Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 45 din 4 august 2005  privind organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 45 din 4 august 2005 privind organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 754 din 18 august 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. IV.12 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã reglementeazã ansamblul mecanismelor şi instrumentelor care privesc organizarea de piaţã, consolidarea şi funcţionarea eficientã a pieţei produselor agricole şi agroalimentare din România.
(2) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) an de piaţã - perioadã de timp corespunzãtoare comercializãrii produselor, diferitã în funcţie de produsul sau de grupa de produse în cauzã, stabilitã la propunerea Consiliului pe produs şi aprobatã prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale;
b) filiera produsului cuprinde sistemul de relaţii funcţionale dintre producãtori agricoli, depozitari, distribuitori, comercianţi, procesatori, transportatori, beneficiari/utilizatori în ceea ce priveşte producerea, certificarea şi controlul aceluiaşi produs, în vederea utilizãrii şi/sau consumului;
c) consiliu pe filiera produsului - organism constituit prin participarea partenerilor de pe filiera produsului şi a reprezentanţilor autoritãţii publice, denumit în continuare Consiliu pe produs;
d) reglementarea filierei produsului - totalitatea mãsurilor legislative şi instituţionale stabilite pentru filiera unui produs, privind ansamblul mecanismelor şi instrumentelor de construcţie comunã de piaţã;
e) preţul pieţei interne - preţul care se formeazã în mod liber pe piaţã, pe baza raportului concurenţial dintre cererea şi oferta la fiecare produs;
f) preţ indicativ, preţ de bazã sau preţ de referinţã - preţul orientativ propus de Consiliul pe produs pentru negocierea preţului pieţei, care nu are efect de restricţionare a concurenţei;
g) preţ de intervenţie - preţul minim garantat pe care organismul de intervenţie îl plãteşte la achiziţionarea unui produs agricol, în condiţiile de calitate şi cantitate stabilite;
h) intervenţie - mecanism de reglementare a pieţei interne, cu scopul de a susţine preţurile produselor pe piaţã, prin preluarea surplusului în stocuri publice de intervenţie;
i) stoc public de intervenţie - cantitatea de produse agricole care este achiziţionatã de pe piaţa internã de organismul de intervenţie, în condiţiile legii;
j) prima de export - sprijin financiar acordat cu scopul de a promova produsele pe pieţele externe, cu respectarea obligaţiilor şi convenţiilor comerciale internaţionale;
k) sistem informatic de piaţã - sistem de evidenţã a datelor de pe filiera produsului, legat de administrarea pieţei şi de aplicarea mãsurilor de reglementare pe filierã.
ART. 2
Mecanismele şi instrumentele de reglementare a pieţelor agricole şi agroalimentare se adoptã de Guvern, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin colaborarea Consiliului pe produs, şi se pun în aplicare de cãtre organismele instituţionale prevãzute de lege cu atribuţii în domeniu, pentru a asigura, în principal, realizarea urmãtoarelor obiective:
a) organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare pe principii concurenţiale reale şi stabile;
b) acoperirea consumului intern şi diminuarea deficitului balanţei comerciale;
c) asigurarea calitãţii şi securitãţii alimentelor;
d) creşterea veniturilor obţinute din activitãţile agricole şi agroalimentare;
e) creşterea durabilã a performanţei economice şi a competitivitãţii în agriculturã şi industria alimentarã.
ART. 3
(1) Mecanismele şi instrumentele de reglementare a pieţelor agricole şi agroalimentare se aplicã urmãtoarelor produse:
a) cereale şi produse procesate din cereale;
b) oleaginoase şi produse procesate;
c) sfeclã de zahãr, zahãr şi produse procesate;
d) cartof şi produse procesate;
e) legume şi fructe proaspete şi procesate;
f) struguri, must, vin, produse pe bazã de vin şi produse procesate;
g) cereale pentru bere, hamei, bere;
h) carne de porc şi produse procesate;
i) carne de pasãre, ouã şi produse procesate;
j) carne de bovine şi produse procesate;
k) carne, lapte, lânã şi produse procesate de la ovine şi caprine;
l) lapte şi produse lactate;
m) plante textile şi produse procesate;
n) plante medicinale şi aromatice şi produse prelucrate şi procesate;
o) tutun şi produse din tutun;
p) flori, plante ornamentale şi arhitecturã peisagerã;
r) alte produse agricole şi procesate din acestea.
(2) Mãsurile şi instrumentele de reglementare specifice filierei, pentru produsele prevãzute la alin. (1), precum şi resursele financiare necesare susţinerii acestora se propun de cãtre organismele instituţionale cu atribuţii în domeniu şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. II
Organismele instituţionale pentru reglementarea pieţei

ART. 4
Organismele instituţionale cu atribuţii în elaborarea, adoptarea şi implementarea politicilor de piaţã ale produselor agricole şi agroalimentare, pentru reglementarea filierelor produsului, sunt:
a) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
b) Consiliul pe produs;
c) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, Industrie Alimentarã şi Dezvoltare Ruralã;
d) alte instituţii cu rol în implementarea politicilor agricole, prevãzute de lege.
ART. 5
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale elaboreazã strategia şi politicile agricole de piaţã şi asigurã realizarea cadrului juridic şi a reglementãrilor specifice, în colaborare cu organismele parteneriale ale Consiliului pe produs.
ART. 6
(1) În scopul elaborãrii politicilor sectoriale pe filiera produsului şi al armonizãrii acestora cu strategia şi politicile naţionale de piaţã agricolã, pentru fiecare filierã a produsului se înfiinţeazã un consiliu pe produs, care reprezintã structura organizatoricã la nivel naţional, fãrã personalitate juridicã, constituitã din reprezentanţi ai partenerilor de pe filiera produsului şi ai Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, ai Ministerului Economiei şi Comerţului, ai Consiliului Concurenţei şi, dupã caz, reprezentanţi ai altor autoritãţi şi instituţii publice din administraţia publicã centralã.
(2) Reprezentanţii partenerilor de pe filiera produsului în Consiliul pe produs sunt desemnaţi de organizaţiile interprofesionale pe filiere, în urma alegerilor în adunarea generalã a organizaţiilor, acolo unde acestea sunt constituite şi autorizate, sau de cãtre organizaţiile profesionale, federaţiile, asociaţiile patronale sau societãţi comerciale reprezentative în sector, precum şi de alte structuri asociative reprezentative de pe filiera produsului, legal constituite: grupuri de producãtori pentru comercializarea produselor, asociaţii de marketing, cooperative.
(3) Numãrul reprezentanţilor partenerilor de pe filierã în fiecare consiliu pe produs se stabileşte astfel încât sã se asigure paritatea dintre producãtori şi ceilalţi parteneri pe filierã şi un grad maxim de reprezentativitate pe fiecare verigã a filierei.
(4) În fiecare consiliu pe produs reprezentanţii autoritãţilor publice prevãzute la alin. (1) sunt desemnaţi de conducãtorii instituţiilor în cauzã.
(5) Consiliul pe produs reprezintã o structurã organizatoricã deschisã, la care pot sã adere şi alte structuri asociative din sectorul privat, cu menţinerea paritãţii iniţiale în componenţa acestuia, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare propriu.
(6) Consiliul pe produs îşi poate organiza structuri în zonele specifice produselor pentru care este înfiinţat, cu respectarea prevederilor cuprinse în prezenta ordonanţã.
ART. 7
(1) La lucrãrile Consiliului pe produs participã, cu statut de invitat permanent, reprezentanţi ai Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, Industrie Alimentarã şi Dezvoltare Ruralã, ai Agenţiei Naţionale de Consultanţã Agricolã, ai Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ai Agenţiei SAPARD.
(2) În funcţie de tematica supusã dezbaterii, la reuniunile Consiliului pe produs pot fi invitaţi sã participe şi reprezentanţi ai altor organisme din sectorul public sau privat.
ART. 8
(1) Conducerea Consiliului pe produs se asigurã de cãtre un comitet director, alcãtuit din 3 pânã la 7 membri, unul dintre aceştia reprezentând Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, desemnat prin ordin de cãtre ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, iar ceilalţi, reprezentanţi ai sectorului privat, se aleg prin votul majoritãţii simple a partenerilor de pe filierã, membri în Consiliul pe produs.
(2) Secretariatul Consiliului pe produs este asigurat de compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în colaborare cu reprezentanţii Consiliului pe produs, desemnaţi de comitetul director.
(3) Pentru desfãşurarea activitãţii operative, Consiliul pe produs organizeazã comisii formate din specialişti şi experţi, care au atribuţii privind analiza problematicii specifice şi elaborarea materialelor ce urmeazã a fi supuse dezbaterii Consiliului pe produs.
ART. 9
Consiliul pe produs îşi desfãşoarã activitatea în baza regulamentului de organizare şi funcţionare propriu, pe care îl aprobã în termen de 30 de zile de la data constituirii.
ART. 10
Recunoaşterea Consiliului pe produs se face prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 11
(1) Consiliul pe produs urmãreşte, în principal, îndeplinirea urmãtoarelor obiective:
a) stimularea, promovarea şi dezvoltarea activitãţii pe fiecare filierã, în beneficiul partenerilor filierei;
b) analiza pieţei pe baza informaţiilor de pe filiera produsului, privind cererea la principalele produse agricole şi agroalimentare, aprecierea anualã a potenţialului de producţie, cuantificarea ofertei, estimarea costurilor şi a preţurilor;
c) propunerea de mãsuri legislative de reglementare a pieţei pe filiera produsului;
d) propuneri de scheme de sprijin financiar şi de avizare a beneficiarilor acestor scheme;
e) monitorizarea rezultatelor mãsurilor adoptate, bilanţul acordului interprofesional pe produs;
f) dezvoltarea activitãţilor de promovare şi informare a partenerilor de pe filierã asupra acţiunilor, programelor şi mãsurilor adoptate;
g) asigurarea conformitãţii mãsurilor de piaţã adoptate cu cele din Uniunea Europeanã;
h) consultare în vederea avizãrii proiectelor de acte normative iniţiate de alte instituţii publice.
(2) Activitatea Consiliului pe produs poate fi finanţatã din fonduri private constituite în cadrul filierei.
ART. 12
(1) Partenerii de pe filierã încheie acordul interprofesional pe produs în ceea ce priveşte contractarea, producerea, preluarea, depozitarea, procesarea şi comercializarea produsului sau a grupei de produse în cauzã.
(2) Acordul interprofesional pe produs se încheie pentru fiecare an de piaţã, este însuşit de toţi partenerii de pe filierã, se avizeazã de Consiliul pe produs şi se recunoaşte prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
ART. 13
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, Industrie Alimentarã şi Dezvoltare Ruralã, în conformitate cu atribuţiile stabilite prin lege, gestioneazã fondurile reprezentând sprijinul financiar destinat susţinerii agriculturii, în vederea implementãrii plãţilor directe şi a mecanismelor de intervenţie pe piaţã.

CAP. III
Sistemul de instrumente pentru reglementarea pieţei

ART. 14
(1) Mãsurile de reglementare pentru produsele prevãzute la art. 3 cuprind scheme de sprijin, specifice fiecãrui produs, astfel:
a) sprijin financiar, prin plãţi directe sau subvenţii acordate producãtorilor agricoli sau altor parteneri de pe filiera produsului;
b) subvenţie pentru creşterea calitãţii producţiei şi a transferului tehnologic;
c) mecanisme de intervenţie pe piaţã;
d) scheme privind comerţul exterior cu produse agricole şi agroalimentare, care includ regimul tarifar şi, atunci când este cazul, contingente tarifare preferenţiale, mãsuri de susţinere şi promovare a exportului de produse agricole şi agroalimentare sau alte mãsuri cu efect echivalent, cu respectarea regulilor şi procedurilor cuprinse în prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale relevante la care România este parte.
(2) Calitatea produselor pentru care se aplicã schemele prevãzute la alin. (1) este cea prevãzutã prin contractele încheiate şi/sau, dupã caz, prin normele naţionale şi internaţionale în vigoare.
ART. 15
(1) În aplicarea schemelor prevãzute la art. 14 pot fi folosite instrumente şi mãsuri de reglementare a pieţelor, dupã cum urmeazã:
a) preţul pieţei interne;
b) preţul indicativ, preţul de bazã sau preţul de referinţã;
c) preţul de intervenţie;
d) contracte încheiate între producãtorii agricoli şi achizitorii de produse agricole materie primã pentru realizarea obiectivelor din acordurile interprofesionale, care trebuie sã cuprindã clauze referitoare la obligaţiile ce revin pãrţilor, condiţiile de livrare şi de calitate a produselor, preţul, termene de livrare, termene de platã, modalitãţi de platã şi de garantare a plãţii preţului, instrumente de platã şi clauze privind penalitãţi pentru nerespectarea contractului;
e) iniţierea, organizarea şi declanşarea de intervenţii pe piaţã şi orice alte mãsuri similare propuse de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în cazul perturbãrii pieţei, datorate unui surplus de produse pe piaţã, conform reglementãrilor în vigoare;
f) intervenţia pe piaţã se aplicã în anumite situaţii şi pentru cantitãţi determinate, prin constituirea şi depozitarea stocurilor de intervenţie şi introducerea ulterioarã pe piaţã a acestora, cu asigurarea strictã a procedurilor şi a cerinţelor privind destinaţia;
g) prime de export în vederea susţinerii preţurilor şi, pe aceastã cale, promovarea şi stimularea exportului de produse agricole şi alimentare;
h) mãsuri de reglementare în cazul lipsei unor produse pe piaţã;
i) alte mãsuri convenite de organismele instituţionale cu atribuţii în reglementarea pieţei.
(2) În cazuri bine justificate, rezultate din necesitatea organizãrii pieţelor agricole şi a specificului acestora, schemele, mãsurile şi instrumentele de reglementare pot fi adoptate individual sau simultan, pânã la dispariţia factorilor care au generat adoptarea acestora.
ART. 16
(1) Pentru informarea operatorilor asupra condiţiilor pieţei, cu 30 de zile înaintea începerii anului de piaţã, partenerii de pe filierã pot conveni preţuri indicative, preţuri de bazã sau preţuri de referinţã la produsele de pe filierã.
(2) Preţurile convenite conform prevederilor alin. (1) se supun aprobãrii Consiliului pe produs şi ulterior se dau publicitãţii.
ART. 17
Colectarea, înregistrarea, stocarea, consultarea şi diseminarea informaţiilor de piaţã privind stocuri, producţia marfã, preţuri sintetice, din baza de date a filierelor agroalimentare, se asigurã prin Sistemul informatic al pieţelor agricole, sistem informatic integrat, organizat în condiţiile legii.
ART. 18
(1) Fondurile pentru finanţarea mãsurilor de reglementare cuprinse în prezenta ordonanţã se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în limita prevederilor bugetare aprobate.
(2) Susţinerea financiarã a mãsurilor de reglementare a pieţelor agricole se poate asigura şi din fonduri private, constituite pe filiera produselor, în condiţiile legii.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 19
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale împreunã cu celelalte autoritãţi publice implicate şi consiliile pe produs asigurã elaborarea şi implementarea mãsurilor de organizare a pieţelor agricole şi agro-alimentare din România.
ART. 20
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã <>Legea nr. 73/2002 privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi alimentare în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 8 februarie 2002, cu modificãrile ulterioare, <>art. 12-16 din Legea nr. 778/2001 privind organizaţiile interprofesionale pe produse agroalimentare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 15 din 14 ianuarie 2002, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 21
(1) Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe se aplicã pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Flutur

Ministrul delegat pentru comerţ,
Iuliu Winkler

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Ministrul integrãrii europene,
Ene Dinga

Bucureşti, 4 august 2005.
Nr. 45.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016