─────────
*1) Aceste state sunt: Belarus (10), Canada (11), Georgia (5), Sfantul Scaun (10), Japonia (10), Mexic (10), Statele Unite ale Americii (11). Bosnia-Hertegovina a participat de doua ori la reuniuni ale G.M.C.
ART. 8
Funcţionarea GRECO
1. GRECO ia deciziile necesare pentru funcţionarea sa. În special, trebuie:
(i) sa adopte rapoarte de evaluare conform art. 15;
(ii) sa aprobe proiectul de program anual de activitãţi şi sa formuleze, în conformitate cu Regulamentul financiar, propuneri în atenţia secretarului general al Consiliului Europei, în vederea elaborãrii proiectului de buget, înainte de transmiterea acestuia la Comitetul statutar instituit prin art. 18;
(iii) sa aprobe raportul sau anual de activitãţi, inclusiv conturile sale anuale, înainte de a le supune Comitetului statutar şi Comitetului Ministrilor.
2. GRECO tine cel puţin doua reuniuni plenare pe an şi poate hotãrî, dacã este necesar şi conform regulamentului sau intern, sa constituie grupe de lucru.
3. Raportul anual de activitãţi, inclusiv conturile anuale, sunt fãcute publice o data ce sunt aprobate de organele competente, în baza art. 18.
4. GRECO îşi elaboreazã regulamentul sau intern.
Atunci când un stat sau Comunitatea Europeanã devine membru al GRECO, se presupune ca a acceptat Statutul şi Regulamentul intern ale GRECO.
5. GRECO îşi tine reuniunile cu uşile închise.
6. Membrii GRECO care participa la evaluarea reciprocã au drept de vot. Fiecare are dreptul la un singur vot.
Totuşi, exceptând decizia contrarã a Comitetului statutar, un membru care a omis sa verse, fie în totalitate, fie o parte substantiala din contribuţia sa obligatorie la bugetul acordului parţial largit pentru o perioada de 2 ani, nu mai poate sa participe la procesul de luare a deciziilor.
7. Deciziile GRECO sunt luate cu o majoritate de doua treimi din numãrul voturilor exprimate *1) şi cu majoritatea membrilor GRECO. Totuşi deciziile de procedura sunt luate cu majoritatea voturilor exprimate.
8. GRECO îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele din rândul reprezentanţilor membrilor care au drept de vot.
ART. 9
Biroul
1. Este constituit un birou format din preşedinte şi vicepreşedinte, mentionati la art. 8 paragraful 8 de mai sus, precum şi din maximum alte 5 persoane, alese de GRECO din rândul reprezentanţilor membrilor care au drept de vot şi, în mãsura posibilului, care sunt pãrţi la cel puţin unul dintre instrumentele juridice internaţionale adoptate conform
Programului de acţiune impotriva coruptiei.
2. Biroul îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
- pregãteşte anteproiectul de program anual de activitãţi şi proiectul de raport anual de activitãţi;
- formuleazã propuneri în atenţia GRECO privind anteproiectul de buget;
- organizeazã vizite în ţãrile respective, pe baza deciziilor luate de GRECO;
- formuleazã propuneri în atenţia GRECO privind structura echipelor ad-hoc de evaluare;
- pregãteşte ordinea de zi a reuniunilor GRECO, inclusiv a celor referitoare la dezbaterile cu privire la raporturile de evaluare;
- propune GRECO dispoziţii ce trebuie selecţionate în scopul procedurilor de evaluare, conform prevederilor art. 10 paragraful 3;
- propune GRECO numirea experţilor ştiinţifici şi a consultantilor.
3. Biroul îndeplineşte orice alta funcţie pe care i-o atribuie GRECO.
4. Biroul funcţioneazã sub supravegherea generalã a GRECO.
ART. 10
Procedura de evaluare
1. GRECO efectueazã proceduri de evaluare individuale pe lângã fiecare dintre membrii sãi, conform art. 2.
2. Evaluarea este împãrţitã în cicluri. Un ciclu de evaluare este o perioada a carei durata este fixatã de GRECO, în cursul cãreia o procedura de evaluare este efectuatã pentru a aprecia respectarea de cãtre membri a anumitor dispoziţii conţinute în Principiile directoare şi în celelalte instrumente juridice internaţionale adoptate conform
Programului de acţiune impotriva coruptiei.
3. La începutul fiecãrui ciclu GRECO alege dispoziţiile distincte pe care se va axa procedura de evaluare.
4. Fiecare membru furnizeazã o lista care conţine maximum 5 experţi care sa fie în mãsura sa exercite sarcinile prevãzute la art. 12-14.
5. Fiecare membru se asigura ca autoritãţile sale colaboreazã la procedura de evaluare cat mai mult posibil, în limitele legislaţiei naţionale.
ART. 11
Chestionar
1. GRECO adopta un chestionar pentru fiecare ciclu.
Acest chestionar se adreseazã tuturor membrilor care urmeazã a fi supuşi evaluãrii.
2. Chestionarul constituie cadrul procedurii de evaluare.
3. Membrii înainteazã rãspunsul lor secretarului în termenul fixat de GRECO.
ART. 12
Echipe de evaluare
1. GRECO numeşte, dintre experţii mentionati la art. 10 paragraful 4 de mai sus, o echipa ad-hoc pentru evaluarea fiecãrui membru, denumita în continuare echipa de evaluare.
Atunci când evaluarea priveşte punerea în practica a dispoziţiilor unuia dintre instrumentele juridice internaţionale adoptate conform Programului de acţiune impotriva coruptiei, GRECO numeşte echipe de evaluare formate exclusiv din experţi propuşi de membrii care sunt pãrţi la instrumentul despre care este vorba.
──────────
*1) Doar voturile "pro" sau "contra" intra în calculul voturilor exprimate conform prevederilor art. 10 paragraful 5 din Regulamentul intern al delegaţilor ministrilor.
2. Echipa examineazã rãspunsurile date chestionarului şi poate cere, dacã este necesar, informaţii suplimentare statului membru supus evaluãrii. Aceste informaţii pot fi furnizate fie oral, fie în scris.
3. Bugetul acordului parţial largit suporta cheltuielile de cãlãtorie şi de sejur ale experţilor care participa la echipele de evaluare.
ART. 13
Vizite în statele membre
1. GRECO poate cere echipei de evaluare sa efectueze o vizita în unul dintre statele membre pentru a obţine informaţii suplimentare referitoare la legislaţia sau practica sa, care se dovedesc utile pentru evaluare.
2. GRECO comunica statului membru respectiv intenţia sa de a efectua vizita, cu cel puţin doua luni înainte.
3. Vizita va fi efectuatã conform unui program stabilit de statul membru respectiv, ţinând seama de dezideratele exprimate de echipa de evaluare.
4. Membrii echipei de evaluare se bucura de privilegii şi imunitãţi, aplicabile în baza art. 2 din Protocolul la Acordul general privind privilegiile şi imunitãţile Consiliului Europei.
5. Bugetul Acordului parţial largit acoperã cheltuielile de transport şi de sejur necesare pentru a efectua vizitele în statele membre.
ART. 14
Raporturile de evaluare
1. Pe baza informaţiilor culese echipa de evaluare pregãteşte un anteproiect de raport de evaluare privind situaţia legislaţiei şi a practicii referitoare la dispoziţiile selecţionate pentru ciclul de evaluare.
2. Anteproiectul de raport este transmis spre comentarii statului membru care face obiectul evaluãrii. Comentariile sale sunt luate în considerare de cãtre echipa de evaluare atunci când încheie proiectul de raport.
3. Proiectul de raport este înaintat GRECO.
ART. 15
Discutarea şi adoptarea rapoartelor
1. GRECO dezbate în şedinţa plenara proiectul de raport înaintat de echipa de evaluare.
2. Statul membru supus evaluãrii are dreptul sa prezinte în plen observaţii orale sau scrise.
3. La sfârşitul dezbaterilor GRECO adopta, cu sau fãrã amendamente, raportul referitor la statul membru supus evaluãrii.
4. Toţi membrii participa la vot în ceea ce priveşte adoptarea rapoartelor de evaluare referitoare la aplicarea Principiilor directoare. Doar membrii care sunt pãrţi la un instrument juridic internaţional adoptat în aplicarea Programului de acţiune impotriva coruptiei participa la votul pentru adoptarea rapoartelor de evaluare privind punerea în aplicare a acestui instrument.
5. Rapoartele de evaluare sunt confidenţiale. Exceptând cazul în care se hotãrãşte altfel, doar membrii echipei care a efectuat evaluarea, precum şi cei aparţinând GRECO, Comitetului statutar şi secretariatului acestor organe vor avea acces la aceste rapoarte.
6. Raportul GRECO poate sa includã recomandãri adresate statului membru supus evaluãrii, în scopul îmbunãtãţirii legislaţiei şi practicii sale în lupta impotriva coruptiei.
GRECO invita statul membru respectiv sa dea socoteala de mãsurile luate pentru a se conformã recomandãrilor.
ART. 16
Declaraţii publice
1. Comitetul statutar poate face o declaraţie publica, atunci când este de pãrere ca un stat membru nu ia mãsuri suficiente pentru a pune în practica recomandãrile care i-au fost adresate cu privire la aplicarea Principiilor directoare.
2. Comitetul statutar, în structura sa limitatã la statele pãrţi la instrumentul în cauza, poate face o declaraţie publica, atunci când este de pãrere ca un stat membru nu ia mãsuri suficiente pentru a pune în aplicare recomandãrile care i-au fost adresate cu privire la aplicarea unui instrument adoptat în aplicarea Programului de acţiune impotriva coruptiei.
3. Comitetul statutar informeazã statul membru respectiv şi îi da posibilitatea sa furnizeze observaţii suplimentare înainte de a pune în practica hotãrârea sa de a face declaraţia publica menţionatã la paragrafele 1 şi/sau 2 de mai sus.
ART. 17
Resursele financiare ale GRECO
1. Bugetul GRECO este finanţat din contribuţiile anuale obligatorii ale membrilor sãi.
2. GRECO poate primi contribuţii benevole suplimentare ale membrilor sãi.
3. GRECO poate sa primeascã şi contribuţii benevole ale instituţiilor internaţionale interesate.
4. Resursele financiare menţionate la paragraful 3 de mai sus sunt supuse autorizãrii de cãtre Comitetul statutar înaintea acceptãrii lor.
5. Bunurile GRECO sunt dobândite şi deţinute în numele Consiliului Europei şi beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile conferite bunurilor Consiliului în baza acordurilor în vigoare.
ART. 18
Comitetul statutar
1. Comitetul statutar este format din reprezentanţi ai Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei, care sunt şi membri ai GRECO, precum şi din reprezentanţi desemnaţi special în acest scop de ceilalţi membri ai GRECO.
2. Comitetul statutar va determina în fiecare an suma contribuţiilor financiare obligatorii ale membrilor GRECO.
Baremul pentru calculul contribuţiilor statelor nemembre este fixat de acord cu acestea din urma; în general, acest barem este în conformitate cu criteriile de determinare a baremului contribuţiilor la bugetul general al Consiliului Europei.
3. Comitetul statutar adopta în fiecare an bugetul acordului parţial largit, referitor la cheltuielile legate de punerea în aplicare a programului de activitãţi şi la cheltuielile comune de secretariat.
4. Comitetul statutar aproba în fiecare an conturile GRECO care sunt stabilite de secretarul general al Consiliului Europei, conform Regulamentului financiar al Consiliului Europei, şi care sunt prezentate Comitetului statutar, însoţite de Raportul Comisiei de verificare a conturilor. Pentru a-l elibera pe secretarul general de responsabilitatea sa pentru gestiunea financiarã pentru anul financiar în cauza, Comitetul statutar transmite Comitetului Ministrilor conturile anuale, cu aprobarea sa sau cu orice comentariu, însoţite de raportul stabilit de Comisia de verificare a conturilor.
5. Regulamentul financiar al Consiliului Europei se aplica, mutatis mutandis, la adoptarea şi gestionarea bugetului acordului parţial largit.
ART. 19
Secretariatul
1. GRECO va fi asistat de un secretariat pus la dispoziţie de secretarul general al Consiliului Europei.
2. Secretariatul GRECO se afla sub autoritatea unui secretar executiv numit de secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 20
Amendamente
1. GRECO, precum şi membrii sãi pot sa propunã Comitetului statutar amendamente la prezentul statut.
2. Comitetul statutar poate adopta amendamente la prezentul statut printr-o hotãrâre luatã în unanimitate. Dacã amendamentul nu este urmare a unei propuneri a GRECO, acesta este consultat de Comitetul statutar.
ART. 21
Retragerea
1. Fãrã a prejudicia dispoziţiile pertinente ale instrumentelor juridice internaţionale menţionate la art. 2 paragraful 2, orice stat membru poate sa se retragã din GRECO printr-o declaraţie adresatã secretarului general de cãtre ministrul afacerilor externe sau de un reprezentant diplomatic corespunzãtor, mandatat în acest sens.
2. Secretarul general confirma primirea declaraţiei şi informeazã statul membru în cauza ca declaraţia va fi înaintatã Comitetului statutar.
3. Prin analogie cu art. 7 din Statutul Consiliului Europei, retragerea are efect:
- la sfârşitul anului financiar în curs, dacã aceasta retragere este notificatã în primele 9 luni ale acestui an financiar;
- la sfârşitul anului financiar urmãtor, dacã notificarea retragerii a intervenit în ultimele 3 luni ale anului financiar în curs.
4. Conform art. 18 din Regulamentul financiar al Consiliului Europei, Comitetul statutar examineazã consecinţele financiare ale retragerii şi ia mãsurile corespunzãtoare.
5. Secretarul general informeazã de îndatã statul membru respectiv despre consecinţele retragerii lui şi informeazã Comitetul statutar despre cursul dat.