Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 43 din 29 ianuarie 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 43 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. VI.4 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 323/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Statutul de refugiat se poate acorda la cerere strãinului care, în urma unei temeri bine întemeiate de a fi persecutat pe considerente de rasã, religie, naţionalitate, apartenenţã la un anumit grup social sau opinie politicã, se aflã în afara ţãrii sale de origine şi care nu poate primi sau, ca urmare a acestei temeri, nu doreşte protecţia acestei ţãri."
2. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Protecţia umanitarã condiţionatã se poate acorda strãinului care nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) şi cu privire la care existã motive serioase sã se creadã cã, dacã va fi returnat în ţara de origine, riscã sã sufere o vãtãmare a drepturilor sale constând în:
1. condamnarea la pedeapsa cu moartea sau executarea unei astfel de pedepse; sau
2. torturã, tratamente sau pedepse inumane ori degradante; sau
3. o ameninţare serioasã, individualã, la adresa vieţii sau integritãţii, urmare a violenţei generalizate în situaţii de conflict armat intern sau internaţional, dacã solicitantul face parte din populaţia civilã."
3. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) O persoanã este consideratã solicitant al statutului de refugiat din momentul manifestãrii de voinţã, exprimatã în scris sau oral în faţa autoritãţilor competente, din care sã rezulte cã aceasta solicitã protecţia statului român pentru unul dintre motivele prevãzute de prezenta ordonanţã.
(2) Pentru acordarea statutului de refugiat în România strãinul se adreseazã personal cu o cerere scrisã Oficiului Naţional pentru Refugiaţi din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor sau organelor teritoriale ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Cererea de acordare a statutului de refugiat se depune de îndatã ce:
a) solicitantul s-a prezentat într-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat;
b) solicitantul a intrat pe teritoriul României;
c) au survenit evenimente în ţara de origine a solicitantului, care îl determinã sã cearã protecţie, pentru strãinul cu drept de şedere în România."
4. Dupã articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - Împotriva solicitantului statutului de refugiat nu pot fi luate mãsuri de expulzare sau de returnare forţatã de la frontierã ori de pe teritoriul României, atâta vreme cât nu existã o dispoziţie executorie de pãrãsire a teritoriului, cuprinsã în hotãrârea de respingere a cererii sale de acordare a statutului de refugiat."
5. La articolul 13 alineatul (1), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) dreptul de şedere în România, pânã la expirarea unui termen de 15 zile de la momentul în care hotãrârea de respingere pronunţatã cu privire la cererea sa a devenit executorie, cu excepţia cererilor respinse ca evident nefondate în urma soluţionãrii acestora în cadrul procedurilor accelerate, caz în care dreptul de şedere înceteazã de îndatã ce hotãrârea a devenit executorie;"
6. La articolul 13 alineatul (1), dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera g^1), cu urmãtorul cuprins:
"g^1) dreptul de a fi cazat în centrele de primire şi cazare, aflate în subordinea Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, în limita locurilor disponibile, pânã la încetarea dreptului sãu de şedere, pentru solicitantul statutului de refugiat care nu dispune de mijloacele materiale necesare pentru întreţinere;"
7. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Solicitanţii statutului de refugiat, care nu dispun de mijloacele materiale necesare pentru întreţinere, beneficiazã de hranã în limita sumei de 25.000 lei/persoanã/zi, de cazare în limita sumei de 15.000 lei/persoanã/zi şi de alte cheltuieli, în limita sumei de 5.000 lei/persoanã/zi, la cererea acestora, sume ce se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor."
8. Alineatul (5) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Hotãrârea de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat cuprinde motivele corespunzãtoare pentru fiecare formã de protecţie prevãzutã la art. 2, 3 sau 5, precum şi dispoziţia de a pãrãsi teritoriul României în termen de 15 zile de la data la care aceasta a devenit executorie."
9. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Împotriva hotãrârii prevãzute la art. 14 alin. (3) se poate face plângere în termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a documentului prin care se constatã cã solicitantul nu se mai aflã la ultima reşedinţã declaratã. Introducerea plângerii în termenul menţionat suspendã executarea dispoziţiei de pãrãsire a teritoriului României."
10. Alineatul (3) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Plângerea se soluţioneazã de cãtre judecãtoria în a cãrei razã teritorialã se aflã structura competentã a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotãrârea."
11. Alineatul (5) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Plângerea se înainteazã de îndatã instanţei competente, care o va soluţiona în termen de 30 de zile."
12. Alineatul (7) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(7) Împotriva hotãrârii instanţei, contestatarul sau Oficiul Naţional pentru Refugiaţi poate declara recurs în termen de 5 zile de la pronunţare. Declararea recursului în termen suspendã executarea dispoziţiei de pãrãsire a teritoriului."
13. Alineatul (8) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Recursul se judecã în termen de 30 de zile de la înregistrarea sa pe rolul instanţei de recurs."
14. Alineatul (9) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Hotãrârile instanţei de fond nerecurate în termenul legal şi hotãrârile pronunţate în recurs sunt irevocabile şi executorii."
15. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Strãinul este obligat sã pãrãseascã teritoriul României în termen de 15 zile de la data la care dispoziţia de pãrãsire a teritoriului, pronunţatã în hotãrârea de respingere a cererii sale de acordare a statutului de refugiat, a devenit executorie."
16. Alineatul (3) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Plângerea este de competenţa judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã se aflã structura competentã a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotãrârea şi suspendã executarea dispoziţiei de pãrãsire a teritoriului."
17. Alineatul (4) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Instanţa soluţioneazã plângerea în termen de 10 zile şi pronunţã o hotãrâre motivatã, prin care:
a) respinge plângerea pentru cel puţin unul dintre motivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
b) admite plângerea şi dispune ca structura competentã a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotãrârea sã analizeze cererea în procedurã ordinarã."
18. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Cererea depusã la organele teritoriale ale Ministerului Administraţiei şi Internelor dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat este înaintatã de îndatã structurii competente a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, care o analizeazã şi pronunţã o hotãrâre în termen de douã zile de la primire.
(2) Funcţionarul prevãzut la art. 12 alin. (2), dupã efectuarea interviului şi analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, în raport cu datele privind situaţia din ţara de origine, poate hotãrî:
a) acordarea unei forme de protecţie şi a dreptului de a intra în România, dacã solicitantul se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 2, 3 sau 5;
b) acordarea dreptului de a intra în România şi de a avea acces la procedura ordinarã de soluţionare a cererii sale de acordare a statutului de refugiat, dacã cererea sa nu poate fi respinsã pentru unul dintre motivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
c) respingerea cererii ca nefondatã.
(3) Împotriva hotãrârii de respingere a cererii strãinul poate depune o plângere în termen de douã zile de la comunicare.
(4) Plângerea se depune la structura Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotãrârea, care o înainteazã de îndatã judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã se aflã.
(5) Instanţa soluţioneazã plângerea în termen de 5 zile şi pronunţã o hotãrâre motivatã, prin care:
a) respinge plângerea pentru cel puţin unul dintre motivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
b) admite plângerea, dispune ca structura competentã a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotãrârea sã analizeze cererea în procedurã ordinarã şi permite accesul solicitantului în teritoriu.
(6) În cazurile prevãzute la alin. (5) hotãrârea instanţei este irevocabilã."
19. La articolul 23 alineatul (1), litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) acces la toate formele de învãţãmânt, în condiţiile legii;"
20. La articolul 23 alineatul (1), dupã litera m) se introduce o nouã literã, litera n), cu urmãtorul cuprins:
"n) sã primeascã, la cerere, în limitele disponibilitãţilor financiare ale statului, un ajutor rambursabil stabilit la nivelul unui salariu minim brut pe ţarã, pentru o perioadã de maximum 6 luni, dacã, din motive obiective, este lipsit de mijloacele de existenţã necesare. Pentru motive bine întemeiate acest ajutor poate fi prelungit pentru încã o perioadã de cel mult 3 luni."
21. Alineatul (3) al articolului 23 se abrogã.
22. Alineatul (4) al articolului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Fondurile bãneşti necesare în vederea acordãrii ajutorului rambursabil prevãzut la alin. (1) lit. n) sunt asigurate din bugetul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei."
23. Alineatul (1) al articolului 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Persoana care a dobândit o formã de protecţie are obligaţia sã ramburseze ajutorul primit potrivit art. 23 alin. (1) lit. n), dacã a realizat venituri care permit acest lucru, fãrã a fi afectatã întreţinerea sa şi a familiei sale."
24. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Forma de protecţie acordatã în temeiul art. 2, 3 sau 5 înceteazã atunci când beneficiarul ei:
a) s-a repus în mod voluntar sub protecţia ţãrii a cãrei cetãţenie o are; sau
b) dupã ce şi-a pierdut cetãţenia, a redobândit-o în mod voluntar; sau
c) a dobândit o nouã cetãţenie şi se bucurã de protecţia statului a cãrei cetãţenie a dobândit-o; sau
d) s-a restabilit în mod voluntar în ţara pe care a pãrãsit-o ori în afara cãreia a stat ca urmare a motivelor pentru care a obţinut forma de protecţie; sau
e) nu mai poate continua sã refuze protecţia ţãrii a cãrei cetãţenie o are datoritã faptului cã împrejurãrile în urma cãrora a dobândit una dintre formele de protecţie prevãzute la art. 2, 3 sau 5 au încetat sã existe şi nu poate invoca, pentru a motiva acest refuz, motive imperioase ce se referã la persecuţii anterioare;
f) fiind o persoanã fãrã cetãţenie, este în mãsurã sã se întoarcã în ţara în care avea reşedinţa obişnuitã, nemaiexistând împrejurãrile în urma cãrora a dobândit una dintre formele de protecţie prevãzute la art. 2, 3 sau 5.
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplicã persoanei cãreia i s-a acordat una dintre formele de protecţie prevãzute la art. 2, 3 sau 5 şi care, din motive imperioase ce se referã la persecuţii anterioare, refuzã protecţia ţãrii a cãrei cetãţenie o are.
(3) Prevederile alin. (1) lit. f) nu se aplicã persoanei cãreia i s-a acordat una dintre formele de protecţie prevãzute la art. 2, 3 sau 5 şi care, din motive imperioase ce se referã la persecuţii anterioare, refuzã sã se întoarcã în ţara în care în mod obişnuit îşi avea reşedinţa."
25. Articolele 27 şi 28 se abrogã.
26. La articolul 29 alineatul (1), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) acordarea ei s-a fãcut în baza unor declaraţii false sau a fost obţinutã de solicitant în mod fraudulos şi nu existã alte motive care sã conducã la menţinerea formei de protecţie acordate sau la acordarea unei alte forme de protecţie;"
27. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Funcţionarul prevãzut la art. 12 alin. (2), din oficiu sau la propunerea uneia dintre instituţiile cu atribuţii în domeniul securitãţii naţionale sau al ordinii publice, constatã încetarea sau dispune anularea formei de protecţie prin hotãrâre motivatã.
(2) Constatarea încetãrii sau dispunerea anulãrii formei de protecţie nu produce efecte cu privire la membrii de familie ai persoanei cu privire la care a fost emisã hotãrârea prevãzutã la alin. (1).
(3) În funcţie de motivele care au stat la baza pronunţãrii hotãrârii de încetare sau anulare a formei de protecţie, funcţionarul prevãzut la art. 12 alin. (2) poate dispune, dupã caz, pãrãsirea teritoriului.
(4) Împotriva hotãrârilor prevãzute la alin. (1) strãinul poate face plângere în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã, dupã caz, în procedurã ordinarã sau în procedurã acceleratã."
28. Alineatul (1) al articolului 32 se completeazã cu douã noi litere, literele d) şi e), cu urmãtorul cuprins:
"d) are personalitate juridicã şi sediul în municipiul Bucureşti;
e) este parte în procesele care au ca obiect cereri de acordare a unei forme de protecţie potrivit procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã."
ART. II
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul adoptã hotãrârea pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 622/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 18 iulie 2001.
ART. IV
Cererile depuse anterior intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se soluţioneazã potrivit prevederilor în vigoare la data depunerii acestora.
ART. V
<>Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 323/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 43.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016