Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 42 din 30 ianuarie 2003  privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 42 din 30 ianuarie 2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 68 din 2 februarie 2003

În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finanţarea şi controlul functionarii serviciilor de iluminat public în comune, oraşe şi municipii.
(2) Serviciile de iluminat public, asa cum au fost definite prin lege, fac parte din sfera serviciilor publice de gospodãrie comunalã.
(3) Serviciile de iluminat public cuprind totalitatea acţiunilor şi activitãţilor desfãşurate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale sub autoritatea administraţiei publice locale, în scopul asigurãrii iluminatului public al localitãţilor urbane şi rurale.
ART. 2
În sensul ordonanţei, notiunile tehnice utilizate sunt definite în anexa ce face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 3
(1) Serviciile de iluminat public se realizeazã prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice, denumita în continuare sistem de iluminat public.
(2) Sistemele de iluminat public constituie un ansamblu tehnologic şi funcţional, alcãtuit din construcţii, instalaţii şi echipamente specifice, care cuprinde:
a) reţele electrice de joasa tensiune supraterane sau subterane, destinate iluminatului public;
b) stâlpi de sustinere a reţelei, respectiv a corpurilor de iluminat, destinaţi exclusiv iluminatului public;
c) posturi de transformare şi cutii de distribuţie aeriene, terane sau subterane, destinate exclusiv iluminatului public;
d) echipamente de comanda, automatizare, mãsurare şi control;
e) corpuri de iluminat, console şi accesorii.
(3) Sistemele de iluminat public aparţin proprietãţii publice a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu excepţiile prevãzute de lege.
(4) Sistemele de iluminat public se amplaseaza, de regula, pe terenuri aparţinând domeniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 4
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica serviciilor de iluminat public organizate la nivelul tuturor localitãţilor urbane sau rurale, indiferent de mãrimea şi gradul de dezvoltare economicosociala a acestora, care dispun de un sistem de iluminat public.
(2) Serviciile de iluminat public se gestioneazã şi se administreazã prin intermediul unor structuri specializate, denumite în continuare operatori, care vor fi licentiati şi autorizaţi în condiţiile legii.

CAP. 2
Principii şi condiţii de funcţionare a serviciilor de iluminat public

ART. 5
(1) Organizarea şi desfãşurarea serviciilor de iluminat public sunt destinate satisfacerii unor cerinţe/nevoi de utilitate publica ale comunitãţilor locale, şi anume:
a) ridicarea gradului de civilizatie, a confortului şi a calitãţii vieţii;
b) creşterea gradului de securitate individualã şi colectivã în cadrul comunitãţilor locale;
c) asigurarea siguranţei circulaţiei rutiere şi pietonale;
d) punerea în valoare, printr-un iluminat arhitectural şi ornamental adecvat, a zestrei arhitectonice şi peisagistice a localitãţilor;
e) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltãrii economico-sociale a comunitãţilor locale;
f) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranta, rentabilitate şi eficienta economicã a infrastructurii aferente serviciului.
(2) Serviciile de iluminat public se organizeazã şi funcţioneazã cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) autonomia localã;
b) descentralizarea serviciilor publice;
c) transparenta, responsabilitatea şi legalitatea;
d) corelarea cerinţelor cu resursele;
e) dezvoltarea durabila a localitãţilor;
f) parteneriatul public-privat;
g) liberul acces la informaţii şi consultarea comunitãţilor locale.
ART. 6
Serviciile de iluminat public vor îndeplini concomitent urmãtoarele condiţii de funcţionare:
a) continuitatea din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
b) adaptabilitate la cerinţele concrete, diferenţiate în timp şi spaţiu, ale comunitãţii locale;
c) satisfacerea judicioasã, echitabila şi nepreferentiala a tuturor membrilor comunitãţii locale, în calitatea lor de utilizatori ai serviciului;
d) tarifarea pe baza de competiţie a serviciului prestat;
e) administrarea şi gestionarea serviciului în interesul comunitãţilor locale;
f) respectarea reglementãrilor specifice în vigoare din domeniul transportului, distribuţiei şi utilizãrii energiei electrice;
g) respectarea standardelor minimale privind iluminatul public, prevãzute de normele interne şi ale Uniunii Europene în acest domeniu.
ART. 7
(1) Serviciile de iluminat public vor respecta şi vor îndeplini, la nivelul comunitãţilor locale, în întregul lor, indicatorii de performanta aprobaţi prin hotãrâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(2) Indicatorii de performanta ai serviciului se aproba în baza unui studiu de oportunitate care va tine seama cu prioritate de necesitãţile comunitãţilor locale, de starea tehnica şi eficienta sistemelor de iluminat public existente, precum şi de standardele minimale privind iluminatul public, prevãzute de normele interne şi ale Uniunii Europene în acest domeniu.
(3) Înaintea supunerii lor spre aprobare, propunerile de indicatori de performanta ai serviciilor de iluminat public, rezultate din studiul efectuat în acest scop, vor fi dezbãtute public în cadrul comunitãţilor locale.
(4) Operatorii care au primit delegarea serviciului au dreptul de servitute legalã pentru toate instalaţiile şi echipamentele cu care se presteazã serviciile de iluminat public.

CAP. 3
Organizarea şi funcţionarea serviciilor de iluminat public

SECŢIUNEA 1
Gestiunea serviciilor de iluminat public

ART. 8
(1) Înfiinţarea, organizarea, coordonarea şi controlul functionarii serviciilor de iluminat public la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi înfiinţarea, dezvoltarea şi modernizarea sistemelor de iluminat public constituie dreptul exclusiv al autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) Gestiunea şi administrarea serviciilor de iluminat public, precum şi funcţionarea, exploatarea şi întreţinerea sistemelor de iluminat public aferente intra în atribuţiile şi responsabilitatea exclusiva a autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 9
(1) Gestiunea serviciilor de iluminat public se organizeazã la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor dupã criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciul prestat comunitãţii şi va tine seama de mãrimea, gradul de dezvoltare şi de particularitãţile economico-sociale ale localitãţilor, de starea dotãrilor şi echipamentelor tehnice existente, precum şi de posibilitãţile locale de finanţare a exploatãrii, întreţinerii şi dezvoltãrii acestora.
(2) Înfiinţarea, dezvoltarea şi modernizarea sistemelor de iluminat public se fac în baza unor studii de fezabilitate întocmite din initiativa autoritãţilor administraţiei publice locale, care vor analiza necesitatea şi oportunitatea infiintarii/dezvoltãrii acestora, vor evalua indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finanţare a investiţiilor şi vor indica soluţia optima din punct de vedere tehnico-economic.
ART. 10
(1) Gestionarea serviciilor de iluminat public se realizeazã prin urmãtoarele modalitãţi:
a) gestiune directa;
b) gestiune delegatã.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de iluminat public se face prin hotãrâri ale consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, care vor fi licentiate şi autorizate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã, denumita în continuare ANRSC.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, activitãţile specifice serviciului de iluminat public se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu prevederile art. 6, pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament al serviciului, prin care se stabilesc nivelurile de iluminat, indicatorii de performanta ai serviciului, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizator, precum şi modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciului prestat.
(4) Caietul de sarcini şi regulamentul serviciului se elaboreazã şi se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în conformitate cu caietul de sarcini-cadru şi cu regulamentul-cadru al serviciului de iluminat public, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Indiferent de forma de gestiune a serviciilor de iluminat public adoptatã, autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri obţinerea unui serviciu de iluminat public corespunzãtor interesului general al comunitãţilor locale pe care le reprezintã, în conformitate cu legislaţia interna şi cu reglementãrile Comunitãţii Europene.
ART. 11
(1) În cazul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asuma nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, coordonarea, administrarea, finanţarea, gestionarea şi controlul functionarii serviciilor de iluminat public.
(2) Gestiunea directa se realizeazã prin servicii publice cu personalitate juridicã şi buget propriu, organizate în subordinea consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3) Desfãşurarea activitãţilor specifice serviciilor de iluminat public, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare întocmit şi aprobat de cãtre consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 12
(1) În cazul gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale apeleazã pentru realizarea serviciului la unul sau mai mulţi operatori cãrora le transfera, în baza unui contract de delegare a gestiunii, în totalitate sau numai în parte, sarcinile şi responsabilitãţile proprii cu privire la gestiunea şi administrarea propriu-zisa a serviciului, precum şi la exploatarea, funcţionarea şi modernizarea sistemului de iluminat public.
(2) Pe durata derulãrii contractului de delegare a gestiunii, bunurile mobile sau imobile aparţinând domeniului public sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru realizarea serviciului, se încredinţeazã operatorului cãruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii.
(3) Gestiunea delegatã se realizeazã prin intermediul unor operatori prestatori de servicii de iluminat public care pot fi societãţi comerciale cu capital public, privat sau mixt.
(4) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurente, transparenţei, tratamentului egal şi al confidenţialitãţii şi cu respectarea contractului-cadru şi a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public se realizeazã prin licitaţie publica; dacã procedura licitaţiei publice nu a condus la desemnarea unui câştigãtor şi la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabilã procedura negocierii directe.
(6) Prevederile alin. (5) nu se aplica în cazul serviciilor de iluminat public care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se deruleazã în baza unor contracte de delegare a gestiunii sau de concesionare a serviciului de iluminat public legal încheiate; excepţia prevãzutã la acest alineat opereazã pana la expirarea sau rezilierea contractului, fãrã posibilitatea de prelungire a acestuia, dacã pãrţile au convenit în acest mod.
(7) Participarea la procedura de delegare a gestiunii se face în baza autorizaţiei eliberate de ANRSC.
(8) Operatorii care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune vor depune documentaţia pentru licentiere/autorizare, urmând a se încheia act adiţional la contractul de concesiune; acest act adiţional va cuprinde obligaţiile ce revin operatorilor în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(9) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau parţial, numai activitãţile de operare propriu-zisa - gestiune, administrare, exploatare, întreţinere -, precum şi activitãţile de pregãtire, finanţare şi realizare a investiţiilor din infrastructura aferentã serviciului de iluminat public.
ART. 13
(1) În funcţie de regimul juridic ce urmeazã a fi adoptat pentru contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
a) contract de management;
b) contract de concesiune;
c) contract de închiriere;
d) contract de locatie de gestiune;
e) contract de parteneriat public-privat.
(2) Contractul de delegare a gestiunii va fi însoţit obligatoriu de urmãtoarele anexe:
a) caietul de sarcini;
b) regulamentul de serviciu;
c) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate publica sau privatã, aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizãrii serviciului delegat.

SECŢIUNEA a 2-a
Finanţarea serviciilor de iluminat public

ART. 14
(1) Finanţarea cheltuielilor curente de funcţionare şi de exploatare a serviciilor de iluminat public de asigura din veniturile proprii ale operatorilor sau din bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale, dupã caz, în funcţie de modul de gestiune adoptat.
(2) În cazul gestiunii delegate, veniturile proprii ale operatorilor se asigura prin încasarea de la autoritãţile administraţiei publice locale, în calitate de reprezentante ale comunitãţilor locale beneficiare ale serviciului de iluminat public, a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor prestate, cu respectarea urmãtoarelor:
a) organizarea şi desfãşurarea pe principii şi criterii comerciale şi concurentiale a serviciului prestat;
b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor;
c) reflectarea costului efectiv al prestãrii serviciului în structura şi nivelul tarifelor;
d) ajustarea periodicã a tarifelor şi reflectarea corespunzãtoare în nivelul acestora a influentelor generate de majorarea în amonte a unor preţuri şi tarife;
e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife;
f) acoperirea prin tarife cel puţin a sumelor investite şi a cheltuielilor curente de funcţionare şi întreţinere a serviciului.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale pot finanta serviciile de iluminat public din bugetele locale numai în baza hotãrârilor consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
ART. 15
(1) Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente serviciilor de iluminat public se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, a legislaţiei privind achiziţiile publice de lucrãri, bunuri şi servicii şi cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la calitatea şi disciplina în construcţii, urbanism şi amenajarea teritoriului.
(2) În vederea asigurãrii continuitãţii serviciilor de iluminat public autoritãţile administraţiei publice locale au responsabilitatea planificarii şi urmãririi lucrãrilor de investiţii necesare functionarii sistemelor în condiţii de siguranta şi la parametrii ceruti prin prescripţiile tehnice; în acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investiţiilor, plecandu-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementãrile legale.
(3) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce revin, pe de o parte, autoritãţilor administraţiei publice locale şi, pe de alta parte, operatorului în ceea ce priveşte finanţarea şi realizarea investiţiilor.
(4) Finanţarea lucrãrilor de investiţii se asigura din urmãtoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului şi alocaţii de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de cãtre stat;
c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d) venituri cu destinaţie specialã constituite pe baza unor taxe locale instituite în urma consultãrii publice, în condiţiile legii;
e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat public-privat de tipul construieste-opereazã-transfera şi variante ale acestuia;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern sau a unor programe de urgenta ori cu caracter social;
g) alte surse.
(5) Investiţiile strãine în sistemele de iluminat public vor beneficia de toate facilitãţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei; facilitãţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile în perioada stabilitã la încheierea acestuia.
(6) Investiţiile pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii specifice sistemelor de iluminat public care se realizeazã din fonduri proprii ale operatorilor rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului de delegare a gestiunii, dacã la încheierea acestuia nu s-a convenit altfel, şi vor fi amortizate de cãtre operator; în contractul de delegare a gestiunii se va preciza modul de repartiţie a bunurilor realizate la încetarea, din orice cauza, a contractului.

SECŢIUNEA a 3-a
Operatorii serviciilor de iluminat public

ART. 16
(1) Operatorul prestator de servicii de iluminat public poate fi compartimentul de specialitate organizat în cadrul aparatului propriu al consiliului local, serviciul public cu personalitate juridicã şi buget propriu organizat în subordinea consiliilor locale, având ca sarcina coordonarea activitãţii de iluminat public desfãşurate de o societate comercialã cu capital public, privat sau mixt, autorizat conform prevederilor prezentei ordonanţe sa gestioneze, sa administreze şi sa exploateze în vederea asigurãrii iluminatului public al localitãţilor urbane şi/sau rurale unul sau mai multe sisteme de iluminat public. Serviciul de iluminat public poate fi prestat şi de cãtre un serviciu public cu personalitate juridicã şi buget propriu organizat în subordinea consiliilor locale.
(2) Operatorii serviciilor de iluminat public trebuie sa posede capacitatea tehnica şi organizatoricã, dotarea şi experienta managerialã necesare prestãrii serviciului de iluminat public încredinţat.
(3) Acţiunea de licentiere/autorizare a operatorilor serviciilor de iluminat public se face de cãtre ANRSC şi are termen de finalizare de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) Operatorii serviciilor de iluminat public beneficiazã de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare sau de forma de gestiune adoptatã.
ART. 17
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public cu capital public, aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale sau statului, pot fi privatizati în condiţiile legii.
(2) Hotãrârea de privatizare a operatorilor aparţine consiliilor locale comunale, orãşeneşti, municipale sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în funcţie de apartenenţa capitalului social şi de subordonarea operatorului ce urmeazã a fi privatizat.
(3) Privatizarea operatorilor se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare; procedura de privatizare va include în mod obligatoriu şi procedura de delegare a gestiunii, prin care ofertantul desemnat câştigãtor al procedurii de privatizare obţine şi contractul de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public.
ART. 18
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public îşi pot desfasura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale, în virtutea principiului liberei concurente pe piata serviciilor publice de gospodãrie comunalã.
(2) Operatorul care presteazã mai multe tipuri de servicii în una sau mai multe localitãţi va tine evidente distincte şi va avea contabilitate separatã pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare.
(3) Operatorii care participa la licitaţiile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public trebuie sa facã dovada experienţei şi capacitãţii tehnice şi operationale în gestionarea unor sisteme similare, a bonitaţii şi capacitãţii financiare de a rãspunde la cerinţele specifice prevãzute în caietele de sarcini şi sa prezinte garanţii de participare în conformitate cu documentele licitaţiei aprobate de consiliile locale responsabile.
(4) Relaţiile dintre operatorii serviciului de iluminat public şi autoritãţile administraţiei publice locale în calitate de utilizatori, precum şi relaţiile cu alţi agenţi economici, indiferent de forma de proprietate sau de modul de organizare a acestora, sunt relaţii comerciale, se vor desfasura numai pe baze contractuale şi vor fi guvernate de principiul liberei concurente.

CAP. 4
Drepturi şi obligaţii

SECŢIUNEA 1
Drepturile şi obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale

ART. 19
(1) Activitãţile de reglementare, licentiere şi/sau autorizare a operatorilor, îndrumare metodologicã, monitorizare şi control al modului de respectare şi aplicare a legislaţiei specifice domeniului se încredinţeazã ANRSC, care, în colaborare cu Comitetul Naţional Roman pentru Iluminat (CNRI), va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continua a fiecãrui indicator de performanta în acest domeniu.
(2) În realizarea sistemului informaţional şi implementarea activitãţilor de monitorizare vor fi implicate şi organizaţiile profesionale şi patronale de interes public; autoritãţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie detinuta de ANRSC cu privire la serviciile de iluminat public.
(3) ANRSC are în principal sarcina de a monitoriza şi de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea regulamentului-cadru al serviciului de iluminat public, a regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare, a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii, la respectarea indicatorilor de performanta ai serviciului, la respectarea legii concurentei şi la exploatarea eficienta a patrimoniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale afectat serviciilor.
ART. 20
(1) Aprobarea strategiilor de dezvoltare a serviciilor de iluminat public şi a programelor de dezvoltare a infrastructurii aferente, a regulamentelor şi normelor locale de organizare şi funcţionare a serviciilor, a criteriilor şi procedurilor de monitorizare şi control al gestiunii serviciilor de iluminat public constituie atributia exclusiva a consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza strategiei generale a Guvernului privind serviciile de iluminat public.
(2) Indiferent de forma de gestiune adoptatã, în virtutea competentelor şi atribuţiilor ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã dreptul de a urmãri, de a controla şi de a supraveghea:
a) modul de fundamentare a tarifelor şi respectarea metodologiei de stabilire şi ajustare a acestora;
b) modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatori;
c) calitatea şi eficienta serviciilor prestate corespunzãtor nivelului indicatorilor de performanta ai serviciului aprobaţi;
d) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor de iluminat public.
(3) Consiliile locale comunale, orãşeneşti, municipale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, stabilesc strategia de dezvoltare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a serviciilor de iluminat public, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socialã a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi de angajamentele luate de România în domeniile prevãzute în programul negocierilor de aderare la Uniunea Europeanã.
(4) Strategiile autoritãţilor administraţiei publice locale vor urmãri cu prioritate realizarea urmãtoarelor obiective:
a) orientarea serviciilor publice cãtre utilizatori;
b) asigurarea calitãţii şi performantelor sistemelor de iluminat public la nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
c) respectarea prevederilor normelor pentru serviciile de iluminat public stabilite de Comisia Internationala de Iluminat, la care România este afiliatã, respectiv de CNRI;
d) orientarea serviciilor de iluminat public în mod nediscriminatoriu cãtre toţi beneficiarii comunitãţii locale, potrivit necesitãţilor stabilite în mod democratic;
e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor corpuri de iluminat performanţe şi, dupã caz, a unor echipamente specializate;
f) promovarea investiţiilor în scopul modernizãrii sistemelor de iluminat public existente şi al extinderii reţelelor de iluminat public în funcţiune;
g) asigurarea la nivelul localitãţilor a unui iluminat stradal şi pietonal adecvat necesitãţilor de confort şi securitate individualã şi colectivã, prevãzute de normele în vigoare;
h) asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental şi ornamental festiv, adecvat punerii în valoare a edificiilor de importanta publica şi/sau culturalã, şi marcarea prin sisteme de iluminat arhitectural şi/sau ornamental festiv a evenimentelor naţionale şi a sarbatorilor legale şi/sau religioase;
i) finanţarea serviciilor de iluminat public în mod avantajos pentru utilizatori şi atractiv pentru investitori;
j) promovarea de soluţii tehnice şi tehnologice performanţe, cu costuri minime;
k) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu concurential de atragere a capitalului privat;
l) instituirea evaluãrii comparative a indicatorilor de performanta ai activitãţii operatorilor şi participarea cetãţenilor şi asociaţiilor reprezentative la acest proces;
m) promovarea formelor de gestiune delegatã;
n) crearea organismelor de monitorizare a calitãţii serviciilor prestate şi instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
o) promovarea metodelor moderne de management;
p) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale şi a formãrii profesionale continue a personalului ce lucreazã în domeniu.
ART. 21
În exercitarea atribuţiilor ce le revin în domeniul administrãrii şi coordonãrii serviciilor de iluminat public autoritãţile administraţiei publice locale adopta hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a dotãrilor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme de iluminat public, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor tehnico-edilitare în scopul realizãrii acestora într-o conceptie unitarã şi corelata cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi de amenajare a teritoriului, de urbanism şi mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea dotãrilor publice aferente serviciilor de iluminat public;
d) delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public, precum şi încredinţarea spre administrare şi exploatare a bunurilor aparţinând patrimoniului public sau privat al localitãţilor, afectate serviciului;
e) contractarea sau garantarea în condiţiile legii a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura localitãţilor, aferentã serviciilor de iluminat public şi modernizãri;
f) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public pe baza normelor-cadru aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
g) aprobarea taxelor locale şi a tarifelor pentru serviciile de iluminat public, cu respectarea reglementãrilor în vigoare, cu excepţia tarifelor pentru energia electrica stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
ART. 22
(1) Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor aproba încheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public, care au conţinutul minimal prevãzut în contractul-cadru de delegare a serviciilor de iluminat public.
(2) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public va cuprinde în mod obligatoriu clauzele referitoare la cantitatea şi calitatea serviciilor de iluminat public prestate pentru utilizatori, indicatorii minimali de performanta stabiliţi prin regulamentul serviciilor de iluminat public şi modul de mãsurare a acestora, tariful practicat şi formulele de actualizare a acestuia, modul de încasare a facturilor, rãspunderea contractualã, forta majorã, durata contractului, clauze speciale privind menţinerea echilibrului contractual dat de rezultatele licitaţiei şi de prevenirea coruptiei, clauze de reziliere a contractului şi de administrare a patrimoniului public afectat serviciilor de iluminat public, clauze privind forta de munca, precum şi alte clauze convenite, dupã caz.
ART. 23
Autoritãţile administraţiei publice locale au, în raport cu operatorii, urmãtoarele drepturi:
a) sa verifice şi sa aprobe ajustarile tarifelor propuse de operatorul serviciului, cu respectarea prevederilor contractuale;
b) sa monitorizeze şi sa controleze periodic activitãţile desfãşurate de operatorii serviciilor de iluminat public;
c) sa sanctioneze operatorul în cazul în care acesta nu respecta indicatorii de performanta şi parametrii de eficienta la care s-a angajat prin contractul de delegare a gestiunii, cu excepţia situaţiilor care nu se datoreazã operatorului de servicii;
d) sa solicite ANRSC, în cazuri deosebite, retragerea licenţelor şi/sau autorizaţiilor operatorului care nu-şi respecta obligaţiile contractuale.
ART. 24
În raport cu comunitatile locale pe care le reprezintã, autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele responsabilitãţi:
a) sa aducã la cunostinta publica, în condiţiile legii, hotãrârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciul de iluminat public;
b) sa elaboreze şi sa aprobe indicatorii de performanta ai serviciului de iluminat public numai dupã dezbaterea publica în prealabil a acestora;
c) sa consulte locuitorii cu privire la stabilirea strategiei de dezvoltare a serviciilor de iluminat public şi a infrastructurii aferente;
d) sa informeze periodic locuitorii cu privire la starea serviciilor de iluminat public, la mãsurile adoptate sau preconizate pentru asigurarea acestora, inclusiv cu privire la necesitatea instituirii unor taxe locale pentru finanţarea serviciului;
e) sa rezolve sesizãrile cu privire la deficientele apãrute în prestarea serviciului de iluminat public.
ART. 25
Autoritãţile administraţiei publice locale au fata de operatorii serviciilor publice de iluminat public urmãtoarele obligaţii:
a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor;
b) sa asigure şi sa respecte independenta managerialã a operatorului fata de orice ingerinţe ale autoritãţilor şi instituţiilor publice;
c) sa asigure menţinerea echilibrului contractual stabilit prin contractul de delegare a gestiunii;
d) sa asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
e) sa asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile publice, cu precãdere la acele informaţii care asigura pregãtirea ofertelor şi participarea la licitaţii;
f) sa stabileascã condiţiile de asociere sau de formare de societãţi mixte, numai pe baza de licitaţie organizatã în conformitate cu procedurile legale de delegare a gestiunii serviciilor publice de iluminat public;
g) sa respecte şi sa îndeplineascã fata de operatorii serviciilor de iluminat public obligaţiile proprii prevãzute în contractele de delegare a gestiunii acestor servicii;
h) sa achite contravaloarea prestaţiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
i) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de servicii de iluminat public.
ART. 26
Impotriva hotãrârilor sau dispoziţiilor autoritãţilor publice locale, date în aplicarea prezentei ordonanţe, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile şi obligaţiile operatorilor

ART. 27
(1) Drepturile şi obligaţiile operatorilor prestatori ai serviciilor de iluminat public se prevãd în contractele de delegare a gestiunii sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public.
(2) Operatorii care presteazã servicii de iluminat public în condiţiile gestiunii delegate au dreptul sa sisteze serviciile de iluminat public şi sa îi debranseze de la reţeaua electrica de joasa tensiune pe acei utilizatori care nu şi-au achitat contravaloarea serviciilor prestate, inclusiv majorãrile şi/sau penalitãţile pentru întârziere, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirãrii termenului de plata a facturilor; mãsura debransarii de la reţeaua de joasa tensiune se poate lua numai în urma unei notificãri prealabile adresate utilizatorului restant şi se poate pune în aplicare dupã 5 zile lucrãtoare de la data primirii acesteia.
(3) Reluarea prestãrii serviciului de iluminat public se va face în termen de maximum o zi lucrãtoare de la efectuarea plãţii; cheltuielile aferente suspendãrii şi, respectiv, reluarii prestãrii serviciului vor fi suportate de utilizator.
ART. 28
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public au fata de utilizatori urmãtoarele obligaţii:
a) sa gestioneze serviciile de iluminat public pe criterii de competitivitate şi eficienta economicã;
b) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea şi exploatarea eficienta a infrastructurii aferente serviciilor de iluminat public;
c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de prestare a serviciilor de iluminat public;
d) sa presteze serviciul de iluminat public pentru toţi utilizatorii cu care a încheiat contracte de prestare şi utilizare a serviciului;
e) sa serveascã toate obiectivele utilizatorului pentru care au fost autorizaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public;
f) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public;
g) sa furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale, ANRSC şi CNRI informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la toate informaţiile necesare verificãrii şi evaluãrii functionarii şi dezvoltãrii serviciilor de iluminat public, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
h) sa punã în aplicare metode performanţe de management, care sa conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrãri, bunuri şi servicii.
(2) Operatorii serviciilor de iluminat public rãspund de îndeplinirea cu buna-credinţa a obligaţiilor prevãzute la alin. (1).
(3) Penalitãţile pentru nerespectarea de cãtre operatori a indicatorilor de performanta angajaţi prin contract se prevãd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public sau, în cazul gestiunii directe, în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciului.
(4) Operatorii serviciilor de iluminat public au obligaţia sa asigure finanţarea pregãtirii profesionale a propriilor salariaţi.

SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi beneficiarilor

ART. 29
(1) Utilizator al serviciilor de iluminat public poate fi orice localitate şi/sau comunitate localã, consideratã în întregul sau, care beneficiazã de serviciile operatorului.
(2) Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor serviciilor de iluminat public se prevãd în contractele de delegare a gestiunii sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public.
(3) Raporturile contractuale ale operatorilor cu semnatarii contractului sunt mediate de cãtre consiliile locale comunale, orãşeneşti, municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, care, potrivit legii, sunt reprezentanţii legali ai comunitãţilor locale.
ART. 30
(1) Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de iluminat public este garantat tuturor membrilor comunitãţii locale, persoane fizice şi juridice, în mod nediscriminatoriu.
(2) Regulamentele serviciilor de iluminat public organizate la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor trebuie sa conţinã prevederi referitoare la:
a) accesul la informaţiile publice privind serviciile de iluminat public;
b) dreptul oricãrui locuitor şi persoana juridicã din aria de prestare a serviciului de a avea acces la serviciul de iluminat public în condiţiile respectãrii regulamentelor specifice;
c) obligaţia consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, ori a autoritãţii de reglementare de a aduce la cunostinta publica deciziile cu privire la serviciile de iluminat public.
ART. 31
(1) Beneficiarii persoane fizice şi/sau juridice au obligaţia de a respecta clauzele contractului de prestare a serviciilor de iluminat public, inclusiv prevederile regulamentului serviciilor de iluminat public, şi de a-şi achitã obligaţiile de plata în conformitate cu prevederile acestora, stabilite sub forma de taxe locale.
(2) Utilizatorii serviciilor de iluminat public sunt obligaţi sa achite cãtre operatori contravaloarea facturilor reprezentând plata serviciilor primite, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3) Întârzierea în achitarea sumelor datorate, dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2), atrage majorãri de întârziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaţiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora nu va depãşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(4) Nerespectarea de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, în calitate de reprezentaţi ai utilizatorilor şi de semnatari ai contractelor de delegare a gestiunii, a prevederilor reglementarilorcadru privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de iluminat public, respectiv a responsabilitãţilor ce le revin cu privire la asigurarea serviciilor de iluminat public, conduce la penalizarea acestora în conformitate cu prevederile legale.

CAP. 5
Tarife

ART. 32
(1) Tarifele se aproba de cãtre consiliile locale comunale, orãşeneşti, municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, atât în cazul gestiunii directe, cat şi delegate, încredinţate în urma licitaţiilor publice organizate în acest scop.
(2) Cuantumul şi regimul taxelor locale pentru asigurarea finanţãrii serviciului de iluminat public se stabilesc anual prin hotãrâri ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Structura şi nivelul tarifelor şi taxelor vor fi stabilite astfel încât:
a) sa acopere costul efectiv al prestãrii serviciului;
b) sa acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare;
c) sa descurajeze consumul excesiv şi risipa;
d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciului şi protecţia mediului;
e) sa incurajeze investiţiile de capital;
f) sa respecte autonomia financiarã a operatorului.
ART. 33
(1) Aplicarea de cãtre operatori a tarifelor aprobate conform art. 32 alin. (1) este obligatorie.
(2) Tarifele aprobate trebuie sa respecte urmãtoarele cerinţe:
a) asigurarea prestãrii serviciilor de iluminat public la nivelurile de calitate şi indicatorii de performanta stabiliţi de consiliile locale prin caietele de sarcini, regulamentele serviciilor şi prin contractele de delegare a gestiunii, dupã caz;
b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de iluminat public prestate pe perioada angajata şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante;
c) asigurarea exploatãrii şi întreţinerii eficiente a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, afectate serviciilor de iluminat public.

CAP. 6
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 34
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul prestator al serviciilor de iluminat public în cazul în care acesta nu presteazã serviciile la nivelul indicatorilor de calitate şi de eficienta stabiliţi în contractul de delegare, prin:
a) aplicarea unor penalizãri corespunzãtoare prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze deficientele constatate; penalizãrile vor fi definite în contractul de delegare a gestiunii sau în regulamentele serviciilor;
b) solicitarea adresatã autoritãţii de reglementare de anulare a licenţelor de operare şi/sau a autorizaţiilor de funcţionare;
c) revocarea hotãrârii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune şi rezilierea contractului de delegare a gestiunii dacã, timp de 12 luni de la încheierea acestuia, se constata încãlcarea repetatã a obligaţiilor contractuale.
ART. 35
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda urmãtoarele fapte:
a) prestarea serviciului de iluminat public fãrã deţinerea licenţei de operare, a autorizaţiei de funcţionare sau fãrã contract de delegare a gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) încredinţarea unui contract de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public fãrã respectarea procedurilor legale sau unui operator nelicentiat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre împuterniciţi ai ministrului administraţiei publice, ai preşedintelui ANRSC, de cãtre primãrii comunelor, oraşelor şi municipiilor, de cãtre primarul general al capitalei şi persoanele împuternicite de aceştia.
ART. 36
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 35 li se aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28.
ART. 37
Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor stabili faptele care constituie contravenţii în domeniul serviciilor de iluminat public, altele decât cele prevãzute la alin. (1), potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. 7
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 38
Regulamentul-cadru al serviciilor de iluminat public, regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de iluminat public, precum şi contractul-cadru şi regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 39
(1) În vederea încheierii contractelor de delegare a gestiunii, consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor aproba, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, studiul de oportunitate pentru fundamentarea şi stabilirea soluţiilor optime de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi documentaţia de delegare a gestiunii.
(2) În cazul în care pãrţile convin ca studiul de oportunitate sa fie întocmit de o firma de consultanţa independenta, costul acestuia va fi suportat de investitorul interesat.
(3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate în termen de 30 de zile de la aprobarea caietului de sarcini şi a instrucţiunilor cãtre ofertanţi privind organizarea şi desfãşurarea delegarii de gestiune.
ART. 40
(1) Contractele de concesiune a serviciilor de iluminat public, valabil încheiate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
(2) În cazul reorganizãrii ori lichidãrii judiciare a operatorilor cu capital privat sau mixt, care au încheiat contracte de delegare a gestiunii în condiţiile prezentei ordonanţe, consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor organiza noi licitaţii în scopul desemnãrii unui nou operator.
ART. 41
(1) Echipamentele de comanda, automatizare, mãsurare şi control destinate iluminatului public, precum şi reţelele electrice de folosinta comuna, pentru iluminatul public şi pentru alimentarea cu energie electrica a consumatorilor privati, vor fi separate fizic fata de reţeaua furnizorului într-un interval de 3 ani; în aceasta perioada menţinerea în funcţiune a zonelor comune va fi asigurata de furnizorul de energie electrica fãrã perceperea unor taxe suplimentare.
(2) În acelaşi interval de timp, iluminatul public se va separa fata de instalaţiile de distribuţie şi furnizare a energiei electrice administrate de entitatile teritoriale ale Societãţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. Bucureşti, astfel:
a) delimitarea instalaţiilor de iluminat public se face la clemele la care sunt racordate coloanele de alimentare a corpurilor de iluminat public;
b) delimitarea instalaţiilor de iluminat public reabilitate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale se face la papucii cablurilor care pleacã din tablourile de alimentare a reţelelor de iluminat public.
ART. 42
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 43
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

p. Ministrul industriei şi resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat


Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 42.

ANEXA 1

DEFINIŢIILE
noţiunilor tehnice

În sensul prezentei ordonanţe, notiunile tehnice utilizate se definesc dupã cum urmeazã:
1. serviciile de iluminat public sunt activitãţile de utilitate publica şi de interes economic şi social general, aflate sub autoritatea administraţiei publice locale, care au drept scop asigurarea iluminatului rutier, arhitectural, pietonal, ornamental (parcuri, pieţe, zone de agrement etc.) şi ornamental festiv, prestate în perimetrul unei unitãţi administrativ-teritoriale;
2. sistemul de iluminat public este ansamblul alcãtuit din aparate/corpuri de iluminat, echipate cu sursa de lumina corespunzãtoare, amplasate într-o dispunere logica în scopul realizãrii unui mediu luminos confortabil şi/sau funcţional şi/sau estetic, capabil sa asigure desfãşurarea în condiţii optime a unei activitãţi/a unui spectacol/a unui sport/a circulaţiei/a unui efect luminos estetic-arhitectural şi altele;
3. dispozitivul (corpul) de iluminat este aparatul de iluminat care serveşte la distribuţia, filtrarea sau transmisia luminii produse de la una sau mai multe lampi cãtre exterior;
4. sursa de lumina este suprafata sau obiectul care emite lumina produsã prin conversie de energie;
5. reţeaua electrica de joasa tensiune destinatã iluminatului public reprezintã ansamblul format din corpuri de iluminat, conductoare, izolatoare, cleme, armãturi, stâlpi, fundaţii şi instalaţiile de legare la pãmânt;
6. sistemul de iluminat al cãilor de circulaţie conţine ansamblul corpurilor de iluminat, reţelele electrice şi accesoriile necesare obţinerii parametrilor luminotehnici impusi de normele în vigoare pe suprafata utila a cãilor de circulaţie;
7. sistemul de iluminat arhitectural este sistemul de iluminat cu rolul de a realiza punerea în evidenta a unor monumente de arta sau istorice ori a unor obiective de importanta publica şi/sau culturalã pentru comunitatea localã (primãrie, şcoli, spitale, biserici etc.);
8. sistemul de iluminat pietonal are ca scop realizarea unui nivel de iluminat corespunzãtor, prevãzut de normele în vigoare, al cãilor de acces destinate pietonilor;
9. sistemul de iluminat ornamental are rolul de a asigura un nivel de iluminare şi un confort vizual ridicate, impuse de normele în vigoare pentru zonele destinate parcurilor, spaţii de agrement, pieţe, târguri etc.;
10. sistemul de iluminat ornamental festiv este sistemul de iluminat ornamental utilizat cu precãdere în perioada sarbatorilor legale, la comemorari şi alte evenimente festive, având ca rol punerea în valoare a unor aspecte semnificative proprii acestora.

─────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016