Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 60 din 29 iulie 2004  privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 60 din 29 iulie 2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 741 din 17 august 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.24 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. 1
Liniile ferate industriale sunt liniile pe care se desfãşoarã operaţiuni de transport feroviar, precum şi servicii conexe sau adiacente acestora şi care nu sunt administrate de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A.
ART. 2
Liniile ferate industriale se pot construi, modifica sau desfiinţa cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 3
Normele tehnice utilizate pentru construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare publice se aplicã şi la liniile ferate industriale.
ART. 4
(1) Lucrãrile de construcţie, modernizare, reparare şi întreţinere a liniilor ferate industriale se pot efectua numai de agenţii economici autorizaţi de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER ca furnizori de servicii feroviare.
(2) Pentru orice intervenţie la linia feratã industrialã, care afecteazã zona de protecţie sau de siguranţã a infrastructurii feroviare publice, este necesarã autorizarea de cãtre Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., conform legislaţiei în vigoare.
ART. 5
(1) Racordarea unei linii ferate industriale noi la liniile infrastructurii feroviare publice, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale existente, se realizeazã pe baza plãţii unui tarif de racordare cãtre Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., în care se include costul lucrãrilor necesare pentru racordare şi pentru preluarea sporului de capacitate de transport feroviar.
(2) Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. va stabili, în termen de 30 de zile de la primirea cererii de racordare, valoarea tarifului de racordare, care va fi supus aprobãrii Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Dupã plata tarifului de racordare Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. contracteazã execuţia lucrãrilor de construcţie a liniilor şi instalaţiilor feroviare, pentru preluarea sporului de capacitate de transport feroviar.
(4) Liniile şi instalaţiile feroviare construite pentru preluarea sporului de capacitate de transport feroviar sunt proprietatea Companiei Naţionale de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A.
ART. 6
În cazul construcţiei unei linii ferate industriale noi prin racordare la o linie feratã industrialã existentã este necesar şi acordul proprietarului acestei linii ferate industriale.
ART. 7
(1) Agenţii economici care construiesc linii ferate industriale cu racordare directã la calea feratã administratã de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. au dreptul de utilizare, în acest scop, a terenului din domeniul public al statului, administrat de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. şi din proprietatea Companiei Naţionale de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., pe zona strict necesarã construcţiei liniei ferate industriale şi pe durata existenţei liniei ferate industriale.
(2) Pentru terenul din domeniul public al statului, administrat de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., ocupat de linii ferate industriale, nu se percep taxe de utilizare a terenului atâta timp cât Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. este scutitã de la plata acestor taxe.
(3) Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. are dreptul sã închirieze terenul proprietate privatã a Companiei Naţionale de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., ocupat de linii ferate industriale, şi sã stabileascã un tarif pentru folosinţa acestuia.
ART. 8
(1) Cerinţele tehnice şi tehnologice privind desfãşurarea transportului feroviar pe liniile ferate industriale sunt cuprinse în Regulamentul tehnic de exploatare aferent fiecãrei linii.
(2) Regulamentul tehnic de exploatare al unei linii ferate industriale, racordatã la infrastructura feroviarã publicã, va fi întocmit de cãtre proprietarul liniei ferate industriale şi face parte din Contractul de acces pe infrastructura feroviarã publicã, care se încheie potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) Pentru cazul în care una sau mai multe linii ferate industriale sunt racordate prin alte linii ferate industriale la infrastructura feroviarã publicã, va fi întocmit un singur regulament tehnic de exploatare.
ART. 9
Explotarea liniilor ferate industriale se poate realiza de persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevãzute de lege pentru activitãţile de gestionare a infrastructurii, manevrã feroviarã şi transport feroviar, dupã caz.
ART. 10
Proprietarul liniei ferate industriale, respectiv agentul economic care desfãşoarã operaţiuni de transport feroviar pe o linie feratã industrialã, are obligaţia sã asigure, conform reglementãrilor în vigoare:
a) cerinţele tehnice de siguranţã şi de securitate necesare pentru desfãşurarea operaţiunilor de transport feroviar;
b) atestarea, autorizarea şi examinarea profesionalã a personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, conform reglementãrilor în vigoare;
c) întocmirea şi pãstrarea evidenţelor privind activitatea desfãşuratã.
ART. 11
(1) Agentul economic care deţine în proprietate sau cu chirie linia feroviarã industrialã va asigura efectuarea verificãrii stãrii tehnice a acesteia şi este direct rãspunzãtor de orice abatere de la normele de funcţionare a liniei şi de desfãşurare a traficului feroviar.
(2) Întreţinerea şi repararea liniilor feroviare industriale se poate asigura prin personal propriu de specialitate autorizat sau prin agenţi autorizaţi conform reglementãrilor în vigoare.
(3) Se interzice proprietarului de linii ferate industriale sã desfãşoare activitatea de transport feroviar pe liniile ferate industriale care nu corespund normelor tehnice în vigoare.
ART. 12
(1) Proprietarii de linii ferate industriale au obligaţia sã permitã accesul specialiştilor Autoritãţii Feroviare Române - AFER pentru a verifica starea tehnicã a liniilor ferate industriale şi condiţiile de desfãşurare a transportului feroviar în conformitate cu normele în vigoare.
(2) Autoritatea Feroviarã Românã - AFER va dispune închiderea operativã a circulaţiei feroviare pe o linie feratã industrialã pe care s-a constatat un pericol pentru siguranţa circulaţiei sau pentru securitatea transportului feroviar.
(3) Redeschiderea liniei ferate industriale menţionate la alin. (2) se va face cu avizul Autoritãţii Feroviare Române - AFER, numai dupã verificarea stãrii tehnice a acesteia.
ART. 13
Proprietarul unei linii feroviare industriale aflate în exploatare, cu racordare directã sau indirectã la infrastructura feroviarã publicã, şi care doreşte sã aibã acces la infrastructura feroviarã publicã va încheia un contract de acces pe infrastructura feroviarã publicã cu Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., conform legislaţiei în vigoare.
ART. 14
(1) În cazul în care una sau mai multe linii ferate industriale sunt racordate la infrastructura feroviarã publicã prin intermediul uneia sau mai multor linii ferate industriale, proprietarii de linii ferate industriale de tranzit sunt obligaţi sã asigure accesul nelimitat şi nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare ale oricãrui operator feroviar care solicitã acest lucru.
(2) Linia feratã industrialã de tranzit este linia feratã industrialã amplasatã între douã linii ferate industriale sau între o linie feratã industrialã şi o linie feratã publicã, fãcând posibilã continuitatea transportului feroviar industrial al tuturor proprietarilor de linii feroviare industriale amplasate în amonte de ea.
(3) Pentru accesul pe liniile ferate industriale de tranzit, proprietarii acestora pot solicita plata unui tarif de acces care nu poate depãşi nivelul practicat de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. pe linii cu condiţii tehnice similare.
(4) În cazul în care un operator feroviar considerã nejustificat tariful de acces solicitat de un proprietar de linie feratã industrialã, acest operator poate sesiza în scris Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, care va analiza situaţia în vederea medierii.
ART. 15
În cazul în care proprietarul unei linii ferate industriale de tranzit interzice nejustificat accesul vehiculelor feroviare ale celorlalţi proprietari de linii ferate industriale din amonte, aceastã faptã poate constitui o situaţie de urgenţã în înţelesul art. 581 din Codul de procedurã civilã.
ART. 16
Închiderea circulaţiei pe o linie feratã industrialã de tranzit se poate face numai cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) în cazul în care proprietarul de linie feratã industrialã nu mai are interes în utilizarea acesteia, va obţine în prealabil acceptul tuturor proprietarilor de linii ferate industriale aflaţi în amonte faţã de racordul la infrastructura feroviarã publicã;
b) în cazul în care proprietarul unei linii ferate industriale intrã în faliment, se poate proceda, în condiţiile legii, la închiderea liniei ferate industriale numai dupã obţinerea acordului tuturor proprietarilor de linii ferate industriale aflaţi în amonte faţã de racordul la infrastructura feroviarã publicã şi, atunci când este cazul, a proprietarului terenului pe care este construitã linia feratã industrialã.
ART. 17
(1) În situaţia în care proprietarul unei linii ferate industriale de tranzit nu a obţinut acceptul conform art. 16 lit. a), acesta va menţine linia feratã industrialã deschisã traficului feroviar, în condiţiile în care proprietarii de linii ferate industriale aflaţi în amonte vor prelua integral costurile de întreţinere şi exploatare a liniei de tranzit şi vor plãti o chirie pentru utilizarea terenului, proprietate privatã, pe care se aflã linia feratã industrialã.
(2) În cazul în care pãrţile nu cad de acord asupra nivelului chiriei, acesta se va stabili pe baza evaluãrii terenului din zona respectivã, fãcutã de un evaluator atestat.
ART. 18
(1) Încãlcarea prevederilor prezentelor reglementãri atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor din prezenta ordonanţã poate fi semnalatã de cãtre orice persoanã fizicã sau juridicã ale cãrei interese au fost lezate de cãtre cel în cauzã. Sesizãrile privind nerespectarea prezentelor reglementãri se adreseazã Autoritãţii Feroviare Române - AFER, în vederea luãrii mãsurilor ce se impun, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 19
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã urmãtoarele:
a) nerespectarea art. 4, cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) nerespectarea art. 11 alin. (1) şi (3), art. 12 alin. (1) şi (3), cu amendã de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
c) nerespectarea art. 14 alin. (1) şi (3), cu amendã de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei.
(2) Contravenţiile se constatã de cãtre persoane cu atribuţii de control, anume desemnate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, care au şi competenţa aplicãrii sancţiunilor.
ART. 20
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 19 li se aplicã dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 21
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va elabora instrucţiunile pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi criteriile şi modul de clasificare a liniilor ferate industriale, instrucţiuni care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 22
Pe data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului de aprobare a instrucţiunilor menţionate la <>art. 21, Decretul nr. 431/1952 privitor la construirea, întreţinerea şi exploatarea cãilor ferate industriale şi a funicularelor se abrogã.
ART. 23
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Traian Panait,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 29 iulie 2004.
Nr. 60.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016