosirea de mijloace specifice; r) zona de siguranta - suprafata de teren extinsã de o parte şi de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor şi instalaţiilor cu o distanta stabilitã pentru fiecare obiectiv, în funcţie de cerinţele de siguranta ale acestuia; s) zona de protecţie - suprafata de teren extinsã de o parte şi de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor şi instalaţiilor cu o distanta care asigura integritatea tehnica în funcţionare a acestora.
CAP. 2 Producţia
Producãtorul de gaze naturale ART. 4 Producãtorul de gaze naturale este persoana juridicã, romana sau strãinã autorizata şi/sau licentiata în condiţiile prezentei ordonanţe, având ca specific activitatea de producţie a gazelor naturale, în scopul vânzãrii acestora.
Egalitatea de tratament ART. 5 Activitatea de producţie a gazelor naturale se desfãşoarã conform reglementãrilor, în condiţii de tratament egal pentru toţi producãtorii, fiind interzisã orice discriminare pe criteriul proprietãţii.
Obligaţiile producãtorilor ART. 6 Producãtorii au urmãtoarele obligaţii principale: a) sa vândã gaze naturale, în limita capacitãţii instalaţiilor şi cu respectarea prevederilor legale, oricãrei persoane fizice sau juridice solicitante care îndeplineşte condiţiile de autorizare şi de licentiere, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, sau consumatorilor eligibili; b) sa asigure calitatea şi controlul cantitãţii gazelor naturale livrate în reţelele de transport şi de distribuţie, în conformitate cu prevederile standardelor în vigoare; c) sa întocmeascã şi sa urmãreascã bilanţul de gaze naturale extrase şi livrate; d) sa exploateze instalaţiile de producţie racordate la reţelele de transport şi de distribuţie, astfel încât sa nu induca în sistem fenomene perturbatoare în afarã limitelor admise de prescripţiile tehnice în vigoare; e) sa reabiliteze treptat şi sa retehnologizeze instalaţiile de producţie existente, în vederea creşterii eficientei şi în scopul protejãrii mediului înconjurãtor; f) sa realizeze instalaţiile tehnologice de racordare a zãcãmintelor de gaze naturale nou-descoperite, la reţelele de transport şi de distribuţie, inclusiv instalaţiile de mãsurare a gazelor la transportator; g) sa furnizeze informaţii rezonabile operatorilor din sectorul gazelor naturale, în vederea realizãrii condiţiilor de operare sigura şi eficienta a sistemelor interconectate; h) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute de la terţi în cursul desfãşurãrii activitãţii sale.
Drepturile producãtorilor ART. 7 Producãtorii de gaze naturale au, în principal, urmãtoarele drepturi: a) sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute şi sa recupereze prin tarife corespunzãtoare contravaloarea serviciilor prestate; b) sa aibã acces la reţelele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale, în condiţiile prezentei ordonanţe, şi, dupã caz, sa suporte în mod echitabil efectele dezvoltarilor de reţele; c) sa înfiinţeze şi sa menţinã un sistem propriu de telecomunicaţii sau sa se racordeze la cele existente pentru a avea legatura între capacitatile sale de producţie cu consumatorii şi cu dispeceratele; d) sa solicite desfiinţarea construcţiilor şi a obiectivelor amplasate nelegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu respecta distanţele de siguranta fata de instalaţiile şi construcţiile proprii, prevãzute prin normativele tehnice în vigoare; e) sa obţinã culoar de trecere pentru conductele de legatura a capacitãţilor sale de producţie cu sistemele de transport şi/sau de distribuţie, în condiţiile legii; f) sa elaboreze prescripţii şi norme tehnice specifice activitãţii proprii; g) sa înfiinţeze acces temporar la obiectivele sale care nu au acces permanent, în caz de necesitate.
CAP. 3 Transportul
Transportul gazelor naturale ART. 8 (1) Transportul gazelor naturale este activitatea organizatã pentru vehicularea gazelor naturale prin intermediul sistemului naţional de transport de la producãtor şi/sau de la furnizor pana la distribuitor şi/sau la consumator. (2) Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public de interes naţional.
Transportatorul de gaze naturale ART. 9 Transportatorul de gaze naturale este persoana juridicã, romana sau strãinã, autorizata şi/sau licentiata în condiţiile prezentei ordonanţe, având ca specific activitatea de transport/transport şi inmagazinare a gazelor naturale, precum şi de comercializare a acestora.
Sistemul naţional de conducte de transport al gazelor naturale ART. 10 (1) Sistemul naţional de conducte de transport al gazelor naturale, denumit în continuare SNT, este sistemul de transport în regim de inalta presiune (peste 6 bari), care asigura preluarea gazelor naturale de la producãtori şi/sau de la furnizori autohtoni sau strãini şi transportul acestora în vederea livrãrii în sistemele de distribuţie şi/sau la consumatorii direcţi. (2) SNT face parte din domeniul public al statului, fiind de importanta strategica.
Obligaţiile transportatorului ART. 11 Transportatorul de gaze naturale are obligaţia de a asigura: a) operarea şi întreţinerea SNT în condiţii de siguranta, eficienta şi de protecţie a mediului înconjurãtor şi de a contribui, potrivit convenţiilor încheiate cu autoritãţile competente, la reabilitarea şi dezvoltarea acestuia; b) accesul producãtorilor, furnizorilor şi al consumatorilor eligibili la SNT în condiţii egale şi nediscriminatorii, în limitele capacitãţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice; c) echilibrul fizic al SNT, respectiv planificarea, coordonarea, supravegherea, controlul şi analiza functionarii SNT în condiţii de siguranta; d) elaborarea şi aplicarea regimurilor optime de transport, livrare şi inmagazinare pentru cantitãţile de gaze naturale notificate de producãtori, furnizori şi/sau de consumatori, pentru o anumitã perioada; e) elaborarea convenţiilor tehnice de exploatare cuprinzând principalele condiţii tehnice care trebuie îndeplinite de furnizor, transportator şi consumator, inclusiv de cãtre instalaţiile şi procedurile acestora, în vederea executãrii în bune condiţii a contractelor de transport şi de inmagazinare a gazelor naturale, precum şi a celor de vânzare-cumpãrare a gazelor naturale; f) elaborarea şi actualizarea convenţiilor tehnice de exploatare în zona de granita, în cazul în care furnizorul este un exportator de gaze naturale în România sau îşi tranziteaza gazele naturale pe teritoriul României; în mod similar se procedeazã în cazul în care un cumpãrãtor de gaze naturale dintr-o alta ţara îşi tranziteaza gazele naturale pe teritoriul României; g) pãstrarea confidenţialitãţii informaţiilor comerciale obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţii sale; h) furnizarea de informaţii rezonabile celorlalţi operatori din sectorul gazelor naturale, în vederea realizãrii condiţiilor de operare sigura şi eficienta a sistemelor de producţie, inmagazinare şi distribuţie; i) întocmirea şi urmãrirea bilanţului de gaze naturale intrate şi ieşite în şi din sistem; j) elaborarea planurilor de perspectiva privind transportul şi inmagazinarea gazelor naturale, în concordanta cu stadiul actual şi cu evoluţia viitoare a consumului de gaze naturale; în acest scop pãrţile interesate în transportul gazelor naturale vor furniza datele necesare.
Drepturile transportatorului ART. 12 Transportatorul de gaze naturale are, în principal, urmãtoarele drepturi: a) sa perceapã tarife corespunzãtor serviciilor prestate şi sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute atunci când desfãşoarã şi activitatea de comercializare a gazelor naturale; b) sa desfãşoare activitãţi comerciale legate de vânzarea-cumpãrarea de gaze naturale de pe piata interna şi externa, în vederea îndeplinirii obligaţiilor de livrare, a asigurãrii echilibrului fizic al sistemului, precum şi pentru acoperirea consumurilor proprii; c) sa comercializeze gazele naturale primite ca plata a serviciilor prestate în acelaşi mod ca oricare alt furnizor; d) sa refuze accesul terţilor la SNT în condiţiile prevãzute la art. 27; e) sa intrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale în condiţiile în care sunt periclitate siguranta şi integritatea sistemului de transport şi sa ia mãsuri pentru limitarea disfunctionalitatilor pe piata interna; f) sa intrerupa funcţionarea instalaţiilor pentru timpul strict necesar în vederea executãrii lucrãrilor de întreţinere şi de reparaţii, precum şi în alte situaţii prevãzute de lege, cu anunţarea prealabilã a dispecerilor sistemelor afectate şi, dupã caz, a consumatorilor; g) sa elaboreze norme tehnice specifice activitãţii proprii.
CAP. 4 Tranzitul
ART. 13 Tranzitul consta în trecerea peste teritoriul României, cu sau fãrã transbordare, a gazelor naturale provenind din alt stat şi destinate unui stat terţ. ART. 14 Tranzitul de gaze naturale pe teritoriul României se efectueazã pe baze juridice şi comerciale, utilizându-se conducte de transport de gaze naturale în condiţiile prevãzute de contracte şi de norme tehnice şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. ART. 15 Contractele de tranzit vor fi negociate de proprietarul conductei cu entitatile corespondente din statele implicate. ART. 16 Activitatea de tranzit al gazelor naturale este asigurata de operatorul SNT, care poate realiza inclusiv lucrãri de dezvoltare a capacitãţilor de tranzit.
CAP. 5 Distribuţia
Distribuţia gazelor naturale ART. 17 (1) Activitatea de distribuţie a gazelor naturale consta în alimentarea unui sistem de mai mulţi consumatori finali într-o zona, racordati prin intermediul unor sisteme de conducte de distribuţie, în regim de presiune de pana la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distribuţie de cele de transport şi de cele ale consumatorilor se face la ieşirea din statia de reglare-mãsurare-predare a transportatorului şi, respectiv, la ieşirea din instalaţiile de reglare a presiunii şi de mãsurare a debitului la consumatori. (2) Distribuitorii de gaze naturale pot presta şi alte servicii în condiţiile licentierilor obţinute. (3) Activitatea de distribuţie a gazelor naturale constituie serviciu public de interes local. (4) Obligaţia de prestare a serviciului public se referã la consumatorii neeligibili (captivi), care se stabilesc de autoritãţile competente desemnate şi, în special, la consumatorii casnici.
Distribuitor de gaze naturale ART. 18 Distribuitorul de gaze naturale este persoana juridicã, romana sau strãinã, autorizata şi licentiata în condiţiile prezentei ordonanţe, având ca specific activitatea de distribuţie a gazelor naturale, precum şi de comercializare a acestora într-o zona delimitata.
Obligaţiile distribuitorului ART. 19 Distribuitorii de gaze naturale au, în principal, urmãtoarele obligaţii: a) de a opera, întreţine, repara şi dezvolta sistemul de distribuţie în condiţii de siguranta, eficienta economicã şi de protecţie a mediului înconjurãtor; b) de a pune la dispoziţie consumatorilor eligibili cantitãţile de gaze naturale conform prevederilor contractelor lor de aprovizionare; c) de a utiliza sistemele de distribuţie în condiţii egale şi nediscriminatorii; d) de a furniza informaţii rezonabile celorlalţi operatori din sectorul gazelor naturale în vederea realizãrii condiţiilor de operare sigura şi eficienta a sistemelor de alimentare cu gaze naturale; e) de a pãstra confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţii lor; f) de a întocmi şi urmãri bilanţul de gaze naturale intrate şi ieşite în şi din sisteme.
Drepturile distribuitorului ART. 20 Distribuitorul de gaze naturale are, în principal, urmãtoarele drepturi: a) sa desfãşoare activitãţi comerciale legate de vânzarea-cumpãrarea de gaze naturale de pe piata interna şi externa; b) sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute şi sa perceapã tarife corespunzãtor serviciilor prestate; c) sa foloseascã, cu acordul autoritãţii publice locale, cu titlu gratuit, terenurile domeniului public local pentru lucrãrile de execuţie, exploatare, întreţinere şi reparaţii pe care le executa, în condiţiile legii; d) sa intrerupa funcţionarea instalaţiilor şi a alimentarii cu gaze naturale pentru timpul strict necesar executãrii lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii, precum şi în alte situaţii prevãzute de prezenta ordonanta sau excepţionale, cu anunţarea prealabilã a dispecerilor sistemelor afectate şi, dupã caz, a consumatorilor; e) sa aibã acces la instalaţiile de utilizare ale consumatorului conform contractelor şi ori de câte ori este necesarã intervenţia, potrivit legii.
CAP. 6 Interdicţii
ART. 21 Pentru protecţia conductelor, echipamentelor şi a instalaţiilor de gaze naturale se interzice terţilor: a) sa realizeze construcţii de orice fel în zona de siguranta a conductelor de gaze naturale; în cazul în care, în mod excepţional, este necesar ca pe terenul pe care este amplasata reţeaua de alimentare cu gaze naturale sa se execute o construcţie, beneficiarul acesteia şi/sau proprietarul va suporta toate cheltuielile de modificare a traseului reţelei şi va obţine acordurile definitive ale proprietarilor sau ale deţinãtorilor legali ai terenului de pe traseul unde urmeazã sa fie plasata noua conducta, precum şi avizele autoritãţilor competente şi autorizaţia de construcţie; b) sa efectueaze sãpãturi sau lucrãri de orice fel sub sau peste conductele de gaze naturale ori în zona de protecţie a acestora, fãrã avizul prealabil al operatorului de sistem; c) sa depoziteze materiale pe cãile de acces la conducte în zona de protecţie a acestora; d) sa intervinã în orice mod asupra conductelor, echipamentelor şi instalaţiilor de gaze naturale.
CAP. 7 Accesul la sisteme
ART. 22 (1) Accesul la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale pentru consumatorii finali se poate realiza în baza unui acord scris, emis în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Accesul la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale se realizeazã în regim de acces negociat, dupã cum urmeazã: orice consumator eligibil, furnizor sau producãtor va negocia cu operatorul de sistem (transportator şi/sau distribuitor), cu buna-credinţa, în condiţii nediscriminatorii şi transparente, accesul la sistem, în scopul încheierii unui contract de servicii sau de vanzarecumparare pentru gaze naturale. (3) Transportatorul şi/sau distribuitorul are obligaţia de a face publice condiţiile principale privind accesul negociat la sistem. (4) Situaţiile în care accesul este reglementat se stabilesc de ANRGN, cu consultarea operatorului de sistem. ART. 23 (1) Au acces la sisteme şi deplina libertate de a încheia contracte de cumpãrare de gaze naturale cu orice producãtor şi/sau furnizor, consumatorii finali care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate stabilite de ANRGN. (2) Consumatorii declaraţi eligibili vor încheia cu transportatorul contracte pentru rezervarea de capacitate de transport. ART. 24 (1) Pana la atingerea unui anumit grad de deschidere a pieţei de gaze naturale în România, stabilit de ANRGN, distribuitorii de gaze naturale nu pot fi consideraţi consumatori eligibili. Distribuitorii de gaze naturale pot, dacã deţin licenta în condiţiile legii: a) sa încheie contracte de cumpãrare de gaze naturale cu orice producãtor şi/sau furnizor, şi anume pentru acele cantitãţi de gaze naturale necesare consumatorilor neeligibili racordati la sistemul lor de distribuţie; b) sa încheie contracte de cumpãrare de gaze naturale cu Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., în calitate de furnizor, şi anume pentru acele cantitãţi de gaze naturale necesare consumatorilor lor finali, alţii decât cei desemnaţi eligibili; c) sa încheie contracte de servicii de distribuţie cu toţi consumatorii legaţi la sistemul pe care îl opereazã. (2) Mãrimea gradului de deschidere a pieţei de gaze naturale din România şi, deci, redefinirea consumatorilor eligibili, în diferite etape, în funcţie de condiţiile specifice din sectorul gazelor naturale, se stabileşte de ANRGN, cu consultarea Societãţii Naţionale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. ART. 25 Consumatorii finali din cadrul sistemelor de distribuţie, care nu au fost desemnaţi eligibili, încheie contracte de cumpãrare de gaze naturale cu distribuitorii la care sunt racordati. ART. 26 Consumatorii racordati direct la SNT şi care nu îndeplinesc condiţii de eligibilitate vor încheia contracte de cumpãrare de gaze naturale cu Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., în calitate de furnizor şi de operator de sistem.
Refuzul accesului la sisteme ART. 27 (1) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale poate refuza accesul la sistem în urmãtoarele situaţii: a) capacitatea de transport pe subsistem sau pe conducta existenta este insuficienta; b) nu exista conducta de racord la sistemul de transport; c) accesul la sistem impiedica îndeplinirea în siguranta a obligaţiilor de servicii publice; d) receptorii solicitati nu se încadreazã în cerinţele minime privind siguranta în funcţionare şi protecţia mediului, prevãzute de legislaţia în vigoare. (2) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale, care iniţial refuza accesul la sistem din lipsa de capacitate sau de conducta de racord, va lua mãsurile necesare asigurãrii accesului prin executarea lucrãrilor de dezvoltare, numai în condiţiile unor soluţii viabile din punct de vedere tehnic şi economic sau ale suportãrii de cãtre solicitant a costurilor aferente realizãrii lucrãrilor necesare, în condiţiile regimului legal de proprietate şi de operare a sistemelor. (3) În caz de refuz nejustificat al accesului la sistem, solicitantul se poate adresa pentru rezolvarea neintelegerii ANRGN, în calitatea sa de autoritate competenta.
CAP. 8 Inmagazinarea gazelor naturale
ART. 28 Gazele naturale se inmagazineaza în scopul armonizarii variatiilor sezoniere, zilnice şi orare de consum, cu capacitatile de furnizare şi de transport, precum şi pentru scopurile operationale şi strategice pentru care s-au stabilit atribuţiile Societãţii Naţionale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. ART. 29 Depozitele existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe sunt luate în concesiune de Societatea Nationala a Gazelor Naturale "Romgaz" - S.A. şi sunt operate de sucursalele sau filialele acesteia. În mãsura în care se autorizeaza şi se licentiaza noi operatori de transport, aceştia pot primi dreptul de a constitui depozite proprii. ART. 30 (1) Persoanele juridice, romane sau strãine, licentiate de ANRGN, pot avea acces la depozitele existente, scop în care operatorul presteazã serviciul de inmagazinare pe baza de tarif. (2) Persoanele juridice, romane sau strãine, pot participa împreunã cu operatorii de transport şi/sau de inmagazinare, licentiati în condiţiile prezentei ordonanţe, la realizarea de depozite noi. ART. 31 Prestatorul de servicii de inmagazinare a gazelor naturale are obligaţia de a asigura accesul producãtorilor şi/sau al furnizorilor la capacitatile de inmagazinare, în condiţii egale şi nediscriminatorii, în limitele capacitãţilor existente şi cu respectarea condiţiilor tehnice, de calitate şi de siguranta ale depozitelor. ART. 32 Prestatorul de servicii de inmagazinare a gazelor naturale are obligaţia sa rezerve o capacitate minima de inmagazinare pentru transportator, astfel încât acesta sa poatã menţine, în orice moment, echilibrul fizic al sistemului general de alimentare cu gaze naturale în orice perioada a anului şi cu menţinerea parametrilor minimi de funcţionare a SNT.
CAP. 9 Furnizarea şi utilizarea gazelor naturale
Contractul de furnizare ART. 33 (1) Furnizarea gazelor naturale este activitatea prin care un agent economic licenţiat în condiţiile prezentei ordonanţe pune la dispoziţie gaze naturale clienţilor interesaţi. Comercializarea gazelor naturale se face numai pe baza unui contract, denumit în cele ce urmeazã contract de furnizare, care se încheie între furnizor şi consumator/ client şi care trebuie sa cuprindã cel puţin clauzele minimale stabilite de lege, în general, şi de ANRGN, în particular, prin contracte-cadru stabilite pentru categorii de consumatori. (2) Gazele naturale livrate clientului se factureaza de furnizor pe baza indicaţiilor echipamentelor de mãsurare montate de acesta, cu excepţia cazurilor în care se stabileşte altfel prin reglementãri speciale sau prin contract. (3) Clientul este obligat sa plãteascã gazele naturale consumate. (4) Furnizorul are dreptul sa intrerupa furnizarea gazelor naturale clientului, în caz de neplata, dupã o preavizare prealabilã a acestuia.
Contractarea gazelor naturale ART. 34 (1) Contractul de furnizare a gazelor naturale reglementeazã raporturile dintre furnizor şi client cu privire la furnizarea, facturarea şi plata gazelor naturale. Contractul de furnizare poate include şi efectuarea unor servicii de cãtre furnizor. (2) Contractarea furnizarii gazelor naturale se face ţinându-se seama de natura furnizorului şi a clientului, de necesarul solicitat şi de posibilitãţile furnizorului de asigurare a acestuia. Cantitãţile convenite se prevãd în anexa la contract, cu defalcare anuala, trimestriala şi zilnica. (3) Negocierea şi încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale cu clienţi eligibili se realizeazã dupã obţinerea de cãtre solicitant a tuturor acordurilor şi avizelor privind accesul la sistem, prevãzute de legislaţia în vigoare, şi înainte de punerea în funcţiune a instalaţiei de utilizare. (4) Contractul de furnizare a gazelor naturale se încheie pentru o durata convenitã între pãrţi. (5) Clientul poate cere rezilierea contractului, cu un preaviz de 30 de zile. (6) Furnizorul poate rezilia unilateral contractul dupã punerea în întârziere a clientului, în caz de consum fraudulos, de neplata a facturilor sau în alte situaţii prevãzute în prezenta ordonanta, inclusiv cele legate de asigurarea eficientei energetice, protecţia mediului şi siguranta oamenilor.
Interdicţia de revânzare a gazelor naturale ART. 35 Consumatorul nu poate revinde gazele naturale cumpãrate.
Echipamente de mãsurare la clienţi ART. 36 (1) Echipamentele de mãsurare care servesc pentru determinarea şi decontarea consumurilor de gaze naturale între pãrţile contractante vor fi certificate potrivit legislaţiei în vigoare şi vor fi montate numai de cãtre operator, cu acceptul furnizorului. (2) Tipul echipamentelor de mãsurare la clienţi este stabilit de furnizor, în funcţie de parametrii şi de condiţiile de livrare a gazelor naturale. (3) Echipamentele de mãsurare aparţin operatorului. (4) Echipamentele de mãsurare care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, aparţin clienţilor vor fi cumpãrate sau, dupã caz, înlocuite de operator, treptat, în funcţie de posibilitãţile financiare ale acestuia, într-o perioada de maximum 5 ani. ART. 37 (1) Echipamentele de mãsurare se monteaza şi se sigileaza de cãtre operator, în prezenta delegatului împuternicit al clientului, cu consemnarea acestei operaţiuni într-un proces-verbal. (2) Echipamentele de mãsurare vor fi verificate periodic sau ori de câte ori este necesar şi vor fi înlocuite în caz de uzura sau avarie de cãtre operator, pe cheltuiala acestuia. (3) În cazul în care deteriorarea se produce în orice mod din vina clientului, acesta va suporta costul echipamentelor deteriorate şi al lucrãrilor de montare, verificare şi remontare. (4) În cazul în care echipamentul de mãsurare este defect, calculul cantitãţilor de gaze naturale consumate se face dupã metodologia stabilitã de operator, cu acordul furnizorului, împreunã cu clientul, prin contract. (5) Operatorul are obligaţia sa înlocuiascã în termen de cel mult 10 zile de la data înregistrãrii sesizãrii scrise echipamentul de mãsurare reclamat ca fiind defect sau suspect de înregistrãri eronate. Echipamentul de mãsurare se verifica într-un laborator de metrologie autorizat, care va indica eroarea de înregistrare cu care se va recalcula consumul pe perioada nefunctionarii acestuia, pe baza înţelegerii dintre pãrţile contractante. (6) Mãsurãtorile efectuate de client în instalaţiile proprii nu sunt opozabile mãsurãtorilor efectuate de furnizor decât în mãsura în care se ajunge la un acord între pãrţi.
Limitarea sau întreruperea furnizarii gazelor naturale ART. 38 (1) Furnizorul este autorizat sa limiteze sau sa intrerupa furnizarea gazelor naturale în urmãtoarele situaţii: a) când se pericliteazã viata sau sãnãtatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale; b) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în instalaţiile tehnologice de gaze naturale în zona instalaţiilor de producţie, depozitare şi a reţelelor de transport şi de distribuţie; c) consum fraudulos de gaze naturale; d) neachitarea facturii pentru gazele naturale consumate la termenele stabilite prin contract, precum şi neplata daunelor rezultate din deteriorarea unor instalaţii ale operatorului, când acestea se datoreazã culpei clientului; e) împiedicarea delegatului operatorului de a monta, de a verifica sau de a citi aparatele de mãsurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale consumate sau de a verifica şi de a remedia defectiunile la instalaţiile operatorului, când acestea se afla pe teritoriul clientului, pe baza de program convenit cu acesta; f) consumatorul a depãşit consumul de gaze naturale prevãzut în contract şi nu a luat mãsuri pentru reducerea acestuia pana la încadrarea în cantitãţile contractate; g) pentru executarea de lucrãri la instalaţiile de alimentare noi sau pentru remedierea, înlocuirea ori modificarea celor existente, pe baza de program convenit cu consumatorul; h) consumatorul modifica reglajele instalaţiilor de reglare-mãsurare; i) la cererea clientului. (2) Furnizorul şi/sau operatorul sunt obligaţi sa anunţe clienţii afectaţi de întreruperile planificate în modul stabilit prin contracte şi sa comunice durata planificata pentru întreruperile necesare în vederea executãrii unor lucrãri de întreţinere şi de reparaţii. (3) Cazurile de întrerupere a furnizarii gazelor naturale prevãzute la alin. (1), cu excepţia situaţiilor prevãzute la lit. a), b), g) şi h), vor fi preavizate cu 3 zile lucrãtoare şi vor fi aplicate în cazul în care clientul nu s-a conformat preavizului primit, în termen de 6 ore dupã expirarea acestuia. (4) Furnizorul şi/sau operatorul rãspund pentru daunele rezultate din întreruperile sau din limitarile executate, cauzate din culpa sa. (5) Furnizorul şi/sau operatorul nu rãspund fata de clienţi pentru întreruperea furnizarii gazelor naturale sau pentru neasigurarea calitãţii acestora în cazurile de forta majorã. De asemenea, furnizorul nu rãspunde pentru întreruperile furnizarii gazelor naturale, cauzate de clienţi. (6) În cazul penuriei naţionale de combustibili sau în situaţii excepţionale, determinate de evoluţia economiei internaţionale, de starea economiei naţionale, de necesitãţile de apãrare sau de protecţie a mediului înconjurãtor, la propunerea ministerului de resort, Guvernul poate aproba limitarea sau întreruperea furnizarii gazelor naturale, stabilind, prin hotãrâre, condiţiile de aplicare a acestei mãsuri.
Raspunderi ale furnizorului şi ale operatorului ART. 39 (1) Furnizorul rãspunde pentru toate daunele provocate consumatorului prin încãlcarea contractului şi, în special, dacã nu începe furnizarea gazelor naturale la termenul contractat sau nu livreaza gaze naturale în condiţiile stabilite în contract. (2) Operatorul rãspunde pentru toate daunele provocate consumatorului când: a) nu anunta consumatorul din timp cu privire la întreruperile programate pentru lucrãrile planificate; b) dupã întreruperea furnizarii gazelor naturale, cerutã de consumator, nu reia furnizarea în prima zi lucrãtoare dupã primirea, în scris, a înştiinţãrii privind încetarea motivului întreruperii.
Rãspunderea consumatorului ART. 40 (1) Consumatorul rãspunde pentru daunele cauzate furnizorului/operatorului prin nerespectarea contractului, precum şi pentru acţiuni care afecteazã instalaţiile şi pun în pericol sãnãtatea persoanelor ori integritatea bunurilor materiale. (2) De asemenea, consumatorul rãspunde, dacã: a) provoacã în procesul de consum perturbatii ale parametrilor de calitate şi de siguranta, care conduc la întreruperea furnizarii gazelor naturale sau pericliteazã continuitatea alimentarii; b) nu respecta prescripţiile privind racordarea la reţele a instalaţiilor de utilizare; c) deterioreazã instalatia de racordare sau instalaţiile de mãsurare, violeaza sigiliile sau nu anunta furnizorul/operatorul despre deteriorarea acestora; d) consuma gaze naturale ocolind sau afectand instalaţiile de mãsura ori consuma gaze naturale fãrã acordul furnizorului/operatorului, dupã sistarea furnizarii; e) nu plãteşte sau plãteşte cu întârziere contravaloarea gazelor naturale consumate; f) consuma gaze naturale într-un mod diferit fata de prevederile acordului de utilizare a gazelor naturale; g) nu respecta dispoziţiile privind limitarea consumului; h) nu exploateazã şi nu întreţine instalaţiile proprii de utilizare, în conformitate cu prescripţiile şi cu normativele în vigoare; i) modifica valorile parametrilor de protecţie, reglare şi mãsurare, stabilite de comun acord cu furnizorul/operatorul; j) nu asigura accesul personalului şi al utilajelor la instalaţiile aparţinând furnizorului şi nu permite persoanelor împuternicite sa efectueze controlul privind modul de utilizare a gazelor naturale în conformitate cu normele şi cu normativele în vigoare; k) pe traseele instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale ridica construcţii, depoziteaza materiale sau efectueazã lucrãri subterane fãrã acordul prealabil al furnizorului. (3) Nerespectarea acordului de utilizare şi a contractului de furnizare sau consumul fraudulos de gaze naturale atrage plata contravalorii gazelor naturale consumate în perioada respectiva şi, dupã caz, suportarea urmãtoarelor consecinţe precizate în contract: a) penalizãri; b) despãgubiri; c) întreruperea furnizarii gazelor naturale; d) deconectarea de la sistem.
Obligaţii ale consumatorilor pentru creşterea eficientei energetice ART. 41 În vederea utilizãrii gazelor naturale în condiţii de eficienta energetica, siguranta în funcţionare şi de protecţie a mediului înconjurãtor, aparatele de utilizare, cum sunt arzatoarele, şi principalele elemente cu funcţionare independenta care urmeazã a fi montate în instalaţiile de utilizare vor avea randamente termotehnice de minimum 85%, vor fi prevãzute cu elemente de protecţie şi automatizare, iar conţinutul maxim de emisii poluante nu va depãşi limitele admise, prevãzute de legislaţia în vigoare la instalaţii noi, instalaţii modernizate şi/sau reparate capital. În cazul instalaţiilor vechi, aceste condiţii vor fi asigurate într-un interval stabilit de ANRGN. ART. 42 (1) Clienţii sunt obligaţi: a) sa respecte normele tehnice în vigoare privind exploatarea, întreţinerea, repararea instalaţiilor proprii şi a receptorilor de gaze naturale, precum şi dotarea acestora cu aparate de mãsura şi control; b) sa recupereze caldura reziduala din procesele tehnologice, acolo unde se justifica economic, utilizând în acest scop instalaţii de termoficare omologate. (2) Clienţii care folosesc mai mult de 1,5 milioane mc/an sunt obligaţi: a) sa numeascã un responsabil autorizat în domeniul gazelor naturale; b) sa dezvolte un program de economisire a gazelor naturale pe o perioada de 5 ani, care sa evidentieze tehnologiile cerute, sursele şi mecanismele de finanţare şi care sa conducã la o reducere relativã a intensitatii energetice, a emisiunilor toxice şi a celor responsabile de efectul de sera în atmosfera; c) sa asigure întocmirea anuala a bilanţului energetic de cãtre un auditor acreditat.
Asistenta consumatorilor ART. 43 În scopul creşterii eficientei utilizãrii gazelor naturale la consumatori, operatorii sistemelor, cu acordul consumatorilor, vor organiza şi vor desfasura activitãţi de verificare a instalaţiilor de utilizare, de informare, consultanţa, cercetare, acţiuni demonstrative şi promotionale, prestãri de servicii şi lucrãri de execuţie.
Stabilirea reglementãrilor de eficienta energetica ART. 44 (1) Normele şi prescripţiile tehnice, normativele şi reglementãrile obligatorii pentru exploatarea şi folosirea eficienta a reţelelor, instalaţiilor şi a echipamentelor de gaze naturale se stabilesc de ANRGN, cu consultarea societãţilor comerciale şi a asociaţiilor profesionale specializate din domeniul gazelor naturale şi cu participarea entitatilor abilitate, autorizate şi licentiate în condiţiile legii. (2) Reglementãrile tehnice stabilite conform alin. (1) cuprind şi valori indicative pentru parametrii importanti şi trebuie sa aibã un caracter obiectiv şi impartial.
Elaborarea şi revizuirea standardelor de eficienta ART. 45 (1) Asociaţia de Standardizare din România, la propunerea Societãţii Naţionale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. şi a ANRGN, elaboreazã programe privind revizuirea sau, dupã caz, întocmirea de standarde de eficienta energetica, armonizate cu normele europene în vigoare. (2) Pentru producãtorii şi furnizorii de receptori de gaze naturale prevederile standardelor şi ale prescripţiilor de eficienta energetica şi protecţie a mediului în domeniul gazelor naturale sunt obligatorii.
Utilizarea eficienta a resurselor în sectorul gazelor naturale ART. 46 În scopul utilizãrii eficiente a resurselor de gaze naturale, agenţii economici cu activitate de producţie, transport, depozitare şi de distribuţie a gazelor naturale sunt obligaţi, dupã caz, sa ia mãsuri pentru: a) asigurarea parametrilor de performanta ai instalaţiilor, aparatelor şi dispozitivelor; b) reducerea consumului propriu de gaze naturale şi energie, precum şi a scurgerilor de gaze naturale în atmosfera.
Dreptul de control ART. 47 Furnizorul este în drept: a) sa verifice modul de exploatare şi de întreţinere a instalaţiilor de utilizare aparţinând consumatorilor; b) sa verifice conformitatea şi performanţele energetice ale aparatelor, utilajelor şi echipamentelor de gaze naturale ale consumatorilor; c) sa sesizeze organele abilitate cu privire la cazurile de consum fraudulos de gaze naturale; d) sa ia mãsuri, în condiţiile legii, în vederea reglementãrii situaţiilor prevãzute la lit. a), b) şi c); e) sa numeascã comisii pentru expertizarea accidentelor şi avariilor produse în instalaţiile de producţie, inmagazinare, transport, distribuţie şi utilizare a gazelor naturale.
CAP. 10 Proiectarea, execuţia şi atestarea în domeniul gazelor naturale
ART. 48 (1) Lucrãrile şi instalaţiile de producţie, depozitare, transport, distribuţie şi utilizare a gazelor naturale se proiecteazã şi se executa de cãtre persoane juridice, romane sau strãine, autorizate în condiţiile prezentei ordonanţe. (2) Proiectarea şi execuţia se realizeazã în conformitate cu normativele tehnice în vigoare, numai dupã obţinerea acordurilor şi a avizelor necesare. (3) Avizarea şi verificarea proiectelor de execuţie se efectueazã de operatorii sistemelor la care consumatorii se racordeaza şi, dupã caz, de operatorii instalaţiilor de utilizare. ART. 49 (1) Operatorii de sisteme sunt în drept sa urmãreascã şi sa verifice modul de execuţie a lucrãrilor de construcţii-montaj pe care urmeazã sa le exploateze şi sa le întreţinã sau la care se racordeaza, în vederea respectãrii proiectelor de execuţie avizate, indiferent de sursa de finanţare. (2) În cazul în care operatorul sistemului ce urmeazã a fi realizat nu este stabilit, beneficiarul investiţiei are obligaţia sa asigure urmãrirea şi verificarea modului de execuţie a lucrãrilor de construcţii-montaj prin intermediul unui operator autorizat, în baza unui contract de prestãri de servicii încheiat în acest sens. ART. 50 (1) Echipamentele, instalaţiile, aparatele, produsele şi procedeele utilizate în sectorul gazelor naturale vor fi în mod obligatoriu atestate tehnic. (2) Atestarea tehnica este o faza preliminarã obţinerii agrementului tehnic şi a certificatului de aprobare de model, emise în conformitate cu legislaţia în vigoare. (3) Metodologia de emitere a atestatelor tehnice va fi elaborata de ANRGN în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi va fi data publicitãţii. (4) Se interzice utilizarea în sectorul gazelor naturale a echipamentelor, instalaţiilor, aparatelor, produselor şi procedeelor care nu poseda agrement tehnic.
CAP. 11 Preţuri şi tarife
Fundamentarea preţurilor şi a tarifelor ART. 51 Sistemul de preţuri şi tarife la gaze naturale va fi conceput astfel încât sa faciliteze: - apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi şi recuperarea costurilor serviciilor de transport, inmagazinare şi distribuţie a gazelor naturale; - dezvoltarea capacitãţilor de producţie, transport, inmagazinare şi distribuţie şi înlocuirea celor uzate; - investiţiile strãine şi transferul de tehnologie; - economisirea de energie la consumatorii finali; - lãrgirea bazei de rezerve de gaze naturale; - îmbunãtãţirea calitãţii gazelor naturale şi a serviciilor prestate la consumatori; - diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale şi mãrirea siguranţei aprovizionarilor. ART. 52 Sistemul de preţuri şi tarife trebuie sa conducã la realizarea unei pieţe moderne şi competitive a gazelor naturale.
Tipuri de preţuri şi de tarife ART. 53 (1) În sectorul gazelor naturale se aplica urmãtoarele categorii de preţuri şi tarife: a) preţuri rezultate din mecanismele concurentiale ale pieţei pentru gazele naturale care se achiziţioneazã de la producãtori şi pentru gazele naturale care se contracteazã de consumatorii eligibili; b) preţuri reglementate pentru activitãţile ce decurg din obligaţia de serviciu public; c) tarife reglementate pentru: - activitãţile cu caracter de monopol natural, din care fac parte tarifele pentru serviciile de transport al gazelor naturale şi tarifele pentru depozitare; - activitatea de distribuţie a gazelor naturale; d) tarife negociate pentru alimentarea consumatorilor eligibili. (2) Tarifele reglementate pentru consumatorii finali de gaze naturale se stabilesc de ANRGN, cu consultarea operatorului de sistem. (3) Agentul economic care solicita încheierea unui contract de furnizare a gazelor naturale este îndreptãţit sa îşi aleagã prin contract o modalitate de tarifare dintre cele aprobate şi practicate de furnizor.
Evidentierea costurilor şi a veniturilor ART. 54 Agenţii economici din sectorul gazelor naturale, care practica tarife conform art. 55, sunt obligaţi sa ţinã contabilitatea de gestiune, conform normelor legale, care sa permitã ANRGN cunoaşterea costurilor fixe şi a celor variabile, precum şi a veniturilor realizate.
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de sisteme de tarife reglementate ART. 55 (1) Propunerile de sisteme de tarife reglementate pentru gazele naturale se elaboreazã, dupã caz, de unitãţile de producţie, transport, depozitare şi de distribuţie şi, împreunã cu baza de calcul, se comunica ANRGN. (2) Principiile care stau la baza sistemelor de preţuri şi tarife pentru gazele naturale sunt urmãtoarele: a) sistemele de tarife trebuie sa contribuie la utilizarea eficienta a gazelor naturale; b) sistemele de tarife trebuie sa fie diferenţiate, permitand clientului consumator alegerea tipului de tarif care îi este mai favorabil dintre cele practicate de furnizor; c) tarifele trebuie sa permitã stimularea asigurãrii cu gaze naturale de calitate, la cele mai mici preţuri; d) tarifele de vânzare ale gazelor naturale cãtre consumatori nu trebuie sa conţinã diferentieri nejustificate între diversele tipuri de consumatori; e) la stabilirea tipurilor de tarife trebuie avute în vedere cheltuielile legate de capacitatile de depozitare, necesare pentru o alimentare sigura şi continua, cele legate de protecţia mediului, precum şi cele pentru închiderea, dezafectarea sau conservarea unor instalaţii; f) pentru consumatorii eligibili tariful trebuie sa aibã o structura binomiala, respectiv un termen fix dependent de capacitatea comandata şi un termen variabil în funcţie de cantitatea de gaze naturale consumatã; g) tarifele nu pot avea caracter promotional; h) tarifele nu pot fi stabilite în funcţie de tipul de utilizare a gazelor naturale; i) structura tarifelor trebuie sa permitã încurajarea procedeelor de trecere a cererii din perioada de vârf de consum la perioadele de consum redus; j) tarifele nu pot fi micsorate din considerente de politica socialã sau antiinflationista. Asigurarea de cãtre stat a unui anumit nivel de protecţie socialã pentru unele categorii de consumatori se va realiza prin acordarea de subvenţii sau de ajutoare direct acestora; k) protecţia intereselor consumatorilor, asigurarea calitãţii serviciilor, promovarea concurentei în producţia şi în furnizarea gazelor naturale. (3) Este interzisã subvenţionarea consumatorilor prin tarifele la gazele naturale sau recuperarea costurilor corespunzãtoare serviciului asigurat pentru o anumitã categorie de consumatori prin tarifele practicate altor categorii de consumatori.
Revizuirea tarifelor reglementate ART. 56 (1) Revizuirea tarifelor reglementate la gazele naturale se face de ANRGN, cu avizul Oficiului Concurentei, având la baza propunerile fundamentate şi prezentate de agenţii economici din sectorul gazelor naturale. (2) Tarifele reglementate se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, de cãtre ANRGN şi vor intra în vigoare dupã 15 zile de la data publicãrii lor.
CAP. 12 Autorizari şi licentieri
Activitãţi supuse autorizãrii şi licentierii ART. 57 (1) Realizarea de noi capacitãţi de producţie, transport, depozitare şi distribuţie a gazelor naturale, reabilitarea şi retehnologizarea celor existente, precum şi punerea în funcţiune a acestora sunt efectuate de persoane juridice, romane sau strãine, autorizate de ANRGN, în condiţiile prezentei ordonanţe. (2) Exploatarea comercialã a capacitãţilor de producţie, transport, depozitare şi distribuţie, precum şi comercializarea gazelor naturale (vânzare-cumpãrare-intermediere) sunt efectuate de persoane juridice, romane sau strãine, licentiate de ANRGN, în condiţiile prezentei ordonanţe.
Regimul autorizãrii şi licentierii ART. 58 (1) ANRGN acorda autorizaţii şi licenţe agenţilor economici din sectorul gazelor naturale, în vederea desfãşurãrii activitãţilor prevãzute la art. 57. (2) Pentru autorizare şi/sau licentiere solicitantul va inregistra cererea la ANRGN. (3) La cerere vor fi anexate actele şi documentele care probeazã îndeplinirea de cãtre solicitant a condiţiilor economice, financiare, tehnice şi încadrarea cu personal de specialitate, stabilite pe categorii de capacitãţi şi de activitãţi în domeniu. (4) Modelul cererii de autorizare şi/sau de licentiere, documentele care vor fi anexate la aceasta, procedura, conţinutul, termenele, tarifele şi condiţiile constând în criterii, niveluri, atestãri, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de activitãţi, se stabilesc prin regulament elaborat de ANRGN şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului. (5) Agenţii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi sa solicite acordarea autorizaţiilor şi a licenţelor în termen de cel mult 6 luni de la data intrãrii în vigoare a regulamentului prevãzut la alin. (4). (6) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridicã cu sediul în România. (7) Solicitantul care nu deţine un sediu stabil în România poate, în condiţiile legii, sa stabileascã şi sa menţinã un sediu secundar pe intreaga durata a autorizãrii şi/sau a licentierii. (8) Nu pot primi autorizaţie şi/sau licenta solicitantii aflaţi în procedura reorganizãrii judiciare sau a falimentului şi nici cei cãrora le-a fost retrasã sau anulatã o autorizaţie sau o licenta într-o perioada de 5 ani anteriori datei înregistrãrii cererii. (9) Refuzul autorizãrii şi/sau al licentierii, lipsa unui rãspuns în termen şi orice alta soluţie a ANRGN, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanta de contencios administrativ.
Modificarea autorizaţiilor şi licenţelor ART. 59 (1) În cazul modificãrii statutului titularului autorizaţiei şi/sau al licenţei - prin divizare, fuziune, schimbarea obiectului de activitate, a sediului, modificarea capitalului social - a patrimoniului sau în cazul altor modificãri care afecteazã autorizaţia şi/sau licenta eliberata, titularul are obligaţia sa notifice la ANRGN, fãrã întârziere, comunicarea înregistrãrii actelor modificatoare, în condiţiile legii, sau, dupã caz, situaţia creata. (2) Primind notificarea prevãzutã la alin. (1) ANRGN examineazã situaţia şi dispune, dacã apreciazã, eliberarea de noi autorizaţii şi/sau licenţe, cu conţinutul modificat corespunzãtor, anulandu-le pe cele iniţiale.
Suspendarea şi retragerea autorizaţiilor şi licenţelor ART. 60 (1) În caz de nerespectare de cãtre titular a prevederilor autorizaţiei şi/sau licenţei sau de neîndeplinire a obligaţiilor legale de cãtre acesta, constatate de ANRGN din oficiu, la sesizarea terţilor sau la notificarea de cãtre titular, ANRGN este în drept sa procedeze dupã cum urmeazã: a) dacã situaţia creata este remediabila: - suspenda autorizaţia şi/sau licenta pe perioada în care titularul este obligat sa remedieze situaţia; - retrage autorizaţia şi/sau licenta, dacã titularul nu remediaza situaţia pe perioada suspendãrii; b) dacã situaţia creata este iremediabila, retrage autorizaţia şi/sau licenta. (2) ANRGN va suspenda autorizaţia şi/sau licenta titularului în cazul falimentului acestuia. (3) ANRGN va suspenda autorizaţia şi/sau licenta titularului, persoana fizica, în cazul decãderii şi al incapacitãţii acestuia. (4) În cazurile prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) persoanele prejudiciate îl pot acţiona pe titular în justiţie pentru recuperarea pagubelor cauzate. (5) Suspendarea sau retragerea autorizaţiei şi/sau a licenţei poate fi contestatã în instanta de contencios administrativ competenta de cãtre titular în condiţiile legii.
Autorizarea personalului de proiectare, execuţie, exploatare şi întreţinere din sectorul gazelor naturale ART. 61 (1) În scopul respectãrii prevederilor prescripţiilor tehnice şi ale normativelor tehnice în vigoare, toate instalaţiile din sectorul gazelor naturale vor fi proiectate, executate, exploatate şi întreţinute de cãtre persoane fizice specializate, denumite în continuare instalatori autorizaţi. (2) Calitatea de instalator autorizat se obţine în urma promovãrii unui examen şi este atestata printr-o legitimatie. (3) Legitimatia este nominalã, netransmisibila şi valabilã pe întregul teritoriu al tarii. (4) Activitatea depusa în baza calitãţii de instalator autorizat poate fi exercitatã de titularul acesteia numai ca angajat permanent al unui agent economic cu obiect de activitate din sectorul gazelor naturale. ART. 62 (1) Instalatorii sunt autorizaţi pentru: - proiectarea, execuţia, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor de gaze naturale care funcţioneazã în regim de presiune mai mica sau egala cu 6 bari; - proiectarea, execuţia, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor de gaze naturale care funcţioneazã în regim de presiune mai mare de 6 bari. (2) Instalatorii vor fi autorizaţi de ANRGN pentru proiectarea, execuţia, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor de producţie, transport, inmagazinare, distribuţie şi utilizare a gazelor naturale. (3) ANRGN va elabora în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe reglementãrile privind regimul autorizãrii instalatorilor. (4) Reglementãrile vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei şi comerţului şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAP. 13 Exproprierea, concesionarea şi regimul drepturilor asupra proprietãţii altuia
Exproprierea ART. 63 (1) Lucrãrile de realizare, reabilitare, retehnologizare, exploatare şi întreţinere a capacitãţilor de producţie, transport, depozitare şi distribuţie a gazelor naturale sunt de utilitate publica. (2) Terenurile necesare pentru realizarea lucrãrilor prevãzute la alin. (1), cele aferente zonei de protecţie şi de siguranta a capacitãţilor, precum şi construcţiile situate pe aceste terenuri pot face obiectul exproprierii pentru cauza de utilitate publica, în condiţiile legii.
Concesionarea ART. 64 (1) Capacitatile de producţie, transport, depozitare şi distribuţie a gazelor naturale, terenurile aferente acestora, precum şi serviciile de transport, inmagazinare şi de distribuţie a gazelor naturale pot face obiectul concesionarii cãtre persoane juridice romane sau strãine, în condiţiile legii. (2) În afarã criteriilor generale prevãzute de legislaţia în vigoare, pentru aprobarea concesiunii se vor aplica şi urmãtoarele criterii specifice: a) obligaţia concesionarului de a realiza producţia, inmagazinarea, transportul şi distribuţia gazelor naturale la parametrii calitativi şi tehnici prevãzuţi în normele tehnice în vigoare; b) obligaţia concesionarului de a transporta gaze naturale într-o anumitã zona de consum şi de a alimenta orice consumator din acea zona, care îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta; c) obligaţia concesionarului de a respecta dispoziţiile operative ale dispecerului Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.; d) obligaţia concesionarului de a îndeplini la termenele stabilite mãsurile prevãzute în actele de control încheiate de concedent. (3) Persoanele juridice interesate sa participe la licitaţie în vederea obţinerii unei concesiuni trebuie sa obţinã o autorizaţie sau o licenta provizorie de la autoritatea competenta privind desfãşurarea activitãţii care face obiectul concesionarii. Dupã adjudecarea concesiunii autorizaţia/licenta provizorie a castigatorului licitaţiei se va transforma în autorizaţie/licenta definitiva. ART. 65 (1) Titularul unui contract de concesiune este în drept sa transfere altei persoane juridice drepturile şi obligaţiile contractuale numai cu aprobarea scrisã a concedentului; orice transfer realizat fãrã aprobare este lovit de nulitate şi atrage încetarea valabilitãţii contractului de concesiune, prin decizia concedentului. (2) Cesiunea contractului cãtre alta persoana juridicã nu exonereaza titularul concesiunii de rãspunderea solidarã cu cesionarul pentru obligaţiile asumate prin contract. ART. 66 Dreptul concesionarului asupra bunului sau asupra serviciului public concesionat nu poate fi grevat cu sarcini. ART. 67 (1) Concesiunea înceteazã: a) ca efect al expirãrii duratei pentru care a fost acordatã sau a perioadei de valabilitate a contractelor; b) prin renunţarea de cãtre concesionar; c) prin retragerea dreptului concesiunii de cãtre concedent; d) prin retragerea autorizaţiei şi/sau a licenţei. (2) La încetarea concesiunii, indiferent de cauzele care au determinat-o, instalaţiile trec în proprietatea concedentului, libere de orice sarcini sau obligaţii. (3) Cu 3 ani înainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili situaţia în care vor fi repuse în funcţiune instalaţiile care au fãcut obiectul contractului de concesiune dupã expirare. (4) În termen de maximum 3 luni de la încetarea administrãrii sau concesiunii, prin renunţare sau retragere, concedentul va stabili mãsurile care urmeazã sa fie luate în legatura cu instalaţiile care au fãcut obiectul contractului. ART. 68 (1) Concesionarul poate renunţa la contract, dacã îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii: a) comunica în scris autoritãţii competente intenţia sa de renunţare; b) pune la dispoziţie concedentului intreaga documentaţie privind activitatea desfasurata pana la data renunţãrii, precum şi rezultatele acesteia; c) achitã concedentului redeventa datoratã pana la momentul încetãrii concesiunii. (2) Dupã îndeplinirea de cãtre titular a condiţiilor prevãzute la alin. (1) concedentul emite decizia de încuviinţare a renunţãrii, care va fi publicatã în Monitorul Oficial al României. (3) Renunţarea la contract devine efectivã la 60 de zile de la notificarea intentiei de renunţare, cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1). (4) Titularul va rãmâne rãspunzãtor fata de cei interesaţi atât pentru toate pagubele cauzate prin exploatarea şi prin lucrãrile efectuate pana la data renunţãrii, cat şi pentru cele rezultate din relaţiile comerciale, inclusiv pentru cele constatate dupã emiterea deciziei de încuviinţare a renunţãrii. ART. 69 (1) Dreptul de concesiune poate fi retras de concedent în situaţiile în care titularul: a) nu efectueazã volumul de lucrãri de dezvoltare şi de exploatare prevãzut în contract pentru o perioada data şi expiratã; b) utilizeazã şi alte metode sau tehnologii de exploatare decât cele aprobate de concedent; c) incalca normele referitoare la protecţia mediului înconjurãtor; d) nu respecta orice alte clauze prevãzute în contract, inclusiv în ceea ce priveşte plata redevenţelor. (2) Decizia de retragere a concesiunii emisã de concedent poate fi contestatã, în termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ competenta. Decizia rãmasã definitiva va fi publicatã în Monitorul Oficial al României.
Regimul drepturilor asupra proprietãţii altuia ART. 70 Asupra terenurilor şi altor bunuri proprietate privatã a persoanelor fizice sau juridice, precum şi asupra activitãţilor desfãşurate de persoane fizice sau juridice în vecinãtatea capacitãţilor, concesionarii din sectorul gazelor naturale beneficiazã, cu acordul proprietarilor şi al titularilor de activitãţi, în condiţiile legii, pe durata lucrãrilor de realizare, reabilitare, retehnologizare, respectiv de exploatare şi de întreţinere a capacitãţilor respective, de urmãtoarele drepturi: a) dreptul de uz pentru executarea lucrãrilor necesare în vederea realizãrii, reabilitãrii sau retehnologizãrii capacitãţii; b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii prin efectuarea reviziilor, reparaţiilor şi a interventiilor necesare; c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aerianã pentru instalarea de reţele, de conducte, linii sau de alte echipamente aferente capacitãţii şi pentru accesul la locul de amplasare a acestora; d) dreptul de a obţine restrangerea sau încetarea unor activitãţi care ar putea pune în pericol persoane şi bunuri; e) dreptul de acces la utilitatile publice. ART. 71 (1) În exercitarea dreptului de uz pentru executarea lucrãrilor necesare în vederea realizãrii, reabilitãrii sau retehnologizãrii capacitãţilor concesionarul poate: a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privatã materiale, echipamente, utilaje şi instalaţii; b) sa desfiinteze culturi sau plantaţii ori alte amenajãri existente ori numai sa le restrângã, în mãsura strict necesarã pentru executarea lucrãrilor, în condiţiile legii; c) sa extraga materiale, sa capteze apa, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare; d) sa instaleze utilaje şi sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri şi locuinţe de şantier; e) sa opreascã ori sa restrângã activitãţi ale proprietarului în mãsura strict necesarã pentru executarea lucrãrilor pentru capacitatea respectiva. (2) Dreptul de uz prevãzut la alin. (1) înceteazã înainte de expirarea duratei stabilite, prin acordul pãrţilor, prin terminarea anticipata a lucrãrilor sau prin sistarea acestora. Oricare dintre aceste situaţii trebuie notificatã de îndatã proprietarului. ART. 72 Dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii, stabilit prin acord cu fiecare dintre proprietarii terenurilor afectate sau, în lipsa acordului, prin hotãrâre judecãtoreascã, se întinde pe toatã durata de funcţionare a capacitãţii, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii. În exercitarea acestui drept concesionarul poate: a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalaţii pentru întreţinere, revizii, reparaţii şi intervenţii necesare pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii; b) sa instaleze utilaje şi sa lucreze cu acestea; c) sa afecteze culturi, plantaţii sau alte amenajãri existente şi sa restrângã activitãţi ale proprietarului în mãsura şi pe durata strict necesarã în vederea executãrii operaţiunilor de întreţinere, reparaţii, revizii sau intervenţii pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii. ART. 73 Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aerianã cuprinde dreptul la instalare de reţele, de conducte, linii, stâlpi şi de alte echipamente aferente capacitãţii, precum şi accesul la locul de amplasare a acestora pentru intervenţii, întreţinere, reparaţii, revizie, modificãri şi exploatare, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 74 Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, bunurilor sau a unor activitãţi desfãşurate în zona de executare a lucrãrilor de realizare, reabilitare, retehnologizare a capacitãţilor, precum şi a operaţiunilor de revizie, întreţinere sau reparatie la capacitatea în funcţiune concesionarul are dreptul de a obţine restrangerea sau sistarea, în mãsura necesarã şi pe durata lucrãrilor sau a operaţiunilor menţionate, a activitãţilor desfãşurate în vecinãtate de alte persoane. Restrangerea sau sistarea se stabileşte prin acord cu titularul activitãţii, iar în lipsa acestuia, prin hotãrâre judecãtoreascã, cu acordarea unei indemnizaţii adecvate titularului activitãţii afectate. Pentru intervenţii în caz de avarie, accident ori catastrofa nu sunt necesare nici acord şi nici hotãrâre judecãtoreascã, dar concesionarul datoreazã titularului activitãţii afectate indemnizaţia adecvatã, stabilitã, la nevoie, prin hotãrâre judecãtoreascã. ART. 75 Dreptul de acces la utilitatile publice trebuie exercitat de concesionar cu buna-credinţa şi în mod rezonabil, fãrã a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilitãţi publice. ART. 76 (1) Drepturile de uz şi de servitute asupra terenurilor proprietate privatã se stabilesc prin acord între proprietarul terenului şi concesionar, cu precizarea duratei, conţinutului, a condiţiilor şi limitelor de exercitare, precum şi a despãgubirilor şi indemnizaţiei acordate proprietarului. (2) În caz de nerealizare a acordului prevãzut la alin. (1) între concesionar şi proprietar sau, dupã caz, titularul activitãţii prevãzute la art. 70 lit. d), la cererea concesionarului, va decide instanta judecãtoreascã competenta, hotãrârea acesteia constituind titlu executoriu pentru drepturile prevãzute la alin. (1). ART. 77 Dreptul de uz şi de servitute asupra terenurilor proprietate privatã, restrangerea sau încetare a unor activitãţi prevãzute la art. 70 se stabilesc şi se exercita cu respectarea echitãţii şi a principiului minimei afectari a dreptului de proprietate sau, dupã caz, a activitãţii. ART. 78 Drepturile de uz şi servituţile prevãzute la art. 71, 72 şi 73 se înscriu, prin grija concesionarului, în cartea funciarã şi pot fi exercitate de la data înscrierii; la încetarea lor drepturile respective vor fi radiate prin grija concesionarului, în caz contrar proprietarul putând cere radierea şi daune-interese pentru pagubele cauzate. ART. 79 La încetarea drepturilor concesionarul este obligat sa asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţialã, precum şi sa plãteascã indemnizaţia stabilitã conform acordului dintre pãrţi. ART. 80 Concesionarul are urmãtoarele obligaţii: a) sa stabileascã şi sa aplice pe intreaga durata a executãrii lucrãrilor mãsurile de protecţie a persoanelor, bunurilor şi a mediului; b) sa obţinã toate avizele, acordurile şi atestatele prevãzute de lege pentru realizarea obiectivului; c) sa despãgubeascã proprietarii terenurilor şi titularii activitãţilor afectate de drepturile prevãzute la art. 70 pentru prejudiciile cauzate acestora prin exercitarea drepturilor respective. ART. 81 Pentru efecte secundare obţinute sau care pot fi produse prin realizarea, reabilitarea sau retehnologizarea, respectiv prin funcţionarea unor capacitãţi de transport şi distribuţie şi altele asemenea, concesionarul poate contracta cu persoanele interesate, în calitate de beneficiar, furnizarea sau prestarea de servicii corespunzãtoare.
Zone de protecţie şi de siguranta ART. 82 (1) Pentru protecţia şi funcţionarea normalã a capacitãţilor şi a accesoriilor acestora se instituie zona de protecţie a capacitãţii. (2) Zona de protecţie aferentã capacitãţilor din sectorul gazelor naturale este stabilitã prin norme tehnice elaborate de ANRGN. (3) Pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţilor şi accesoriilor acestora, precum şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului înconjurãtor se instituie zona de siguranta a capacitãţii. (4) Zona de siguranta aferentã capacitãţilor din sectorul gazelor naturale este stabilitã prin norme tehnice elaborate de ANRGN. (5) În perimetrul zonei de siguranta şi de protecţie se stabilesc sarcini, restrictii şi interdicţii asupra proprietãţilor şi activitãţilor terţilor din zona, în mãsura necesarã exigenţelor specifice capacitãţii şi în regimul prevãzut la art. 70, 72 şi 74.
CAP. 14 Politica în domeniul gazelor naturale
ART. 83 (1) Politica statului în domeniul gazelor naturale consta în stabilirea obiectivelor sectorului gazelor naturale, a modalitãţilor optime de realizare a acestora, în condiţiile asigurãrii unei dezvoltãri durabile a economiei naţionale. (2) Politica în domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza programului de guvernare aprobat de Parlament, de ministerul de resort, cu consultarea organismelor guvernamentale cu atribuţii în domeniu şi a societãţii civile, pentru un interval mediu, şi cu luarea în considerare a evolutiilor probabile pe termen lung, având în vedere în principal: a) asigurarea securitãţii în aprovizionarea cu gaze naturale; b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu luarea în considerare a evoluţiei economiei naţionale; c) prognozarea importurilor şi a exporturilor de gaze naturale; d) elaborarea programelor de investiţii în sectorul gazelor naturale; e) asigurarea protecţiei mediului; f) transparenta preţurilor şi a tarifelor la gazele naturale; g) creşterea eficientei în utilizarea gazelor naturale; h) dezvoltarea şi asigurarea capacitãţilor de depozitare a gazelor naturale; i) direcţiile cercetãrii şi dezvoltãrii specifice sectorului gazelor naturale, precum şi introducerea tehnologiilor avansate în domeniu; j) dezvoltarea cooperãrii internaţionale; k) propuneri de reglementãri specifice sectorului gazelor naturale.
Programul de asigurare cu gaze naturale ART. 84 (1) Politica în domeniul gazelor naturale se concretizeazã într-un program ce va cuprinde liniile directoare ale acesteia pentru o perioada de 2 ani, pe care Guvernul îl va supune spre aprobare Parlamentului. (2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale iau mãsuri pentru realizarea obiectivelor înscrise în programul prevãzut la alin. (1) şi examineazã, anual sau ori de câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii prevederilor acestuia.
Responsabilitãţi ART. 85 Ministerul de resort şi ANRGN asigura aducerea la îndeplinire a politicii în domeniul gazelor naturale, în condiţiile prevederilor prezentei ordonanţe şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Contravenţii ART. 87 (1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte: a) executarea de lucrãri noi, modificãri, extinderi sau revizii ale instalaţiilor de gaze naturale de orice categorie de cãtre persoane fizice sau persoane juridice neautorizate sau de cãtre persoane juridice autorizate, dar fãrã obţinerea acordurilor şi avizelor necesare; b) desfãşurarea, fãrã obţinerea autorizaţiei şi/sau a licenţei, a oricãrei activitãţi care necesita un asemenea document potrivit prevederilor prezentei ordonanţe şi reglementãrilor elaborate în baza ei; c) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a preţurilor pe piata gazelor naturale; d) reducerea nejustificatã a capacitãţii de producţie sau de furnizare a gazelor naturale de cãtre producãtori, precum şi refuzul nejustificat de alimentare a consumatorului; e) execuţia şi exploatarea unor instalaţii şi echipamente care nu respecta condiţiile tehnice de securitate şi care pot dãuna persoanelor fizice, proprietãţii şi/sau mediului înconjurãtor; f) refuzul nejustificat al accesului la reţelele de transport şi de distribuţie al oricãrui solicitant intern sau extern; g) revânzarea gazelor naturale de cãtre un consumator final; h) refuzul de a permite verificãrile şi inspectiile prevãzute prin reglementãri sau dispuse, dupã caz, de ANRGN, precum şi obstructionarea acesteia în îndeplinirea atribuţiilor sale; i) neprezentarea datelor şi informaţiilor solicitate de ANRGN şi nerealizarea mãsurilor dispuse de aceasta; j) neasigurarea stocului minim în depozitele de inmagazinare subterana a gazelor naturale; k) depãşirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe; l) nefurnizarea unor informaţii în condiţiile art. 6 lit. g), art. 11 lit. h) şi ale art. 19 lit. d); m) transmiterea cãtre terţi de date cu caracter confidenţial privind operaţiunile comerciale; n) întârzierea nejustificatã în racordarea noilor consumatori sau în realimentarea lor dupã întrerupere; o) nerespectarea prevederilor art. 21; p) practicarea de tarife care conduc la alterarea preţului mediu la consumator cu peste 15%; q) emiterea acordurilor şi avizelor privind accesul la sistem fãrã respectarea prevederilor legale; r) nerespectarea prevederilor acordurilor şi avizelor privind accesul la sisteme. (2) În cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a)-h), amenda care se aplica persoanelor fizice este de 3.000.000 lei, iar persoanelor juridice - de 300.000.000 lei. (3) În cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. i)-q), amenda este de 1.000.000 lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice este de 100.000.000 lei şi se aplica persoanei care se face vinovata de sãvârşirea lor. (4) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu rata inflaţiei. (5) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre agenţii constatatori, în conformitate cu legislaţia în vigoare. (6) Dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, sunt aplicabile contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta.
Confiscari ART. 88 Lucrãrile produse, dobândite sau care au servit la sãvârşirea contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta, inclusiv sumele din bãnci rezultate, sunt supuse confiscãrii în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 32/1968 .
Constatarea contravenţiilor ART. 89 (1) În vederea constatãrii contravenţiilor prevãzute la art. 87, agenţii constatatori au acces, în condiţiile legii, în clãdiri, încãperi, la instalaţii şi în orice alt loc, pana la aparatele de utilizare a gazelor naturale şi au dreptul sa verifice instalatia, precum şi sa execute mãsurãtori, determinãri şi recoltari de probe pentru analize. Proprietarii şi cei care exploateazã aceste clãdiri, locuri sau instalaţii sunt obligaţi sa punã la dispoziţie agenţilor constatatori documentele şi actele specifice activitãţii lor. (2) Organele de poliţie şi ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin agenţilor constatatori prevãzuţi la alin. (1).
CAP. 16 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 90 Prezenta ordonanta intra în vigoare la 3 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 91 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice alte dispoziţii contrare. ART. 92 (1) Prevederile acordurilor de concesiune încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi aprobate de Guvern rãmân valabile în condiţiile în care au fost încheiate pe intreaga lor durata. (2) Societatea Nationala a Gazelor Naturale "Romgaz" S.A. Medias îşi va continua activitatea la acele obiective la care, la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, desfãşoarã lucrãri de explorare, dezvoltare şi exploatare.
PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneazã: --------------- Ministrul industriei şi comerţului, Radu Berceanu
Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email