Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA nr. 53 din 28 august 1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 30 august 1997
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, şi cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul I va avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţii generale"
2. Capitolul I va avea urmãtorul titlu:
"Creanta bugetarã. Modalitãţi de realizare"
3. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Creanţele constând în impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte sume care reprezintã resurse financiare publice, potrivit Legii privind finanţele publice nr. 72/1996, sunt creanţe bugetare care se executa potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe."
4. Dupã articolul 6 se introduce un nou articol 6^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - Plata obligaţiilor bugetare se face în lei, dacã legea nu prevede altfel."
5. Articolul 8 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Plata obligaţiilor bugetare se face distinct, pentru fiecare suma datoratã în parte, în contul bugetar corespunzãtor, în ordinea vechimii acestora, astfel:
a) obligaţiile de plata restante în ordinea scadentei şi majorãrile de întârziere aferente acestora, datorate potrivit legii;
b) obligaţiile de plata curente datorate pentru primul termen de plata imediat urmãtor;
c) obligaţiile de plata cu termene de plata viitoare."
6. Articolul 10 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Exercitarea cãilor de atac la organele competente, de cãtre plãtitori, cu privire la stabilirea obligaţiilor bugetare, nu suspenda obligaţia acestora de plata.
Cu toate acestea, Ministerul Finanţelor, la cererea plãtitorului, poate dispune, ţinând seama de motivele invocate de acesta, suspendarea obligaţiei de plata pana la soluţionarea primei cai de atac."
7. Dupã alineatul 2 al articolului 11 se introduce alineatul 3, care va avea urmãtorul cuprins:
"Societãţile bancare sunt obligate sa vireze sumele reprezentând creanţe bugetare care au fost debitate din contul plãtitorului, în contul bugetar corespunzãtor, în termenul prevãzut de dispoziţiile legale aplicabile în materie."
8. Articolul 12 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Prevederile alin. 1 se aplica şi persoanelor care, potrivit legii, îşi asuma obligaţia de plata printr-un angajament de plata sau printr-un alt act, încheiat în forma autenticã."
9. Capitolul IV va avea urmãtorul titlu:
"Majorãri de întârziere şi penalitãţi"
10. Dupã articolul 13 alineatul 2 se introduce un alineat care va avea urmãtorul cuprins:
"Când o obligaţie bugetarã se stinge prin compensare, majorãrile de întârziere pentru neplata acestei obligaţii se calculeazã pana la data la care compensarea a devenit posibila, potrivit legii."
11. Articolul 13 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Cota majorãrilor de întârziere datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor, corelata cu rata medie a dobânzii practicate pe piata interbancara, la care se pot adauga cel mult 20 de puncte procentuale."
12. Dupã articolul 13 se introduce articolul 13^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - Nevãrsarea de cãtre plãtitorii obligaţiilor bugetare a sumelor calculate şi reţinute la sursa de cãtre aceştia, potrivit legii, se penalizeaza dupã cum urmeazã:
- cu 10% din suma reţinutã şi nevarsata pana la 30 de zile;
- cu 20% din suma reţinutã şi nevarsata mai mult de 30 de zile.
Penalitatea prevãzutã la alineatul precedent se aplica de cãtre organele competente, o singura data pentru aceeaşi suma reţinutã şi nevarsata, iar aceasta nu inlatura obligarea la plata majorãrilor de întârziere, conform legii."
13. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În cazul în care societãţile bancare nu respecta obligaţiile prevãzute la art. 11 alin. 3, majorãrile de întârziere datorate pentru neplata în termen, prevãzute la art. 13, sunt suportate de cãtre acestea."
14. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Nu se datoreazã majorãri de întârziere pentru sumele datorate cu titlu de majorãri, penalitãţi şi amenzi de orice fel, stabilite potrivit legii. De asemenea, nu se datoreazã majorãri de întârziere la sumele reţinute prin poprire pe salariu şi pe pensia debitorului, din suma datoratã."
15. Dupã articolul 16 alin. 1 se introduce un alineat, care va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru motive temeinice, înfiinţarea mãsurilor de asigurare poate fi cerutã şi în cazul în care creanţele bugetare urmeazã a se stabili în alt mod decât cel prevãzut la alin. 1, dispoziţiile Codului de procedura civilã privind ordonanta preşedinţialã fiind aplicabile."
16. Articolul 16 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru acţiunile prevãzute la alin. 1 şi 2 nu se datoreazã depunerea de cauţiuni."
17. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Impotriva actelor de aplicare a mãsurilor asiguratorii, cel interesat poate face contestaţie la instanta judecãtoreascã competenta, dacã legea nu prevede altfel."
18. Articolul 24 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru creanţele bugetare administrate de cãtre Ministerul Finanţelor, precum şi pentru cele gestionate de cãtre instituţiile publice, constând în venituri stabilite prin lege, care constituie resurse ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, dupã caz, sunt abilitate sa aducã la îndeplinire mãsurile asiguratorii şi sa efectueze procedura de executare silitã prevãzutã de prezenta ordonanta, organele de specialitate ale direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unitãţile subordonate acestora, unitãţile subordonate Direcţiei generale a vamilor numai pentru creanţele determinate în vama, care sunt denumite în continuare organe de executare.
Creanţele trezoreriei statului, astfel cum sunt definite de reglementãrile legale în materie, se executa silit de cãtre organele de specialitate competente sa gestioneze bugetul trezoreriei statului.
Creanţele bugetare care se încaseazã, se administreazã, se contabilizeaza şi se utilizeazã de instituţiile publice, provenite din veniturile extrabugetare, precum şi cele rezultate din raporturi juridice contractuale, se executa prin împuterniciţi proprii, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
În cazul în care instituţiile publice transmit spre executare silitã organelor prevãzute la alin. 1, debite reprezentând venituri extrabugetare, sumele realizate astfel se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local, dupã caz."
19. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Titlurile executorii, astfel cum sunt definite de reglementãrile legale în vigoare, emise de organele competente, care privesc creanţe bugetare, se transmit în termen de 30 de zile de la emitere, spre executare silitã, potrivit legii, organelor prevãzute la art. 24, în a cãror raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul debitorul ori unde acesta este luat în evidenta fiscalã."
20. Articolul 27 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru efectuarea procedurii de executare silitã este competent organul de executare în a carei raza teritorialã se gãsesc bunurile urmaribile, coordonarea întregii executãri revenind organului în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul sau unde este luat în evidenta fiscalã debitorul, dupã caz. În cazul în care executarea silitã se face prin poprire, organul de executare coordonator poate proceda la aplicarea acestei mãsuri de executare asupra terţului poprit, indiferent de locul unde îşi are sediul sau domiciliul.
Atunci când organul de executare coordonator constata ca exista pericolul evident de înstrãinare, substituire sau de sustragere de la executarea silitã a bunurilor şi veniturilor urmaribile ale debitorului, poate proceda la indisponibilizarea acestora, indiferent de locul în care se gãsesc bunurile."
21. Articolul 35 alineatul 1 litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) sa între în orice incinta de afaceri a debitorului, persoana juridicã, sau în alte incinte unde acesta îşi pãstreazã bunurile, în scopul identificarii bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit;"
22. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Cheltuielile de executare silitã a creanţelor bugetare se suporta din bugetul Ministerului Finanţelor, al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sau al instituţiilor publice, dupã caz."
23. Articolul 42 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Poprirea se considera înfiinţatã la data la care terţul poprit, prin înştiinţarea trimisa organului de executare, confirma ca datoreazã sume de bani debitorului, sau la data expirãrii termenului prevãzut la alineatul precedent."
24. Articolul 42 alineatul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul în care sumele datorate debitorului sunt poprite de mai mulţi creditori, terţul poprit va anunta în scris despre aceasta pe creditori şi va proceda la distribuirea sumelor potrivit ordinii de preferinta prevãzute la art. 71."
25. Articolul 43 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"În mãsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate, la data sesizãrii societãţii bancare, potrivit alin. 1, sumele existente, precum şi cele provenite din încasãrile zilnice în conturile în lei şi în valuta sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizarii şi pana la achitarea integrala a obligaţiilor bugetare, societatea bancarã nu va face nici o plata care ar diminua suma supusã indisponibilizarii, cu excepţia sumelor necesare plãţii drepturilor salariale."
26. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Dacã terţul poprit înştiinţeazã organul de executare ca nu datoreazã vreo suma de bani debitorului urmãrit sau nu respecta dispoziţiile art. 42 alin. 6 şi 7 şi ale art. 43, precum şi în cazul în care invoca alte neregularitãţi în legatura cu drepturile şi obligaţiile pãrţilor privind înfiinţarea popririi, instanta judecãtoreascã în a carei raza teritorialã se afla domiciliul sau sediul terţului poprit, la cererea organului de executare ori a altei pãrţi interesate, pe baza probelor administrate, va pronunţa menţinerea sau desfiinţarea popririi.
Judecata se face cu precãdere.
Instanta poate aplica o amenda civilã de la 50.000 lei la 1.000.000 lei terţului poprit, în cazul în care acesta nu respecta obligaţiile ce-i revin, potrivit legii, privind efectuarea instiintarilor, reţinerilor, precum şi pentru neîndeplinirea oricãrei alte obligaţii ce-i revine în legatura cu poprirea."
27. Dupã articolul 48 alineatul 1 se introduce un alineat cu urmãtorul cuprins:
"În cazul în care bunurile sechestrate constau în sume în lei sau în valuta, acestea se ridica şi vor fi depuse, cel mai târziu a doua zi, la unitãţile specializate."
28. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - O data cu aplicarea sechestrului, organul de executare face şi evaluarea bunurilor sechestrate.
Dacã evaluarea bunurilor sechestrate necesita cunoştinţe de specialitate, organele de executare, dupã stabilirea unei valori estimative, pot utiliza pentru aceasta servicii prestate de organe sau persoane specializate, care nu se supun reglementãrilor privind achiziţiile publice. Despre aceasta va face menţiune în procesul-verbal de sechestru.
În cazul prevãzut la alin. 2, evaluarea se va face dupã întocmirea procesului-verbal de sechestru, documentul prin care se efectueazã evaluarea constituind anexa la procesul-verbal de sechestru. O copie a acestui document se va comunica debitorului."
29. Articolul 53 alineatul 2 se abroga.
30. Articolul 58 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Organul de executare va întocmi un proces-verbal de identificare a bunului supus executãrii, dispoziţiile art. 46 şi 47 aplicându-se în mod corespunzãtor."
31. Articolul 59 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Organele de executare au obligaţia ca, de îndatã ce au întocmit procesul-verbal de identificare a imobilului, sa comunice debitorului o somaţie care va cuprinde toate datele de identificare a bunului, menţiunea ca s-a luat mãsura înscrierii somaţiei în evidentele de publicitate imobiliarã, precum şi aceea ca, dacã nu se face plata sumei datorate în termen de 5 zile, se va proceda la executarea silitã a imobilului."
32. Articolul 63 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Dupã comunicarea somaţiei şi în tot cursul executãrii silite, organul de executare poate numi un administrator-sechestru, dacã aceasta mãsura este necesarã pentru administrarea imobilului urmãrit, a chiriilor, a arendei şi a altor venituri obţinute din administrarea acestuia, inclusiv pentru apãrarea în litigii privind imobilul respectiv."
33. Articolul 65 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Cu cel puţin 10 zile înainte de data fixatã pentru ţinerea licitaţiei, organul de executare este obligat sa aducã la cunostinta celor interesaţi, prin anunţuri în ziare de larga circulaţie, prin afişarea anunţurilor de vânzare pe imobilul scos la vânzare, la sediul sau şi al consiliului local în a carei raza teritorialã este situat imobilul, precum şi la locul stabilit pentru ţinerea licitaţiei, dacã acesta este altul decât cel unde se afla imobilul. Când se considera necesar, publicitatea vânzãrii se poate face şi prin orice alte mijloace de informare. Totodatã, despre data, ora şi locul licitaţiei va fi înştiinţat debitorul şi administratorul-sechestru."
34. Articolul 70 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Dacã suma ce reprezintã atât creanta bugetarã, cat şi cheltuielile de executare, este mai mica decât suma realizatã prin executare silitã, cu diferenţa se va proceda la compensare, potrivit art. 87, sau se restituie, la cerere, debitorului."
35. Articolul 71 alineatul 1 partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul în care executarea silitã, de competenta organelor prevãzute la art. 24, a fost pornitã de mai mulţi creditori sau când, pana la eliberarea şi distribuirea sumei rezultate din executare, au depus şi alţi creditori titlurile lor, aceste organe vor proceda la distribuirea sumei potrivit urmãtoarei ordini de preferinta, dacã legea nu prevede altfel."
36. Articolul 73 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Creditorii care nu au participat la executarea silitã pot depune titlurile lor în vederea participãrii la distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, numai pana la data întocmirii de cãtre organele de executare a procesului-verbal privind eliberarea sau distribuirea acestor sume."
37. Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - Eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silitã se va face numai dupã trecerea unui termen de 15 zile de la data depunerii sumei, când organul de executare va proceda, dupã caz, la eliberarea sau distribuirea sumei, cu înştiinţarea pãrţilor şi a creditorilor care şi-au depus titlurile."
38. Articolul 82 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"La cererea temeinic justificatã a debitorilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, alte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi consiliile locale şi judeţene pot acorda:
a) amânãri şi eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare;
b) scutiri şi reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;
c) amânãri, eşalonãri, scutiri sau reduceri de majorãri de întârziere."
39. Dupã articolul 82 alineatul 2 se introduce un alineat cu urmãtorul cuprins:
"Pentru creanţele bugetelor locale şi judeţene, dupã caz, înlesnirile la plata pot fi acordate, în condiţiile prezentei ordonanţe, numai de cãtre consiliile locale ori judeţene."
40. Articolul 82 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Prin ordin al ministrului finanţelor se vor stabili procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata privind creanţele bugetare administrate de Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi consiliile locale şi judeţene vor stabili, cu avizul Ministerului Finanţelor, procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor privind plata creanţelor bugetare pe care le administreazã."
41. Articolul 82 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Înlesnirile la plata pot fi acordate atât înaintea începerii executãrii silite, cat şi în timpul efectuãrii acesteia. Pentru acordarea înlesnirilor, organul de executare poate cere debitorului sa constituie garanţii corespunzãtoare, potrivit legii."
42. Articolul 86 litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) cele de rambursat de la bugetul de stat;"
43. Articolul 87 alineatul 1 liniuta 1 va avea urmãtorul cuprins:
"- cu obligaţii bugetare restante, începând cu cele mai vechi, din anii precedenti;"
44. Articolul 87 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"În sensul alineatului precedent, prin obligaţii bugetare din anii precedenti se înţelege debitul, precum şi majorãrile de întârziere aferente, a cãror plata se face în condiţiile art. 8,"
45. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - Rambursarea sumelor provenind din taxa pe valoarea adãugatã şi restituirea sumelor provenind din accize se fac conform prevederilor legale aplicabile în materie. Organele fiscale competente vor efectua, potrivit art. 86 şi 87, compensãri cu obligaţii bugetare mai vechi provenite din taxa pe valoarea adãugatã sau accize, dupã caz. Dacã, dupã efectuarea acestei compensãri mai rãmân sume de rambursat din taxa pe valoarea adãugatã sau de restituit din accize, dupã caz, organul fiscal competent va proceda la compensarea cu alte obligaţii bugetare, potrivit art. 87.
Sumele rãmase dupã efectuarea compensãrii prevãzute de alin. 1 se restituie, la cererea plãtitorilor."
46. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - Dreptul de a cere compensarea sau restituirea sumelor privind obligaţiile bugetare se prescrie în termen de 5 ani de la data încheierii anului financiar în care a luat naştere dreptul la compensare sau la restituire."
47. Articolul 93 alineatul 2 litera e) se abroga.
48. Articolul 93 alineatul 2 litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) când, potrivit legii, debitorul, persoana juridicã, îşi înceteazã existenta şi au rãmas neachitate obligaţii bugetare."
48. Articolul 98 litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) în termen de 3 ani de la data naşterii dreptului de a cere executarea silitã pentru creanţele bugetare provenind din amenzi ori reprezentând alte creanţe bugetare decât cele prevãzute la lit. a), precum şi pentru majorãrile de întârziere aferente."
49. Articolul 99 litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) pe data întocmirii, în condiţiile prezentei ordonanţe, a actului de constatare a insolvabilitatii debitorului."
50. Articolul 100 litera f) se abroga.
51. Articolul 103 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103. - Cererile prevãzute la art. 102 se vor inainta instanţelor judecãtoreşti numai cu aprobarea direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi sunt scutite de consemnarea vreunei cauţiuni."
52. Articolul 104 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 104. - În cazul în care asupra aceloraşi venituri ori bunuri ale debitorului a fost pornitã executarea, atât pentru realizarea titlurilor executorii privind creanţe bugetare, cat şi pentru titluri ce se executa în condiţiile prevãzute de alte dispoziţii legale, executarea silitã se va face, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe, de cãtre organele de executare prevãzute de aceasta."
53. Articolul 106 alineatul 2 se abroga.
54. Articolul 108 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 108. - Creanţele bugetare, altele decât cele pentru care executarea silitã se efectueazã de cãtre organele Ministerului Finanţelor prevãzute la art. 24, se executa prin împuterniciţi proprii ai Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, ai organelor administraţiei publice centrale sau locale, precum şi ai instituţiilor publice, dupã caz."
55. Dupã articolul 108 se introduce articolul 108^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 108^1. - Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, organele administraţiei publice centrale sau locale, precum şi instituţiile publice, pot constitui începând cu 1 ianuarie 1998, fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din aparatul propriu şi din unitãţile subordonate, dupã caz, prin reţinerea unei cote de 3% din sumele încasate la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, prin executare silitã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe."
56. Dupã articolul 110 se introduce articolul 110^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 110^1. - Sumele recuperate în contul cheltuielilor de executare silitã vor fi utilizate de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de direcţiile judeţene de munca şi protecţie socialã şi Direcţia generalã de munca şi protecţie socialã a municipiului Bucureşti, dupã caz, pentru procurarea de bunuri de natura mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar necesare desfãşurãrii activitãţii organelor de executare silitã.
Lista bunurilor de natura celor menţionate la alineatul precedent va fi aprobatã de Ministerul Finanţelor sau de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, dupã caz, iar procurarea lor se va face cu respectarea prevederilor legale privind achiziţionarea bunurilor şi serviciilor pentru instituţiile publice."
ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României, cu actualizarea şi renumerotarea corespunzãtoare a articolelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneazã:
--------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: