Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. H pct. 3 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta se aplica oricãrei investigaţii tehnice a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã, produse pe teritoriul şi în spaţiul aerian al României.
(2) Prezenta ordonanta se aplica şi oricãrei investigaţii tehnice a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã, produse în afarã teritoriului şi spaţiului aerian al României, în condiţii de reciprocitate şi conform reglementãrilor internaţionale la care România este parte, atunci când:
a) este implicata o aeronava înregistratã în România, iar statul care are jurisdicţia teritorialã asupra cazului nu efectueazã investigatia tehnica;
b) este implicata o aeronava operata de un operator aerian roman, iar statul pe teritoriul cãruia s-a produs evenimentul sau statul de înmatriculare a aeronavei nu efectueazã investigatia tehnica.
(3) Investigatia tehnica a accidentelor şi incidentelor grave din aviaţia civilã este obligatorie. Alte incidente din aviaţia civilã pot fi investigate tehnic atunci când organismul permanent prevãzut la art. 2 alin. (2) apreciazã ca se pot formula concluzii necesare pentru siguranta zborului.
ART. 2
(1) Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabilã cu organizarea, conducerea şi controlul activitãţilor de investigatie tehnica a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã în cazurile prevãzute la art. 1.
(2) Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare, printr-un organism specializat şi permanent, conducerea sau controlul, dupã caz, al investigatiilor tehnice.
(3) Organismul permanent prevãzut la alin. (2) poate fi asistat, în caz de nevoie, de o comisie de investigatie tehnica numita prin ordin al ministrului transporturilor şi poate apela la specialişti din domenii conexe.
(4) În cadrul activitãţii de investigatie tehnica organismul permanent şi membrii comisiei de investigatie tehnica funcţioneazã independent de agenţii aeronautici civili responsabili cu pregãtirea şi cu licentierea personalului, autorizarea operatorilor aerieni, certificarea, operarea şi întreţinerea aeronavelor civile, controlul traficului aerian, exploatarea aeroportului şi, în general, vor acţiona independent de orice persoana fizica sau juridicã ale carei interese pot intra în conflict cu activitatea desfasurata.
ART. 3
(1) Organismul permanent poate delega efectuarea, totalã sau parţialã, a investigatiei tehnice organismului echivalent al unui alt stat care este parte contractantã la Convenţia privind aviaţia civilã internationala, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu aprobarea ministrului transporturilor.
(2) Organismul permanent poate accepta efectuarea totalã sau parţialã a investigatiei tehnice în baza unei delegari primite din partea organismului echivalent al unui alt stat care este parte contractantã la Convenţia privind aviaţia civilã internationala, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu aprobarea ministrului transporturilor.
ART. 4
În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi se definesc astfel:
1. conducãtorul investigatiei - persoana fizica care, pe baza calificarilor sale, a primit responsabilitatea de a organiza, conduce şi controla o investigatie tehnica;
2. cauze - acţiuni, omisiuni, evenimente sau condiţii, precum şi/sau orice combinatie a acestora, care conduc la un accident sau incident;
3. incident grav*) - un incident ale cãrui circumstanţe arata ca un accident ar fi fost pe cale de a se produce;
--------
*) Lista cuprinzând exemple de incidente grave este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
4. inregistrator de date de zbor - orice tip de dispozitiv de înregistrare instalat pe o aeronava în scopul sprijinirii investigatiei tehnice a accidentelor şi incidentelor;
5. investigatie tehnica - acţiunea desfasurata în scopul prevenirii accidentelor sau incidentelor, care include colectarea şi analiza informaţiilor, elaborarea unor concluzii, inclusiv stabilirea cauzelor şi, dacã este cazul, stabilirea unor recomandãri de siguranta a zborului;
6. ranire grava - o rana suferitã de o persoana în cursul unui accident şi care:
a) în intervalul de 7 zile de la data accidentului a necesitat spitalizarea pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
b) are ca rezultat o fractura de os (cu excepţia fracturilor simple la degete sau la nas);
c) implica ruperi sau sfasieri ale tesuturilor, care sunt cauza unor hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
d) implica leziunea oricãrui organ intern;
e) implica arsuri de gradul doi sau trei sau orice alte arsuri care acoperã mai mult de 5% din suprafata corpului;
f) rezulta din expunerea la material biologic infectios sau la radiatii periculoase;
7. ranire mortala - ranirea unei persoane într-un accident care are ca urmare decesul acesteia în decurs de 30 de zile de la data producerii accidentului;
8. recomandãri privind siguranta zborului - orice propunere a organismului permanent care efectueazã investigatia tehnica, bazatã pe informaţii rezultate din investigatie, facuta în scopul prevenirii altor accidente şi incidente.
CAP. 2
Desfãşurarea investigatiei tehnice a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã
ART. 5
(1) Obiectivul investigatiei tehnice îl reprezintã prevenirea producerii accidentelor sau incidentelor prin determinarea realã a cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la producerea acestora şi prin stabilirea recomandãrilor necesare pentru siguranta zborului.
(2) Investigatia tehnica nu urmãreşte stabilirea de vinovaţii şi responsabilitãţi.
ART. 6
În scopul protejãrii probelor şi a locului accidentului sunt interzise accesul altor persoane decât al celor autorizate potrivit legii, precum şi orice acţiune asupra aeronavei, epavei, resturilor aeronavei şi conţinutului acesteia, cu excepţia urmãtoarelor cazuri:
a) atunci când intervenţia are ca scop:
- salvarea vieţii omeneşti şi a animalelor;
- limitarea distrugerilor datorate incendiului sau altor cauze;
- recuperarea şi protejarea materialelor periculoase, trimiterilor poştale şi a valorilor transportate de aeronava;
b) atunci când intervenţia este autorizata de organele judiciare, ţinându-se seama de propunerile conducatorului investigatiei tehnice sau, în lipsa acestuia, ale investigatorului aflat la fata locului.
ART. 7
(1) Urmãtoarele persoane au obligaţia sa notifice orice accident sau incident grav:
a) comandantul aeronavei implicate ori, dacã acesta este decedat sau în imposibilitate de a notifica, operatorul aeronavei;
b) administratorul aerodromului civil, în cazul în care accidentul sau incidentul grav s-a produs pe aerodrom sau în vecinãtatea acestuia.
(2) Notificarea se transmite prin orice mijloc de comunicaţie organismului permanent, în cel mult 6 ore de la producerea evenimentului.
(3) Notificarea va conţine, pe cat posibil, urmãtoarele informaţii:
a) tipul evenimentului: accident sau incident;
b) constructorul, modelul, naţionalitatea, înmatricularea, numãrul de serie al aeronavei;
c) numele deţinãtorului, al operatorului aeronavei;
d) numele pilotului comandant;
e) data şi ora producerii accidentului sau incidentului;
f) ultimul punct de decolare şi punctul planificat de aterizare;
g) poziţia aeronavei fata de puncte definite geografic, latitudinea şi longitudinea;
h) numãrul membrilor echipajului şi al pasagerilor aflaţi la bord, decedati sau rãniţi grav, numãrul altor persoane decedate sau ranite grav;
i) descrierea cat mai amãnunţitã a modului în care s-a produs evenimentul şi a distrugerilor cauzate aeronavei;
j) mãsuri imediate întreprinse pentru înlãturarea consecinţelor evenimentului, precum şi organele de intervenţie şi salvare, organele de constatare şi de cercetare penalã sau orice alte organe autorizate, potrivit legii, sesizate şi/sau care au intervenit la locul producerii evenimentului;
k) caracteristicile fizice ale locului accidentului sau incidentului, posibilitãţi de acces;
l) identificarea persoanei care transmite notificarea.
ART. 8
Ministerul Transporturilor stabileşte criteriile pe baza cãrora sunt selecţionate persoanele competente pentru activitatea de investigatie tehnica. Persoanele astfel selecţionate sunt împuternicite şi îşi exercita atribuţiile în baza legitimatiei speciale, ale carei model şi conţinut se aproba prin ordin al ministrului transporturilor.
ART. 9
În vederea efectuãrii investigatiei tehnice conducãtorul investigatiei şi membrii comisiei de investigatie tehnica colaboreazã cu organele judiciare în situaţiile în care acest lucru este necesar, potrivit legii, şi au urmãtoarele drepturi:
a) acces liber la locul producerii accidentului sau incidentului, la aeronava, la conţinutul şi la resturile acesteia;
b) inventarierea probelor şi controlul indepartarii componentelor şi încãrcãturii aeronavei;
c) acces imediat la inregistratoarele de zbor şi la conţinutul acestora, precum şi la orice fel de alte înregistrãri;
d) acces imediat la rezultatele examinãrii victimelor şi ale analizelor efectuate pe probe prelevate de la acestea;
e) acces imediat la rezultatele testelor efectuate asupra persoanelor implicate în operarea aeronavei sau asupra probelor prelevate de la acestea;
f) audierea martorilor;
g) acces liber la orice informaţii necesare investigatiei tehnice, deţinute de proprietarul, operatorul sau de producãtorul aeronavei şi de cãtre autoritãţile responsabile pentru aviaţia civilã, traficul aerian şi exploatarea aeroportuara.
ART. 10
(1) Personalul din cadrul organismului permanent, membrii comisiilor de investigatie tehnica şi specialiştii solicitati, dupã caz, sunt obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea în ceea ce priveşte desfãşurarea investigatiei tehnice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În scopul prevenirii altor accidente sau incidente organismul permanent poate comunica unele informaţii rezultate din investigatia tehnica autoritãţilor responsabile pentru siguranta zborurilor, organismelor interne sau internaţionale din domeniul aviaţiei civile, constructorilor de aeronave, unitãţilor care asigura servicii de întreţinere tehnica a aeronavelor ori a echipamentelor acestora, persoanelor fizice şi juridice care opereazã aeronave sau asigura formarea profesionalã a personalului din aviaţia civilã, precum şi oricãror persoane fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul aviaţiei civile.
(3) În timpul investigatiei tehnice organismul permanent poate emite recomandãri privind siguranta zborului, dacã, prin aplicarea imediata a acestora, se poate preveni producerea altor accidente sau incidente.
ART. 11
Durata investigatiei tehnice şi procedurile folosite se stabilesc de cãtre organismul permanent, având în vedere obiectivul investigatiei tehnice prevãzut la art. 5.
ART. 12
Pentru orice accident sau incident activitatea de investigatie tehnica se va încheia cu un raport, în funcţie de tipul şi de gravitatea accidentului sau incidentului, care va conţine, dupã caz, recomandãrile necesare privind siguranta zborului. La redactarea raportului se va tine seama de prevederile art. 5.
ART. 13
(1) Organismul permanent va face public raportul investigatiei tehnice în cel mai scurt timp, pe cat posibil în decurs de 12 luni de la data producerii evenimentului.
(2) Înainte de a se face public raportul, organismul permanent poate cere autoritãţilor, instituţiilor şi persoanelor implicate direct în evenimentul investigat sa facã observaţii asupra raportului. Acestea au obligaţia sa pãstreze confidenţialitatea în ceea ce priveşte conţinutul raportului.
(3) Raportul fãcut public va asigura confidenţialitatea asupra identitãţii persoanelor implicate direct în evenimentul investigat şi va conţine numai acele informaţii necesare stabilirii cauzelor accidentului sau incidentului investigat, precum şi prezentarea mãsurilor de siguranta a zborului.
ART. 14
Recomandãrile privind siguranta zborului, emise de organismul permanent, se aplica de cãtre persoanele juridice sau fizice, dupã caz, care desfãşoarã activitãţi în domeniul aviaţiei civile, iar Autoritatea Aeronautica Civilã Romana - R.A. va urmãri aplicarea acestora.
ART. 15
În cazul în care, dupã finalizarea investigatiei tehnice, sunt puse la dispoziţie organismului permanent date sau documente de natura sa aducã elemente noi sau sa infirme concluziile comisiei de investigatie, conducãtorul organismului permanent poate decide redeschiderea investigatiei tehnice.
ART. 16
(1) Constituie contravenţie, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa constituie infracţiune, şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei obstructionarea în orice mod şi prin orice mijloace a activitãţii de investigatie tehnica prin încãlcarea prevederilor art. 9.
(2) Constatarea contravenţiei, precum şi aplicarea sancţiunii se fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
(3) Dispoziţiile prezentului capitol se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. 3
Dispoziţii finale
ART. 17
Cheltuielile ocazionate de investigatia tehnica a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã, cu excepţia cheltuielilor de personal, vor fi suportate de cãtre Autoritatea Aeronautica Civilã Romana - R.A. şi vor fi deduse corespunzãtor din contribuţia acesteia la Fondul special al aviaţiei civile.
ART. 18
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
ANEXA 1
LISTA
cuprinzând exemple de incidente grave
Incidentele enumerate mai jos sunt exemple tipice de incidente grave. Aceasta lista nu este exhaustiva şi serveşte numai ca orientare pentru definitia incidentului grav:
- conflict de trafic aerian (coliziune posibila), care impune o manevra de evitare a abordajului sau a unei situaţii periculoase;
- evitarea în ultimul moment a contactului cu solul în zbor controlat (CFIT);
- întreruperea decolarii pe o pista închisã ori ocupatã sau orice decolare în timpul cãreia nu au fost asigurate separarile minime ale aeronavei fata de obstacole;
- încercarea de aterizare sau aterizarea pe o pista închisã ori ocupatã;
- defectiuni grave care afecteazã performanţele aeronavei în timpul decolarii sau urcarii;
- incendiu sau fum în compartimentele aeronavei sau incendiu la motor, chiar dacã acesta a fost stins prin mijloace proprii;
- orice eveniment care impune folosirea de cãtre echipajul de conducere a instalaţiei de oxigen pentru cazuri de urgenta;
- cedari structurale ale aeronavei, deteriorãri sau avarii ale motoarelor, care nu constituie accidente;
- funcţionarea necorespunzãtoare a unuia sau mai multor sisteme ale aeronavei, care afecteazã grav operarea acesteia;
- orice caz de incapacitate, în timpul zborului, a unui membru din echipajul de conducere;
- zborul în limita de combustibil care impune declararea unei stãri de urgenta;
- incidente la decolare sau la aterizare, precum depãşirea limitelor pistei de decolare/aterizare;
- cedari ale sistemelor, fenomene meteorologice, operarea în afarã anvelopei de zbor autorizate sau alte evenimente care ar fi putut determina dificultãţi de control al aeronavei;
- cedarea mai multor subsisteme ale unui sistem redundant indispensabil pentru controlul zborului şi al navigaţiei aeronavei.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: