Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 50 din 29 iulie 2003  pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 2002 (2002/000-586.01 - 2002/000-586.06), semnat la Bucuresti la 11 decembrie 2002    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 50 din 29 iulie 2003 pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 2002 (2002/000-586.01 - 2002/000-586.06), semnat la Bucuresti la 11 decembrie 2002

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 26 august 2003


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Componenta Agenţia de Autoritatea de Autoritatea Ministere de
programului implementare, aprobare a de linie competente
autoritatea proiectelor implementare din punct de
de contractare selectate vedere tehnic
şi agenţia (mecanism de
de plata selecţie a
proiectelor)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(1) (2) (3) (4)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Programe Ministerul Comitetul de
de Dezvoltãrii şi coordonare PHARE
coeziune Prognozei CES (Ministerul
economicã (MDP) Finanţelor
şi socialã Publice, Minis-
(investiţii) terul Educaţiei
şi Cercetãrii,
Ministerul Mun-
cii şi Solidari-
tatii Sociale,
Agenţia Nationala
de Ocupare a
Forţei de Munca,
Ministerul Lucra-
rilor Publice,
Transporturilor
şi Locuinţei,
Administraţia
Nationala a
Drumurilor,
Ministerul Apelor
şi Protecţiei
Mediului,
Ministerul
Administraţiei
Publice, Centrul
Naţional pentru
Pregãtire Tehnica
şi Profesionalã,
Ministerul
Integrãrii
Europene, alte
administraţii
relevante,
Delegaţia CE şi
alte instituţii
relevante iden-
tificate la nivel
naţional pentru
fiecare mãsura)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modernizarea Consiliul pentru MDP(lucrãri) Ministerul
şcolilor Dezvoltare Regionala Ministerul Educaţiei şi
profesionale (CDR) (Consortiile Educaţiei şi Cercetãrii
(lucrãri şi regionale conduse de Cercetãrii
servicii) ADR vor identifica (achiziţii)
(A) nevoile, vor evalua
aplicatiile şi vor
nominaliza membrii
în comitetul regional
de selecţie.)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Resurse Consiliul pentru ADR Ministerul
umane (B) Dezvoltare Regionala Muncii şi
(CDR) (Consortiile Solidaritãţii
regionale conduse de Sociale şi
ADR vor identifica Agenţia Nationala
nevoile, vor evalua de Ocupare a
aplicatiile şi vor Forţei de Munca
nominaliza membrii
în comitetul regional
de selecţie.)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Infrastruc- Consiliul Naţional ADR Ministerul
turi regi- pentru Dezvoltare Administraţia Lucrãrilor
onale (C1) Regionala (CNDR) Nationala Publice,
(maturitatea a Drumurilor Transporturilor
şi impactul proiec- pentru şi Locuinţei,
telor evaluate la drumurile Administraţia
nivel regional; lista naţionale Nationala a
proiectelor aprobatã Drumurilor,
de CDR; aprobarea Ministerul
finala de cãtre CNDR, Turismului,
având la baza Ministerul Apelor
aprobarea CDR) şi Protecţiei
Mediului (MDP,
ADR, Ministerul
Lucrãrilor
Publice,
Transporturilor
şi Locuinţei,
Ministerul Apelor
şi Protecţiei
Mediului,
Ministerul
Turismului)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
SAMTID Comitetul de Ministerul Ministerul
(C2) coordonare SAMTID Administra- Administraţiei
tiei Publice Publice,
Ministerul
Finanţelor
Publice,
Ministerul
Lucrãrilor
Publice,
Transporturilor
şi Locuinţei,
Ministerul Apelor
şi Protecţiei
Mediului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Asistenta MDP şi ADR
tehnica
(D)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dezvoltare MDP Ministerele
institutio- Ministerul interesate
nala Finanţelor şi agenţiile
Publice de dezvol-
tare
regionala
Asistenta
tehnica Ministerele
Înfrãţire interesate
institu- (beneficiari)
tionala
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Subprogramul 6 - 2002/000-586.06 (Total: 20,149 milioane euro)
Programe comunitare
2002/000-586.06.01 Participarea la programele comunitare
(17,149 milioane euro)
Pe baza deciziilor Consiliului de asociere şi a acordurilor, ţãrile candidate pot participa la unele programe şi agenţii ale Comunitãţii Europene.
În cadrul Programului PHARE naţional 2001 pentru România se asigura o alocare pentru a cofinanta contribuţia financiarã care trebuie sa fie plãtitã de România pentru a participa la aceste programe şi agenţii în urmãtorul an calendaristic (2003).
Alocarea totalã pentru programele Comunitãţii respecta principiul general ca un maximum de 10% din Programul naţional PHARE poate fi utilizat pentru o asemenea cofinantare. Participarea la programul de cercetare-dezvoltare nu se ia în calcul la stabilirea limitei de 10%.
Alocaţiile individuale estimate pentru programe specifice sunt detaliate într-o fişa separatã de informare.
Coordonarea participãrii României la programele comunitare şi agenţiile europene este responsabilitatea Ministerului Integrãrii Europene.
2002/000-586.06.02 Sprijin PHARE pentru participanţii la schemele
de mobilitate Erasmus şi Comenius din
Programul comunitar "Socrates II"
(3,00 milioane euro)
Schema finanţatã în cadrul acestui proiect va înlesni accesul studenţilor şi profesorilor preuniversitari romani la resurse educaţionale şi de instruire în Europa prin asigurarea finanţãrii suplimentare pentru toţi studenţii şi profesorii romani care participa la schemele de mobilitate (acţiunile 2.2 Erasmus şi Comenius) ale Programului comunitar "Socrates II". PHARE 2002 reprezintã o continuare a mecanismului şi activitãţilor stabilite în PHARE 2001 pentru studenţii din învãţãmântul superior şi o extindere a schemei de sprijin de care beneficiazã profesorii preuniversitari, în vederea creşterii posibilitãţilor de participare la cursurile europene de instruire a profesorilor.
Proiectul va sprijini:
a) mobilitatea studenţilor din învãţãmântul superior în cadrul programului Socrates, concentrandu-se pe sprijinirea mobilitatii pentru Acţiunea 2 Erasmus;
b) mobilitatea profesorilor preuniversitari în cadrul Acţiunii 2.2 Comenius, pentru cursurile de instruire a profesorilor.
Dat fiind nivelul ridicat al cererii de a participa la "Socrates II", proiectul va asigura accesul egal al tuturor participanţilor, indiferent de posibilitãţile lor financiare.
Schema va fi gestionata de Agenţia Nationala Socrates (ANS), care acţioneazã ca agenţie de implementare în baza acordului de finanţare ce va fi semnat cu Fondul Naţional din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. Acest acord stabileşte condiţiile pentru transferul cãtre Agenţia Nationala Socrates al fondurilor în întregime, criteriile pentru acordarea sprijinului participanţilor, prioritãţile, nivelul de finanţare, precum şi procedurile pentru luarea deciziilor şi raportare.
ANS este responsabilã pentru publicarea detaliilor proiectului şi verificarea transparenţei informãrii la nivel de universitate. Schema va fi implementata în conformitate cu regulile stabilite de ANS şi aprobate de delegaţia Comisiei Europene.
În ceea ce priveşte Erasmus, ANS va semna acordurile de grant cu universitãţile participante în schema. Granturile pentru beneficiarii finali vor fi alocate pe baza unui contract individual între universitate şi fiecare student.
Pentru Comenius vor fi acordate granturi profesorilor în baza acordurilor de grant încheiate direct între ANS şi beneficiari.


2. BUGET
- M● (milioane euro) -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Investiţii Construcţie Cofinantare
Subprogram (indicativ) institu- Total (bugetul
tionala PHARE
(indicativ) naţional)*)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.01 Criterii politice 14,80 4,20 19,00 4,90
Continuarea asistenţei pentru

programul "Copiii mai întâi";
Sprijin pentru strategia nationala
de imbunatatire a situaţiei romilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.02 Criterii economice 2,5 2,5
Implementarea restructurãrii
bãncii de economii CEC
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.03 Întãrirea 4,925 28,625 33,55 1,712
capacitãţii administrative
Întãrirea capacitãţii administrati-
ve de administrare a programelor
finanţate de la UE; Descentraliza-
rea şi dezvoltarea administraţiei
publice locale din România;
Continuarea procesului de dezvoltare
institutionala a Curţii de Conturi;
Sprijin pentru Planul strategic al
Ministerului Finanţelor Publice;
Întãrirea şi extinderea sistemului
de implementare a programului
SAPARD
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.04 Îndeplinirea 41,147 42,590 83,737 17,173
obligaţiilor acquisului
Întãrirea procesului de suprave-
ghere a asigurãrilor;
Continuarea sprijinului pentru
implementarea acquisului în
domeniul concurentei şi ajutorului
de stat;
Conectarea la sistemele DG TAXUD;
Supravegherea pieţei şi protecţia
consumatorului; Implementarea
prioritatilor acquisului social
şi în domeniul ocupãrii forţei de
munca; Supravegherea şi diagnosti-
carea bolilor la animale şi
nutritia animala;
Evacuarea pesticidelor; Asistenta
pentru sectorul energetic;
Aspecte financiare şi de siguranta
ale legislaţiei UE privind
transportul pe cai fluviale şi
rutier;
Instruire profesionalã pentru
sectoarele rutier, de cai fluviale
interne şi aerian; Managementul
informatiei, controlul şi
prevenirea HIV/SIDA şi bolilor
netransmisibile;
Transpunerea acquisului de mediu
(preparate chimice, poluare
industriala şi management de risc,
aer şi apa); Construcţie
institutionala pentru Ministerul
Sãnãtãţii şi Familiei pentru
adoptarea acquisului în domeniul
apei;
Întãrirea suplimentarã a contro-
lului la frontiere şi îmbunãtãţirea
managementului migratiei;
Modernizarea şi reforma agentiilor
de aplicare a legilor şi întãrirea
structurilor anticoruptie;
Asistenta pentru întãrirea
independentei şi functionarii
sistemului judiciar; Îmbunãtãţirea
şi aplicarea deciziilor şi
legislaţiei privind falimentul;
Întãrirea capacitãţii ONPCSB
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.05 Coeziune economicã 86,564 20,00 106,564 28,855
şi socialã
Construcţie institutionala pentru
coeziunea economicã şi socialã;
Investiţii în coeziunea economicã
şi socialã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2002/000-586.06 Programe comunitare 20,149 20,149 17,783
Participarea la programe comunitare
şi agenţii europene; Sprijin pentru
participanţii la programul
"Socrates II"
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 147,436 118,064 265,500 70,423
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-----------
*) Toate cofinantarile din bugetul public naţional aferente investiţiilor (de exemplu: scheme financiare, achiziţii de echipamente şi contracte de lucrãri) sunt furnizate pe baza cofinanţãrii comune ("joint co-financing") a contractelor din fonduri PHARE şi din fonduri de la bugetul public naţional, respectând regulile şi procedurile PHARE, cu excepţia cazurilor în care vor fi prevãzute în memorandumul de finanţare alte aranjamente specifice cu privire la anumite proiecte.
Asistenta tehnica pentru proiectare şi supraveghere poate fi finanţatã exclusiv de PHARE.

3. ARANJAMENTE DE IMPLEMENTARE
a) Managementul financiar şi de proiect de cãtre ţara candidata
Programul va fi administrat în conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizata PHARE (SID)*1)
Coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) va avea responsabilitatea de ansamblu în ceea ce priveşte programarea, monitorizarea şi implementarea programelor PHARE.
Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF) şi responsabilii cu autorizarea programului (RAP) vor asigura implementarea programelor în conformitate cu procedurile stipulate în Manualul SID şi în alte instrucţiuni ale Comisiei şi pregãtirea tuturor contractelor în conformitate cu Ghidul practic pentru PHARE, ISPA şi SAPARD*2).
Coordonatorul naţional al asistenţei şi responsabilul naţional cu autorizarea plãţilor vor fi împreunã responsabili pentru coordonarea între PHARE (inclusiv programele PHARE de cooperare transfrontaliera - CBC), ISPA şi SAPARD.
Fondul Naţional (FN) din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, condus de responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF), va superviza managementul financiar al programului şi va fi responsabil pentru raportarea cãtre Comisia Europeanã. Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii va avea responsabilitatea totalã pentru managementul financiar al fondurilor PHARE. El trebuie sa asigure respectarea regulilor, reglementãrilor şi procedurilor PHARE referitoare la achiziţii, raportare şi management financiar şi a regulilor Comunitãţii privind ajutorul de stat, precum şi funcţionarea unui sistem corespunzãtor de raportare şi informare privind proiectele. Aceasta include responsabilitatea pentru raportarea cazurilor existente sau suspecte de frauda şi neregularitãţi. Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii va avea rãspunderea completa totalã pentru fondurile PHARE ale unui program pana la încheierea acestuia.
--------------
*1) Luându-se în considerare regulile stabilite în anexa la Reglementarea Consiliului nr. 1.266/1999.
*2) Ghidul a înlocuit secţiunea F ("Achiziţii") a Manualului SID.

b) Mãrimea proiectelor
Toate proiectele vor fi mai mari de 2 milioane euro, cu excepţia urmãtoarelor:
2002/000-586.04.10 - Management şi instruire profesionalã pentru sectoarele de transport rutier, pe cai fluviale interne şi aerian (1,20 milioane euro): întãrirea instituţiilor de instruire implicate în aplicarea acquisului în domeniul transportului. Proiectul este util din punctul de vedere al impactului asupra capacitãţii instituţionale, dar nu necesita o alocare financiarã mai mare;
2002/000-586.04.16 - Asistenta pentru consolidarea independentei şi functionarii sistemului judiciar roman (1,80 milioane euro): proiect de înfrãţire institutionala (twinning);
2002/000-586.04.17 - Sprijin pentru îmbunãtãţirea şi aplicarea legislaţiei şi a deciziilor juridice privind falimentul (1,55 milioane euro): proiect de înfrãţire institutionala (twinning).

c) Termene de contractare şi efectuare a plãţilor
Contractele trebuie sa fie încheiate pana la 30 noiembrie 2004. Plãţile trebuie efectuate pana la 30 noiembrie 2005, cu excepţia proiectelor de investiţii în infrastructura din cadrul programului de coeziune economicã şi socialã, pentru care este permisã o perioada suplimentarã de un an. Astfel, data de expirare pentru efectuarea plãţilor pentru urmãtoarele proiecte de investiţii este stabilitã la 30 noiembrie 2006:
2002/000-586.05.02 - Subcomponenta A: Educaţie şi instruire tehnica şi profesionalã (TVET);
2002/000-586.05.02 - Subcomponenta C: Infrastructura regionala şi localã.

d) Recuperarea fondurilor
Orice neregularitate sau frauda doveditã, descoperitã în orice moment pe parcursul implementarii programului, va conduce la recuperarea fondurilor de cãtre Comisie.
Dacã implementarea unei mãsuri nu justifica o parte sau toatã suma alocata, Comisia va organiza o examinare corespunzãtoare a cazului, solicitând în special tarii beneficiare sa transmitã comentariile sale într-o anumitã perioada de timp şi sa ia mãsuri pentru corectarea oricãrei neregularitãţi.
Dupã examinarea la care se face referire în paragraful anterior, Comisia poate reduce, suspenda sau anula fondurile alocate mãsurilor respective dacã examinarea dezvaluie neregularitãţi, o combinare necorespunzãtoare a fondurilor sau nerespectarea uneia dintre condiţiile stipulate în memorandumul de finanţare şi, în special, orice schimbare semnificativã care afecteazã natura condiţiilor implementarii mãsurii, pentru care nu s-a solicitat aprobarea Comisiei.
În cazul în care Comisia considera ca o neregularitate nu a fost corectatã sau ca o parte a acţiunii ori intreaga acţiune nu justifica o parte sau intreaga suma alocata acesteia, Comisia va organiza o examinare corespunzãtoare a cazului şi va solicita tarii beneficiare sa transmitã comentariile sale într-o anumitã perioada de timp.
Dupã examinare, dacã ţara beneficiara nu a întreprins nici o mãsura corectiva, Comisia:
a) poate reduce sau anula orice avans;
b) poate anula toatã sau o parte din asistenta acordatã pentru mãsura.
Comisia este cea care va determina mãrimea unei corectii, ţinând cont de natura neregularitatii şi de dimensiunea oricãror deficiente în sistemele de management şi control.
Fondurile neutilizate pana la data expirãrii programului vor fi recuperate de cãtre Comisie. RNAF va transmite la finalul perioadei de efectuare a plãţilor prevãzute în memorandumul de finanţare o declaraţie finala, în scris, însoţitã de documente justificative, arãtând suma totalã contractatã şi plãtitã. Trebuie, de asemenea, sa fie inclusã o reconciliere bancarã finala care sa arate soldurile existente în FN/AI/OPCP.
Deşi dupã expirarea memorandumului de finanţare se recupereazã fondurile neutilizate sau neeligibile, poate fi emis un ordin complementar de recuperare dupã efectuarea unei auditari finale a credibilitatii şi consistentei contractelor şi plãţilor fãcute, precum şi a respectãrii prevederilor memorandumului de finanţare, ţinându-se cont de caracterul independent al auditului final.
Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF) va asigura rambursarea oricãror fonduri neutilizate sau a oricãror sume plãtite eronat, în 60 de zile calendaristice de la data notificãrii. În cazul în care RNAF nu restituie sumele datorate Comunitãţii, ţara beneficiara va trebui sa restituie Comisiei sumele respective. Dobânzile calculate pentru plãţile întârziate vor fi cumulate cu sumele nerestituite, respectându-se prevederile specificate în Regulamentul financiar care reglementeazã bugetul Comunitãţii.

e) Fluxurile financiare
Comisia va transfera fonduri cãtre Fondul Naţional în conformitate cu Memorandumul de înţelegere semnat între Comisie şi România în decembrie 1998. Fondurile vor fi transferate dupã solicitarea de cãtre responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF), într-un cont bancar separat, denominat în euro, ce va fi deschis şi gestionat de FN la o banca stabilitã în prealabil de comun acord cu Comisia.
a) Transferul fondurilor cãtre Fondul Naţional
O plata de pana la 20% din fondurile gestionate local*) va fi transferata cãtre FN dupã semnarea memorandumului de finanţare şi a acordurilor de finanţare (AF) între FN şi agenţiile de implementare (AI)/Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 şi 13 din Memorandumul de înţelegere privind Fondul Naţional trebuie, de asemenea, sa fie respectate. Mai mult, RNAF trebuie sa înainteze Comisiei desemnarea responsabililor cu autorizarea programelor (RAP) şi o descriere a sistemului pus în funcţiune, arãtând fluxul de informaţii între FN şi AI/OPCP şi modul în care se va îndeplini funcţia de plata.
Se vor face doua recompletari de fonduri, egale cu pana la 30% din fondurile gestionate local*), şi plata finala de pana la 20% sau soldul bugetului, depinzand care dintre ele este mai mic. Prima recompletare de fonduri va fi activata când 5% din buget*) au fost cheltuite de câte AI şi OPCP. A doua recompletare poate fi cerutã când 35% din bugetul*) total în vigoare au fost cheltuite. A treia recompletare va fi plãtitã când 70% din bugetul*) total în vigoare au fost cheltuite. În mod excepţional RNAF poate cere un avans de plata mai mare decât procentele menţionate mai sus, conform cu procedurile stabilite în sus-mentionatul memorandum de înţelegere. În afarã de autorizarea prealabilã expresã din partea Comisiei, nici o cerere de recompletare nu poate fi facuta dacã punctele de deblocare menţionate mai sus nu au fost respectate.
------------
*) Excluzând suma prevãzutã pentru participarea la programele comunitare.

b) Transferul fondurilor cãtre agenţiile de implementare
Fondul Naţional va transfera fondurile cãtre agenţiile de implementare, inclusiv cãtre Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP), în conformitate cu acordurile de finanţare (AF) semnate între FN şi AI/OPCP, când este cazul. Se vor deschide conturi bancare pentru subprograme în numele AI/OPCP, responsabile cu administrarea financiarã a subprogramului, în conformitate cu art. 13 din Memorandumul de înţelegere privind Fondul Naţional.
Fiecare AF individual va fi contrasemnat în avans de Comisie. În cazurile în care FN este el însuşi agent plãtitor pentru OPCP/AI, nu va exista nici un transfer de fonduri de la FN la OPCP/AI. OPCP şi fiecare agenţie de implementare trebuie sa fie conduse de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNAF dupã consultare cu CNA. RAP va avea responsabilitatea pentru toate operaţiunile desfãşurate de OPCP/AI respectiva.
Pentru acele contracte cu fonduri reţinute pentru o perioada de garanţie care se extinde dincolo de sfârşitul perioadei de efectuare a plãţilor pentru program, totalul general al fondurilor legate de acele contracte, asa cum este calculat de RNAF şi stabilit de Comisie, se va plati agenţiei de implementare înainte de închiderea oficialã a programului. Agenţia de implementare îşi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana când plata finala este scadenta şi pentru asigurarea ca fondurile în cauza vor fi utilizate numai pentru a face plati legate de clauzele de retenţie.
Agenţia de implementare îşi asuma pe mai departe intreaga responsabilitate fata de contractori pentru îndeplinirea obligaţiilor legate de clauzele de retenţie. Dobanda acumulatã pentru fondurile depozitate va fi plãtitã Comisiei dupã plata finala cãtre contractori. Fondurile neplãtite contractorilor dupã ce s-au stabilit plãţile finale vor trebui rambursate Comisiei. O situaţie de ansamblu a utilizãrii fondurilor depozitate în conturile de garanţie - şi mai ales a plãţilor fãcute din acestea - şi a dobânzilor acumulate va fi înaintatã anual Comisiei de cãtre RNAF.
c) Transferul fondurilor cãtre Fondul Naţional pentru participarea la programe comunitare şi agenţii
Un singur avans va fi dat Fondului Naţional pentru a acoperi suma totalã a partii PHARE din contribuţia financiarã pentru participarea la programele şi agenţiile comunitare. Acest avans va fi fãcut dupã semnarea memorandumului de finanţare şi la cererea Fondului Naţional.
Acest avans este separat de avansurile fãcute pentru restul programului. Totuşi, trebuie menţionat ca contribuţia PHARE pentru fiecare program se va transfera numai dupã intrarea în vigoare a deciziei Consiliului de asociere sau a Memorandumului de înţelegere privind stabilirea termenilor şi condiţiilor pentru participarea la acel program. Dacã exista o întârziere în intrarea în vigoare a memorandumurilor de înţelegere, plata cãtre Fondul Naţional poate fi împãrţitã în doua sau mai multe transe, astfel încât 100% din fondurile necesare pentru programele în vigoare sa poatã fi transferate imediat.
Fondul Naţional va avea responsabilitatea transferãrii fondurilor înapoi la Comisie, ca urmare a cererii de fonduri de cãtre Direcţia generalã a Comisiei responsabilã pentru programele respective, şi în cadrul termenelor finale stabilite.
d) Dobanda
În principiu, toate conturile bancare*3) vor fi purtãtoare de dobanda. Dobanda se va raporta Comisiei. Dacã Comisia decide astfel, pe baza unei propuneri a RNAF, dobanda poate fi reinvestita în program.
f) Agenţiile de implementare vor fi responsabile pe subprograme dupã cum urmeazã:
Agenţia de implementare pentru întregul program, cu excepţia subprogramului 5 2002/000-586.05 "Coeziune economicã şi socialã" şi a subprogramului 6 2002/000-586.06 "Participarea la programe comunitare şi agenţii şi sprijin pentru participanţii la programul <<Socrates II>>", va fi OPCP din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Agenţia de implementare pentru coeziune economicã şi socialã va fi Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei. Totuşi, în cadrul componentei de construcţie institutionala a subprogramului 5 2002/000-586.05.01 "Construcţie institutionala pentru coeziunea economicã şi socialã", OPCP se va ocupa de convenţiile de înfrãţire institutionala (twinning), şi nu Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, având în vedere experienta OPCP în ceea ce priveşte aspectele specifice ale procedurilor de înfrãţire institutionala. În cadrul subprogramului 6, pentru proiectul 2002/000-586.06.01 "Participarea la programele comunitare şi agenţii" fondurile PHARE vor fi administrate de cãtre Fondul Naţional. Pentru proiectul 2002/000-586.06.02 "Sprijin PHARE pentru participanţii la schemele de mobilitate Erasmus şi Comenius din Programul comunitar <<Socrates II>>", Agenţia Nationala Socrates va acţiona ca agenţie de implementare.
g) Evaluarea impactului asupra mediului şi conservarea naturii
Procedurile pentru evaluarea impactului asupra mediului, asa cum sunt stabilite prin directiva EIM*4), sunt aplicabile în totalitate pentru toate proiectele de investiţii în cadrul Programului PHARE. Dacã directiva EIM nu a fost încã transpusa în totalitate, procedurile trebuie sa fie similare cu cele stabilite prin directiva menţionatã mai sus. Dacã un proiect se încadreazã în anexa nr. I sau în anexa nr. II la directiva EIM, trebuie sa se facã dovada executãrii procedurii EIM*5).
Dacã un proiect ar putea afecta locuri importante pentru conservarea naturii, trebuie sa se facã dovada*6) executãrii unei evaluãri corespunzãtoare, în conformitate cu art. 6 din Directiva privind habitaturile*7).
Toate proiectele de investiţii vor fi realizate în conformitate cu legislaţia comunitara pentru protecţia mediului. Fişele de proiect vor conţine clauze specifice referitoare la conformitatea cu legislaţia relevanta din UE în domeniul protecţiei mediului, potrivit tipului de activitate desfãşurat în cadrul fiecãrui proiect de investiţii.
-----------
*3) În special, dar nu exclusiv, conturi utilizate de FN, OPCP şi AI.
*4) Directiva 85/337/CEE , OJ L 175/40, 5 iulie 1985, modificatã prin Directiva 97/11/CEE , OJ L 73/5, 14 martie 1997.
*5) În anexa EIA la fişa de proiect pentru investiţiile respective.
*6) În anexa "Conservarea naturii" la fişa de proiect pentru investiţiile respective.
*7) Directiva 92/43/CEE , OJ 206/7, 22 iulie 1992.

h) Reguli speciale pentru anumite componente ale programului
Înfrãţire institutionala (twinning)
Sumele alocate pentru proiectele de twinning vor acoperi costurile eligibile (asa cum sunt stabilite în Manualul SID) pentru implementarea planului de lucru stabilit de cãtre statul membru şi statul candidat. Cheltuielile eligibile pot include cheltuieli ale statului membru selectat, apãrute în timpul pregãtirii convenţiei de înfrãţire institutionala în perioada dintre semnarea memorandumului de finanţare şi notificarea finala privind aprobarea din punct de vedere financiar a convenţiei.

Scheme de grant
Pentru schemele de grant ale cãror proceduri şi formate nu sunt acoperite de regulile SID curente, aranjamentele precise de implementare vor fi prezentate în fişele de proiect relevante, în conformitate cu urmãtoarele principii:
● Procedurile şi formatele utilizate în implementarea schemelor şi acordarea granturilor vor urma prevederile Ghidului practic. În particular, o atentie specialã se va acorda procesului de selecţie a proiectelor beneficiare, care trebuie sa se realizeze la nivel tehnic prin comitete de selecţie formate din experţi numiţi de autoritãţile ce cofinanteaza schemele, precum şi de administraţiile relevante şi grupurile de interese implicate în scheme.
● Responsabilul cu autorizarea programului (RAP) competent pentru programul în cadrul cãruia se finanţeazã schema de granturi trebuie sa-şi asume responsabilitãţile financiare şi contractuale pentru implementarea schemelor. În particular, RAP trebuie sa aprobe formal anunţul pentru depunerea de propuneri de proiecte, cererile de finanţare, criteriile de evaluare, precum şi procesul de selecţie şi rezultatele acestuia. RAP trebuie, de asemenea, sa semneze contractele de grant încheiate cu beneficiarii şi sa asigure un proces de monitorizare şi control financiar adecvat organizat sub autoritatea şi responsabilitatea sa. Sub aceasta rezerva, managementul schemelor poate fi descentralizat de la RAP la instituţiile corespunzãtoare la nivel sectorial sau regional.
● Aprobarea ex ante (prealabilã) a Comisiei, prin Delegaţia CE din Bucureşti, va fi necesarã pentru anunţul pentru depunerea de propuneri de proiecte, cererile de finanţare, criteriile de evaluare, procedurile de selecţie (inclusiv componenta comitetelor) şi rezultatele (lista proiectelor ce urmeazã a fi finanţate). Contractele de grant semnate de RAP vor face subiectul unui control ex ante al delegaţiei CE.
Implementarea proiectelor selectate prin furnizarea de lucrãri, achiziţii şi servicii subcontractate de cãtre beneficiarii finali ai granturilor individuale va trebui sa respecte regulamentele privind achiziţiile din Ghidul practic. Sistemul descentralizat creat pentru proiectele mici CBC (cooperare transfrontaliera) trebuie sa fie aplicat pentru toate contractele de acest gen mai mici de 300.000 euro (sau orice prag crescut fixat de serviciile centrale ale Comisiei pentru fondurile pentru proiecte mici în cadrul programelor CBC). Licitaţiile şi contractele peste acest prag vor fi prezentate delegaţiei CE pentru aprobare ex ante. Angajamentele financiare în condiţiile procedurii PHARE vor fi efective la data semnãrii contractelor de grant de cãtre RAP competent. Implementarea proiectului şi toate plãţile PHARE trebuie sa se facã înainte de data expirãrii prezentului memorandum de finanţare.
Facilitatea pentru proiecte mici nu va include investiţii fizice, altele decât infrastructura mica ce nu genereazã venituri nete substanţiale.
Pentru Facilitatea pentru proiecte mici CBC, o suma de pana la 7% din contribuţia PHARE poate fi folositã pentru cheltuieli legate de pregãtirea, selectarea, evaluarea şi monitorizarea asistenţei.
4. MONITORIZARE ŞI EVALUARE
Implementarea proiectelor din cadrul acestui program va fi monitorizata prin intermediul Comitetului comun de monitorizare (CCM). Acesta include responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF), coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) şi serviciile Comisiei. CCM se va întruni cel puţin o data pe an pentru a trece în revista toate programele finanţate din fonduri PHARE, în scopul evaluãrii progresului în îndeplinirea obiectivelor stabilite în memorandumurile de finanţare şi în Parteneriatul pentru aderare. CCM poate recomanda o schimbare de prioritati şi/sau realocarea de fonduri PHARE. Mai mult, o data pe an CCM va trece în revista progresul tuturor programelor finanţate din asistenta pentru preaderare a UE (PHARE, ISPA şi SAPARD).
Pentru Programul PHARE, CCM va fi sprijinit de subcomitete sectoriale de monitorizare (SSM), care vor include CNA, responsabilul cu autorizarea programului (RAP) de la fiecare agenţie de implementare (şi de la OPCP, unde este cazul), precum şi serviciile Comisiei. SSM va trece în revista în detaliu progresul fiecãrui program, inclusiv componentele şi contractele acestuia, grupate de CCM în sectoare potrivite de monitorizare. Fiecare sector va fi supravegheat de un SSM pe baza rapoartelor periodice de monitorizare elaborate de agenţiile de implementare, precum şi pe baza evaluãrilor intermediare efectuate de evaluatori independenţi. SSM va inainta recomandãri privind aspecte de management şi proiectare, asigurându-se faptul ca acestea sunt duse la îndeplinire. SSM va raporta cãtre CCM, cãruia îi va inainta opinii detaliate globale asupra tuturor programelor finanţate din PHARE din sectorul respectiv.
5. AUDIT ŞI MÃSURI ANTIFRAUDA
a) de cãtre ţãrile candidate
În fiecare an se vor transmite Comisiei un plan de audit şi un rezumat al concluziilor auditurilor desfãşurate. Rapoartele de audit vor fi puse la dispoziţia Comisiei.
Un control financiar adecvat cu privire la implementarea programului va fi desfãşurat de autoritatea nationala de control financiar competenta.
Ţãrile beneficiare vor asigura investigarea şi rezolvarea corespunzãtoare a cazurilor suspecte şi efective de frauda şi neregula constatate de controalele naţionale sau comunitare.
Neregula înseamnã orice încãlcare a unei prevederi din legislaţia Comunitãţii, ce rezulta dintr-o acţiune sau o omisiune a unui operator economic, care are sau ar putea sa aibã ca efect prejudicierea bugetului general al Comunitãţilor Europene sau a bugetelor gestionate de acestea, fie prin diminuarea sau pierderea veniturilor rezultând din resurse proprii colectate direct în beneficiul Comunitãţilor Europene ori printr-o cheltuiala nejustificatã.
Frauda înseamnã orice act sau omisiune intenţionatã cu privire la:
(i) folosirea sau prezentarea de declaraţii ori documente false, incorecte sau incomplete, care au ca efect deturnarea ori reţinerea nelegalã de fonduri din bugetul general al Comunitãţilor Europene sau din bugetele gestionate de sau în numele Comunitãţilor Europene;
(ii) nedezvaluirea de date, cu încãlcarea unei obligaţii specifice, având acelaşi efect;
(iii) utilizarea necorespunzãtoare de astfel de fonduri în alte scopuri decât cele pentru care au fost iniţial acordate.
Autoritãţile naţionale vor asigura funcţionarea unui mecanism de control şi raportare echivalent celui prevãzut în Regulamentul Comisiei nr. 1.681/94*15).
În mod special, toate cazurile suspectate sau reale de frauda ori de încãlcare a legii, precum şi toate mãsurile cu privire la acestea, luate de autoritatea nationala, trebuie raportate serviciilor Comisiei fãrã întârziere. În situaţia în care nu exista cazuri suspectate sau efective de frauda ori încãlcãri pentru a fi raportate, statul beneficiar va informa Comisia despre acest fapt la sfârşitul fiecãrui trimestru.
--------------
*15) OJ L 178, 12 iulie 1994, p. 43-46.

b) de cãtre Comisie
Toate memorandumurile de finanţare, precum şi contractele care rezulta din acestea fac obiectul supravegherii şi controlului financiar din partea Comisiei (inclusiv a Oficiului European Antifrauda) şi al auditurilor din partea Curţii de Audit. Acestea includ mãsuri precum verificarea ex ante a licitaţiei şi contractãrii desfãşurate de delegaţia CE din statul candidat implicat şi verificãri la fata locului.
Pentru a asigura protecţie eficienta intereselor financiare ale Comunitãţii, Comisia poate efectua verificãri la fata locului şi inspecţii în conformitate cu procedurile prevãzute în Reglementarea Consiliului (Euratom, EC) nr. 2.185/96*14).
Conturile şi operaţiunile Fondului Naţional şi, unde este cazul, ale OPCP şi ale tuturor agentiilor de implementare pot fi verificate din dispoziţia Comisiei de un auditor extern contractat de Comisie, fãrã a aduce atingere responsabilitãţilor Comisiei şi ale Curţii de Audit a Uniunii Europene, asa cum se menţioneazã în "Condiţiile generale referitoare la memorandumurile de finanţare", anexate la acordul-cadru.
---------------
*14) OJ L 292, 15 noiembrie 1996, p. 2-5.

6. TRANSPARENTA ŞI PUBLICITATE
Responsabilul cu autorizarea programului va fi rãspunzãtor de luarea mãsurilor necesare pentru asigurarea unei publicitati adecvate tuturor activitãţilor finanţate din program. Aceasta se va realiza în strânsã colaborare cu delegaţia Comisiei. Detalii suplimentare se gãsesc în anexa "Informare şi publicitate".
7. CONDIŢII SPECIALE
Programul naţional PHARE 2001 pentru România conţinea o condiţie specialã care cerea pregãtirea unui plan de acţiune guvernamental care sa specifice acţiunile necesare pentru întãrirea agentiilor şi autoritãţilor de implementare, astfel încât sa asigure ca toate sa aibã o dotare corespunzãtoare şi personal calificat angajat cu norma intreaga, precum şi bugete operative şi alte condiţii necesare pentru implementarea efectivã a programelor.
Ca o condiţie a implementarii Programului PHARE 2002, Guvernul României va prezenta Comisiei pana la 31 martie 2003 un raport detaliat privind progresele în implementarea planului de acţiune menţionat mai sus, care sa descrie pentru fiecare agenţie şi autoritate de implementare mãsurile specifice ce au fost luate conform prevederilor planului de acţiune. Împreunã cu acest raport, Guvernul va prezenta, de asemenea, o actualizare a planului, ţinând seama de experienta câştigatã în implementarea planului pe parcursul celor 12 luni anterioare, împreunã cu orice alte mãsuri suplimentare de intarire institutionala necesare pentru a asigura o capacitate corespunzãtoare pentru implementarea Programului PHARE 2002.
Contractarea fondurilor PHARE pentru investiţii în cadrul Coeziunii economice şi sociale este condiţionatã de semnarea contractelor de servicii între MDP şi ADR (asa cum este descris mai sus în cadrul proiectului 2002/000-586.05.02) şi notificarea lor Comisiei.
În situaţia în care angajamentele convenite nu sunt îndeplinite din motive aflate sub controlul Guvernului României, Comisia poate sa reconsidere programul în scopul, aflat la latitudinea Comisiei, de a-l anula integral sau parţial şi/sau de a realoca fondurile neutilizate pentru alte scopuri compatibile cu obiectivele Programului PHARE.


ANEXA 3 (D)
-----------
INFORMARE ŞI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA şi SAPARD
ale Comunitãţilor Europene

1. Obiectiv şi sfera de acţiune
Mãsurile de informare şi publicitate privind asistenta din partea Comunitãţii Europene prin Programul PHARE sunt destinate creşterii gradului de constientizare a publicului şi transparenţei acţiunilor UE, precum şi creãrii unei imagini consistente privind mãsurile respective în toate ţãrile beneficiare. Informarea şi publicitatea privesc mãsurile care primesc o contribuţie de la Programul PHARE.
2. Principii generale
Fiecare responsabil cu autorizarea programului care rãspunde de implementarea memorandumurilor de finanţare şi a altor forme de asistenta va rãspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta acţiune se va desfasura în cooperare cu delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate asupra demersurilor fãcute în acest scop.
Autoritãţile naţionale şi regionale competente vor desfasura activitãţile necesare pentru a asigura aplicarea efectivã a acestor aranjamente şi pentru a colabora cu delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva.
Mãsurile de informare şi publicitate descrise mai jos se bazeazã pe prevederile reglementãrilor şi deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
- Reglementarea (CEE) 1.159/2000, Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 130/30 din 31 mai 2000;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Prevederi specifice privind ISPA sunt incluse în:
- Decizia Comisiei din 22 iunie 2001, Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 182/58.
Mãsurile de informare şi publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementãrilor şi deciziilor menţionate mai sus. Un manual de conformitate poate fi pus la dispoziţie autoritãţilor naţionale, regionale şi locale de cãtre delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva.
3. Informarea şi publicitatea privind programele PHARE
Informarea şi publicitatea vor face subiectul unui set de mãsuri coerente, definite de autoritãţile naţionale, regionale şi locale competente, în colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pentru durata memorandumului de finanţare, şi vor privi atât programele, cat şi alte forme de asistenta.
Costul informãrii şi publicitãţii referitoare la proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
Când programele PHARE sunt implementate, se vor aplica mãsurile menţionate mai jos la lit. a) şi b):
a) Autoritãţile competente din ţãrile beneficiare trebuie sa publice conţinutul programelor şi al altor forme de asistenta în forma cea mai potrivita. Ele trebuie sa se asigure ca asemenea documente sunt distribuite în mod corespunzãtor şi trebuie sa le punã la dispoziţie pãrţilor interesate. Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe tot teritoriul tarii beneficiare a materialelor de informare şi publicitate produse.
b) Mãsurile de informare şi publicitate la fata locului trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
(i) în cazul investiţiilor de infrastructura cu un cost ce depãşeşte 1 milion euro:
- panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate în concordanta cu prevederile reglementãrilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus şi cu specificaţiile tehnice din manual, care sa fie furnizate de cãtre delegaţia Comisiei Europene în ţara respectiva;
- placute permanente pentru lucrãrile de infrastructura accesibile publicului larg, care sa fie instalate conform prevederilor reglementãrilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus şi specificatiilor tehnice din manual, care sa fie furnizate de cãtre delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva;
(ii) în cazul investiţiilor productive, masuri pentru dezvoltarea potenţialului local şi orice alte mãsuri beneficiind de finanţare PHARE, ISPA sau SAPARD:
- mãsuri care sa constientizeze beneficiarii potenţiali şi publicul larg cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, în concordanta cu reglementãrile menţionate la paragraful 3 b) (i) de mai sus;
- mãsuri adresate solicitanţilor de ajutoare de stat, parţial finanţate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicaţii în formularele care trebuie sa fie completate de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a ajutorului vine din partea UE şi, în mod special, de la programele PHARE, ISPA sau SAPARD, în concordanta cu reglementãrile de mai sus.
4. Vizibilitatea asistenţei UE în cercurile de afaceri şi printre potentialii beneficiari şi pentru publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate cat mai mult posibil în asistenta care le priveşte în modul cel mai direct.
Autoritãţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informaţiilor cãtre potentialii beneficiari, în special cãtre întreprinderile mici şi mijlocii. Acestea trebuie sa cuprindã şi o indicaţie privind procedurile administrative care trebuie urmate.
4.2. Alţi beneficiari potenţiali
Autoritãţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informaţiilor cãtre toate persoanele care beneficiazã sau care ar putea beneficia de mãsuri privind instruirea, ocuparea forţei de munca sau dezvoltarea resurselor umane. În acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de învãţãmânt profesional implicate în ocuparea forţei de munca, firme şi grupuri de firme, centrele de instruire şi organizaţiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritãţile naţionale, regionale sau locale privind anunţarea, solicitarea şi acordarea de fonduri nerambursabile de asistenta destinate beneficiarilor finali sau oricãrei alte entitãţi eligibile pentru asemenea asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE şi în mod special programele PHARE, ISPA sau SAPARD furnizeazã sprijinul financiar. Notificarea de asistenta transmisã beneficiarilor va mentiona volumul sau procentul de asistenta finanţat de programul în cauza. Dacã asemenea documente poarta stema nationala sau regionala, ele vor purta, de asemenea, şi însemnul UE de aceeaşi mãrime.
4.3. Publicul general
Mass-media
Autoritãţile competente vor informa mass-media, în maniera cea mai potrivita, despre acţiunile cofinantate de UE şi în special de PHARE, ISPA sau SAPARD. O asemenea participare va fi reflectatã în mod corect în aceasta informare.
În acest scop, lansarea operaţiunilor (dupã ce au fost adoptate de Comisie) şi fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor mãsuri de informare, cu precãdere în mass-media regionala (presa, radio şi televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzãtoare cu delegaţia Comisiei Europene din ţara beneficiara.
Principiile menţionate în cele doua paragrafe precedente se vor aplica anunţurilor, cum ar fi comunicate de presa sau comunicate de publicitate.
Acţiuni informative
Organizarea de acţiuni informative, cum ar fi: conferinţe, seminarii, târguri şi expoziţii în legatura cu implementarea operaţiunilor parţial finanţate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmãri sa facã explicita participarea UE. Poate fi folositã ocazia pentru a se expune steagurile europene în camerele unde au loc intalniri şi se va pune sigla UE pe documente, în funcţie de situaţie. Delegaţia Comisiei Europene din ţara beneficiara va ajuta, dupã necesitaţi, la pregãtirea şi realizarea acestor evenimente.
Materiale informative
Publicaţiile (cum ar fi broşuri şi pliante) despre programe şi mãsuri similare finanţate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD trebuie sa conţinã pe pagina de titlu o indicaţie clara a participãrii UE, precum şi simbolul UE, în cazul în care stema nationala sau regionala este folositã.
În cazul în care asemenea publicaţii includ o prefata, aceasta trebuie semnatã atât de persoana responsabilã în ţara beneficiara, cat şi de delegatul Comisiei, în numele acesteia, pentru a asigura ca participarea UE este clara.
Aceste publicaţii se vor referi la organismele naţionale şi regionale responsabile cu informarea pãrţilor interesate.
Principiile menţionate mai sus se vor aplica, de asemenea, şi materialelor audiovizuale.
5. Aranjamente speciale privind panouri, placute permanente şi postere
Pentru a asigura vizibilitatea mãsurilor finanţate parţial de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, ţãrile beneficiare se vor asigura ca urmãtoarele mãsuri de informare şi publicitate se supun cerinţelor de mai jos:
Panouri
Panourile care furnizeazã informaţii privind participarea UE la finanţarea investiţiei ar trebui ridicate la locul tuturor proiectelor în care participarea UE ajunge pana la suma de 1 milion euro sau mai mult. Chiar în cazul în care autoritãţile naţionale sau regionale competente nu ridica un panou care sa anunţe propria lor implicare în finanţare, asistenta UE trebuie menţionatã oricum pe un panou special. Panourile trebuie sa fie de o mãrime corespunzãtoare anvergurii operaţiunii (ţinându-se seama de mãrimea cofinanţãrii din partea UE) şi trebuie sa fie pregãtite conform instrucţiunilor prevãzute în manualul tehnic ce se poate obţine de la delegatiile Comisiei Europene, la care se face referire mai sus.
Panourile vor fi mutate din loc nu mai devreme de 6 luni dupã terminarea lucrãrilor şi înlocuite, în cazurile în care este posibil, de o placuta permanenta, în conformitate cu specificaţiile descrise în manualul tehnic la care se face referire mai sus.
Placute permanente
Placute permanente vor trebui amplasate în zonele accesibile publicului larg (centre de congrese, aeroporturi, staţii etc.). În plus fata de însemnul UE, asemenea placute trebuie sa specifice partea finanţatã de UE, alãturi de o menţiune a programului în cauza (PHARE, ISPA sau SAPARD).
În cazul în care o autoritate nationala, regionala sau localã ori un alt beneficiar decide sa ridice un panou, sa plaseze o placuta permanenta, sa afiseze un poster sau sa ia orice alta mãsura pentru a da informaţii despre proiecte cu un cost mai mic de 1 milion euro, participarea UE trebuie de asemenea sa fie indicatã.
6. Prevederi finale
Autoritãţile naţionale, regionale sau locale implicate pot lua, în orice situaţie, mãsuri suplimentare, dacã le considera a fi necesare. Ele vor consulta delegaţia Comisiei Europene şi o vor informa despre initiativele pe care le au în vedere, astfel încât delegaţia sa poatã participa în mod corespunzãtor în realizarea acestora.
Pentru a înlesni implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiilor sale din ţãrile respective, va asigura asistenta tehnica sub forma îndrumãrii asupra cerinţelor de design, în cazul în care este necesar. Se va realiza un manual, scris în limba tarii respective, care va conţine indicaţii detaliate în forma electronica şi va fi disponibil la cerere.
--------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016