Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 60 din 28 august 1997  privind apararea impotriva incendiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 60 din 28 august 1997 privind apararea impotriva incendiilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 225 din 30 august 1997
În temeiul prevederilor art. 107. alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. i) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Apãrarea impotriva incendiilor, apãrarea vieţii oamenilor şi a bunurilor constituie o problema de interes public, la care trebuie sa participe, în condiţiile legii, autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, persoanele juridice şi fizice romane, precum şi celelalte persoane juridice sau fizice care desfãşoarã activitãţi ori se afla în tranzit, dupã caz, pe teritoriul României.
ART. 2
Apãrarea impotriva incendiilor reprezintã ansamblul integrat de mãsuri tehnice şi organizatorice, precum şi de activitãţi specifice, planificate şi realizate potrivit prezentei ordonanţe, în scopul de a asigura identificarea, evaluarea, controlul şi combaterea riscurilor de incendiu, informarea cetãţenilor asupra acestora, precum şi intervenţia operativã pentru salvarea şi acordarea ajutorului pentru persoanele aflate în pericol, stingerea incendiilor şi limitarea efectelor acestora.
ART. 3
Persoanele juridice şi cele fizice rãspund, potrivit legii, de toate efectele nocive ale incendiilor, care decurg din: existenta sau utilizarea construcţiilor, echipamentelor, mijloacelor, utilajelor şi instalaţiilor tehnologice pe care le deţin sau administreazã; de activitatea desfasurata sau în legatura cu aceasta; de produsele pe care le folosesc, le prelucreaza, le furnizeazã, le transporta, le stocheaza sau le comercializeazã.
ART. 4
Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale asigura integrarea mãsurilor privind dezvoltarea şi perfecţionarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor, în programele de dezvoltare economico-socialã ce se întocmesc la nivel naţional şi local.
ART. 5
Situaţia de pericol existenta, din momentul observarii, semnalizarii sau anunţãrii unui incendiu, pana la terminarea operaţiunilor de intervenţie, constituie o urgenta publica de incendiu.

CAP. 2
Obligaţii privind apãrarea impotriva incendiilor

Secţiunea 1
Obligaţii generale

ART. 6
(1) Persoanele fizice şi juridice sunt obligate sa respecte în orice împrejurare normele de prevenire şi stingere a incendiilor şi sa nu primejduiasca, prin deciziile şi faptele lor, viata, bunurile şi mediul.
(2) Orice persoana care observa un incendiu are obligaţia de a anunta prin orice mijloc pompierii, primarul sau poliţia, dupã caz, şi sa ia mãsuri, dupã posibilitãţile sale, pentru limitarea şi stingerea incendiului.
ART. 7
(1) În caz de incendiu, orice persoana are obligaţia de a acorda ajutor, când şi cat este raţional posibil, semenilor aflaţi în pericol sau în dificultate, din proprie initiativa ori la solicitarea victimei, a autoritãţilor administraţiei publice sau a reprezentanţilor acestora, precum şi a pompierilor.
(2) În cazul incendiilor produse la pãduri, la plantaţii şi la culturi agricole, persoanele fizice şi juridice aflate în apropiere au obligaţia sa intervinã cu mijloacele de care dispun, fãrã a fi solicitate.
ART. 8
(1) Persoanele fizice şi juridice care deţin, cu orice titlu, terenuri, construcţii sau instalaţii tehnologice au obligaţia de a permite accesul pompierilor şi persoanelor care acorda ajutor, precum şi utilizarea apei, materialelor şi mijloacelor proprii pentru operaţiuni de salvare, de stingere şi de limitare a efectelor incendiilor produse la bunurile proprii ori ale altor persoane.
(2) În cazurile prevãzute de lege, pentru limitarea propagarii incendiilor şi evitarea producerii unui dezastru, persoanele menţionate la alin. (1) trebuie sa accepte şi alte mãsuri stabilite de conducãtorul intervenţiei, cum sunt: degajarea terenurilor, demolarea unei construcţii sau a unei pãrţi din construcţie, oprirea temporarã a activitãţilor, evacuarea din zona periclitata, dupã caz.
ART. 9
La încheierea contractelor de concesionare, de închiriere şi de antrepriza, pãrţile sunt obligate sa consemneze în actele respective rãspunderile ce le revin în ceea ce priveşte asigurarea apãrãrii impotriva incendiilor.
ART. 10
(1) Pentru limitarea propagarii şi stingerea incendiilor, precum şi pentru limitarea şi înlãturarea efectelor acestora, consiliile judeţene, consiliile locale şi persoanele juridice prevãzute la art. 8 au obligaţia sa colaboreze între ele, contribuind cu forte şi mijloace, pe baza de reciprocitate sau contra unei plati.
(2) Organizarea acţiunilor de colaborare şi procedurile necesare se stabilesc prin convenţii încheiate între pãrţi, se prevãd în planurile de intervenţie ale fiecãrui participant la convenţie şi se comunica unitãţii teritoriale de pompieri militari.
ART. 11
Deţinãtorii şi utilizatorii de construcţii ori de instalaţii şi echipamente tehnologice de producţie au obligaţia sa conlucreze cu autoritãţile administraţiei publice şi cu organele de specialitate ale acestora în organizarea, asigurarea, pregãtirea şi punerea în aplicare a planurilor de intervenţie în caz de urgenta publica de incendiu.

Secţiunea a 2-a
Obligaţiile consiliului local şi ale primarului

ART. 12
(1) Consiliul local are urmãtoarele obligaţii principale:
a) asigura, pe baza normelor generale, organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor în unitatea administrativ-teritorialã pe care o reprezintã, instituie reguli şi mãsuri de prevenire şi stingere a incendiilor, corelate cu nevoile locale;
b) hotãrãşte înfiinţarea serviciului public de pompieri civili, aproba regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, asigura încadrarea cu personal, dotarea şi finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a acestuia în condiţii de operativitate şi eficienta;
c) hotãrãşte, în cazul în care nu poate infiinta un serviciu public de pompieri civili propriu, asocierea sau stabilirea relaţiilor de colaborare, dupã caz, cu alte consilii locale ori cu agenţi economici, în baza unor contracte sau în baza altor convenţii;
d) stabileşte, în condiţiile legii, cuantumul taxelor speciale destinate finanţãrii serviciului public de pompieri civili şi pentru informarea cetãţenilor asupra riscurilor de incendiu şi a mãsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor;
e) asigura includerea, în planurile de organizare, de dezvoltare urbanistica şi de amenajare a teritoriului, a lucrãrilor pentru realizarea sistemelor de anuntare, alarmare şi alimentare cu apa în caz de incendiu, precum şi a cãilor de acces pentru intervenţii în caz de urgenta publica de incendiu;
f) analizeazã periodic capacitatea de apãrare impotriva incendiilor a unitãţii administrativ-teritoriale pe care o reprezintã şi hotãrãşte mãsuri de imbunatatire a acesteia;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
(2) Pentru partea unitãţii administrativ-teritoriale cuprinsã în raionul de intervenţie de baza al unei subunitati de pompieri militari, consiliul local nu constituie formatiile de intervenţie şi salvare, prevãzute la art. 30 alin. (2), în structura serviciului public de pompieri civili.
ART. 13
Primarul are urmãtoarele obligaţii principale:
a) stabileşte mãsurile necesare acordãrii asistenţei pentru prevenirea incendiilor la gospodãriile populaţiei;
b) organizeazã controlul respectãrii mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor, pe timpul adunãrilor sau manifestãrilor publice, precum şi la construcţiile şi instalaţiile tehnologice aparţinând domeniului public şi privat al unitãţii administrativ-teritoriale, la instituţiile publice şi agenţii economici de interes local, şi dispune verificarea mãsurilor stabilite prin avizele, autorizaţiile şi acordurile pe care le emite;
c) asigura realizarea şi menţinerea în stare de funcţionare a sistemelor de anuntare şi alarmare, de alimentare cu apa în caz de incendiu, precum şi a cãilor de acces pentru situaţii de urgenta publica;
d) aduce la cunostinta publica normele, regulile şi dispoziţiile de apãrare impotriva incendiilor şi informeazã populaţia cu privire la modul de comportare în caz de incendiu;
e) asigura pregãtirea profesionalã, antrenarea şi perfecţionarea personalului din serviciul public de pompieri civili, precum şi elaborarea şi actualizarea planurilor de intervenţie;
f) asigura constituirea şi gestionarea rezervelor de substanţe de stingere, echipament de protecţie, hrana şi alte mijloace necesare sustinerii operaţiunilor de intervenţie de lungã durata;
g) furnizeazã brigazii sau grupului de pompieri militari, în termen de 10 zile, datele şi informaţiile privind incendiile la care pompierii militari nu au intervenit;
h) comunica brigazii sau grupului de pompieri militari situaţia actualizatã a dotãrii cu autospeciale şi anunta de îndatã scoaterea din intervenţie a acestora;
i) primeşte şi analizeazã reclamaţiile şi sesizãrile cetãţenilor referitoare la apãrarea impotriva incendiilor.
j) îndeplineşte orice alte obligaţii prevãzute de lege.

Secţiunea a 3-a
Obligaţiile consiliului judeţean

ART. 14
Consiliul judeţean are urmãtoarele obligaţii principale:
a) instituie reguli şi dispoziţii de apãrare impotriva incendiilor pentru domeniul public şi privat al judeţului, cu acordul brigazii sau grupului de pompieri militari;
b) hotãrãşte, în condiţiile legii, înfiinţarea unor centre de formare şi perfecţionare a personalului din serviciile publice de pompieri civili, cu acordul Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari;
c) asigura supravegherea respectãrii normelor şi mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor la agenţii economici şi instituţiile de sub autoritatea sa;
d) sprijinã organizarea şi desfãşurarea concursurilor profesionale ale pompierilor civili;
e) îndeplineşte orice alte obligaţii prevãzute de lege.

Secţiunea a 4-a
Obligaţiile prefectului

ART. 15
Prefectul are urmãtoarele obligaţii principale:
a) instituie, în condiţiile legii, mãsuri obligatorii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor, cu aplicabilitate pe întregul teritoriu al judeţului;
b) asigura mobilizarea forţelor şi mijloacelor necesare pentru acordarea ajutorului în situaţii de urgenta publica, generate de incendii;
c) dispune efectuarea de controale şi inspecţii la obiectivele aparţinând domeniului public şi privat, despre care sunt informaţii privind încãlcãri grave ale normelor de prevenire şi stingere a incendiilor;
d) analizeazã rapoartele întocmite de organele de specialitate şi dispune mãsuri pentru respectarea legalitãţii; în situaţiile de pericol public poate decide suspendarea activitãţii pana la înlãturarea acestora;
e) îndeplineşte orice alte obligaţii prevãzute de lege.

Secţiunea a 5-a
Obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice centrale de specialitate

ART. 16
(1) Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate au urmãtoarele obligaţii principale:
a) elaboreazã strategii privitoare la apãrarea impotriva incendiilor în domeniul de competenta şi asigura aplicarea acestora;
b) emit, potrivit legii, norme şi reglementãri tehnice de specialitate pentru construcţii şi amenajãri, echipamente, utilaje şi instalaţii, precum şi pentru activitãţile pe care le coordoneazã, cuprinzând reguli şi mãsuri specifice de prevenire şi stingere a incendiilor;
c) indruma, controleazã şi analizeazã activitatea de respectare a normelor emise potrivit alin. (1) lit. b), la patrimoniul public şi privat al statului, pe care îl administreazã;
d) stabilesc metode şi proceduri pentru identificarea şi evaluarea riscurilor de incendiu, specifice domeniului de competenta, asigurând bãncile de date necesare;
e) acorda sprijin agenţilor economici şi instituţiilor din structura, în îndeplinirea obligaţiilor legale privind apãrarea impotriva incendiilor.
(2) Elaborarea mãsurilor şi reglementãrilor, controlul, precum şi supravegherea îndeplinirii obligaţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã prin personal sau compartimente de specialitate, dupã caz, constituite la nivelul fiecãrei autoritãţi ale administraţiei publice centrale de specialitate.
(3) Normele şi reglementãrile prevãzute la alin. (1) lit. b) se emit şi se modifica cu avizul Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari şi au aplicabilitate generalã pentru domeniul de competenta al emitentului, indiferent de titularul dreptului de proprietate.
ART. 17
Ministerul Educaţiei Naţionale, în colaborare cu Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, stabileşte, prin protocol, temele şi activitãţile practic-aplicative de educaţie civicã privind apãrarea impotriva incendiilor, care se includ în programele pentru învãţãmântul preşcolar, primar şi secundar, precum şi în planurile activitãţilor extraşcolare.
ART. 18
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, la propunerea autoritãţilor administraţiei publice centrale interesate, va înscrie în programele anuale şi de perspectiva teme de cercetare-proiectare privind noi metode şi mijloace de prevenire şi stingere a incendiilor.

Secţiunea a 6-a
Obligaţiile patronului, utilizatorului şi salariaţilor

ART. 19
(1) În sensul prezentei ordonanţe, prin patron se înţelege persoana fizica cu atribuţii de conducere, care angajeazã salariaţi cu contract individual de munca sau cu convenţie civilã de prestãri servicii în numele persoanei juridice pe care o reprezintã.
(2) Patronul are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sa stabileascã, prin dispoziţii scrise, responsabilitãţile şi modul de organizare privind apãrarea impotriva incendiilor în unitatea sa, sa le actualizeze ori de câte ori apar modificãri şi sa le aducã la cunostinta salariaţilor, utilizatorilor şi oricãrei persoane interesate;
b) sa asigure identificarea şi evaluarea riscurilor de incendiu din unitatea sa şi sa justifice autoritãţilor competente ca mãsurile de apãrare impotriva incendiilor sunt corelate cu natura şi nivelul riscurilor;
c) sa obţinã avizele şi autorizaţiile de prevenire şi stingere a incendiilor, prevãzute de lege;
d) sa întocmeascã şi sa actualizeze permanent lista cu substantele periculoase, clasificate astfel potrivit legii, utilizate în activitatea sa sub orice forma, cu menţiuni privind: proprietãţile fizico-chimice, codurile de identificare, riscurile pe care le prezintã pentru sãnãtate şi mediu, mijloacele de protecţie recomandate, metode de prim-ajutor, substanţe pentru stingere, neutralizare sau decontaminare;
e) sa elaboreze instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor şi sa stabileascã sarcinile ce revin salariaţilor, pentru fiecare loc de munca;
f) sa verifice ca, atât salariaţii, cat şi persoanele din exterior, care au acces în unitatea sa, primesc, cunosc şi respecta instrucţiunile necesare privind mãsurile de apãrare impotriva incendiilor;
g) sa stabileascã un numãr de persoane cu atribuţii privind punerea în aplicare, controlul şi supravegherea mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor;
h) sa asigure mijloacele tehnice corespunzãtoare şi personalul necesar intervenţiei în caz de incendiu, precum şi condiţiile de pregãtire a acestora, corelat cu natura riscurilor de incendiu, profilul activitãţii şi mãrimea unitãţii;
i) sa asigure întocmirea planurilor de intervenţie şi condiţiile pentru ca acestea sa fie operationale în orice moment;
j) sa asigure contractele, înţelegerile, angajamentele, convenţiile şi planurile necesare corelãrii, în caz de incendiu, a acţiunii forţelor şi mijloacelor proprii cu cele ale unitãţilor de pompieri militari şi cu ale serviciilor de urgenta ce pot fi solicitate în ajutor; sa permitã accesul acestora în unitatea sa în scop de recunoaştere, de instruire sau de antrenament şi sa participe la exerciţiile şi aplicatiile tactice de intervenţie organizate;
k) sa asigure şi sa punã în mod gratuit la dispoziţia forţelor chemate în ajutor mijloacele tehnice, echipamentele de protecţie individualã, substantele chimice de stingere care sunt specifice riscurilor care decurg din existenta şi funcţionarea unitãţii sale, precum şi medicamentele şi antidotul necesare acordãrii primului ajutor;
l) sa prevadã fondurile necesare realizãrii mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor şi sa asigure, la cerere, plata cheltuielilor efectuate de alte persoane fizice sau juridice care au intervenit pentru stingerea incendiilor în unitatea sa;
m) sa stabileascã şi sa transmitã, cãtre utilizatorii produselor rezultate din activitatea unitãţii sale, precum şi cãtre terţii interesaţi, regulile şi mãsurile de apãrare impotriva incendiilor, specifice acestora, corelate cu riscurile previzibile la utilizarea, manipularea, transportul, depozitarea şi conservarea produselor respective.
ART. 20
(1) Dacã patronul nu-şi poate îndeplini, cu mijloacele şi personalul propriu, obligaţiile prevãzute la art. 19 alin. (2) lit. b), e) şi h), el este obligat sa încheie contracte sau convenţii cu persoane fizice sau juridice din exteriorul unitãţii sale, în care caz va asigura acestora toate informaţiile şi condiţiile necesare realizãrii scopurilor propuse.
(2) Patronii care deţin pãrţi din aceeaşi construcţie trebuie sa conlucreze pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le revin din prezenta ordonanta, în vederea asigurãrii mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor pentru ansamblul construcţiei.
ART. 21
(1) În toate cazurile, salariaţii desemnaţi potrivit art. 19 alin. (2) lit. g) şi h) ori persoanele sau serviciile angajate conform art. 20 alin. (1) trebuie sa aibã competenta profesionalã şi, dupã caz, mijloacele tehnice de intervenţie, la nivelul de performanta prevãzut de reglementãrile specifice.
(2) Pentru salariaţii desemnaţi potrivit art. 19 alin. (2), lit. g) şi h), patronul este obligat sa le acorde timpul necesar executãrii atribuţiilor stabilite.
ART. 22
(1) În sensul prezentei ordonanţe, prin utilizator se înţelege orice persoana care foloseşte un bun aflat în proprietatea altei persoane, în baza unei convenţii ori prin punerea acestuia la dispoziţie pentru utilitate publica, în mod gratuit.
(2) Utilizatorul are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sa cunoascã şi sa respecte mãsurile de apãrare impotriva incendiilor, stabilite şi date, sub orice forma, de patron, proprietar, producãtor sau furnizor, dupã caz;
b) sa întreţinã şi sa foloseascã, în scopul pentru care au fost realizate, dotãrile pentru apãrarea impotriva incendiilor, asigurate de patron, proprietar sau de producãtor.
c) sa respecte normele de apãrare impotriva incendiilor, specifice activitãţilor pe care le organizeazã sau desfãşoarã, în care caz utilizatorului îi revin, în mod corespunzãtor, şi obligaţiile prevãzute la art. 24.
ART. 23
Fiecare salariat, indiferent de natura angajãrii, are în procesul muncii urmãtoarele obligaţii principale:
a) sa respecte regulile şi mãsurile de apãrare impotriva incendiilor, aduse la cunostinta, sub orice forma, de patron sau de persoanele desemnate de acesta;
b) sa utilizeze, potrivit instrucţiunilor date de patron sau de persoanele desemnate de acesta, substantele periculoase, utilajele, maşinile, aparatura şi echipamentele de lucru;
c) sa nu efectueze manevre şi modificãri nepermise ale mijloacelor tehnice de protecţie sau de intervenţie pentru stingerea incendiilor;
d) sa comunice, imediat, patronului ori persoanelor împuternicite de acesta orice situaţie pe care este îndreptãţit sa o considere un pericol de incendiu, precum şi orice defectiune sesizatã la sistemele de protecţie sau de intervenţie pentru stingerea incendiilor;
e) sa coopereze cu salariaţii desemnaţi de patron, atât cat îi permit cunoştinţele şi sarcinile sale, în vederea realizãrii mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor;
f) sa acorde ajutor, atât cat este raţional posibil, oricãrui alt salariat aflat într-o situaţie de pericol.

Secţiunea a 7-a
Obligaţiile proiectanţilor şi executantilor

ART. 24
Proiectantii de construcţii şi amenajãri, de echipamente, utilaje şi instalaţii tehnologice sunt obligaţi:
a) sa cuprindã în documentaţiile pe care le întocmesc mãsurile de apãrare impotriva incendiilor, specifice naturii riscurilor pe care le conţin obiectele proiectate;
b) sa prevadã în documentaţiile tehnice de proiectare, potrivit reglementãrilor specifice, autospeciale, instalaţii, dispozitive, echipamente, substanţe, accesorii şi alte mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor, care îndeplinesc condiţiile de calitate, potrivit legii;
c) sa întocmeascã şi sa predea beneficiarilor schemele şi instrucţiunile de funcţionare, la parametrii proiectati, ale dispozitivelor şi instalaţiilor de prevenire şi stingere a incendiilor, pe care le-au prevãzut în documentaţii, precum şi regulile necesare de verificare şi întreţinere în exploatare a acestora.
ART. 25
Executantii lucrãrilor de construcţii şi de montaj de echipamente şi instalaţii sunt obligaţi:
a) sa realizeze, integral şi la timp, mãsurile de apãrare impotriva incendiilor cuprinse în proiecte, cu respectarea condiţiilor de calitate prevãzute de lege;
b) sa asigure luarea mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor necesare pe timpul efectuãrii probelor şi rodajelor mecanice;
c) sa punã în stare de funcţiune instalaţiile de prevenire şi stingere a incendiilor, prevãzute în documentaţiile de execuţie, pana la data recepţiei construcţiilor, amenajãrilor sau instalaţiilor tehnologice pe care le-au realizat.
ART. 26
Proiectanţilor şi executantilor le sunt aplicabile, dupã caz, şi dispoziţiile prevãzute la art. 19-22 din prezenta ordonanta. La lucrãrile de amenajãri a construcţiilor existente, în cazul în care, în mod justificat, nu pot fi îndeplinite unele prevederi ale reglementãrilor în vigoare, referitoare la siguranta la foc, se vor lua mãsuri compensatorii de apãrare impotriva incendiilor.

CAP. 3
Controlul riscului de incendiu

ART. 27
(1) În toate fazele de cercetare, proiectare, execuţie şi pe intreaga lor durata de existenta, construcţiile de orice tip, dispozitivele, echipamentele şi instalaţiile tehnologice se supun unei examinari sistematice şi calificate pentru identificarea, evaluarea şi controlul riscurilor de incendiu, în condiţiile prevãzute de reglementãrile specifice.
(2) Obligaţia executãrii activitãţilor prevãzute la alin. (1) revine persoanelor care concura la proiectarea, realizarea, exploatarea, întreţinerea, repararea, postutilizarea şi dezafectarea construcţiilor, echipamentelor şi a instalaţiilor tehnologice, potrivit obligaţiilor şi raspunderilor prevãzute de lege.
ART. 28
(1) Începerea lucrãrilor de execuţie la construcţii şi la instalaţii tehnologice noi, dezvoltarea, modernizarea sau schimbarea destinaţiei celor existente, precum şi punerea în funcţiune a acestora se supun, potrivit legii, avizãrii şi autorizãrii privind prevenirea şi stingerea incendiilor.
(2) Obligaţia obţinerii avizelor şi/sau autorizaţiilor prevãzute la alin. (1) revine persoanei fizice sau juridice care finanţeazã şi realizeazã investiţii noi sau intervenţii la construcţiile existente ori, dupã caz, beneficiarului investiţiei.
(3) Avizele şi autorizaţiile prevãzute la alin. (2) se elibereazã de cãtre brigazile şi grupurile de pompieri militari.
(4) Categoriile de construcţii, instalaţii tehnologice şi alte amenajãri, care se supun avizãrii şi/sau autorizãrii privind prevenirea şi stingerea incendiilor, se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Normele metodologice de avizare şi autorizare privind prevenirea şi stingerea incendiilor se elaboreazã de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, se aproba de ministrul de interne şi se publica în Monitorul Oficial al României.

CAP. 4
Serviciile de pompieri civili

Secţiunea 1
Constituirea şi atribuţiile serviciilor de pompieri civili

ART. 29
Consiliile locale, agenţii economici şi instituţiile au obligaţia sa constituie servicii de pompieri civili, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 30
(1) Serviciile de pompieri civili sunt structuri profesionale, altele decât unitãţile Corpului Pompierilor Militari, încadrate cu personal civil, care au atribuţii privind apãrarea vieţii, avutului public şi/sau privat impotriva incendiilor, în sectoarele de competenta stabilite cu acordul brigazilor şi grupurilor de pompieri militari, precum şi pentru acordarea ajutorului persoanelor aflate în pericol, în caz de accident sau dezastru.
(2) Serviciile de pompieri civili au în structura, dupã caz, compartiment sau specialişti pentru prevenirea incendiilor, formaţii de intervenţie, salvare şi prim ajutor, ateliere de reparaţii şi de întreţinere.
(3) Serviciile de pompieri civili sunt publice sau private. Serviciile de pompieri private se pot constitui, pe plan local, ca societãţi comerciale, potrivit legii.
(4) Serviciul de pompieri civili se încadreazã cu pompieri angajaţi şi/sau cu pompieri voluntari, dupã caz; serviciile încadrate numai cu pompieri voluntari sunt servicii de pompieri voluntari.
(5) Pompierii civili trebuie sa îndeplineascã cerinţele de calificare prevãzute pentru profesia de pompier.
(6) Indicatorii de calificare în profesia de pompier se stabilesc de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pe baza propunerilor Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari.
(7) Organizarea şi funcţionarea serviciilor de pompieri civili se stabilesc prin regulamente aprobate, dupã caz, de cãtre consiliile locale sau conducerile agenţilor economici şi instituţiilor ce le-au constituit.
ART. 31
Criteriile minime de performanta privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de pompieri civili se stabilesc de cãtre Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, iar pentru celelalte servicii de pompieri civili, de cãtre brigada sau grupul de pompieri militari în a carei zona de competenta se constituie serviciul respectiv.
ART. 32
Serviciile de pompieri civili au urmãtoarele atribuţii principale:
a) desfãşoarã activitãţi de informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor;
b) verifica modul de aplicare a normelor, dispoziţiilor, instrucţiunilor şi mãsurilor care privesc apãrarea impotriva incendiilor, în sectorul de competenta;
c) executa acţiuni de intervenţie pentru stingerea incendiilor, salvarea, acordarea primului ajutor şi protecţia persoanelor şi a bunurilor periclitate de incendii;
d) acorda ajutor, în condiţiile legii, persoanelor a cãror viata este pusã în pericol în caz de explozie, inundatii, alunecãri de teren, accidente, precum şi în caz de dezastre.
ART. 33
Pe baza hotãrârii consiliului local şi în condiţiile prevãzute de lege, serviciul public de pompieri civili de sub autoritatea sa poate presta, contra cost, cãtre orice persoana fizica sau juridicã, unele servicii, fãrã a afecta îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 32, cum sunt:
a) transport de apa, evacuarea apei din subsoluri sau din fantani;
b) limitarea rãspândirii unor produse poluante, colectarea sau îndepãrtarea acestora;
c) eliberarea cãilor de circulaţie de doboraturi de vant sau de mijloace de transport accidentate;
d) curatarea şi repararea sobelor şi coşurilor de fum, intervenţii de urgenta în caz de defectiuni la instalaţii electrice, de gaze sau de alimentare cu apa;
e) încãrcarea şi întreţinerea stingatoarelor, lucrãri de termoprotectie, lucrãri la înãlţime;
f) alte servicii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor.
ART. 34
(1) Formarea, specializarea şi perfecţionarea pompierilor civili şi a cadrelor tehnice cu atribuţii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se realizeazã prin cursuri organizate de cãtre unitãţile abilitate prin lege, cu avizul Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari.
(2) Planurile tematice de pregãtire pentru cursurile prevãzute la alin. (1) se avizeazã de cãtre brigazile şi grupurile de pompieri militari.
(3) Criteriile de evaluare privind organizarea, funcţionarea şi asigurarea logistica a unitãţilor prevãzute la alin. (1) se elaboreazã de cãtre Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari.

Secţiunea a 2-a
Drepturi, compensaţii şi despãgubiri ce se acorda pompierilor civili

ART. 35
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, personalul serviciilor de pompieri civili are urmãtoarele drepturi:
a) sa solicite, de la persoanele fizice şi juridice, date, informaţii şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor legale privind apãrarea impotriva incendiilor;
b) sa stabileascã restrictii ori sa interzicã, potrivit competentei prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului, utilizarea focului deschis şi efectuarea unor lucrãri cu substanţe inflamabile, pentru a preveni producerea de incendii ori explozii;
c) sa propunã oprirea functionarii sau demolarea construcţiei incendiate, precum şi a celor vecine ori a unei pãrţi din acestea, în scopul limitãrii propagarii incendiilor şi evitãrii unui dezastru, dacã un asemenea pericol este real, iminent şi inevitabil;
d) sa utilizeze, în funcţie de necesitate, apa, indiferent de sursa din care provine, pentru intervenţii la incendii;
e) sa se deplaseze cu autospecialele din dotare la locul intervenţiei, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice ori pe alte terenuri, dacã cerinţele de operativitate şi de lucru impun aceasta; sa opreascã ori sa limiteze traficul public în zona desfãşurãrii operaţiunilor de intervenţie;
f) sa între în locuinta persoanelor fizice, la solicitarea sau cu consimţãmântul scris al acestora, în condiţiile prevãzute de lege; în cazul când se impune înlãturarea unui pericol iminent de incendiu asupra vieţii, integritãţii fizice sau bunurilor unei persoane, consimţãmântul nu este necesar.
ART. 36
(1) Pompierilor civili li se asigura, gratuit, de cãtre consiliul local sau patron, dupã caz, echipamentul de protecţie adecvat misiunilor pe care le îndeplinesc, iar în cazul în care, pe timpul intervenţiei, li s-a degradat îmbrãcãmintea ori alte bunuri personale, consiliul local sau patronul îi despagubesc în mod corespunzãtor.
(2) Pompierii civili au obligaţia sa poarte uniforma, echipament de protecţie şi însemne distinctive, a cãror descriere şi condiţii de acordare se stabilesc prin regulament elaborat de Ministerul de Interne, cu avizul Departamentului pentru Administraţia Publica Localã şi aprobat de Guvern.
ART. 37
(1) Pe timpul intervenţiei, pompierilor civili şi celorlalţi participanţi la acţiuni în condiţii de risc li se asigura antidot adecvat naturii mediului de lucru, potrivit legii.
(2) În cazul incendiilor de durata, care depãşesc 4 ore, pompierilor civili şi celorlalţi participanţi la intervenţie li se asigura hrana gratuit, în echivalentul a 1.400 de calorii pentru fiecare masa.
(3) Obligaţia asigurãrii drepturilor prevãzute în alin. (1) şi (2) revine consiliului local sau patronului, dupã caz.
ART. 38
(1) Pompierii voluntari încadraţi în serviciile de pompieri civili au dreptul la compensaţii în bani pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii şi la celelalte activitãţi prevãzute în programul serviciului.
(2) Cuantumurile orare ale compensatiei prevãzute la alin. (1) se stabilesc şi se acorda de cãtre consiliul local sau de patron, dupã caz, diferenţiat pe categorii de funcţii.
ART. 39
(1) Pe timpul cat se afla la cursuri de pregãtire şi concursuri profesionale, organizate în afarã localitãţii în care funcţioneazã serviciul, pompierii voluntari beneficiazã de toate drepturile de deplasare, cazare şi de diurna, ca pompierii angajaţi, care se acorda de consiliul local sau patron, dupã caz.
(2) Pompierii voluntari care sunt salariaţi ai altor servicii publice locale îşi pãstreazã drepturile de salariu la locul de munca pentru perioada de timp cat participa la intervenţii sau la cursuri de pregãtire.
ART. 40
Persoanele juridice care organizeazã servicii de pompieri civili au obligaţia sa asigure personalul acestora la o societate comercialã de asigurãri, pentru caz de boala profesionalã, accident sau deces, produs în timpul sau din cauza îndeplinirii atribuţiilor ce le revin pe timpul interventiilor.
ART. 41
(1) Pompierii nu rãspund de pagubele inerente procesului de intervenţie.
(2) Pagubele produse serviciului de pompieri, prin pierderea sau degradarea mijloacelor din dotare pe timpul acţiunilor de intervenţie, se suporta de cãtre consiliul local, patron sau de cãtre beneficiarul intervenţiei, dupã caz, dacã paguba nu s-a produs din culpa unui membru al serviciului de pompieri.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 42
(1) Constituie contravenţii la prevederile prezentei ordonanţe urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa constituie infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda:
I. de la 5.000.000 la 10.000.000 lei, nerespectarea prevederilor art. 8, art. 9, art. 13, lit. a)-c), art. 16 alin. (1) lit. b) şi c), art. 19 alin. (2) lit. a)-j), art. 20, art. 27, art. 28 alin. (2), art. 40 şi art. 48 alin. (2);
II. de la 1.000.000 la 5.000.000 lei, nerespectarea prevederilor art. 6, art. 7, art. 10 alin. (1) şi (2), art. 13 lit. d)-f), art. 16 alin. (1) lit. a) şi d), art. 19 alin. (2) lit. k)-m), art. 22 lit. a)-c), art. 24 şi art. 25;
III. de la 500.000 la 1.000.000 lei, nerespectarea prevederilor art. 13 lit. g) şi h), art. 23 lit. a)-d) şi art. 32 lit. a)-c).
(2) Contravenţiile la normele de prevenire şi stingere a incendiilor, altele decât cele prevãzute la alin. (1), emise potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, şi sancţiunile contravenţionale se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Sancţiunile contravenţionale se aplica persoanelor fizice sau juridice, dupã caz.
(4) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 43
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 42 se fac de cãtre personalul unitãţii de pompieri militari cu atribuţii de îndrumare, control, intervenţie şi constatare a incalcarilor legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, anume desemnat de comandantul Corpului Pompierilor Militari, precum şi de alte organe abilitate de lege.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 44
(1) Organizarea, conducerea, îndrumarea şi controlul activitãţii de apãrare impotriva incendiilor în unitãţile structurilor de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala se realizeazã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, pe baza normelor aprobate de conducãtorii structurilor respective, cu avizul prevãzut la art. 16 alin. (3).
(2) La unitãţile din structurile menţionate la alin. (1), pompierii militari exercita controlul asupra modului de aplicare a prevederilor legale privind apãrarea impotriva incendiilor, numai la solicitarea comandantilor sau sefilor acestora.
ART. 45
(1) Intervenţia pentru stingerea incendiilor şi salvarea persoanelor în subteran, la centrale nucleare, pe cãile ferate, în porturi şi acvatorii, aeroporturi, platforme maritime de foraj şi extracţie, precum şi la navele aflate în apele teritoriale romane se asigura de cãtre serviciile de pompieri civili ale agenţilor economici care administreazã sectorul respectiv, cu asistenta tehnica a unitãţilor de pompieri militari.
(2) Pompierii militari au obligaţia sa intervinã în sprijinul serviciilor de pompieri civili ale agenţilor economici mentionati la alin. (1), în mãsura în care dispun de mijloace de intervenţie, de echipament de protecţie şi substanţe de stingere, precum şi de subunitati de intervenţie specializate.
(3) Agenţii economici mentionati la alin. (1) pun gratuit la dispoziţia pompierilor militari substanţe şi echipamentele specifice necesare intervenţiei.
ART. 46
Laboratoarele şi poligoanele de încercãri la foc, de testãri şi experimentari în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se autorizeaza şi acrediteazã potrivit legii.
ART. 47
Autospecialele, echipamentele, substantele, accesoriile şi celelalte mijloace tehnice de apãrare impotriva incendiilor, utilizate pe teritoriul României, trebuie sa îndeplineascã condiţiile tehnice, de calitate şi de performanta prevãzute de reglementãrile în vigoare.
ART. 48
(1) Cadrele tehnice din ministere şi cele ale organelor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi personalul tehnic al agenţilor economici şi instituţiilor, cu atributiuni de îndrumare, control şi constatare a încãlcãrii legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, se atesta de unitãţile Corpului Pompierilor Militari.
(2) Prestarea lucrãrilor de termoprotectie, ignifugare, verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor şi a altor mijloace tehnice destinate apãrãrii impotriva incendiilor se efectueazã de cãtre persoane fizice şi juridice atestate de unitãţile Corpului Pompierilor Militari.
(3) Atestarea persoanelor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face pe baza metodologii elaborate de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari.
ART. 49
(1) Cheltuielile ocazionate de stingerea incendiilor la bunurile aparţinând domeniului public şi privat al statului, la bunurile personale ale cetãţenilor, precum şi la cele aparţinând asociaţiilor non-profit sau organizaţiilor cu caracter cultural, politic, religios, sportiv sau umanitar, constituite potrivit legii, se suporta de cãtre brigazile şi grupurile de pompieri militari care au intervenit, dacã legea nu prevede altfel.
(2) În cazul în care intervenţia la bunurile menţionate la alineatul 1 se realizeazã de un serviciu public al pompierilor civili, cheltuielile se asigura de consiliul local în raza cãruia s-a produs incendiul.
ART. 50
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, <>Decretul nr. 232/1974 privind prevenirea şi stingerea incendiilor, republicat în Buletinul Oficial nr. 71 din 2 august 1978, cu modificãrile ulterioare, şi <>Decretul nr. 290/1977 privind aprobarea Normelor generale de protecţie impotriva incendiilor la proiectarea şi realizarea construcţiilor şi instalaţiilor, publicat în Buletinul Oficial nr. 90 din 22 august 1977, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministru de interne,
Teodor Zaharia,
secretar de stat

Departamentul pentru
Administraţie Publica Localã,
Grigore Lapusanu,
secretar de stat

p. Ministrul lucrãrilor
publice şi amenajãrii
teritoriului,
Ioan Lucacel,
secretar de stat

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016