Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 6 din 29 ianuarie 2010  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 6 din 29 ianuarie 2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010
ORDONANŢÃ nr. 6 din 29 ianuarie 2010
pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 265/2008 privind auditul de siguranţã rutierã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010

În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 9/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Legea nr. 265/2008 privind auditul de siguranţã rutierã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 20 noiembrie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE
privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutierã"
2. Articolele 1-27 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte cadrul instituţional şi modul de gestionare a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutierã.
(2) Prezenta lege se aplicã:
a) proiectelor noi de infrastructurã rutierã şi drumurilor aparţinând reţelei rutiere transeuropene, astfel cum este definitã la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientãrile comunitare pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, începând din 19 decembrie 2010;
b) drumurilor de interes naţional, începând cu data de 1 ianuarie 2013;
c) drumurilor judeţene, drumurilor comunale amenajate şi strãzilor urbane amenajate începând cu data de 1 ianuarie 2015.
(3) Prezenta lege nu se aplicã tunelurilor rutiere reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerinţele minime de siguranţã pentru tunelurile din reţeaua rutierã transeuropeanã.
(4) Investitorii şi administratorii oricãror drumuri publice pot aplica prevederile prezentei legi şi anterior datei de la care sunt obligaţi conform alin. (2).
Art. 2. - (1) Scopul prezentei legi constã în asigurarea şi creşterea gradului de siguranţã a circulaţiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi şi a vãtãmãrii integritãţii corporale a persoanelor, precum şi evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a accidentelor de circulaţie.
(2) Aplicarea prezentei legi se realizeazã cu respectarea urmãtoarelor cerinţe:
a) asigurarea independenţei auditorului de siguranţã rutierã faţã de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, dupã caz;
b) pãstrarea de cãtre auditorul de siguranţã rutierã a confidenţialitãţii cu privire la datele şi informaţiile la care a avut acces în cursul realizãrii auditului;
c) auditorul nu trebuie sã fi fost implicat din punct de vedere tehnic sau administrativ în niciuna dintre fazele de realizare a proiectului de infrastructurã rutierã supus auditãrii.
Art. 3. - În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) audit de siguranţã rutierã - verificarea detaliatã, tehnicã şi sistematicã, independentã, din punctul de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructurã rutierã în toate etapele, de la planificare la începutul exploatãrii;
b) auditor de siguranţã rutierã - persoana fizicã atestatã potrivit prezentei legi sã efectueze evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere, auditul de siguranţã rutierã şi inspecţia de siguranţã;
c) drum public - drumul deschis circulaţiei publice, ale cãrui elemente constructive sunt cele definite de <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) clasificarea tronsoanelor cu o concentraţie mare de accidente - metoda de identificare, analizare şi clasificare a tronsoanelor infrastructurii rutiere, care au fost în exploatare mai mult de 3 ani, pe care s-a înregistrat un numãr mare de accidente soldate cu persoane decedate, proporţional cu fluxul de trafic;
e) clasificarea siguranţei reţelei - metoda pentru identificarea, analizarea şi clasificarea secţiunilor reţelei existente în funcţie de potenţialul de îmbunãtãţire a siguranţei şi de reducere a costurilor legate de accidente;
f) evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere - o analizã comparativã strategicã a impactului asupra gradului de siguranţã a reţelei rutiere al unei noi cãi rutiere sau al unei modificãri substanţiale a reţelei existente;
g) inspecţie de siguranţã - verificarea periodicã a infrastructurii rutiere din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei, cu identificarea eventualelor disfuncţionalitãţi sau deficienţe de proiectare, construcţie, operare şi/sau întreţinere a drumului care pot conduce la producerea de accidente rutiere;
h) reţea rutierã transeuropeanã - reţeaua rutierã definitã la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE ;
i) linii directoare - mãsurile adoptate de autoritatea publicã centralã responsabilã cu gestiunea siguranţei rutiere care indicã etapele de urmat şi elementele de avut în vedere în aplicarea procedurilor de siguranţã prevãzute în prezenta lege;
j) proiect de infrastructurã rutierã - proiectul destinat construirii de noi infrastructuri rutiere sau modificãrii semnificative a unor reţele existente, care afecteazã fluxul de trafic;
k) punct negru - segmentul de drum public care pe anumite tronsoane prezintã o ratã mai mare de accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanţã a drumului respectiv şi pe o perioadã de timp istoricã, stabilite prin convenţii de cãtre specialişti;
l) utilizator vulnerabil - categoria de participanţi la traficul rutier, care este expusã riscului de accidentare, soldatã cu morţi şi/sau vãtãmare corporalã gravã, într-un grad mai mare decât restul participanţilor.

CAPITOLUL II
Dobândirea şi încetarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã

Art. 4. - Poate fi auditor de siguranţã rutierã orice persoanã fizicã dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are capacitate deplinã de exerciţiu;
b) are studii universitare de licenţã în unul dintre urmãtoarele domenii: construcţia şi proiectarea drumurilor, construcţii, ingineria transporturilor rutiere sau autovehicule rutiere, dovedite cu diplome recunoscute în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
c) are o experienţã profesionalã în unul dintre domeniile prevãzute la lit. b) de cel puţin 5 ani;
d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţã rutierã şi a promovat examenul de atestare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
e) este aptã din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activitãţi;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei, în domeniul specialitãţii sale, prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã;
g) are permis de conducere valabil, care sã ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altã categorie superioarã acesteia.
Art. 5. - (1) Formarea, instruirea şi perfecţionarea profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã se asigurã prin organizarea cursurilor de specialitate de cãtre Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R.
(2) Cursurile de formare, instruire sau perfecţionare profesionalã se realizeazã în colaborare cu instituţii de învãţãmânt superior acreditate şi/sau cu furnizorii de formare profesionalã autorizaţi potrivit legislaţiei privind formarea profesionalã a adulţilor, în baza programelor-cadru de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã.
(3) Programele-cadru de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã prevãzute la alin. (2) se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la propunerea Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R., pânã la data de 19 decembrie 2011.
(4) Lista instituţiilor/furnizorilor prevãzute/prevãzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia publicului pe pagina de internet a Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R., pentru a putea fi consultatã de orice persoanã interesatã.
(5) Auditorii de siguranţã rutierã sunt obligaţi sã participe anual la cursurile de instruire periodicã şi o datã la 3 ani la cursurile de perfecţionare profesionalã organizate de Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R.
Art. 6. - (1) Se înfiinţeazã Comisia de atestare, disciplinã şi soluţionare a contestaţiilor, denumitã în continuare Comisia, compusã din 9 membri, ale cãrei componenţã, atribuţii şi regulament de organizare şi funcţionare se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii pânã la data de 1 mai 2010.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei va stabili şi modalitatea de remunerare a activitãţii membrilor acesteia şi a personalului care o deserveşte.
Art. 7. - (1) Atestarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã se realizeazã conform prevederilor prezentei legi.
(2) Examinarea candidaţilor în vederea atestãrii se efectueazã de Comisia prevãzutã la art. 6 alin. (1).
(3) Pentru susţinerea examenului de atestare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã şi pentru eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achitã câte o taxã, dupã caz, stabilitã prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei, care se face venit la Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R.
(4) Comisia comunicã conducerii Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor de siguranţã rutierã, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranţã rutierã. Lista auditorilor de siguranţã rutierã, actualizatã, va fi fãcutã publicã pe pagina de internet a Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R.
(5) Pentru cetãţeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţã rutierã în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentã din statul de origine, în baza cãruia cetãţeanul exercitã legal profesia. Dacã cetãţeanul doreşte sã îşi desfãşoare activitatea de audit de siguranţã rutierã în România, se înscrie într-o secţiune specialã a Registrului auditorilor de siguranţã rutierã prevãzut la alin. (4), cu condiţia prezentãrii documentelor care atestã dobândirea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã.
Art. 8. - (1) Calitatea de auditor de siguranţã rutierã înceteazã:
a) la cerere, prin renunţare fãcutã în scris de cãtre auditorul de siguranţã rutierã;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 4 lit. a), e) şi f).
(2) Încetarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã se dispune de Comisie, prin rezoluţia de retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1).
(3) În caz de încetare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, numele acestuia se radiazã din Registrul auditorilor de siguranţã rutierã.

CAPITOLUL III
Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere, auditului de siguranţã rutierã şi inspecţiile de siguranţã

Art. 9. - (1) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere este parte integrantã a studiului de prefezabilitate sau, dupã caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructurã rutierã, se realizeazã potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 şi se concretizeazã într-un raport.
(2) Raportul de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere trebuie sã indice considerentele în materie de siguranţã rutierã care contribuie la alegerea soluţiei propuse şi sã furnizeze toate informaţiile relevante necesare realizãrii unei analize costuri-beneficii a diverselor opţiuni evaluate.
(3) Auditul de siguranţã rutierã este parte integrantã a unui proiect de infrastructurã rutierã şi se executã obligatoriu pentru fiecare dintre urmãtoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevãzute în anexa nr. 2:
a) proiectul preliminar;
b) proiectele detaliate;
c) anterior recepţionãrii drumului public;
d) imediat dupã darea în exploatare a drumului public, în trafic.
(4) Inspecţia de siguranţã se realizeazã obligatoriu pentru fiecare drum public o datã la 2 ani, alternativ în perioadele iarnã şi varã, se concretizeazã într-un raport de inspecţie de siguranţã şi cuprinde verificarea periodicã a gradului de deteriorare a elementelor care influenţeazã siguranţa rutierã, menţinerea caracteristicilor iniţiale privind semnalizarea şi, dupã caz, analiza posibilelor efecte ale lucrãrilor rutiere asupra siguranţei traficului.
(5) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere, auditul de siguranţã rutierã şi inspecţia de siguranţã de realizeazã de un auditor de siguranţã rutierã sau de o echipã de auditori de siguranţã rutierã, dupã caz, în funcţie de complexitatea lucrãrii.
(6) Începând cu data de 1 ianuarie 2011, în cazul unui accident de circulaţie soldat cu persoane decedate sau rãniţi grav, înregistrat pe un drum public, administratorul drumului va solicita imediat, obligatoriu, executarea unei inspecţii de siguranţã suplimentarã care sã identifice elementele care au favorizat producerea accidentului respectiv şi sã facã recomandãrile necesare.
Art. 10. - Dupã finalizarea execuţiei proiectelor de infrastructurã rutierã, auditorul de siguranţã rutierã sau echipa de auditori de siguranţã rutierã care a efectuat auditul de siguranţã rutierã participã ca invitat la recepţia lucrãrii.
Art. 11. - (1) În vederea realizãrii evaluãrii de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţã rutierã sau a inspecţiei de siguranţã, se încheie un contract între Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R., pe de o parte, şi investitor sau administrator, dupã caz, pe de altã parte, pe baza unui contract-cadru stabilit prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) La desemnarea auditorilor de siguranţã rutierã sunt respectate urmãtoarele criterii:
a) criteriul zonal geografic, care asigurã prioritatea la desemnare auditorilor de siguranţã rutierã domiciliaţi în zona sau cel mai aproape de zona în care se aflã sectorul de drum public/proiectul auditat;
b) criteriul desemnãrii echitabile a auditorilor de siguranţã rutierã, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încãrcare a acestora.
(3) În cazul în care, într-o procedurã de desemnare, nu existã auditori de siguranţã rutierã disponibili, care sã îndeplineascã criteriile prevãzute la alin. (2), Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. poate desemna, în mod justificat, auditori de siguranţã rutierã cu derogare de la unele dintre aceste criterii.
(4) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. desemneazã auditorii de siguranţã rutierã în termen de 5 zile lucrãtoare de la data semnãrii contractului prevãzut la alin. (1) şi notificã în acest sens auditorii de siguranţã rutierã desemnaţi şi investitorul sau administratorul, dupã caz.
(5) Auditorii de siguranţã rutierã nu pot refuza desemnarea decât din motive obiective sau în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (6) şi (7).
(6) Auditorul de siguranţã rutierã are obligaţia de a aduce la cunoştinţa Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. orice împrejurare de naturã a aduce atingere principiului independenţei auditorului de siguranţã rutierã faţã de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, dupã caz, imediat ce a luat cunoştinţã de aceasta.
(7) Independenţa auditorului de siguranţã rutierã faţã de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, dupã caz, este afectatã în urmãtoarele cazuri:
a) auditorul de siguranţã rutierã sau o rudã a sa pânã la gradul al IV-lea are relaţii contractuale ori este angajat al uneia dintre pãrţi;
b) auditorul de siguranţã rutierã sau o rudã a sa pânã la gradul al IV-lea este acţionar ori deţine pãrţi sociale la una dintre pãrţi;
c) auditorul de siguranţã rutierã sau o rudã a sa pânã la gradul al IV-lea este membru în organele de conducere ale uneia dintre pãrţi;
d) auditorul de siguranţã rutierã este salariat al administratorului drumului sau al unei autoritãţi care are calitatea de investitor, de proiectant şi/sau de executant al proiectului;
e) sunt îndeplinite alte condiţii privind conflictul de interese sau incompatibilitatea.
Art. 12. - (1) Investitorul sau administratorul drumului, dupã caz, este obligat sã depunã la Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. documentaţia privind proiectul de infrastructurã rutierã sau a drumului public supus evaluãrii de impact asupra siguranţei rutiere, inspecţiei de siguranţã sau auditului de siguranţã rutierã, în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la data semnãrii contractului prevãzut la art. 11 alin. (1).
(2) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. pune la dispoziţia auditorului de siguranţã rutierã sau echipei de auditori de siguranţã rutierã, dupã caz, documentaţia privind:
a) studiul de prefezabilitate;
b) studiul de fezabilitate;
c) evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere;
d) proiectul tehnic;
e) detaliile de execuţie;
f) planurile generale ale traseului;
g) planurile de situaţie şi profilurile transversale şi longitudinale ale traseului;
h) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul;
i) planurile de semnalizare şi marcaj rutier de pe traseu, precum şi echipamentele rutiere din dotare;
j)analize de trafic, existent şi prognozat;
k) date şi informaţii privind accidentele rutiere înregistrate pe drumuri auditate;
l) autorizaţia de construire a drumului;
m) alte informaţii necesare.
(3) La cererea auditorului de siguranţã rutierã sau a echipei de auditori de siguranţã rutierã, autoritãţile cu atribuţii în siguranţa rutierã pun la dispoziţia acestora, în scris, informaţiile necesare realizãrii evaluãrii de impact asupra siguranţei rutiere, auditului de siguranţã rutierã sau inspecţiei de siguranţã, cu excepţia cazurilor prevãzute de lege.
Art. 13. - (1) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţã rutierã se realizeazã la cererea investitorului adresatã Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R., iar inspecţia de siguranţã se realizeazã la cererea administratorului drumului public adresatã Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R.
(2) Raportul de audit de siguranţã rutierã cuprinde 4 capitole, câte unul pentru fiecare stadiu menţionat la art. 9 alin (3), fiecare capitol având anexat, dupã caz, câte un set de recomandãri de remediere a eventualelor deficienţe constatate.
(3) Textul fiecãrui capitol împreunã cu anexele cu recomandãri va fi întocmit în douã exemplare originale ce vor fi depuse de auditorii de siguranţã rutierã la investitor şi la Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R., cu respectarea termenelor prevãzute în contract.
(4) Termenele prevãzute la alin. (3) nu pot depãşi 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R., conform prevederilor art. 12 alin. (1).
Art. 14. - (1) Prevederile privind eliminarea riscurilor conţinute în raportul de audit de siguranţã rutierã au caracter obligatoriu pentru investitor.
(2) Investitorul are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare, în colaborare cu proiectantul şi/sau executantul, dupã caz, pentru a asigura respectarea prevederilor conţinute în raportul de audit de siguranţã rutierã, înainte de finalizarea stadiului supus auditãrii.
(3) În termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii unui capitol al raportului de audit de siguranţã rutierã, investitorul poate contesta motivat, la Comisia de atestare, disciplinã şi soluţionare a contestaţiilor, în tot sau în parte, prevederile raportului de audit de siguranţã rutierã.
(4) Comisia prevãzutã la art. 6 soluţioneazã contestaţiile în termen de 30 de zile de la depunere şi emite în acest sens o decizie.
(5) Un exemplar original al deciziei prevãzute la alin. (4) va fi anexat la raportul de audit de siguranţã rutierã.
Art. 15. - Tarifele practicate de Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. pentru efectuarea evaluãrii de impact, a auditului de siguranţã rutierã şi a inspecţiei de siguranţã, precum şi onorariile cuvenite auditorilor pentru activitatea prestatã se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Art. 16. - Sumele încasate potrivit prevederilor ordinului emis în temeiul art. 15 constituie venit la bugetul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. şi se utilizeazã pentru plata onorariilor auditorilor de siguranţã rutierã pentru activitãţile desfãşurate, precum şi pentru finanţarea activitãţilor proprii ale Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. stabilite prin actele normative.
Art. 17. - (1) Raporturile dintre Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. şi auditorii de siguranţã rutierã se stabilesc prin contract de prestãri de servicii, semnat de ambele pãrţi, care prevede drepturile şi obligaţiile pãrţilor, termenele pentru finalizarea lucrãrilor, cuantumul onorariului auditorilor de siguranţã rutierã, termenele şi modul de platã a acestuia, în baza unui contract-cadru aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) Anterior efectuãrii unei lucrãri, auditorul de siguranţã rutierã sau echipa de auditori de siguranţã rutierã poate primi, la cerere, un avans de 30% din onorariul estimat.
Art. 18. - (1) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. efectueazã clasificarea tronsoanelor de drum cu o concentraţie mare de accidente şi clasificarea siguranţei reţelei pe baza unor analize periodice, efectuate cel puţin o datã la 3 ani de exploatare a reţelei rutiere, conform prescripţiilor anexei nr. 3.
(2) Tronsoanele rutiere cu prioritate conform rezultatelor clasificãrii tronsoanelor cu o concentraţie mare de accidente şi ale clasificãrii siguranţei rutiere sunt evaluate de echipe de auditori de siguranţã rutierã prin vizite pe teren, prin prisma elementelor menţionate la pct. 3 din anexa nr. 3.
(3) Mãsurile corective se concentreazã pe tronsoanele rutiere menţionate la alin. (2), acordându-se prioritate acelor mãsuri prevãzute la pct. 3 lit. e) din anexa nr. 3 care prezintã cel mai favorabil raport beneficii-costuri.
(4) Semnalizarea în vederea avertizãrii utilizatorilor drumurilor cu privire la tronsoanele care se aflã în reparaţie şi care astfel pot periclita siguranţa utilizatorilor cãilor rutiere se va face corespunzãtor, cu elemente de semnalizare conforme cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice, vizibile atât ziua cât şi noaptea şi care sunt instalate la o distanţã de siguranţã.
(5) Utilizatorii drumurilor vor fi informaţi de existenţa unui tronson cu o concentraţie mare de accidente prin intermediul unor mijloace adecvate şi/sau sisteme de semnalizare conforme cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice.

CAPITOLUL IV
Cadrul instituţional în domeniul gestionãrii siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutierã

Art. 19. - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este autoritatea competentã de reglementare, în scopul aplicãrii prevederilor prezentei legi.
Art. 20. - Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. îşi exercitã atribuţiile conferite potrivit legii cu privire la:
a) infrastructura rutierã;
b) vehiculele rutiere;
c) comportamentul uman pe drumurile publice.
Art. 21. - (1) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. este singura instituţie competentã sã gestioneze efectuarea evaluãrii de impact asupra siguranţei rutiere, auditului de siguranţã rutierã, inspecţiei de siguranţã, precum şi desfãşurarea activitãţilor de formare, atestare, instruire şi perfecţionare profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã.
(2) În domeniul activitãţilor prevãzute la alin. (1), Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) desemneazã auditorii de siguranţã rutierã în vederea efectuãrii activitãţilor ce fac obiectul prezentei legi;
b) elaboreazã şi propune norme de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii;
c) stabileşte aspectele de ordin contractual cu investitorii/administratorii şi cu auditorii de siguranţã rutierã, stabileşte circuitul documentelor şi informaţiilor între pãrţile implicate în activitãţile ce fac obiectul prezentei legi;
d) asigurã organizarea cursurilor de formare profesionalã, în scopul atestãrii auditorilor de siguranţã rutierã, precum şi organizarea cursurilor de instruire şi perfecţionare pentru auditorii de siguranţã rutierã atestaţi;
e) aplicã deciziile comisiei prevãzute la art. 6 privitoare la atestarea auditorilor de siguranţã rutierã, emiterea şi retragerea atestatelor;
f) organizeazã periodic informãri şi dezbateri ale auditorilor de siguranţã rutierã pe teme legate de rezultatele cercetãrii şi practicii în domeniu;
g) fundamenteazã şi elaboreazã proiecte privind norme, standarde şi ghiduri tehnice în materie, în concordanţã cu evoluţia reglementãrilor la nivel european şi internaţional, şi înainteazã aceste proiecte spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii;
h) participã pe plan naţional şi internaţional la activitãţi specifice domeniului de audit de siguranţã rutierã;
i) contribuie la elaborarea strategiilor privind gestiunea siguranţei infrastructurii rutiere;
j) colecteazã şi arhiveazã toate rapoartele de audit de siguranţã rutierã, de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere şi de inspecţie de siguranţã;
k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, metodologia de atestare a auditorilor de siguranţã rutierã, metodologia de organizare a cursurilor de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã şi programele de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã în domeniul auditului de siguranţã rutierã;
l) ţine Registrul auditorilor de siguranţã rutierã, pe specialitãţi, şi opereazã modificãrile care se impun, pe baza deciziilor Comisiei;
m) realizeazã documentaţii şi publicaţii de specialitate pentru auditorii de siguranţã rutierã;
n) distribuie auditorilor de siguranţã rutierã documentaţiile şi publicaţiile prevãzute la lit. g), j), l) şi m), precum şi alte reglementãri de interes;
o) avizeazã proiectele de infrastructurã rutierã pentru certificarea conformitãţii cu prevederile prezentei legi, în vederea eliberãrii autorizaţiilor de construire prevãzute în <>Legea nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin prezenta lege şi prin alte acte normative.

CAPITOLUL V
Rãspunderile şi sancţiunile auditorului de siguranţã rutierã

Art. 22. - (1) Sancţiunile disciplinare se dispun şi se aplicã de cãtre Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a) suspendarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã pe o duratã de 30 de zile, în cazul nedepunerii în termen a rapoartelor pentru activitãţile contractate de Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R.;
b) suspendarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã pe o duratã de la o lunã la 6 luni:
- pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condiţiile de obţinere a atestatului de auditor de siguranţã rutierã prevãzute la art. 4, pânã la îndeplinirea integralã a condiţiilor respective. Dacã dupã 6 luni condiţiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se prelungeşte corespunzãtor;
- pentru depãşirea nejustificatã, cu cel puţin un an, a obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (5).
(2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se realizeazã potrivit legii.
Art. 23. - (1) Decizia Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. de aplicare a uneia dintre sancţiunile prevãzute la art. 22 alin. (1) poate fi atacatã la instanţa de contencios administrativ în termen de 15 zile de la comunicare.
(2) Acţiunea exercitatã potrivit alin. (1) suspendã executarea deciziei atacate.

CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 24. - (1) Persoanele, altele decât cele prevãzute la art. 7 alin. (5), care pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi au obţinut certificate de absolvire a unor cursuri de formare a auditorilor de siguranţã rutierã cu o duratã de cel puţin 6 luni vor fi recunoscute ca auditori de siguranţã rutierã şi vor obţine, la cerere, atestatul de auditor de siguranţã rutierã.
(2) Cererea împreunã cu documentele care atestã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) se depun la secretariatul Comisiei, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a ordinului prevãzut la art. 6 alin. (1).
(3) Comisia verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute şi atestã calitatea de auditor de siguranţã rutierã în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii, dispunând înscrierea în Registrul auditorilor de siguranţã rutierã, potrivit prezentei legi.
Art. 25. - (1) Pânã la data de 19 octombrie 2011, Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. elaboreazã şi înainteazã spre aprobare un proiect de ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii privind adoptarea liniilor directoare.
(2) Pânã la data de 19 decembrie 2011, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii adoptã prin ordin al ministrului liniile directoare, urmând ca pânã la data de 19 martie 2012 sã le comunice Comisiei Europene.
(3) Orice modificare a liniilor directoare se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi se comunicã în termen de 90 de zile Comisiei Europene.
(4) Fãrã a aduce atingere liniilor directoare aprobate în temeiul alin. (1)-(3), Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. adoptã o serie de linii directoare temporare cu privire la mãsurile de siguranţã care trebuie aplicate lucrãrilor de construcţie, reparare şi întreţinere a infrastructurii rutiere şi un program de inspecţie care are ca scop garantarea aplicãrii corespunzãtoare a liniilor directoare temporare stabilite.
Art. 26. - Raportul pentru fiecare accident rutier soldat cu persoane decedate va cuprinde elementele enumerate în anexa nr. 4.
Art. 27. - (1) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. asigurã determinarea costului social mediu al unui accident soldat cu persoane decedate şi a costului social mediu al unui accident grav, în condiţiile în care ambele se produc în România.
(2) Valorile costului social mediu al unui accident soldat cu persoane decedate şi ale costului social mediu al unui accident grav vor fi actualizate periodic, din 5 în 5 ani.
(3) Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. poate avea în vedere o defalcare mai detaliatã a costurilor unitare."
3. Dupã articolul 28 se introduc cinci noi articole, articolele 29-33, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - În domeniul cooperãrii internaţionale Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. participã la lucrãri privind schimbul celor mai bune practici în materie de siguranţã rutierã.
Art. 30. - Organizaţiile neguvernamentale reprezentative care activeazã în domeniul siguranţei şi gestionãrii infrastructurii rutiere pot fi consultate cu privire la chestiuni legate de aspectele tehnice ale siguranţei.
Art. 31. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta lege.
Art. 32. - Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 319 din 29 noiembrie 2008.
Art. 33. - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii notificã prezenta lege Comisiei Europene."
ART. II
<>Legea nr. 265/2008 privind auditul de siguranţã rutierã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 20 noiembrie 2008, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu


Bucureşti, 29 ianuarie 2010.
Nr. 6.


ANEXA 1

Evaluarea de impact asupra siguranţei
rutiere pentru proiectele de infrastructurã rutierã


1. Elementele componente ale unei evaluãri de impact asupra siguranţei rutiere:
a) definirea problemei;
b) situaţia actualã şi situaţia în eventualitatea neiniţierii vreunei acţiuni;
c) obiectivele specifice siguranţei rutiere;
d) analiza impactului alternativelor propuse asupra siguranţei rutiere;
e) compararea opţiunilor, printre care şi analiza raportului costuri-beneficii;
f) prezentarea tuturor soluţiilor posibile
2. Elementele care trebuie avute în vedere:
a) decese şi accidente; obiectivele de reducere în comparaţie cu scenariul care prevede eventualitatea neiniţierii vreunei acţiuni;
b) alegerea traseelor şi studii origine-destinaţie a utilizatorilor pentru noile trasee;
c) efecte posibile asupra reţelelor rutiere existente (de exemplu, ieşiri, intersecţii, pasaje de nivel);
d) utilizatorii cãilor rutiere, inclusiv utilizatorii vulnerabili (de exemplu, pietoni, biciclişti, motociclişti);
e) trafic (de exemplu, volumul de trafic, trafic clasificat în funcţie de tipul de vehicul);
f) sezonalitate şi condiţii climatice;
g) prezenţa unui numãr suficient de zone care permit staţionarea în condiţii de siguranţã;
h) activitatea seismicã


ANEXA 2

Operaţiuni de audit în domeniul siguranţei
rutiere pentru proiecte de infrastructurã rutierã


1. Criterii aplicabile în studiul de fezabilitate:
a) localizarea geograficã (de exemplu, expunerea la alunecãrile de teren, la inundaţii, la avalanşe etc.), sezonalitate şi condiţii climatice, precum şi activitãţi seismice;
b) tipurile de joncţiune şi distanţa dintre punctele de joncţiune;
c) numãrul şi tipul cãilor rutiere;
d) structura şi componenţa traficului pe noua infrastructurã;
e) funcţionalitatea cãii rutiere în cadrul reţelei;
f) condiţiile meteorologice;
g) viteze de proiectare şi viteze de operare;
h) secţiuni transversale (de exemplu, lãţimea pãrţii carosabile, piste pentru ciclişti, cãi pietonale);
i) alinieri orizontale şi verticale;
j) vizibilitate;
k) dispunerea punctelor de joncţiune;
l) mijloace de transport în comun şi infrastructurile aferente;
m) treceri la nivel cu cãi rutiere/calea feratã
2. Criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic şi de proiectare detaliatã:
a) planul;
b) semnalizare şi marcaj coerente;
c) iluminarea cãilor rutiere şi a intersecţiilor;
d) echipamente la marginea drumului;
e) mediul specific marginii de drum, inclusiv vegetaţia;
f) obstacole fixe la marginea drumului;
g) parcãri sigure;
h) utilizatori vulnerabili ai cãilor rutiere (de exemplu, pietoni, ciclişti, motociclişti);
i) adaptarea sistemelor rutiere de restricţionare într-un mod uşor de utilizat (spaţii care separã sensurile de mers şi parapete de siguranţã pentru evitarea pericolelor la care sunt expuşi utilizatorii vulnerabili)
3. Criterii aplicabile în stadiul anterior dãrii în exploatare:
a) siguranţa utilizatorilor cãilor rutiere şi vizibilitatea în diverse circumstanţe, cum ar fi întunericul, şi în condiţii meteorologice normale;
b) lizibilitatea elementelor de semnalizare şi marcaj;
c) starea drumurilor
4. Criterii aplicabile în stadiul imediat dupã darea în exploatare: evaluarea siguranţei cãilor rutiere din perspectiva comportamentului real al utilizatorilor
Realizarea unei operaţiuni de audit într-un anumit stadiu poate duce la reanalizarea criteriilor aplicabile în stadiile precedente.


ANEXA 3

Clasificarea tronsoanelor de drum cu o concentraţie
mare de accidente şi clasificarea siguranţei reţelei


1. Identificarea tronsoanelor cu o concentraţie mare de accidente
Identificarea tronsoanelor cu o concentraţie ridicatã a accidentelor ia în considerare cel puţin numãrul accidentelor rutiere din anii anteriori, soldate cu persoane decedate pe unitate de distanţã, raportat la fluxul de trafic şi, în cazul intersecţiilor, numãrul de astfel de accidente raportat la tipul intersecţiei.
2. Identificarea tronsoanelor de drum cu concentraţie mare de accidente în vederea analizei pentru clasificarea nivelului siguranţei reţelei rutiere
Identificarea tronsoanelor pentru analizã în cadrul clasificãrii siguranţei reţelei rutiere ia în considerare potenţialul de reducere a costurilor legate de accidente. Tronsoanele rutiere se clasificã pe categorii. Pentru fiecare categorie de cale rutierã, tronsoanele se analizeazã şi se clasificã în funcţie de factori de siguranţã, cum ar fi concentraţia de accidente, volumul de trafic şi tipologia acestuia.
Pentru fiecare categorie de cale rutierã, clasificarea siguranţei reţelei rutiere are ca rezultat crearea unei liste de prioritãţi care cuprinde tronsoanele rutiere unde se preconizeazã cã îmbunãtãţirea infrastructurii va fi deosebit de eficace.
3. Elementele de evaluare pentru vizitele pe teren ale echipelor de experţi:
a) descrierea tronsonului rutier;
b) trimiterea la eventuale rapoarte anterioare referitoare la acelaşi tronson rutier;
c) analiza eventualelor rapoarte de accidente;
d) numãrul de accidente, de persoane decedate şi de persoane grav rãnite în ultimii 3 ani;
e) o serie de mãsuri corective potenţiale de realizat în intervale diferite, prevãzând de exemplu:
- eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului;
- reducerea limitelor de vitezã şi intensificarea controlului vitezei la nivel local;
- îmbunãtãţirea vizibilitãţii în diferite condiţii meteorologice şi de luminozitate;
- îmbunãtãţirea stãrii de siguranţã a echipamentelor de la marginea drumului, cum ar fi sistemele de restricţionare rutierã;
- îmbunãtãţirea coerenţei, vizibilitãţii, lizibilitãţii şi poziţionãrii marcajelor rutiere (în special aplicarea unor benzi de avertizare sonorã pentru încetinire), precum şi a semnalizãrii;
- protecţia împotriva cãderilor de pietre, a alunecãrilor de teren şi a avalanşelor;
- îmbunãtãţirea aderenţei/rugozitãţii şoselei;
- reproiectarea sistemelor de restricţionare rutierã;
- asigurarea şi îmbunãtãţirea platformei centrale a drumurilor;
- reconsiderarea posibilitãţii de efectuare a manevrei de depãşire în condiţii de siguranţã;
- îmbunãtãţirea punctelor de joncţiune, inclusiv a trecerilor la nivel cu cãi rutiere/calea feratã;
- modificarea traseului;
- modificarea lãţimii drumului, adãugarea unor benzi de refugiu;
- instalarea unui sistem de gestionare şi de control al traficului;
- reducerea unui posibil conflict cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor;
- îmbunãtãţirea drumurilor în funcţie de standardele de proiectare în vigoare;
- recondiţionarea sau înlocuirea şoselelor;
- utilizarea unor semne de circulaţie inteligente;
- îmbunãtãţirea sistemelor inteligente de transport şi a serviciilor telematice pentru interoperabilitate, situaţii de urgenţã şi semnalizare.

ANEXA 4

Informaţii referitoare la accidente, menţionate în
rapoartele de accidente soldate cu persoane decedate


Rapoartele de accidente trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
1. localizarea cât mai exactã a accidentului;
2. imagini şi/sau diagrame cu locul accidentului;
3. data şi ora accidentului;
4. informaţii referitoare la drum, cum ar fi tipul de zonã, tipul de drum, tipul de joncţiune, cu precizarea sistemelor de semnalizare, numãrul cãilor rutiere, marcajul, suprafaţa rutierã, sistemele de iluminat şi condiţiile meteorologice, limitarea de vitezã, obstacolele de la marginea drumului;
5. gravitatea accidentului, cu precizarea numãrului de persoane decedate şi vãtãmate;
6. caracteristicile persoanelor implicate în accident, cum ar fi vârsta, sexul, naţionalitatea, nivelul alcoolemiei, utilizarea sau nu a echipamentelor de siguranţã;
7. date cu privire la autovehiculele implicate în accident (tip, vechime, ţara în care este înmatriculat/înregistrat, echipament de siguranţã, dupã caz, date privind ultimele inspecţii tehnice periodice, în conformitate cu legislaţia aplicabilã);
8. date referitoare la accident, cum ar fi tipul accidentului, tipul coliziunii, manevrarea vehiculului şi manevrele conducãtorului auto;
9. ori de câte ori este posibil, informaţii privind timpul dintre momentul accidentului şi constatarea acestuia sau sosirea serviciilor de urgenţã.

-------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016