──────────────
Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltãrii şi prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucureşti, 25 iulie 2002.
Nr. 45.
ADDENDUM
la Memorandumul de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Europeanã referitor la Facilitatea de pregãtire a proiectelor PHARE 2000/2001 - RO 9915*)
*) Traducere.
În cadrul asistenţei PHARE acordate României addendumul prezentat mai jos a fost realizat pentru bugetul pe anul 1999 al Programului "Facilitatea de pregãtire a proiectelor PHARE 2000/2001".
ART. 1
Natura şi obiectul
Memorandumul de finanţare RO 9915 se modifica în acord cu Aranjamentele de implementare prezentate în anexa.
ART. 2
Toate celelalte termene şi condiţii ale Memorandumului de finanţare RO 9915 rãmân neschimbate.
ART. 3
Numãrul de exemplare
Prezentul addendum este redactat în doua exemplare în limba engleza.
ART. 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum va intra în vigoare la data semnãrii de ambele pãrţi.
Întocmit la Bucureşti la 31 ianuarie 2002.
Pentru Beneficiar,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrãrii europene,
coordonatorul naţional al asistenţei
Pentru Comunitate,
Jonathan Scheele,
şeful Delegaţiei
Comisiei Europene în România
Anexa: Prevederi speciale
ANEXA C
PREVEDERI SPECIALE
1. Obiective şi descriere
1.1. Obiective
Obiectivul general al acestei propuneri financiare este acordarea asistenţei în vederea demararii eficiente şi implementarii proiectelor PHARE de sprijin investitional pentru anii 2000, 2001 şi urmãtorii.
Obiectivul specific al acestei propuneri financiare este sa asigure pregãtirea documentelor tehnice şi de implementare necesare pentru acele proiecte care sunt candidate principale la acordarea asistenţei PHARE în 2000, 2001 şi în anii urmãtori şi, prin urmare, sa faciliteze implementarea lor rapida şi cu succes.
1.2. Cheltuieli eligibile pentru pregãtirea proiectelor
Urmãtoarele documente tehnice şi de implementare pot fi pregãtite pentru proiectele-tinta de investiţii ce au ca scop coeziunea economicã şi socialã, asa cum sunt descrise la pct. 4.3 de mai jos:
(1) Studii de fezabilitate. Aceasta activitate poate include: (i) pregãtirea unui studiu de fezabilitate; sau (ii) completarea unui studiu de fezabilitate; sau (iii) dezvoltarea unui studiu existent la un nivel care sa permitã luarea deciziei de finanţare. Pentru acest din urma punct aceasta activitate poate include, între altele:
a) analiza cost-beneficiu sau analiza financiarã;
b) analiza sistemului de taxare a utilizatorului;
c) studii preinvestitionale, incluzând analiza costurilor şi a activitãţii de inginerie financiarã.
(2) Proiectarea tehnica detaliatã şi documente referitoare la cantitate (orice parte din documentaţia necesarã specificatã în manualul FIDIC galben, portocaliu sau roşu pentru lucrãri, achiziţii sau contracte mixte)
(3) Activitãţi pregãtitoare pentru schemele de asistenta, inclusiv cererea de piata, parcursul proiectului şi analizele necesare
(4) Planurile de achiziţii şi documentele pentru licitaţii
(5) Evaluarea impactului asupra mediului, în funcţie de cerinţele legislaţiei Comunitãţii Europene în domeniu
1.3. Selectarea proiectelor
Odatã ce planurile naţionale de dezvoltare (PND) şi "Propunerile pentru sprijin PHARE în anul 2000" vor fi primite de cãtre Comisie va demara şi procesul de selectare a proiectelor în cadrul acestei facilitãţi.
Coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) din fiecare ţara va propune Comisiei o lista de proiecte eligibile pentru asistenta în cadrul acestei facilitãţi de pregãtire a proiectelor. Propunerea CNA va include un rezumat al sprijinului de pregãtire cerut pentru fiecare proiect-tinta. Aceste rezumate vor fi dezvoltate în cadrul Termenilor de referinta de cãtre beneficiarii relevanti, pe baza termenilor standard de referinta pentru cele 9 activitãţi identificate mai sus. Anumite tari beneficiare ale programelor de cooperare transfrontaliera beneficiazã deja de facilitãţi de pregãtire şi în aceste cazuri autoritatea programului va clarifica împreunã cu CNA dacã astfel de proiecte pot fi luate în considerare.
Având în vedere legatura strânsã cu programarea, delegaţia Comisiei şi Comisia se vor implica îndeaproape în discutarea şi îmbunãtãţirea listei înainte de transmiterea ei oficialã.
Anumite proiecte de investiţii PHARE care nu sunt incluse în domeniul coeziunii economice şi sociale ar putea, de asemenea, necesita pregãtire (de exemplu: îmbunãtãţirea punctelor de trecere a frontierei, facilitãţi de tranzit etc.). Astfel de proiecte sunt o parte intrinseca a promovãrii coeziunii economice şi sociale. În situaţii excepţionale asemenea proiecte pot fi propuse Comisiei pentru a beneficia de facilitatea de pregãtire.
Având în vedere ca PND trebuie sa fie transmise deja Comisiei, selectarea proiectelor pentru pregãtirea în cadrul acestei facilitãţi va avea loc dupã aprobarea acestei propuneri financiare. Pentru asigurarea managementului adecvat al facilitatii nici un proiect nu va fi pregãtit în cadrul acestei facilitãţi pana când acesta nu va îndeplini urmãtoarele criterii de eligibilitate:
(1) Proiectul deriva din PND şi atinge în mod clar prioritãţile stabilite în strategie.
(2) Proiectul este inclus în propunerea CNA pentru proiectele care vor fi pregãtite, asa cum s-a menţionat mai sus.
(3) Comisia (delegaţia şi sediul central) decide ca proiectul este candidat principal pentru programarea 2000, 2001 sau pentru anii urmãtori.
(4) Proiectul termenilor de referinta este elaborat şi furnizeazã o descriere clara şi cuprinzatoare a proiectului şi a activitãţilor necesare lansãrii procedurilor de achiziţii şi implementarii sale.
Programele naţionale PHARE din 2000, 2001 şi din anii urmãtori vor asigura, de asemenea, fonduri suplimentare pentru pregãtirea proiectelor şi pentru supervizarea lor, dacã este necesar, pentru astfel de activitãţi asigurându-se pana la 5% din costul proiectelor (în afarã costurilor administrative).
Aceasta facilitate are ca obiectiv asistarea ţãrilor în vederea pregãtirii proiectelor. Ea nu va fi folositã pentru acoperirea costurilor administrative şi de supervizare a proiectelor (studii premergãtoare investiţiilor, licitaţii).
Trebuie specificat ca diversele strategii (inclusiv planurile naţionale de dezvoltare) şi majoritatea proiectelor ce vor fi finanţate prin PHARE vor fi pregãtite pe cheltuiala ţãrilor respective.
2. Bugetul
- milioane euro -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Construcţie AT
Ţara Cod Alocare Investiţii institu- (asistenta
tionala tehnica)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Bulgaria BG.99.19 2,5 0,00 0,00 2,5
Cehia CZ.99.16 2 0,00 0,00 2
Estonia ES.99.12 2 0,00 0,00 2
Ungaria HU.99.18 2,5 0,00 0,00 2,5
Letonia LE.99.14 2 0,00 0,00 2
Lituania LI.99.17 2 0,00 0,00 2
Polonia PL.99.18 4,5 0,00 0,00 4,5
România RO.99.15 3,5 0,00 0,00 3,5
Slovacia SR.99.20 2 0,00 0,00 2
Slovenia SL.99.14 2 0,00 0,00 2
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 25 0,00 0,00 25
100% 0% 0% 100%
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────