Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 51 din 23 iulie 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 51 din 23 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 680 din 28 iulie 2004
ORDONANTA nr. 51 din 23 iulie 2004
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 680 din 28 iulie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.26 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. I
<>Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 424/2002 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) vehicul - orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel puţin doua axe sau un ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorca ori remorca tractata de acesta;
b) utilizatori - persoane fizice sau juridice care deţin vehicule înmatriculate în România, denumite în continuare utilizatori romani, sau care deţin vehicule înmatriculate în alte state, denumite în continuare utilizatori strãini;
c) distribuitori - persoanele juridice agreate de cãtre Compania Nationala de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., în condiţii ce vor fi publicate în normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale şi personalul din reţeaua proprie a Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. cu sarcini de serviciu în acest domeniu, care încaseazã tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România şi care elibereazã rovinietele care atesta achitarea acestui tarif.
(2) Începând cu data de 1 iulie 2002 se introduce tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, denumit în continuare tarif de utilizare, pentru toate vehiculele înmatriculate şi implicit pentru toţi utilizatorii romani şi strãini, structurat în funcţie de perioada de parcurs şi stationare, încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO), masa totalã maxima autorizata (MTMA) şi numãrul de axe, dupã caz.
(3) Pentru toate vehiculele de transport marfa având masa totalã maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone, tariful de utilizare se va aplica etapizat, conform anexei nr. 1.
(4) Pentru toate vehiculele de transport marfa având masa maxima autorizata mai mica de 12 tone şi pentru vehiculele destinate transportului de persoane, indiferent de masa totalã maxima autorizata a acestora, tariful de utilizare se va aplica etapizat, conform anexei nr. 2.
(5) Vehiculele de transport mixt, destinate prin construcţie pentru transportul de persoane şi de mãrfuri, în compartimente separate, se tarifeaza ca şi vehiculele de transport marfa, conform anexelor nr. 1 şi 2.
(6) Pentru plata tarifului de utilizare, prevãzute la alin. (2), utilizatorilor romani şi strãini li se elibereazã documentul care atesta dreptul de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, denumit rovinieta, pentru care Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va stabili modelul, forma şi condiţiile de eliberare.
(7) Tariful de utilizare este structurat în funcţie de durata de parcurs şi de stationare, astfel: 7 zile, 30 de zile, 6 luni şi 12 luni.
(8) Tariful de utilizare se aplica în mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii romani şi strãini ai reţelei de drumuri naţionale din România.
(9) Încasarea tarifului de utilizare şi eliberarea rovinietei se fac de cãtre distribuitori.
(10) În cazul schimbãrii deţinãtorului vehiculului sau al cedarii dreptului de folosinta, rovinieta îşi menţine valabilitatea.
(11) În cazul radierii din circulaţie a vehiculului, determinata de dezmembrarea acestuia sau de scoaterea definitiva din România, utilizatorului roman i se va returna, la cererea scrisã a acestuia şi cu avizul Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România S.A., contravaloarea tarifului de utilizare, corespunzãtoare perioadei de neutilizare."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Pentru toate vehiculele de transport prevãzute la art. 1 alin. (4), având masa totalã maxima autorizata de peste 12 tone inclusiv, tariful de utilizare se aplica în funcţie de numãrul de axe ale vehiculului şi de încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO).
(2) Pentru toate vehiculele de transport prevãzute la art. 1 alin. (4), având masa totalã maxima autorizata sub 12 tone, şi pentru toate vehiculele de transport persoane, indiferent de masa maxima autorizata, tariful de utilizare se aplica în funcţie de tipul vehiculului şi de încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO).
(3) În cazul în care documentele aflate la bordul vehiculului nu permit determinarea cu exactitate a datelor în funcţie de care se stabileşte tariful de utilizare, acesta se achitã la valoarea maxima a tipului de vehicul utilizat, prevãzutã în anexele nr. 1 şi 2, în funcţie de elementele identificate."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele deţinute în proprietate de unitãţile Ministerului Apãrãrii Naţionale, de unitãţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, de serviciile de ambulanta, de serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenta, astfel cum au fost reglementate în <>Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenta, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 363/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vehiculele folosite exclusiv pentru transportul în comun de cãlãtori, efectuat pe teritoriul administrativ al unei singure localitãţi, precum şi vehiculele deţinute în proprietate de Compania Nationala de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A."
4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Utilizatorii romani vor achitã distribuitorilor tariful de utilizare, obligatoriu pentru perioade de parcurs şi stationare de câte 12 luni, cu posibilitatea achitãrii în 4 rate trimestriale.
(2) Pentru autoturisme, plata tarifului de utilizare se achitã de cãtre utilizatorii romani numai integral."
5. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Utilizatorii strãini vor achitã tariful de utilizare în funcţie de durata de parcurs şi de stationare pe reţeaua de drumuri naţionale din România, astfel: 7 zile, o luna, 6 luni şi 12 luni."
6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Utilizatorii strãini vor achitã tariful de utilizare în valuta liber convertibilã, la echivalentul tarifului exprimat în euro, sau în lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioarã datei achitãrii tarifului.
(2) Utilizatorii romani vor achitã tariful de utilizare în lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioarã datei achitãrii tarifului.
(3) Este obligatorie pãstrarea rovinietelor la bordul vehiculului, pe toatã perioada de parcurs sau de stationare în România, fãrã discontinuitate, şi prezentarea lor organelor de control definite la art. 9."
7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Responsabilitatea achitãrii tarifului de utilizare şi implicit a achiziţionãrii rovinietei, în ceea ce priveşte tipul şi valabilitatea acesteia, revine în exclusivitate utilizatorilor romani, iar în cazul utilizatorilor strãini aceasta revine în exclusivitate conducatorului auto al vehiculului.
(2) Rovinieta valabilã, adicã cea a carei durata de valabilitate nu este depãşitã, reprezintã dovada achitãrii tarifului de utilizare şi asigura dreptul de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România pe toatã durata de parcurs şi de şedere în România, fãrã discontinuitate.
(3) Autoritatea Rutiera Romana va elibera sau va viza licentele pentru utilizatorii romani, numai dacã fac dovada achitãrii tarifului de utilizare."
8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Fapta utilizatorilor romani sau strãini de a circula fãrã a deţine rovinieta valabilã constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda.
(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevãzute la alin. (1) este prevãzut în anexa nr. 3.
(3) Sumele încasate în urma aplicãrii amenzilor se fac venit la bugetul de stat în proporţie de 75%, diferenţa de 25% revenind Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. sau Ministerului Administraţiei şi Internelor, dupã caz.
(4) Contravenienţii au obligaţia ca în termen de 48 de ore de la aplicarea amenzii contravenţionale sa achite tariful de utilizare.
(5) Conducãtorilor vehiculelor înmatriculate în alte state li se vor aplica amenzi contravenţionale numai în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, la ieşirea din România.
(6) O data cu aplicarea amenzii contravenţionale, conducãtorilor vehiculelor înmatriculate în România, care circula fãrã a avea rovinieta valabilã, li se retine certificatul de înmatriculare al vehiculului şi, dupã caz, utilizatorului roman i se retine licenta, pana la prezentarea dovezii de achitare a tarifului de utilizare.
(7) Lipsa rovinietei valabile pentru un utilizator strãin poate fi motivatã de organele poliţiei rutiere în cazul blocarii fortuite a unui vehicul din cauza unor calamitati naturale, a unui accident sau a reţinerii conducatorului vehiculului de cãtre autoritãţile în drept. În aceste cazuri utilizatorul strãin va prezenta reprezentanţilor Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România S.A. din agenţiile din punctele de control al trecerii frontierei, la ieşirea din ţara, documente justificative încheiate de organele poliţiei rutiere, organele judecãtoreşti şi, în plus, dacã este cazul, dovada repararii vehiculului într-un atelier de reparatie atestat de Regia Autonomã «Registrul Auto Roman». Dovada blocarii fortuite a vehiculului sau a reţinerii conducatorului vehiculului nu scuteşte utilizatorul strãin de plata tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier pe intreaga perioada cuprinsã între data intrãrii şi data iesirii din România, ci justifica neaplicarea amenzii contravenţionale."
9. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 8 se fac de cãtre:
a) personalul împuternicit din cadrul Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.;
b) personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în numele Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.;
c) personalul împuternicit din Ministerul Administraţiei şi Internelor, care indruma, supravegheazã şi controleazã circulaţia pe reţeaua rutiera din România, în situaţia când efectueazã controlul tarifului de utilizare fãrã personalul menţionat la lit. a) şi b);
d) personalul poliţiei de frontiera care îşi desfãşoarã activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, împreunã cu personalul prevãzut la lit. a)."
10. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 8 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
11. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Aplicarea tarifului de utilizare nu exonereaza utilizatorii romani şi strãini de la plata celorlalte tarife percepute de cãtre Compania Nationala de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., prevãzute de legislaţia în vigoare."
12. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Sumele încasate în urma aplicãrii tarifelor de utilizare se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrãrilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparatie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plati în numele autoritãţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrazilor.
(2) În cazul pierderii sau distrugerii rovinietelor de cãtre distribuitori, aceştia sunt obligaţi sa achite Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România S.A., pentru fiecare rovinieta, contravaloarea tarifului de utilizare pentru o perioada de 12 luni de la data constatãrii, pentru un vehicul de transport marfa cu masa totalã maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone, cu minimum 4 axe şi clasa de emisii poluante NON EURO, echivalentul în lei la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioarã datei achitãrii tarifului.
(3) În cazul pierderii sau distrugerii accidentale a rovienetei:
a) utilizatorul roman este obligat sa publice în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, elementele de identificare şi de personalizare a rovinietei, declarand-o nulã. În baza dovezii declaraţiei de anulare, a unei declaraţii pe propria rãspundere, a unui document constatator eliberat de organele de poliţie, care sa ateste cauzele care au condus la distrugere sau condiţiile în care s-a produs furtul, precum şi a documentului, respectiv facturii care atesta achitarea contravalorii tarifului de utilizare, utilizatorul roman va solicita Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. eliberarea unui duplicat al rovinietei pierdute sau distruse;
b) conducãtorul unui vehicul înmatriculat în alta ţara va solicita reprezentanţilor Companiei Naţionale de Autostrazi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., pe baza unui document constatator eliberat de organele de poliţie, care sa ateste cauzele care au condus la distrugere sau condiţiile în care s-a produs furtul, a unei declaraţii pe propria rãspundere privind pierderea sau furtul formularului de rovinieta, precum şi a facturii care atesta achitarea contravalorii tarifului de utilizare, eliberarea unei roviniete duplicat pentru perioada respectiva justificatã. Pentru restul perioadei de utilizare este obligatorie deţinerea rovinietei valabile.
(4) Preţul duplicatului formularului de rovinieta este de 10 euro sau echivalentul în lei la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioarã datei eliberãrii.
(5) Falsificarea rovinietelor, deţinerea sau utilizarea de formulare false constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit prevederilor art. 282 din Codul penal."
13. Articolul 12^1 se abroga.
14. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta ordonanta."
15. Dupã articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 15, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Prezenta ordonanta transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999, cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene nr. L 187/42 din 20 iulie 1999, numai în ceea ce priveşte tarifarea utilizãrii infrastructurii de transport rutier."
16. În cuprinsul anexelor nr. 1 şi 2, dispoziţiile privind introducerea etapizata a tarifului de utilizare pentru durata de parcurs şi stationare de o zi se abroga.
17. La anexa nr. 2 "Introducerea etapizata a tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România de la 1 iulie 2002 pentru autovehicule având masa totalã maxima autorizata sub 12,0 tone şi pentru autovehicule de transport pasageri", la coloana "Tip vehicul" se înlocuiesc urmãtoarele sintagme:
- "marfa 0-3,5 t" se înlocuieşte cu sintagma "marfa/0 < MTMA < 3,5 t";
- "marfa 3,5-7,0 t" se înlocuieşte cu sintagma "marfa/3,5 ≤ MTMA < 7,0 t";
- "marfa 7,0-12 t" se înlocuieşte cu sintagma "marfa/7,0 ≤ MTMA < 12 t".
18. Dupã anexa nr. 2 se introduce anexa nr. 3 prevãzutã în anexa la prezenta ordonanta.
ART. II
Termenii "autovehicule", precum şi "proprietar şi posesor" utilizaţi în cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 424/2002 , se înlocuiesc cu noţiunea "vehicule" şi, respectiv, cu termenul "utilizatori".
ART. III
Prevederile prezentei ordonanţe se vor aplica şi pentru contractele aflate în derulare, pentru achitarea în rate a tarifului de utilizare, începând cu data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. IV
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va actualiza Normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, aprobate prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.433/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 819 din 13 noiembrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. V
<>Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 424/2002 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia de cãtre Parlament.
ART. VI
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.


ANEXA
(Anexa nr. 3 la <>Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 )



CUANTUMUL
amenzii contravenţionale aplicabile utilizatorilor în cazul lipsei
rovinietei valabile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cuantumul amenzii contravenţionale [lei]
Tipul vehiculului ─────────────────────────────────────────
minim maxim
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
MTMA ≥ 12 t cu minimum 4 axe (inclusiv) 45.000.000 70.000.000

MTMA ≥ 12 t cu maximum 3 axe (inclusiv) 35.000.000 55.000.000

7 t ≤ MTMA < 12,0 t 25.000.000 40.000.000

3,5 t ≤ MTMA < 7,0 t 15.000.000 25.000.000

0 < MTMA < 3,5 t 10.000.000 15.000.000

autobuz 30.000.000 45.000.000

microbuz 15.000.000 25.000.000

autoturism 3.000.000 4.500.000
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 23 iulie 2004.
Nr. 51.

----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016