Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 57 din 16 august 2002  privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 57 din 16 august 2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 643 din 30 august 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, denumite în continuare cercetare-dezvoltare, sunt principalele activitãţi creatoare şi generatoare de progres economic şi social.
ART. 2
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde: cercetarea fundamentalã, cercetarea aplicativa şi dezvoltarea tehnologicã.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare face parte integrantã din procesele de inovare.
(3) Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul ordonanţei sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 3
(1) În România activitatea de cercetare-dezvoltare constituie prioritate nationala şi are un rol determinant în strategia de dezvoltare economicã durabila.
(2) Strategia nationala în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, denumita în continuare Strategie nationala, defineste politica statului în vederea realizãrii obiectivelor de interes naţional în acest domeniu şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Guvernul promoveazã, susţine, dezvolta şi stimuleaza activitatea de cercetare-dezvoltare de interes naţional, scop în care:
a) adopta politici de stimulare şi coordonare la nivel naţional a activitãţii de cercetare-dezvoltare şi inovare;
b) asigura surse de finanţare şi instituie structuri organizatorice corespunzãtoare pentru administrarea fondurilor respective, conform prevederilor prezentei ordonanţe;
c) elaboreazã politici şi emite reglementãri pentru crearea în economie a unui mediu favorabil, protecţia patrimoniului ştiinţific naţional, pentru difuzarea, absorbtia şi valorificarea rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare în scopul dezvoltãrii economice durabile, al creşterii bunastarii şi calitãţii vieţii, al imbogatirii patrimoniului naţional şi internaţional al cunoaşterii.
ART. 4
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, denumit în continuare autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administraţiei publice centrale de specialitate, care exercita atribuţiile autoritãţii de stat pentru domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, în principal, urmãtoarele atribuţii în domeniu:
a) elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale;
b) asigurarea cadrului institutional pentru aplicarea Strategiei naţionale;
c) coordonarea la nivel naţional a politicilor guvernamentale;
d) stimularea, susţinerea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţii de cercetare-dezvoltare.
(3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Romana, care au alocate prin buget fonduri pentru cercetare, finanţeazã din acestea programe proprii sau sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu strategia şi politicile naţionale în domeniu.
ART. 5
(1) Dreptul de a desfasura activitãţi de cercetare-dezvoltare şi inovare este recunoscut oricãrei persoane fizice sau juridice.
(2) Dreptul de acces liber la fondurile publice destinate activitãţii de cercetare-dezvoltare este garantat în condiţii de competenta şi cu respectarea prevederilor legale şi contractuale privind drepturile de proprietate intelectualã şi de utilizare a rezultatelor.
(3) Libertatea de organizare şi desfãşurare a activitãţilor de cercetare-dezvoltare este garantatã şi este corelata cu asigurarea resurselor financiare, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a principiilor de etica profesionalã privind efectele adverse sau dãunãtoare ale aplicãrii rezultatelor ştiinţei şi tehnologiei asupra omului şi mediului.
(4) Pentru cazurile care nu sunt reglementate de legislaţia privind proprietatea intelectualã, se garanteazã persoanelor prevãzute la alin. (1) dreptul de participare la beneficiile rezultate, în condiţii contractuale specificate, precum şi dreptul de preemţiune în contractarea lucrãrilor de continuare a activitãţilor de cercetare-dezvoltare, valorificare a rezultatelor sau de transfer tehnologic al acestora.

CAP. 2
Sistemul naţional de cercetare-dezvoltare

SECŢIUNEA 1
Cadrul general de reglementare şi organizare a activitãţii de cercetare-dezvoltare

ART. 6
Sistemul naţional de cercetare-dezvoltare este constituit din ansamblul unitãţilor şi instituţiilor de drept public şi de drept privat cu personalitate juridicã, care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea.
ART. 7
Din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare face parte sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional, care cuprinde urmãtoarele categorii de unitãţi de drept public, cu personalitate juridicã, acreditate în acest sens, conform prevederilor prezentei ordonanţe:
a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) institute, centre sau staţiuni de cercetare ale Academiei Romane şi de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura;
c) institute de învãţãmânt superior acreditate sau structuri ale acestora;
d) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome de interes naţional.
ART. 8
În sistemul naţional de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, în afarã unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la art. 7, şi urmãtoarele categorii de unitãţi şi instituţii:

A. Unitãţile şi instituţiile de drept public:
a) institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome sau ale administraţiei publice centrale şi locale;
c) centre internaţionale de cercetare-dezvoltare înfiinţate în baza unor acorduri internaţionale;
d) alte instituţii publice sau structuri ale acestora, care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea.

B. Unitãţile şi instituţiile de drept privat:
a) unitãţi de cercetare-dezvoltare organizate ca societãţi comerciale;
b) societãţi comerciale, precum şi structurile acestora care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea;
c) instituţii de învãţãmânt superior private acreditate sau structuri ale acestora.
ART. 9
(1) Institutul naţional de cercetare-dezvoltare este o forma de organizare juridicã, reglementatã prin prezenta ordonanta şi care se înregistreazã ca atare la registrul comerţului.
(2) Formele de organizare ale celorlalte categorii de unitãţi şi instituţii prevãzute la art. 7 şi 8 sunt reglementate prin legi specifice.
ART. 10
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare din domeniul public sau privat poate fi desfasurata şi în cadrul unor forme asociative, în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura şi individual, în regim economic, de cãtre persoane fizice autorizate conform prevederilor legale.
ART. 11
(1) Unitãţile de cercetare-dezvoltare organizate ca institute naţionale sau ca instituţii publice se înfiinţeazã sau se reorganizeazã prin hotãrâre a Guvernului, dacã legea nu prevede altfel.
(2) Prin hotãrâre a Guvernului de înfiinţare şi/sau de organizare şi funcţionare a unitãţilor de cercetare-dezvoltare prevãzute la alin. (1) se stabilesc denumirea, obiectul de activitate, sediul şi patrimoniul, precum şi bunurile din domeniul public prevãzute de <>Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile ulterioare, şi date în administrare acestora.
(3) Unitãţile de cercetare-dezvoltare organizate ca societãţi comerciale cu capital majoritar de stat se înfiinţeazã şi se reorganizeazã prin hotãrâre a Guvernului, pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor.
ART. 12
(1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi 8 înfiinţeazã Consiliul ştiinţific, care participa la elaborarea strategiei unitãţii şi a programelor proprii de cercetare-dezvoltare, precum şi la luarea mãsurilor privind realizarea acestora.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului ştiinţific se aproba de consiliul de administraţie al unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 13
Realizarea unor servicii sau activitãţi de microproducţie de cãtre unitãţile şi instituţiile prevãzute la art. 7 şi 8 se asigura prin asociere în participaţiune numai în scopul stimulãrii transferului rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor legale corespunzãtoare, cu aprobarea organului administraţiei publice centrale sub autoritatea cãruia funcţioneazã şi a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 14
(1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare cu capital privat se pot organiza în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare cu capital majoritar de stat, organizate ca societãţi comerciale, se pot privatiza în condiţiile legii şi cu respectarea normelor specifice privind privatizarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare, elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Unitãţile de cercetare-dezvoltare privatizate nu pot pãstra în patrimoniu informaţiile sau documentaţiile de interes naţional acumulate pana la data privatizãrii. Aceste informaţii şi documentaţii, determinate în conformitate cu prevederile normelor prevãzute la alin. (2), se depun la institutele naţionale sau la instituţiile publice de cercetare-dezvoltare desemnate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare ori la arhivele statului.
ART. 15
(1) Unitãţile şi instituţiile prevãzute la art. 7 şi 8 pot participa în nume propriu la cooperarea tehnico-ştiinţificã internationala şi pot încheia în mod direct contracte privind aceste activitãţi, în condiţiile legii; contractele, precum şi utilizarea rezultatelor cercetãrii se vor înscrie în termenii utilizaţi în acordurile internaţionale la care România este parte.
(2) Rezultatele cercetãrilor considerate proprietate publica a statului se pot utiliza în cadrul cooperãrii internaţionale în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi cu aprobarea Guvernului.
ART. 16
Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare care beneficiazã de finanţare şi din fonduri publice sunt obligate sa asigure:
a) dezvoltarea bazei tehnico-ştiinţifice, actualizarea documentaţiei ştiinţifice de interes naţional, precum şi utilizarea acestora cu prioritate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare;
b) urmãrirea realizãrii transferului tehnologic;
c) adoptarea unor structuri organizatorice şi a unui management performant, urmând cele mai bune practici utilizate pe plan mondial;
d) eliminarea posibilitãţilor de generare a unor acte de concurenta neloialã.

SECŢIUNEA a 2-a
Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare

ART. 17
(1) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare institute naţionale, reprezintã o forma de organizare institutionala specifica activitãţilor de cercetare-dezvoltare, instituitã cu scopul de a asigura desfãşurarea acestor activitãţi, precum şi consolidarea competentei ştiinţifice şi tehnologice în domeniile de interes naţional, stabilite în acord cu strategia de dezvoltare a României.
(2) Institutul naţional este persoana juridicã romana, care are ca obiect principal activitatea de cercetare-dezvoltare şi care funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenta contabila în regim economic.
(3) Institutul naţional are patrimoniu propriu şi administreazã patrimoniul public şi privat al statului pentru asigurarea desfãşurãrii activitãţii şi funcţioneazã în coordonarea unui organ de specialitate al administraţiei publice centrale.
(4) Institutul naţional participa la elaborarea strategiilor de dezvoltare în domeniul specific, desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Strategia nationala, constituie baze de competenta ştiinţificã şi tehnologicã, de expertiza, de perfecţionare a resurselor umane şi de documentare ştiinţificã şi tehnica. Institutul naţional poate desfasura, în secundar, activitãţi comerciale şi de producţie, conform regulamentului propriu.
ART. 18
(1) Înfiinţarea institutului naţional se face prin hotãrâre a Guvernului, pe baza rezultatelor evaluãrii îndeplinirii condiţiilor pentru acreditare, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea organului administraţiei publice centrale coordonator în domeniul de activitate al unitãţii.
(2) Înfiinţarea şi acreditarea unui institut naţional trebuie sa asigure concentrarea resurselor financiare şi umane în domeniile de cercetare, orientate spre obiective de interes major.
(3) Evaluarea capacitãţii de cercetare în vederea acreditãrii institutului naţional se realizeazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(4) Acreditarea institutului naţional include şi atestarea şi acreditarea acestuia în înţelesul art. 33 alin. (1) şi (2).
ART. 19
(1) Prin actul de înfiinţare al institutului naţional se stabilesc denumirea şi sediul principal, obiectul de activitate, patrimoniul şi organul administraţiei publice centrale în coordonarea cãruia funcţioneazã şi se aproba regulamentul de organizare şi funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al institutului naţional se întocmeşte pe baza regulamentului-cadru, elaborat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Structura organizatoricã a institutului naţional este aprobatã de organul administraţiei publice centrale în coordonarea cãruia funcţioneazã.
(4) Institutul naţional poate infiinta în cadrul structurii organizatorice subunitati cu sau fãrã personalitate juridicã, necesare realizãrii obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile functionale din cadrul institutului naţional, precum şi cu terţii sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia.
ART. 20
Institutele naţionale prevãzute la art. 7 sunt sprijinite financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investiţii, dotãri, aparatura, echipamente şi instalaţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 21
Conducerea institutului naţional se exercita de cãtre consiliul de administraţie, format din 7 sau 9 persoane, din care fac parte, în mod obligatoriu, reprezentatul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, reprezentantul organului administraţiei publice coordonator al institutului naţional, reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice, reprezentantul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi directorul general al institutului naţional, care este şi preşedintele consiliului de administraţie, precum şi preşedintele Consiliului ştiinţific al institutului naţional. Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al conducatorului organului administraţiei publice coordonator, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare şi hotãrãşte în toate problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenta altor organe.
ART. 22
Activitatea curenta a institutului naţional este condusã de directorul general, numit prin ordin al conducatorului organului administraţiei publice coordonator, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, conform rezultatelor concursului organizat potrivit prevederilor metodologiei elaborate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 23
(1) Institutul naţional administreazã, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publica şi privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii.
(2) Prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare sau reorganizare a institutului naţional se stabilesc bunurile din domeniul public prevãzute de <>Legea nr. 213/1998 , bunurile din proprietatea privatã a statului administrate de institut, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, dupã caz.
ART. 24
(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere, potrivit metodologiei stabilite de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de organul administraţiei publice centrale coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
(3) Bilanţul contabil anual se aproba de organul administraţiei publice centrale coordonator, în condiţiile legii.
ART. 25
(1) Partea din veniturile institutului naţional, care depãşeşte cheltuielile, dupã plata impozitului pe profit şi dupã acoperirea pierderilor contabile, se utilizeazã dupã cum urmeazã:
a) 20% pentru cointeresarea personalului angajat în activitãţile de cercetare-dezvoltare;
b) pana la 60% se poate utiliza pentru finanţarea dezvoltãrii institutului naţional, în conformitate cu planul de investiţii şi dotãri ale acestuia, aprobat de organul administraţiei publice centrale coordonator. În situaţia în care sumele respective nu sunt utilizate cu destinaţia stabilitã prin prezenta ordonanta, acestea se fac venit la bugetul de stat;
c) restul rãmâne la dispoziţia institutului naţional pentru desfãşurarea activitãţii curente.
(2) În situaţia în care sumele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi c) nu sunt utilizate cu destinaţia stabilitã prin prezenta ordonanta, ele se reporteazã în vederea utilizãrii în anul urmãtor.
ART. 26
(1) În situaţia în care în cursul unui an veniturile institutului naţional nu sunt suficiente, pentru acoperirea cheltuielilor curente acesta poate contracta credite bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor Publice şi a organului administraţiei publice centrale coordonator.
ART. 27
(1) În cazul angajãrii rãspunderii contractuale sau delictuale a institutului naţional creditorii pot cere executarea silitã numai asupra bunurilor proprii ale acestuia.
(2) Bunurile proprietate publica şi privatã a statului sunt inalienabile şi nu pot fi constituite drept garanţii.
ART. 28
(1) Institutul naţional hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã sa fie realizate potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuandu-se din surse proprii şi credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenta art. 20 şi art. 49 alin. (5).
(2) Execuţia investiţiilor se adjudeca potrivit legii care reglementeazã achiziţiile publice.

SECŢIUNEA a 3-a
Resurse umane

ART. 29
Menţinerea şi dezvoltarea potenţialului uman de cercetare-dezvoltare şi a bazei de cunoştinţe în domeniu reprezintã un atribut important al politicii de cercetare, susţinut cu prioritate prin programul privind resursele umane.
ART. 30
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmãreşte creşterea potenţialului naţional de cercetare şi solicita Academiei Romane şi academiilor de ramura, instituţiilor de învãţãmânt superior, institutelor naţionale şi instituţiilor publice din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare sa elaboreze şi sa aplice programe privind formarea şi dezvoltarea resurselor umane utilizate în cercetare. Programele astfel elaborate vor fi sintetizate în Strategia resurselor umane din activitatea de cercetare-dezvoltare, parte componenta a Strategiei naţionale.
(2) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare, care beneficiazã de facilitãţile prevãzute în prezenta ordonanta, vor asigura stabilizarea personalului atestat pe grade ştiinţifice, vor lua mãsuri speciale pentru motivarea tinerilor de a desfasura activitãţi în acest domeniu şi vor menţine şi vor dezvolta potenţialul uman de cercetare implicat în domenii de vârf, prin angajarea anuala a unui numãr de absolvenţi şi specialişti cu cea mai buna pregãtire, cel puţin egal cu numãrul de personal cu studii superioare plecat din institut în anul anterior, cu excepţia situaţiilor ce rezulta din restructurari. Promovarea cercetatorilor se face ţinându-se seama, în principal, de performanta ştiinţificã, confirmatã la nivel naţional şi internaţional.
ART. 31
(1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare evaluate în condiţiile art. 33, academiile de ramura şi instituţiile de învãţãmânt superior acreditate organizeazã şi participa, cu prioritate, la programele de formare profesionalã a persoanelor cu studii superioare din domeniu.
(2) Instituţiile de învãţãmânt superior, academiile de ramura, institutele de cercetare şi cele de cercetare-dezvoltare pot colabora pe baza de reciprocitate în promovarea unor programe de formare continua, doctorate, teme de cercetare, în practica studenţilor şi alte asemenea activitãţi.
(3) Finanţarea programelor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face conform prevederilor legale în vigoare şi reglementãrilor specifice stabilite la nivelul unitãţilor organizatoare.
(4) Studenţii şi doctoranzii din instituţiile de învãţãmânt superior pot face parte din colectivele de cercetare, putând participa efectiv la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de cercetare, tematica acestora putând fi parte a tematicii tezelor de doctorat sau proiectelor de diploma. Studenţii şi doctoranzii care participa la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de cercetare vor putea fi remuneraţi conform legii.
ART. 32
Cercetatorii ştiinţifici gradul I cu titlul de doctor pot conduce doctorate în instituţiile organizatoare de doctorat, în condiţiile legii.

CAP. 3
Evaluarea activitãţii de cercetare-dezvoltare

ART. 33
(1) Evaluarea şi atestarea capacitãţii unitãţilor care desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prezentei ordonanţe, se realizeazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin Consiliul naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare, înfiinţat şi organizat în condiţiile prezentei ordonanţe, precum şi de Academia Romana şi academiile de ramura, prin organismele de evaluare, atestare şi acreditare constituite în structura acestora, conform legii, pentru unitãţile aflate în subordonare sau coordonare, respectiv de Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior pentru instituţiile de învãţãmânt superior acreditate şi unitãţile în subordonare.
(2) Acreditarea unitãţilor prevãzute la art. 7 ca unitãţi componente ale sistemului de cercetare-dezvoltare de interes naţional se realizeazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prin Consiliul naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare.
(3) Institutele naţionale sunt acreditate pe baza evaluãrii Consiliului naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(4) Criteriile şi metodologiile de evaluare şi atestare a capacitãţii de a desfasura activitãţi de cercetare-dezvoltare se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi, dupã caz, de Academia Romana sau academiile de ramura pentru unitãţile aflate în subordonare sau în coordonare, respectiv de Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior pentru instituţiile de învãţãmânt superior acreditate şi unitãţile din subordonare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Criteriile şi metodologiile de acreditare a unitãţilor componente ale sistemului de cercetare-dezvoltare de interes naţional se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 34
(1) Consiliul naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare este un organism fãrã personalitate juridicã şi se organizeazã în coordonarea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se stabileşte componenta, se aproba regulamentul de organizare şi funcţionare şi structura organelor de lucru ale Consiliului naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare, în termen de 60 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(3) Consiliul naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare asigura evaluarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare şi propune atestarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare sau acreditarea institutelor naţionale şi, dupã caz, neacordarea sau retragerea atestarii, respectiv a acreditãrii.
(4) Componenta şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale organismelor de evaluare, atestare şi acreditare ale Academiei Romane şi academiilor de ramura, respectiv ale Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, se stabilesc conform legislaţiei specifice a acestora.
ART. 35
(1) Pentru activitatea de evaluare şi atestare, respectiv pentru activitatea de evaluare şi acreditare, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare percepe de la unitãţile şi instituţiile respective taxe de pana la 8 salarii maxime ale unui cercetator principal gradul I din unitãţi bugetare, care se fac venituri la bugetul de stat.
(2) Pentru activitatea desfasurata în afarã activitãţii de baza membrii Consiliului naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi, în funcţie de numãrul orelor efectiv lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãţile bugetare. Sumele necesare se prevãd în bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 36
(1) Atestarea capacitãţii de a desfasura activitãţi de cercetare-dezvoltare este obligatorie pentru unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare care doresc sa participe la activitãţile de cercetare-dezvoltare prevãzute în Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica dupã un an de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 33 alin. (4).
(3) Dupã intrarea în vigoare a hotãrârilor Guvernului prevãzute la art. 33 alin. (4) şi (5) unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare existente pot solicita atestarea capacitãţii lor autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sau Academiei Romane şi academiilor de ramura pentru domeniile acestora, respectiv Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior pentru instituţiile de învãţãmânt acreditate şi unitãţile din subordonare, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 37
Reacreditarea se efectueazã periodic, la maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de activitate al unitãţii sau instituţiei de cercetare-dezvoltare.
ART. 38
Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare finanţate din fonduri publice, pe baza Strategiei naţionale, sunt obligate:
a) sa elaboreze strategii proprii;
b) sa asigure monitorizarea modului de îndeplinire a obiectivelor prevãzute în planurile proprii;
c) sa organizeze periodic verificãri asupra activitãţii economico-financiare, precum şi ale performantelor de management al cercetãrii, în scopul îmbunãtãţirii acestora;
d) sa raporteze anual autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare rezultatele, performanţele ştiinţifice şi impactul acestora în economie şi în societate şi sa le dea publicitãţii prin orice mijloc posibil, pentru o informare cat mai larga;
e) sa îşi organizeze compartimente de marketing în vederea creşterii gradului de aplicabilitate a cercetãrilor finanţate din fonduri publice.

CAP. 4
Strategia nationala şi Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare

ART. 39
(1) Strategia nationala stabileşte obiectivele de interes naţional şi cuprinde mijloacele pentru realizarea acestora. Obiectivele principale ale Strategiei naţionale sunt:
a) promovarea şi dezvoltarea sistemului naţional de cercetare-dezvoltare pentru susţinerea dezvoltãrii economice şi sociale a tarii şi a cunoaşterii;
b) integrarea în comunitatea ştiinţificã internationala;
c) protecţia patrimoniului tehnico-ştiinţific romanesc;
d) dezvoltarea resurselor umane din activitatea de cercetare;
e) dezvoltarea bazei materiale şi finanţarea activitãţii de cercetare.
(2) Obiectivele Strategiei naţionale sunt în concordanta cu obiectivele Programului de guvernare şi ale strategiilor sectoriale şi sunt stabilite pe baza consultãrii cu organele administraţiei publice centrale şi locale, cu Academia Romana şi cu academiile de ramura, cu instituţiile de învãţãmânt superior, cu unitãţile de cercetare-dezvoltare, cu marii agenţi economici, cu patronatele şi cu sindicatele.
(3) Strategia nationala se actualizeazã periodic, în funcţie de evoluţia economico-socialã.
ART. 40
(1) Pentru stabilirea prioritatilor Strategiei naţionale se înfiinţeazã Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei, fãrã personalitate juridicã, ca organ consultativ al Guvernului, în coordonarea primului-ministru.
(2) Componenta Consiliului Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei se aproba prin decizie a primului-ministru.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei se adopta prin consens în şedinţa de constituire a acestuia, la propunerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 41
Implementarea Strategiei naţionale se realizeazã prin:
a) Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare Plan naţional;
b) planuri de cercetare ale autoritãţilor publice centrale, denumite în continuare planuri sectoriale;
c) alte planuri, programe şi proiecte de cercetare.
ART. 42
Planul naţional reprezintã instrumentul principal prin care se asigura:
a) coordonarea, corelarea şi realizarea politicilor naţionale în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi cunoaşterii;
b) corelarea politicilor din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi al inovarii cu prioritãţile de dezvoltare economicã şi socialã susţinute de ansamblul politicilor guvernamentale;
c) coerenta şi continuitatea activitãţilor din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al cunoaşterii şi al inovarii.
ART. 43
(1) Planul naţional conţine programe de cercetare-dezvoltare-inovare.
(2) Programele cuprinse în Planul naţional se evalueaza şi se detaliazã anual de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) La elaborarea, evaluarea şi detalierea Planului naţional autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare consulta Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare Colegiu consultativ, organizat în condiţiile prezentei ordonanţe.
ART. 44
(1) Colegiul consultativ are în componenta reprezentanţi propuşi de comunitatile ştiinţifice, de ministere, de marii agenţi economici şi este organizat pe comisii, corespunzãtor principalelor domenii de specialitate. Structura Colegiului consultativ se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe o durata de 4 ani.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului consultativ, precum şi a organelor de lucru ale acestuia se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Pentru activitatea desfasurata membrii Colegiului consultativ şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi, în afarã activitãţii de baza, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãţile bugetare, în funcţie de numãrul orelor efectiv lucrate.
(4) Cheltuielile necesare functionarii Colegiului consultativ sunt asigurate din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 45
Planul naţional, inclusiv resursele financiare necesare, este elaborat şi administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se aproba prin hotãrâre a Guvernului şi se finanţeazã în sistem multianual. Cheltuielile anuale pentru realizarea Planului naţional se fac în limita sumelor aprobate prin bugetul de stat, în concordanta cu finanţarea multianuala angajata prin programele componente ale Planului naţional. Alocarea sumelor anuale pe programele componente ale Planului naţional se face prin ordin al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 46
(1) Planurile sectoriale în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii conţin programe şi proiecte de interes prioritar pentru domeniul respectiv, sunt aprobate prin ordin al ordonatorilor principali de credite şi se finanţeazã din bugetul acestora. Programele şi proiectele din planurile sectoriale sunt avizate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) La elaborarea planurilor sectoriale se solicita propuneri de teme de cercetare de la marii agenţi economici din domeniu, de la unitãţile de cercetare, institute de învãţãmânt superior, patronat, sindicate, asociaţii profesionale şi alte structuri ale societãţii civile importante pentru domeniul respectiv.
(3) Implementarea strategiilor de ramura şi realizarea planurilor sectoriale de cercetare-dezvoltare se asigura de unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare din domeniu, în urma atribuirii în sistem competitional sau în mod direct de cãtre ministerele de resort, academiile de ramura sau/şi de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit art. 47.
ART. 47
(1) Conducerea programelor prevãzute în Planul naţional se atribuie de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare unitãţilor şi instituţiilor cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare, academiilor de ramura, instituţiilor de învãţãmânt superior acreditate, precum şi agenţilor economici care au ca obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea, pe baza de criterii de capabilitate în sistem competitional sau în mod direct.
(2) În vederea optimizarii activitãţii de conducere de programe se înfiinţeazã Centrul Naţional de Management Programe, instituţie publica cu personalitate juridicã, cu finanţare extrabugetara, în subordinea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Management Programe se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Veniturile extrabugetare ale Centrului Naţional de Management Programe provin din activitatea de conducere a programelor finanţate din surse interne sau/şi internaţionale, precum şi din alte activitãţi conexe.
(4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct conducerea de programe prevãzute în Planul naţional Centrului Naţional de Management Programe.
(5) Conducerea programelor şi a proiectelor finanţate în sistem competitional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza urmãtoarelor proceduri de selectare a contractorilor:
a) licitaţie sau, dupã caz, proceduri competitionale simplificate, dacã urmeazã sa fie selectat un singur contractor, pentru procurarea:
- serviciilor de conducere a programelor;
- serviciilor de conducere a unor proiecte de mare complexitate;
- bunurilor sau a altor servicii;
b) evaluarea propunerilor de proiecte, dacã urmeazã sa fie selectaţi mai mulţi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere şi/sau execuţie a proiectelor de cercetare-dezvoltare şi de inovare.
(6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile şi bunurile prevãzute la alin. (5) se poate face în mod direct, în situaţiile în care acestea nu pot fi procurate din mai multe surse.
(7) Atribuirea conducerii programelor şi realizãrii lucrãrilor se face pe baza contractualã, conform normelor metodologice prevãzute la art. 60 alin. (2).
(8) Orice program are un singur conducãtor de program.

CAP. 5
Finanţarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare

ART. 48
Sursele de finanţare pentru activitatea de cercetare desfasurata de unitãţile şi instituţiile din cadrul sistemului naţional de cercetare se constituie din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri atrase de la agenţi economici;
c) fonduri provenite din cooperãri internaţionale;
d) alte fonduri constituite conform legii.
ART. 49
(1) Fondurile alocate anual în bugetul de stat la capitolul "Cercetare ştiinţificã" reprezintã o prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Din bugetul de stat se aloca fonduri pentru acţiuni finanţate pe baza de programe, precum şi pentru celelalte cheltuieli, stabilite în condiţiile legii, asigurându-se o creştere permanenta a acestora.
(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat se utilizeazã cu prioritate pentru finanţarea obiectivelor prevãzute în Strategia nationala şi în Planul naţional, precum şi pentru finanţarea activitãţilor unitãţilor de cercetare care obţin finanţare parţialã pe programe internaţionale, la care statul roman contribuie cu fonduri conform acordurilor încheiate cu partenerii strãini.
(4) De la bugetul de stat se aloca fonduri şi pentru finanţarea instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional. Instalaţiile şi obiectivele speciale de interes naţional, ca bunuri proprietate publica utilizate în activitatea de cercetare, sunt finanţate, cu prioritate, prin bugetele unitãţilor de cercetare care le deţin. Se finanţeazã de la bugetul de stat, prin fonduri alocate în acest scop, cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi paza acestora, în limita fondurilor bugetare alocate anual.
(5) Cheltuielile necesare pentru realizarea sau achiziţionarea de noi instalaţii şi obiective speciale de interes naţional, precum şi cheltuielile necesare pentru dezvoltarea instalaţiilor şi obiectivelor existente reprezintã cheltuieli de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat. Aceste cheltuieli se cuprind în proiectele bugetului de stat, pe baza listei de investiţii, elaborata şi aprobatã în condiţiile legii.
(6) Lista instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional pentru care se aloca fonduri de la bugetul de stat se stabileşte şi se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Conducerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba prin ordin criteriile de selectare a instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional.
ART. 50
(1) Fondurile prevãzute la art. 49 alin. (1) se utilizeazã şi pentru finanţarea obiectivelor planurilor sectoriale şi programelor-nucleu, precum şi pentru contracte în regim de cofinantare, în completarea resurselor financiare ale agenţilor economici beneficiari, în scopul realizãrii unor activitãţi de cercetare cu forte proprii sau în colaborare cu unitãţi de cercetare prevãzute la art. 7 şi 8.
(2) Cuantumul şi condiţiile de cofinantare se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 51
Ordonatorii principali de credite, care au alocate prin bugetul de stat sume pentru cercetare ştiinţificã, le utilizeazã pentru finanţarea programelor proprii, inclusiv pentru granturi de cercetare.
ART. 52
Finanţarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare din fonduri de la bugetul de stat se face astfel:
a) prioritar, în sistem competitional, pe programe şi proiecte;
b) în sistem direct.
ART. 53
(1) În vederea asigurãrii finanţãrii în sistem competitional, pe programe, a activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare elaboreazã, planifica şi executa:
a) bugetul multianual total, necesar realizãrii Planului naţional, detaliat pe programele componente, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului o data cu aprobarea Planului naţional;
b) alocaţia bugetarã anuala pentru Planul naţional, incadrata în limita bugetului multianual total aprobat, actualizat cu rata inflaţiei, dupã caz, precum şi în prevederile anuale ale bugetului de stat;
c) plafonul anual de autorizare a angajãrii fondurilor pentru programele din Planul naţional, o data cu legea bugetului de stat;
d) alocaţiile bugetare anuale pentru alte programe sau sisteme de finanţare competitionala care nu se includ în Planul naţional;
e) alocaţiile bugetare anuale pentru alte categorii de cheltuieli, prevãzute şi detaliate conform art. 58.
(2) Alocaţia bugetarã anuala pentru Planul naţional se constituie ca buget anual de plati şi se detaliazã pe programele în derulare sau care se lanseaza în anul respectiv, în funcţie de necesarul de plati estimat pentru fiecare program.
(3) Stabilirea bugetelor anuale de plati pentru programele din Planul naţional, în conformitate cu legile bugetare anuale, se face prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, dupã aprobarea prin lege a bugetului de stat.
(4) Plafonul anual de autorizare a angajãrii fondurilor, aprobat prin legile bugetare anuale, pentru programele din Planul naţional reprezintã nivelul maxim de contractare din anul curent, pentru fiecare din anii urmãtori, a sumelor aferente programelor a cãror execuţie se realizeazã pe unul sau mai mulţi ani. Angajamentele cumulate din anii anteriori şi pana la finele anului curent, pentru anul urmãtor, nu pot depãşi bugetul aprobat pentru anul curent. Pentru urmãtorii 2 ani angajamentele cumulate nu pot depãşi 75%, respectiv 65% din bugetul aprobat pentru anul în curs.
ART. 54
Alocaţiile bugetare anuale pentru programele sau sistemele de finanţare competitionala neincluse în Planul naţional se detaliazã pe domeniile şi/sau obiectivele specifice acestora, în funcţie de necesarul de plati estimat pentru fiecare, pentru contractele noi şi în derulare, prin ordin al ordonatorului principal de credite.
ART. 55
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prevede anual în proiectul bugetului propriu resursele financiare necesare realizãrii politicilor în domeniul cercetãrii şi în domeniul stimulãrii inovarii.
(2) În bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se înscrie o suma globalã de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevãzute în Planul naţional.
ART. 56
(1) Programele prevãzute în Planul naţional cuprind activitãţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii, care se finanţeazã din suma prevãzutã în bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum şi din alte surse de finanţare care pot fi atrase în acest scop.
(2) Programele sunt anuale sau multianuale.
ART. 57
(1) Suma globalã alocata de la bugetul de stat prin bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în vederea realizãrii programelor Planului naţional, se contracteazã cu conducãtorii de programe şi cu conducãtorii şi realizatorii de proiecte sau de pãrţi din acestea.
(2) Din sumele contractate potrivit alin. (1) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital în conformitate cu prevederile contractelor încheiate.
ART. 58
(1) Categoriile de cheltuieli pentru activitãţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii, finanţate de la bugetul de stat, se stabilesc prin norme metodologice elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Categoriile de cheltuieli care pot fi efectuate se stabilesc astfel încât sa se asigure corespondenta cu cele stabilite în cadrul programelor internaţionale la care România este parte.
(3) Din fondurile alocate autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare de la bugetul de stat pentru activitatea de cercetare se pot finanta şi urmãtoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru participarea şi reprezentarea în cadrul programelor internaţionale din domeniul cercetãrii şi inovarii, inclusiv la activitãţile de coordonare şi corelare a acestora;
b) cheltuieli pentru funcţionarea Consiliului naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare şi a organismelor consultative de nivel naţional pentru cercetare şi inovare şi a comisiilor organizate de acestea;
c) cheltuieli pentru premierea unor realizari deosebite în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, ale cãror cuantum şi numãr se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) cheltuieli pentru întreţinerea, exploatarea, funcţionarea şi paza instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional;
e) cheltuieli pentru informare şi documentare;
f) cheltuieli pentru subvenţionarea literaturii tehnico-ştiinţifice;
g) cheltuieli pentru cotizarea, reprezentarea şi participarea la activitãţile organismelor, organizaţiilor şi instituţiilor internaţionale de profil;
h) cheltuieli pentru organizarea de manifestãri tehnico-ştiinţifice;
i) cheltuieli pentru organizarea de târguri şi expoziţii tehnico-ştiinţifice interne şi internaţionale;
j) cheltuieli pentru burse de cercetare;
k) cheltuieli pentru mobilitatea specialiştilor din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional.
(4) Pentru a sprijini realizarea politicilor de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prevede anual în bugetul propriu şi sume necesare contractãrii unor servicii de consultanţa şi expertiza, pentru realizarea de studii, analize, monitorizari, evaluãri, precum şi pentru activitãţi similare ce ţin de atribuţiile autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, evaluarea şi controlul conducerii programelor/proiectelor, organizarea de seminarii şi mese rotunde, acţiuni promotionale, de imagine şi diseminare de informaţii, traduceri şi altele asemenea.
(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate prevedea, de asemenea, în bugetul propriu resurse financiare necesare efectuãrii şi a altor categorii de cheltuieli prevãzute de lege.
ART. 59
Programele prevãzute în Planul naţional pot include instrumente financiare destinate obţinerii unor rezultate de prestigiu, precum şi valorificãrii acestora, inclusiv prin parteneriat internaţional.
ART. 60
(1) Programele, proiectele de cercetare-dezvoltare şi inovare şi acţiunile cuprinse în Planul naţional şi în programele-nucleu finanţate din surse bugetare se realizeazã pe baza de contracte de finanţare.
(2) Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor prevãzute la alin. (1) se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 61
(1) Contractele de finanţare încheiate pentru finanţarea programelor şi proiectelor cuprinse în Planul naţional din surse bugetare pot avea caracter de recurenta.
(2) În baza caracterului de recurenta oricare contractor poate sa încheie, la rândul sau, alte contracte de finanţare, de aceasta data având calitatea de autoritate contractantã, dacã:
a) în contractul de finanţare pe care l-a încheiat în calitate de contractor este prevãzutã o astfel de clauza; şi
b) în valoarea contractului de finanţare pe care l-a încheiat în calitate de contractor, pe lângã suma ce reprezintã tariful sau/şi alte drepturi ce îi revin, este prevãzutã şi o suma care reprezintã un buget pus la dispoziţia sa pentru a-l utiliza numai în vederea încheierii unui alt contract de finanţare, în calitate de autoritate contractantã, prin care sa finanteze un contractor care efectueazã un serviciu în aplicarea obiectivelor programelor şi proiectelor.
(3) În vederea atingerii obiectivelor programelor/proiectelor se pot încheia contracte de finanţare pana la nivelul de execuţie directa şi nemijlocitã, inclusiv.
ART. 62
(1) Valoarea contractelor de finanţare încheiate din suma globalã prevãzutã pentru realizarea programelor prevãzute în Planul naţional cuprinde:
a) sume reprezentând contravaloarea serviciilor şi echipamentelor pe care le implica conducerea de program/proiect şi, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
b) suma pusã la dispoziţie contractorului pentru finanţarea de proiecte sau pãrţi din acestea, cu respectarea procedurilor şi destinaţiilor prestabilite de autoritatea contractantã, evidenţiatã în mod distinct.
(2) Valoarea contractelor de finanţare încheiate pe perioade multianuale se actualizeazã anual, luându-se în calcul şi coeficientul de inflaţie prognozat.
ART. 63
Costurile salariale şi cele cu deplasarile, prevãzute în vederea realizãrii programelor/proiectelor sau a unor pãrţi din acestea, cuprinse în Planul naţional, precum şi a unor contracte pentru achiziţionarea de servicii prevãzute la art. 58 alin. (4), sunt considerate ca având un preţ negociat şi acceptat prin semnarea contractului de finanţare.
ART. 64
(1) Costurile prevãzute la art. 63 sunt cuprinse în antecalcul şi se deconteazã la nivelul acceptat prin semnarea contractului de finanţare, cu condiţia îndeplinirii obligaţiilor contractuale. În acest caz contractul de finanţare se considera, în sensul legii, act justificativ de decontare a cheltuielilor prevãzute la art. 63.
(2) Dacã executantul, altul decât o instituţie publica finanţatã integral de la bugetul de stat, obţine economii fata de costurile acceptate prin contractul de finanţare, acestea rãmân la dispoziţia sa, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Plafoanele în baza cãrora se calculeazã costurile salariale se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) Plafoanele în baza cãrora se calculeazã costurile cu deplasarile sunt prevãzute de norme aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 65
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum şi orice alta autoritate contractantã pot acorda contractorului, în baza contractului de finanţare şi în limita bugetului de care dispun, trimestrial, semestrial sau, dupã caz, pentru o alta durata stabilitã conform programãrii prevãzute în contract, plati în avans, dupã cum urmeazã:
a) dupã semnarea contractului de finanţare, o plata în avans din suma alocata pentru conducerea programului/proiectului, în cuantum de 25%-30% din cheltuielile ocazionate de organizarea activitãţii, în vederea initierii programului/proiectului şi elaborãrii documentelor de planificare şi programare ale acestuia;
b) plati în avans în cuantum de 25%-30% din suma alocata pentru conducerea programului/proiectului, respectiv din suma alocata pentru realizarea/execuţia proiectului/subproiectului, aferentã fiecãrei perioade stabilite prin programare.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. a) se face cu ocazia plãţii sumei aferente perioadei corespunzãtoare initierii programului/proiectului şi elaborãrii documentelor de planificare şi programare ale acestuia.
(3) Autoritatea contractantã poate efectua în avans plãţile, prevãzute la alin. (1) lit. b), numai la începutul perioadei pentru care se acorda avansul, în baza contractului de finanţare şi la solicitarea contractorului, care va prezenta o data cu cererea de plata şi un deviz al cheltuielilor efectuate, prin care sa se confirme utilizarea legalã a sumei acordate în avans pentru perioada anterioarã.
(4) Autoritatea contractantã va stabili în contractele de finanţare clauze asiguratorii pentru utilizarea corespunzãtoare a avansurilor acordate potrivit alin. (1) lit. b) şi pentru recuperarea acestora cu ocazia plãţii sumei aferente reprezentând valoarea serviciilor de conducere a programului/proiectului sau, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectului/subproiectului, prestate în perioada pentru care respectivele avansuri au fost acordate.
(5) În cazul în care recuperarea avansului acordat în conformitate cu alin. (1) lit. b) este programata sa se efectueze în anul bugetar urmãtor, contractorul va prezenta pana la finele anului bugetar curent în care a fost acordat avansul un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirma utilizarea integrala şi conform destinaţiilor legale a avansului acordat.
(6) Plata avansului se poate efectua numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) existenta contractului de finanţare;
b) existenta contului sau subcontului deschis pe numele contractorului pentru program/proiect;
c) nominalizarea de cãtre contractor a persoanei responsabile: director de program, responsabil de proiect;
d) aprobarea de cãtre autoritatea contractantã a cererii de plata a avansului depuse de contractor.
(7) Este interzisã acordarea avansurilor contractorilor care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau care nu au fost recuperate în termenele stabilite.
ART. 66
Institutele naţionale şi unitãţile de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice pot contracta, în sistem direct, cu organul administraţiei publice centrale sub coordonarea cãruia funcţioneazã lucrãri solicitate de acesta, în domeniul de specialitate specific.
ART. 67
Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare care fac parte din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional pot contracta cu autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare activitãţi desfãşurate pe programe-nucleu de cercetare-dezvoltare ale unitãţilor şi instituţiilor respective, avizate de organul administraţiei publice centrale sub autoritatea cãruia funcţioneazã şi aprobate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 68
Nivelul alocat într-un singur an de la bugetul de stat pentru finanţarea programului-nucleu de cercetare, propriu unei unitãţi sau unei instituţii prevãzute la art. 67, nu poate depãşi 50% din veniturile din activitatea de cercetare-dezvoltare din anul anterior.
ART. 69
Din categoria lucrãrilor din domeniul de specialitate prevãzute la art. 66 fac parte numai lucrãri care corespund profilului de specialitate al instituţiei respective şi pentru care aceasta dispune de potenţialul uman şi de baza materialã pentru a le realiza, încadrate în urmãtoarele categorii:
a) elaborarea de studii tehnice, prognoze, strategii şi lucrãri-suport pentru strategia sectoriala şi cea nationala;
b) lucrãri de fundamentare şi sustinere a iniţiativelor legislative şi politicilor în domeniu;
c) lucrãri-suport de adaptare şi extindere a legislaţiei existente în vederea preluãrii acquisului comunitar în domeniu;
d) lucrãri privind elaborarea şi realizarea planurilor de acţiuni pentru punerea în aplicare a legislaţiei comunitare preluate;
e) consultanţa, expertiza în domeniul de specialitate;
f) servicii tehnologice: analize, mãsurãtori, testãri, expertizari, certificari, altele similare;
g) realizarea de sisteme informationale şi aplicaţii software pentru informatizarea activitãţilor operationale din respectivul sector sau domeniu de activitate.

CAP. 6
Valorificarea potenţialului de cercetare

ART. 70
(1) Administraţia publica centrala şi localã, organizaţiile guvernamentale şi agenţii economici cu capital majoritar de stat au obligaţia de a antrena potenţialul ştiinţific naţional în activitãţi privind:
a) iniţierea şi contractarea de lucrãri de cercetare şi transfer tehnologic şi valorificarea rezultatelor cercetãrii de interes specific instituţiei;
b) elaborarea deciziilor de restructurare şi modernizare a economiei;
c) elaborarea şi evaluarea independenta a strategiilor proprii ramurii economice;
d) expertizarea şi evaluarea independenta a aspectelor specifice propriei activitãţi, inclusiv expertize legate de eficienta importului de noi tehnologii, produse şi altele asemenea.
(2) În situaţiile în care nu este disponibilã expertiza completa la nivel naţional, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se apeleazã la misiuni de expertizare externe, beneficiarii având obligaţia de a include în aceste echipe şi specialişti romani pe profil din domeniul cercetãrii.
(3) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) Consiliul naţional de atestare şi acreditare pentru cercetare va realiza şi va actualiza periodic baze de date cu experţi pe domenii de activitate şi pe specializãri.
ART. 71
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi ministerele de resort, pentru domeniile proprii, coopereazã şi asigura parteneriatul între academii, învãţãmânt, cercetare şi industrie, în scopul valorificãrii cunoştinţelor, prin:
a) stimularea realizãrii temelor de cercetare-dezvoltare de echipe comune din unitãţi, institute de cercetare-dezvoltare, academii şi universitãţi;
b) stimularea finanţãrii cu prioritate a temelor cu aplicabilitate imediata, solicitate de industrie sau de alte ramuri economice;
c) programe de formare profesionalã în care elevii şi studenţii efectueazã stagii de pregãtire şi practica în unitãţi şi instituţii de cercetare care au baza materialã şi resurse umane specializate;
d) programe de asistenta tehnica şi servicii între unitãţi şi instituţii de cercetare-dezvoltare şi agenţi economici, care aplica rezultatele programelor de cercetare-dezvoltare;
e) participarea cercetatorilor şi specialiştilor din unitãţile de cercetare-dezvoltare la formele de pregãtire postuniversitarã, respectiv de formare continua, organizate în instituţiile de învãţãmânt superior acreditate.
ART. 72
(1) Pentru fiecare dintre domeniile de interes naţional în care se desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare, finanţate din fonduri publice, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare iniţiazã organizarea anuala de conferinţe cu participare internationala, la care participa cu lucrãri ştiinţifice unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare de profil.
(2) Aceste manifestãri vor contribui la promovarea tendinţelor şi direcţiilor de cercetare-dezvoltare în domeniu, care vor fi incluse în programele naţionale anuale.
ART. 73
Agenţii economici care realizeazã importuri de tehnologii şi utilaje, finanţate din fonduri bugetare, fonduri ale societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat sau din credite garantate de Guvern, vor solicita unitãţilor şi instituţiilor de cercetare-dezvoltare de profil atestate analiza independenta a tehnologiilor şi a utilajelor care urmeazã sa se importe, din punct de vedere al tehnicitatii, caracterului novator şi de viabilitate, al compatibilitatilor cu ceea ce exista în ţara în ramura respectiva, precum şi a altor aspecte legate de avantajele tehnologiilor respective, în condiţiile naţionale specifice.

CAP. 7
Rezultatele activitãţilor de cercetare-dezvoltare

ART. 74
(1) În sensul prezentei ordonanţe, prin rezultatele activitãţilor de cercetare-dezvoltare obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice, denumite în continuare rezultatele cercetãrii, se înţelege:
a) documentaţii, studii, lucrãri, planuri, scheme şi altele asemenea;
b) drepturi din brevete de invenţie, licenţe, certificate de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi altele asemenea;
c) tehnologii, procedee, produse informatice, retete, formule, metode şi altele asemenea;
d) obiecte fizice şi produse realizate în cadrul derulãrii contractului respectiv.
(2) Achiziţiile efectuate în vederea executãrii prevederilor unui contract de cercetare nu fac parte din rezultatele cercetãrii, cu excepţia achiziţiilor care sunt inglobate în unul dintre rezultatele cercetãrii încadrate în categoriile prevãzute la alin. (1).
(3) Persoana juridicã executanta este consideratã persoana juridicã care a obţinut oricare dintre rezultatele cercetãrii prevãzute la alin. (1), în mod direct şi nemijlocit.
ART. 75
(1) Rezultatele cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice aparţin persoanelor juridice executante şi ordonatorului principal de credite, în egala mãsura, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel.
(2) Rezultatele cercetãrii prevãzute la alin. (1) sunt administrate de unitãţile care le-au produs, cu acordul ordonatorului principal de credite, cu excepţia documentaţiilor de interes naţional care rãmân în custodia acestor unitãţi şi sunt sub controlul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) În cazul în care persoana juridicã executanta s-a desfiinţat, s-a reorganizat prin divizare, comasare sau altele asemenea, rezultatele cercetãrii pot fi preluate cu titlu gratuit, cu acordul ordonatorului principal de credite, de cãtre persoana juridicã ce preia integral sau parţial activul şi pasivul executantului, cu respectarea prevederilor legale. Documentaţiile de interes naţional sunt preluate în custodie de cãtre o persoana juridicã desemnatã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, rãmânând în continuare sub controlul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) se aplica cu respectarea prevederilor <>art. 5 şi 48 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 5 din Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor industriale, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 7, 8, 44 şi 74 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Rezultatele cercetãrii destinate domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, obţinute de cãtre persoane juridice executante utilizând fonduri publice alocate prin Planul naţional, pot fi preluate de organele administraţiei publice centrale coordonatoare, pe baza unor clauze contractuale specifice, cu acordul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 76
Înregistrarea rezultatelor cercetãrii în evidenta contabila se face distinct, la valoarea simbolica de 1 leu, de cãtre persoanele juridice executante, care rãspund, potrivit legii, de luarea mãsurilor necesare în vederea conservãrii, depozitarii, pãstrãrii, valorificãrii, refolosirii sau casãrii, dupã caz, a acestora. Se înregistreazã în patrimoniu, potrivit legislaţiei în vigoare, achiziţiile efectuate în vederea executãrii contractului, care nu au fost inglobate în rezultatele cercetãrii.
ART. 77
Toate rezultatele cercetãrii se înregistreazã într-un registru special de evidenta constituit în baza prezentei ordonanţe, de cãtre fiecare dintre persoanele juridice executante. Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va stabili modelul de registru special şi metodologia de înregistrare corespunzãtoare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 78
(1) În situaţia în care rezultatele cercetãrii finanţate din fonduri alocate de la bugetul de stat fac obiectul unor înstrãinãri, închirieri sau concesionari, valoarea acestora este stabilitã la preţul negociat între pãrţi, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Pentru rezultatele cercetãrii finanţate din fonduri publice prin Planul naţional, care aparţin domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, organele administraţiei publice centrale coordonatoare ale domeniului vor decide asupra înstrãinãrii, închirierii sau concesionarii acestora pentru satisfacerea unor interese naţionale.
ART. 79
(1) Transmiterea cu orice titlu, cãtre terţe persoane, a rezultatelor cercetãrilor obţinute în cadrul contractelor finanţate din fonduri publice se face în condiţiile stabilite prin contract, de ordonatorul principal de credite.
(2) Nu fac obiectul alin. (1) comunicãrile ştiinţifice şi alte rezultate ştiinţifice care se pot da publicitãţii, indiferent de mijloacele prin care sunt transmise, cu respectarea prevederilor legale privind proprietatea intelectualã.
(3) Rezultatele cercetãrii pot fi casate conform reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 80
Prevederile art. 74-79 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul rezultatelor cercetãrii obţinute pe baza derulãrii contractelor de grant încheiate începând din anul 1996 şi finanţate dîn fonduri publice.
ART. 81
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate finanta din fonduri publice proiecte de valorificare şi transfer tehnologic.
(2) Agenţii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de contract, rezultatele cercetãrii şi pot primi din fonduri publice, în regim de cofinantare, o suma de pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicãrii rezultatelor selectate. Contractele vor conţine clauze asiguratorii în vederea realizãrii transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala şi neinstrainarea rezultatelor cercetãrii preluate.
(3) În vederea diseminarii informaţiilor şi a eficientizarii cheltuielilor cu cercetarea-dezvoltarea, creatiile tehnice noi rezultate din activitatea de cercetare, finanţate din fonduri publice, se pot introduce în circuitul economic prin încredinţarea cu titlu gratuit cãtre agenţii economici. Pentru obţinerea acestora agenţii economici vor prezenta pentru avizare autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare note de solicitare fundamentate.
(4) Transferul tehnologic cu titlu gratuit se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministerului coordonator al ramurii economice. Ca urmare a aprobãrii date de Guvern agentul economic beneficiar şi unitatea de cercetare vor încheia contracte de transfer tehnologic cu clauze de neinstrainare, de confidenţialitate şi clauze privind protecţia proprietãţii industriale.
(5) Agenţii economici care utilizeazã rezultatele de cercetare transferate raporteazã periodic furnizorului şi autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare performanţele sau efectele economice obţinute în urma transferului şi participa la finanţarea temelor pentru continuarea etapelor urmãtoare cercetãrii demarate, încheind în acest scop contracte în regim de cofinantare.

CAP. 8
Stimularea dezvoltãrii tehnologice şi a inovarii

ART. 82
Statul stimuleaza şi susţine efortul de inovare şi de absorbţie a inovarii în economie şi în societate, la nivelul agenţilor economici şi sociali, prin acţiuni şi mijloace specifice, astfel:
a) sprijin financiar;
b) dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic.
ART. 83
(1) Agenţii economici care cofinanteaza 50% din valoarea unei lucrãri de cercetare-dezvoltare, în scopul aplicãrii rezultatelor acesteia, pot beneficia în totalitate de rezultatele cercetãrii, cu acordul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) În cazul în care rezultatele cercetãrii aparţin domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, prevederile alin. (1) se aplica cu condiţia obţinerii avizului prealabil al autoritãţilor publice centrale coordonatoare ale domeniului.
ART. 84
(1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi 8 beneficiazã de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri şi garanţiile cerute în achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii.
(2) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare care elaboreazã brevete de invenţie în calitate de titular beneficiazã de reduceri de 80% privind toate taxele de brevetare şi de menţinere în vigoare a brevetului.
ART. 85
(1) Statul susţine dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic, la nivel naţional, regional şi local, prin crearea de:
a) centre şi servicii specializate pentru asistenta şi informare ştiinţificã şi tehnologicã, precum şi pentru diseminarea, transferul şi valorificarea rezultatelor cercetãrii;
b) zone şi infrastructuri cu facilitãţi speciale pentru înfiinţarea şi funcţionarea de agenţi economici inovativi, care dezvolta şi aplica tehnologii noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologicã, oficii de legatura cu industria, parcuri ştiinţifice şi tehnologice;
c) unitãţi de ramura specializate în transfer tehnologic, finanţate pe seama rezultatelor transferate în economie şi în viata socialã. În acest sens unitãţile de transfer rãspund de întocmirea contractelor tripartite între furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer şi unitatea care aplica rezultatele.
(2) Susţinerea financiarã pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic, la nivel naţional, regional şi local, se realizeazã din fondurile alocate ministerelor de ramura şi din fondurile administraţiilor publice locale interesate.
ART. 86
(1) Infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, prevãzutã la art. 85, se constituie pentru susţinerea dezvoltãrii economico-sociale, prin stimularea inovarii şi transferului tehnologic, atragerea de investiţii în vederea valorificãrii rezultatelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a resurselor umane din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare.
(2) Initiativa constituirii unei entitãţi din infrastructura de inovare şi transfer poate aparţine autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale, unitãţilor de cercetare, universitatilor, camerelor de comerţ şi industrie, asociaţiilor patronale şi profesionale, precum şi agenţilor economici cu sediul în România.
(3) Statul, prin autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, susţine logistic şi financiar, în sistem de cofinantare, constituirea şi dezvoltarea entitatilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic.
(4) Acordarea titlului de entitate a infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic se face prin ordin al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Titlul este valabil, în funcţie de tipul de entitate, pe durata, în perimetrul şi în condiţiile specificate în ordin.
(5) Constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entitatilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de sustinere a acestora se fac în conformitate cu norme metodologice specifice, elaborate de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 87
(1) Statul accepta existenta şi preluarea riscului pe piata, pentru finantarile de la bugetul de stat, în vederea implementarii politicilor de cercetare-dezvoltare şi inovare. Încadrarea în situaţia de esec este constatatã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe baza analizelor efectuate de experţi. Esecul pe piata nu presupune obligativitatea recuperãrii fondurilor cheltuite.
(2) Constituie esec în activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare situaţiile pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele tehnico-ştiinţifice stabilite la iniţierea acestei activitãţi, din motive obiective.
ART. 88
În vederea stimulãrii dezvoltãrii tehnologice şi a inovarii la nivelul agenţilor economici, în acord cu prevederile art. 83 şi 87, se înfiinţeazã, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin hotãrâre a Guvernului, Societatea de investiţii pentru transfer tehnologic şi dezvoltare, societate comercialã a carei administrare este încredinţatã unui organism creat în acest scop, din care fac parte reprezentanţi ai Guvernului şi ai investitorilor, în subordinea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.

CAP. 9
Dispoziţii finale

ART. 89
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 25 august 1995, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; <>Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetãrii ştiinţifice, dezvoltãrii tehnologice şi inovarii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie 1997, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 95/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; <>Ordonanta Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finanţarea, în sistem descentralizat, în domeniul ştiinţei, tehnologiei şi inovarii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 30 august 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe, cu excepţia prevederilor privind Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã "ORIZONT 2000", aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.095/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1996, care rãmân în vigoare pana la data de 31 decembrie 2002.
ART. 90
Actele normative emise în baza şi în executarea legilor şi a ordonanţelor prevãzute la art. 89 îşi menţin valabilitatea pana la data intrãrii în vigoare a noilor reglementãri, prevãzute a se elabora în temeiul prezentei ordonanţe.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul delegat la Ministerul
Educaţiei şi Cercetãrii pentru
activitatea de cercetare,
Şerban Constantin Valeca

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


Bucureşti, 16 august 2002.
Nr. 57.


ANEXA 1

DEFINIŢII

1. Cercetarea fundamentalã - activitatea desfasurata, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi cu privire la fenomene şi procese, precum şi în vederea formularii şi verificãrii de ipoteze, modele conceptuale şi teorii.
2. Cercetarea aplicativa - activitatea destinatã, în principal, utilizãrii cunoştinţelor ştiinţifice pentru perfecţionarea sau realizarea de noi produse, tehnologii şi servicii.
3. Dezvoltarea tehnologicã - formatã din activitãţile de inginerie a sistemelor şi de inginerie tehnologicã, prin care se realizeazã aplicarea şi transferul rezultatelor cercetãrii cãtre agenţii economici, precum şi în plan social, având ca scop introducerea şi materializarea de noi tehnologii, produse, sisteme şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente, şi care cuprinde:
a) cercetarea precompetitiva, ca activitate orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru noi produse, procese sau servicii, incluzând fabricarea modelului experimental şi a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale;
b) cercetarea competitivã, ca activitate orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii precompetitive în produse, procese şi servicii care pot rãspunde, în mod direct, cererii pieţei, incluzând şi activitãţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologicã.
4. Inovare - activitatea orientata cãtre generarea, asimilarea şi valorificarea rezultatelor cercetãrii-dezvoltãrii în sfera economicã şi socialã.
5. Inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs nou sau cu unele caracteristici imbunatatite în mod semnificativ, astfel încât sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite.
6. Inovarea tehnologicã - introducerea în circuitul economic a unui proces sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativã a celor existente, inclusiv îmbunãtãţirea metodelor de gestiune şi organizare a muncii.
7. Transfer tehnologic - introducerea sau achiziţionarea în circuitul economic a tehnologiilor şi utilajelor specifice, echipamentelor şi instalaţiilor rezultate din cercetare, în vederea obţinerii unor procese, produse şi servicii noi sau imbunatatite, cerute de piata sau prin care se adopta un comportament inovativ, inclusiv activitatea de a disemina informaţii, a explica, a transfera cunoştinţe, a acorda consultanţa şi a comunica cu persoane care nu sunt experţi în problema despre rezultatele cercetãrii fundamentale, aplicative şi precompetitive într-un asemenea mod încât sa creascã sansa aplicãrii unor astfel de rezultate, cu condiţia sa existe un proprietar al rezultatelor.
8. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetãrii competitive ajung sa fie utilizate, conform cerinţelor activitãţii industriale sau comerciale, în viata socialã şi culturalã.
9. Diseminare - transmiterea informaţiilor, a experienţei şi a bunelor practici, precum şi cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea celor care vor sa îşi creeze întreprinderi inovative şi pentru sprijinirea proiectelor inovative.
10. Absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba inovarea, în mod deosebit în întreprinderi, de a utiliza, de a transforma şi de a largi cunoştinţele despre rezultatele inovarii, în scopul de a se extinde posibilitatea aplicãrii acestor rezultate în noi produse, procese sau servicii.
11. Plan naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare - instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al inovarii şi asigura corelarea acestora.
12. Plan sectorial - instrumentul prin care ministerele şi academiile realizeazã politica de cercetare menita sa asigure dezvoltarea domeniului coordonat şi creşterea eficientei activitãţilor.
13. Programe de cercetare-dezvoltare-inovare - componente ale Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, alcãtuite dintr-un set de obiective care au legatura între ele şi cãrora le pot corespunde subprograme. Prin programe se urmãreşte implementarea unei politici într-un domeniu specific. Realizarea programelor se efectueazã prin intermediul proiectelor.
14. Obiectiv în programe - o necesitate a unui sector sau domeniu al societãţii pentru a carei rezolvare se face apel la mai multe discipline în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii. Realizarea obiectivelor se face prin intermediul proiectelor de cercetare-dezvoltare.
15. Proiect de cercetare-dezvoltare - modalitate de atingere a unui obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevãzut sa se realizeze într-o perioada determinata utilizând resursele alocate şi cãruia îi este atasat un set propriu de reguli, obiective şi activitãţi.
16. Programe-nucleu de cercetare - programe proprii ale institutelor naţionale sau ale instituţiilor publice de cercetare-dezvoltare, care pot fi finanţate direct de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare.
17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componenta a proiectelor de cercetare-dezvoltare care are un obiectiv concret ce trebuie atins în cursul unui an.
18. Raport de cercetare-dezvoltare - document tehnico-ştiinţific care prezintã obiectivul şi rezultatele activitãţilor desfãşurate în cadrul unei lucrãri de cercetare, precum şi acţiunile concrete pentru valorificarea rezultatelor obţinute.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016